Gevonden: Jaguar E-Type, altijd binnen gestaan

Auteur: , 53 Reacties

Je hebt een schuur en een Jaguar E-Type waar je niet vaak in rijdt, wat doe je? Precies, je plaatst je Jag in de schuur en vergeet hem vervolgens voor 40 jaar. Een Fransman was zo slim en gaat er nu waarschijnlijk een mooi bedrag voor vangen.

Hij liet zijn diepblauwe Jaguar E-Type Series 1 uit 1961, na 13 jaren van plezier, alleen achter in een donkere en droge schuur. Daar bleef hij vervolgens staan totdat er een paar weken geleden een veilinghuis op bezoek kwam.

Chris Routledge van veilinghuis Coys vond de E-Type daar in uitstekende conditie, verborgen onder een dikke laag stof. Het droge klimaat heeft ervoor gezorgd dat de klassieker niet veel geleden heeft. Zowel het interieur, exterieur als de motor zijn in een prachtige staat. Volgens een monteur die voor de eigenaar werkte, is de 3.8 met 265 pk vijf jaar geleden voor het laatst gestart.

Zaterdag 26 oktober wordt de kluizenaar en F-Type voorloper geveild in Engeland. Coys verwacht 30.000 tot 40.000 pond voor de E-type te vangen. Dat lijkt ons erg weinig, ze gaan wel eens voor meer weg. Op diezelfde veiling staat trouwens ook een noemenswaardige Jaguar XK120 Roadster. Die werd eveneens in een schuur gevonden. De XK120 uit Essex heeft een 3.4 met 160 pk en is van het bouwjaar 1951. Van die auto wordt geschat dat-ie 15.000 tot 25.000 pond oplevert.

Check de gallery voor foto’s van beide Jaguars.



53 reacties

Is prachtige staat niet een tikkeltje overdreven?
Het blok en interieur zien er maar goor en uitgeleefd uit op die foto’s.
Opvallend hoe klein de spoorbreedte tov de totale breedte van de E-type is. En aan die XK moet nog eea gebeuren…
@Emile_Benz: was nodig anders konden de voorwielen niet draaien vanwege de overkapping van de motorkap
Zet maar weer in die schuur. Zwaar overschatte auto.
@Original_Arnoud: Klopt, maar Jeremy heeft hem approved dus dan is het heilig.
@alcantara: deze wagen was al een ster voordat jeremy zijn rijbewijs had. Bullshit dus wat je zegt.
@lambo4all: Jeremy heeft hem toch aardig opgehyped.
@Original_Arnoud: ja echt wel overschat, een ferrari killer voor een derde van de prijs, met een prachtig in- en exterieur. Wie wil dat nou hebben…
@lambo4all:
Goedkope Ferrari killer of niet. Hij blijft lelijk.
@lambo4all: Hoezo Ferrari-killer voor 1/3 van de prijs? Voor 40.000 pond haal je ook een 550 Maranello. Bijna 40 jaar jonger, in alle opzichten beter en maakt gehakt van deze bejaarde sigaar op wielen.
@alcantara: Not sure if trolling…
@reistje: Nee, snap serieus niet waarom je liever zo’n oude bak zou rijden dan een moderne Ferrari, even afgezien van de kosten en de restwaarde.
Ferrari-killer ja recht, wie trollt hier nou?
@alcantara:
Jij, oké je trolt uit onwetendheid maar dat blijft trollen.
Ik ga er dan gemakshalve vanuit dat je niet zo dom bent als jij je hier voordoet.
@alcantara: Ik heb er persoonlijk ook niet zoveel mee hoor.

Maar toendertijds was hij vrij revolutionair. Sneller en goedkoper als bijna alle concurrenten uit die tijd (vandaar Ferrari killer).En hij zag(ziet) er volgens veel mensen extreem mooi uit.
@reistje: Ik snap dat het in 1965 een begeerlijke auto was, de eerste Pentium processor was toentertijd ook revolutionair. Toch heb ik er geen behoefte meer aan, omdat er nu simpelweg beter spul te verkrijgen is. Vergane glorie imo.
@alcantara: Ja maar dit is nog steeds een “snelle” auto. En bij auto’s heb ik nou niet echt het gevoel dat ze als maar beter en beter zijn geworden zoals computers.

En tuurlijk is het ook hype hoor, maar dat heb jij toch ook wel voor bepaalde auto’s of dingen?
Een tijdje terug bijvoorbeeld had een leraar op mijn school had een Lancia Delta Integrale bij. Iedereen vond het een oud lelijk barrel, maar voor mij en de leraar was het toch een speciaal object, met de historie de presetaties.
@reistje: Klopt, ik zeg ook niet dat een ik een E-type geen leuke auto vind. Maar een Ferrari-killer is het niet, misschien in die tijd ja. Maar daar heb ik nu niks mee. Voor dat geld zijn en er echt wel leukere, snellere en betere auto’s te koop anno 2013.
@alcantara:
Sorry hoor, maar als je dat niet snapt heb je echt het IQ van een pel pinda.


Nu maar hopen dat ik geen gezeur krijg met het verbond van pel pinda’s….
@jrk68: Je kunt het beter uitleggen zodat ik het wel snap. Maar het valt niet uit te leggen waarom je deze Jaguar heden ten dage zou verkiezen boven een 2dehandse sportwagen van dezelfde prijs qua rijplezier en prestaties.
@alcantara:
met een van gogh kun je ook niet hard, toch geven mensen er veel geld voor
@Original_Arnoud: Bullshit, misschien vind je het niet de mooiste auto, maar een E-Type echt lelijk vinden is niet mogelijk
@ttcate2:
Ik vind de Toyota 2000GT in ieder geval lichtjaren mooier.
De E type is wel ok maar die XK120 lijkt wel een replica op basis van een bierviltjes schets.
Ik heb nooit begrepen wat de hype rond deze auto is. Zo ontzettend lelijk.
@berlinetta:
Tja, als je dat niet begrijpt, dan vraag ik me serieus af wat jij op een autosite te zoeken hebt.
De E-type is niet voor niets verkozen tot “mooiste automobiel” van de 20ste eeuw.
@tupperware: en zo is het. Mijn persoonlijk favoriet, series III roadster, is toch een van de meest sexy auto’s ooit gemaakt.

Ot: die xk120 is wel heel cheap! :s
@aquila2003: Ik vind persoonlijk de series 1 roadster de mooiste..
Die dichte koplampen en de kleinere grill vind ik mooier bij het algehele design van de auto passen.
De series 3 vind ik persoonlijk een net wat te grote grill hebben..
@tupperware: En als jij iemand anders mening niet met rust kunt laten wat doe je dan op een blog?

Dus omdat sommige mensen dit gedrocht mooi vinden, moet ik dat ook vinden? Ik verkondig hier mijn eigen mening.
Zo’n E-type is echt een beest maar dan is ineens die XK120 toch weer net iets interessanter.
Klinkt als een koopje. Vooral die XK120. Die doen gerestaureerd flinke bedragen. E-Type is ook schitterend. Geen mooi exemplaar maar wel een super basis voor restauratie. Of technisch klaar maken en als daily driver inzetten.
@E34M5Touring: Ja idd alleen zou het moeilijk worden met het vinden van een orginele bodemplaat + tunnel,dan nog de chrome bumpers voor en achter hopelijk zitten die er bij anders is de 120 bijna niets waard ( maarja het is maar net wat de gek er voor geeft;) )
@mbevo: Kan altijd nog een rallywagen van gemaakt worden. Kun je de helft weglaten…
Zeggen dat iemand geen verstand van auto’s heeft omdat die een andere smaak heeft klinkt mij nogal straf …

Ik vind de mark I versie niet bepaald mooi, de latere versies zonder extra glas op de koplampen zijn al veel mooier … maar nog altijd sigaren.

Een mark II coupé uit 1969 4.2 kan je al hebben voor €41.500 bij oldtimerfarm.
Ik ben geen Jaguar specialist, maar volgens mij is die xk goed verrot. Je kijkt dwars door dat ding heen…
Die XK120 is wel ontzettend verrot. Je kijkt dwars door dat ding heen…
Ik ben er ook niet kapot van.
3,8liter de beste motoren van Jaguar,heerlijke motor zijn het we hebben die ook in onze Jag S-Type liggen uit 68
Voor liefhebbers van oldtimers is dit het walhalla, voor degene die niets heeft met oude auto’s is het niets meer dan een zwaar overpriced brik. Niets meer of minder dan een kwestie van smaak. Discussies over mooi of niet mooi zijn dus compleet zinloos. Persoonlijk vind (mening dus) ik de Jaguar e-type niet heel mooi. Er zijn mooiere auto gemaakt in die tijd.
De E-type is lelijk
De E-type is te duur
Voor de prijs van een E-type koop ik liever een afgetrapte Ferrari 550 Maranello.
De E-type is gehyped door Jeremy Clarkson
De E-type komt uit 1965

Ik zou soms willen dat ik tesktschrijver was voor Youp van ’t Hek beste “AUTOKENNERS”

De E-type was DE auto waarvan ene Enzo Ferrari zei : Dit is de engie wagen waarvan ik wou dat ik hem zelf had ontworpen ”

De E-type was in 1961 een wagen die 1/3 van de prijs van een Aston Martin of een Ferrari kostte en dezelfde prestaties leverde en, geloof het of niet veel goedkoper en makkelijker was te onderhouden.

Liever een 550 Maranello
Goede middag Mijnheer Alcantara, uw Ferrari is klaar, de kosten bedragen
€8200 voor de kleine beurt, volgende keer moet de getande riem worden vervangen; gaat u alvast sparen?

Een Toyota 2000GT is mooier
Ja een Datsun sorry Nissan 240Z misschien ook.
Helaas hebben de ontwerpers van beide voertuigen de E-type als voorbeeld genomen.

Je hoeft een E-type niet mooi te vinden, absoluut niet, maar als je niet weet welke plek hij in de geschiedenis van de auto inneemt, ga dan dammen.
@desjonnies:
Tuurlijk weet ik wel dat de E-type een schokgolf door autoland stuurde. Maar daarom mag ik het toch nog wel niks vinden? Ik vind de voorruit veel te veel rechtop staan en de schermen veel te geprononceerd.
@desjonnies:
JIJ vindt de E-type geen mooie auto.
JIJ vindt de huidige dagwaarde van een series 1 E-type te hoog
JIJ rijdt liever in een Ferarri, maar hebt nochtans beide niet.
JIJ zal door niemand gehyped worden, ooit
Én niet te vergeten – als jij weg bent.. is die auto er nog. Meer waard dan nu en nog even geliefd.
Mooie wagen, maar in dezelfde klasse vind ik een Ferrari 250GT Lusso mooier. Zal ook wel wat duurder zijn.
Dus als ik het goed begrijp, heb je geen verstand van auto’s als je deze auto niet mooi vindt. En dus als mijn neefje van 5 jaar deze auto wel mooi vindt, heeft hij meer verstand van auto’s dan ik? Er zitten hier een paar kortzichtige figuren op dit blog die op hun pikkie getrapt zijn.
@berlinetta: ieder zijn smaak…
@berlinetta:
Ik denk niet dat je het goed begrijpt
En onterecht op je pik getrapt te zijn
Van mij hoef je een E-type niet mooi te vinden
Maar wel begrijpen dat de E-type de eerste betaalbare supercar was.
En dat dat de plek van de E type in de geschiedenis is.
Zonder E-type had de toekomst van de supercar er heel anders uitgezien en was’ie misschien wel uitgestorven.
De E-type was een katalysator, een voorbeeld zoals de DS de Kever en de Mini zijn geweest.
En ook die hoef je van mij niet mooi te vinden

En ik vind niet iedere E type mooi
Zo vind ik bv geen enkele open E-type mooi, behalve die gore dikke V12 Series III
en vind ik de Series II uit ’68 een lelijk ding (toen verdwenen de richtingaanwijzers en achterlichten onder de bumpers)
De Series III met de V12 vind ik dan wel weer een hele dikke vette brute kat.
Voor mij gewoon een coupe met automaat aub.
Fanboys vs haters deel 83736737383
Smaken verschillen. Er zijn lelijkere wagens, maar ook mooiere, mijns inziens. Ik zou er geen E-type hoeven hebben, althans ik zou hem gelijk van de hand doen.
– er

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).