• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar E-Type Eagle: de auto die Clarkson wil

Auteur: carbert, gepost 26 juni 2011 om 22:05 – 66 Reacties

E-Type Speedster: veel nieuw

Zoals zojuist besproken in Top Gear: de bekende Britse Jaguar E-Type specialist Eagle gaat aangepaste en verbeterde Jaguar E-types bouwen.

Klassiek met een modern sausje, dat is wat Eagle’s Jaguar E-Type Speedster is. De nieuwe body staat op een origineel chassis en onder de kap van het beestje ligt een verbeterde 4,7 liter 6-in-lijn die 306 pk levert (en 460 Nm). Dat moet ruim voldoende zijn om de Jag met een drooggewicht van slechts 1008 kilogram leuke prestaties te geven, het zou gaan om een sprint van 0-100 in een slordige 5 seconden.

Het is dus vijftig jaar geleden dat Jaguar de E-Type voor het eerst aan het grote publiek toonde. Daarom onthulde men dit jaar een eigen variant op de auto, de Lightweight Speedster. Alleen de prijs schijnt een nadeel te zijn, Eagle vraagt een half miljoen Britse ponden om deze auto in bezit te krijgen…

Ook interessant!

  • In deze Jag zijn 3.800 manuren gestoken
  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • Vergeet de MC20, dit is de Maserati MCPura
  • Video: Wat is hier het verhaal achter?
  • Dit is de nieuwe Mazda CX-5, met 2,5 liter instapper
  • Mercedes geeft EV’s mínder range bij terugroepactie, wegens brandgevaar
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, coachbuilding, e-type, eagle, Jaguar, jeremy-clarkson, Klassiekers, topgear

Vorig bericht: « Spanje terug naar 120 km/u, automobilisten willen 130
Volgend bericht: Verlengde, gepantserde Maybach van Carat Duchatelet »

Lees Interacties

Reacties

  1. Benjamin1 zegt

    26 juni 2011 om 22:07

    Dat is snel (en gemakkelijk voor AB standaarden)

    Login om te reageren
  2. meneersander zegt

    26 juni 2011 om 22:07

    Alsof Meneer Clarckson dat niet kan betalen…

    Login om te reageren
  3. joosthoeve zegt

    26 juni 2011 om 22:08

    Ik weet wel betere dingen voor een half miljoen pond…

    Login om te reageren
    • gijsso zegt

      26 juni 2011 om 22:10

      @joosthoeve: Ik ook. Geef maar een of twee andere auto’s die bijna even goed zijn en als je echt fan bent van een E-Type, dan koop je toch eentje in perfecte staat voor een ton (zoals monsieur Clarckson vertelde). Heb je evenveel lol van.

      Login om te reageren
      • 993turbo zegt

        26 juni 2011 om 22:14

        @gijsso: Jij misschien, iemand anders niet. Jij hebt er sowieso niet in gereden en Clarkson wel..

        Login om te reageren
        • gijsso zegt

          26 juni 2011 om 22:29

          @993turbo: Dat niet en hoe geweldig ie ook is, het is een kopie van een icoon en ik kan me wel voorstellen dat je al een kick krijgt wanneer je een origineel hebt.

          Login om te reageren
          • 993turbo zegt

            26 juni 2011 om 23:29

            @gijsso: Ieder zo z’n mening. Als ik genoeg geld had, zou ik zo’n auto wel kunnen kopen. Sowieso zijn er geen mensen die zo’n auto kopen en voor de rest niks hebben dus het geld zal niet heel veel uitmaken. En vind deze net iets mooier, leuker geluid hebben en het is een modernere variant van een prachtige auto.

            Login om te reageren
        • Stino zegt

          27 juni 2011 om 14:16

          @993turbo:
          ik heb al met een E-type meegereden een rode :) toen ik wat jonger was

          Login om te reageren
    • VSTMcLaren zegt

      27 juni 2011 om 18:32

      @joosthoeve: Rijke mensen zijn zeikerige mensen en die zeggen dat de jag e-type te grap zit en weinig beenruimte = een reden. de JUISTE reden is dat dat je een ruime en een GLOEDNIEUWE 21ste eeuw Jag look-a-like hebt (de beste tot-nu-toe: kogellagers, keerringen, bouten, moeren, metalen) en BETROUWBAARDER dan de orginele jag e-type

      Login om te reageren
  4. C220AMG zegt

    26 juni 2011 om 22:11

    Het was wel ontzettend mooi neergezet allemaal! Heb weer een uurtje genoten!

    Login om te reageren
  5. avsdesign zegt

    26 juni 2011 om 22:12

    Pareltje.

    Login om te reageren
  6. michelotti zegt

    26 juni 2011 om 22:12

    check http://www.limozine.nl/cultofthecat/cultofthecat.html

    Login om te reageren
  7. spykerboy zegt

    26 juni 2011 om 22:14

    was weer een heerlijke aflevering :) en tja voor die 5 ton weet ik wel wat leukers te kopen dan een engels hok die de 1e keer niet start (of helemaal niet) ;)

    Login om te reageren
    • simond zegt

      26 juni 2011 om 22:17

      @spykerboy: denk dat dat in scene is gezet :P

      Login om te reageren
  8. alcantara zegt

    26 juni 2011 om 22:14

    Martin Gaus heeft er één meen ik.

    Login om te reageren
  9. Dev zegt

    26 juni 2011 om 22:16

    Ik vond het helaas echt een armzalige aflevering. Te veel “kijk mij nou” gehalte. En ja Clarkson, die E-type was mooi, maar niet iedereen die kijkt is 60 jaar oud, dus laat die nostalgie maar achterwege.
    Het enige segment wat ook maar een beetje relevant was, was met de 1M. Daarvan hebben wij inmiddels al de conclusie genomen dat er betere auto’s te kopen zijn voor die prijs, maar toch kijken we graag wat Clarkson ervan vindt. Wederom een drift en slipfestijn en dat de auto “fun” is moeten we maar op z’n woord geloven, want argumenten+relevante beelden zijn er niet.

    Login om te reageren
    • super zegt

      26 juni 2011 om 22:33

      @Dev:
      Mijn indruk is dat Clarkson gewoon niet zoveel van autos weet. Zijn criteria voor een goede auto lijken wel (in volgorde) 1. niet duits, 2. controleerbaar kunnen driften, 3. veel pks, 4. veel luxe. Ik kan me nog herinneren dat hij een of andere amerikaans pick up testte en ging zeiken over het feite dat het ding geen onafhankelijke achterwielophanging had, wtf, in een pickup? Clarkson is gewoon een entertainer, autos zijn bijzaak, het gaat voornamelijk om hem.

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        26 juni 2011 om 22:41

        @super: Je brengt punt 1 aan nog geen uur nadat Clarkson een BMW (tip: dat staat niet voor Barbados Motor Werke) de hemel in geprezen heeft.

        Rly?!

        Login om te reageren
        • super zegt

          26 juni 2011 om 22:59

          @bozewolf:
          ja, ik weet best wel dat hij af en toe uitzonderingen maakt op de punten die ik noemde en het was ook quasi serieus, hij heeft geloof ik ook zelf een paar duitse autos.
          Maar moet je maar eens kijken hoe vaak hij bijvoorbeeld een duitse en italiaanse/britse auto naast elkaar test, de duitse auto in alle opzichten beter is en hij dan toch begint te zemelen over hoe de britse auto hem doet voelen enzo. Het is me ook wel eens opgevallen hoe weinig hij eigenlijk van techniek/wetenschap begrijpt, het gaat allemaal om “gevoel” en dat hij “powerrrr” kan roepen enzo, met autos heeft het weinig te maken, maar met zijn ego alles.

          Login om te reageren
          • gijsso zegt

            26 juni 2011 om 23:08

            @super: Dat kun je gewoon verwachten van een Brits programma. Die blijven altijd te subjectief, vooral Top Gear. Maar Fith Gear kan er ook wel wat van (al is dit niet zo vaak gelukkig). Moet je eens voor de gein op de BBC F1 gaan kijken. Daar worden de heren Jenson en Lewis de hemel ingeprezen.

            Login om te reageren
          • 993turbo zegt

            26 juni 2011 om 23:38

            @super: Bij een auto gaat het toch ook om het gevoel?:o Of om de auto die het snelst van 0 naar 100 km/h gaat?

            Login om te reageren
          • adrien zegt

            27 juni 2011 om 15:01

            @super:
            Vertel eens even… Wat zou jij graag willen zien dan?

            Login om te reageren
    • Cantago zegt

      27 juni 2011 om 14:11

      @Dev: Volgens mij snap jij niet hoe Clarkson auto’s test: namelijk op de manier zoals een normaal persoon hem ook test! Want bijna niemand let 100% op de cijfertjes van een auto, want dan koop je een zuinige Skoda of een Subaru Forester ofzo. En ik ben geen 60, maar wat een geweldige auto’en ik ben zeker wel geïnteresseerd in die nostalgie! Als je zo negatief over Top Gear bent, waarom kijk je het dan? Misschien kun je beter je heil in een vergelijkingssite zonder filmpjes zoeken?

      Login om te reageren
  10. trisx zegt

    26 juni 2011 om 22:17

    Was idd een leuke aflevering maar 500.000€ voor een jag/eagle nee bedankt

    Login om te reageren
    • simond zegt

      26 juni 2011 om 22:19

      @trisx: £500.000 wel te verstaan.

      Login om te reageren
  11. simond zegt

    26 juni 2011 om 22:18

    Weet iemand trouwens of ze de Porsche GT2 RS nog een keer gaan testen bij Top Gear? Zou ik echt gaaf vinden!

    Login om te reageren
  12. raphael zegt

    26 juni 2011 om 22:20

    Oke de E-type is prachtig, maar er is één mooiere Jag. Eén Jag die nog meer tot de verbeelding spreekt, die nog sneller is, nog mooier is, nog beter is en die een nog veel mooier verhaal heeft. Het is er letterlijk één. Er is er maar één van gemaakt. De XJ13. Zoek hem op, voorkant, achterkant, interieur. Wat mij betreft de allermooiste Jag.

    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=jaguar%20xj13&gs_sm=e&gs_upl=401l2722l0l11l9l0l2l2l0l272l1084l0.2.3l5&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1366&bih=673&wrapid=tlif130911949659711&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      26 juni 2011 om 22:31

      @raphael:

      Amen to that
      Maar de eigenaar verkoopt hem niet dus die zal je nooit hebben. Hij zou ongeacht de prijs niet te koop zijn.
      Zijn anders wel genoeg replica’s van. (niet kitcars maar replica’s)

      Login om te reageren
    • Cantago zegt

      27 juni 2011 om 14:00

      @raphael: Zo! Je hebt niks te veel gezegd zie ik! Wat een prachtauto zeg!

      Login om te reageren
  13. fant zegt

    26 juni 2011 om 22:28

    Ach, als je enkele miljoenen op je bankrekening hebt staan… Ik zou het doen, maar pas nadat er een échte E-type in concoursstaat in de garage stond natuurlijk. En dan mooi ernaast zetten.

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    26 juni 2011 om 22:33

    leuke kitcar ..

    een beetje de enige auto-industrie die Engeland rijk is ..

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      26 juni 2011 om 22:47

      @lincoln: Zit je toch flink mis. Engeland is een van de grootste autoproducerende landen. In 2010 kwamen er nog 1,4 miljoen auto’s van de band rollen daar. Gigantische auto-industrie. Om nog maar te zwijgen van de tientallen kleine fabrikanten als McLaren, Caterham, Noble, TVR, Aston Martin, Prodrive, Lotus etc. En dan heb je nog de high end F1 fabrieken waar er momenteel 7 van in Engeland zijn die ook nog eens een paar duizend man van werk voorzien. Cosworth is nog steeds een significante producent.
      Daarnaast zit het automotive kenniscentrum in Engeland, met de best opgeleide technici en kunde op dat gebied. Ik zou willen zeggen dat Engeland momenteel op automotive gebied belangrijker is dan dat ze de afgelopen 40 jaar zijn geweest. Met commerciele voertuigen erbij produceren ze bijna 2 miljoen voertuigen per jaar, weer op het niveau van de jaren ’70.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 juni 2011 om 06:48

        @raphael:
        noem eens een patent van belang dan ??

        niveau van de jaren 70 stelt hedendaags geen reet voor ..
        en je wilt de jaren 70 toch niet naar voren halen !!

        je bedoelt toch niet de sociale werkplaats BMC !!
        en die honderden knutselbedrijfjes die niet meer bestaan omdat ze daar het recht niet toe hebben ..

        er zitten nu wel 10-tallen kitcar toko,s die prima spul leveren ..
        of het nu om een 32er Ford gaat of een E-type .. leuk spul ..

        Login om te reageren
        • norge zegt

          27 juni 2011 om 06:54

          @lincoln: Ze hebben mclaren nog. ;)

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            27 juni 2011 om 07:14

            @norge:

            er zal echt wel een hoop expertise en vindingrijkheid in Engeland zitten ..

            maar net als in Nederland zijn ze te verwent omdat een goede plek te verschaffen ..

            noodzaak jongen .. noodzaak ..

            Login om te reageren
  15. baasbas zegt

    26 juni 2011 om 22:37

    Ik zou voor de Singer 911 gaan ipv deze..

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      26 juni 2011 om 22:40

      @baasbas: ik zou een leuke m5 kopen en van derest van het geld andere dingen doen zoals niet werken…

      Login om te reageren
    • norge zegt

      27 juni 2011 om 19:53

      @baasbas:Ik ook ;)

      Login om te reageren
  16. ingloriousleon zegt

    26 juni 2011 om 23:17

    Mag ik even melden dat ik het een awesome aflevering vond, echt super hoe top gear programma’s maakt!

    Login om te reageren
  17. stefstuntpiloot zegt

    26 juni 2011 om 23:41

    Heb ook wel weer gelachen bij de nieuwe aflevering! En ik denk dat een mening bij het testen van auto’s altijd subjectief is, alleen stelt iedereen zijn eigen criteria. Er zullen vast wel betere recensenten zijn, maar zeker niet met zoveel humor en prachtig Engels taalgebruik. Bovendien zijn de Britten altijd een beetje chauvinistisch dus neem dat maar voor lief bij Top Gear. Wel mooi dat Clarksons favoriete auto het stuur aan de linker kant heeft zitten…

    Login om te reageren
  18. stefstuntpiloot zegt

    26 juni 2011 om 23:53

    @ raphael

    Zit je toch flink mis.. De UK staat buiten de top 10 autoproducerende landen. 1,4 miljoen is niets in vergelijking met 18 miljoen in China. Bovendien noem je Cosworth een significant producent, maar hoe lang is het geleden dat er een Cosworth een Grand Prix won? Alleen de achterblijvers rijden er nu mee.. Denk toch dat het automotive kenniscentrum zich bevindt in Duitsland. Want met welke motor rijdt het Engelse McLaren ook alweer in de F1? Juist, Mercedes-Benz!

    Login om te reageren
  19. SHFT zegt

    27 juni 2011 om 00:07

    Bloedgeil ding, helaas geen 500k op overschot. Prachtige wagen en de reportage zelf was ook zeer ontroerend en met passie neergezet. Knap van Clarkson.

    Login om te reageren
  20. kowalsk zegt

    27 juni 2011 om 00:16

    Wat een beauty!

    Login om te reageren
  21. axel zegt

    27 juni 2011 om 00:35

    hier een linkje met de laatste aflevering van top gear http://www.wupload.com/file/34595730/top_gear.17×01.hdtv_xvid-fov.avi

    Login om te reageren
  22. GTR zegt

    27 juni 2011 om 00:44

    Clarkson wil ‘m hebben, maar ik ook hoor! Ik ben echt absoluut niet van de old-timers! Maar ik vind dit zo’n bloedmooie auto, toch wel 1 van de mooiste auto’s ter wereld! En deze vind ik nog ’s dubbelop. Absoluut heerlijk!

    Login om te reageren
  23. Sciurida zegt

    27 juni 2011 om 01:04

    Er was toch laatst een andere bekende tunert/coachbuilder die een ‘nieuwe’ e-type had ontworpen maar waar Jag niks moest hebben? Linkje alstublieft AB, die was namelijk veeeeel mooier, ik geloof dat ‘ie van Zagato was!

    Login om te reageren
    • Sciurida zegt

      27 juni 2011 om 01:08

      @Sciurida: Excuseer, Zagato had er niks mee te maken, het was een Zweed, en dit pareltje waar ik mijn nier voor zou verkopen:

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 juni 2011 om 06:34

        @Sciurida:

        wowowowowowowow .. eentje die de ouwe mijlenver overtreft ..

        Login om te reageren
        • norge zegt

          27 juni 2011 om 06:40

          @lincoln: Zou die eerst echt geproduceerd moeten worden .
          En wat uiterlijk betreft is het niks vergeleken met het origineel.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            27 juni 2011 om 07:03

            @norge: mogge ..

            ik hou van retro .. ik hou van rond ..
            ding is nog mooier dan een BMW Z8 ..

            en vele malen sjieker dan het origineel ..

            Login om te reageren
            • Svenska_Aeroplan_AB zegt

              27 juni 2011 om 11:00

              @lincoln: mogge

              ja
              ja
              ja
              neeeeeeee johhhhhhhhh!

              Login om te reageren
      • Cantago zegt

        27 juni 2011 om 13:56

        @Sciurida: Goeiemorgen zeg, dat ding is echt bloedmooi! Vergeet de oude e-type, doe mij deze maar! Is er een speedster variant mogelijk?

        Login om te reageren
  24. Bruycker zegt

    27 juni 2011 om 01:06

    Leuke wagen maar wel een pak geld vind ik!

    Login om te reageren
  25. tom307 zegt

    27 juni 2011 om 01:46

    Dus dit is een omgebouwde oude E-type toch? is dat niet sonde van die legende? iemand die me dit even uitlegd?(echt, je rijd dus een oude binnen en krijgt deze nieuw als je 500k geeft?)

    Login om te reageren
  26. 911GT2 zegt

    27 juni 2011 om 07:38

    Wat is een E- type toch lelijk. Dit ding is daar geen uitzondering op…

    Login om te reageren
  27. Nico94 zegt

    27 juni 2011 om 08:08

    Het is op zich wel een leuke auto, alleen het origineel is beter en een stuk goedkoper!

    Login om te reageren
  28. ericc zegt

    27 juni 2011 om 09:33

    Ik vind de McLaren F1 wel een beter brits product dan de E-type. Veel meer bereikt op sportief gebied. Het is niet omdat er veel filmsterren in reden dat het goed is,hé! Kijk maar naar de Prius, heel hollywood zegt er in te rijden maar ik zou hem nooit kopen.

    Login om te reageren
  29. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    27 juni 2011 om 10:59

    Ik volg Eagle al geruime tijd en was erg verbaasd dat ze met een ‘eigen’ kitcar zijn gekomen. Ze zijn groot geworden met het verbeteren van originele E-types, en zo een hoop ik ooit nog eens te bezitten!

    Een ‘Eagle-E’ is zo ongeveer het hoogste haalbare op autogebied als je het mij vraagt… Ultieme ’60’s stijl met moderne techniek. Ik zou dan ook altijd hiervoor gaan in plaats van Eagle’s eigen kit.

    Trouwens, dat gezeur over die prijzen: dat valt mee hoor! Eagle is toonaangevend op het gebied van renovatie en verbeteringen aan klassieke auto’s. Ieder schroefje wordt bekeken en zijn gemiddeld 7 maanden bezig… Kwaliteit kost geld!

    Login om te reageren
  30. rechercheur zegt

    27 juni 2011 om 12:53

    Als ik een half miljoen Pond te besteden zou hebben, dan zou ik een Hyundai i30 CW kopen, is namelijk ook mooi, degelijk, robuust en vooral praktisch. Met de overige 485.000 Pond zou ik vervolgens andere dingen doen …

    Login om te reageren
  31. Cantago zegt

    27 juni 2011 om 13:54

    Wat een prachtige auto zeg! Ik vind de prijs behoorlijk hoog, maar als ik het geld over zou hebben dan zou ik niet twijfelen hoor!

    Login om te reageren
  32. phantom zegt

    27 juni 2011 om 21:42

    Als ze dit nu eens doen met de allereerste generatie ford mustang wil ik wel eens zien wat er uit komt. Net als bij deze jag alle oude kenmerken bewaren maar het toch perfecter en mooier maken, helemaal tof!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 juni 2011 om 21:51

      @phantom:

      50% van alle eerste Mustangs is beter dan toen ze de fabriek uit kwamen rollen ..
      en 5% is vele malen beter gedaan dan deze Jaguar ..

      dus waar heb je het over ??

      Login om te reageren
  33. ccvw zegt

    27 juni 2011 om 22:36

    Het liefst een echte E-type en geen moderne namaak…

    Login om te reageren
  34. postwar zegt

    28 juni 2011 om 13:54

    Niet zo mooi als het origineel

    Login om te reageren
  35. chrispothast zegt

    2 juli 2011 om 18:40

    @super: Volgens mij is hij ook weg van de sls amg. Hij weet ws we iets van auto’s en heeft er in meer gereden dan jij en ik tesamen. Zijn mening is over het algemeen nogal ongezouten en zelden met feiten onderbouwd. Topgear heeft nogal een hoog entertainment gehalte en als mensen maar lang genoeg roepen dat je leuk bent en het zo goed doet, dan kan je dit natuurlijk gaan geloven. Ik ben het ook lang niet altijd met hem eens, maar who cares. Vlgns mij heeft dhr. Clarkson best een vette baan.

    Login om te reageren
  36. chrispothast zegt

    2 juli 2011 om 18:46

    @stefstuntpiloot: Heeft mercedes niet het oosterijkse Ilmore gekocht. Vlgns mij bouwen deze de F1 motoren voo Mercedes.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North