• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar komt met elektrische variant van de XJ

Auteur: ricardo, gepost 7 april 2010 om 20:55 – 35 Reacties

Jaguar XJ Limo-Green


Bijna een jaar na de eerste geruchten over een ‘groene’ Jag komen ze nu met dit studiemodel aanzetten. Wie goed zoekt komt ergens in deze XJ nog wel een klein verbrandingsmotortje tegen, maar die dient enkel als “range extender”. De aandrijving is verder volledig elektrisch. Even werd er getwijfeld tussen de namen Hippie-Limo, SandalenSedan of Limo-Green. Het werd Limo-Green.

De onthulling vind plaats tijdens het World Mobility Forum in Stuttgart. Daar zal men tussen 15 en 18 april het hennepdoek van deze 400 Nm sterke XJ aftrekken. Het studiemodel levert 145 kW en kan ingeplugd worden om zo te worden voorzien van groene (gaan we vanuit) stroom. Tijdens het rijden zorgt een 1,2L driecilinder voor voldoende elektropower om de Green-Limo rijdend te houden. Deze motor is samen met Lotus ontwikkeld, die waarschijnlijk hetzelfde blokje gaat gebruiken voor hun Evora Hybrid.

Het verbruik is met deze setup slechts 5 liter/100 km en de actieradius komt uit op ongeveer 970 km. CO2 gaat met een hoeveelheid van 120g/km de lucht in. Laats werd er een benzineslurpende XJ ingezet als figurant in een clip van rapper/ondernemer Jay-Z. We zijn erg benieuwd welke milieubewuste artiest deze Limo-Green laat opdraven als achtergrondvulling. Iemand suggesties? Grotere foto van deze Jaguar staat HIER.

Ook interessant!

  • Een Jaguar XJ restomod: maken of kraken?
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Hybride, Jaguar, plug-in, xj

Vorig bericht: « Dodge Viper Final Edition – het ultieme uitzwaaimodel
Volgend bericht: Rock met AC/DC’s Brian Johnson door Sydney in een Rolls »

Lees Interacties

Reacties

  1. sven2 zegt

    7 april 2010 om 21:01

    ik heb liever een XJR (moest die er ooit komen) dan een XJE, XJG of een XJH (mogelijke namen voor deze XJ)

    Login om te reageren
  2. kaaskabouter zegt

    7 april 2010 om 21:04

    In de basis is deze auto wel bedoeld om aan het stopcontact te laden right?

    Login om te reageren
  3. BananaFlip zegt

    7 april 2010 om 21:05

    Jaguar schijnt ook te werken aan een hele hoop viercilinders voor de XF, waaronder een 1.8 benzine met een 9-traps automaat… dat wordt wat.

    Login om te reageren
  4. mclarenf1lm zegt

    7 april 2010 om 21:08

    Misschien iets voor Green Day?

    Login om te reageren
  5. rstyled zegt

    7 april 2010 om 21:08

    @ BananaFlip: 9 traps automaat? Dan kun je niet meer lekker doortrekken door de korte versnellingen :S?

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      7 april 2010 om 21:16

      @rstyled: Of het ding heeft een belachelijk hoge top ;) Nee, dat is inderdaad niet echt fijn rijden. Een XJ moet een fijne V6 hebben die niet de helft van de tijd wordt onderbroken door het schakelen van de automaat.

      Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      7 april 2010 om 21:17

      @rstyled: Waarbij XJ = XF :mrgreen:

      Login om te reageren
  6. Sjonny zegt

    7 april 2010 om 21:11

    Ik heb dit beright niet eens gelezen, maar begin het onderhand wel een beetje zat te worden met dat “groene” gezeur, als mensen “groen” willen rijden mogen ze da best, maar moet nou zelfs autoblog hier aan geloven ?

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      7 april 2010 om 21:17

      @Sjonny: Autoblog brengt slechts het nieuws.

      Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        7 april 2010 om 21:19

        @BananaFlip: yep, en dat is ook vaak goed nieuws! ;)
        http://www.autoblog.nl/archive/tag/elektrisch+supercars

        Login om te reageren
  7. DaBaZZ zegt

    7 april 2010 om 21:12

    Misschien kan Sieneke hem meenemen naar t songfestival.. Kan ie mooi naast dat orgel pronken..

    Login om te reageren
  8. Dimglor zegt

    7 april 2010 om 21:19

    Sorry maar dit past niet echt bij het imago van Jaguar…
    Zie de gentleman al staan met zijn Jaguar aan het stopcontact :D

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    7 april 2010 om 21:21

    Jaguar wordt vooruitstrevend. Het moet niet gekker worden…

    Login om te reageren
  10. Donkervoort zegt

    7 april 2010 om 21:23

    Waarom zo negatief? ik zie het namelijk wel zitten, zo’n elektrowaggie met range-extender.

    Login om te reageren
  11. daniel zegt

    7 april 2010 om 21:27

    bijna 110 gram co2, dus bpm en wegenbelasting vrij na iets verder ontwikkelen :D

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      7 april 2010 om 21:46

      @daniel: Jaguar streeft naar een uitstoot onder de 100 gram voor alle modellen in 2020 :o

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        7 april 2010 om 21:48

        @BananaFlip: Tegen die tijd zijn die belastingvoordeeltjes allang verdwenen of ernstig aangescherpt.

        Login om te reageren
        • BananaFlip zegt

          7 april 2010 om 21:51

          @Citrofiel: Maar tegen die tijd verkoop je ook geen auto’s meer die meer dan 150 gram uitstoten, vrees ik…

          Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            7 april 2010 om 21:53

            @BananaFlip: Praat me er niet over. Ik ben nog bezig met het verwerkingsproces. Ik ben pas bij de stap ‘verdringen’… :(

            Login om te reageren
            • BananaFlip zegt

              7 april 2010 om 21:54

              @Citrofiel: Het is inderdaad afschrikwekkend dat pure Britse klasse geen gebruik meer kan maken van mooie V6’en.

              Login om te reageren
  12. Erik zegt

    7 april 2010 om 21:41

    Dat kan nog wel een suçes worden zeker met zo’n actieradius. en een uitstoot van 120 halen de meeste golfjes niet eens. hopen dat het praktijk verbruik niet te erg tegenvalt.

    Login om te reageren
  13. Erik zegt

    7 april 2010 om 21:43

    @ Sjonny
    je maakt je naam wel waar door zo kortzichtig te zijn

    Login om te reageren
  14. toyotaprius zegt

    7 april 2010 om 21:57

    Ja mensen, welkom in nieuwe tijden! Wie of wat volgt?

    Login om te reageren
  15. Reinout zegt

    7 april 2010 om 22:51

    Das het studiemodel echt niet, kijk maar goed stickers zijn geshopt…. Maar wat maakt het uit, design zal toch niet veranderen… (hoop ik)

    Login om te reageren
  16. mout zegt

    7 april 2010 om 23:02

    OK. Wat hebben we hier? Een serieuze limo, met een fluisterstille aandrijving, prima koppel beschikbaar vanaf stilstand, met een riante actieradius. En anders dan met brullende V8 en gorgelende orgelpijpen onder je waggie, heb je hiermee op elke business-meeting een goede binnenkomer. Met in de bonuspunten de eerste (want goeddeels electrische) Jaguar die goedkoop en betrouwbaar in onderhoud is.
    Zet maar rustig bij mij voor de deur, hoor.

    Login om te reageren
  17. Cantago zegt

    7 april 2010 om 23:14

    Zal lekker klinken als je optrekt… NOT

    Login om te reageren
  18. laulau zegt

    7 april 2010 om 23:22

    Ik heb helemaal niets met die elektrische rotzooi. Geef mij maar een benzineslurpende bolide!

    Login om te reageren
  19. GLTSRY zegt

    7 april 2010 om 23:24

    Moet niet gekker worden

    Login om te reageren
  20. Jokkebrok zegt

    8 april 2010 om 02:26

    Groen = Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap

    Login om te reageren
  21. lambo4all zegt

    8 april 2010 om 09:25

    4 cilinder Klasse’s 7 series a8’ten en nu een 3 cilinder XJ? Waar gaat dat geen met deze wereld?

    Login om te reageren
  22. lambo4all zegt

    8 april 2010 om 09:25

    S klasse’s

    Login om te reageren
  23. Laurens zegt

    8 april 2010 om 10:30

    Stroom is niet groen, nog lang niet, en waarschijnlijk “nooit” niet.

    Login om te reageren
  24. Erik R. zegt

    8 april 2010 om 14:01

    er zijn nog heel wat problemen met deze versie, afgelopenweek hebben ze hem 2 keer kunnen wegslepen van het terrein..

    Men mag in deze auto dus geen vol gas geven, doe je dat wel knalt alles eruit..hij zal er 15 april wel staan maar mee rijden mogen ze niet al was dat wel de bedoeling..
    (werk namelijk zelf bij Jaguar @ U.K)

    Login om te reageren
  25. Erik zegt

    8 april 2010 om 15:30

    @ erik r:
    zal eens van ons naam veranderen das misschien wat duidelijker

    Login om te reageren
  26. Autoliefhebber zegt

    9 april 2010 om 12:15

    Ik vind het wel een goed idee, kan je ook als rijke stinkerd laten zien dat je het beste voor hebt met het milieu.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North