
Op de International Motor Show in Moskou zal Jaguar deze – aan alle kanten versterkte – XJ laten zien. Aan het uiterlijk zie je het er niet vanaf, maar deze XJ met lange wielbasis kan een stootje hebben. De Jag is uitgerust met protectielevel B7. En dat betekent dat de XJ Sentinel een lading van 15 kg TNT weerstaan.
Onder de kap ligt de 5.0L V8 die goed is voor 385 pk en 515 Nm. Maar waar een ‘gewone’ XJ met dit blok er 5,7 seconden voor nodig heeft om de 100 aan te tikken, doet deze zware kolos er 9,7 tellen over. Als je het brutogewicht van van deze auto (3.800 kg) meerekent, is dat niet eens zo heel slecht. Om dat gewicht te kunnen dragen en de auto fatsoenlijk te kunnen laten rijden wordt er een sterkere vering gemonteerd, krijgt ‘ie een upgrade voor het remsysteem en er komen sterkere 19″ velgen onder te hangen.
Mocht je hierin belaagd worden, zorg ervoor dat ze niet al te snel vervoer bij zich hebben; de Jag XJ Sentinel houdt bij de 195 km/u namelijk op met accelereren. Het gepantserde gedeelte is onder meer versterkt met kevlar en het vloertje van de Jag is “granaat proof” gemaakt. HIER een overzichtje van de wapens waar de XJ Sentinel tegen bestand is. Nu is het nog even wachten op dit soort testvideo’s. Wat de gepantserde XJ gaat kosten is nog niet bekend.
kortom, een tank in de vorm van een jag :D
3800 kg? En dan hetzelfde motorblok behouden!! Daar snap ik dus geen donder van he!! Hij is nu zo traag als poppestront!! Veilig, dat wel!! Doe mij maar een 750li high executive in pantservorm, dies een behoorlijk stukje rapper!
@King: Maar die 750 heeft volgens mij B4 pantser, niet zo heel sterk dus.
195 km/u met 3800 kg ..
dat doe je niet voor je plezier ..
alleen uit bittere noodzaak ..
Doet de S-Guard het net iets beter..
Met 3800 kilo mag je wel opzoek naar een vrachtwagenchauffeur.
Waarom niet de 5.0 supercharged met 510 pk? Zou iets logischer (en sneller) zijn…
Hij zal toch ook wel leverbaar worden als supercharged? Dat zal een slok op de borrel schelen…
Grmbl, robbie weer. :x ;)
Achtendertighonderd kilogrammen…. Dan ga je bij de crashtest door het betonblok heen :)
@floryn
…door het betonblok heen…
jaglag?
Nét te veel voor je B-rijbewijs dus (?) :D
195km/u en 3.800kg… al gedacht aan de remafstand???
@ RobertJ:
Dat is niet waar. De 7 Serie Security uitvoeringen worden geleverd met VR9 beveiligingsklasse, dat is momenteel het hoogst mogelijke. Ik denk trouwens dat BMW in dit wereldje voorop loopt. B4 beveiliging is behoorlijk achterhaald en de Kalashnikov is niet het enige wapen waar (zware) criminelen tegenwoordig mee rondlopen.
@Ivo:
Ik weet in ieder geval dat Mercedes met zijn guards die van begin af aan al speciaal ontwikkeld worden hiervoor. (de modellen die als guard verkrijgbaar zullen worden)
Toch niet de slechtste zijn.
Ik vraag me af hoeveel BMW’s er zo verkocht zijn en hoeveel mercedesen maar ik gok dat Mercedes voor ligt.
Als je echt het perfecte panser wil zijn er enkel nog de privé firma’s al denk ik als je vreest aangevallen te worden met iets ergers dan granaten en zware machine geweren dat je toch een verkeerde carière gekozen hebt.
@Ivo: en die hoogste beveiligingsklasse is véél lichter?
Als je ondanks de bepantsering toch sterft in deze auto, dan sterf je in ieder geval stijlvol. Het is wel jammer dat hij zo traag is, ik denk dat diesels sowieso beter zijn voor dit soort auto’s vanwege het hoge koppel.
http://www.youtube.com/watch?v=tnKDVDycHjs
Wie biedt zich aan als proefkonijn?
@koos: prima bijdrage .. thumbs up ..
@koos:
Gehalveerd tot 50 megaton.
Enjoy. :twisted:
http://www.youtube.com/watch?v=FfoQsZa8F1c
Ik lees daar toch bij 15 kg TNT een NA, van Not Available, dan zou je toch zeggen dat het niet beschikbaar is…
Overigens denk ik dat de supercharger er niet inligt omdat hij niet tussen de stukken beveiliging past. Er moet natuurlijk behoorlijk wat staal aan de voorkant worden bijgezet
@valetparker: Die NA staat bij het beschermingsniveau. Er is blijkbaar geen niveau om TNT-bescherming uit te drukken, dus van daar die NA
De BMW 750Li High Security gaat van 0-100 km/h in 7,9 sec., de BMW 760Li High Security in 6,2 sec. De acceleratietijden van de S-klasse liggen volgens mij niet veel hoger dus deze bepantserde XJ is behoorlijk sloom in vergelijking met zijn concurrenten, al zul je als chauffeur van zo’n auto natuurlijk niet vaak het gaspedaal volledig intrappen.
Wat kost zoiets ?
Deze is nu toch eens mooier dan een S-klasse.. en toch zie ik hele dagen s-klassen rondrijden en zie ik deze praktisch nooit…
heb deze auto al eens zien rijden echt een prachtige bak!
Ach, ik heb liever een Dillon Aero roofmounted gatling gun op het dak staan dan bepantsering.
http://www.popularmechanics.com/technology/gadgets/4221601
de jaguar xj is geweldig toch vind ik de pontiac vibe mooier.maar de binnen kant van de jaguar xj is echt techno;)