• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar komt terug naar Le Mans met LMP1 racer

Auteur: CasperH, gepost 15 juli 2011 om 12:04 – 37 Reacties

Jaguar XJR-9


Eerst Porsche en Toyota en nu komt ook Jaguar terug in de 24 uur van Le Mans? What’s happening?

Jaguar is tegenwoordig in handen van Tata en dat concern zou maar wat graag haar tanden laten zien in de uitputtingsslag die Le Mans is. Men schijnt op dit moment te evalueren of en wanneer een terugkeer in de legendarische race mogelijk is in de topklasse LMP1.

Jaguar heeft een behoorlijke geschiedenis op Le Mans. Hun eerste overwinning dateert van 1951 en in totaal haalden ze 7 overwinningen, de laatste in 1990 met de XJR-12. Ook was er Nederlands succes, Jan Lammers won in 1988 aan boord van de Silk Cut Jaguar XJR-9LM. In 1991 reed Jaguar voor het laatst mee in de topklasse LMP1, wel werd er sindsdien nog meegedaan in andere klassen, maar er werd niet meer gestreden om de overall winst.

De plannen van Jaguar konden wel eens heel nauw samenhangen met de samenwerking met Williams aan de CX-75. Een Williams-Jaguar in de 24 uur van Le Mans? Yes Please, en dan liefst in dat epische paars-geel van Silk Cut! Who’s next? Mazda? Nissan?

Ook interessant!

  • Deze Le Mans winnende Jaguar kun je nieuw kopen
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, le-mans, Racing, Tata, williams

Vorig bericht: « Occasion: Opel Zafira OPC [aanbieding vd week]
Volgend bericht: Ferrari FF voor het eerst gespot »

Lees Interacties

Reacties

  1. Burdy zegt

    15 juli 2011 om 12:08

    Zal ook wel een hybride worden. Kunnen ze reclame maken dat ze met een hele zuinige auto le mans gewonnen hebben, dat ze ook zo groen zijn……

    Login om te reageren
    • wimmm zegt

      15 juli 2011 om 12:11

      @Burdy: Als die hybride de CX-75 is, mag t van mij hoor!

      Login om te reageren
  2. Brum zegt

    15 juli 2011 om 12:09

    Oei, Ferrari in de LMP1 zou mooi zijn!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      15 juli 2011 om 12:19

      @Brum: dat durven ze niet.

      Login om te reageren
      • Merry zegt

        15 juli 2011 om 12:32

        @robbie: wat moet ze bewijzen dan?
        Ferrari zit in de koningsklasse van de motorsport en is daar de meeste succesvolle.
        Toyota, Peugeot en Porsche zijn jammer gefaald om succesvol te worden in de F1 en zij met de staart tussen de benen vertrokken.

        En Audi durft niet naar de F1 te komen.
        Ik ben een ras echte Ferrari hater maar ik ben reëel genoeg om te weten wat Ferrari alles en iedereen zijn kont kan schoppen in iedere race cup.

        Login om te reageren
        • Merry zegt

          15 juli 2011 om 12:34

          @Merry: ik vergeet Jaguar nog in het rijtje vertrekkers te zetten…

          Login om te reageren
        • vincenzo zegt

          15 juli 2011 om 12:41

          @Merry: wow merry wat lees ik nu? Vergeet bmw niet he, freude am fahren!

          Login om te reageren
        • Pallas zegt

          15 juli 2011 om 12:43

          @Merry: Ferrari-hater? Ooit inelkaar gemept door italianen?
          Hoem kun je een merk nou haten?

          Login om te reageren
        • robbie zegt

          15 juli 2011 om 12:46

          @Merry: dus omdat Ferrari goed is in de Formule 1 zijn ze automatisch de beste in elke raceklasse? Eigenaardige argumenten gebruik je moet ik zeggen…

          Login om te reageren
          • Merry zegt

            15 juli 2011 om 13:44

            @robbie: waarom was de Ford GT40 ook alweer gemaakt?
            Ferrari heeft allang bewezen succesvol te kunnen zijn in de Le Mans.
            En ja een team dat de meeste F1 titels heeft gewonnen na 2000 kan denk ik ook wel die Le Mans overwinningen in binnen jassen, als Audi het kan moet Ferrari het zeker weten kunnen!
            @MC959: 2 succesjes voor Porsche als motorbouwer want die successen zijn meer te danken aan McLaren, het andere meest succesvolle F1 team.
            Maar ik zal niet ontkennen dat Porsche veel heeft gewonnen op Le Mans, ik had het ook over de F1.
            @Pallas: ik ben als de dood voor vuur ;)daarom.

            Weet je wat het is heel die lijst Le Mans deelnemers hebben allemaal naar de F1 gekeken en zijn gefaald of durven het niet aan.
            Er was te weinig kans op winnen en het werd ze allemaal te duur voor alleen marketing, want dat is waar deze jongens naar opzoek waren belangstelling en er was weinig liefde voor racen te vinden.
            De Le Mans in een mooie race maar na de intrede van Audi en de diesels en alles wat in de slipstream is mee gekomen wordt het niet beter van.
            Ik denk dat karaya het nog het beste omschreven heeft.

            Login om te reageren
            • StijnB zegt

              16 juli 2011 om 13:41

              @Merry:
              Wat een onzin. Ferrari is met zijn staart tussen de benen uit Le Mans vertrokken na de pakken slaag die het kreeg van 1) Ford 2) Porsche. In 1971 eindigde de eerste Ferrari (3de plaats) op 500 km(!) van de winnende 917. Vanaf dan heeft Ferrari zich teruggeplooid op F1, dat in die tijd in de schaduw stond van Le Mans. En dat wereldwijd nu nog steeds doet, in de VS kijkt niemand op van een wereldtitel F1, een overwinning op Le Mans daarentegen…

              Tussen ’79 en 2000 wist Ferrari geen wereldkampioen F1 af te leveren, pas met het dreamteam dat ze daarna hadden wisten ze opnieuw successen te boeken. In de jaren ’90 hebben ze zelfs enkele jaren moeten overbruggen zonder maar één GP-overwinning. En momenteel doen ze het ook niet bijster goed meer hé?

              Wanneer we terug in de tijd gaan valt het vooral op dat Ferrari vanaf ’55 goed werd, wanneer de top van de automobielsport ermee kapte na het verschrikkelijke ongeluk op Le Mans. Mercedes was de grootste naam die verdween en van Lancia kregen ze zelfs de D50 (beste F1-wagen in die tijd) cadeau! Tot Ford en Porsche op Le Mans en Lotus in de F1 kwamen opdagen had Ferrari het rijk voor zich alleen. En wanneer er concurrentie was bakten ze er bitter weinig van. Met uitzondering van de eerste helft van de jaren ’00 maar daarvoor moeten we kijken naar het uitstekende team en de FIAT-centjes…

              Login om te reageren
        • MC959 zegt

          15 juli 2011 om 12:49

          @Merry: fyi Porsche heeft 2 wereldtitels behaalt samen met McLaren in 1984 en 1985 + de meeste overwinningen op de 24 uren + 2 Parijs-Dakars gewonnen en ook nog een paar rally’s.

          Major victories and championships

          14 Makes and Team World Championship (1964, 1969, 1970, 1971, 1976, 1977, 1978, 1979, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1994)
          8 Long Distance World Championship
          3 IMSA Supercar-Series (1991, 1992, 1993)
          6 German Racing Championship (1977, 1979, 1982, 1983, 1984, 1985)
          20 European Hill Climbing Championship
          22 Daytona 24 Hours (1968, 1970, 1971, 1973, 1975, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1989, 1991, 1995, 2003, 2009, 2010)
          15 IMSA Supercar-Race (USA)
          16 24 Hours of Le Mans (1970, 1971, 1976, 1977, 1979, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1994, 1996, 1997, 1998)
          18 12 Hours of Sebring (1960, 1968, 1971, 1973, 1976, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 2008)
          11 Targa Florio (1956, 1959, 1960, 1963, 1964, 1966, 1967, 1968, 1969, 1970, 1973)
          4 Rallye Monte Carlo (1968, 1969, 1970, 1978)
          2 Paris-Dakar Rally (1984, 1986)
          1 Formula One victory (1962)
          TAG-Porsche engine in McLaren cars
          3 Formula One Driver World Championship (1984, 1985, 1986)
          2 Formula One Constructor World Championship (1984, 1985)
          25 Formula One victories (1984, 12 wins; 1985, 6 wins; 1986, 4 wins; 1987, 3 wins)

          gewoon voor dat ge het zou weten :)

          Login om te reageren
      • Hirondelle zegt

        15 juli 2011 om 13:32

        @robbie: Jij bent zeker vergeten hoeveel keer Ferrari Le Mans heeft gewonnen ?
        Ferrari steekt boven iedereen uit als het over racen gaat; in welke klasse dan ook. Daar hebben ze hun legende aan te danken.

        Login om te reageren
        • reinier73 zegt

          15 juli 2011 om 13:41

          @Hirondelle: ook in rally klasse? of in indy car? of in GT3?

          Login om te reageren
          • Merry zegt

            15 juli 2011 om 13:47

            @reinier73: in de Rally is hun (oudere)broertje Lancia het meest succesvol geweest, en daar zaten in sommige modellen wel Ferrari motoren, maakt het geen Ferrari, maar wel leuk om te vermelden.

            Login om te reageren
            • chrispothast zegt

              15 juli 2011 om 17:50

              @Merry: Zo ken ik er nog wel een paar. Hou toch eens op
              Dan kan je ook alle overwinningen van Alfa en Maserati mee gaan tellen. In dat geval mag je alle overwinningen van Porsche en Audi ook op een hoop gooien, complete BS dus en sinds er budget restricties in de F1 zijn is Ferrari ineens niet meer zo dominant.
              En procentueel gezien wint McLaren meer dan Ferrari.
              Ze weten er best wel wat van in Maranello da’s waar, maar het is onmogelijk om in alle raceklassen te domineren
              F1 is gewoon fokking kostbaar(zou dat een reden kunnen zijn?) en begint met alle restricties zo langzamerhand een joke te worden. Ik kijk het al een tijd niet meer zo saai…..

              Login om te reageren
  3. mcf1 zegt

    15 juli 2011 om 12:27

    mercedes ook terugkomen aub opvolger van c11:P?

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    15 juli 2011 om 12:45

    Zolang ze maar niet met een tokkie diesel komen zoals Audi/peugeot vind ik het prachtig dat ze terug komen .

    Login om te reageren
  5. karaya zegt

    15 juli 2011 om 12:51

    Peugeot heeft ook nooit potten kunnen breken in de f1, le mans is een mooie vluchtroute.

    ferrari heeft er niks te zoeken zolang de reglementen diesel tdi-traktoren voortrekken.

    Login om te reageren
  6. love4sportcars zegt

    15 juli 2011 om 13:05

    dat beloofd

    Login om te reageren
  7. mcf1 zegt

    15 juli 2011 om 13:16

    http://www.youtube.com/watch?v=NUjaJuAbdkw

    Loveeeee!

    Login om te reageren
    • reinier73 zegt

      15 juli 2011 om 13:52

      @mcf1: Porno!!! Zag hem laatst nog in Mercedes-benz museum staan.
      1990
      v8 4,973 cc
      730pk
      7000 rpm
      400 km/h
      had toen der tijd al 23 processors aan boord

      won alle races op één na (volgens mij technisch probleempje) in 1990.

      Login om te reageren
  8. raphael zegt

    15 juli 2011 om 13:59

    Wat een fantastisch nieuws zou dat zijn. Ik roep al 10 jaar dat LeMans geen donder voorstelt en dat het een stelletje gepensioneerde F1 coureurs die in diesels voor wat fanboy glory rijden.
    Dit zou wat kunnen veranderen, Porsche terug, Jaguar terug, Toyota die wel mee willen doen. Gooi er nog een Mercedes tegenaan en het gaat weer enrgens op lijken!

    Login om te reageren
  9. mrB zegt

    15 juli 2011 om 14:01

    Zou dat kunnen met die gasturbine? Ik vind dat wel een mooi alternatief voor de diesels, ondanks dat het nooit zo zuinig gaat worden vrees ik.

    Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    15 juli 2011 om 14:02

    Ik ben altijd verheugd om de comments hier te lezen
    Vooral omdat iedereen blij is dat Jaguar weer terugkeert op Le Mans.
    Vooral het ‘Neerlandsch Patriottisme’ mag ik roemen, namen zoals van Lennep en Lammers, vallen gelijk bij de woorden Le Mans. vluchtroutes voor de F1, gefaald in de F1 enzovoorts.
    Zeer rijke discussie.

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      15 juli 2011 om 19:14

      @desjonnies: Je vind waarschijnlijk dat het tekort doet aan LeMans of niet? Maar een budget laat al snel de werkelijke aard van de sport zien. Hoewel LeMans een ander soort aard heeft dan de F1 kun je zonder al te veel probleem stellen dat de F1 op technisch gebied boven de LeMans staat. De budgetten liggen bij de F1 zo’n 2 tot 5 keer zo hoog. Dat zegt veel. Daarnaast is de competitie met 12 teams een stuk groter.

      Login om te reageren
  11. sebastienloebsebastienvettel zegt

    15 juli 2011 om 14:06

    dan wordt het teminste wat leuker dan is het

    Audi vs Peugeot vs jaguar vs Toyota vs Porsche en hopelijk komt ook sauber samen met mercedes terug dat zou gaaf zijn

    Login om te reageren
  12. bigcar zegt

    15 juli 2011 om 15:16

    denk dat die jaguar niet eens de finish zal halen omdat die na een paar rondjes uit elkaar zal vallen….

    Login om te reageren
    • jaguarsaab zegt

      16 juli 2011 om 04:41

      @bigcar: whahaha jy hebt geen verstand van techniek!
      na een paar rondjes en uit elkaar vallen -.-
      de jaguar CX-75 is een veyron killer man.

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        16 juli 2011 om 14:27

        @jaguarsaab: enige verschil tussen die 2 is dat de veyron de finish wel haalt en de jag niet..

        Login om te reageren
        • jaguarsaab zegt

          17 juli 2011 om 04:12

          @bigcar: het enigste wat jij zal bereiken is helemaal niets,
          en de jaguar CX-75 is een superhebrydesport wagen.
          de bugatti moet je na 12 minuten vol gas al tanken

          Login om te reageren
          • bigcar zegt

            18 juli 2011 om 01:12

            @jaguarsaab: ga toch weg met je onbetrouwbare merk…
            dat jij van jaguar en saab houd is nu wel duidelijk…
            denk dat je ook hebt gemerkt dat ik dat juist niet ben!

            Login om te reageren
            • jaguarsaab zegt

              18 juli 2011 om 04:00

              @bigcar: whahahya xD heb je wel gelyk in!
              ieder zijn eigen smaak.

              Login om te reageren
  13. fluvioglacialeafzetting zegt

    15 juli 2011 om 15:53

    YES!

    Login om te reageren
  14. Lan_Evo zegt

    15 juli 2011 om 16:01

    Zou leuk zijn, Le Mans is wel eens toe aan iets anders dan 2 merken die met diesels rondtuffen. Of in ieder geval meer verschillende competatieve autos in LMP1 en geen diesels meer hopelijk.

    Login om te reageren
  15. mbevo zegt

    15 juli 2011 om 23:59

    Le Mans word weer Le Mans,heel erg vet dat Jag weer terug komt:)

    Login om te reageren
  16. jaguarsaab zegt

    16 juli 2011 om 04:39

    Dat wordt mooi!!
    net als de tijden van de D-Type!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North