• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar kondigt twee nieuwe motoren aan

Auteur: CasperH, gepost 23 april 2012 om 09:40 – 23 Reacties

Motoren Jaguar
Voor modeljaar 2013 heeft Jaguar in Beijing twee nieuwe benzinemotoren aangekondigd: een 2.0 viercilinder lijnmotor met turbo en een 3.0 liter V6 met supercharger moeten de keus wat ruimer maken bij aanschaf van een nieuwe Jag.

Laten we eerst even de viercilinder afraffelen, dan kunnen we daarna meteen door met het interessante nieuws in de vorm van de V6. De 1999 cc viercilinder levert als I4 Ti 240 een prachtige 240 paardenkrachten en 340 Nm. Dit blok kennen we van de Range Rover Evoque inderdaad. En de Ford 2.0 ecoboost. En de Volvo S60 T5. De I4 gaat trouwens de good old atmosferische 3.0 V6 in de XF en XJ vervangen.

De 3.0 V6 dan. Dat blok gaat leverbaar worden in twee smaakjes: 340 en 380 pk varianten zullen binnenkort aan te vinken zijn in de Jaguar configurators. De blokken leveren respectievelijk 450 en 460 Nm koppels. De 380 pk wordt overigens alleen leverbaar in de F-TYPE en levert het hoogste specifieke vermogen van alle Jaguar blokken met 127 pk per liter. De 340 pk versie wordt ook leverbaar in de XF en XJ. De techniek die in dit blok gebruikt is is deels gebaseerd op de heerlijke 5.0 V8 uit de XKR-S.

Zowel de vier- als de zescilinder worden gekoppeld aan automatische achttraps automaten. De 3.0 wordt daarnaast leverbaar met Stop-Start technologie.

Ook interessant!

  • Help deze man van zijn nieuwe Jaguar XF (€97K) af!
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, Techniek

Vorig bericht: « VIDEO: dit is de Lamborghini Urus
Volgend bericht: Rolls Royce Ghost Six Senses: mag het ietsje meer zijn? »

Lees Interacties

Reacties

  1. james125 zegt

    23 april 2012 om 09:55

    Nou, lekker bezig weer Jaguar.
    Alweer een downgrade van Engelands edele merk.

    Een motor uit een ford en Volvo, in een Jaguar, ooit volledig ondenkbaar. Helaas, tijden veranderen.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 april 2012 om 20:58

      @james125: Dat ooit is dan wel al wel heel lang geleden, want voor deze TATA periode waren ze toch al vrij lang eigendom van Ford.

      En dat die oude Jag motoren nou zo goed waren…de I6 was wel ok maar die 5.3 V12 is een groot drama.

      Login om te reageren
  2. akrapovic zegt

    23 april 2012 om 09:56

    Jammer, maar begrijpelijk. Desondanks zullen het lekkere blokken zijn. De v6 met supercharger zal net zo heerlijk rijden als de NA v6.
    Maar 1 ding begrijp ik niet. Wordt de f-type nou de cx-16? Dacht dat die xe ging heten

    Login om te reageren
    • r2d2 zegt

      23 april 2012 om 10:27

      @akrapovic: inderdaad. Speculaties waren dat hij XE (XJ, XK, XF, XE, hoe kleiner, hoe lager het getal achter de X) ging heten, toen hij werd geintroduceerd was het echter F-type

      Login om te reageren
      • Seroo zegt

        23 april 2012 om 10:42

        @r2d2: Letter bedoel je ;)

        Login om te reageren
  3. koelkast zegt

    23 april 2012 om 10:14

    Goede ontwikkelingen hoor en blij dat Jaguar eindelijk ook de 8-traps automaten introduceert.

    Login om te reageren
    • fep739 zegt

      23 april 2012 om 11:54

      @koelkast: XF 2.2 diesel zit al tijdje met die 8 bak ;-)

      Login om te reageren
  4. Justawheelchairguy zegt

    23 april 2012 om 10:17

    Groene A-Labels? :lol:

    Login om te reageren
  5. Joel_D zegt

    23 april 2012 om 10:22

    Eindelijk kan Jaguar een benzinemotor leveren die geen V8 is. Hopelijk komt de V6 ook in de Range Rover

    Login om te reageren
  6. koelkast zegt

    23 april 2012 om 10:22

    @kp92
    Hang een electromotor aan die 2 liter turbo en het zou zomaar kunnen!

    Login om te reageren
    • Justawheelchairguy zegt

      23 april 2012 om 10:24

      @koelkast: Ik zie ze het zo doen.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      23 april 2012 om 11:22

      @koelkast: hebben ze al bij Volvo, met die 4wd hybridetechniek. Motor op de voorwielen en elektromotor op de achterwielen. Zou zo maar kunnen dus!

      Login om te reageren
  7. jack_abarth zegt

    23 april 2012 om 12:15

    Voor wat betreft de 4-cilinder, weten jullie wel heeel zeker dat dit dezelfde is als van Ford en van Volvo?
    Want als je naar de afbeelding kijkt zou je zeggen dat het een motorblok is wat in de lengte richting geplaatst gaat worden. Dit zou dus niet overeen komen met Ford/Volvo.

    Iemand toevallig meer info?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      23 april 2012 om 14:37

      @jack_abarth:

      Laat maar, in de basis is het blok hetzelfde alleen losse onderdelen zoals brandstofpomp, spanrollen etc zitten op een iets andere plek.

      Login om te reageren
  8. timberleek zegt

    23 april 2012 om 12:32

    Waarom heb je bij I4 blokken altijd 2 cilinders op hetzelfde punt? wat heeft dit voor voordelen?

    zou het blok niet rustiger lopen als ze ieder een kwart slag uit elkaar zitten ipv per 2 een halve slag?

    Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      23 april 2012 om 14:08

      @timberleek: Simpelweg vanwege de balans van het motorblok, je kunt je voorstellen dat de trilling die ontstaat door het naar beneden gaan van cilinder 1 en 4 word gecompenseerd door die van cilinder 2 en 3.
      Dit is niet het hele verhaal, want voor grote 4 in lijn heb je eigenlijk altijd twin-balancer schafts om alle trillingen op te vangen, maar dan moet je eigenlijk berekeningen gaan uitvoeren om dit te verklaren.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        23 april 2012 om 14:52

        @imdoctorbob:

        dat snap ik, maar waarom dan niet 2 van de cilinders 90 graden draaien (op de krukas dan).

        dan heb je er nog steeds 1 die omhoog gaat als de ander naar beneden gaat. En dan nog 2 die er tussen staan. dus je zou er 1 hebben op zijn dode bovenste punt, 1 op zijn onderste dode punt, 1 in het midden onderweg naar boven en 1 in het midden onderweg naar beneden.

        Nu heb je 2 dubbele verbrandingen per 2 rondjes, dan zou je 4 enkele hebben. Dan zou ik denken dat de kracht meer verdeeld is over de rondjes.

        Er is vast een reden waarom ze het niet doen, maar ik ben benieuwd wat die reden is

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          23 april 2012 om 14:57

          @timberleek:

          Ik denk dat je dan een moment gaat krijgen over je krukas heen. Stel zuiger 1 gaat omhoog naar het dode punt, en 4 gaat naar benenden naar het dode punt, dan wil de het motorblok gaan kantelen over het midden van de krukas.
          Hiermee is je motor dus in onbalans.
          Bij de huidige opstelling je motor net zo goed in onbalans, maar heb je geen last van een moment.

          Login om te reageren
        • anakiet zegt

          23 april 2012 om 16:03

          @timberleek:

          Er zijn geen 2 dubbele verbrandingen. Ontsteking is bvb 1e 3e 4e 2e cil. Ze gaan dus allemaal netjes achter elkaar.
          4 cil, 4 slagen, ze doen allemaal iets anders ;)

          http://www.youtube.com/watch?v=M1h9eU9YH5o&feature=related

          Login om te reageren
          • timberleek zegt

            24 april 2012 om 08:35

            @anakiet:

            o wacht, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Dan is het veel logischer.

            thanks

            Login om te reageren
  9. ramshoek zegt

    23 april 2012 om 16:39

    V6 gebaseerd op de techniek van de V8 Compressor.
    Die motor is een ongelooflijke zuipschuit. Ben benieuwd hoe de V6 het in de praktijk zal doen…

    Login om te reageren
  10. crew zegt

    23 april 2012 om 17:19

    @ramshoek…
    de 5.0 S/C is idd wel een slobberaar, maar ook wel een hele goede motor. erg soepel en veel koppel.
    Als de 3.0 S/C ook zo goed is maar dan zuiniger, dan komt t wel goed!

    Login om te reageren
  11. tvr1974 zegt

    23 april 2012 om 23:39

    en om het gat te vullen tussen 240 pk en 340 pk knal je gewoon een chip in je 2.0 liter en zit je ook boven de 300 pk…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North