• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Jaguar moet minder SUV’s en meer sportauto’s bouwen’

Auteur: hayte, gepost 22 februari 2020 om 14:59 – 15 Reacties

Koplamp nieuwe Jaguar F-Type

De kersverse designtopman van Jaguar Julian Thomson wil dat er minder Jag SUV’s komen en méér sportauto’s en sedans. Verklaart hij hiermee de oorlog aan zijn Tata-bazen?

Ja, met de F-Type maakt Jaguar nog een sportauto. Maar dat segment heeft allang niet meer de focus van het Britse bedrijf. Nee, de laatste tijd focust Jaguar zich op crossovers en SUV’s als de E- en F-Pace, en maakte het met de I-Pace de eerste EV van het merk. Binnenkort moeten er ook nog twee crossovers bijkomen.

Voor de autoliefhebber die geniet van sportwagens is dat niet het beste nieuws. En daar is Julian Thomson, hoofdontwerper bij Jaguar, het mee eens. Tegenover ABC News zegt hij dat er in zijn ideale wereld meer sportauto’s en minder SUV’s rond zouden rijden dan nu. Hij denkt wel dat SUV’s spannend kunnen zijn, maar vindt dat de balans – bij Jaguar – teveel is doorgeschoven naar dat segment. Het zou volgens hem beter zijn als Jaguar meer sedans en sportauto’s zou maken.

Het is nog maar de vraag of zijn wensen ook daadwerkelijk resulteren in meer sportauto’s en sedans van het merk. Moederbedrijf Tata zal er vast ook iets over te zeggen willen hebben. Thomson geeft daarnaast aan dat er veel moeilijkheden zijn bij het ontwerpen van dergelijke auto’s.

Überhaupt het mogen ontwerpen van een sportauto is het grootste struikelblok van het segment, zo zegt de hoofdontwerper. ‘De wereld is tegen de sportauto’, vanwege uitstoot- en veiligheidsredenen. “Toch zijn ze wel de ultieme droom van een auto. Ze vertegenwoordigen het beeld dat je wegrijdt naar de zonsondergang.”

Wel heeft Thomson wat ideeën om meer mensen in de sportauto te krijgen: jongeren. Het gros van de sportautokopers is namelijk ‘ervaren’ (lees: oud) die de historie achter een sportauto waarderen. Jongeren kennen of begrijpen die historie volgens Thomson niet, dus moet je ‘de droom van het rijden’ opnieuw voor ze verwezenlijken.

Om meer sedans te kunnen verkopen, moet je aantrekkelijke koetsen ontwerpen. Klinkt logisch, maar is dat volgens Thomson niet. Klanten kopen een sedan omdat ze een rationeel product willen, aldus de hoofdontwerper. Sedans worden dus bewust rationeel ontworpen. Jaguar moet sedans ontwerpen waar mensen op verliefd raken, zo stelt hij. Dat is ook precies wat Thomson bij zijn tijd bij Jaguar wil verwezenlijken: een beeld dat eleganter en romantischer is. En daarmee ook nog eens winstgevend is.

Ook interessant!

  • Jaguar I-PACE Black scheelt weer opties aanvinken
  • Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
    Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Vernieuwde Jaguar F-Pace, inclusief 550 pk SVR
    Vernieuwde Jaguar F-Pace, inclusief 550 pk SVR

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, e-pace, f-pace, f-type, i-pace, Jaguar, sedan, SUV, Tata

Vorig bericht: « Autoblog advies: cabrio met klapdak en automaat (€15.000)
Volgend bericht: Video: kennismaken met de nieuwe CUPRA Leon »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericd zegt

    22 februari 2020 om 15:25

    Die E Pace makes no sense, elk geval. Jaguar moet elk geval proberen om met z’n sportauto’s niet zo ver uit de pas te lopen qua prijs. De F Type is al een underperformer vergl. met andere sportauto’s, is ie nog duurder ook, en er niet mooier op geworden.

    Login om te reageren
    • erind zegt

      22 februari 2020 om 17:42

      @ericd: underperformer? Voor de prijs is de ftype veel bang voor buck. Noem mij een sport auto 2 ziter met 575pk die evenveel kost? Jaguar is veel goedkoper dan een Porsche turbo s, Ferrari 458,488 etc etc. Doet 100 in minder dan 4 sec. Grootse pluspunt is de sound die met de 5l SC komt. Voor sommigen is belevenis en sound veel belangrijker dan de snelste zijn.

      Login om te reageren
  2. dirkv zegt

    22 februari 2020 om 16:35

    Een bedrijf maakt gewoon spullen die goed verkopen, dat nogal logisch. Behalve Alfa Romeo natuurlijk.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    22 februari 2020 om 16:39

    Tja, ik wil ook wel eens dat het bedrijf waar ik werk bepaalde zaken anders doet… Tata denkt in geld, niet in sportauto’s…

    Login om te reageren
  4. Jochen zegt

    22 februari 2020 om 16:45

    Thomson is een visionair die ziet dat de SUV geen bestaansrecht heeft in de duurzame toekomst. Lagere gewichten en betere cw waardes passen daar beter bij.

    Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      22 februari 2020 om 22:04

      @jochen: dat zijn jouw woorden.

      Login om te reageren
    • auto62 zegt

      23 februari 2020 om 09:46

      @jochen: ja. Zoals sportwagens ?

      Login om te reageren
  5. gilettelubbers zegt

    22 februari 2020 om 17:07

    Niet alleen Jaguar a.u.b.

    Login om te reageren
    • bastiaanfidder zegt

      22 februari 2020 om 18:09

      @gilettelubbers: ik vrees dat die alsnog niet betaalbaar zullen zijn in Nederland door de BPM en belasting. En deze gaan alleen maar hoger worden in de toekomst, en daarnaast gaat brandstof ook nog meer belast worden…

      Login om te reageren
  6. prop zegt

    22 februari 2020 om 17:11

    @autoblog. Ik moet elke keer als ik de app open door een verschrikkelijke lijdensweg heen.

    Mn muziekstream stopt met spelen en in het zeldzame geval dat er uberhaupt een afbeelding wordt weergegeven is deze 3×3 mm.

    Whyyyy …

    Login om te reageren
  7. BaRa zegt

    22 februari 2020 om 17:59

    Dat Jaguar meer sportwagens zou mogen aanbieden: eens. Maar misschien moeten ze die ene die ze nog wel bouwen, eens wat meer in de richting van een sportwagen ontwerpen. Het ding weegt een whopping 1.500 kg voor een 2-liter viercilinder. Een instap-XE weegt marginaal meer. Niet goed bezig, Jaguar…

    Login om te reageren
  8. arhanso zegt

    22 februari 2020 om 18:02

    Jaguar moet gewoon 1 over-the-top sports car bouwen. Natuurlijk in gelimiteerde aantallen. Hoe hoger de prijs hoe beter en dan na elke oplage een ander kleurtje en andere velgen, handtekening van Michael Jordan er en dan weer uitbrengen als nieuwe versie met uiteraard een gelimiteerde oplage… ;-)

    Login om te reageren
  9. tuutertuuter zegt

    22 februari 2020 om 18:03

    Enige keer wanneer ik me kan identificeren met muziek van Billie Eilish:

    DUHHHHH

    Login om te reageren
  10. notsobig zegt

    23 februari 2020 om 12:26

    “‘De wereld is tegen de sportauto’, vanwege uitstoot- en veiligheidsredenen.” En daarom gaan we tegenwoordig maar lompe SUV’s rijden met het liefst deze motor en daardoor een nog hoger verbruik en uitstoot…

    Login om te reageren
  11. figo460 zegt

    24 februari 2020 om 07:08

    Laat Landrover de suv’s ontwikkelen en Jaguar de elegante sedans en sportauto’s. En zoals elders in het commentaar staat: maak een extreme sportauto die het hele merk meer cache geeft. Zoals de XJ220 deed en CX75 had moeten doen. En ook: Maak een 4-deurs sportcoupé zoals de Panamera, AMG GT-4. Het is zo’n mooi merk, met volop (race) historie: use it, own it.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North