
Een van de mooiste carrosserievormen ooit en bezig aan een kleine comeback: de Shooting Brake (of Break). Naast Bentley en Volvo is Jaguar natuurlijk hét merk waarbij een dergelijk model prima in het aanbod zou passen. Bijvoorbeeld met een XF als basis.
Mooier dan een lange, sierlijke auto met dak tot boven de achterwielen wordt het niet. Veel glas rondom, een nauwelijks onderbroken lijnenspel en een achterklep waar je niet voor hoeft te bukken. Sedan’s, coupe’s en zelfs cabrio’s missen altijd iets. Eenvoudig gezegd: de achterkant.
Het extra paar deuren van een station mag natuurlijk wel ontbreken. Het moet allemaal weer niet té handig worden. Zeker bij een luxe sportieve wagen zoals een Jaguar XF. Een station ligt verder toch wat moeilijker voor een merk als Jaguar, een Shooting Brake zou juist gretig aftrek kunnen vinden.
Met dank aan Jasper van der Heiden voor de impressies!



![Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/jaguar-xf-achtervolging-432x240.jpg)


De afgelopen Jaguar stations hebben het niet zo goed gedaan (wát een afschrijving), maar deze mag er zijn!
Prachtig!
ik vind dat de daklijn iets te snel naar beneden duikt
maar voor de rest een mooie impressie
De XF Break komt er aan, dat staat vast. Hopelijk in deze vorm. Mooi. Hoewel een extra paar deuren de functionaliteit wel ten goede komt… Hopelijk doen ze hun marktonderzoek goed :)
Panamera…?
Panamera heeft ook niet het warm water uitgevonden met de shooting break. Het zal zoiso een dikke concurrent worden. Ik opteer zoiso voor de XF. Héérlijke wagen.
Gaaf ding ik zeg doen….
Wat een gelul over coupes en sedans wiens achterkant niet mooi zou zijn omdat de daklijn niet hoog genoeg eindigd. een sedan of coupe blijft het meest elegant en naar mijn mening ook het meest tijdloos zoals een auto bedoeld is.
Gelukkig dat ze dit niet zullen produceren bah! vind het er niet uit zien.
meteen doen zoals hij hier staat! En laat de a5 ook maar met een shooting break komen, evenals een ferrari 612 en een mooie porsche.
@Jipp: De Audi A5 sportback lijkt toch al aardig op een break?
@vale46: nou de a5 sportback is een auto waarbij de achterkant gewoon net iets is verlengt en niet echt op een shooting break zoals hier te zien is. Heb er een hele week tegen aan mogen kijken in n hotel bij geneve dus heb de sportback goed bestudeerd.
@Jipp: Idd, het is niet echt een break, maar het heeft er veel van weg.
Ik denk trouwens dat Audi niet nog een 4de versie van de A5 gaat uitbrengen…
Dus ik vrees dat je op je honger zult blijven zitten.
De A5 is in zijn coupé vorm nog steeds het mooiste vind ik. Met als kers op de taart de nieuwe RS5.
Deze ziet er niet mis uit, alhoewel ik toch voor de gewonen xf zou kiezen..
OT: XF break zou echt wel een succes worden, als ge weet dat meer dan 70% Audi A6 in break word verkocht dan weet je genoeg!
Mooie impressie! Hopelijk word deze opgemerkt door de jongens bij jag! er valt zeker iets mee te doen.
@Jasper….: ik denk dat de auto iets sierlijker zou zijn als de daklijn bij de c-stijl iets eerder zou gaan aflopen en wat “vlakker” zou lopen.. Wel een leuke impressie!
Praktisch nut van zo’n ding is minimaal groter dan een coupé of sedan, maar who cares? Minder zot dan “sportieve suv’s” of coupé-suv’s of 2+2’s die nauwelijks meer zijn dan 2,2…
kleine toevoeging: de lijn van de achterste zijruit lijkt me spot-on… alleen de lijn van het metaal zou wat vlakker en vloeiender kunnen/mogen, denk ik.
Jammer dat ze zo niet meer worden gemaakt, een volwaardige comeback van de carroserievorm lijkt me echt geweldig!
afschuwelijk meer woorden heb ik er niet voor
Het is dan wel een shop maar ga nou niet een shooting break ook weer op een crossover/coupé laten lijken. Een shooting break moet op een shooting break lijken. Klaar.
Net een supurb
Hier nog es de varianten van de XF :-)
http://www.autojunk.nl/fotos/jaguar-xf-cabrio-break-sedan/4832/1
“Een station ligt verder toch wat moeilijker voor een merk als Jaguar”
Waarom eigenlijk? Mercedes heeft al sinds de dinosaurus tijd (TE tijd in Mercedes termen) kombi’s en BMW heeft het nu opeens gepresteerd een 5 serie kombi te maken die mooier is dan de sedan en daarmee de sedan direct al overbodig gemaakt. Dus waarom zou Jaguar dat niet kunnen? Het is niet dat ze erg aan tradities hangen want de XF en XJ gooien alles overboord.
@ Beedoo
Nee
Niet onaardig, maar doe toch maar liever een coupé. De Brera bewijst wel dat coupé en achterklep wel samengaan.
Ik vind bij nieuwe auto`s de station vaak chiquer ogen dan een sedan.
Deze mag er zeker komen!
@adriaan
Die laatste foto is geen XF maar een XK
@maartenooms: euhm nee, als je goed kijkt zie je dat de XK maar 2 zetels heeft….
http://www.autospies.com/images/users/rybo/jaguar_xk_cabrio_facelift_spy_carcentral_560.jpg
Misschien voor na de facelift?
Lijkt me dat er wel een 5deurs komt toch
Toch wel leuk dat de Reliant Scimitar eindelijk een goede opvolger krijgt *maar weer eens een meier aftikt voor de peut*
Da’s precies een Panamera met 2 deuren…
Mooi hoor :D
UPDATE: zojuist ook een plaatje van de XFR toegevoegd!
Ik had ooit de nog altijd prachtige Sportwagon-versie van de Alfa 156, met die verstopte deurgrepen voor de achterdeuren. Eigenlijk ook gewoon een shooting brake, zij het iets minder groot…
slechte impressie, de wagen gewoon als coupé berline laten. Als je een verhuiswagen wil koop dan geen jag… (maar de nieuwe 5 touring ofzo)
@mashell
Omdat een Jaguar geen auto is om ‘vracht’ mee te vervoeren.
En toch vind ik zo’n shootingbrake maar raar ogen, altijd, ieder merk.