• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Johnny English zijn 9 liter V16 RR Phantom Coupé

Auteur: Alwood, gepost 5 september 2011 om 21:51 – 78 Reacties

Johnny English Rolls Royce Phantom Coupe


Je bent een legende, Brits en houdt van auto’s. Dan is Rolls-Royce best bereid speciaal voor jouw film een Phantom Coupé in elkaar te zetten.

Er bestaat maar 1 Rolls-Royce Phantom Coupé V16 ter wereld, die is gebruikt voor de film en daarmee kwam Rowan Atkinson aka Johnny English aanrollen bij de première in Sydney. Het motorblok is al vaker gebruikt door BMW maar nog nooit in een Phantom Coupé. BMW probeerde een 6,7 liter V16 eerst uit in een verlengde E32 BMW 7 Serie, toen heel lang niks. Na het succesvol reanimeren van Rolls-Royce stopte BMW in 2004 opnieuw een V16 in een auto: de Rolls Royce 100EX concept. Nu dus nog een derde unieke auto met 600pk 9 liter atmosferische V16.

Het blok ziet er niet eens heel anders uit dan de ‘standaard’ V12. De neus van de Phantom was er op ontworpen en de extra 4 cilinders vullen slechts de ruimte iets ‘mooier’ op. Propvol is het absoluut niet.

Rolls Royce Phantom Coupe V16

De V16 is vooral minder ‘plastic’ dan de standaard V12. Rolls-Royce besteedt iets meer aandacht aan de motorruimte van haar show-auto’s dan aan de productiemodellen. Er zit vooral ook minder geluids-isolerend plastic in. Los van het kunstwerk onder de motorkap is dit natuurlijk de asociaal lekkerste tweedeurs denkbaar. Meer cilinderinhoud dan een Veyron, meer omvang dan een Brooklands.

Lachen gieren brullen in de bioscoop kunnen we over een kleine maand. Als je de trailer nog niet gezien hebt kan je terecht op autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • Skoda Enyaq Coupé: een lekkere dikke sjaak
    Skoda Enyaq Coupé: een lekkere dikke sjaak
  • Brabus 800 Rocket Coupé is niet de coupé die je hoopt
  • Flink wat goedkoper
    De afschrijving van deze Phantom is astronomisch

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, Coupe, phantom, Rolls-Royce, rowan-atkinson

Vorig bericht: « BMW X6M Performance met extra spoilers en stickers [updated]
Volgend bericht: Asociaal rijden wordt flink duurder [boetes] »

Lees Interacties

Reacties

  1. saturn zegt

    5 september 2011 om 21:55

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. bassie zegt

    5 september 2011 om 21:55

    Heel bruut deze auto, die Atkinson heeft smaak!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 september 2011 om 22:33

      @bassie:

      BMW bepaalt waar in gereden wordt ..
      en Atkinson moet gewoon de film-maatschappij gehoorzamen ..

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        5 september 2011 om 22:36

        @lincoln: Ach, iemand die Mclaren rijdt, weet wat mij betreft wel wat smaak is ;)

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          5 september 2011 om 22:39

          @jzaero:

          en iemand met een Ford Thunderbold heeft nog eens verstand van nostalgie op de koop toe ..

          Login om te reageren
      • Relief zegt

        5 september 2011 om 22:46

        @lincoln:

        Als je TG had gevolgd, dan had je geweten dat Atkinson zelf de auto wilde.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          6 september 2011 om 05:59

          @Relief:

          als .. als .. als ..
          als ik dat zou volgen zou ik er vervolgens nog niet intrappen ..

          Login om te reageren
  3. love4sportcars zegt

    5 september 2011 om 21:56

    een van de grootste motoren(voor auto’s) op deze planeet veronderstel ik?

    Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      5 september 2011 om 22:07

      @love4sportcars: Enige die ik kan bedenken zo uit me hoofd, die ook daadwerkelijk in een auto gebouwd is, is de Cobra Weineck 12.9 liter motor; http://www.worldcarfans.com/10602217699/weineck-cobra-780cui-limited-edition

      Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      5 september 2011 om 22:13

      @love4sportcars: vergeet die wagen van Leno niet, met zijn 30liter V12 Patton tank motor.

      Login om te reageren
      • Laue zegt

        5 september 2011 om 22:45

        @bullgod76:
        Dat is een tank motor in een auto. Volgens mij is de de grootste motor die gebouwd is voor een auto.

        Login om te reageren
    • Sheep zegt

      5 september 2011 om 23:36

      @love4sportcars: Jullie vergeten die 42liter grote auto die ik dacht twee jaar geleden op het concours van Apeldoorn stond.

      Login om te reageren
      • Sheep zegt

        5 september 2011 om 23:40

        @Sheep: deze dus. http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/06/autoshow-gemist-concours-elegance-apeldoorn-2010

        Login om te reageren
        • MrSkyline zegt

          6 september 2011 om 02:53

          @Sheep: Dat is de Brutus, (46 liter) daar zit een vliegtuig motor in (iets wat vaker gebeurde in die tijd, grote vliegtuig motoren in auto’s bouwen en vervolgens hard rijden)

          Ik ken geen auto met een motorblok groter dan 16.4 liter waar het blok speciafiek bedoeld was voor auto’s, er zijn zat auto’s met 27 liter V12 merlins, of andere dikke vliegtuig blokken.

          Login om te reageren
  4. misteralmostknowitall zegt

    5 september 2011 om 21:57

    Fantastische auto natuurlijk maar uhm… 600 pk uit een V16? Dat is volgens mij niet echt optimaal ondanks dat ‘ie atmosferisch is. Anyone an explaination?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      5 september 2011 om 22:00

      @misteralmostknowitall: Rolls Royce typeerde (tot de Ghost) haar vermogen altijd als “voldoende”. Phantom heeft ook ‘maar’ 435pk ofzo…

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        5 september 2011 om 22:18

        @Alwood: 460 pk

        Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      5 september 2011 om 22:04

      @misteralmostknowitall: Blok heeft zo niks te lijden, gaat een ‘gazillion’ miles mee. Rolls Royce: Heel duurzaam ;)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 september 2011 om 09:18

        @Klassiekerrally: de olie is op voordat de motor versleten is, is dat wel echt duurzaam?

        Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      5 september 2011 om 22:05

      @misteralmostknowitall: Ja, het heeft niet de hoogste pk per liter. Maar denk dat 600pk in een Phantom wel goed is, past goed bij de auto. Als je de motor een hoger vermogen geeft, reageert die waarschijnlijk ook zenuwachtiger. Daarnaast neem ik aan de motor ook wel het een en ander last heeft van het gewicht van de motor zelf.. Dat speelt denk ik ook mee.

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        5 september 2011 om 22:10

        @joosthoeve: Het past niet alleen bij de auto, dit is de motor die oorspronkelijk voor de Phantom ontworpen is! Pas op het laatste moment is besloten een “standaard” V12 te gebruiken. Daarom is dit in mijn ogen ook de enige échte moderne Rolls Royce die er op dit moment is. De rest is vooral BMW, de Ghost al helemaal! Ik zou het mooi vinden als er weer eens wat 100% unieke auto’s zouden verschijnen, want die zijn tegenwoordig het meest zeldzaam: de échte raspaardjes!

        Login om te reageren
        • joosthoeve zegt

          5 september 2011 om 22:17

          @Cantago: Mee eens. Maar het is nog verdomd lastig om een leuk bedrag onder aan de streep over te houden met allemaal one-offs. Pagani deed dat leuk met Zonda (Ik weet echter niet de winst/verlies cijfers van Pagani), maar dat was, zoals de meeste one-offs, een andere versie van de ‘standaard’ versie. Dus dan is de vraag; Hoe uniek wil je het echt hebben?

          Login om te reageren
        • robbie zegt

          5 september 2011 om 22:19

          @Cantago: die V16 is ook gewoon door BMW ontworpen hoor ;) Is een BMW V12 + 4 cilinders.

          Login om te reageren
      • maxx1 zegt

        5 september 2011 om 22:25

        @joosthoeve: vind jij de RR phantom een race-auto? is een auto voor lange reizen dus 460 pk is zat. het is niet de bedoeling dat meneer die achterin de krantleest flink in zijn stoel gedrukt wordt. lijkt me

        Login om te reageren
        • joosthoeve zegt

          5 september 2011 om 22:38

          @maxx1: Ik heb nergens beweert dat een RR een racewagen is, juist het tegenovergestelde. Weet jij waar jij je dat idee vandaan hebt?

          Login om te reageren
          • maxx1 zegt

            6 september 2011 om 19:27

            @joosthoeve: ja, als je het over 600 pk hebt, dan praat je over niveau supercar…

            Login om te reageren
      • bigcar zegt

        5 september 2011 om 23:27

        @joosthoeve: niet zeiken om pk’s bij dit soort auto’s ( lees limo’s) het draait hier namelijk om NM koppel en niet zozeer om pk’s!

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 september 2011 om 22:09

      @misteralmostknowitall:

      je kan er ook 100 peekaa uithalen .. of 1000 ..
      maakt allemaal nix uit ..

      peekaas stellen ook niet zoveel voor ..
      behalve bij half tamme dronken kroegelopers en/of autoblogpubliek ..

      Login om te reageren
    • Femme zegt

      5 september 2011 om 22:38

      @misteralmostknowitall: Een Rolls is niet het type auto waarmee het maken van veel toeren gepast is. De motor haalt max vermogen bij slechts 5350 toeren maar produceert ondertussen wel een koppel van 720 Nm. Voor een motor met een cylinderinhoud van 6,7 liter is dat een prima waarde.

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      5 september 2011 om 22:43

      @misteralmostknowitall: Het blok is op deze manier mooi uitgebalanceerd, waarschijnlijk hoeft het blok niet eens hard te werken, ik betwijfel het in ieder geval. Het is met 950Nm ook niet echt nodig om veel pks te hebben. De grote inhoud staat gelijk aan hoger koppel.

      Login om te reageren
  5. Mich zegt

    5 september 2011 om 22:08

    Deze velgen zijn ook echt mooi zeg.

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      5 september 2011 om 22:28

      @Mich: idd, gewoon vet lelijk…

      Login om te reageren
  6. spykerboy zegt

    5 september 2011 om 22:09

    nice! wat weegt dat blok TOV het normale V12 blok wat er normaal gesproken inlicht? is dat bekend?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 september 2011 om 22:13

      @spykerboy:
      hooguit 10% meer ..

      Login om te reageren
  7. Lan_Evo zegt

    5 september 2011 om 22:09

    Dit is wel een motor die perfect past bij zo’n Rolls Royce eigenlijk, ben benieuwd hoe zoiets rijdt en klinkt.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 september 2011 om 22:12

      @Lan_Evo:

      beroerder dan een V12 iig ..

      Login om te reageren
      • v8amg zegt

        6 september 2011 om 15:18

        @lincoln: hoezo dat? hoe meer cilinders, hoe soepeler het blok loopt en hoe lager het sationair toerental kan zijn, wat weer geluidsreductie oplevert.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          6 september 2011 om 15:28

          @v8amg:
          die 4 extra cilinders hangen aan de verkeerde kant van de voor-as ..
          voor een soepeler stationair is een zwaarder vliegwiel voldoende ..
          voor een auto van dat gewicht en formaat volstaat een geblazen V6 ook makkelijk ..

          een V16 is over de top .. vind ik normaal gesproken wel leuk ..
          maar in dit geval niet echt een prestatie ..

          maarja .. BMW moet nu eenmaal ook reclame maken met iets “nieuws” ..

          Login om te reageren
  8. xilver zegt

    5 september 2011 om 22:12

    Nu hebben we tenminste een motor… downsizen my ass!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 september 2011 om 22:15

      @xilver:

      maak er dan een lijn 16 van ..
      als je een veelste lange kruk-as belangerijk vindt ..

      Login om te reageren
    • 325mm zegt

      5 september 2011 om 23:13

      @xilver: eens!

      Login om te reageren
  9. meneersander zegt

    5 september 2011 om 22:14

    16cilinder, dat is nog eens klasse.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 september 2011 om 22:16

      @meneersander:

      klasse !! wat kan daar nou “klasse” aan zijn ??

      Login om te reageren
      • norge zegt

        5 september 2011 om 22:25

        Mooie Beemer zeg.

        Login om te reageren
      • amazinglaurent zegt

        5 september 2011 om 22:51

        @lincoln: slechte dag?

        Login om te reageren
        • gerard1710 zegt

          5 september 2011 om 23:11

          @amazinglaurent: Jij leest niet vaak de reacties hè?

          Login om te reageren
  10. bigcar zegt

    5 september 2011 om 22:22

    was allemaal al op top gear aangekondigd:
    http://www.streetfire.net/video/top-gear-uks17e04_2285521.htm

    dus, kijken naar zijn film zou ‘k zeggen ! :)

    Login om te reageren
  11. maxx1 zegt

    5 september 2011 om 22:23

    als die flapperd deze x maar wel zijn auto heel houd

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    5 september 2011 om 22:31

    dat hele Johny English zal toch zeker niet meer zijn dan een super flauwe Austin Powers ..

    zogenaamde “droge” Britse lach of ik schiet humor ..

    als de bedrijfsauto reclame moet maken kan het bijna niet anders ..

    Login om te reageren
    • Relief zegt

      5 september 2011 om 22:54

      @lincoln:

      Waarom verkracht jij de naam Lincoln.

      1. Je praat teveel voor een lincoln.

      2. De echte lincoln was de meest vage gast ooit op autoblog. En dat is wat hem zo uniek maakte.

      Kan je geen andere naam gebruiken.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        6 september 2011 om 15:14

        @Relief:

        ik zal in het vervolg proberen wat onduidelijker te zijn ..

        Login om te reageren
  13. 325mm zegt

    5 september 2011 om 22:32

    Lincoln wat is jou probleem? Zo’n v16 is toch mooi man! Zit toch niet zo te zeveren

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      5 september 2011 om 22:36

      @325mm: tip, om op @lincoln: te reageren gewoon op de reply knopje drukken. :)

      Login om te reageren
    • bigcar zegt

      5 september 2011 om 22:38

      @325mm: o ja, indien je het met je Iphone wil doen (wat in dit geval zo is), gewoon op dat ene knopje aan de rechterkant drukken.. dat pijltje.. ;)

      Login om te reageren
      • 325mm zegt

        5 september 2011 om 23:10

        @bigcar: zal het onthouden! :)

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 september 2011 om 22:42

      @325mm:

      en twin-air blokje .. da,s mooi ..
      als je respect voor techniek hebt iig ..

      Login om te reageren
      • joosthoeve zegt

        5 september 2011 om 22:55

        @lincoln: Of een 9 liter wankel motor de volgende keer!

        Login om te reageren
      • mout zegt

        5 september 2011 om 22:56

        @lincoln: Een twin-air V16 lijkt me dan wel weer leuk.

        Login om te reageren
      • gerard1710 zegt

        5 september 2011 om 23:11

        @lincoln: Waarom?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          6 september 2011 om 06:07

          @gerard1710:

          V16 was 80 (tachtig) jaar geleden al schering en inslag ..
          en toen ook al louter functioneel om indruk te maken bij je kroegmaten ..

          gewoon 1 auto met 2 motorblokken ..

          Login om te reageren
      • 325mm zegt

        5 september 2011 om 23:12

        @lincoln: het is de bedoeling dat ik vooruit kom, er zal vast een mooi stukje techniek achter zitten. Maar wie kijkt daar uiteindelijk naar? Een auto is om te rijden, en dan heb ik toch liever een v16 in plaats van zo’n 2 cilinder.

        Login om te reageren
  14. Megakix zegt

    5 september 2011 om 22:46

    Ik zeg, gewoon meer van bouwen ! Dankzij de ‘groenen’ is er weer wat extra te vergassen in deze wereld ! (of, zoals mijn vrouw dat dagelijks met winkelen vaststelt….€ 100,- besparen = € 110,- extra uitgeven ;-))

    Login om te reageren
  15. Laue zegt

    5 september 2011 om 22:47

    overigens veel cilinders,laag toerental en weinig vermogen is gewoon cool.

    Login om te reageren
  16. RickB zegt

    5 september 2011 om 22:57

    Heerlijke combinatie van auto en motor, en ook een zeer mooie kleur!

    Jammer dat dit niet een optie is, dat de V12 “slechts” de instapper is!

    Login om te reageren
  17. mrdj zegt

    5 september 2011 om 23:31

    Rowan heeff in een interview met topgear gezegt dat RR een stuk of 3 van die v16 bakken had staan

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 september 2011 om 09:19

      @mrdj: niet bakken, maar blokken.

      Login om te reageren
  18. ferrari zegt

    6 september 2011 om 08:37

    heerlijk, zag dit al bij Top Gear. is echt een prachtige motor, wetende dat deze eigenlijk al 10jaar oud is! eigenlijk past dat best wel bij rolls roys om er een V16 in aan te bieden. maarja, BMW heeft het voor het zeggen en die kijken vooral naar de haalbaarheid en de CO2 uitstoot. en die laatste zal niet gering zijn!

    Login om te reageren
  19. midasracer zegt

    6 september 2011 om 08:41

    Ik ben benieuwd hoe een V16 klinkt. De film lijkt me echt slecht, maar ik hoop nog wat youtube filmpjes van de auto tegen te komen.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      6 september 2011 om 08:48

      @midasracer: http://www.youtube.com/watch?v=6n35GfYMqnU&feature=related

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        6 september 2011 om 13:53

        @The360box: Er zijn mensen die het niet eens zijn dat de Cizeta Moroder een V16 heeft. Ze vinden dat hij twee V8en heeft. Als je die discussie even laat voor wat het is en ervan uit gaat dat het een echte V16 is, dan nog verschilt het geluid heel erg van die Rolls.

        Die Cizeta gebruikt twee flat plane V8en. Ik kan het niet vinden, maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat de Rolls motor cross plane is. Dat betekent dus een heel ander geluid.

        Mocht je geil V16 geluid willen horen, dan:

        http://www.youtube.com/watch?v=9IrBTtbCAB4&feature=related

        Login om te reageren
    • baap zegt

      6 september 2011 om 12:26

      @midasracer: Zoek es op ‘Auto Union’ op Youtube!! Kneiterhard geluid! Bijna angstaanjagend!

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        7 september 2011 om 00:19

        @baap: Ja met uitlaatpijpjes van 30cm! Ik ben bang dat van de RR alle geluiden gesmoord zullen worden in een mega uitlaatsysteem. Jammer.

        Login om te reageren
  20. The360box zegt

    6 september 2011 om 08:46

    Mooie velgen en de kleur past er wel bij, alleen die deur is idioot

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 september 2011 om 09:35

      @The360box: dan je kun je elegant uitstappen zonder achter een grote deur te staan, zodat je fatsoenlijk op paparazzi foto’s komt. Klanten van deze auto hebben met dat probleem te maken.

      Login om te reageren
  21. dennisr zegt

    6 september 2011 om 14:35

    geweldig ding! ben wel jaloers dat hij er in mag rijden.. :lol: ik zou die film alleen al kijken omdat ding te zien en te horen :mrgreen:

    Login om te reageren
  22. Nico94 zegt

    6 september 2011 om 19:43

    Mooie auto, bijzondere motor!

    Login om te reageren
  23. undifined1 zegt

    6 september 2011 om 20:50

    die in die e31 is niet dezlfde motor, die ind e e32 is veel ouder

    Login om te reageren
  24. Civic_Owner zegt

    6 september 2011 om 21:48

    Wat een heerlijke discussies toch? ;-)
    Ik zeg zo: ik wil em niet tanken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North