Jong & oud: Alpina’s B6 en B7 shinen tezamen

Auteur: , 24 Reacties

Genieten man.

Jong & oud: Alpina's B6 en B7 shinen tezamen

Ingetogen chicque in een vettige marinade van sportiviteit, zo mogen we die smeuïge B6 Edition 50 toch wel omschrijven. Onder de kap ligt een dikke 4.4 liter V8 met niet minder dan 600 pk en 800 Nm aan koppel, goed voor een standaardsprintje in 4,2 tellen en een top van maar liefst 330 km/u.

Daarnaast staat misschien nog wel een leukere auto, namelijk de inmiddels klassieke Alpina B7 S Turbo Coupé. Deze versie op basis van de 6-serie E24 peurde in 1981 al 330 pk uit z’n geblazen 3.5 zescilinder. Wat beide modellen met elkaar te maken hebben? De B7 was de eerste in een lange lijn van special editions, de B6 is uiteraard het meest recente feestnummer.

Kijken, kwijlen en kiezen doet u met wat hulp van de fraaie gallery hieronder.




24 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Wat is die b7 toch heerlijk!
Erg smakelijk! Vooral die kleur vind ik erg gaaf. En waar ik de M6 niet zo geslaagd vind, vind ik deze B6 helemaal kloppen.

Daarbij een groot compliment voor de persoon die de ‘klassiekere’ 20-spaaks Alpina velgen heeft terug gebracht. De afgelopen tien jaar was niet elke variant geslaagd, maar dit wiel ontwerp is weer zo schitterend als vroegah!

Zo’n Alpinagroene B5 Touring met die velgen en 600pk: smakelijke combi!
@gtwillem: Amen vwb de velgen. Ontelbaar veel beter dan die gebogen exemplaren van de laatste jaren. Niet vernieuwend maar wel precies goed zo.
@gtwillem: helemaal eens met met velgen idee.
@gtwillem: Dit moet helemaal jouw auto zijn.
@clarkson: yup. Eigenlijk heel opmerkelijk hoeveel een paar kleine aanpassingen kunnen doen. Waar ik de M6 als totaalpakket minder vind, vind ik deze B6 helemaal top. Het is nu meer een understated autobahnstormer. En dat mag ik wel. Dat groen. Dat interieur. Die velgen. Ik kan er niets aan verbeteren.
@gtwillem: Wat ik een megadik pluspunt vind is dat deze alpine WEL dat extra onderlipje kan gebruiken. Normaal vind ik het verschrikkelijk maar nu juist wel mooi!
@gtwillem: helemaal mee eens wat betreft die B5 touring, wat zou dat heerlijk zijn om te mogen bezitten! Overigens ook eens met de rest van je comment, blij dat de velgen weer “terug” zijn.
Heerlijk alleen ff een andere tellerbak erin en de remklauwen even een likje mooie verf dan is die perfect
@dirkiii: Precies, groene lak en blauwe remklauwen vloekt een beetje. Verf die remklauwen ook groen of laat ze voor mijn part zilver. Dan issie helemaal af.
Heerlijke auto maar wat zijn die velgen toch echt lelijk zeg
@gecko75: Ik vind juist van niet, sportief en ingetogen tegelijk. (zoals Alpina hoort te zijn)
Die multispaaks die op de e90 etc zaten waren daarentegen wél ontzettend lelijk…
@senne: ik alpina velgen nooit mooi gevonden daar waar ik de auto’s echt geweldig vind zoveel zelfs dat als onze e39 aan vervanging toe is er een alpina komt maar de alpina’s worden dan toch echt de winterwielen
Die blauwe B6 wil ik nu! Wat. Een. Slee. Prachtig!
Prachtig.
Sinds die Alpina reportage hier ben ik Alpina zeer gaan waarderen. Vind ze interessanter dan de confectie M modellen (ook al zijn die van de M GmbH).
Fraaie combi. Ik zou de banden alleen één maatje dikker hebben genomen. En inderdaad, die blauwe remklauwen vloeken bij de prachtige groene lak van de auto.
330 pk’s.. ik vraag me af wat dat geeft op een nat wegdek. Zelf heb ik een 628csi met net geen 190 pk, daarnet weer even gegleden tijdens het wegrijden aan een licht op een nat wegdek.. hoe dan ook: twee fantastische wagens!
@uselessblogger: Je moet de koppeling ook niet laten schieten 😜
Zeg maar gerust oud
Heel erg lekker! Alleen jammer van dat groene oudbollige printje op de stoelen
Wauw, gwn wauw. Beide
Met alleen die groene lak, kan je een 116i al laten schitteren. Deze is wel echt meer mijn smaak dan een M6.
Kijk! Hier houd ik nu van! En dan ook nog eens in mijn favoriete kleur. Skitterend gewoon! En natuurlijk altijd met die Alpina-velgen. Voor mij zijn ze gewoon een legende. Maar vooral zou ik altijd voor een Alpina kiezen als ik een BMW zou mogen kiezen. Alleen zonder de striping en typeaanduiding.
Wat ik aan Alpina zo waardeer zijn vooral de techniek, de interieurverbeteringen en de ingetogenheid van het geheel. Chique, maar retesnel. De ideale Autobahnteufel.
Iedere BMW M-versie zou ik daarom laten staan voor de vergelijkbare Alpina-uitvoering. Met als favoriet de Alpina B6 Bi-Turbo GC.
De “gewone” M6 GC is volgens mij alleen maar door BMW ontworpen als tegenhanger van de vergelijkbare Audi’s en AMG’s. En ik houd nou eenmaal niet van die opzichtige brulapen. Laat mij maar lekker in alle rust op hoge snelheid cruisen over de Duitse Autobahn. En als ik er bij gepast verkeer zin ik krijg: Dat gaspedaal eens diep intrappen om te kicken op zijn vermogen. Heerlijk lijkt me dat!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).