Kies maar: 50 jaar Alpina, nieuw of oud?

Auteur: , 67 Reacties

In 1965 wordt Alpina opgericht. Eerst zijn ze tuner van BMW's, sinds 1983 wordt Alpina erkend als zelfstandig fabrikant. We pakken een vroege 5 en 6 Serie van Alpina en zetten die lijnrecht tegenover de jubileum-versie van de huidige 5 en 6. Met de moeilijke vraag: welke moet het worden?

50 jaar Alpina, nieuw of oud?

Sommige dingen lijken nooit te veranderen. De door Alpina onder handen genomen BMW’s bijvoorbeeld. Het recept is al jarenlang hetzelfde: dikke voorspoiler met Alpina-tekst, heerlijk foute striping over de flanken, een velgontwerp dat door de jaren heen maar beperkt is geëvolueerd en typeaanduidingen waarvan me de logica nog altijd niet duidelijk is.

B5 en B6 Edition 50
Dat laatste geldt overigens niet voor de speciaal voor het gouden jubileum gepresenteerde B5 en B6 Edition 50, Alpina’s visie op de 5 en 6 Serie. Onder de kap een 4.4-liter V8 die voor de gelegenheid van 540 naar 600 pk is geholpen. Het koppel bedraagt een fijne 800 Newtonmetertjes. Dat levert in de B5 Touring een top op van 323 km/u, terwijl de sedan vijf kilometer harder loopt. De Alpina B6 lacht het laatst, die haalt liefst 330 km/u. Alle modellen komen even snel weg, de 100 wordt in slechts 4,2 seconden bereikt.

B7 Turbo en B7 Turbo Coupe
We zetten daar de Alpina B7 Turbo en de B7 Turbo Coupe uit eind jaren ’70 tegenover. Net als de nieuwe B5 en B6 zijn deze niet gebaseerd op de toenmalige topmodellen, de door BMW Motorsport GmbH onder handen genomen M535i en 635 M CSI, maar op het minder krachtige 3-liter versie van de M30-motor. Daar schroefde Alpina vervolgens een turbo op, zodat het vermogen uitkomt op een voor die tijd indrukwekkende 300 pk. Dat is 82 pk meer dan de voorloper van de M5 onder de kap had. Aan begrenzen deden ze destijds nog niet en wie genoeg geduld had, zag de teller uiteindelijk net voorbij de 250 km/u kruipen. De 100 wordt in 6,5 seconden aangetikt.

Keuzes, keuzes… De B5 en B6 rijden ongetwijfeld beter en zijn een stuk sneller. Maar het eerste streepje mag toch achter de klassieke Alpina’s worden gezet. Gewoon, omdat ze zo ontzettend vet zijn. Wie is het met me eens (of juist niet)?






67 reacties

Oud, geen twijfel mogelijk
@scott5701: Ja en nee, ik zeg de oude 6 serie, met nieuwe techniek. Das het mooiste!
Hulde aan Alpina. Snoepjes op wielen. Echt heel goed. Een van de weinige tuners die een auto echt mooier maken
@styns: de wielen zijn ook snoepjes
@styns: 1e alinea, “fabrikant” dus, geen tuner. Op het kentekenbewijs van een Alpina zal dan ook Alpina als merk vermeld staan
@stalensnuitje: ter verduidelijking, als ik me niet vergis gaan die auto’s ook “half af” van BMW naar Alpina en worden ze daar afgemaakt. Dat is dus ook heel anders (en nadrukkelijk met instemming van BMW) dan een voltooid eindproduct dat daarna aangepast wordt.
@stalensnuitje: alpina bouwt onder vollige licentie van bmw. Bmw bouwt de auto doet in sommige gevallen al enige aanpassingen aan brengen. En dan gaat de auto naar alipne. Om daar ver opgevoerd en aangekleed te worden. Alpine is geen tumer maar opzich staande merknaam. Die alleen bestaande auto’s gebruikt met toestemming
@raym: dat was vroeger nog het geval. Een halve BMW rolde in München, Sindelfingen of Spartanburg van de band, en ging vervolgens naar Buchloe. De huidige BMW-Alpina’s (wat volgens mij nog altijd de officiële benaming is, en niet gewoon Alpina) worden naar Alpina specificatie gebouwd en de laatste 5-10% word bij Alpina zelf gedaan. Afhankelijk of er Alpina leder of BMW leer in zit, en welke lakkleur etc. De BMW-Alpina Roadster S 3.4 is de laatste Alpina met handgebouwd motorblok (een half blok wat door Alpina met de hand werd uitgeboord en aangepast). Tegenwoordig zijn het BMW blokken met Alpina specificatie, heel kort door de bocht (Alpina heeft wel de ontwikkeling zelf gedaan, overigens).
Niet zo hele moeilijke keus, de oude. Nieuwe BMWs zijn in mijn optiek te ‘Aziatisch’ vormgegeven en missen het begeerlijke van vroeger.
@jpoers: Aziatisch???? hoe dat?! whahaha
Het zijn echt beauties naar mijn mening
@jrmpower24: zoals gezegd in mijn optiek. Ze proberen nu iets te veel. Vroeger hadden ze een strakke lijn. Maar tegenwoordig een vouwtje/bochtje hier en daar. Voornamelijk de anonieme achterlichten doen mijn erg Aziatisch aan, en hebben huidige BMWs minder hun unieke eigen gezicht. Maar zoals gezegd dat is mijn mening en meningen mogen verschillen.
@jpoers: ik ben het met je eens
@bmwz3: Ik ook
@jpoers: Het is ook de strategie van BMW. Ze hebben zelf aangegeven hun design meer aan te passen aan de Aziatische smaak om te kunnen groeien in Azië. Dat begon al in de tijd van Bangle. Het heeft ze geen windeieren gelegd dus de aandeelhouders zullen tevreden zijn en het valt te prijzen dat BMW het als zelfstandig merk zo goed blijft doen. De glans van het merk is er bij mij wel van af helaas.

Mis bij de huidige modellen ook het begeerlijke van vroeger. Zo’n sharknose in je binnenspiegel op de snelweg dwong en dwingt nog steeds respect af. De huidige modellen roepen alleen maar een gevoel van medelijden bij me op.
Oud zeker!! Karaktervol en geen eenheidsworsr
Ik ben een klein beetje minder Alpina fan dan vroeger, eigenlijk sinds ze niet meer zelf motoren uitboren en dergelijke maar gewoon een productieblok pakken en er een andere chippie in zetten met misschien hooguit een andere turbo en de koeling daarvoor optimaliseren. Er zijn wel meer partijen die dat ook kunnen. De spoilerts vind ik ook niet altijd meer geslaagd en de wielen idem. De interieur aanpassingen zijn nog altijd mooi maar met de opkomst van BMW individual ook niet meer echt onderscheidend.

Ik zou bij de moderne BMWs eigenlijk eerder voor de M versies gaan.

Dus…doe mij die oudjes maar. En nou ja, vooruit een B5 edition 50 Touring erbij dan. Omdat BMW weigert een M5 touring te bouwen van dit model.
@jaapiyo: Alpina’s en M-modellen zijn eigenlijk niet te vergelijken. Een Alpina is meer gericht op comfortabel en anoniem heel hard gaan, een M is bedoeld als stuurmansauto en legt de focus meer op prestaties op het circuit.

OT moeilijke keuze. Die oude Alpina’s hebben meer karakter dan de nieuwe, de nieuwe gaan echter ook veel sneller…
@nikobellic: dat was vroeger wel anders. Een e28 m5 is veel gemakkelijker hard mee te rijden dan een alpina B7 turbo. Zelfde met B10 biturbo en e34 M5 3.8. Zelf zou ik voor een door Hartge getunede M auto gaan als ik de keus had. Het mooiste is nog de Hartge H7-24. E32 met getunede M5 motor
Moeilijke keuze, lichte voorkeur voor de oude modellen, waarschijnlijk jeugdsentiment, mijn vroegere baas reed in een e12, heerlijke wagen!
Geen van allen
Gadsie, gaan al die zogenaamde puristen weer Oud zeggen terwijl ze stiekem ook wel weten dat de nieuwe natuurlijk beter zijn.
@Donstil: Dat komt omdat beter iets anders is dan leuker…
B7 turbo coupé voor in het weekend en een b6 voor door de week en een b5 touring voor de wintersport.
Ik zou ook altijd voor de originele M versie gaan. Heb Alpina nooit echt mooi gevonden.
Oud? wat nou oud? Doe mij die ervaren modelletjes maar..
@norge:
Precies! Wanneer je dat jonge spul inrijdt, beginnen ze gelijk te mauwen of je een beetje voorzichtig wilt doen.

(ABS, ESP)
@Original_Arnoud: heb je het nu over auto’s?
@21turbo:
Je mag er van maken wat je wilt. ;-)
Oude sedan, nieuwe coupé
M is leuker op een circuit wellicht, maar volgens mij rijdt 3/4 van de mensen met een dikke BMW sneller en met meer lol dan met de huidige BMW M producten.
een oude voor mijn collectie die ik niet heb
en dan een nieuwe als daily driver
Oude, bij de nieuwere bmw’s na het jaar 2000 vind ik de wielen totaal niet staan…
Makkelijke keuze, nieuwe natuurlijk
Oudjes, maar ik heb dan ook een zwak voor oudere BMW’s. Daarom rijd ik zelf een E30, geen Alpina overigens. Maar een E30 M3 Alpina staat op het verlanglijstje.
Ik ga voor de Brabus 500sec.
@henkhupelschoten: Dit topic is voor de mannen in een net pak met smaak, niet voor de neppe bontkraagjes.
@BmwMPower: Goed blijven dromen vriend, goed blijven dromen……..
@henkhupelschoten: bouwkundig goede machine, maar het imago is toch wel redelijk verpest.
@henkhupelschoten: Het is harde realiteit ‘vrind’
Oud natuurlijk.

E34 B10 Bi Turbo (stond er altijd 1 vlakbij het IVA, optisch niet de mooiste maar wat een sjouwen)
E12 B7
E38 B12 (7 serie Alpina is gewoon donders geil)
E31 B12 (mijn favoriet, ooit is een echte gezien in Duitsland, sindsdien totaal verkocht)
E36 B8 (omdat een V8 in een E36 gewoon de shit is)
@E34M5Touring: Je treft het, van dat lijstje staat e.e.a. te koop. Zowel in Nederland als Duitsland.. ;)
@E34M5Touring: klopt! In Driebergen stond er altijd een als ik van school naar het dorp liep. Vlakbij het huis van een van de directeuren. Blije herinneringen komen weer boven!!
Oudje voor weekend/verzameling/meetings.

Nieuwe voor gezins/dailyritten. Maar ook voor meetings.
M’n zoon heeft een E28 520i gekocht. Geeft ander maar net zo veel plezier als mijn Maserati. Design van vroeger is toch vele malen karakteristieker, sharknose, dan de huidige modellen. Zonder meer dus de oudjes. Zou een huidige Alpina verkiezen boven een huidige M omdat die meer op comfort zijn gericht. Van de E28 gaat er weer niets boven de eerste M5.
@alfablog: u bent ongetwijfeld trots op uw zoon!
@Thunderstruck: inderdaad, heel trots. Via mn profiel kun je m opvragen.
Zo’n oude coupe graag, vet ding!
De nieuwe Alpina is ook mooi, maar de oude gewoon iets liever nog steeds tijdloos. Ben benieuwd of de huidige Alpina’s dat ook zijn over 30 jaar.
de oude!!! shark nose..love it :)
Voor mij de oudste Alpina B5 station AUB
De oude natuurlijk! Toen het nog om rijden ging en niet om allerlei snufjes.
Sowieso oud
Dit is een klassieke no-brainer… Oud Ervaren natuurlijk!
Vroeger verlegden ze limieten. Nu zijn ze wat inhoudender vind ik
600 of 300 pk.
Voor mij een makkelijke keuze
Oud, veel mooiere modellen dan de nieuwe bmw/alpina’s. De nieuwe modellen zien er veel te log uit. Zou graag nog eens zo’n e28 willen hebben zijn erg mooie auto’s.
Alpina B7 Turbo Coupe E24 all day! Wat een bak met karakter zeg..
Ik vind de oude Alpina’s meer een eigen identiteit hebben. Tegenwoordig heeft de snelste gewone 5-serie (550i), de M5 en de B5 allemaal een twinturbo 4.4 V8 onder de kap.

Persoonlijk vind ik de zes in lijn motoren van Alpina wate kunstwerkjes. Zo soepel, zijdezacht en dat turbine achtige geluid.

Ik zou voor 8-10k een B10 3.2 scoren. 250pk is zat, de E39 is een fantastische auto en de kosten blijven beperkt. Misschien wel de beste auto ooit.

Maar een oude B12 (6.0 E-Kat!) is ook erg gaaf, of een B11 E32 3.5 helemaal dik. En een B8, vanwege 333pk uit een V8 zonder dat je het er aan afziet (deze keuze zag ik boven ook al staan).

Maar een B6 3.5i E30 lijkt mjj ook erg vermakelijk. Als kilometers zou gaan maken misschien een Alpina D3 2.0d. Wel een Alpina, maar lekker betaalbaar in gebruik, ook prettig.
De b7 turbo coupe liep 275km/h, kan het fotootje nog herinneren, was van een reportage van Auto, Motor & Sport, jaaaren geleden, toen ik nog een broekie was en toen al Italiaanse auto’s prefereerde boven Duitse blokkendozen.. :)
BMW ALPINA XD3 Bi-Turbo
Oud natuurlijk, maar nog steeds is oud nooit zo goed bij de tijd gebleven als de originele M-modellen van BWM zel. Zal wel iets met stijl en originaliteit te maken hebben, denk dat dit ook ergens voor mij de reden is dat ik het altijd zonde vindt dat een dergelijke oude klassieker beter een M had kunnen zijn… Kwestie van smaak misschien…
e39 alpina, mag dat ook?
Mijn mening: Als je Alpina een tuner noemt, doe je het merk echt tekort. Voor mij is het een echte auto-veredelaar. I.p.v een BMW M5 zou ik altijd kiezen voor een Alpina B5 Bi-Turbo. Maar omdat ik een dieselfan ben, gaat mijn voorkeur uit naar een D5 Bi-Turbo. Zonder type-aanduiding en striping. Snel genoeg om menigeen te verrassen en bovendien lekker zunig.
Die keuze is snel gemaakt oud natuurlijk
Doe mij maar de oude
Oud! Veel mooier en waardevaster. En zeldzamer!
Doet u mij die ouwe maar! Toen stelde Alpina nog wat voor, vroeggah

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).