Jongen erft autocollectie oom, die hij tien jaar niet sprak

Auteur: , 90 Reacties
Wow!

Interessante post voor een Amerikaanse jongeman: een oom die hij tien jaar niet meer gesproken had, had hem auto's nagelaten bij zij overlijden. En wat voor auto's!

Het was een beetje een vreemde, eenzame man, die oom van hem die al zijn geld opmaakte aan het opkopen van “waardeloze” auto’s. Dat is tenminste wat zijn ouders hem altijd vertelden. Vorige maand overleed de oom en de jongeman kreeg te horen dat zijn oom hem de auto’s had nagelaten. Een paar uur geleden plaatste “BlackCocktober” (jup, really) het volgende plaatje op Reddit:

Lijstje auto's erfenis

Holy. Shit. Voor de slechtkijkenden onder ons, dit is dus de lijst:

1. 1964 Chevrolet Corvette
2. 1967 Porsche 912
3. 1968 Alpine A110 1500
4. 1969 Jaguar XKE (E-type)
5. 1971 Datsun 240Z
6. 1972 Lamborghini Espada
7. 1973 Maserati Ghibli
8. 1974 BMW 2002 tii
9. 1977 Porsche 911 Turbo (930)
10. 1980 Ford Bronco
11. 1985 Porsche 928S
12. 1987 BMW M3
13. 1995 Porsche 911 Carrera 4S
14. 2000 Ferrari 550

De jongen heeft een baantje als technicus en kan normaal rondkomen, maar hoe hij de opslag van de veertien auto’s gaat betalen weet hij nog even niet. Wellicht kan hij er snel één van verkopen, dan kan hij wel even vooruit. Zijn ouders willen dat hij alleen de Ford Bronco houdt en de rest verkoopt. Dat die mensen een beetje zuur zijn dat ze niet in de erfenis voorkwamen, is wellicht te zacht uitgedrukt. De inschatting is dat 75% van de auto’s in rijdbare toestand is, de rest heeft wat werk nodig.

Twee dilemma’s voor jullie:
1. Welke auto verkoop je als eerste om de opslag voorlopig te kunnen betalen? Met alleen die Bronco ga je het niet redden hè, wel realistisch blijven!
2. Realistisch gezien kan je je natuurlijk niet veroorloven meer dan de helft van deze auto’s te (onder)houden / opslaan / verzekeren: welke zeven ga je houden?

Dank aan Alex voor de tip!



90 reacties

Alles verkopen
@dampu020: Kommop zoveel hoeft het niet te kosten om ze veilig te stallen… voor een halve ton heb je al een loods waar ze makkelijk in kunnen, de andere halve ton voor onderhoud en verzekering en je bent al voor een jaar of 25 klaar!
@dutchneon: ha. Jij woont niet in de randstad…
@davelepeef: Deze meneer woont wel in de stad?? ik woon bij Gorinchem, niet helemaal het goedkoopst van NL maar ook rond amsterdam heb je plekken waar je nog betaalbaar een loods kunt bouwen!
@dutchneon: een halve ton koopt je 100m2, bij een nogal milde m2-prijs van 500e. Dan staat er nog niks. Ik ben nogal pessimistisch :)
@davelepeef: jij hebt het over grond kopen ik over een loods kopen, je gaat ze toch niet ergens anders zetten dan waar je woont…. Koop een huis met wat grond en bouw zelf een mooie schuur, ik heb zelf een garage waar er al 2 in kunnen en ben bezig met mijn loods waar er 5 in kunnen. Die bouw ik helemaal zelf voor minder als 10000 euro ;)
Welke auto die jongen moet houden is natuurlijk de auto met de hoogste emotionele waarde! De rest verkopen en dan zit je goed
@pand:
Beste antwoord.
@pand: maar zit er überhaupt eentje tussen met emotionele waarde? Hij heeft zijn oom tien jaar niet gesproken…
@lekbak: dat weet ik niet. Maarja het wordt ook niet gezegd in het artikel
Wauw, dat is een hele mooie lijst. Mooi ook dat er veel variatie in zit.

De auto’s die ik persoonlijk weg zou doen;
– Lamborghini Espada. Ik heb daar niets mee. Ik ben denk ik één van de weinigen die hem niet mooi vind.
– Ford Bronco.
– Porsche 911 Carrera 4S.

Met de overigen zal ik meer dan tevreden zijn. Heerlijk er aan sleutelen.
@viezefreddyw: haha.. ik dacht ff.. ‘Zoo, ben het 2/3 eens met ome Freddy ;-)’ maar helaas. Helemaal niet blijkbaar.

Want ik zou de Espada, Bronco en 928 houden.

Na een jaartje waarschijnlijk zo ver leeggelopen op die Espada dst die dan helaas nog weg moet, maar dat zien we dan wel.

Oww ja.. en als ik die jongen was zou ik m’n ouders te koop zetten. Stelletje zure pruimen!
Zo zie je maar, kinderen: ook je ouders kunnen best wel dom zijn.
Ik zou de volgende wagen houden:
’64 Chevrolet Corvette
’67 Porsche 912
’69 Jaguar E-type
’72 Lamborghini Espada
’77 Porsche 911 Turbo
’87 BMW M3
Ik zou alleen de 550 weg doen.
@ikbenmnzus: ik zou alleen de 550 houden
Enkel de E type houden en de rest verkopen.
De Ferrari 550 zou als eerste weg gaan.

De auto’s die ik zou houden:
Ford Bronco
Corvette
A110
Porsche 928
240z
911 turbo
Espada

De rest mag van mij allemaal weg. Van dat geld kan ik ongetwijfeld een leuke opslag kopen en de auto’s een paar jaar op de weg houden.
Allemaal verkopen behalve de Ferrari en de M3, de rest zijn toch niet mijn stijl, gebruik dat geld liever wat uit de verkoop komt om die 2 auto’s lichtelijk aan te passen, of andere autos te kopen die wel mijn smaak zijn
@spykerboy: een 550 aanpassen? Wat zou je er mee kunnen doen zonder ‘m te verknallen?
@davelepeef: Wrappen, ADV.1 of HRE velgen er onder, iets verlagen, en straightpipes er onder :)
Mag toch hopen dat die jongen autogek is en er verstand van heeft i.p.v. als een kop zonder kop naar zijn domme ouders te luisteren.
’71 Datsun 240z, ’77 Porsche 930 Turbo, ’87 BMW M3, en de Ferrari 550 zou ik houden. Dit lijkt me wel haalbaar met de opbrengsten van de overige auto’s..
Allemaal oude meuk, heerlijk!
Espada gibili en de xke zou ik verkopen
@CasperH, kun je er geen foto’s van de auto’s waar het om gaat bij zetten?
@desjonnies: Van reddit: I know people are going to ask for pics but as of now the only people allowed into the facility are the executors of the estate, which don’t include me. I asked them for pictures and they said they would try, but that it might be better just to wait until I can legally go in and take them myself.
@justy:
Neeeee, ik heb het hele stuk gelezen en bedoel niet specifiek deze auto’s, maar zeg maar fabrieks foto’s of statieportretten van.
Als eerst die Bronco de shredder in, wat een hok!
@skinnybmw: Vergis je niet in dat “hok”, in goede en originele staat zullen die nog aardig in waarde stijgen, ook de latere modellen.
@robert110: I know, maar daarom vind ik er nog steeds niks aan…de rest in dit rijtje daarentegen…:-P
Keep:
Corvette
Alpine
E-Type
Espada
Ghibli
2002Tii

De rest mag weg, mocht dat genoeg opbrengen om de boel te stallen/opknappen. Als er wisselgeld overblijft mag de Ferrari ook wel blijven.
Zou alleen de Datsun en de corvette houden. Maar blackCocktober ! ? Serieus?!
Als hij niet de ambitie heeft om degene met “wat werk” op te knappen, zou hij die het beste als eerste verkopen want daar kun je dan toch niet mee rijden. De rest even lekker uitproberen en dan een keuze maken.
En alle louche autohandelaren in de buurt proberen deze jonge man nu te bereiken….
Porsches 912, 930 en 911 4S, Ferrari 550 en BMW 2002. Daar gaan andere mensen meer plezier van hebben dan ik. Daarmee zal ik de rest wel van onderdak kunnen voorzien.
Ik zou de E-type en Espada weg doen. Daar heb ik totaal niks mee. De rest zou ik oplappen en in de toekomst gaan verkopen. Slechts de M3 en de Turbo zou ik willen houden.
Tjoh, je zou het maar krijgen…
Ik zou ze allemaal verkopen en er een nieuwe supercar en daily driver voor kopen
Corvette verkopen
Tja, ik zou elk jaar eentje opknappen en verkopen. Ze blijven nog wel even stijgen in waarde.
Ik hou de 1973 Maserati Ghibli en de 1995 Porsche 911 Carrera 4S…verkoop de rest en koop er nog een Ferrari F355 Berlinetta bij
Ik zou de 240Z, M3 en de 550 houden en de rest verkopen. Wat een lijst zeg
@allesmetturbo: eens! En misschien de Alpine nog..
Ik zou als eerste de Ford Bronco (in dien nodig) opknappen en op kenteken zetten om er vervolgens dagelijks mee te gaan rijden.
Verder zou ik de M3, 2002, 240Z en Covette houden. De laatste twee zou een overweging worden op basis van waarde.
Ik zou de volgende auto’s houden:

Porsche 911 993 4S,
BMW M3
BMW 2002tii
Porsche 928S
Porsche 912
Porsche 911 930 Turbo
Ferrari 550

Hangt natuurlijk ook wel van de staat van de auto’s af. Ze moeten wel technisch en optisch en redelijke tot goede staat verkeren.

Ik zou wel als eerste afscheid nemen van de Bronco, de 240Z en de Alpine A110. Daar heb ik het minst mee.
240z, 993 4S, 2002 tii, E30 M3, Bronco en 550 houden, de rest mag weg.
Wel komisch dat die Ford Bronco er tussen staat.
@fanboy: OJ Simpson
@fanboy: Wat is er komisch aan een Bronco?
@robert110: Dat zei ik niet.

Het is komisch dat hij in dit rijtje er tussen staat. Past er niet echt tussen.
Het is weliswaar een klassieker, maar het is nog steeds een terreinwagen tussen allemaal voornamelijk Europese sportwagens, op de Datsun en de Corvette na.
Als ik hem was, zette ik m’n ouders op craigslist..
In Belgenland kun je je gelukkig prijzen dat je de Bronco mag houden na successie rechten als het van een oom komt. Hoewel er al 50% belasting op de verdiende centen geweest is, nog eens 21% bij de aanschaf van het wagenpark en nog eens jaren allerhande wegenbelasting, brandstof accijns en BTW, BTW op onderhoud etc en dan hebben ze nog niet genoeg.

Na verkoop van een paar is er genoeg voor een huisje met ruime garage voor onderstaande in de USA:

1. 1968 Alpine A110 1500
2. 1969 Jaguar XKE (E-type)
3. 1971 Datsun 240Z
4. 1972 Lamborghini Espada
5. 1973 Maserati Ghibli
6. 1974 BMW 2002 tii
7. 1985 Porsche 928S
Ik heb ook zo een mail gekregen maar dan over een paar mili doekoes van me aangetrouwde half-oudoom! Moest wel eerst even €1495,46 handling & legal fee naar Nigeria overmaken via Western Union. Ik wacht wel al lang op me doekoe maar deze shit is too legit to quit!
Heb mijn 3 ooms maar even een appje gestuurd om te vragen hoe het met ze gaat….
Volgens mij ontbreken er in dat lisjtje nog twee auto’s… (14+2=16)
Behouden:
1967 Porsche 912
1977 Porsche 911 Turbo (930)
1985 Porsche 928S
1995 Porsche 911 Carrera 4S
1969 Jaguar XKE (E-type)
1972 Lamborghini Espada
1973 Maserati Ghibli

Verpatsen:
1968 Alpine A110 1500
1971 Datsun 240Z
1974 BMW 2002 tii
1980 Ford Bronco
1987 BMW M3
2000 Ferrari 550
1964 Chevrolet Corvette

Helaas rijdt mijn oom in een Ford Kuga en heeft ‘ie verder niets leuks staan. Of wel? Toch maar weer eens een kopje koffie drinken daar…
Houden: BMW 2002 tii en de M3, Porsche 911 4S en de Jaguar E-Type. De rest mag weg.
Mijn enige oom die ik nog heb heeft ook een heel wagenpark. Alleen ben ik niet zo geïnteresseerd in 12 Berlingo’s met bedrijfslogo erop.

Ik zou de volgende auto’s houden;
1971 Datsun 240Z
1974 BMW 2002 tii
1987 BMW M3
1977 Porsche 911 Turbo (930)

De Alpine geef ik aan een vriend van me en de E-type aan mijn vader. De rest mag naar een liefhebber.
Toevallig, ik kreeg net een mailtje van iemand uit Nigeria. Ik blijk daar ook een oud-oom te hebben die helaas is overleden. Ik erf zijn auto’s en landgoed, hoefde slechts een paar k te betalen als voorschot aan de notaris. Ik laat binnenkort de foto’s van mijn collectie wel zien.
Als je het doorleest wordt je wel nieuwsgierig naar de daily’s van die oom.
Ik zou de 911 4s een grote beurt laten geven, en zelf als daily rijden, tezamen met de Bronco.

verkoop direct : Alpine , 911 turbo, maserati ghibli, moet samen met de Espada wel genoeg opbrengen voor het stallen en in goede staat houden van de rest.
De 928, de E type, de Corvette en de M3 zouden verder mijn favorieten zijn.
De 2002, 240Z, 912, en Ferrari zijn wel auto s die ik nog meer waard zie worden, deze zou ik evt later verkopen.
Ik zou de m3, alpine en datsun houden. Normaal zou ik zeggen de 550 ook houden maar die is denk ik niet goedkoop qua onderhoud etc
Gezien bovenstaande reacties. Zien veel mensen het toch als een investering of als snel cash te krijgen. Terwijl in andere post juist, moord en brandt wordt uitgesproken dat je ermee moet rijden en niet stallen.
Comment van de dag!
@dailydriver: dat mensen het als snelle cash zien is logisch. Het is een erfenis die geld kost. Dan moet je wel ff snel cash genereren.
Die Porsches mogen eruit, heb ik helemaal niets mee. De rest mag blijven, graag zelfs!
Wayne Carini van Charing Classic Cars maar eens bellen wanneer er weer een leuke veiling is.
Alles houden, Ford Bronco ombouwen tot huis/camper en de rest verhuren voor bruiloften/feestjes
De lambo, maser, corvette, bronco en 240z eruit de rest van genieten. Zitten paar bij die komende jaren echt serieus geld gaan maken.
Jongeman, hoe jong? Ik zou een week of 2 vakantie opnemen en met mijn vrienden een roadtrip doen. Veel foto’s en filmpjes schieten. Dan alles verkopen en een leuk huis ofzo terugkopen. Gok dat hij dat niet heeft. Nu een huis kopen scheelt je een molensteen aan hypotheek.
Oké misschien een huis plus de M3 ofzo :-)
Alles op de internet is echt. Vooral op Reddit
Ouders verkopen. Doeg ouders.
Whahaha ouders bepalen nog welke auto hij moet houden….. ouders hebben niks gehad behalve gozer…dat zegt natuurlijk best veel
Mijn opa heeft nog een hal die bijna volledig leegstaat, dus daar passen die auto’s allemaal wel in. Dus ik wil ze gerust opvangen.
Ik denk niet dat ze in totaal samen 1 miljoen euro opleveren. Want anders zou ik daarvan een Bugatti Veyron kopen, en dan mag de Mercedes gerust buiten slapen, en moet ik geen andere opslagplaats gebruiken. De woonkamer kan desnoods ook nog.
@schaap: Als het al niet lukt om de opslag van deze auto’s te betalen ben ik bang dat het onderhoud van een Veyron ook niet gaat lukken haha. Overigens denk ik dat je hier wel een mio uit zou moeten kunnen slepen mits de auto’s in goeie staat zijn en weinig hebben gelopen.
Ik zou die drie maanden en mijn laatste spaarcenten besteden om wat reclame te maken voor de nieuwe ‘Sleeperking Carclub’. Vervolgens deze auto’s verhuren aan gelijkgestemden die de auto’s met respect behandelen en incidenteel een leuke rij-ervaring willen. That would pay the rent, wouldn’t it? Eeuwig zonde om zo’n legacy te grabbel te gooien aan een stel autohandelaren. Een collectie moet je altijd bij elkaar proberen te houden en auto’s zijn gemaakt om mee te rijden. Goed idee trouwens, nu ik erover nadenk ga ik zelf zo’n club beginnen ;-)
De gehele verzameling zou in de ramsj gaan. De opbrengst daarvan is vast genoeg voor een sappige 964 Turbo II, ’n speedgelbe a.u.b.
Dit lijkt mij wel een van de meest gunstige momenten om deze auto´s in de verkoop te doen. Al lijkt de grootste hype wat betreft automotive investments onderhand wel voorbij.

Jongeman zou er sowieso goed aan doen even zijn ouders hier buiten te houden en met een advocaat & taxateur te bekijken wat de beste manier is om deze auto’s te verkopen.
Ben eerder benieuwd naar de staat van de auto’s vóór ik mezelf gelukkig zou prijzen…
That said, alles eruit en de 550 oplappen. Genoeg geld voor running costs, onderdak voor auto én jezelf… Dat wordt een auto waar je niet meer op achteruit gaat.
Vooruit, ook de 2002 erbij dan.
Die Porsches er meteen uit.
Ik denk dat de helft houden al redelijk onrealistisch is, ik zou er 2 of 3 kiezen en de rest laten veilen.. ik zou toch zeggen 2 911jes houden en de m3 de rest afzwaaien dan hou je ook een leuk zakcentje over lijkt me.
@bmwfreak038: in Nederland kan je er inderdaad eerst ff lekker belasting over aftikken. Dat kost je al een derde van je auto’s. In de vs is dat net ff anders.
Alle duitsers en italianen houden we, de rest kan weg
Alles inruilen voor 7 Toyota Priussen, alle 7 in een andere tint grijs.. elke dag een andere tint!
1964 Chevrolet Corvette
1971 Datsun 240Z
1972 Lamborghini Espada
1973 Maserati Ghibli
1980 Ford Bronco
2000 Ferrari 550

Zou mijn houden lijst zijn.
Sodeju, da’s een mooi lijstje

[quote]Zijn ouders willen dat hij alleen de Ford Bronco houdt en de rest verkoopt.[/quote]

Grinnik, dat verklaart de familieverhoudingen wel een beetje denk ik.

Om even de opdracht te volgen:
– Die Bronco gaat eruit, paal boven water. Na lang piekeren gooi ik die Corvette er uit. Nee, ik ben geen barbaar, maar vooral fan van Europees klassiek, dus als er gefortuneerde liefhebbers zijn voor zo’n icoon, doe ik er afstand van.
– wat ik als fan van Duits en Italiaans design zou houden:

– Espada (heerlijk opvallend ontwerp, gaat enorm veel geld kosten, dat wel)
– Ghibli (ben een keer marshall geweest op een Maseratidag, wat een schitterend model zelfde geldt helaas als bij de Espada, flinke geldput, maar wel genoeg maserati-fans te vinden om iets provisorisch te repareren)
– Ferrari 550 (toch één moderne klassieker)
– BMW 2002 (kwijl. De BMW M3 was icoon uit mn jeugd: zondagmiddag DTM-races kijken, maar die Ti straalt naast power ook elegantie uit. De M3 is zo vierkant als een bauhaus uit die tijd)
– De Porsche 912 (Pa heeft er een gehad)
– De Alpine (genoeg leuke stuurweggetjes bij ons in de buurt)
– De 240Z
– De Jag (geen uitleg nodig lijkt me)

Rest mag naar de liefhebbers.

Eigen interpretatie: persoonlijk zou ik iets heel anders doen. Zoveel mogelijk vakantiedagen opnemen en een aantal weken / weekends gaan touren met die auto’s. In de vakantie huurde ik vaak in Duitsland een auto (cabrio/coupé/gran tourismo) en ging daar een dag of tien mee op uit. Met zo’n wagenpark vrees ik dat ik helemaal niet meer thuiskom de komende zes maanden ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).