Jongeren hebben steeds vaker geen auto

Auteur: , 181 Reacties

Ben jij jonger dan 25 jaar? Grote kans dat je dan geen auto hebt. Uit cijfers van het CBS blijkt namelijk dat de groep jongeren onder de 25 steeds minder auto's heeft. Een auto is voor jongeren geen statussymbool meer, een nieuwe iPad wel.

Toyota Celica Sjonnie editie

De hoeveelheid jongeren tot 25 jaar nam vorig jaar toe met 0,4%, maar de hoeveelheid auto’s met een eigenaar onder de 25 nam juist af met 4,5%. Het CBS, wat met deze cijfers kwam, heeft geen verklaring voor deze cijfers.

Voor ons is het echter niet een verrassing. Uit de VS horen we al langer dat ‘moderne’ jongeren een auto niet meer als een eerste levensbehoefte of statussymbool zien. Je kan je ook afvragen in hoeverre een auto daadwerkelijk noodzakelijk is in Nederland.

Tegenwoordig wonen steeds meer jongeren in de stad en er zijn veel meer mogelijkheden om flexibel te werken. De tijd dat mensen zich erbij neerlegden dat ze dagelijks in de file moesten aansluiten ligt inmiddels wel achter ons.

Ouderen houden trouwens nog wel van auto’s! Voor 65-plussers is een auto nog wel een belangrijk statussymbool. De groep 65-plussers groeide vorig maar met 4%, terwijl het aantal personenauto’s op naam van 65-plussers met bijna 7 procent toenam.

Zie jij deze trend ook in je omgeving? Of hebben we hier op Autoblog alleen maar te maken met echte petrolheads die dito vrienden hebben?

Foto via Autojunk



181 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
My god! Als ik dat groene gevaarte zo zie, denk ik dat ’t een goeie zaak is dat ze dan geen auto hebben…
@lemans96: lijkt wel een celica joh :)
@loekie125: Neee man, das een verlengde Golf coupé. xD
@lemans96: Ah, kwam me al bekend voor
@lemans96: wel nog steeds liever een Celica met zulke tuning dan een Golfje of Astra.:)
Valt me al een tijdje op, ben vrijwel de enige in m’n vriendenkringen die echt autoliefhebber is. De meesten nemen een auto om niet nat te worden als het regent..
@Jochempie: Ik overigens niet, met m’n lekkende cabriokapje :)
@Jochempie: Yup, komt me bekend voor..
* knikt heftig instemmend met een Déjàvu-gevoel*

Maar logisch is het opzich wel: Weet je wel niet wat het allemaal kost?!
Een redelijk normale wagen van 5000 euro (die overigens prima te financieren is), daar heb ik het niet over. Wat mij frustreert zijn alle kosten die ik moet maken om ermee te mogen rijden.

Jaarlijks €1300,- aan verzekering(!!!) betalen vind ik echt heel erg hoog gegrepen. Die bejaarden zijn stukken onveiliger bezig dan wij jongeren.
laat staan onderhoudskosten
laat staan parkeervergunning
laat staan de frustratie dat je overal moet betalen voor het parkeren
laat staan al die boetes die je op loopt zonder dat je het doorhebt.. ( happens )

(om terug te komen op het artikel)
Dan maar niet je eigen auto. Liever rondrijden in pa’s lease-station of mama’s boodschappenkar. *bye bye imago, halló rente op de bank!*
@bigcar: Helemaal mee eens! Het rijden van een auto kost in Nederland gewoon te veel geld.
@bigcar: [email protected] op de bank. Daar moet je het nu juist niet voor laten, 1% rente tegen meer dan 2% inflatie…
@RRenault: Een auto is (eigenlijk) een dode investering.. ik denk dat je het met me eens bent als ik zeg dat ik liever het geld op de bank veilig heb staan, dan dat ik het ga uitgeven ( / verspillen ) ?
@bigcar: Een auto is echt belachelijk duur om te rijden. Motor is weer een ander verhaal, al wordt het je nu ook moeilijk gemaakt (denk aan examens doen enz.).

Wegenbelasting motor = 90 euro
Verzekering = 74 euro

Voordeel is dat ik slijtage onderdelen zelf kan vervangen. Toen ik nog een scooter had was ik meer dan 170 euro kwijt voor een verzekering!
@jeroen92: Per jaar!
@jeroen92: De motor gaat hem niet worden vrees ik. Swinters kan / wil je er niet mee rijden, in het voorjaar weet je het maar nooit ( lekker weer was het nou ook weer niet bepaald dit jaar), in de zomer ben ik in het buitenland en in de herfst is het net zo’n twijfel geval als met de lente.

Ik ben iemand ie altijd van alles het positieve in probeert te zien (zelfs belasting, geen grap), maar er zijn toch grenzen. Zeker na het zakken voor mijn zeer verzwaarde motor-rijbewijs examen, zie ik het praktische nut er eerlijk gezegd niet meer van in, niet alleen vanwege het bovenstaande, maar meer van alle dingen die je moet doen voor een motor. o.a. :
– rijbewijs: Het kost klauwen met geld, echt niet normaal, en het is alles behalve makkelijk om het te halen. ik heb het geprobeerd, het lukte me van geen kant..
– de aanschaf-kosten: ik vind een beetje mooie fatsoenlijke motor echt onwijs duur (zeker vergeleken met wat je voor je geld krijg)
-onderhoud: tsa.. kep er de ballen verstand van

dan toch liever de auto… alleen rijdt ik liever in andermans auto, dan me eigen.

PS de €170,- voor de scooter is ook weer niet zo veel eigenlijk, vond ik.. of kwam het omdat het op naam van me ouders kwam en dat ze daardoor minder moesten betalen vanwege no-claim korting?
@bigcar: De scooter verzekering stond op mijn eigen naam, vrienden van mij betaalde ook zoveel. Voor het motorrijbewijs was ik in 2011 ongeveer 700,- euro kwijt (10 lessen incl. beide examens). Vond dat niet duur, had wel het geluk dat ik al kon schakelen en het gevoel van een tweewieler had (heb ook een schakelbrommer gehad).

Jaar daarvoor autorijbewijs gehaald dus de theorie zat nog vers in me hoofd. Ook had ik al ervaring met verkeersdeelname doordat ik in de auto van me pa mocht rijden. Het was eigenlijk alleen nog maar voertuigbeheersing!

Alleen rijden met sneeuw is klote, verder rij ik zo vaak als ik kan.
@jeroen92: Ben blij dat meer mensen interesse hebben in zowel motor als auto! :)

Motor examen is alles behalve makkelijk.

Ik had slechts 11 (echt waar, geen grap) rijlessen nodig voor ik af mocht rijden met de auto. wat mij met vlag en wimpel lukte overigens :)

Alleen dat schakelen op de motor, pooeehh, dat is niet makkelijk zeg!
@bigcar: Vindt ik?
@sollie: Waar?!?! o_0
@sollie: oh ik zie het al, je bedoelde:
*rijdt ik -> rijd ik
sorry, mijn fout :) #dyslect
@bigcar: Voor de rente zou ik mijn geld niet op de bank laten staan, want momenteel is de inflatie hoger dan de spaarrentes die je krijgt bij de meeste banken.

Verder snap ik het goed dat veel jongeren er niet aan beginnen. Aan een beetje auto met 10.000 km per jaar betaal je zo 5000 euro per jaar. Verder is een auto onder jongeren allang geen statussymbool. Zie ook http://www.groene.nl/2013/17/de-dood-van-de-auto

Zelf heb ik vanaf mijn negentiende een alfa 146 gehad, in de eerste plaats voor de veldwerken in het buitenland, later werd het een ook wel een hobby. Nu rijd ik een 156 als dagelijks vervoer voor mijn stages/werk.
@jon86: Ik ben me wel bewust van het feit dat de inflatie hoger is dan de rente.. maar wat moet ik anders met dat zuurgespaarde centen doen dat ik voor me auto heb ‘gereserveerd’ (AKA gespaard). Ik kan moeilijk vandaag op morgen 7K ‘verspillen’ aan de auto, omdat het dit jaar tegen zit met de rente ..

Want eerlijk is eerlijk: een auto is eigenlijk een dode investering. Als student heb je er in feite niets aan, omdat je (meestal, iig tot 2015) gratis OV hebt als student. & de auto kost (in mijn geval) alleen maar geld, denk aan zaken zoals afschrijving, parkeergeld, wegenbelasting, verzekering, wegenbelasting, en verzekering. Dan heb ik de brandstofkosten nog niet eens meegerekend. Oh, had ik verzekering al genoemd? ;)



De auto is idd geen statussymbool meer (helaas). Maar dat hebben we echt te danken aa de Nederlandse overheid. Als ik zo kijk naar alle kosten die ik hier in het hartje van Nederland moet maken, dan is dat gewoon echt niet te doen, helemaal niet op deze leeftijd. maar als ik kijk naar mijn vrienden in buurlanden Duitsland, Frankrijk, België en Engeland dan zit het ons Nederlanders het hardst tegen van allemaal! Waar de Britten alleen maar last hebben van hoge verzekeringspremie en parkeerchaos in de steden hebben wij hier ook nog te maken met hogere aanschafprijzen van auto’s, hogere accijzen op alles, hogere loonbelasting, benzineprijzen die tot de hoogste van de wereld behoren (waarbij ik wel moet zeggen dat in mij thuisland Turkije het helemaal tegen zit kwa brandstofprijzen, maar dat terzijde).

En dan heb ik het niet eens over de wegenbelasting hier in Nederland i.v.m. Duitsland: mijn vriend lachte mij keihard uit in mijn gezicht toen hij hoorde wat wij hier af moeten tikken aan wegenbelasting. Ik voelde me op dat moment wel heel erg ‘genaaid’ kan ik je vertellen.

En in Duitsland is het overigens nog wel een statussymbool, maar dat heeft ermee te maken dat het daar dus allemaal veel, heel veel goedkoper is…
@bigcar: ‘helaas’ geen statussymbool? Statussymbolen zijn voor onzekere mensen.
@bigcar:
5000 euro voor een eerste auto en dan ook nog een lening op nemen???
Bne je wel helemaal wijs??

De eerste auto moet een krijgertje zijn of anders iets van hooguit 6-700 euro.
Daarmee kun je nog eens een schuiver mee maken en je leert meteen iets van de techniek. Gewoon zelf rijdend proberen te houden.
Heb zelf enkele jaren terug voor 250 euro een volvo 340 bij de volvo dealer meegenomen. Jaar lol mee gehad, met hangen en wurgen door de APK en doorverkopen voor 250 euro.
@Hubert: juist want dat moet ook echt om met zo’n goedkoop trap ding wat elk moment uit elkaar kan vallen. Nee dank je ben ik toch blij dat ik met mn E46 M3 ben begonnen op mn 18e (en nog steeds geen schade na 2 jaar bezit)
@spykerboy:
AUB artikel lezen.
Dat is juist het probleem.
Niet iedereen heeft het geld beschikbaar om een (te) dure auto te kopen.
En daarom gewoon lekker onderaan beginnen.

Is gewoon waanzin om meteen een grote sloep onder je kont te hebben en vervolgens hier gaan uithuilen dat autorijden eigenlijk toch wel veel geld kost.
@Hubert:

De lui die een auto lekker aan het rijden willen houden is een kleine groep.
Dat zijn de mensen die wel geinteresseerd zijn in wat er onder de motorkap ligt en er ook aan willen zitten.

De meeste willen instappen, de sleutel draaien en gaan. Elke keer “knutselen” willen ze niet, en langs de weg komen al helemaal niet.
@timberleek:
Dus kom je automatisch in een duurdere auto.
Het is het een of het ander.

Je kunt dan voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar als je zelfs al geen dubbeltje meer hebt, dan houdt alles op.
@Hubert:

Klopt, dat kom je ook.

Maar de sleutelaars is niet echt een representatieve groep. Misschien wel op autoblog, maar niet in zijn totaliteit.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook aardig kieskeurig ben. Ik wil tussen nu en een half jaar eigenlijk wel een auto gaan kopen. Maar dat wordt niet “iets met 4 wielen”. Sowieso wordt het niet klein, ik heb een hekel aan kleine auto’s. Het wordt gewoon een sedan oid. En het liefst dan ook geen instapper qua motorisering en uitrusting
@timberleek:
Saab 900NG.
Groot, luxe, degelijk en betaalbaar.
@Hubert:

Je kunt een prima auto kopen voor rond de 1000euro, Been there. done that.
@Hubert: mij hoor je niet huilen hoor, tis jammer dat het zo duur is maar een hobby mag geld kosten! en iedereen kan het betalen, je moet alleen werken en keuzes maken. Ga niet uit, ga niet constant shoppen, niet de nieuwste gadgets kopen, alles sparen en zoveel mogelijk sparen kan je snel een relatief leuke auto rijden (echt dik is een E46 M3 nou ook weer niet)
@spykerboy: en je geplofte blok dan?
@Ra1kkoneN: daar heb ik niks aan kunnen doen ;) daar ligt de fout van buiten mijn bereik :)
@Hubert: “5000 euro voor een eerste auto en dan ook nog een lening op nemen???
Bne je wel helemaal wijs??”


Nee, Nee! je begrijpt me verkeerd :)
€5000,- voor een eerste auto, dat klopt (ja, ik wil echt wel een fatsoenlijke auto.. )
maar die lening dat bedoelde ik niet zo. ik bedoelde dat het voor mij ( / studenten) beter is om die 5000 euro op de bank te zetten / niet te verspillen en door te sparen ipv een auto te kopen. want een auto is immers een dode investering. rijden met de auto van mamma of pappa kan altijd maar als ik zo kijk naar alle kosten (collegegeld / boekengeld / (huurkamers, ik niet gelukkig) / brandstofkosten / verzekering / afschrijving / verzekering / wegenbelasting / had ik verzekering al genoemd? ;) ) dan is het een onbetaalbare job.

Ik krijg meer dan genoeg geld van me ouders, heb niet te klagen, heb door de jaren heen een fatsoenlijk bedrag weten te sparen. maar als ik nu een auto zou kopen, dan zou ik niet eens in staat zijn om voor het volgende jaar mijn collegegeld te kunnen betalen, om even een indicatie te geven van de kosten die het met zich meebrengt…
(Voor iemand op kamers die geen bijdrage van de ouders krijgt een mission impossible om een eigen auto te kunnen bezitten voor het einde van z’n studie)

Verder sluit ik me aan bij @spykerboy & @timberleek
@bigcar: Zet hem dan op je ouders naam..
@maxx1: Zit ik nu sterk te overwegen idd, maar vroeg of laat zou ik toch moeten beginnen met me eigen schadevrije jaren op te bouwen..
@bigcar: Wat? 1300 aan verzekering? Zelfs toen ik net 18 was en mijn MX-5 kocht was ik maar 50 in de maand kwijt WA. Dus 600 per jaar… Nu is dat nog maar 25 per maand, dus 300 per jaar. En dat is gewoon op eigen naam, niet bij ouders oid. Wat moet je wel niet rijden om aan 1300 te komen? :P
@fant: het zal wel een *bigcar* zijn
@r32turbo: I wachtte al op die comment :)
Hoegraag mijn hart dat wel zou willen, ga ik je teleurstellen:
Om even een indicatie te geven: die 1300 euro is slechts voor een redelijk standaard bwm 320i, die overigens niet eens zo heel erg veel weegt..
@fant:
Heb zojuist wat gegevens op independer ingevuld.
18 jarige met MX5 komt op 80-125 euro/maand (wa + beperkt casco)
@Hubert:
Herstel : moet zijn vanaf E100 / maand
@Hubert: Independer moet je ook niet zijn :P Ik heb ook WA trouwens, zonder beperkt casco. Dan begint het zelfs op independer al bij 55 euro per maand met 15.000km max. Als ik hem bij PMA.info invoer, waar ik zelf momenteel verzekerd ben, zit je op 26,90 per maand voor een 18 jarige met 15k kilometers en WA.
@Hubert: Dan pak ik het kenteken van mijn 1992 1.6 MX-5. Kan uitlopen als je een nieuwer model of zwaardere motor pakt :)
@fant: @Hubert:
Was even langs onze verzekeringsagent geweest om het e.e.a op te vragen en waar ik een maand geleden op uitkwam was het volgende :
Een bmw 320i E46, 10K kilometers per jaar(althans, weinig km’s weet niet meer hoeveel precies), alleen WA, geen casco, op mijn naam (student, 18 jaar, amper een jaar rijbewijs) kosten: 1450 euro. Als ik zou wachten tot november (dan heb ik 1 jaar mijn rijbewijs) zou de premie dalen naar 1300 op jaarbasis.

(Misschien wel een belangrijk detail: in ben woonachtig in het centrum van hartje Nederland, dus dat zou een flinke rol kunnen spelen neem ik aan)

Ik wist dat het hoog zou zijn, en had ook een hoge prijs verwacht, maar dit sloeg echt alles. Ik durfde niet verder te vragen en ben linea recta naar huis geweest, game over..

Fant: Je premie is gedaald sinds je 18e omdat je schadevrije jaren hebt, houd daar wel rekening mee hè ;)
@bigcar: Als ik bij PMA, waar ik nu verzekerd ben, kijk kom ik op minder dan 50 per maand. Dan pak ik een BMW 320 uit 2003 (da’s E46 toch?) en een postcode in centrum Amsterdam :P En een leeftijd van 18 met 0 schadevrije jaren. Alsnog best redelijk dacht ik, en bij lange na geen 1450!
@fant: Yup, 2003 is E46.

Die PMA is echt ontiegelijk goedkoop zeg!
Alleen vraag ik me wel af wat de polisvoorwaarden zijn, want ik kom toch echt heel veel hoger uit voor een fatsoenlijke verzekering. (Dus niet de goedkoopste, maar wel een lage, laten we zeggen de enà-goedkoopste). zie hieronder

Als we nu even een kenteken van een willekeurige 320i pakken (die te koop staat, gevonden op autotrader) 91-LG-RL en begin te zoeken op diverse sites kom ik op het volgende uit:
(met zoekcriteria: postcode vlakbij centrum Utrecht, geboortedatum 10-05-95, postcode 3551 EL huisnummer 59, 0 jaar rijbewijs, op 18e rijbewijs behaald, max 7500km pj (of het minimum dat mogelijk is), WA zonder casco )
p.s. de gekozen postcode en leeftijd zijn willekeurig en niet van mij ;)

Op PMA €613,39
http://i44.tinypic.com/2cf3tu.jpg

Op indipender minimaal €1230,69
http://i41.tinypic.com/1zjgjk.jpg

diverse anderen €1815,17
http://i39.tinypic.com/24eazva.jpg

diverse anderen €2336,41
http://i43.tinypic.com/e7knxw.jpg

Op verzekeringssite.nl €1675,-
http://i42.tinypic.com/66feie.jpg


Dan ben ik eerlijk gezegd blij met die €1450 van de verzekeraar

maar hoe zit het met jouw polisvoorwaarden / eigen risico / inzittenden verzekering etc?
want ik vind die van jou best wel behoorlijk aan de lage kant eerlijk gezegd..
@bigcar: Na een half jaartje crossen in een bmw 320d en het zonnige aprilmaanjde in een golf cabrio doorgebracht te hebben was ik er toch wel van overtuigd om een auto op mijn eigen naam te hebben. Ik had al lang gekeken naar een aantal auto’s in een nogal brede zoekterm. (van een panda tot een bmw 318i zegmaar…) uiteindelijk is mijn oog gevallen op een seat ibiza uit 1995 met 110.000km op de teller voor 500 euro. hij had echter een probleem in het koelsysteem, dit probleem heb ik samen met mijn vader opgelost (kostte 50 euro).

Ik heb een tijdje gezocht naar een autoverzekering en heb hem nu bij autoweek wa+ half casco voor 54 euro per maand, mrb is 12 euro per maand en onderhoud (door de simpele techniek die nooit stuk gaat) kost ook vrijwel niets. hij rijdt 1 op 15 als je er rustig mee rijdt.

Ook al ben ik nu 18 jaar, ik ben lekker mijn schadevrije jaren op aan het bouwen en ik heb nu tenminste een auto die ik niet in hoef te leveren of mee te vragen. Ideaal!
@Jochempie: Hier dus ook, ok via fora leer je weer nieuwe mensen kennen met auto’s, maar in de vriendenkring die ik al had heeft niemand een eigen auto. Meesten rijden in de auto van hun ouders of hebben geen behoefte aan een rijbewijs. Ik betaal wel echt heel veel aan zo’n ding, maar ik word er ontzettend blij van als autoliefhebber. Ondanks dat het in deze tijden erg moeilijk is om zo’n ding te onderhouden, blijf ik toch rijden ermee. Heb hem nu anderhalf jaar en ben komende maand hopelijk klaar met studeren.
Het is ook erg duur. Een iPad heb je voor 500 euro maar een auto met al zijn onderhoud,belasting, benzine niet
In de stad kan ik me er wel iets bij voorstellen, een ipad is veel handiger in de stad, zolang de bezorgdienst maar een auto heeft.
Hahahaha, een iPad als statussymbool.
@rotarypowah: En toch is het zo.. De lekkere studentjes die reizen allemaal met het OV en het enige waar je af en toe mee kunt ‘pronken’ is een ipad, niet een wagen.
dus mocht je lekkere wijven in bed willen krijgen, koop een ipad?
Of koop beide niet en neemt ze mee een avondje uit: dat is zeker de nacht wel waard kan ik je verzekeren!
Ik merk het inderdaad ook in mijn vriendenkring, gelukkig ben ik hier een uitzondering op.
Geen verklaring? Jongeren hebben vaak minder te besteden. Auto is puur luxebezit op die leeftijd. Autorijden is een dure hobby, iPad ben je maandelijks minder aan kwijt..
@focusrs: Ja dat is ook zo, iedereen heeft tijdens z’n studie de centen aan wat anders uit te geven. Vaak zijn het enkel de mensen die niet studeren die zo jong al een auto kunnen kopen.
@focusrs: ja klopt. Had ook altijd auto’s maar gewoon als hobby. En veel van mijn vrienden ook. Nu zie je dat steeds minder bij mensen van die leeftijd. Moet ik eerlijk zeggen; Nu ik ouder ben, en woon in de stad, kan je dat geld wat je anders kwijt bent aan parkeervergunning, boetes en onderhoud beter spenderen aan vrouwtje en huisje.
@focusrs: Een verklaring kan zijn dat steeds meer jongeren gaan doorstuderen ten gevolge van de crisis en daardoor het geld voor een auto niet hebben..
Al mijn vrienden zijn autogek en hebben vrijwel ook allemaal een auto net als ik. Maarja als auto’s je niks interesseren kan ik me voorstellen dat je daar ook geen geld aan uitgeeft.
Bij mij loopt de hobby juist uit de hand.. 4 auto’s momenteel (overigens 2 geschorst en under construction). Ik vraag me wel af in hoeverre dit onderzoek betrouwbaar is. Ik heb namelijk ivm met verzekering niet alle auto’s op eigen naam staan. Dit is natuurlijk voordeliger ivm noclaim van mn ouders, maar soms ook noodzaak (klassiekers + het feit dat verzekeraars voor jongeren vaak slechts tot 84kw willen verzekeren….)
19jaar en wel degelijk een auto! Al is het nog niet DE droomauto toch zeer blij met mijn BMW e39! Ook niet perse nodig voor dagelijks gebruik omdat school 20min fietsen is en ik sneller op school ben met de fiets dan met de auto maar puur omdat ik mijn eigen auto wilde hebben.
@B_Mulsane: laat me raden: een oxford grüne 523i met alpinavelgen… ;)
Auto’s zijn ook niet goedkoop, en dan refereer ik met name naar de verzekeringspremie (voor jongeren).
Ik heb wel een auto, alleen staat hij niet op mijn naam. Reden hiervoor is dat ik 100 zoveel euro moet betalen per maand en mijn moeder maar 20 voor de wegenbelasting. Wel zelf de auto betaald.
@JamesBond007: ik denk dat je verzekering bedoelt.
Een auto is gewoon niet te betalen naast mijn studie. Bovendien is de iPad ideaal om me in de trein en bus nog een beetje te vermaken terwijl ik (gratis) heen en weer naar school reis :’)
@arco91: wat een onzin. Het is prima te betalen, je moet er alleen wel voor werken. Ik studeer nu ook en heb ook een auto(hij zuipt nog eens veel ook). Ik kan het ook gewoon betalen. Ik werk wel 6 dagen per week, maar je moet het er allemaal voor over hebben. Het is onzin dat het niet te betalen is, maar er zijn gewoon te veel luie studenten.
@545e60: Dan ben ik benieuwd wat je studeert. Want als je gewoon een voltijd studie doet bij een universiteit heb je daar geen geld voor als je geen ouderlijke steun hebt en uitwonend bent. Ik werk ook naast mijn studie, maar moest mijn auto wel mooi wegdoen voor de studie. Daarnaast was het totaal nutteloos om een auto in het oudste centrum van Amsterdam te hebben.
@545e60: True story! als je wat wilt moet je er voor werken :) dan kan je er een auto naast houden zoals wij :)
@spykerboy: Dus jij kan met een bijbaantje een e46 m3 aanschaffen/ onderhouden? Zou je zo vriendelijk willen zijn dat trucje met ons te delen:)
@lucas23: simpel, vanaf je 12e beginnen met werken door bijbaantjes te nemen zoals kranten wijk etc, al je zakgeld sparen en niks kopen alles sparen en sparen zoveel mogelijk werken. niet uitgaan. En zie je bankrekening vullen :) thats what i did ;)
@spykerboy: Ik geeft eerlijk toe dat ik niet heb gewerkt toen in in het middelbaar zat. Nu zit ik op de universiteit en heb ik echt geen tijd meer om te werken. Mag ik eens vragen hoeveel je ongeveer hebt betaald voor je M3? En gebruikskosten? En als je nog studeert, wat dan?
Mijn pa heeft me een auto gegeven omdat hij weet dat je weinig tijd hebt op de universiteit om een extra job te nemen. Hij vindt een universitair diploma heel belangrijk dus heeft hij me er eentje in bruikleen gegeven. Ik ben hem daar heel dankbaar voor, maar het is nu nét geen M3 :p
@545e60: ik zeg niet dat het onmogelijk is. Maar niet alle studies bieden genoeg vrije tijd om die 6 dagen in de week te werken. Bovendien woon ik in hartje Nederland en kan ik overal prima met de fiets of het OV komen.
@arco91: mag ik vragen welke studie je volgt? Ik doe zelf accountancy en dat is een pittige HBO studie. Verder ken ik veel jongeren die verschillende studies doen en die ook 5 a 6 dagen kunnen werken. Van bedrijfskunde tot aan rechten. Verder is het natuurlijk zo dat het vaak zo is dat jongeren hem wel
Zouden kunnen betalen als ze willen, maar ze hoeven gewoon minder inspanning te leveren als ze overal met de OV naar toe gaan. En je houd meer geld over.
@545e60: ik heb er afgelopen jaar een pittige minor aan de academie van bouwkunst op zitten en ben nu 50 uur per week bezig aan mijn afstudeerproject om mijn HBO bouwkunde diploma te halen. Daarnaast ga ik nog 3-4x per week eventjes naar de sportschool en werk ik een aantal zaterdagen. En uiteraard geniet ik in de weekenden ook nog van mijn studentenleven tot in de vroege uurtjes.

Natuurlijk zou ik een licht autootje met een kleine motor kunnen betalen als ik er de moeite voor deed. Feit is dat als ik echt een auto nodig heb, ik die wel van het ouderlijk gezag kan lenen. Zoals ik al zei volstaat het OV verder prima. Ook krijg ik regelmatig een huurauto mee voor mijn bijbaantje, dus ik kom wel aan mijn rijplezier ;)
@545e60: niet iedereen heeft het zo makkelijk als jij geloof me.
@545e60: Lui of ook niet. Je kan meestal als student perfect alles met de fiets doen of OV. Niet dat ik fan ben, maar met de auto rondtuffen is ook lekker lui. Laten we het houden dat je kiest op welk vlak je lui wil zijn :) Daarnaast hebben ook sommige mensen geen keus (ik kan 34u les per week niet combineren met een bijbaan of ik mis les of studeer niet alles voldoende).
Ik vraag me af of een auto echt geen statussymbool meer is. Ik ben jonger dan 25 en ja, ik heb wel een iPad maar geen auto. Maar dat ligt er meer aan dat een auto absurd duur is en niet aan dat ik er geen waarde aan zou hechten. En wat te denken van de studie? Steeds meer jongeren studeren langer door. Tijdens een studie is een auto onbetaalbaar, en zijn het openbaar vervoer of andere vervoersmiddelen prima alternatieven.
@bosje: Ik hoor zo vaak dat een auto niet te betalen is tijdens een studie. Dat is echt onzin. Niet lui zijn en gewoon gaan werken naast je studie, prima te doen. Maar we zijn liever lui dan moe.
@545e60: iemand die op de universiteit zit, zie je niet gauw 6 dagen werken hoor. Dan moet je geniaal zijn wil je dat kunnen halen.
@coenijn: je hebt gelijk, ik doelde ook meer op HBO studenten. Was even vergeten dat een studie op de universiteit veel meer uren vreet. Maar ik blijf achter mijn standpunt dat HBO studenten echt wel minimaal 5 a 6 dagen per week kunnen werken.
Merk het hier ook wel. Veel vrienden hebben nog niet eens hun rijbewijs.
Een auto kost gewoon heel veel geld.

Heb zelf als 20 jarige een VW Polo van 2009 :)
Vorige week 21 geworden en rij al bijna 3 jaar met veel plezier in mijn auto :) Nooit gekocht als statussymbool, dus dat boeit me echt geen hol. Ben al heel wat maanden werkloos, heb geen uitkering en weet de auto alsnog op de oprit te houden. Gewoon niet elk weekend gaan zuipen helpt al enorm.

En nee, ik zie deze trend niet in mijn omgeving. Enkele van mijn vrienden bezitten auto’s, en de rest is hard bezig met sparen :) Maar ik ga dan ook niet om met de ‘standaard’ jongeren.
@fant: Het is trouwens totaal niet noodzakelijk voor mij :P Ik heb hem puur omdat rijden in dat ding me dolgelukkig maakt. Het is een hobby. Als je niks met auto’s hebt snap ik dat je vandaag de dag met de kosten van autorijden en de vele alternatieven er niet aan begint.
@fant: “Gewoon niet elk weekend gaan zuipen helpt al enorm.”

Jij laat het zuipen dus aan je auto over. Nice. ;-)
@lemans96: Niet zuipen helpt erg goed. Zo heb ik ook altijd auto kunnen rijden vanaf mijn 18e. Rijden of dronken? Sowieso rijden voor mij!
@matthisl: Precies! Ik ben altijd graag BOB :)
@lemans96: Haha, ja, die lust wel een slokje ja :) Maar van de prijs van een biertje in de uitgaansgelegenheden hier koop ik anderhalve liter benzine! En daar haal ik veel meer vermaak uit! :D
@fant: Zeker waar, ik drink ook niet, ga niet uit. Scheelt een boel in het te besteden geld :) kan je leuke upgrades voor de auto van kopen :)
Logisch natuurlijk. De (R)overheid blijft alsmaar meer en meer geld uit autobezitters zuigen.
Het is voor veel gezinnen en alleenstaande volwassenen al hangen en wurgen om hun auto te behouden…
@lemans96: Oh ben jij er ook weer.
@Jochempie: Nooit weggeweest, mijn beste. Nooit weggeweest. ;-)
@lemans96: Gelukkig, m’n zorgen weer weggenomen!
Met 2 eigen auto’s voor de deur mag ik me gelukkig rekenen dus :P Ben ook één van de weinige op m’n studie met uberhaupt eigen auto’s laat staan 2 :D
Had m’n Dodge al voordat ik m’n rijbewijs had, gewoon kwestie van hard werken en niet teveel uitgeven aan van die hebbedingen als ipads en dure telefoons ;)
Vrienden hebben ook (bijna) allemaal een auto, maar dan wel van die boodschappenwagentjes…
T is simpelweg te duur om een auto te bezitten als jongere. Zelfs als je m laat staan ben je zo al tussen de 150 en 200 euro per maand kwijt, de meesten hebben dat geld domweg niet.
Het zou me niet verbazen als dit onderzoek vooral is gehouden in de stedelijke gebieden…
@lemans96: ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt want hier in de omgeving wil elke jongere een auto of heeft er al 1. In bijvoorbeeld een groepje van 10 hebben er 2 a 3 geen auto.
Ik ben zelf 19 en heb nog geen auto puur om het feit dat ik met gratis met de trein naar school kan en voor ander gebruik ik een auto van hier thuis mag lenen.

Maar ik denk dat hier eventueel snel verandering gaat komen als de overheid echt de OV gaat afschaffen, dan wordt het ineens wel aantrekkelijk om met de auto naar school te gaan.
Uhh… Nee. Maar dat kan ook gewoon komen doordat ik allemaal Petrolhead-vrienden heb.
Maar ik maak me meer zorgen over het feit dat de auto geen statussymbool dan wel droomobject is, dan dat jongeren geen auto bezitten.

De autoliefhebberij is niet af te lezen aan het autobezit, maar aan de hoeveelheid autoporno op de desktop en aan de muur!
Onder de 25 en een auto! Kan eigenlijk niet zonder, maar woon dan ook in een boerengat, haat ov en ik ben lui.
@rubenpriest: waarbij het wonen in een boerengat het enige opvallende is :)
@rubenpriest: Hoe zuip jij dan? =D
@kaasboerin: gewoon thuis. Niet dat ik het niet kan veroorloven, ik werk 50-60 uur per week en dan rust ik in het weekend uit of bezoek auto events. Heb geen motivatie om uit te gaan in ieder geval.
@rubenpriest: Het zelfde geldt voor mij. Ik zie dit ook wel bij de vrienden uit mijn dorp, veel toch een auto.

Maar vanuit dit boerengat duurt mijn reis naar school bijna 2 uur, terwijl ik het met de auto in 30 minuten haal, als ik goed door rijd en het is heel rustig zelfs 20 minutjes. Dat scheelt dan 15 uur reistijd en een hoop ellende in de week.
Als student die redelijk wat tijd aan zijn studie moet besteden, is het niet haalbaar. Als je 40 uur per week met je studie bezig bent en uitwonend bent, is het binnen het redelijke niet mogelijk om genoeg te werken om een auto te kunnen betalen. En dat terwijl je gratis met het ov kunt, dan is het gewoon veel te duur.
@undifined1: hoezo is het niet mogelijk om te werken? Ik studeer ook en het gaat goed, ben uitwonend en ik werk ongeveer 30 uur per week.
@545e60: Hij zegt om genoeg te werken. En dat is waar. Als je je studie goed wilt doen en alles volgt ben je er zeker 40 uur per week mee bezig. Ik zelfs wel meer als je lezingen meerekend. Daarnaast is studeren behoorlijk duur geworden.
@Bobel: als je 30 uur per week werkt is het echt wel genoeg om een auto te kunnen onderhouden. Je kan gewoon 5 dagen per week na 5 uur gaan werken tot ongeveer 9. Zaterdags gewoon 8 uur werken en eventueel zondag. Kan allemaal prima en je houd ook gewoon genoeg tijd over om buiten school aan je studie te werken. Want je ben niet elke dag pas om 5 uur klaar en na 21.00 uur heb je ook tijd.
@545e60: kijk, het maakt ook nogal uit wat voor studie, HBO accountancy of WO Werktuigbouwkunde, zit nogal wat verschil in. Als je een zware studie doet, is het zwaar om daarnaast 30 uur te werken. Niet dat het absoluut niet kan, maar het is maar de vraag hoelang je dat volhoudt
Mag me in Roemenie eveneens gelukkig prijzen met 2 wagens. Zolang m’n vrouw en ik alle twee onafhankelijk van elkaar dingen kunnen regelen waarbij we de vierwielers nodig zijn, ben ik al blij want afstanden zijn hier enorm.

Hier worden wagens nog echt als statussymbool gezien, iets wat aan mijn r**t kan roesten
@joejojo2012: Ah joh, zat Roemenen hier hoor :)
@kaasboerin: Hey Kaasboerin! :)

Ja, klopt, dat is het slag Roemeense volk die ik kan missen als een boer met kiespijn.
Veel schorriemorrie zit bij jullie, blijft het hier in RO lekker rustig qua diefstal enzo ;)
Autobezit is te duur, voor jongeren die studeren beginnen er daarom niet aan. Daarnaast hebben een hele hoop ouders een auto voor de deur staan of zelfs meerdere. Waarom zelfs veel uitgeven voor een (vaak niet zo toffe auto), als je ook die van je ouders kan meepakken?
Hoebedoel je GEEN verklaring?!! Wat denken die gasten welniet? NATUURLIJK kopen jongeren geen auto meer omdat ze criminelen het bij de overheid brandduur maken! Ik ben zelf 18, en heb het geld om een auto to kopen, maar lekker dat ik dt niet ga doen(hoe graag ik het ook wil). Aangezien mijn geld dan binnen de korste keren op
Is, blijf wel lekker sparen.
@lambo4all: Tsja, spaargeld helpt meestal alleen bij de aanschaf. Als je regelmatig kosten hebt (benzine, houderschapsbelasting, verzekering, onderhoud), moet je regelmatig inkomen hebben.
Autobezit is duur, vooral voor jongeren die studeren, daarom beginnen ze er niet aan. Daarnaast hebben een hele hoop ouders een auto voor de deur staan of zelfs meerdere. Waarom zelfs veel uitgeven voor een (vaak niet zo […]
Dat onderzoekje heeft ook niet veel te zeggen eigelijk. Als jongere kan ik me voorstellen dat de verzekering erg duur is dus zullen er veel op naam van de moeder of vader staan. Tenminste, in mijn omgeving is dit eerder regel dan uitzondering
Misschien moeten ze is na gaan wat het wel niet kost om een auto te verzekeren, onderhouden, en rijdend te houde qua benzine. En een ipad kost rond de 400 euro, een auto meestal wat meer. Aub de verklaring
Is heel erg streek bepalend denk ik. In Amsterdam vind je vooral studie-fietsers maar kom je in Almere dan vind je geen straat zonder een Vin Dieseltje.

Wel jammer als je de cultuur hier vergelijkt met Engeland. Daar is een auto onderdeel van je kledingkast.
Heb een (dure) auto ÉN een tablet. Nooit gehoord van hard werken? oh wacht.. ik ben al bijna een maand 26
Prima, goed tegen de file’s en voor de.verkeersveiligheid!
Hoezo geen verklaring. Ik ben zelf aan het sparen voor een auto maar de kosten hiervoor zijn vrij fors om maandelijks te betalen.. als de verzekeringe en wegenbelasting iets goedkoper zoude worden zoude ook meer jongeren weer een auto kopen omdat het dan wel kan..!
@robbie:dit is echt héél oud nieuws. Ik hoorde dit al zeker 10 jaar geleden over jongeren in Japan. Dat jullie jalopnik overtypen vind ik een ding, maar dat jullie nu zelfs ouwelullen tv zenders als bron gaan gebruiken vind ik wel erg luie journalistiek. Daar had wel wat meer context bij gemogen.
@pomoek: je vergeet dat dit een blog is? Daarnaast dwingt niemand jou om hier je nieuws te lezen. Als het je niet bevalt kan je altijd nog ergens anders terecht.

Wellicht is het je ook ontgaan dat ik in het artikel verwijs naar het feit dat dit al langer een trend is.
@robbie: Buiten dat, dit is een redelijk actueel topic en wordt vandaag aardig belicht in het nieuws. So quit your bitchin’ en geef je mening of voeg wat toe aan de discussies die in deze post zijn ontstaan.
Een begrip: vaste lasten. Als je naast een studie zo’n 500 euro per maand weet bij te verdienen doe je het al redelijk om dan vervolgens 200 euro + benzine per maand aan een auto kwijt te zijn dat weegt gewoon niet op tegen de baten. Het zit hem gewoon in het feit dat een auto enorm veel geld kost terwijl die stil staat.
Ik zie inderdaad aan mijn vrienden dat een groot deel op hun twinstigste nog geen eens een rijbewijs hebben of plannen hebben om hem te gaan halen. Die hebben dus uiteraard voorlopig ook geen auto. Ik zelf heb toen ik 18 werd gelijk mijn rijbewijs gehaald. Dat was echt iets waar ik al een lange tijd naar uitkeek, alleen heb ik geen auto. De eenvoudige en enige rede dat ik geen auto heb is dat het voor mij gewoon niet te betalen is… Ik kan als voltijd student gewoon niet genoeg werken om: studie, zorgverzekering, noodzakelijk telefoon abonnement, studieboeken en ook nog een auto met alle bijkomende kosten te betalen. Dat is ook een van de redenen geweest waarom ik een motorrijbewijs heb gehaald. Een motor kost me 18 euro per maand aan MRB en verzekering in totaal(!). Het is zonde, maar als de wegenbelasting en verzekering zo duur blijven zullen er steeds minder jongeren met een eigen auto zijn. Zelfs petrolheads…
@RRenault: mag ik vragen waarom je niet kan werken naast je studie? Ik ken genoeg mensen die meer dan 25 uur per week werken naast hun studie. Ik
Ook. Er zijn genoeg banen waarbij je na 5 uur kan beginnen en dat tot een uurtje of 9. Doe dit 6 a 7 dagen per week en je werkt al gauw 25 uur per week.
@545e60: Dan heb je of geen vrije tijd, of doe je een pretstudie. Sowieso lijkt het me sterk dat je 25 uur per week gaat werken alleen maar om iets te kunnen betalen wat je als student niet (of sporadisch) nodig hebt.
@SJ: ik heb genoeg vrije tijd over. Misschien iets minder dan de doorsnee luie student. Verder doe ik absoluut geen pretstudie. En hoe kom je erbij dat ik alleen werk voor mijn auto. Ik werk zodat ik mijn auto kan betalen,mijn huur, levensbehoefte en dat ik leuke dingen kan doen in mijn vrije tijd.
@545e60: ik werk zeker wel hoor. Elke zaterdag en als ik vrij ben ook nog wel eens doordeweeks (zo’n vier dagen per maand extra), maar veel meer kan ik echt niet werken hoor, er moet ook nog studiewerk buiten de colleges om gedaan worden. En met die uren die ik werk en de kosten van mijn studie, verzekeringen, telefoon, enz. kan ik simpelweg de vaste lasten van een auto niet opbrengen. Op dit moment is je uurloon als 20-jarige niet echt hoog hè…
29 en sinds mijn 18e altijd een auto gehad. Vaak zelfs meer dan 1. Op het hoogtepunt zelfs 4 tegelijk. Vrienden ook. Allemaal hobbyisten en liefhebbers. Een goede vriend van me heeft een 4tal Alfa’s staan bijv. Waaronder een classic Spider en een hele dikke 75 2.0i. Andere heeft div classic Cadillac’s staan waaronder de versie die Elvis ook had, zelfs in de correcte kleur.
@E34M5Touring: Toegevoegd, we hebben we wel allemaal werk dus we hoeven het niet te doen op een studentenbudget. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor hen moeilijk op te brengen is. Zeker als er ook nog kamerhuur en schoolgeld etc. af moet. En er moet ook af en toe (lees elke do. tot zo.) een pintje gepakt worden.
Ik merk het zelf ook om me heen. Er zijn nog maar weinigen met een auto. En nog minder met een eigen auto. Ik durft te stellen dat bij driekwart van de jongeren met auto, de lasten door pappie of mammie gedragen worden.

Heel gek vind ik het ook niet. Als je de auto op je eigen naam hebt staan en weinig rijdt (+/- 1 volle tank per maand) ben je nog steeds een flinke smak geld kwijt. Laten we voor het gemak mijzelf nemen. Ik rij een oude Seat Ibiza. Ik betaal 25 euro per maand aan wegenbelasting. WA verzekering is (vanwege mijn leeftijd) bijna 70 euro per maand en dan heb je nog een volle tank benzine die ook bijna 70 euro kost. Dat is dus 155 euro. Voor de gemiddelde student is dat een flinke smak geld. Om nog maar over de bijkomende kosten mbt onderhoud te zwijgen.
Daarnaast hebben veel gezinnen meerdere auto’s voor de deur staan, dus je de trein een keer mist of een keer met de auto weg wil kun je altijd nog de auto van paps of mams nemen. Ik vind het dan ook volkomen logisch dat de meeste jongeren liever wachten tot het financieel wat aantrekkelijker is.
Zelfde verhaal hier, had eerst een auto ,ongeveer 1.5 in bezit gehad maar nu weg gedaan omdat alles duurder wordt. En dan te bedenken dat ik al het onderhoud aan me auto zelf deed (eigelijk alleen maar beurtjes) . Het is simpel weg niet te betalen tegenwoordig als je studeert.
Ik ben ook 1 van de weinige die meteen een auto had op zn 18e. Nu 22 en nog steeds. Worden er wel meer door de komst van lease-auto’s in mn vriendengroep.
Even ’t gemiddelde opschroeven. Heb er 3…
Heb sinds mijn twintigste een auto. Staat pas sinds kort op mijn eigen naam
Veel mensen vergeten ook dat de BTW op opties is gestegen van voorheen 19% naar nu 21%. De benzineprijzen van 15 jaar geleden niet hetzelfde zijn als van nu. Kortom het was vroeger inderdaad voordeliger en dat is ook de reden waarom er nu veel jongeren zijn die geen auto kunnen permitteren. De prioriteiten worden bijgesteld door eerst hun studie schuld af te lossen, om vervolgens in aanmerking te komen voor een hypotheek. Tel daarbij op dat jongeren fors meer betalen voor een autoverzekering en de kosten voor onderhoud aan de auto zelf. Alle kleine beetjes worden uiteindelijk één grote berg. Men moet gedwongen overgaan op openbaar vervoer of een scooter als ze boodschappen willen halen.De stijgende werkloosheid onder jongeren in Europa speelt ook een grote rol daarin.

We komen nu op een punt dat jongeren straks niet meer kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van Nederland en zijn Nederlanders, waardoor het land in de put raakt met kapitaal krachtige vermogen. Wat uiteindelijk ervoor zorgt dat dat niet genoeg is om een doorstart te maken van dit land, omdat niemand zich erin wilt vestigen. Je ziet nu al dat er meer ouderen zijn dan jongeren. Er is geen balans wat gedragen kan worden door de maatschappij.
Denk dat het eerder ermee te maken heeft dat het vrijwel onbetaalbaar is, de benzine, de auto zelf, de belasting verzekering etc.

Ik ben nog geen achtien, maar zou graag een auto hebben, maar waarschijnlijk haal ik eerst mijn motorrijbewijs om het betaalbaar te houden, en pas later op voor autorijbewijs, ondanks dat ik een echte autoliefhebber ben.
Hmm gek hé? Heb zelf ook geen auto, ik zou hem eventueel wel kunnen betalen en dan, lekker aansluiten op de A15, als ik me straat al uit kom. Ben over 20km langer onderweg met de auto dan met de bus en de metro en je hoeft geen rekening te houden met mensen die ongeduldig in een file zitten, stapt in je metro gaat zitten half uur later sta je weer op loop 5 min en je bent op de plek waar je moet zijn. Als je nu op het platteland woont begrijp ik dat je een auto hebt, echter in de randstad reis je over het algemeen sneller met het OV dan met de auto en het OV is voor de meeste jongeren inderdaad gratis :)
@tunefuldjmike: Da’s wel een erg positieve kijk op het OV :)

Ik hoef gelukkig zelden met het OV, maar mijn ervaring is in de regel meer:

“komt aan, vindt met moeite een plek voor je fiets tussen alle andere fietsen, komt op het peron, tram/trein/metro vertraagd/omgeleid/etc, dan maar een ander, met moeite prop je jezelf tussen de stinkende mensen, noodgedwongen overstappen, aansluiting net gemist, OV-lezer kapot dus kan niet uitchecken, eindelijk bij de goede halte, nog even een stuk lopen et voilá, slechts 25 minuten later dan gepland op plaats van bestemming”!

Nee dan sta ik liever even in de file…. of pak ik de fiets als het binnen de stad is :)
@ar156sw: Wat je zegt is ook zo natuurlijk je hebt vertragingen enz, echter om vanuit Spijkenisse naar Rotterdam te komen om zeg 8 uur ’s ochtends ben je ruim een uur onderweg alleen maar omdat je geen meter vooruit komt, terwijl met de metro stap je midden in Rotterdam uit en ben je niet ver van waar je moet zijn, nu moet ik wel zeggen dat ik ook op een van de eerste haltes van de metro op stap dus kan ik altijd zitten dat scheelt ook al aardig natuurlijk en ik hoef niet over te stappen dus is mijn reistijd altijd vrij constant, als je inderdaad moet overstappen is het lastiger, loop nu zelf stage en moet daarvoor naar Capelle aan de IJsel dan kan je toch zo 1 1/2 uur onderweg zijn, dan is een auto wel weer lekker alleen voor die ene keer wel veel te prijzig. En opzich vind ik files niet zo erg maar de mensen die er in staan. O linker baan rijdt harder gaan we daar heen, O rechts rijd harder gaan we daar heen. O niemand rijdt laten we lekker op iemand trekhaak gaan zitten dan gaat hij harder rijden… Als ik zo me ochtend moet beginnen ben ik al chagrijnig voordat me ochtend zo goed als wel is begonnen.
Het CBS heeft geen verklaring omdat ze die niet gezocht hebben. Er zijn natuurlijk wel een hoop redenen te bedenken:

-Meer jongeren studeren (langer): student heeft laag inkomen en (gedeeltelijk) gratis OV en woont vaak in een stad waar je met de fiets een end komt. Geen situatie waarin een auto kopen logisch/verstandig is.

-Kosten auto nemen toe, besteedbaar inkomen neemt af: ook bij de niet-studenten zal een lichte daling zijn waarschijnlijk, simpelweg een gevolg van de “crisis”.

-Ivm kosten zetten jongeren de auto op naam van een ouder (hoewel dit altijd wel zo geweest is denk ik), de CBS cijfers zullen dus iets aan de lage kant zijn.

-Een auto heeft voor jongeren vaak weinig toegevoegde waarde: bij uitgaan kan (mag) je niet drinken, parkeren is een crime, voor korte afstanden is het vaak niet de snelste optie en als je écht iets met een auto moet doen, zijn er vaak wel ouders waar je even aan kan kloppen…

De “statussymbool” verklaring is niet juist, denk ik. Dat is volgens mij meer een gevolg van bovenstaande, dan een oorzaak van de daling. Een “statussymbool” werkt op 2 manieren: het toont dat je iets kan betalen (financiele status) en het toont je “smaak” (emotionele status). In verschillende kringen zijn deze in meer of mindere mate belangrijk. ik denk dat er weinig kringen zijn waarin een bij de subcultuur passende auto niet een behoorlijke “status” met zich meebrengt. Maar, wanneer iemand moet kiezen, zal wél een auto maar géén iphone/ipad/macbook niet werken als “statusverhogend” omdat een iphone etc. als “nodig” wordt ervaren. Als je die niet hebt zodat je je auto kan betalen, kan je je die auto dus éigenlijk niet veroorloven. Tenzij je natuurlijk helemaal “retro” gaat: Geen mobiele telefoon, aantekingen maken op een kladblok en rondrijden in een mooie klassieker…
@ar156sw: inderdaad wordt studeren steeds belangrijker en durt het dus langer voordat er een inkomen en noodzaak voor een auto is. Zullen er echt nog mensen zijn die status aflezen aan een iPhone?
@mashell: “statussymbol” is een wat overtrokken term misschien, maar: ja, absoluut.

Zoals gezegd werken “statussymbolen” op 2 manieren: financieel en “emotioneel”. Dure spullen tonen aan dat je het financieel “goed” hebt. Dat is voor veel mensen belangrijk. (natuurlijk leidt dit ertoe dat mensen zich krom lenen om een dure auto te kunnen rijden, waardoor ze het dus financieel slecht hebben om te doen alsof ze het financieel goed hebben… maar ach)

Een iPhone is een relatief “dure” telefoon. Dus daarmee laat je zien dat je je dat kan veroorloven. Maar belangrijker is hier de “emotionele” status. De keuze voor een iPhone ipv een Samsung bijvoorbeeld (zeg iPhone 5 vs Galaxy S4, die ongeveer even duur zijn). Dit is vergelijkbaar met de keuze tussen bijvoorbeeld een BMW of Audi. Natuurlijk, mensen beweren altijd dat hun keuze de juiste is om allemaal rationele redenen. Maar eigenlijk is het een emotionele keuze: je kiest een merk waarmee je je identificeert (kan door de aard van het merk komen, maar ook door juist de aard van de klanten).

Bottom line: alles kan als statussymbool gelden. Kleding, huis, auto, telefoon, aantal kinderen, kleding van de kinderen, hobby’s, haardracht, vakantiebestemming, je vrienden, keuze biermerk, je huisdier, tatoeages, piercings, lichaamsbouw, de kleur van je creditcard, je taalgebruik, je vriendenkring… en ga zo maar door.
Ben 25, student, woon op mijzelf en rijd momenteel in een van mijn zeven BMW’s. De andere zijn projecten/donoren maar de investering is wel gedaan, wat uiteraard wel telt. Heb mijn eerste BMW gekocht toen ik 18 was, heb inmiddels al enkele jaren meerdere auto’s.

Van mijn vrienden is er eentje maar met een eigen auto, die werkt dan ook.
Autorijden is duur, zeker als je niet in een barrel wilt rijden. Ik had op mn 22e de E39 530i die ik inmiddels 4 jaar heb. Als je een beetje op je overige uitgaven let is dat prima te betalen.
@RacerX: Held! Ik ben nu 18 jaar en ook gekeken naar een bmw (voor de achterwielaandrijving) maar ik heb het toch niet gedaan. Ik kan nu voor dat zelfde geld mijn Seat Ibiza rijden, een scooter bij de deur houden en ik kan dit jaar op vakantie.

Als ik wat schadevrije jaren heb komt die bmw er echt wel!
@bollegek: Brommer/scooter is eigenlijk ook nog best een goed vervoers middel, maar omdat je brommer meteen in de shredder word gegooit als hij te hard gaat en omdat het brommerexamen nu veel te veel kost zie je ze zo weinig vandaag de dag.

(En als je op je 17 je rijbewijs haalt krijg je hem er toch bij) Maar ze kosten niet veel benzine en verzekering, betaalde voor mijn brommer (voor erbij) 25 euro vorig jaar.
Ik ben bijna 17, zit nu in mijn HAVO examens, hoop volgend jaar HBO te gaan doen.
Ik ga bijna bezig met mijn rijbewijs, en daarnaast hoop ik over 2 weken een (hobby) auto op te halen, namelijk een gekietelde Golf 2 1.3 van ’86. Is dit jaar nog belastingvrij, volgend(e) ja(a)r(en) kwarttarief, verzekerd als oldtimer op naam van mijn vader, 2e auto. Kost 100 euro per jaar. Ofterwel, vaste lasten 100 euro per jaar, later iets meer. Verder als ik er mee ga rijden benzinekosten, en verder wat kosten aan onderhoud en hobby.
Maar ik ben dan ook een autoliefhebber, dus dan heb je het er voor over.

In mijn omgeving zie ik veel mensen die voor hun rijbewijs bezig zijn of hem al hebben (in HAVO5 dus). Maar die worden dan bij bijna iedereen (deels) door de ouders betaald. Ik mag het helemaal zelf betalen….
@krari: maarja ik werk al even, spaar vooral, geef beetje uit aan andere hobby’s (modelauto’s), en soms een keer een telefoon. Maar ik geef dus niet veel uit en spaar wel. Doe ook nauwelijks aan uitgaan.
*kuch* recessie *kuch*
“Het CBS, wat met deze cijfers kwam, heeft geen verklaring voor deze cijfers”

Ik wel hoor, alles wat ook maar een beetje leuks is om te rijden, is in dit land gewoon te duur, je krijgt te snel boetes, belasting, verzekering (mijn M3 kost verzekeren 4500 per jaar op mijn naam doe ik dus lekker niet), brandstof, nergens de mogelijkheid om even lekker hard te rijden want dan loopt een of andere moeder weer aan de telefoon naar de popo te janken dat iemand te hard rijdt… kortom de samenleving in nl verkloot het.

Ik houd lekker mijn auto(s)
Wel te verklaren denk ik.

Het auto bezig en gebruik is de laatste jaren enorm duur geworden. En bovendien zitten er in de <25 jaar groep enorm veel studenten met gratis ov. Dat speelt voor velen ook mee.

Moet ik zeggen dat ik zelf ook geen auto heb (ben 21). Heb wel een motor en gratis OV, maar dan nog wil ik tussen nu en een half jaar een auto erbij nemen. Ben dat schijtOV helemaal zat. Daarom ga ik nu al vaak met de motor op en neer, maar een auto erbij is wel zo handig.
Heb jammer genoeg een dure smaak op het gebied van auto's (vaak groot en zwaar)
De meeste studenten vinden auto’s gewoon niet meer zo interessant. Het is onzin om te stellen dat het onbetaalbaar is als student. Je moet wel willen werken naast je studie. Ik werk nu ongeveer 30 uur per week naast mijn studie. Daardoor kon ik op mijn 18e een e46 325 rijden en rij nu op mijn 21e een e60 545. Je moet er wel wat voor over hebben. Ken genoeg studenten die de hele dag na school geen fuck doen. En in het weekend alleen maar uitslapen en uitgaan.
@545e60:

Klopt, dat telt ook zeker.
Maar veel studenten vinden het ook niet zo nodig. Ze hebben toch ov. Als ze extra geld zouden hebben zou het eerder opgaan aan andere goodies
@545e60: Heb even alle reacties doorgelezen want ik vind het wel een interessant onderwerp maar jouw reacties springen er wel uit.

Je hebt nu al 4x gezegd dat een auto als student best betaalbaar is als je er maar iedere dag voor werkt. Wel eens aan gedacht dat jij misschien redelijk goed bent in je studie waardoor je dit kan doen ? Voor bepaalde studenten vraagt een HBO studie wat meer waardoor zij niet zoveel kunnen werken.

Ik denk overigens niet dat jongeren autorijden niet meer interessant vinden. Het kosten plaatje speelt een veel grotere rol.
@Tuono: ik moet je hierin wel deels gelijk geven. Ik hield even geen rekening met de verschillende niveaus die studenten hebben. Voor de een is het inderdaad makkelijker en de ander moet er veel meer moeite voor doen. Maar ook ik denk dat jongeren het gewoon niet meer waard vinden om veel geld aan een auto uit te geven al zouden ze het kunnen betalen. Veel mensen om mij heen zijn echt niet geïnteresseerd in auto’s.
Je ziet die hond op de foto denken: “zal ik tegen die kar aanpissen, of verdient mijn pis beter?”
@escort77: Hahaha +1
17, de meerderjarigheid en het rijbewijs zijn in zicht, maar toch niet van plan om een eigen auto aan te schaffen. Ik zou niets liever willen, maar ik heb geen werk en volgend jaar gaat de studie toch wat meer tijd in beslag nemen. Gelukkig zijn er nog de (groot)ouders! De Saab 9-3 Cabrio van m’n moeder kan ik altijd gebruiken, en ik hoop de Peugeot 206 over te kunnen nemen van mijn grootmoeder zonder zelf de verzekering/belasting te moeten betalen. Ook al is het maar een 1.1i, goed genoeg als eerste autootje.
Net 17 en ga binnenkort beginnen aan mijn rijbewijs. Heb na school en sporten niet veel tijd om veel uren te werken om een auto te kunnen betalen. Wil rond de 20 wel een eigen auto te bezitten, ookal is het maar een oude polo/golf oid.
Het heeft allemaal te maken met keuzes die je maakt. Een Ipad is niet nodig, je kan ook besluiten om een laptop te kopen en die te gebruiken voor je studie, voor de fun en in de trein. Je kan er voor kiezen om een Ipod te kopen, maar mijn telefoon speelt ook Mp3 tjes. Je kan er voor kiezen om een Iphone te kopen, maar mijn telefoon belt ook, whatsapp kan, internet kan lekker vlot en de foto’s zijn van goede kwaliteit. En dat voor minder dan de helft van een iphone. Je kan ervoor kiezen om continu op fb te zitten, je kan er ook voor kiezen om die tijd te gaan werken. Je kan merkkleding kopen, maar je kan ook wachten totdat diezelfde merkkleding 70% korting heeft. Je kan iedere twee jaar nieuwe computer kopen, maar je kan er ook vier jaar mee doen. Je kan ervoor kiezen om grote tv te kopen, je kan ook zeggen dat je nog wat langer met dat oudje doet. Je kan een abonnoment nemen van 50 euro per maand, je kan ook sim only nemen voor 15 euro per maand.
Zie daar, paar eenvoudige maatregelen en je bespaart zoveel geld. Van al die besparing ga ik paar keer per jaar op vakantie, rijd ik een auto en kan ik mijn studie van betalen. Nog houd ik geld over om te sparen.
Waarom houden mensen geen geld over? Omdat ze het nieuwste willen hebben, het beste, het duurste en het mooiste. Dat kan, maar heeft zijn prijs. Ik doe met wat minder, maar kan wel meer doen. Prachtig toch :D
Maar ik vind het prachtig dat mensen minder rijden, dan is de weg lekker leeg.
Ik ben 15 jaar en dit is al m’n 2e auto. Maarja ik de weg er nog niet mee op.
Wat de meeste mensen tegenhoudt om zelf een auto te bezitten zijn inderdaad de centen die je aan de overheid en verzekeringen betaald, terwijl je nog geen meter hebt gereden.

Belachelijk hoge premies zijn een gevolg van risicogroepen die in ”officieel” onderzoek zijn opgenomen, in dit geval jongeren. Dat Autoblog en andere fora zo nu en dan eens roepen dat ouderen een groter risico zijn in het verkeer, dat boeit de verzekering natuurlijk niks.

Wel rijden er meer jongeren rond dan (risico-)ouderen, dus daar valt ook nog wat van te zeggen.

Al met al betaal je je helemaal scheel door de fouten van een ander en uiteraard profiteert de verzekering daar lekker extra van (geef ze eens ongelijk..). Je moet dus eerst JAREN lang laten zien dat jij GEEN brokkenpiloot bent en pas DAN krijg je de ”korting” waar je recht op hebt.

De eerste verzekering moet nog komen die zegt: ”meneer, u heeft de afgelopen 10 jaar teveel betaald, omdat uw leeftijdsgenoten brokken maakte, maar u heeft dat niet gedaan, dus hier heeft u het overschot betaalde premie van de afgelopen 10 jaar terug”.

:D
heb geen auto op mijn naam nee, kan je moeilijk als student betalen!!
@KaCh1ng: rij dus wel met een auto al 3 jaar lang ‘gratis’ * :D !
@KaCh1ng: Laat me raden: papa’s Audi?
@barrrry: neen dus ik rij in een vw, mijn vader bmw ;) (rij wel ook dus met een bmw)
Ben 20, maar heb geen auto. Ga binnenkort beginnen met lessen enzo. Maar ik denk dat het dankzij de roverheid niet zo aantrekkelijk is om een auto te bezitten, iets met kosten en belastingen en onbetaalbaar: Had gehoopt om ooit een vintage Amerikaan te kunnen rijden/bezitten, maar dat kan dus een shitload gaan kosten…. :(

Maarja gelukkig kan ik nog altijd gratis reizen van hot naar her.

Oh en een Ipad is niet belangrijker voor mij. Sterker nog ik wil/heb geen Ipad, iets met anti en mainstream.
@toyotafortuner:

Je hebt het over roverheid (origineel…) en ondertussen gratis reizen naar hot en her.
OV kaart?
@toyotafortuner: ”anti en mainstream” roepen over iets, vind ik iets voor mainstream ‘haters’, die op alles wat succesvol is, anti zijn :)
Niet echt een statussymbool hier, wel een grote wens en passie. Dat je als je geen autoliefhebber bent geen auto hebt zolang die niet noodzakelijk is kan ik begrijpen met al die kosten tegenwoordig.
Dat jongeren minder auto’s hebben, heeft volgens mij geen ster te maken met ‘statussymbolen’. Verzekeringen zijn voor beginnende en jeugdige bestuurders zo exorbitant hoog dat niemand dat met een vijf-euro-per-uur-baantje kan ophoesten. De jongeren die wel een auto bezitten zetten ‘m waarschijnlijk gewoon op naam van ouders. Mij inclusief.
Ik moet als net-niet-25-er even invallen hier want er is maar één overduidelijke reden waarom veel jongeren geen auto hebben en dat is dat het simpelweg te duur is. Benzine is duur, verzekering is duur, aanschaf is duur en het onderhoud is ook amper te betalen. Ik ken meer dan één vriend die vanwege de hoge kosten zijn auto heeft moeten verkopen.

Ik durf zonder twijfel te zeggen dat het merendeel van alle jongeren verdomd graag een auto wil hebben!
Ben nu 20 en mijn eerste auto was een Ford sierra en rij nu een Volkswagen Golf 6 GTI en heb geen iPad
Ben nu 18, 3maanden geleden me eerste auto gekocht, golf 2 GTI en hij is origineel ja! Vaste lasten zijn idd wel duur om over de benzine nog maar niks te zeggen… Uurtje meer werken dan maar he! Al me maten rijden overigens ook een auto van een Nissan cherry tot golf 4gti
ik heb officieal geen eigen auto, staat op naam van mijn vader. Das veel goedkoper. Ik denk dat dat ook de reden is waarom de cijfers zo gedaald zijn …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).