
Na alle keyboardwarriors is het nu tijd voor iemand die zelf in ‘de handel’ zit, Joris Roozen deelt zijn ‘investeringstips’ voor liefhebbersauto’s die weinig afschrijven met ons.
Joris is een van de oprichters van The Collectables en dus dagelijks bezig met de prijzen van liefhebbersauto’s. Dus na enig aandringen kwam hij met een aantal auto’s waarvan hij denkt dat ze qua afschrijving de komende tijd niet gaan tegenvallen. Hieronder zijn uiteenzetting!
Liefhebbers auto’s
Een kleine spoiler voordat we beginnen. Deze rubriek moet misschien omgedoopt worden naar ‘auto’s waar je BIJNA niet meer op afschrijft’. De tijd van blind investeren in auto’s is voorbij. Het is jarenlang poppenkast geweest, als er maar Porsche op stond dan werd het meer waard. Dat is al een tijdje niet meer zo.
Verstandige mensen denken na, we pompen momenteel miljarden in de economie om de boel overeind te houden, dat geeft onzekerheid.
Wel is er een groep mensen die nog steeds wat te besteden heeft maar niet op vakantie kan, niet uit eten, geen dagje weg. Bovendien betaal je op de bank rente over je gespaarde geld, dan geef je het liever uit toch? Alleen kan dat niet.
Dan koop je voor jezelf iets leuks. Wordt het meer waard? Zou leuk zijn. Schrijft het af? Ook prima, een weekje skiën kost hetzelfde en je hebt wel lol gehad.
We spreken nu dagelijks mensen die een auto als investering hebben gekocht, er niet in durfden te rijden en er nu achter komen dat de auto minder waard is. Dat is pas zonde.
Lol per euro
Maar een auto moet je in de eerste plaats kopen om van te genieten, dus kijk naar lol per euro. Houdt ‘ie z’n waarde of maak je zelfs een beetje winst, dan ben je spekkoper.
Historie blijft je achtervolgen. En afschrijving is vaak de duurste component van autorijden. Niet afschrijven begint bij goed inkopen. Dus koop de beste en betaal niet voor fratsen.
Koop dus altijd de best mogelijk auto, met aantoonbare historie (dus facturen, niet alleen stempels). Wacht desnoods even tot je die vindt en/of qua budget binnen bereik komt. Uiteindelijk is de duurste auto in onderhoud vaak de goedkoopste in aanschaf. En vice versa.
Een goede M3 dus net buiten bereik? Koop dan de beste Z4 Coupe die je kunt vinden, geniet en ruil ‘m tzt in op die M3.

Dan de ‘intrinsieke waarde’ van een auto. Hoeveel waar krijg je voor je geld als je ermee gaat rijden. Misschien liever een hele goede Clio Sport voor 10K dan een R5 Alpine voor het dubbele ‘omdat die verzamelwaardig’ is. Kunst hang je aan de muur, in een auto moet je rijden. Daarnaast als je op zoek bent naar liefhebbersauto’s die weinig afschrijven is het ook goed om te kijken naar absolute prijzen. Je loopt gewoon meer risico op 20.000 dan op 10.000 euro, zoals in het Renault voorbeeld.
Generatie
Ik denk dat de auto’s van mijn generatie de beste kans maken nog te stijgen. Wij zijn de volgende generatie die de auto’s kunnen betalen die vroeger boven ons bed hingen. Dus eind jaren ’80 en later.
Daar gaan we, auto’s waarin je lol kunt hebben die (hopelijk) niet meer afschrijven.

Youngtimers (tot 100.000 km, originele staat, met aantoonbare historie)
Audi 80 Cabriolet | Audi TT (1998, liefst zonder spoiler) |
Audi S8 (D2) | Audi 200 Avant |
BMW Z3 & Z4 Coupe | Jaguar XJR (X300) |
Lexus LS400 (1990) | BMW E36 M3 Sedan |
Porsche 996 (4S of Turbo) | Fiat Coupe 20V Turbo |
Nissan Sunny GTI-R | Mazda MX-5 (NA – eerste generatie) |
Peugeot 405 MI 16 | Peugeot 309 GTI |
Renault 5 of 25 Baccara | Volvo 780 |

Liefhebbersauto’s in de categorie ‘Voor erbij 15 – 45K’
Ferrari Mondial | Maserati 3200 GT |
Mazda RX-7 | Smart Crossblade |
Corvette ZR-1 (1990) | Lotus Omega |
Lotus Exige S1 |
Liefhebbersauto’s in de categorie ‘Doe eens gek’
Aston Martin Vanquish S (2004 – 2007) | BMW E46 M3 CSL |
Ferrari 348 (zwart of wit) | Ferrari 458 Italia |
Aston Martin Vantage V600 Le Mans | Lamborghini Diablo |
Ultiem
Toch die McLaren F1. Nu al krankzinnige bedragen, maar wordt alleen maar gekker.
En de Porsche Carrera GT is ook weer wat gezakt, koop ‘m nu het weer kan ;) . Laat hieronder in de reacties jullie opmerkingen over mijn keuzes voor liefhebbersauto’s die weinig afschrijven maar horen.

In de serie, Liefhebbersauto’s die volgens ‘de kenners’ niet meer afschrijven hadden we eerder de keuzes van
Thecollectables.nl is een online veilingplatform. Voor auto’s die je niet nodig hebt, maar wel wilt hebben. Autoblog is partner van The Collectables.
Ik ben al maanden de websites in de gaten aan het houden voor een mooie Lexus LS400. Wat een prachtige auto is dat. Degelijk gebouwd, lekkere luie V8 erin, en als je de facelift pakt ziet ie er nog redelijk modern uit ook.
@c4seum: enige goeie ia de ls460.
Ik geloof dat mijn S2000 de afgelopen 10 jaar ook erg weinig heeft afgeschreven. En als ik plaats zou hebben zou er snel een Civic Type R EP3 bijkomen. Die zijn al over het dieptepunt heen. En dan nog een KB1 Legend voor de winter.
Klopt ! Ik heb al 18 jaar dezelfde S2000 en de auto is min of meer weer hetzelfde waard als wat ik er toen voor betaald heb (was toen 2e-hands 2,5 jaar oud 13.000 km; nu 57.000 km; ik rij de auto 6 van de 12 maanden per jaar).
En nog nooit een afwijkende, duurdere reparatie aan gehad. Alleen maar goedkope standaard beurten,
Ik heb zelf 7 jaar geleden een golf 1 cabrio origineel Nederlandse auto gekocht met 104000 op de teller voor een appel en ei.
Iedere zomer wordt ik blijer en blijer met die auto.
Door de waarde vermeerdering maar vooral omdat ik m elk jaar meer begin te waarderen
@jibbe: het aardbeienmandje! Echt een klassieker. Kent veel fans.
Als Giulia (2020) rijder kan ik niet om de 4C heen. Op het ‘dieptepunt’ denk ik €40-45k maar momenteel toch al wel weer richting > €50-60k
@vetnek: denk dat je gelijk hebt
Klopt, 4C heeft zijn bodem al gehad. Logisch ook; mooi, lage oplage, snel zat, elke rit een beleving en onderhoud kost geen hol. Veel eigenaars zullen ze niet weg willen doen.
Mijn 1993 Mitsubishi Galant 1.8 16v die ik met mijn pa onderhou blijft ook super stabiel. Al jarenlang 1000 euro waard. Geweldige investering, ik zeg het je.
Die BMW E46 M3 CSL is idd een hele fijne, zeldzame auto. Maar inmiddels wel heel erg duur geworden.
Wat dacht je van een Volkswagen T3, en dan liefst een syncro in een camper uitvoering.
Kan je ook nog eens mooi mee op vakantie, want kamperen mag natuurlijk wel.
De beste investering die ik al gedaan heb op automotief gebied. 10 jaar geleden een syncro gekocht voor 2k. Na 10 jaar buiten te staan was een nieuwe lak laag wel nodig maar toch. Alles samen 12k geïnvesteerd in een wagen die 15k waard is en 10 jaar een goede wagen gehad en als je de prijzen van de T1 bekijkt is het plafond nog lang niet bereikt. Foto’s op autojunk
Zelf ook aan het kijken voor iets erbij, budget tot €7500,-
Best lastig eerlijk gezegd.
@dirkiii: er is zoveel leuk namelijk.
@dirkiii: kijk naar m’n naam daar heb je je antwoord😜
@mats106rallye: haha, idd leuk speelgoed.
@dirkiii: daar heb je een leuke mr2/mg-f/mx5 voor.
Alle sportieve Renaultjes, 5GT turbo, Clio v6, maxi turbo, Alpine , kortom alle hot hatches van de Fransoosen.
Als voormalig youngtimer-bezitter van het merk met de vier ringen heb ik nog steeds een verhoogde interesse en aandacht voor genoemde Audi 200 Avant. De aanname dat ze interessant zijn met km-standen onder de ton kun je gerust van tafel vegen; die zijn er namelijk niet meer. Er zal her en der nog wel eens een Rentnerwagen uit een garagebox o.i.d. kunnen rollen, maar zelfs voor een 'goede basis' met een km-stand van onder de 200K loopt de aanschafprijs al vlot over de 10k in euro's heen. En je zult je altijd moeten realiseren dat zo'n auto eigenlijk nooit meer het geld opbrengt wat je erin hebt gestopt; dat gaat je eigenlijk alleen lukken bij een Audi Ur-Quattro of een Audi 100 Coupé.
Mocht je de uitdaging willen aangaan, een gaaf (of repareerbaar) in- en exterieur is een must, want N.O.S. is er op dat vlak eigenlijk niets meer te krijgen. En dan moet je nog weer een substantieel bedrag investeren in onderdelen die soms gruwelijk lastig te vinden zijn. In de (vrij kwetsbare) hydrauliek bijvoorbeeld, zit een gasgevulde accumulator ('die Bombe' – vergelijkbaar met de veerbollen uit de oude Citroëns) die erg lastig te vinden is, maar wel max. vijf, zes jaar mee gaat en dus periodiek moet worden vervangen. Audi Tradition biedt nog wel vrij veel onderdelen aan, maar tegen astronomische bedragen. Ter illustratie, zo ben ik ooit achter een vervanging voor een airco-bedieningspaneel aangegaan: AT kon deze wel leveren, voor een whopping 1600 euro! Gelukkig vond ik na een paar maanden een ander (gebruikt) exemplaar op ebay voor 150; dit is wel illustratief voor wat je tegen kunt komen.
Mooie voorbeelden van zo’n basis, zijn bijvoorbeeld deze exoten op mobile.de: Audi 200 Avant 20V Turbo quattro – nur 156 tkm Rarität, of deze: Audi 200 Avant 20V Turbo quattro – nur 178 tkm Rarität; ze staan beide bij dezelfde handelaar die in het Beierse Woud. Zo’n 20-klep versie van de vijfcilinder is wel zo’n beetje de heilige graal bij de Audi adepten.
Ik ben erg blij dat mijn Montegoblauwe Z4 Coupé MT inmiddels meer dan 100.000km heeft, die pak ik dus nu dus gewoon om te genieten, niet om de waarde te laten stijgen.
Gaaf, heb er van ‘13 tot ‘17 ook een gehad. Wel een klein beetje op de km’s gelet, maar na 60K gereden te hebben kon ik ‘m voor aanschafprijs kwijt. Leuk autorijden op die manier. Ik mis ‘m af en toe nog wel, zeker de vakantietripjes met de vrouw waren genieten.
Mijn vader heeft een grote schuur dus ik kan daar wat droog stallen en ik heb hier al meermaals over gefantaseerd hoe ik daar 1/2 of zelfs 3 auto’s neer zou kunnen zetten. Als geld op oneindig stond is dat al moeilijk, maar met lagere budgetten ook. Een Ferrari F355 van ±70k, een Audi R8 van ±50k of een Maserati GranTurismo van ±30k zijn waarschijnlijk al redelijk in het dieptepunt qua afschrijving, maar alsnog denk ik dat daar jaarlijks een vermogen in moet qua onderhoud ook al rij je niet/nauwelijks. De F355 heb ik toevallig eens in gereden, maar dat is toch wel een bak ellende qua distributieriem-drama’s (elke 4 jaar, ongelofelijk veel manuren) en risico’s qua versnellingsbak etc. Dan denk ik toch, ik sla even over.
Dus een flinke afstap qua exclusiviteit naar een Audi RS4 uit 2012 met een 4.2 v8 van 35k. Zal wel wat goedkoper zijn qua onderhoud, maar waardevast zal het niet echt zijn. Gelukkig is mijn verhaal redelijk fictief en blijft het fantaseren dus hoef ik mij geen zorgen te maken qua afschrijving en onderhoud..
Semi-serieuze vraag: zal het onderhoud van een Gallardo meevallen aangezien dat voor 80% een Audi is?
Neem dan een RS4 B6, die zijn behoorlijk waardevast en als je hem in de schuur zet en af en toe in rijdt dan valt het onderhoud ook reuze mee.
RS4 B6? Dan heb je wel een heel zeldzaam model, de enige namelijk. RS4 is nooit gemaakt als B6
Ik ben momenteel in de markt voor een Maserati Granturismo als vervanger voor mijn BMW ’17 F33 4-serie (cabriolet). Ik wil iets exclusievers en denk dat het qua prijs/exclusiviteit niet veel beter (of mooier) wordt dan een Granturismo. Waarom zou er volgens jou sprake zijn van een vermogen aan onderhoud? Automaat is een ZF voor zover ik weet en als je niet extreem debiel rijdt, moet het wel meevallen denk ik? Tuurlijk banden en remmen etc. kost het een en ander, maar dat is voor een breedset F33 ook al niet al te goedkoop.
Fantastische keuze, ik kan je helaas alleen maar helpen met anekdotisch bewijs: vader van een vriend heeft 3 jaar een Quattroporte GTS gereden, grotendeels dezelfde techniek. Prima auto, nooit gezeur mee gehad en dat was bij sommige BMW’s van ze wel anders…
Bij geen enkele audi valt onderhoud mee toch? Kettingen eten, olie verbruiken, elektronisch gezeik, EGR kleppen die vastlopen als sjoemeldiesel met update. Eng spul vind ik het om particulier te bezitten. Mijn buurman had laatst voor de 2e keer in 150.000 km zijn turbo kapot. Zijn auto heeft nu rond de 280.000 gelopen en gaat niet door hem gerepareerd worden. Benieuwd of ie weer audi / vag neemt, mensen zijn gewenningsdieren, of hebben stockholm syndroom.
Ik ben zooo blij met m’n Mx5 NA ’96.
De meeste pret per euro possible.
@bmw318i: Ik daag je uit met mijn MR2 uit ’85 die ik voor 1250 euro heb gekocht :)
Maar de mx5 is ook fantastisch, en net wat bekender wat hem over een tijdje gezochter maakt.
Als je petrolhead bent mag auto rijden wat kosten. Tuurlijk blijft geld een rol spelen maar als geen afschrijving je grootste drijfveer is, ben je geen petrolhead. Als je er toch eentje blijkt te hebben die niet of nauwelijks meer afschrijft is dat mooi meegenomen.
Gemiddelde alpina van de generaties e36/e38/e39/e46 gaan ook niet meer naar beneden, grote kans dat de waarde juist omhoog gaat
Volgens mij zijn álle Jaguars X300 best waardevast, mogelijk zelfs aan het stijgen. De rotte zijn nu wel zo’n beetje weg en wat er nog is, blijft wel geld waard. Niet veel geld, maar afschrijven doet het ook niet echt.
Ook de oudere XJ’s, de series 1, 2 en 3 zijn best te betalen en worden niet minder waard.
Ik zie de Citroëns XM ook niet veel meer voor oudijzerprijzen.
Een beetje leuke doet al snel een duizendje of 4 tot 5.
Een paar jaar terug was dat 2 tot 3.
Eigenlijk moet je nú een C6 kopen. Die zijn nog niet echt aan het stijgen.
Helaas zit mijn Jaguar S-Type nog niet in stijgende lijn. Als ie daar al ooit in komt….
Had het er net nog over met schoonzoon. De Uno Turbo’s, Renault 5 GT’s, Peugeot 205 GTI’s zijn nu niet meer te betalen, Gaat dat ook met een Up Gti of een Panda 100 HP gebeuren?
Mijn roestvrije Panda 1.1 uit 2003, gekocht voor 1050 euro gaat iig niet minder waard worden.
@gamma81: Zeker een Panda 100hp aanschaffen, zijn nu nog betaalbaar en redelijk makkelijk te vinden over 15 jaar net zo zeldzaam als een Uno turbo.
Ik zou nu de best mogelijke Fiat Cinquecento Sporting kopen. Staan bijna niet meer te koop en de exemplaren die er nog wel staan zijn flink verroest. De mooiste online koop je nu onder de 5k en kost over een paar jaar 10k.
Ik zou nog wel eens een 370z of GT86 willen hebben.
Bij Premium in Vught staat bijvoorbeeld nu een hele mooie e39 M5 te koop, maar 60k voor zo’n sedan auto vind ik overpriced en geen auto meer om plezier mee te hebben. Zoiets is geen af en toe rij auto en schrijft dus alleen maar af. Een Bmw e46 M3 Csl is dan weer wel een prachtige hobbyauto voor erbij.
@venividivici: Daar staan altijd mooi gepoetste bijzondere auto’s, maar overpriced!
@scrmeagle: Zijn zeker veel te duur daar! Maar blijkbaar toch weer een gekkie die graag dief van z’n eigen portemonnee is, want die M5 staat al gereserveerd.
Ik heb mijn oudjes allemaal de deur uit gejast. Het ziet er sterk naar uit dat de eerste stappen gezet worden om van heel europa een lage emissie zone te maken. Aluhoedje? Check dit;
https://www.autoblog.nl/nieuws/met-een-oudere-auto-naar-de-ardenne-straks-verboden-176769
En ik wil liever niet met een garage vol hele dure stalen bloembakken zitten. De keuze wordt: Tesla of namaak Tesla.
@heidekonijn: succes!
@heidekonijn: kan helemaal niet. Dr zullen
Vast gebieden komen waar je niet meer in mag. Maar helemaal niet meer de weg op kunnen is niet haalbaar.
Een 309 GTi.. Die zijn nóg zeldzamer dan een 205 GTi. Zeker in fatsoenlijke staat. Die dingen rotten echt hard. En er zijn een hoop van hun motor bestolen omdat vanwege de 16 kleppen (hoewel ze er ook ‘gewoon’ als 8 kleps waren). Die 16v’s kwamen dan vaak in de genoemde 205’s.
Alfa 916 GTV/Spider, die zie je ook alweer in waarde stijgen. Zegt degene die de zijne verkocht toen de prijzen op de bodem lagen…
De alfa 75 en de 155 zijn ook goed aan het stijgen in prijs. Vooral de potente uitvoeringen. De Renault safrane baccara biturbo, ook een zeldzaamheid
Z4 Coupé, 3,5 jaar en 60.000km mee gereden en geen cent afgeschreven. Dat was van 2013-2017, hoeft de auto echt geen youngtimer voor te zijn dus. De E60 540i die ik daarna had heb ik wel wat op afgeschreven, maar niet overdreven. Heb nu een Alfa 159 SW 1750TBi, 80.000 gelopen van eerste eigenaar… Die ga ik gewoon lekker gebruiken waar ‘ie voor bedoeld is, met beide BMW’s die ik hiervoor had was ik teveel op de km stand aan het letten. Ik vond dat maar niks, de petrolhead in mij was sterker aanwezig dan de accountant hahaha
Ik heb nu 11 jaar een Z3 roadster, deze is nog waard wat ik er toen voor betaalde. Als ik toen een M-roadster had gekocht was hij in waarde gestegen.