
Alstublieft, gratis investeringsadvies! Doe er je voordeel mee.
Achteraf is het altijd makkelijk praten. Als je 10 jaar geleden een Carrera GT had gekocht had je nu een miljoen winst kunnen maken (inflatie daargelaten). De kunst is natuurlijk om vooruit te kijken. Bij welke auto’s zeggen we in de nabije toekomst: had ik die toen maar gekocht…?
Wij durven het wel aan: de BMW M1 is er eentje. Een iconische auto uit de late jaren ’70, ontworpen door Giorgetto Giugiaro. Het is tot op de dag van vandaag de enige supercar die BMW gebouwd heeft, het eerste M-model ooit en er zijn er maar 453 van gemaakt. Kortom: deze auto heeft alles in zich om een gewild collector’s item te worden.




Waarde
Is de M1 dat nog niet dan? Nou, ze zijn op dit moment nog verrassend ‘goedkoop’. RM Sotheby’s gaat binnenkort dit blauwe exemplaar veilen en ze verwachten een opbrengst van €470.000 tot €550.000. Natuurlijk, dat is niet niks, maar je moet even bedenken dat een F40 tegenwoordig €2,5 miljoen kost. Overigens is de M1 al in waarde aan het stijgen, een jaar of 10 geleden gingen ze voor circa €350.000.
De BMW M1 is een Duitse auto, maar wel eentje met veel Italiaans DNA. De auto is niet alleen ontworpen door Giugiaro, Lamborghini heeft ook geholpen bij de ontwikkeling. Bovendien werd de auto grotendeels gebouwd in Italië, door Italdesign. Alleen de motor – een 3,5 liter zes-in-lijn – werd in Duitsland gebouwd en gemonteerd.



Bijzondere historie
Dit specifieke exemplaar heeft ook nog een bijzondere historie. Deze auto werd nieuw geleverd aan niemand minder dan Roger Waters van Pink Floyd. Hij heeft de auto maar liefst 42 jaar in zijn bezit gehad. Niet dat hij er veel mee gereden heeft: er staat nog maar 15.600 kilometer op de teller.
Dit bijzondere stukje autohistorie kun je dus oppikken voor zo’n 5 ton, als de inschatting van RM Sotheby’s een beetje klopt. Terwijl deze auto echt de potentie heeft om over de miljoen te gaan. Wij zouden dus zeggen: dit is het moment om een BMW M1 te kopen!





Een beetje overdreven, he, over de miljoen.
Wacht maar.
Ik ga niet wachten op een M1 die over de 1M gaat.
Kleur is mooi en dat is ook wel belangrijk. Ik zou voor de ’25 M5 gaan en lekker geld overhouden voor andere dingen.
Het probleem van de M1 is dat hij nergens echt geweldig in is. Als je nou de race-versie zou hebben: de M1 Procar; dan heb je iets iconisch.
Verder ziet dit ding eruit alsof hij uit een Britse garage komt: hergebruik van alle lampjes en dergelijke is zo’n typisch iets wat zo auto misschien iets minder begeerlijk maakt.
En als je van hoekig italiaans houdt, kom je niet vaak uit bij BMW; want dan kan je ook iets uit Italie kopen en krijg je er waarschijnlijk een V12 in.
En koopjes vindt je bijna nooit bij Sotheby’s. Je kan lang wachten voordat deze in het groen staan.
Maar goed, ik heb ook ooit nee gezegd tegen een Z8 voor 80000; dus ik weet t ook niet goed.
Eens! De echte interesse piek is al geweest waarschijnlijk.
En daarbij, ik geloof in een soort waardecyclus van 20 + 20 jaar. Als ze nieuw zijn, schrijven de meeste een beetje af. Maar dat is 10-15 jaar zo. Daarna begint een ander effect. Dus auto’s uit de 80’s en 90’s hingen vroeger aan de muren van de veertigers tot vijftigers van nu. Die wilden er altijd al eentje en sommigen kunnen hem nu ook betalen. Dus de vraagt stijgt flink, wat de prijs weer opdrijft.
Na verloop van tijd, die tweede serie van 20 jaar, heeft iedereen die m graag wilde m gekocht of kan m nooit betalen. Die worden ouder en sommige verliezen hun interesse. Daarom stijgen bijvoorbeeld de auto’s uit de sixties niet meer zo. De doelgroep is oud en heeft m of gehad of de middelen er niet voor.
De auto’s uit begin van deze eeuw tot aan de jaren ‘10 zullen nog we even stijgen. De laatste analoge wagens zonder al te veel bemoeienis. Denk aan de E9x generatie M3, de eerste RS5 en AMG C63. Of de S2000 en F430. Allemaal van dat soort spul. Liefst de handbak versie, dat is toch iets wat je nú nauwelijks nog op auto’s vindt.
Toch is de 250GTO allang over die cyclus heen, dus gaat niet per definitie op. Ook zijn bijzondere hele oude auto’s nog altijd hoog van waarde (vooroorlogs).
Volgens mij heeft de waarde altijd met een verhaal te maken. En deze zou bijvoorbeeld extreem in waarde kunnen stijgen als BMW een keer een waardige opvolger ervan zou maken. Want dan kan een collector een mooie samenstelling maken, ofwel een verhaal laten zien. Dit was BMW toen, en dit is BMW nu…
Goeie punten, er zijn altijd uitzonderingen die de cyclus niet volgen maar gewild blijven.
Die handbak hype vind ik trouwens de meest hypocriete in collecties.
10x meer betalen voor een handbak versie van die ene Ferrari omdat het leuker rijdt. Om er vervolgens nauwelijks mee te rijden, want dat is slecht voor de waarde… hahaha… Dan rijdt die automaat toch lekkerder ;)
Haha, ik heb mijn broer ook ooit de tip gegeven om voor 80k een Z8 te kopen. Heeft die al veel spijt van gehad. Maar ik moet niet veel zeggen. Ik heb ooit nee gezegd tegen een Z1 voor 15k.
De spijker op z’n kop. De M1 was destijds geen succes omdat erg duur was en niet heel uitzonderlijk. Het is vooral voor BMW zelf een iconische auto. Dat neemt trouwens niet weg dat ik het design nog steeds heel er mooi vind 😀.
Ik geloof eerlijk gezegd wel dat deze tzt over het miljoen gaat. Van de F40, hoewel daarmee imo niet te vergelijken, zijn er bijna 3x zoveel gebouwd. Een Z8 alpina zit ook al rondom de 3 ton.
Juist aangezien een Z8 van Alpina (die ik persoonlijk overigens minder mooi vindt dan de gewone Z8) al op dergelijke prijzen zit, denk ik niet dat de M1 naar astronomische hoogten zal gaan stijgen. Ze worden vast wel beetje bij beetje duurder, maar absoluut niet in de league van F40’s etc… not even close.
En als het voor de ‘investering’ is en je dan toch zó lang moet wachten, had je wellicht beter in iets anders kunnen investeren 🤷🏻♂️
Zou kunnen. Maar je ziet zelf waar zeldzame auto’s tegenwoordig voor gaan. Lijkt me sterk dat dit deze bespaard blijft.
Dat de oto waardestijgingspotentieel heeft geloof ik wel, hij is er bijzonder en zeldzaam genoeg voor. Misschien is het feit, dat dit specifieke exemplaar qua prijs wat aan de lage kant zit deels te verklaren doordat vorige eigenaar Waters een Putin-verstehende antisemiet is. Niet iedereen belieft een wagen te bezitten met een dergelijke historie. Al kan de oto zelf daar niets aan doen en doet het niets af aan de kwaliteiten van de wagen an sich.
Dan zou ik sowieso geen BMW (familie was nogal actief in WO2), VW of Mercedes kopen.
En, The Wall vergeten (1989)?
‘The Wall’ stamt al uit 1979 😉
En ja, het feit dat Roger Waters tegenwoordig openlijk en fanatiek sympathiseert met ‘de Palestijnse zaak’, heeft hem in Duitsland al de reputatie gegeven ‘antisemiet’ te zijn, en hem in dat land tot persona non grata gemaakt. Of dat ook zo is, daarover valt m.i. nog wel te twisten.
On topic: ik vind zo’n M1 best begeerlijk, maar niet voor een half miljoen of daaromtrent.
In Duitsland zijn ze uit historische gronden nog wat empfindlich als het om Israël gaat. Voor ons geldt heel simpel, kritiek op de staat Israël is geen kritiek op het Joodse geloof en dus ook geen anti-semitisme, zelfs niet als de Israëlische staat zelf verzuimd scheiding tussen kerk en staat te maken.
On topic: de M1 is op de voet gevolgd door de 507 de meest legendarische BMW. Als er één BMW is die gebruikt meer dan een ton waard is dan deze.
Restomod met de M3/M4 motor!!!!!!
Heel fraaie auto. Misschien wel mijn favoriete BMW. Dit ontwerp had wat mij betreft zomaar de opvolger van de Maserati Bora/Merak kunnen zijn. High praise indeed…