• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze BMW wordt gegarandeerd meer waard

Auteur: machielvdd, gepost 18 december 2025 om 12:02 – 19 Reacties

Alstublieft, gratis investeringsadvies! Doe er je voordeel mee.

Achteraf is het altijd makkelijk praten. Als je 10 jaar geleden een Carrera GT had gekocht had je nu een miljoen winst kunnen maken (inflatie daargelaten). De kunst is natuurlijk om vooruit te kijken. Bij welke auto’s zeggen we in de nabije toekomst: had ik die toen maar gekocht…?

Wij durven het wel aan: de BMW M1 is er eentje. Een iconische auto uit de late jaren ’70, ontworpen door Giorgetto Giugiaro. Het is tot op de dag van vandaag de enige supercar die BMW gebouwd heeft, het eerste M-model ooit en er zijn er maar 453 van gemaakt. Kortom: deze auto heeft alles in zich om een gewild collector’s item te worden.

Waarde

Is de M1 dat nog niet dan? Nou, ze zijn op dit moment nog verrassend ‘goedkoop’. RM Sotheby’s gaat binnenkort dit blauwe exemplaar veilen en ze verwachten een opbrengst van €470.000 tot €550.000. Natuurlijk, dat is niet niks, maar je moet even bedenken dat een F40 tegenwoordig €2,5 miljoen kost. Overigens is de M1 al in waarde aan het stijgen, een jaar of 10 geleden gingen ze voor circa €350.000.

De BMW M1 is een Duitse auto, maar wel eentje met veel Italiaans DNA. De auto is niet alleen ontworpen door Giugiaro, Lamborghini heeft ook geholpen bij de ontwikkeling. Bovendien werd de auto grotendeels gebouwd in Italië, door Italdesign. Alleen de motor – een 3,5 liter zes-in-lijn – werd in Duitsland gebouwd en gemonteerd.

Bijzondere historie

Dit specifieke exemplaar heeft ook nog een bijzondere historie. Deze auto werd nieuw geleverd aan niemand minder dan Roger Waters van Pink Floyd. Hij heeft de auto maar liefst 42 jaar in zijn bezit gehad. Niet dat hij er veel mee gereden heeft: er staat nog maar 15.600 kilometer op de teller.

Dit bijzondere stukje autohistorie kun je dus oppikken voor zo’n 5 ton, als de inschatting van RM Sotheby’s een beetje klopt. Terwijl deze auto echt de potentie heeft om over de miljoen te gaan. Wij zouden dus zeggen: dit is het moment om een BMW M1 te kopen!

Ook interessant!

  • BMW gaat M1 die crashte bij Villa d'Este weer oplappen
  • Mijn Auto video: BMW M340d (G21) van Sander
  • Nederlandse eigenaar laat gaafste BMW's ooit veilen
  • Dit is niet je gebruikelijke BMW-facelift

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, m1, veiling

Vorig bericht: « Video: Soms kun je maar beter stoppen bij een geel licht
Volgend bericht: Tesla heeft 60 dagen om verkoopverbod te voorkomen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Honda zegt

    18 december 2025 om 13:03

    Een beetje overdreven, he, over de miljoen.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      18 december 2025 om 14:05

      Wacht maar.

      Login om te reageren
      • Honda zegt

        18 december 2025 om 20:11

        Ik ga niet wachten op een M1 die over de 1M gaat.

        Kleur is mooi en dat is ook wel belangrijk. Ik zou voor de ’25 M5 gaan en lekker geld overhouden voor andere dingen.

        Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    18 december 2025 om 13:23

    Het probleem van de M1 is dat hij nergens echt geweldig in is. Als je nou de race-versie zou hebben: de M1 Procar; dan heb je iets iconisch.
    Verder ziet dit ding eruit alsof hij uit een Britse garage komt: hergebruik van alle lampjes en dergelijke is zo’n typisch iets wat zo auto misschien iets minder begeerlijk maakt.
    En als je van hoekig italiaans houdt, kom je niet vaak uit bij BMW; want dan kan je ook iets uit Italie kopen en krijg je er waarschijnlijk een V12 in.

    En koopjes vindt je bijna nooit bij Sotheby’s. Je kan lang wachten voordat deze in het groen staan.

    Maar goed, ik heb ook ooit nee gezegd tegen een Z8 voor 80000; dus ik weet t ook niet goed.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      18 december 2025 om 13:52

      Eens! De echte interesse piek is al geweest waarschijnlijk.

      En daarbij, ik geloof in een soort waardecyclus van 20 + 20 jaar. Als ze nieuw zijn, schrijven de meeste een beetje af. Maar dat is 10-15 jaar zo. Daarna begint een ander effect. Dus auto’s uit de 80’s en 90’s hingen vroeger aan de muren van de veertigers tot vijftigers van nu. Die wilden er altijd al eentje en sommigen kunnen hem nu ook betalen. Dus de vraagt stijgt flink, wat de prijs weer opdrijft.

      Na verloop van tijd, die tweede serie van 20 jaar, heeft iedereen die m graag wilde m gekocht of kan m nooit betalen. Die worden ouder en sommige verliezen hun interesse. Daarom stijgen bijvoorbeeld de auto’s uit de sixties niet meer zo. De doelgroep is oud en heeft m of gehad of de middelen er niet voor.

      De auto’s uit begin van deze eeuw tot aan de jaren ‘10 zullen nog we even stijgen. De laatste analoge wagens zonder al te veel bemoeienis. Denk aan de E9x generatie M3, de eerste RS5 en AMG C63. Of de S2000 en F430. Allemaal van dat soort spul. Liefst de handbak versie, dat is toch iets wat je nú nauwelijks nog op auto’s vindt.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        18 december 2025 om 17:05

        Toch is de 250GTO allang over die cyclus heen, dus gaat niet per definitie op. Ook zijn bijzondere hele oude auto’s nog altijd hoog van waarde (vooroorlogs).

        Volgens mij heeft de waarde altijd met een verhaal te maken. En deze zou bijvoorbeeld extreem in waarde kunnen stijgen als BMW een keer een waardige opvolger ervan zou maken. Want dan kan een collector een mooie samenstelling maken, ofwel een verhaal laten zien. Dit was BMW toen, en dit is BMW nu…

        Login om te reageren
        • ouwedibbes83 zegt

          18 december 2025 om 23:34

          Goeie punten, er zijn altijd uitzonderingen die de cyclus niet volgen maar gewild blijven.

          Login om te reageren
      • reactief zegt

        18 december 2025 om 17:06

        Die handbak hype vind ik trouwens de meest hypocriete in collecties.
        10x meer betalen voor een handbak versie van die ene Ferrari omdat het leuker rijdt. Om er vervolgens nauwelijks mee te rijden, want dat is slecht voor de waarde… hahaha… Dan rijdt die automaat toch lekkerder ;)

        Login om te reageren
    • Who_carez zegt

      18 december 2025 om 17:18

      Haha, ik heb mijn broer ook ooit de tip gegeven om voor 80k een Z8 te kopen. Heeft die al veel spijt van gehad. Maar ik moet niet veel zeggen. Ik heb ooit nee gezegd tegen een Z1 voor 15k.

      Login om te reageren
    • mc96 zegt

      18 december 2025 om 19:40

      De spijker op z’n kop. De M1 was destijds geen succes omdat erg duur was en niet heel uitzonderlijk. Het is vooral voor BMW zelf een iconische auto. Dat neemt trouwens niet weg dat ik het design nog steeds heel er mooi vind 😀.

      Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    18 december 2025 om 13:43

    Ik geloof eerlijk gezegd wel dat deze tzt over het miljoen gaat. Van de F40, hoewel daarmee imo niet te vergelijken, zijn er bijna 3x zoveel gebouwd. Een Z8 alpina zit ook al rondom de 3 ton.

    Login om te reageren
    • bietje zegt

      18 december 2025 om 17:24

      Juist aangezien een Z8 van Alpina (die ik persoonlijk overigens minder mooi vindt dan de gewone Z8) al op dergelijke prijzen zit, denk ik niet dat de M1 naar astronomische hoogten zal gaan stijgen. Ze worden vast wel beetje bij beetje duurder, maar absoluut niet in de league van F40’s etc… not even close.

      En als het voor de ‘investering’ is en je dan toch zó lang moet wachten, had je wellicht beter in iets anders kunnen investeren 🤷🏻‍♂️

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        18 december 2025 om 21:48

        Zou kunnen. Maar je ziet zelf waar zeldzame auto’s tegenwoordig voor gaan. Lijkt me sterk dat dit deze bespaard blijft.

        Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    18 december 2025 om 13:57

    Dat de oto waardestijgingspotentieel heeft geloof ik wel, hij is er bijzonder en zeldzaam genoeg voor. Misschien is het feit, dat dit specifieke exemplaar qua prijs wat aan de lage kant zit deels te verklaren doordat vorige eigenaar Waters een Putin-verstehende antisemiet is. Niet iedereen belieft een wagen te bezitten met een dergelijke historie. Al kan de oto zelf daar niets aan doen en doet het niets af aan de kwaliteiten van de wagen an sich.

    Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      18 december 2025 om 14:49

      Dan zou ik sowieso geen BMW (familie was nogal actief in WO2), VW of Mercedes kopen.
      En, The Wall vergeten (1989)?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        18 december 2025 om 16:35

        ‘The Wall’ stamt al uit 1979 😉

        En ja, het feit dat Roger Waters tegenwoordig openlijk en fanatiek sympathiseert met ‘de Palestijnse zaak’, heeft hem in Duitsland al de reputatie gegeven ‘antisemiet’ te zijn, en hem in dat land tot persona non grata gemaakt. Of dat ook zo is, daarover valt m.i. nog wel te twisten.

        On topic: ik vind zo’n M1 best begeerlijk, maar niet voor een half miljoen of daaromtrent.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          18 december 2025 om 17:59

          In Duitsland zijn ze uit historische gronden nog wat empfindlich als het om Israël gaat. Voor ons geldt heel simpel, kritiek op de staat Israël is geen kritiek op het Joodse geloof en dus ook geen anti-semitisme, zelfs niet als de Israëlische staat zelf verzuimd scheiding tussen kerk en staat te maken.
          On topic: de M1 is op de voet gevolgd door de 507 de meest legendarische BMW. Als er één BMW is die gebruikt meer dan een ton waard is dan deze.

          Login om te reageren
  5. ericc zegt

    18 december 2025 om 14:41

    Restomod met de M3/M4 motor!!!!!!

    Login om te reageren
  6. vaakbenjetebang zegt

    18 december 2025 om 21:49

    Heel fraaie auto. Misschien wel mijn favoriete BMW. Dit ontwerp had wat mij betreft zomaar de opvolger van de Maserati Bora/Merak kunnen zijn. High praise indeed…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North