Jullie vragen over de brandstoffen van Shell beantwoord [Updated]

Branded content, 39 Reacties

Shell geeft een kijkje in de keuken en komt met antwoorden op door jullie gestelde vragen.

Jullie vragen over de brandstoffen van Shell beantwoord

Een paar weken geleden beantwoordde Johanne Smith, de brandstofexpert van Shell, een aantal interessante vragen over de brandstoffen die ze leveren. Vervolgens gaven we jullie, de lezer, de kans om een aantal vragen te stellen. Via de mail en in de comments kwamen een aantal leuke vragen naar voren. Johanne Smith geeft wederom antwoord.

Levert tanken met Shell V-Power meer vermogen op en zo ja, merk je dit bij alle auto’s of alleen bij auto’s met veel PK? – @dees
De brandstoffen zijn ontwikkeld om de motor het vermogen te laten leveren waarvoor het blok is gebouwd. Alle auto’s zijn immers verschillend, zelfs nieuwe auto’s verschillen van elkaar. Het maakt daarbij niet uit of het om nieuwe of oudere motoren gaat, en ook niet de PK van de auto. Alle auto’s reageren op verschillende manieren en in verschillende mate op Shell V-Power brandstoffen. [Update: Antwoord aangevuld door Shell]

Welke additieven in de brandstof zorgen ervoor dat mijn motor in optimale conditie blijft? – @bierbuik
Het recept van de brandstoffen kunnen wij natuurlijk niet vrijgeven en is vertrouwelijk. Wat we wel kunnen zeggen is dat de Shell V-Power brandstoffen vuil verwijderen en de motor beschermen. Krachtige en actief reinigende toevoegingen kunnen de vorming van vuilafzettingen op de kleppen voorkomen en bestaande vuilafzettingen zelfs grotendeels verwijderen. Shell V-Power is geschikt voor zowel elke benzine- als dieselmotor. Shell V-Power Benzine heeft ook nog eens een hoog octaangetal, RON 98. Dit alles zorgt voor een betere ontstekingskwaliteit en helpt de brandstof op het juiste moment gelijkmatig te ontbranden. Dit alles leidt tot betere prestaties en meer efficiëntie van de motor. [Update: Antwoord aangevuld door Shell]

Is Shell V-Power in staat om aankoeken bij een TFSI-motor te voorkomen? – @wimof
Shell V-Power is speciaal ontworpen om de vuilafzettingen, ook bij een TFSI-motor, te verwijderen en te voorkomen. TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) is een motorontwerp waarbij de brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer wordt geïnjecteerd. Naarmate motoren complexer worden, wordt de brandstof aan zware omstandigheden blootgesteld. Zelfs de kleinste afzettingen op de injectoren zorgen voor een minder efficiënt werkende motor. [Update: Antwoord aangevuld door Shell]

Nieuwe ronde, nieuwe kansen
[Update] Bovenstaande antwoorden zijn na de vele reacties aangevuld door Shell om beter inzicht te geven op de brandstoffen die Shell levert. Het kan zijn dat je nog andere vragen hebt. Je kunt hieronder in de reacties een vraag indienen voor de laatste vragenronde.

Advertisement







39 reacties

Tijd om dat vuurwerk te gaan bestellen, bepaal zelf wat je er voor betaalt. bekijk hier hoe dat kan!.
Nu moet Shell alleen nog even écht antwoord gaan geven. Bijvoorbeeld op die TFSI-vraag. De vraagsteller bedoelt het dichtkoeken van inlaatkleppen / EGR, etc. Iets wat typisch is voor direct ingespoten motoren bij álle merken. Shell houdt het op de injectoren vanzelfsprekend, maar zou iets kunnen zeggen over de EGR-werking waar brandstofadditieven een kleine rol van betekenis hebben. En dat betere brandstoffen, beter verbranden en dus minder roet veroorzaken.
Maar nog beter: Nee, daar heeft de brandstof geen invloed op. Andere leveranciers bieden hier oplossingen voor als additieven.

Oh, en deze vraag is wat vreemd:
“Levert tanken met meer vermogen op en zo ja, merk je dit bij alle auto’s of alleen bij auto’s met veel PK?”
@adinsx: aangekoekte zooi op de kleppen is enkel te verhelpen door de kleppen te reinigen d.m.v. bijvoorbeeld walnut blasting. Grootste ergenis bij direct ingespoten motoren dat aanbaksel op de kleppen.
@jeffreym3: is dat dan ook walnut blasting met DYNAFLEX-technologie ?

Ot; leuk idee dit, en ik ben absoluut voor merken meer over hun producten te laten vertellen. Maar dit is gewoon onzin, kan me niet voorstellen dat Autoblog hier erg trots op is.
@jeffreym3: er is een procedure waarbij de injectors loskoppeld worden en via inlaat superschone brandstof word ingespoten. Gezien op Wheeler Dealers (met een jaguar) en nog eens op Youtube ergens. Helaas ben naam kwijt van die procedure.
Mocht je direct injectie hebben check of je een olie catch-can hebt en maak die regelmatig leeg. Mocht je niet hebben installeer er een.
@vinz667: Ik ben bekend met een olie catch van, maar dit is ook niet super effectief en je moet gaan lopen kloten met legen wat niet zo’n fijn klusje is. Dan doe ik liever om de 50.000km een walnut blasting. Kleppen zijn dan weer brandschoon.
@jeffreym3: Heb kunnen herinneren hoe procedure heet: TERRACLEAN. Vriend van mij heeft ook gedaan in zijn Hyundai coupe en was een opmerkelijk verschil.
@vinz667: Net even op YouTube gekeken. Inderdaad best interessant, alleen reinigt dit dus niet je kleppen. Hier komt, bij direct ingespoten motoren namelijk geen brandstof langs.. Alleen hele hete olieresten die op je kleppen aankoeken.
Oke gelukkig hebben we “DYNAFLEX-TECHNOLOGIE”. Blijkbaar het antwoord op alles. Je zou maar wat anders dan V-power tanken…
@bartteeuwen: inderdaad een zeer bekrompen artikel. “Wij van wc eend”
@jeffreym3: het is dan ook een advertorial hè. Of had je verwacht dat Shell de brandstof van een ander zou aanbevelen?
@wildewesten: ik had wel verwacht dat ze op een autoblog, met wel iets komen dan een praatje over een toevoeging die alle grote merken gebruiken.
@jeffreym3: Ja, Branded Content is an sich niet zo erg, maar de antwoorden hier zijn allemaal super generiek marketing gebrabbel en dat voegt dus niets toe voor de AB-lezer; gemiste kans Shell ! Sterker nog; voel me minder geneigd om ooit nog V-power te tanken dan ooit. Heb het een tijdje als Euro 98 vervanger gebruikt, maar mijn auto vond de afwisseling tussen reguliere 95 en V-Power niet altijd even fijn (ja, dat schijnt een uitzondering te zijn, maar toch was het zo) …
@bartteeuwen: V-power bestaat al heel lang, ik ben wel benieuwd hoe lang ze daar al DYNAFLEX-technologie instoppen, had er nog nooit eerder van gehoord. En of we een foto van de nu toch wel episch legendarische DYNAFLEX-technologie te zien kunnen krijgen.
Gerichte vragen, algemene antwoorden. Gemiste kans Shell. Nu lijkt het alsof je vraag niet goed kunt beantwoorden, ze komen zo op mij niet over als een expert op dit gebied
@ouwedibbes83: je onderschat de kracht van DYNAFLEX-technologie…
@ouwedibbes83: sterker nog, ze wekken irritatie
Ik ben erg benieuwd of Shell op kort termijn blauwe diesel aan gaat bieden. De volledige 100% variant bied namelijk enorm veel voordelen op gebied van uitstoot (kunnen we elektrisch overslaan en meteen door naar waterstof) en zorgt ook nog eens voor betere prestaties.
Whhaha allemaal reclame… als je voorbij duitsland komt … shell v power zogenaamd is al bagger. Ga naar Turkije tank 3 x kijk hoeveel vermogen verlies je hebt. 550d had bijna 80 pk verlies. Familielid 540i had 90 pk(sportweergave) dus shell ik geloof niks ervan.
@elemento: Hoe heb je dit verlies gemeten?
@elemento: We hebben het hier over Nederlandse Shell benzine. De Turkse Shell zal wel kebab toevoegingen hebben oid.
Ben ook wel benieuwd wat ze van de kwaliteit vinden van de E 10 die ze aanbieden.
Wat voor een dosis additief zit daar in.
Wat betreft blauwe diesel is de EG Group hun wel voor inderdaad.
Ik haat additieven. Vooral het additief genaamd: Kwartje van Kok. Zonder dat rijdt mijn auto veel zuuniger. Laat het weg en wees de concurrentie voor!
Precies 0 antwoorden. Waardeloos
Nee, betere brandstof helpt niet om kool aanslag te voorkomen bij direct ingespoten motoren. De “schrale” benzine komt normaal gesproken langs de kleppen, waardoor deze schoon blijven. Bij direct ingespoten motoren komt de benzine niet langs de kleppen, dus kunnen ze ook niet schoon worden.
@techniekmeneer: wat er bij indirecte inspuiting langs de inlaatkleppen komt is natuurlijk een lucht-brandstofmengsel. Met directe inspuiting is het lucht onder druk. Met perslucht (lucht onder druk) kun je best aardig schoonmaken. Ik denk niet dat de brandstof een reinigende werking op de kleppen heeft in het mengsel.
@mashell: Juist door die lucht die er langs komt krijg je die koolaanslag.
@mashell: Brandstof/lucht mengsel heeft absoluut een reinigende werking bij indirect ingespoten voertuigen. Niet veel mensen weten het, maar aanslag op de kleppen door directe inspuiting kan best een problematisch dingetje zijn. Op google genoeg afbeeldingen te vinden van verkoolde kleppen.
Belangrijkste vraag is toch wel of er Bio Ethanol in zit?
@kennone: precies! Hier zouden ze zo makkelijk punten (of juist niet) mee kunnen vangen.. Zonde.. of is v power geen v power….?
@kennone: bij de lokale Shell staat dat je moet controleren of je auto wel tegen e10 kan, en bij twijfel vpower tanken. Twee opties: 1. Dat zetten ze neer omdat vpower geen of minder bio-ethanol bevat, of 2. Ze denken: mensen die niet weten of hun auto tegen e10 kan kunnen we die vpower onzin wel aansmeren.
@sjonniedeluxe: V-Power is nog altijd ethanolvrij

In wezen zou het een E0 benzine zijn
Wat een antwoorden, lijkt wel een politici die antwoord geeft…
Leg eens even uit hoe jullie voor 1 cent per liter extra alle c02 uitstoot neutraliseren. Het klinkt mij als een gigantisch broodje aap in de oren.
@tenaci: zag laatst op een Shell tankwagen staan “deze truck rijdt CO2 neutraal” maar dat spul in die tank dan? Milieu maatregelen van oliemaatschappijen zijn gewoon hypocriete marketing, als ze echt wat willen doen moeten ze stoppen met olie.
Because drugs is bad, you kniw, so you shouldnt do drugs mkay
Zo zien jullie maar Shell Marketing mensen. Consumenten laten zich niet zomaar iets aansmeren of aanpraten. Zeker consumenten met meer affiniteit met het product.

Authenticiteit en oprechtheid wordt meer op prijs gesteld dan wollige, ontwijkende antwoorden. Zeker als die een mate van ongeloofwaardigheid met zich meebrengen.

Ik zou zeggen: probeer het nog een keer!
Termen als dynaflex, excellium zijn helaas allemaal verkooppraatjes. Ik werk al jaren aan motorblokken en uit ervaring kan ik zeggen dat directe inspuiting inderdaad voor iets meer vervuiling in het blok zorgt, maar zo gemiddeld nooit een egr moeten vervangen voor 200.000km. Zoals hierboven vermeld zijn er inderdaad additieven die hier een beetje bij helpen. Het allerbeste voor je blok blijft gewoon simpel; Olie op tijd verversen, en goed warm rijden.
@citroends: idd verkooppraatjes. Voor wie het wil weten: Excellium = E5
Gewoon een bijzonder slechte reclame voor Shell dus,net als het hele E10 sprookje…🤮🤮🤮

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).