• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Junkyardrace: dit is de auto van Team Autoblog

Auteur: Dizono, gepost 11 oktober 2015 om 11:09 – 38 Reacties

Autoblog Junkyardracer


We betaalden 83,34 euro per cilinder, of 2,94 per pk. Maar wat is het?

In een eerdere aankondiging van de Junkyardrace verkondigden we nog op zoek te gaan naar een Renault Espace. En ondanks dat zo’n Frans ruimtewonder misschien geen ideale auto voor op het circuit lijkt, worden er met enige regelmaat exemplaren met 2.8 of 3.0 V6 aangeboden voor weinig. Alleen net niet op het moment dat wij een auto wilden gaan kopen.

Vele opties werden gewikt en gewogen. Van onverwoestbare Volvo’s met vijfcilinders tot Alfa 156’s bij een niet nader te noemen, maar welbekend autobedrijf in Rotterdam. Een 1.8 Twin Spark met 144 pk is leuk, maar niet heel bijzonder. Een vijfpitter is al beter, maar zo’n ongeblazen Volvo-exemplaar schopt het eveneens ‘maar’ tot 144 pk. Dat moet toch beter kunnen?

Jazeker, want toen viel ons oog op een Marktplaats-advertentie van een Ford Mondeo 2.5 V6 uit 1999. Met 268.000 kilometer ervaring enerzijds, maar een week oude APK anderzijds. Hoewel de vraaprijs wat hoger lag, ging de garagist akkoord met een stapeltje van tien briefjes van 50 euro. We’ve got ourselves a car! Even wat specs: 170 pk, 220 Nm, top van 215 km/u en 0-100 in 8.6 seconden. True, dat haal je tegenwoordig ook met een 1.0 turbo-driecilinder, maar dat klinkt wel minder leuk.

Ford Mondeo 2.5 V6

Op het kenteken gaat het om een 2.5 V6 Ghia, maar van lelijk nephout is gelukkig geen sprake. Een van de vorige eigenaren heeft in al zijn wijsheid besloten het interieur te voorzien van zilveren accenten. Verder kregen we voor 500 euro leer, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een werkende climate control. Visueel is de Mondeo op het niveau van de toenmalige ST200 gebracht. Bijna zonde om te strippen.

Strippen maar!

Bijna, want natuurlijk moet het hele interieur er uit en zo geschiede. Bij onze vrienden van Saab Apeldoorn werd flink gestript en gesloopt. Iemand nog interesse in een lederen Mondeo-interieur? Deze week kan het opbouwen beginnen. Woensdag wordt de kooi ingemeten en daarna wordt de lastoorts ter hand genomen. Stoel, hoodpins, brandblusser, hoofdstroomschakelaar, nog even en onze rappe Mondeo wordt een heuse racewagen!

Vrijdag 23 oktober is het zover, dan gaat de eerste editie van de Junkyardrace van start. Officieel is de inschrijving al gesloten, maar wie bij het lezen van dit artikel toch klus- en racekriebels krijgt: voor de hele snelle beslissers kunnen we nog wel een plekje op de startgrid vrijhouden.


Ook interessant!

  • Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
    Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Autoblog Garage: 3x Peugeot 206 GTi gekocht
  • Autoblog Occasionweek 2021

Nieuwste artikelen

  • Diesel gaat ten onder, maar toch brengt VW een nieuwe auto met V6 TDI naar Europa
  • 1 jaar gratis elektrisch rijden? Meld je aan als Fastned Testrijder
  • Gespot – Nieuwe Lexus LFR laat zich in tweevoud zien op de Ring
  • Kia ‘vernieuwt’ stokoud model en vraagt € 2.000 extra
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog, blauw, Ford, junkyardrace, marktplaats, mondeo, occasion, Racing

Vorig bericht: « Belgische politiebus pronkt op Facebook met dikke BBS’jes
Volgend bericht: Carlos Sainz start gewoon tijdens de Grand Prix van Rusland »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    11 oktober 2015 om 11:16

    Mooie keuze heren van Autoblog! Lijkt me tof om er aan mee te doen, maar de financiële middelen momenteel even niet voor handen. Voor een ieder die er wel aan mee doet; succes en vooral veel plezier!

    Login om te reageren
  2. aronn zegt

    11 oktober 2015 om 11:17

    Wat een beest!!

    Login om te reageren
  3. rovadepo zegt

    11 oktober 2015 om 11:20

    Wij hadden ooit deze auto nieuw gekocht en tot 580.000 km mee doorgereden. In 8 jaar tijd. Nooit wat mee gehad. Was wel de 1.8 td Ghia incl lelijk hout en 0/100 in 25 sec gevoelsmatig dan..

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    11 oktober 2015 om 11:20

    En het mooie is als deze op is gaat niemand ‘m missen!

    Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    11 oktober 2015 om 11:22

    Wat gaan de heren aan de uitlaat doen?
    Want met het huidige f1 geluid komen jullie niet weg

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      11 oktober 2015 om 11:26

      @rob5nismo: gwn geen uitlaat f*ck yeah;)

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        11 oktober 2015 om 11:31

        @jordy14: beste hahaha

        Login om te reageren
      • vali1992nl zegt

        11 oktober 2015 om 12:15

        @jordy14: met de geluidseisen op zandvoort zal dat niet gaan. Max 95db volgens mij, of ondertussen al nog minder

        Login om te reageren
        • rob5nismo zegt

          11 oktober 2015 om 16:39

          @vali1992nl: kan geregeld worden ?

          Login om te reageren
  6. victor777 zegt

    11 oktober 2015 om 11:25

    Ik meld me aan voor het interieur ??

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    11 oktober 2015 om 11:26

    Gaaf om daaraan mee te doen. Dat staat ook nog op mijn verlanglijstje.

    En mooie keuze heren. We verwachten wel een mooie rijtest hiervan!

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    11 oktober 2015 om 11:31

    Eigenlijk n beetje zonde van de Ford…

    Login om te reageren
  9. Specht zegt

    11 oktober 2015 om 11:39

    2 jaar geleden nog een 156 2.5 V6 190pk gekocht voor 500 euro met 250.000 op de teller.
    Zoiets maakt gehakt van zo’n Fjord op het circuit… Maar die 156 had alleen wel veel roest, en is dus gesloopt. :P

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      11 oktober 2015 om 11:41

      @Specht: Ja, die 156 blijft heel als er zes uur lang mee geracet wordt? ;)

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        11 oktober 2015 om 11:53

        @dizono: Je moet het anders zien: De 159 verliest steeds meer onderdelen en verliest dus steeds meer gewicht. Naarmate de race vordert, wordt deze auto beter en beter.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          11 oktober 2015 om 12:47

          @berlinetta: maar hij krijgt er wel 3 bij, dat is niet eerlijk!

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          11 oktober 2015 om 15:02

          @berlinetta: *156

          Login om te reageren
  10. vtechlover zegt

    11 oktober 2015 om 11:41

    Krijgen we ook een update hoeveel er van de totale gewicht af gesnoept is??

    Login om te reageren
  11. norge zegt

    11 oktober 2015 om 11:41

    Een Ford….Verstandig..

    Login om te reageren
  12. henkhupelschoten zegt

    11 oktober 2015 om 11:42

    doordacht plan! zet hem na de race mooi op grijs kenteken! mits hij het overleefd..

    Login om te reageren
  13. appelvis zegt

    11 oktober 2015 om 11:54

    Na alleen de eerste foto en de eerste zin gelezen te hebben dacht ik: Vento VR6. Had ‘m zo kunnen zijn, tot ik de rest van het artikel las :)

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      11 oktober 2015 om 12:02

      @appelvis: was ook mijn eerste gedachte.

      Login om te reageren
  14. seanxtype zegt

    11 oktober 2015 om 11:54

    Volvo 850/v70 is er ook met een 170 pk 2.5L blok hoor.

    Login om te reageren
  15. moveyourmind zegt

    11 oktober 2015 om 12:05

    Ik wil de pret niet drukken, maar laatst stond laatst een nog leukere race-Ford te koop op Marktplaats….

    Een vorstelijke Ford Scorpio, van een oud vrouwtje geweest en in deftig koningsblauw uitgevoerd. Met een beetje onderhandelen had je dat ouwe ding ook wel voor 500 euro meegekregen…

    Login om te reageren
  16. hammerman zegt

    11 oktober 2015 om 12:09

    Had toch maar een auto gekocht bij het ‘welbekend autobedrijf in Rotterdam’. Scheelt weer een nietsvermoedend slachtoffer die denkt een goede aankoop te hebben gedaan. Auto is na de race toch afgeschreven. ;-)

    Login om te reageren
    • almera-ga16det zegt

      11 oktober 2015 om 13:02

      @hammerman: die haalt de finish niet

      Login om te reageren
  17. MARS zegt

    11 oktober 2015 om 12:25

    @ab Hoeveel inschrijvingen zijn er al?

    Login om te reageren
  18. wiebe zegt

    11 oktober 2015 om 12:58

    De leren stoelen er in laten zitten nartuurlijk

    Login om te reageren
  19. robinthecarguy zegt

    11 oktober 2015 om 13:44

    Super gramps 2.0

    Login om te reageren
  20. kilum zegt

    11 oktober 2015 om 15:23

    Ik was denk ik voor deze gegaan. Iets meer PKtjes.

    Opel Omega 3L V6 211 PK
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/272940442?asrc=st|as

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      11 oktober 2015 om 16:16

      @kilum: en iets KGtjes bedoel je?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        11 oktober 2015 om 17:27

        @clarkson: die haal je er toch uit. Ik zat zelf aan een Puma, Fiesta of Focus te denken (fordjes hebben altijd een goed onderstel en fijne besturing).

        Maar dit is eigenlijk handiger. Met een beetje mazzel ben je de snelste van het veld, en kun je lekker alles op 70 procent doen: dus de minste schade. Tenminste, dat is denk ik de theorie van @autoblogger en zijn kornuiten.

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          11 oktober 2015 om 21:38

          @gtwillem: een beetje een snelle fiesta is te duur. Een puma 1.7 is ook niet te krijgen voor 500 euro. En een focus gaat denk ik ook niet lukken want je wil minimaal de 1.8 hebben om te racen.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            11 oktober 2015 om 22:23

            @clarkson: toen ik keek op de site van voormalig huissponsor AutoScout24 vond ik 3 Puma’s onder de 750 (met technische of visuele schade, dat wel). Niemand kijkt om naar Puma’s lijkt het. De beste 1.7’s heb je uitstekende staat voor 2,5 mille… Voor de Fiesta’s, Puma’s en Focussen (en Ka’s) maakt vermogen minder uit, want ze hebben van huis uit een behoorlijke wegligging. Dus qua motor hoeft het niet veel te zijn. Dat AB met een V6 gat racen is erg leuk, maar je zit wel met een rondetijd waar je niet onder mag komen. En het is prettiger om snel in de bochten te zijn dan snel op het rechte stuk. Het is een endurance race, geen sprint. Je kan niet 6 uur lang snellere auto’s in de bochten blijven blocken om op het rechte stuk wegge rijden.

            Login om te reageren
  21. stephano zegt

    11 oktober 2015 om 15:42

    Had eigenlijk met mijn oude Opel Corsa mee moeten doen! Was een prima autootje maar de dealer wilde er bij de inruil nog net 250 euro voor geven! :P

    Login om te reageren
  22. clarkson zegt

    11 oktober 2015 om 16:16

    Dat is toch geen geld voor zo’n pracht wagen? Leuk project!

    Login om te reageren
  23. EnthousiaST220 zegt

    11 oktober 2015 om 18:15

    Mijn ouders hadden er vroeger zo een. Klinken heel leuk met n open filter!

    Login om te reageren
  24. remcott zegt

    15 oktober 2015 om 19:32

    Net voor de Carbagerun 2016 een ’98-er Passat 2.8 v6 syncro automaat met twee en een halve ton ervaring gekocht. Wel wat zwaar en met automaat niet handig voor het circuit, anderzijds wel voldoende vermogen.

    ’t is dat we met z’n drieen de Carbagerun gaan doen en de rolkooi e.d. ook behoorlijk wat werk kost. Daarom toch maar overslaan ……

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North