
We betaalden 83,34 euro per cilinder, of 2,94 per pk. Maar wat is het?
In een eerdere aankondiging van de Junkyardrace verkondigden we nog op zoek te gaan naar een Renault Espace. En ondanks dat zo’n Frans ruimtewonder misschien geen ideale auto voor op het circuit lijkt, worden er met enige regelmaat exemplaren met 2.8 of 3.0 V6 aangeboden voor weinig. Alleen net niet op het moment dat wij een auto wilden gaan kopen.
Vele opties werden gewikt en gewogen. Van onverwoestbare Volvo’s met vijfcilinders tot Alfa 156’s bij een niet nader te noemen, maar welbekend autobedrijf in Rotterdam. Een 1.8 Twin Spark met 144 pk is leuk, maar niet heel bijzonder. Een vijfpitter is al beter, maar zo’n ongeblazen Volvo-exemplaar schopt het eveneens ‘maar’ tot 144 pk. Dat moet toch beter kunnen?
Jazeker, want toen viel ons oog op een Marktplaats-advertentie van een Ford Mondeo 2.5 V6 uit 1999. Met 268.000 kilometer ervaring enerzijds, maar een week oude APK anderzijds. Hoewel de vraaprijs wat hoger lag, ging de garagist akkoord met een stapeltje van tien briefjes van 50 euro. We’ve got ourselves a car! Even wat specs: 170 pk, 220 Nm, top van 215 km/u en 0-100 in 8.6 seconden. True, dat haal je tegenwoordig ook met een 1.0 turbo-driecilinder, maar dat klinkt wel minder leuk.
Op het kenteken gaat het om een 2.5 V6 Ghia, maar van lelijk nephout is gelukkig geen sprake. Een van de vorige eigenaren heeft in al zijn wijsheid besloten het interieur te voorzien van zilveren accenten. Verder kregen we voor 500 euro leer, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een werkende climate control. Visueel is de Mondeo op het niveau van de toenmalige ST200 gebracht. Bijna zonde om te strippen.
Strippen maar!
Bijna, want natuurlijk moet het hele interieur er uit en zo geschiede. Bij onze vrienden van Saab Apeldoorn werd flink gestript en gesloopt. Iemand nog interesse in een lederen Mondeo-interieur? Deze week kan het opbouwen beginnen. Woensdag wordt de kooi ingemeten en daarna wordt de lastoorts ter hand genomen. Stoel, hoodpins, brandblusser, hoofdstroomschakelaar, nog even en onze rappe Mondeo wordt een heuse racewagen!
Vrijdag 23 oktober is het zover, dan gaat de eerste editie van de Junkyardrace van start. Officieel is de inschrijving al gesloten, maar wie bij het lezen van dit artikel toch klus- en racekriebels krijgt: voor de hele snelle beslissers kunnen we nog wel een plekje op de startgrid vrijhouden.
Mooie keuze heren van Autoblog! Lijkt me tof om er aan mee te doen, maar de financiële middelen momenteel even niet voor handen. Voor een ieder die er wel aan mee doet; succes en vooral veel plezier!
Wat een beest!!
Wij hadden ooit deze auto nieuw gekocht en tot 580.000 km mee doorgereden. In 8 jaar tijd. Nooit wat mee gehad. Was wel de 1.8 td Ghia incl lelijk hout en 0/100 in 25 sec gevoelsmatig dan..
En het mooie is als deze op is gaat niemand ‘m missen!
Wat gaan de heren aan de uitlaat doen?
Want met het huidige f1 geluid komen jullie niet weg
@rob5nismo: gwn geen uitlaat f*ck yeah;)
@jordy14: beste hahaha
@jordy14: met de geluidseisen op zandvoort zal dat niet gaan. Max 95db volgens mij, of ondertussen al nog minder
@vali1992nl: kan geregeld worden ?
Ik meld me aan voor het interieur ??
Gaaf om daaraan mee te doen. Dat staat ook nog op mijn verlanglijstje.
En mooie keuze heren. We verwachten wel een mooie rijtest hiervan!
Eigenlijk n beetje zonde van de Ford…
2 jaar geleden nog een 156 2.5 V6 190pk gekocht voor 500 euro met 250.000 op de teller.
Zoiets maakt gehakt van zo’n Fjord op het circuit… Maar die 156 had alleen wel veel roest, en is dus gesloopt. :P
@Specht: Ja, die 156 blijft heel als er zes uur lang mee geracet wordt? ;)
@dizono: Je moet het anders zien: De 159 verliest steeds meer onderdelen en verliest dus steeds meer gewicht. Naarmate de race vordert, wordt deze auto beter en beter.
@berlinetta: maar hij krijgt er wel 3 bij, dat is niet eerlijk!
@berlinetta: *156
Krijgen we ook een update hoeveel er van de totale gewicht af gesnoept is??
Een Ford….Verstandig..
doordacht plan! zet hem na de race mooi op grijs kenteken! mits hij het overleefd..
Na alleen de eerste foto en de eerste zin gelezen te hebben dacht ik: Vento VR6. Had ‘m zo kunnen zijn, tot ik de rest van het artikel las :)
@appelvis: was ook mijn eerste gedachte.
Volvo 850/v70 is er ook met een 170 pk 2.5L blok hoor.
Ik wil de pret niet drukken, maar laatst stond laatst een nog leukere race-Ford te koop op Marktplaats….
Een vorstelijke Ford Scorpio, van een oud vrouwtje geweest en in deftig koningsblauw uitgevoerd. Met een beetje onderhandelen had je dat ouwe ding ook wel voor 500 euro meegekregen…
Had toch maar een auto gekocht bij het ‘welbekend autobedrijf in Rotterdam’. Scheelt weer een nietsvermoedend slachtoffer die denkt een goede aankoop te hebben gedaan. Auto is na de race toch afgeschreven. ;-)
@hammerman: die haalt de finish niet
@ab Hoeveel inschrijvingen zijn er al?
De leren stoelen er in laten zitten nartuurlijk
Super gramps 2.0
Ik was denk ik voor deze gegaan. Iets meer PKtjes.
Opel Omega 3L V6 211 PK
http://ww3.autoscout24.nl/classified/272940442?asrc=st|as
@kilum: en iets KGtjes bedoel je?
@clarkson: die haal je er toch uit. Ik zat zelf aan een Puma, Fiesta of Focus te denken (fordjes hebben altijd een goed onderstel en fijne besturing).
Maar dit is eigenlijk handiger. Met een beetje mazzel ben je de snelste van het veld, en kun je lekker alles op 70 procent doen: dus de minste schade. Tenminste, dat is denk ik de theorie van @autoblogger en zijn kornuiten.
@gtwillem: een beetje een snelle fiesta is te duur. Een puma 1.7 is ook niet te krijgen voor 500 euro. En een focus gaat denk ik ook niet lukken want je wil minimaal de 1.8 hebben om te racen.
@clarkson: toen ik keek op de site van voormalig huissponsor AutoScout24 vond ik 3 Puma’s onder de 750 (met technische of visuele schade, dat wel). Niemand kijkt om naar Puma’s lijkt het. De beste 1.7’s heb je uitstekende staat voor 2,5 mille… Voor de Fiesta’s, Puma’s en Focussen (en Ka’s) maakt vermogen minder uit, want ze hebben van huis uit een behoorlijke wegligging. Dus qua motor hoeft het niet veel te zijn. Dat AB met een V6 gat racen is erg leuk, maar je zit wel met een rondetijd waar je niet onder mag komen. En het is prettiger om snel in de bochten te zijn dan snel op het rechte stuk. Het is een endurance race, geen sprint. Je kan niet 6 uur lang snellere auto’s in de bochten blijven blocken om op het rechte stuk wegge rijden.
Had eigenlijk met mijn oude Opel Corsa mee moeten doen! Was een prima autootje maar de dealer wilde er bij de inruil nog net 250 euro voor geven! :P
Dat is toch geen geld voor zo’n pracht wagen? Leuk project!
Mijn ouders hadden er vroeger zo een. Klinken heel leuk met n open filter!
Net voor de Carbagerun 2016 een ’98-er Passat 2.8 v6 syncro automaat met twee en een halve ton ervaring gekocht. Wel wat zwaar en met automaat niet handig voor het circuit, anderzijds wel voldoende vermogen.
’t is dat we met z’n drieen de Carbagerun gaan doen en de rolkooi e.d. ook behoorlijk wat werk kost. Daarom toch maar overslaan ……