• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kabinet trekt 4 miljard extra uit voor verkeer

Auteur: robbie, gepost 22 oktober 2008 om 15:33 – 24 Reacties

File in Nederland

In deze tijden van financiële crisis geeft het kabinet niet alleen geld aan omvallende banken, maar gelukkig ook aan asfalt en openbaar vervoer. Vandaag hebben minister Eurlings en staatssecretaris Huizinga de Mobiliteitsaanpak naar de Tweede Kamer gestuurd waarin te lezen valt dat de overheid tot 2020 maar liefst vier miljard euro extra uit trekt voor wegen en het OV. En dat is natuurlijk goed nieuws! Helaas gaat niet al het geld naar nieuwe wegen, maar hoe wordt het dan verdeeld?

Voor extra asfalt is 1,35 miljard extra beschikbaar gekomen. Dat geld zal onder andere gebruikt worden voor het aanleggen van de A4 Midden Delfland, de rondweg Rotterdam, een parallelle rijbaan bij het knooppunt Gouwe, wegverbreding op de A12 tussen Gouda en Den Haag, verbetering van de regionale wegen rond Eindhoven, de A1 bij Apeldoorn en de N35 tussen Zwolle en Wierden. Een aardig plan lijkt mij zo.

Ook wil de minster ons beter op de hoogte stellen van de verwachtte reistijd, het zogenaamde ‘mobiliteitsmanagement’. Daarvoor is 40 miljoen extra beschikbaar. Bovenop de 100 miljoen die er al was. Tineke Chipkaart Faalinga Huizinga mag ook nog wat geld uitgeven aan het Openbaar Vervoer. Ze investeerd een half miljard in regionaal OV en de regio’s dragen een zelfde bedrag bij. Met dank aan dit geld moeten er meer bussen, metro’s en trams gaan rijden en moeten ontbrekende schakels ingevuld worden. Zoals onder andere de tangent Groningen Zernicke naar het Martiniziekenhuis.

Ook gaat er geld naar:
– Regionale spoorverbindingen (90 miljoen)
– Fietspaden en -stallingen (30 miljoen)
– Reisplanners voor het openbaar vervoer (30 miljoen)
– Bereikbaarheid van binnenhavens (62 miljoen van het rijk en 62 miljoen van de regio‘s)

Minister Eurlings wil in 2028 bereikt hebben dat de belangrijkste verbindingen in de Randstad minimaal vier rijstroken per rijrichting hebben. Ook zal regionaal verkeer van doorgaand verkeer gescheiden worden. En spitsrijders moeten met minimaal 80 km/u over de meeste snelwegen kunnen rijden. Nu maar hopen dat het allemaal gaat lukken. (via: destentor.nl)

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Lezersvraag: wat doe jij bij irritatie in het verkeer?
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

camiel-eurlings, files, Verkeer

Vorig bericht: « Gespot: Een ton. Wat koop je daarvoor?
Volgend bericht: Daniel Craig mag zijn hele leven gratis Aston Martin rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. AVO zegt

    22 oktober 2008 om 15:37

    Eurlings, reservebelg, bij Apeldoorn houdt Nederland nog lang niet op!!!

    Login om te reageren
  2. Larrs zegt

    22 oktober 2008 om 15:42

    Doen ze goed. Ben benieuwd wat ze bij Apeldoorn willen doen, al mogen ze de rest van de A1 vanaf Apeldoorn richting Hengelo ook wel aanpakken.

    Login om te reageren
  3. Smokin zegt

    22 oktober 2008 om 15:51

    Volgens mij mis ik nog een miljardje of 2. Gaat dat in de bodemloze OV-put, of zitten gouden handdrukken en bonussen ook in dit budget?

    Login om te reageren
  4. Rijk zegt

    22 oktober 2008 om 16:02

    @ Smokin
    Wie wordt er ontslagen?

    Login om te reageren
  5. Smokin zegt

    22 oktober 2008 om 16:06

    @Rijk:

    Voor bonussen hoef je niet ontslagen te worden hoor, tegenwoordig worden ze zelfs uitgereikt om iemand over te halen om te blijven:

    “De bonussen zijn toegekend om te voorkomen dat de managers weglopen bij de bank”

    http://www.nu.nl/news/1800744/32/Bonussen_voor_bankiers_Fortis.html

    Login om te reageren
  6. Rijk zegt

    22 oktober 2008 om 16:13

    Ik heb het over je gouden handdruk…

    Login om te reageren
  7. AutoInformatief zegt

    22 oktober 2008 om 16:26

    Goed nieuws of slecht nieuws? Die snelwegen zal wel goed nieuws zijn voor diegene die er iedere morgen in de file staan, aangezien ik nooit één van die routes hoeft te nemen laat ik me daar niet over uit.

    Maar dan het volgende. 30 miljoen voor een reisplanner? Voor dat geld wil ik toch een reisplanner hebben die er voor zorgt dat de stadbus mij voor de deur komt ophalen hoor!

    Login om te reageren
  8. Super zegt

    22 oktober 2008 om 16:30

    4 miljard waarvan 1,35 voor asfalt? nouja, alle beetjes helpen dan maar, waarom wordt de a4 tussen pakweg hoofddorp en leiden nou niet eens verbreed?

    Login om te reageren
  9. Super zegt

    22 oktober 2008 om 16:31

    @autoinformatief.com
    zal wel een of andere website met allerlei flash troep (die je toch direct uitzet) zijn.

    Login om te reageren
  10. Smokin zegt

    22 oktober 2008 om 16:38

    @rijk.

    De ontslagen vallen gedurende en ná het project, zelden al vantevoren. Maar wel vooruitziend om dat al vast mee te financieren.

    Maar goed, ik kom nog steeds maar op 2 miljard (1,35 voor asfalt, 0,5 OV (overheidsdeel) en nog wat kleingeld voor de kleinere projectjes.

    Of wordt dat verdeeld over alle filerijders ter compensatie van het geleden fileleed?

    Login om te reageren
  11. JPM zegt

    22 oktober 2008 om 16:49

    @ Smokin

    Wat wil je dan? Een algehele leegloop van succesvolle Fortis managers? Die mensen zijn erg waardevol voor banken, en als ergens anders meer wordt geboden zijn ze zo weg. Die bonussen zijn echt noodzakelijk om belangrijke mensen aan te houden.

    Login om te reageren
  12. AutoInformatief zegt

    22 oktober 2008 om 16:52

    @ Super

    “zal wel een of andere website met allerlei flash troep (die je toch direct uitzet) zijn.”

    Kortgezegd dus weer 30 miljoen verspild ;)

    Login om te reageren
  13. smeck zegt

    22 oktober 2008 om 17:08

    @ autoinformatief,

    mijn bankrekening is anders over het algemeen heel blij met websites met allerlei flash troep (die je toch direct uitzet) :lol:

    Maar eindelijk eens een (mannelijke!) minister van verkeer en waterstaat die weet hoe het WEL moet! :)

    Login om te reageren
  14. Zoef zegt

    22 oktober 2008 om 17:36

    Als ik alle bedragen samentel kom ik op 2.6 miljard. Waar is de andere 1.4 miljard?

    Login om te reageren
  15. M-lover zegt

    22 oktober 2008 om 17:38

    dat de staat van belgie hun wegen ook maar eens een beetje gaat vernieuwen, de gemeentelijke wegen zijn vaak nog het best!
    het zou goed zijn voor veiligheid en milieu… daar zitten ze zelf toch ook over te zeiken als ze extra taksen invoeren voor ‘dikkere’ auto’s/SUV’s

    voor de winter: aquaplanning, here i come, driftend omdat ik geen andere keus heb!

    Login om te reageren
  16. StormRAM zegt

    22 oktober 2008 om 17:52

    En de provincie Zeeland wordt weer eens niet meegenomen in de Wegen-begroting! :x Leuk allemaal met al die miljardjes en miljoentjes voor de Randstad en ander stedelijk gebied, maar de Zeeuwen worden weer overgeslagen. Lekker kabinet. :s

    Enfin, nu maar hopen dat Eurlings nog wat kleingeld overhoudt om hier de kleine en grote kernen beter bereikbaar te maken en de infrastructuur van, in, en naar dat prachtige Zeeuwse landschap te verbetere. :)
    Ik zeg: Luctor et Emergo! :p

    Login om te reageren
  17. robbie zegt

    22 oktober 2008 om 18:04

    @StormRAM, alleen de randstad is toch belangrijk? Daar wordt tenminste geld verdiend ;)

    Login om te reageren
  18. Smokin zegt

    22 oktober 2008 om 18:46

    @robbie

    Dat klopt, maar waar denk je dat de mensen die die centje verdienen vandaan komen? Inderdaad, anders stonden er geen files.

    Login om te reageren
  19. StormRAM zegt

    22 oktober 2008 om 19:03

    @robbie: Er zijn toch aardig wat Zeeuwen met geld voor o.a. een supercar. Hoe denk je dat zij aan dat geld komen? Door te werken in de Randstad waar geld te verdienen valt ;).

    In Zeeland zelf valt niks te verdienen, dat is waar, maar zoals ik al zei; de gebrekkige infrastructuur speelt daar ook een rol in. Alle wegen staan overvol, zeker als er ’s zomers weer miljoenen toeristen binnenstromen. :S

    Enfin, Zeeland is een achtergesteld gebied, en dat vind ik zonde…

    Verder sluit ik me aan bij de mening van Smokin. Toevallig een Zeeuw?

    Login om te reageren
  20. Rick dos zegt

    22 oktober 2008 om 22:09

    “Minister Eurlings wil in 2028 bereikt hebben dat de belangrijkste verbindingen in de Randstad minimaal vier rijstroken per rijrichting hebben.”

    Maar of het over 20 jaar ook effect heeft dat WIL hij natuurlijk niet zeggen…

    Login om te reageren
  21. Smokin zegt

    22 oktober 2008 om 22:48

    @StormRam:

    Ik rij elke dag van Friesland naar Amsterdam, daar zijn inderdaad de centjes te verdienen. En er mag inderdaad wel wat asfalt bij daar.

    Login om te reageren
  22. Pelder zegt

    22 oktober 2008 om 22:58

    Het is Zernike, niet Zernicke.

    Maar ik vind het denk ik belangrijker dat ze de treinen beter later rijden. Want dat is echt hopeloos.

    Login om te reageren
  23. Jan C. zegt

    23 oktober 2008 om 13:38

    Interessant dat er geen geld komt voor de Groningse Zuidtangent, of de verbreding van de weg tussen Veendam en Assen. Beide zouden voor ontlasting kunnen zorgen van de A7/A28 bij Groningen.

    Dat wordt nog interessanter als ze na meer dan 25 jaar eindelijk vliegveld Eelde gaan uitbreiden. Maar ja, tot nog toe zijn al deze plannen door de regering in het toilet weggespoeld. Kennelijk denkt men nog immer dat men in het Noorden in plaggenhutten wonen. (maar ze hebben daar wel minstens 3 permanente circuits, 2 stratencircuits, een dragstrip…)

    Login om te reageren
  24. SJ zegt

    23 oktober 2008 om 16:32

    Verbreding van de A12 tussen Gouda en Den Haag? Die is al 6-baans! Jammer dan als dat niet genoeg is, maar tussen Utrecht en Arnhem is ie nog altijd 4-baans. Maar ja, in Den Haag begint na Utrecht Duitsland al.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North