
Automobilisten moeten weten waar ze aan toe zijn.
De regels omtrent milieuzones lijkt een zooitje te worden. Op dit moment mogen gemeenten zelf bepalen welke eisen ze opstellen voor een milieuzone, maar dat heeft tot gevolg dat de ene milieuzone totaal verschilt in vergelijking met de andere. Bijzonder verwarrend voor automobilisten, die zo niet weten waar ze aan toe zijn.
Het kabinet gaat ingrijpen, omdat milieuzones toenemen en men niet wil hebben dat je door de milieubomen het bos niet meer ziet. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur wil daarom twee soorten milieuzones instellen waar gemeenten uit kunnen kiezen. Zo voorkomt van Veldhoven een enorme chaos aan regeltjes en wetjes.
De plannen van de staatssecretaris worden binnenkort aan de Tweede Kamer en de gemeenten voorgesteld. Het idee van van Veldhoven is om naar de Euro-norm te kijken. Gemeenten mogen kiezen of ze Euro 2 (ouder dan 2001) of Euro 3-diesels (ouder dan 2006) gaan weigeren, aldus het AD vandaag. Over benzineauto’s valt niets te lezen, dus wellicht dat dit een grijs gebied blijft.
Aangezien de wetgeving moet worden aangepast zal het nog wel even duren voordat de boel van kracht gaat worden. Men verwacht dat het nog zeker tot 1 januari 2020 gaat duren voordat het idee van de staatssecretaris werkelijkheid is.
Fotocredit: @lambogallardo op Autojunk
Wordt tijd, h
@lekkerlinksrijden: hadden z
@lekkerlinksrijden: Gaat lekker pik! Jij bent alvast begonnen aan de vrijmibo zo te zien!
@berlinetta: is het al vrijdag? Nou proost dan maar
@lekkerlinksrijden: ze veel eerder moeten doen. Sorry voor 3 reacties. Telefoon is in de war, of was ik het ;-)
Nou daar wordt eindelijk ook eens iemand wakker in Den Haag. Komen ze lekker op tijd mee. En waarom alsnog een keuzemenu? Zo blijft er toch onduidelijkheid bestaan.
@berlinetta: Gaat toch prima? Gewoon een vaste indeling volgens een bepaalde classificatie. Vervolgens een stickertje op je voorruit met bijbehorend nummertje/kleur (zie duitsland).
@towi1989: lelijke stickers. Aan mijn auto geen polonaise
@e38ossie: hoeft ook niet. Euro norm op kenteken registreren. Klaar. Je hoeft toch ook geen kaartje achter de ruit met je bandenspanning.
@towi1989: die stickers zijn zo 1990…
Alle auto’s hebben een kenteken, laat controlerende instanties lekker even je milieu-zonde opzoeken obv het kenteken. Als we zo doorgaan mogen we in elk Europees land waar we willen rondrijden zo’n achterlijke sticker gaan plakken.
Keihard aanpakken die subsidiebetalers !
Eerst iedereen het zelf uit laten zoeken en dan ingrijpen als het al een zooitje is. Regeren is vooruitzien…. HAHAHA….
@e34m5touring: tja, wees niet teleurgesteld in de regering, die doen ook alleen maar wat hun baas, de Shell directie, van hen vraagt.
Het werd eens tijd. Nu nog graag even de zorg uit de handen van de gemeentes rukken en orde in de chaos brengen alstublieft.
Donder gewoon helemaal op met die milieu symboolpolitiek!
Goed idee, men moet weten waar ze aan toe zijn. Dat doet er niet aan af dat vele stadscentra wat mij betreft fossiele brandstof-vrij mogen zijn.
@Jochempie: en hoe moeten je geitenwollen sokken en latte machiato dan bij de sturrrrrbuuuuckkks geraken?
@boomhauwer: Ga maar naar de supermarkt voor je rode filtermaling. Op de fiets.
Alle milieuvervuilers de wereld uit, te beginnen in Nederland!
@tjongejongejonge: Koffers al gepakt? :)
@tjongejongejonge: Misschien moet je dan beginnen bij jezelf. Jij bent tenslotte ook een milieuvervuiler.
@berlinetta: daarom heb ik mijn diesel weggedaan, eet ik minder vlees, doe aan afvalscheiding, ga ik een moestuin beginnen en isoleer mijn woning verder.
En als het mogelijk is ga ik een elektrische of een waterstof auto rijden
@tjongejongejonge: Allemaal vervuilende dingen dus.
@tjongejongejonge: papayas eten uit zuid Amerika, quinoa uit zuid Amerika in plaats van vlees?
@tjongejongejonge: Meteen mee beginnen dan inderdaad! Hop hop!
@tjongejongejonge: Hoe word isolatiemateriaal gemaakt? Hoe worden elektrische auto’s gemaakt? Ik weet dat het voor jullie Groenlinksers moeilijk te begrijpen is, maar de wereld word echt niet beter van een elektrische auto of een boomknuffelaar die besluit minder vlees te eten.
@basr32: groen links is een aanname. Je kan ook goede keuzes maken en niet altijd veranderingen zien als verslechteringen.
@basr32: “maar de wereld word echt niet beter van een elektrische auto of een boomknuffelaar die besluit minder vlees te eten.”
Jawel, de cijfers ondersteunen het.
@tjongejongejonge: Allemaal die standaard dingen. Stop eerst maar eens met het verspillen. Geen wegwerp producten meer, geen goedkope rommel en vooral niks vervangen omdat het niet leuk meer is. Je weet wel: Tegen de marketing van deze wereld in gaan…
@lekbak:
Dit is het eerste zinnige dat ik hier lees.
Nagel op de kop!
Graag dan ook een reductie op de MRB indien je niet overal meer mag rondrijden, is wel zo eerlijk.
@jack_abarth: MRB? Reductie?
Jij bent op je achterhoofd gevallen ~ aldus Rutte & co.
@berlinetta:
En met m’n gezicht bovenop m’n bakkes ;)
Helaas zal het nooit gebeuren, maar ach dromen doet leven. (of zoiets)
@jack_abarth:
Rutte en eerlijk?
Seriously ?
Sloop busje uit 2018 gekocht, nummers omgekat naar mijn busje uit 2000. En mijn neus bloed……
@ontploffer: tja asociaal zijn is een keuze, wat ga je tegen petrus zeggen als je aan de poort komt ?
@tjongejongejonge: Ik denk dat Petrus zegt: “tjongejongejonge”. Vervolgens ontploft @ontploffer.. Denk dat ’t zoiets wordt.
@galgootje: hahaha juist, dan zeg ik tegen Petrus dat hij een gebrek aan humor heeft…
Ja milieuzones ideaal. Gisteren weer centrum Rotterdam opgezocht en daar staan gewoon vrolijk een aantal diesel-heiblokken de basis van de stad de grond in te rammen. Denk dat die op een middag net zoveel prut de lucht inslingeren als alle diesels van Nederland in een jaar. Maar we zijn lekker bezig!
@jpoers: hoe moet je anders die palen de grond in jassen?
@maotje: hydraulisch blok om mee te beginnen.
@jpoers: het draait allemaal om kosten.
@jpoers:
En hoe wordt die hydrauliekpomp aangedreven? Niet door krachtstroom want dat ligt er meestal nog niet. Ligt het er wel, dan is het meestal een generator.
@jack_abarth: het gaat nog niet zo zeer om de herstelling zelf die op een dieselmotor draait vaak euro 4. Maar het heiblok zelf. Hier werd een ouderwetse diesel gebruikt. Dus boven de paalkop inblazen en vrij laten ploffen. Met heerlijke vette spetters die in het rond vliegen, zonder enige vorm van roetvanger ed.
@jpoers: herstelling = heistelling, heel handig spellingscontrole :(
Prima oplossing. Dit is ook het begin van het uitfaseren van diesel.
@maotje: en het begin van uitfaseren van benzine. Die stoten immers per kilometer meer fijnstoof en CO2 uit dan diesels. De dag dat de wethouders daar achter komen wordt het stil in de stad.
@mashell: dat geloof je zelf toch niet zeker? Een benZibe stoot geen zwarte wolken uit.
@mashell:
CO2 is niet de grote issue in zo’n centrum. Dat is NOx en fijnstof.
Fijnstof blijft diesel heer en meester in. Alleen door de roetfilters maken we de stof nu gewoon fijner. Echter meten we alleen de grovere variant en dus is diesel “beter”. Dat die fijnere versie juist dieper in onze longen komt vergeten we even.
Daarentegen is het puur een kwestie van tijd. Hoge compressie en temperaturen verhogen de nox en roetuitstoot, daarom heeft diesel al sinds jaar en dag die uitstoot. Maar hogere compressie benzine is inmiddels bijna gemeengoed en we beginnen nu aan compressie ontsteking op benzine. Daarmee krijgt benzine straks exact dezelfde problemen als diesel. Maar daar zijn de beleidsmakers pas over een paar jaar “geschokt” over
@timberleek: het verhaal dat benzine auto’s meer fijnstof produceren dan diesel is zowiezo een fabeltje. En enkel de lucht in gebracht om diesel als brandstof nog te kunnen redden. Een benzine auto stoot gewn roet uit. Roet is ook fijn stof! Maar omdat ze t roet noemen tellen ze t niet bij de overige fijnstof op.
En hoe zit het nu met klassieke auto’s?
Als ze nou eens zorgen dat we gewoon een beetje door kunnen rijden ipv stilstaan voor elk stoplicht in het centrum dan is heel die milieuzone niet nodig.