Hoplakee! Rotterdam moet de milieuzone weer invoeren

Auteur: , 37 Reacties
Hoplakee! Rotterdam moet de milieuzone weer invoeren

Ophouden met dit grapje.

Het hoge woord is eruit. De Raad van State heeft vandaag een eerder besluit van de bestuursrechter overruled en besloten dat Rotterdam nu definitief oude diesel- en benzineauto’s moet weren uit het centrum. De milieuzone die ingevoerd moet worden richt zich op vrachtwagens, dieselauto’s van voor 2001 en benzineauto’s van voor 1 juli 1992.

Rotterdam voerde de milieuzone, die zich richtte op dezelfde groep voertuigen, in 2016 al in, maar na grote ophef van een kleine groep benzinerijders werd de zone al vrij gauw weer opgeheven. Eind 2017 werd de milieuzone na een uitspraak van een lagere rechter weer de deur gewezen. De pret was echter van korte duur, want iets meer dan een half jaar later besluit de Raad van State dat de milieuzone toch wél terecht is.

De Raad van State baseert haar besluit op het feit dat Nederland bezig is met het invoeren van een pakket aan maatregelen, waarbij grote steden de luchtkwaliteit moeten verbeteren. Hoewel de instantie dondersgoed weet dat het om een bijzonder klein percentage (~0,14 procent) gaat, heiligt het doel in dit geval de middelen. Dat “het weren van de oudste, meest vervuilende benzineauto’s uit het centrum mogelijk niet “in absolute termen significant groot” [is], doet er niet toe“, aldus de Raad van State.

Het enige dat nu resteert, is het invoeren en handhaven van de milieuzone door de Gemeente Rotterdam. De gemeente mag zelf een datum bepalen, maar hij moet er zeker komen.



37 reacties

Moeten ze of mogen ze? De rechter heeft aangegeven dat het economisch belang van de bewoners niet zwaarder weegt dan het belang van de gemeente. Uiteindelijk is het een beleidskeuze van de gemeente.
grote stappen in een stad met een fijne grote haven met vele bootjes die eenhoornscheetjes uitspugen.
@waterisnat: Want al die grote schepen (uitgezonderd cruise schepen, dat is idd the hypocriet voor woorden) meren allemaal aan naast de Erasmusbrug….
@siebren: en zijn per ton vervoerde massa schoner dan weg- en/of vliegverkeer
@gulli: maar ze kunnen vrij gemakkelijk nog veel schoner. Maar als Rotterdam schone schepen gaat eisen dan komen er geen schone schepen naar Rotterdam maar wordt het gewoon wat drukker met vieze schepen in Antwerpen en Hamburg. Milieu is belangrijk maar economie is belangrijker.
Krijgen de mensen met een wagen die deze zone niet in mag, een korting op de jaarlijkse rijbelasting?
In België mag je met een oude diesel (van voor 2006) niet binnen in Antwerpen en Brussel maar je betaalt wel evenveel rijtaks. Zakkevullerij!!!!!
@ericc: om dan nog maar te zwijgen dat je voor een vervuilde wagen kan betalen en dan mag je wel het stad in…dan vervuilt ge ineens het milieu niet meer🤔
@ericc: Daarom hebben die appelflappen in Den Haag heel handig bedacht om het motorrijtuigenbelasting te noemen, je betaalt namelijk voor het motorrijtuig en niet voor de weg waarop je rijdt. Zodat je dus niets te zeuren hebt als je ergens een weg niet meer mag gebruiken.
Er varen tankers, cruiseschepen en wat al niet meer. Maar nee, de hobbyist met een oldtimer krijgt op z’n kloten. Stelletje hypocriete rukkers.
@str8six: oldtimers (van ouder dan 40 jaar) mogen volgens mij wel naar binnen, meen ik mij te herinneren.
@sackbot67: Ja, ik mag met mijn oldtimer Volvo C303 met OM603 diesel (ja, die roet- en CO2 brakende diesel uit een Mercedes W124 waar het waarschijnlijk allemaal mee begon) gewoon Rotterdam in. Of ze moeten die regel ook hebben teruggedraaid.
@Tenck: ik mag ook naar binnen met de 1 op 6 gas mercedes, kortom, gaat vast goed lukken die milieuzone :)
Dat het weren van de oudste auto’s nagenoeg geen effect heeft… doet er niet toe. Pardon? Je neemt toch maatregelen om iets te veranderen? Dit is symboolpolitiek van de hoogste plank. Dat er dingen moeten veranderen in onze levensstijl om de wereld een stukje beter te maken, prima. Maar als je na gedegen onderzoek er achter komt dat het weren van (benzine) auto’s geen nut heeft … waarom zou je er dan mee door gaan? Of is het omdat er dan weer door de (lokale) overheid kan worden verdiend d.m.v. stickers en/of boetes?
Diese auto’s kan ik enigszins nog wel begrijpen, maar een benzine auto zelfs voor 1991 stinkt toch niet? Neem aan dat ze in Rotterdam geen 2takt rijden….
@henkhupelschoten:

Mijn 190E met katalysator (U9 dus) ruik je toch wel hoor, in elk geval niet minder dan de D5 diesel.
Milieu zone is zo hypocriet. Voor die drijvende flatgebouwen is een speciale uitsparing voor gemaakt om toch de toeristen in het centrum uit te spugen. Hebben een uitstoot van een redelijke stad. Dan moet je die jongens ook gewoon buiten de stad laten afmeren.
Dat “het weren van de oudste, meest vervuilende benzineauto’s uit het centrum mogelijk niet “in absolute termen significant groot” [is], doet er niet toe“, aldus de Raad van State.

Deze zin. Deze zin verraad al waar het eigenlijk om te doen is. Symboolpolitiek, geld etc. Wat een flauwekul zeg.
Een beter milieu begint bij je zelf, we zullen dus àllemaal offers moeten maken. Maar laten het dan wel zinvolle offers zijn….
Rotterdam krijgt binnenkort schone lucht jonguh!
En de schepen mogen in Rotterdam brandstof laden dat gemengd is met chemisch afval. Nederland is het enige land in de EU die dit toestaat en op deze manier komen wij van onze chemisch afval af!
@rufctr01: ik weet niet of je het over de zwavel hebt, maar daarvan heb ik begrepen dat dit de komende jaren wel flink afgebouwd gaat worden.
De Raad van State is ook niks meer dan een speelbal van de grote machten. Opkomen voor het volk is er niet meer bij. En dat is dan ons hoogste rechtsorgaan…
De VVD heeft volgens mij als voorwaarde in de coalitie besprekingen gesteld dat de mileuzone afgeschaft gaat worden in deze vorm…er is nog hoop dus!
@wopfe: hoop in een stad waar de grootste partij buitenspel wordt gezet door een stel huichelaars die samenspannen? Ik zie het juist bijzonder somber in voor de havenstad.
Het probleem is er, volgens mij, niet voor de hobbyist met zijn MG die de stad niet meer in kan. Dit is meestal de 2e 3e of 4e auto van die hobbyist. Er zijn echter ook Rotterdammers die weinig te maken hebben maar wel afhankelijk zijn van een goedkope auto. AOW-ers die in een Corsa rijden vanuit het jaar 0. Die mogen nu van Rotterdam niet meer in de stad rijden en moeten een nieuwere auto kopen
Waar ze eigenlijk geen geld voor hebben. De Range Rover rijdende rijkere automobilisten betalen niets. Dat is simpelweg oneerlijk.
@pomoek: Maar een hobbyist die in de stad woont met een MG heeft wel een probleem natuurlijk.
@viezefreddyw: natuurlijk. Maar zijn probleem vind ik, met alle respect, minder nijpend dan die van een bejaarde die nu flinke diepte investering moet doen.
@pomoek: als je niet zoveel te makken hebt moet je misschien overwegen om niet hartje centrum te gaan wonen.. maar dat is een zijstraat. Voor de rest heb je natuurlijk gelijk, ik neem aan dat de hobbyist lekker op dijkjes aan het rondscheuren is met z’n klassieker en niet voor hot Hofplein in de file gaat staan.
Bezopen regel, net als in duitsland moet je straks in NL dus ook gaan nadenken voor je een tour maakt welke auto je pakt…. En in welke stad mag je wel komen en welke niet en waar dan wel en waar niet?!
Heb n Golf I uit ’83 als 2e auto en vind het een vreemd idee dat iemand mij straks gaat verbieden ergens rond te rijden….
Nou, het straatbeeld gaat er nul komma nul op vooruit. Die paar oldtimers… Hieruit blijkt weer te goed dat de politiek zich alles kan permitteren, feiten en cijfers worden eenvoudig onder de tafel geschoffeld ‘voor het principe’. Ik heb het al eerder gezegd, de auto is het meest gereguleerde en belaste bezit wat je kunt hebben dus daar word je het meest op gepakt. Huur een stinkdieselboot en je mag lekker overal aanleggen.
Want een volswagen polo van december 1999 vervuilt meer dan 1 van januarie 2001.
Ze zouden bij de APK moeten kijken wat je auto werkelijk vervuilt en het daarop moeten baseren.
Wat een grap. Straks gaan ze Rotterdammers nog verbieden om scheten in het centrum te laten. Scheelt toch mooi weer 0,0000394% op jaarbasis. Dat dat mogelijk niet “in absolute termen significant groot” [is], doet er niet toe“, aldus de Raad van State.
Goed zo, concurrerende havenstad Hamburg heeft Fahrverbote, dan kan Rotterdam niet achterblijven.
Het is in ieder geval geen verslechtering voor de leefbaarheid van de stad dat stinkende auto’s er niet meer mogen komen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).