• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW nog lang niet klaar met M Performance-circus

Auteur: RubenPriest, gepost 27 juni 2018 om 08:38 – 49 Reacties

BMW


Moet. Meer. Badges. Plakken.

Het zag er altijd wat triest uit. van die E36 318’s met een door zon verkleurde M3 of M-badge van de Halfords. We hebben er altijd om gelachen, maar tegenwoordig doet BMW zelf dit soort onzinnige dingen. Ik noem het voor het gemak het M Performance-circus en het wereldtournee is met een jaar verlengd.

Als een soort plaag duiken de M-badges op. Sterker nog, in dit tempo zijn de reguliere BMW-modellen zónder M-benaming straks in de minderheid. Volgens AutoGuide heeft de Duitse autofabrikant recent drie nieuwe typeregistraties laten vastleggen bij de United States Patent And Trademark Office. Het gaat om de namen M335, M650 en M750.

Deze modellen staan nu nog bekend als 335i of 335d, 650i of 650d en 750i of 750d. Klinkt prima, echter is BMW van mening dat een M voor deze type aanduidingen nog fantastischer is. Voor nu gaat het enkel om een registratie. Er is dus een kans dat BMW helemaal niets gaat doen met deze namen, maar je weet het nooit.

De M335 zou geïntroduceerd kunnen worden met de nieuwe 3-serie, die later dit jaar tijdens de autoshow van Parijs vermoedelijk het licht zal zien. Eerder viel al de ‘M340i‘-naam. Het is BMW’s antwoord op de 43- en 53-modellen van Mercedes-AMG.

Ook interessant!

  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, 6-serie, 7-serie, badge, BMW, m-performance

Vorig bericht: « Audi A4 krijgt opfrisbeurt
Volgend bericht: Kabinet komt met oplossing voor wirwar aan milieuzones »

Lees Interacties

Reacties

  1. e36thuglife zegt

    27 juni 2018 om 08:59

    Nep als M335 gewoon 335i is maar ik denk dat er wel een ander onderstel op zit en dat de motor anders is afgesteld met scherpere nokkenassen andere uitlaat etc etc en andere bodykit en interieur dus laat ze lekker. Niet haten!

    Login om te reageren
    • marvin1608 zegt

      27 juni 2018 om 09:41

      Wat ik nou juist zo jammer vind is dat je er geen chique uitvoering van kan maken. Net al M760 m550i m140. Je zit meteen overal aan het m pakket vast wat ik juist jammer vind.

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        27 juni 2018 om 11:13

        @marvin1608: Dan ga je langs Alpina voor een BMW met klasse.

        Login om te reageren
      • ds3thp zegt

        27 juni 2018 om 12:53

        @marvin1608: van de M760i kan je een Luxury versie maken incl. verwijdering van de M “Bodykit”

        Login om te reageren
      • e36m3gt zegt

        27 juni 2018 om 20:10

        @marvin1608: de M760i is ook leverbaar zonder M pakket! Alleen is de M760i voorlopig uit het leverings programma geschrapt! Iets met WLTP ?

        Login om te reageren
  2. shogun zegt

    27 juni 2018 om 09:06

    Lijkt in ieder geval nog om fatsoenlijke motoren te gaan, dan heb ik er geen moeite mee.
    Een 116d vol M-performance onderdelen en badges, dat is de ellende.

    Laten we even niet vergeten dat de eerste “M5” (e12) en de “M6” (e24, europesche markt) ook een M535i en M635i waren.

    Login om te reageren
    • shogun zegt

      27 juni 2018 om 10:24

      @shogun: Nog even aan iedereen die nu een van de BMW 4 cilindertjes rijdt, en ook aan diegene die ze verkoopt:
      Twinpower turbo is niet hetzelfde als een twin turbo!
      Je auto heeft 1 turbo met zogenaamde Twinscroll technologie.
      geen 2.

      Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      27 juni 2018 om 10:32

      @shogun: Daar zat wel een verschil in. Waar de M535i E12 geen M-blok had maar een standaard BMW-blok, was de M635CSI wel degelijk een echte ‘M’.

      Login om te reageren
      • shogun zegt

        27 juni 2018 om 10:42

        @skinnybmw: ja, die M88. prachtig blok, en dat is idd een ander motorblok dan in de reguliere 635CSi.
        houden we het makkelijker. de allereerste straat auto onder de M-badge had een M30 onder de kap, en wordt M535i genoemd.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          27 juni 2018 om 13:51

          @shogun: maar dat was toen oké omdat het teh ultimate awesome was van wat BMW te bieden had. Het probleem dat puristen hebben met deze wildgroei aan ‘M-modellen’ is dat de badge op min of meer gewone productiemodellen geplakt wordt.

          Login om te reageren
          • shogun zegt

            27 juni 2018 om 14:30

            @jaapiyo: Ja, dat snap ik wel. maar is dat echt zo’n probleem als het gaat over typeaanduidingen van minimaal een #40i? dit gaat over een auto met minimaal 340pk.
            van het huidige type 6 en 7 komt (laten we hopen) geen M6/7. De 6 is een 5GT omgebadged naar een 6, en de 7 is hun luxemobiel. Deze krijgen deze typeaanduiding om aan te geven dat het het snelste en sportievste is van die serie, zonder een hardcore stuurmachine te zijn. vanwege dat laatste dus geen volledige M.

            kom ik bij het punt over motoren, als je hiernaar kijkt mogen zowel de M2 (niet de nieuwe competition maar de huidige) en de 1M geen M auto’s heten volgens de puristen. beide auto’s hebben geen S# motor onder de kap maar een “normaal” N blok. toch is de 1M nu al een collectors item.

            Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt een grafhekel aan de dik aangeklede 216d active tourers in M-pakket met dubbel pijpen. Maar als het gaat over M340i, M650i, M760i ben ik blij dat ze bestaan, en past het ook prima binnen de traditie van BMW. (de huidige “6” als randgevalletje, want aangespoelde walvis)

            Login om te reageren
            • e36m3gt zegt

              27 juni 2018 om 20:15

              @shogun: niks mis met de nieuwe 6 GT de auto is er zoveel meer op vooruit gegaan dan toen die als 5 GT in de showroom stond! En waarom haat tegen een eventuele M7? Werd juist tijd dat BMW zo’n auto ging uitbrengen! Kijk naar de S klasse AMG 63, verkoopt best goed dus waarom zou BMW dat niet mogen doen dan??

              Login om te reageren
  3. gove zegt

    27 juni 2018 om 09:08

    340 is een heerlijke auto hopelijk komt de m340i met 40-60 meer peekaa, dan is de auto perfect, zal wel niet

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      27 juni 2018 om 10:31

      @gove: Het zal wel andersom werken. De PK’s van de 340, maar standaard alles in M-trim zonder de mogelijkheid er een chique versie van te maken.

      Uiteraard met een hogere vanafprijs dan voorheen. Dus een sigaar uit eigen doos voor degenen die reeds een M-pakket hadden genomen, en een domper voor de mensen met een andere smaak.

      Login om te reageren
      • gove zegt

        27 juni 2018 om 13:19

        @karhengst: ben er ook bang voor

        Login om te reageren
    • Joost zegt

      27 juni 2018 om 10:53

      @gove: 340? Ik moest even aan een Volvo denken….

      Login om te reageren
  4. kennone zegt

    27 juni 2018 om 09:24

    Zo lang je nog het logotje met SPORT er op en het bmw logo op je zijkant krijgt vind ik het echt heullll erg prachtig

    Login om te reageren
  5. marinepower zegt

    27 juni 2018 om 09:25

    Het is in ieder geval nog iets overzichtelijker dan de nieuwe Audi benamingen met A6 50 TDI enz.

    Login om te reageren
  6. alpinafanb10 zegt

    27 juni 2018 om 09:28

    Waar maken we ons druk om, gewoon een B4S B staat voor Beter!

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    27 juni 2018 om 09:37

    Het is dus inderdaad gewoon een antwoord op wat Mercedes aan het doen is met haar ‘AMG-light’ modellen. Op zich niks mis mee, zolang het ook echt onderscheidend is van de rest van het gamma. In mijn ogen is het dat soms nog te weinig. Vaak is het gewoon een versie met M-pakket en een dikke motor. Wel lekker, maar iets meer onderscheid zou ik wel graag willen zien.

    Login om te reageren
    • redbee5 zegt

      27 juni 2018 om 09:48

      @berlinetta: Tribal vlammen op de motorkap.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        27 juni 2018 om 09:56

        @redbee5: Bijvoorbeeld ja.

        Login om te reageren
  8. densk zegt

    27 juni 2018 om 09:46

    BMW moet eens stoppen met het strooien van die M badges. Als ze die dingen nou gewoon eens gebruiken voor de echte M modellen.. Al die M pakketten zijn leuk (heb ik zelf ook) maar dat maakt het nog geen echte M.

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      27 juni 2018 om 10:36

      @densk: Wie zegt dan dat een M-badge meteen een echte M moet zijn? Dat maken wij er van…ik vind het echt geen probleem wanneer er een M-logo op een BMW zit. Pas als er M3/M4 oid op een 314i wordt geplakt door BMW vind ik het geen porum?

      Login om te reageren
      • densk zegt

        27 juni 2018 om 11:02

        @skinnybmw: ik… Wat mij betreft zouden ze die alleen toe moeten voegen op een echte M zodat deze dus ook meteen te herkennen zijn als een echte M. Om het exclusief te houden zeg maar. Als jij er een andere mening over hebt prima natuurlijk. BMW blijft toch wel lekker rondstrooien met die dingen ongeacht wat wij ervan vinden.

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          27 juni 2018 om 11:30

          @densk: Dat doen ze dus niet en hebben ze nooit gedaan, beginnend met de E12 M535i begin jaren 80. Heb er nooit een probleem mee gehad. Een kenner ziet gelijk of het een echte M betreft namelijk. Ik ben wel van mening dat een M-logo op de dikkere standaard BMW’s hoort…niet op een 114i. Maar iedereen z’n ding natuurlijk. Maar een 340i/440i M-sport met M-stuur, logo’s, onderstel, M-pakket etc. geen probleem.

          Login om te reageren
  9. tjongejongejonge zegt

    27 juni 2018 om 10:08

    Een bmw moet standaard een m badge hebben, dat is de kernwaarde van het merk

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      27 juni 2018 om 10:19

      @tjongejongejonge: Er is in mijn ogen vrij weinig freude am fahren aan een 218i Active Mottenbal. Of een 114i of 518d zonder noemenswaardige opties heeft ook niks met sportiviteit te maken.

      Login om te reageren
  10. ericc zegt

    27 juni 2018 om 10:20

    M650? Komt er dan terug een 6-serie? Of is dit om te voorkomen dat een concurrent met die benaming gaat lopen?

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      27 juni 2018 om 10:32

      @ericc: Is de nieuwe 5GT…?

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      27 juni 2018 om 13:04

      @ericc: als we de geruchten mogen geloven is de nieuwe 8-serie de opvolger van de uitgaande 6-serie en wordt de nieuwe 6-serie anders in de markt gezet.

      Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    27 juni 2018 om 10:20

    Tja.. het is de M van money en de marges op die modellen zijn extra dik dus is het goed. Dat je voor minder waarschijnlijk je 335i kunt laten tunen door een partij met verstand van zaken, helemaal naar jouw smaak laten we maar even buiten beschouwing.

    Login om te reageren
  12. z4coupe30si zegt

    27 juni 2018 om 10:25

    Oud nieuws ?. BMW deed dit o.a. al bij de E24 en E28.

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      27 juni 2018 om 10:37

      @z4coupe30si: Niet helemaal waar? Geldt alleen voor de E12.

      Login om te reageren
      • z4coupe30si zegt

        27 juni 2018 om 10:39

        @skinnybmw: M535i en M635i?

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          27 juni 2018 om 10:46

          @z4coupe30si: E24 M635CSI is een echte M met 286pk en de E28 is inderdaad niet alleen als M5 geleverd. De E12 was ook een M535i. E28 en E12 samen met het standaard 3,5 liter 218pk BMW blok, sorry.

          Login om te reageren
      • shogun zegt

        27 juni 2018 om 10:44

        @skinnybmw: Van de e28 bestaat ook een M535i.

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          27 juni 2018 om 10:50

          @shogun: Ja, my bad. Had mezelf al verbeterd. In mijn hoofd zat alleen de E12…?

          Login om te reageren
          • e28forever zegt

            27 juni 2018 om 15:46

            @skinnybmw:
            Foei!

            Login om te reageren
  13. jannemaneke zegt

    27 juni 2018 om 10:29

    Het is gewoon een marketingtruc om meer geld te vragen voor bepaalde modellen. Je kan het ook gewoon badgetuning noemen. En jan lul met de pet betaalt er graag €5K meer voor dan voor het model zonder M badge.

    Login om te reageren
  14. skinnybmw zegt

    27 juni 2018 om 10:36

    Poeh…de wereld vergaat, zeg…

    Login om te reageren
  15. wjeurs zegt

    27 juni 2018 om 10:41

    Er komt dus ook nog een nieuwe 6-serie?

    Login om te reageren
  16. notsobig zegt

    27 juni 2018 om 10:44

    BMW heeft ook al nep motorgeluid over de speakers, daarnaast steeds meer voorwiel aandrijving en nu dus ook ‘nep’ M-badges af fabriek… Wordt steeds nepper dus. En iedereen maar lekker betalen, want BMW-logo…

    Lijkt erop als ze aan het uittesten zijn hoeveel het logo waard is, hoeveel ze kunnen maken, zonder dat de klanten zullen weglopen…

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      27 juni 2018 om 10:48

      @notsobig: De ‘echte’ classic BMW M-power modellen blijven gewoon bestaan, hoor…met AWD en RWD. Wat maak je je druk?

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        27 juni 2018 om 19:08

        @skinnybmw: Ik? Wees niet bang, ik maak me niet druk hoor… BMW is toch niet mijn merk, dus hoeft ook gelukkig niet…

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          28 juni 2018 om 09:03

          @notsobig: oh, vandaar je reactie…?

          Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    27 juni 2018 om 12:04

    Ja, bij Audi deden ze het 15 jaar geleden al beter door het aanbieden van een A4, A4 S-line, S4, en RS4. Dat was zo geil dat de 335i nu dus een M badge, en de C350 een AMG badge moet hebben. Jammer dat Audi welke redelijk overzichtelijk waren in naam en type nu overstappen naar 40 en 50 TFSI uitvoeringen….

    Login om te reageren
  18. bmw2coupeeigenaar zegt

    27 juni 2018 om 13:04

    Ik begrijp de commotie over M logo’s/typeaanduidingen niet.

    De letter M karakteriseert sportiviteit. Voor de instaprange (x16i/x18i/x20i blokken) is dat met name uiterlijk vertoon gecombineerd met een strakker onderstel. De M logo’s zie je vaak losstaand op het koetswerk.

    Dan heb je de M(serie)35i/40i/50i modellen (het broertje van De M). Daarmee legt BMW meer nadruk op de sportieve motorprestaties. Vandaar dat de M letter wordt meegenomen in de typeaanduiding.

    Tot slot de ultieme M. Gekenmerkt met zijn 4 uitlaten behoeft geen verdere uitleg.

    Login om te reageren
  19. juniorclk zegt

    27 juni 2018 om 16:34

    Ik krijg altijd de neiging om zo’n badge er af te halen, een M S RS AMG van modellen die het niet zijn. Het is gewoon een vorm van bedrog

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North