• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kan Tesla nu al geen auto’s meer verkopen?

Auteur: hayte, gepost 14 augustus 2020 om 19:03 – 45 Reacties

Het logo van Tesla

Tesla wist in juli een stuk minder auto’s te verkopen dan normaal. Wil niemand meer een Tesla of is er iets anders aan de hand?

Tesla heeft nu een nogal gigantisch probleem. Althans, dat zou iemand kunnen denken na het lezen van een recent stuk van Automotive News Europe, ‘Europese verkoopaantallen van Tesla kelderen ondanks levende EV-markt‘. Volgens het artikel is de Europese markt voor elektrische auto’s in het eerste halfjaar gestegen met 34 procent. Tegelijkertijd zijn de Europese leveringen van Tesla gedaald met 18 procent.

Vooral juli zou een waar slagveld zijn. In Duitsland werden er vorige maand 203 Tesla’s geregistreerd; 67 procent minder dan normaal. In Noorwegen en Nederland zou de situatie ernstiger zijn, met een daling van respectievelijk 93 en 94 procent. Zweden zou al helemaal miserabel, met een daling van 98 procent. Deze markten zijn belangrijke markten voor iedere fabrikant voor elektrische auto’s. Als Tesla hier geen auto’s weet te slijten, dan is dat een flink signaal.

Er zijn echter twee denkbare redenen voor de flinke klap in de verkoopcijfers. Enerzijds zou de vraag simpelweg verdwenen kunnen zijn. Anderzijds zou de productie ingestort kunnen zijn. ANE meldt niet echt wat er aan de hand is, anders dan dat Tesla ‘voorrang gaf aan de Amerikaanse markt’.

Electrek nuanceert dit verhaal echter, al zeggen ze niet hoe ze aan hun informatie komen. Volgens deze site komen alle Europese Tesla’s uit de fabriek in Fremont, die batchgewijs voor verschillende wereldmarkten auto’s bouwt. En laat deze fabriek nou onlangs een tijdje dicht te zijn geweest, nét toen de Europese Tesla’s op de planning stonden. Daarom kon Tesla weinig auto’s verkopen, volgens Electrek had dit niks te maken met vraagproblemen. Eind juli is de Europese productie weer gestart, de site verwacht daardoor dat Tesla in september ‘sterke verkopen’ gaat laten zien. In het komende kwartaal moeten we dus zien of Tesla een flinke inhaalslag maakt, of dat er toch meer aan de hand is dan nu wordt gezegd.

Foto: Black on Black van @Emping, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
    Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
  • De bestverkochte auto van Europa is... de Tesla Model 3
  • Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
    Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, Tesla, verkoop, verkoopcijfers

Vorig bericht: « Mercedes is miljarden kwijt door smerige diesels
Volgend bericht: Wolff gaat overstag, Mercedes blijft in de Formule 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. awesome zegt

    14 augustus 2020 om 19:55

    Maar ook al produceer je niet voor een bepaald werelddeel, dan kun je toch nog steeds verkopen? Ik verwacht de auto niet direct mee, toch?

    Login om te reageren
    • mennok zegt

      14 augustus 2020 om 20:00

      @awesome: Ze rekenen pas een verkoop bij levering blijkbaar.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        14 augustus 2020 om 20:14

        @mennok: ah, dat is natuurlijk mogelijk.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        14 augustus 2020 om 20:35

        @mennok: anders zou het wel erg hard gaan met de 600.000 (geschatte) Cybertruck bestellingen.

        Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        15 augustus 2020 om 08:32

        Wat natuurlijk interessante indicator is hun orderbook. Denk helaas niet dat deze openbaar is. Of heeft iemand deze op basis van regio EU of NL bijvoorbeeld. Dat geeft een veel betere indicatie omdat er geen Tesla fabrieken zijn voor de Model 3 in de EU. Natuurlijk komen andere merken ook met elektrische auto’s… we zullen zien.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 augustus 2020 om 20:28

      @awesome: Tesla verkoopt direct aan consumenten waar traditionele merken aan het dealernetwerk verkopen. Een verkoop is pas afgerond wanneer het product geleverd is.

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        15 augustus 2020 om 10:01

        Nou, dat geldt eigenlijk gewoon altijd. Een (koop-)overeenkomst heeft rechten en verplichtingen, pas als die zijn voldaan, dan is de overeenkomst afgerond. Oftewel plicht tot betalen, recht op levering. Open deur dus.

        De ‘autoverkopen’ in de meeste landen worden bepaald door het aantal kentekenregistraties. Meestal, zeker in Europa, vindt de kentekenregistratie weken of maanden plaats na het ondertekenen van het koopcontract (ivm de levertijd van de auto dus). Als iemand een auto zou kopen en die niet op kenteken laat zetten (bijvoorbeeld een verzamelaar), zal die auto nooit worden geregistreerd als zijnde verkocht. Geldt ook voor auto’s die door grote bedrijven worden aangeschaft en die zonder kenteken op eigen terrein rijden. Maar goed, dat zijn in de praktijk maar heel weinig auto’s.

        Login om te reageren
        • Paul58 zegt

          15 augustus 2020 om 11:23

          Valt mee met open deur @Henkp1 – wanneer een importeur de auto aan de dealer ‘verkoopt’ telt dit als een verkoop terwijl een Tesla direct vanaf fabriek aan de klant levert, zit dus wel degelijk een verschil in.

          Login om te reageren
          • henkp1 zegt

            15 augustus 2020 om 12:11

            Welnee man; de statistieken zijn gebaseerd op kentekenregistratie, dus voor de statistieken is een auto pas verkocht als ie op kenteken is gezet. Mooie site met betere naam is kentekenradar.nl

            Als een dealer een auto van de importeur afneemt, geldt dat dus voor de statistieken niet als een verkochte auto. Dat is pas zo als de dealer (voor voorraad of een klant) de auto op kenteken zet. Simpel zat.

            Login om te reageren
        • flutterby zegt

          15 augustus 2020 om 12:38

          @henkp1: als het een open deur is hoef je het niet uit te leggen. Jij spreekt over verkopen terwijl je registraties bedoeld.

          Een andere uitzondering is een dealer die auto’s op kentenen zet zonder dat deze verkocht is. Dit zag je eind vorig jaar (en het jaar daarvoor) gebeuren aangezien de kenteken registratie lijdend is voor de bijtelling.

          Login om te reageren
          • henkp1 zegt

            15 augustus 2020 om 13:35

            Lees dan nog even goed wat ik heb geschreven. Verkocht is voor de statistieken niet hetzelfde als (kenteken-) geregistreerd.

            Als een dealer een auto op kenteken zet zonder dat ie verder verkocht is, wordt die auto voor de statistieken dus toch als verkochte auto geteld.

            Pffff hoe moeilijk kan het zijn.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              15 augustus 2020 om 15:12

              @henkp1: geen idee, maar je maakt het wel erg moeilijk.

              Login om te reageren
              • henkp1 zegt

                15 augustus 2020 om 21:52

                Oh nou leg het weer aan mij; je lijkt m’n wijf wel

  2. davelepeef zegt

    14 augustus 2020 om 20:23

    Als voor verkoop gekeken wordt naar levering, dan zal het zo best eens kunnen. Aan de andere kant is ruim 90% wel erg flink. Het is natuurlijk ook gewoon zo dat er steeds meer competitie komt. Maar ik zou verwachten dat die ook minder makkelijk konden leveren?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 augustus 2020 om 20:30

      @davelepeef: tja, als de fabriek 6(?) weken dicht moet wordt het lastig. Daarnaast moeten die auto’s nog de oceaan over en Tesla levert liever dit kwartaal de auto dan volgend kwartaal. De eerste maand van het kwartaal hebben de Europese levering altijd lager gelegen.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        14 augustus 2020 om 21:45

        @flutterby: ja dat is wel zo. Maar de Kona’s worden ook niet hier gebouwd. Dat van die kwartalen is ook wat gek, toch? Benieuwd hoe het gaat lopen als Tesla meer lokaal gaat bouwen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          15 augustus 2020 om 07:38

          @davelepeef: Tesla kan het niet veroorloven om auto’s te missen op de kwartaalcijfers. Hyundai wel.

          Login om te reageren
        • nissanfairladyz zegt

          15 augustus 2020 om 08:34

          Probleem is elke Tesla die gebouwd wordt is gelijk zowat verkocht. De Kona kunnen ze een voorraad opbouwen in de EU. Vandaar het verschil.

          Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    14 augustus 2020 om 20:32

    Per maand naar Tesla kijken is altijd al kansloos geweest, want de grote boot met auto’s komt niet altijd. En in tijden van Corona sluitingen al niet handig.

    Login om te reageren
  4. flutterby zegt

    14 augustus 2020 om 20:34

    Een genuanceerd artikel over Tesla, zit ik hier wel goed? Kudos!

    Electrek is vaak goed geïnformeerd, maar wel een tikkeltje fanboy. Al is lastig om soms neutraal te blijven over Tesla als het bedrijf goed kent, zoveel potentie.

    Login om te reageren
    • riel zegt

      15 augustus 2020 om 10:18

      @flutterby: maar wel fanboy op alle EV’s, dat scheelt ;)

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        15 augustus 2020 om 15:13

        @riel: behalve Nikola dan ;)

        Login om te reageren
  5. colt zegt

    14 augustus 2020 om 20:38

    Wat mij onlangs in Noorwegen opviel is dat ongelooflijk veel Audi e-trons rondrijden. Tesla is zeker niet meer de enige grote speler.

    Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      15 augustus 2020 om 08:35

      Dat heeft te maken met dat bepaalde merken niet konden leveren. En de Audi Etron werd in andere landen waar men wel kon wachten slecht verkocht…. en omdat noorwegen zoveel subsidie geeft kopen veel Noren de Etron maar.

      Login om te reageren
  6. ty5550 zegt

    14 augustus 2020 om 20:41

    Het zal ook niet helpen dat hun nieuwste model, de y, niet naar europa verscheept wordt maar pas geleverd wordt als ze hem in Europa kunnen bouwen

    Login om te reageren
  7. banderas zegt

    14 augustus 2020 om 21:03

    Dat Tesla vooral resultaten haalt (in o.a. NL) aan het einde van het kwartaal zou AB allang moeten weten. Is al zovaak benoemd en toch komen er telkens artikelen over.

    Login om te reageren
  8. pietje zegt

    14 augustus 2020 om 21:44

    Hele fabriek staat 1,5 maand stil en dan heel verbaast reageren dat er weinig verkocht is?
    Ja écht heel gek, hoe zou dat nou toch komen? Nee precies, Tesla kan geen auto’s vekopen, dat zal het zijn.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      14 augustus 2020 om 21:47

      @pietje: als de totale markt wel gegroeid is, is zo’n sterke (lokale) daling best opmerkelijk toch?

      Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        15 augustus 2020 om 08:37

        Heeft te maken met dat Tesla nog steeds gewoon meer vraag heeft dan ze kunnen produceren. En dus af en toe een boot hier heen komt. Dat is dus niet zo bij andere merken, welke een voorraad kunnen aanleggen in de EU omdat de vraag minder hoog is.

        Login om te reageren
      • pietje zegt

        18 augustus 2020 om 10:25

        In de eerste 1,5 maand van ieder kwartaal maken ze auto’s voor Europa/China (welke dan enkele weken op een schip staan), in de tweede helft voor Amerika zelf zodat ze op het einde van ieder kwartaal bijna 0 voorraad hebben en een grote berg cash op de bankrekening en de cijfers duidelijk zijn. Nu echter was de fabriek verplicht 1,5 maand dicht ivm Corona, precies de 1,5 maand waarin de auto’s voor Europa/China normaal gesproken gebouwd werden, dus kreeg Europa dit kwartaal geen Tesla’s.

        Verder is er net een nieuwe Tesla fabriek in China opgestart voor Tesla’s voor de Chinezen zelf, dus waar eerst alle goedkopere Chinese auto’s in China verkocht werden kopen Chinezen nu Tesla’s en sturen ze hun zelf gemaakte elektrische auto’s naar Europa. Dus dat het nu cijfermatig ineens lijkt alsof niemand in Europa meer een Tesla wil en iedereen een Chinese auto, of een in China gemaakte auto van een Europees merk, is dan niet meer vreemd.
        In werkelijkheid zitten Europeanen echter al bijna een half jaar de smeken om een Tesla, maar zijn ze gewoon niet aan te slepen.

        Login om te reageren
  9. herve11f zegt

    14 augustus 2020 om 22:09

    Het Tesla aandeel gaat delen in 5 op 31 augustus 2020. Waarschijnlijk zullen voordien wel meer rare verhalen opduiken, in de hoop de koers te beïnvloeden. Het is wel zeer toevallig dat dit nu lekt, niet?

    Login om te reageren
    • klaasjevaak zegt

      14 augustus 2020 om 22:45

      @herve11f: zou niet uit mogen maken. Uitgegeven aandelenkapitaal blijft hetzelfde, er worden geen nieuwe aandelen uitgegeven en er vind dus ook geen verwatering plaats. Splitsing is enkel om een aandeel beter verhandelbaar te maken op de markt (lagere waarde per aandeel).

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 augustus 2020 om 07:40

      @herve11f: dat is niets nieuws hoor.

      Login om te reageren
  10. zesinlijn zegt

    14 augustus 2020 om 22:09

    Is het bij iedereen hier nu nog steeds niet duidelijk dat er geen verkopen maar registraties worden geteld? Zodra een er voor een auto een kenteken wordt afgegeven is hij ‘geregistreerd’. Bam, dát is een streepje. De verkoop heeft al eerder plaatsgevonden maar dat is veel moeilijker te tellen. Dus, kenteken op een auto = 1 verkoop.

    Login om te reageren
  11. kobus1967 zegt

    14 augustus 2020 om 22:41

    De koers van TSLA is vandaag hard gestegen, het aandeel word binnenkort in 5 stukken gesplitst.
    Zo slecht gaat het blijkbaar niet, de beursjongens hebben andere info dan autoblog.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 augustus 2020 om 07:44

      @kobus1967: en vele beursjongens hebben miljoenen verloren zo niet meer in de hoop het aandeel naar beneden te krijgen (short posities). Vanuit daar proberen ze elk feit te verdraaien (FUD) om dat voor elkaar te krijgen.

      Login om te reageren
  12. goodvibrations zegt

    14 augustus 2020 om 23:05

    Tesla lijkt nog steeds veel potentie te hebben.. Ze zijn zuinig, goed snellader netwerk.. En relatief voordelig (goede specs). Maar ben benieuwd hoe lang nog…

    Login om te reageren
    • pietje zegt

      18 augustus 2020 om 10:29

      Hoezo zou hier mogelijk een einde aan komen?

      Login om te reageren
  13. superfunky zegt

    15 augustus 2020 om 09:34

    Easy, het Duitse geweld is op stoom aan het komen.

    https://www.zerohedge.com/technology/tesla-crushed-germany-evs-vw-renault-hyundai-group

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 augustus 2020 om 10:05

      @superfunky: Zijn dat nu die ID.3’s die al maandenlang geproduceerd werden, maar niet de openbare weg op mochten? Hopelijk hebben ze volgende maand weer maandenlang de tijd om te auto’s te produceren en orders binnen te halen.. ow wacht..

      Login om te reageren
      • superfunky zegt

        16 augustus 2020 om 08:50

        @flutterby: nee hoor, dat is exact wat de laatste alinea zegt:

        Tesla is facing the same situation globally: The giants have woken up and many of them are now offering or will soon be offering models across the spectrum, and Tesla has to get down in the trenches with them and compete on price, service, quality, reliability, and all the other mundane factors that regular consumers – not true believers – demand. And it’s going to get very tough.

        Login om te reageren
        • pietje zegt

          18 augustus 2020 om 10:32

          Hebben die auto’s autopilot? Een groot wereldwijd snellaad systeem? Over the air updates? Een lange range? Andere goede specs? En inderdaad ook verschillende modellen? Voor een normale prijs dan natuurlijk? En gewoon op 3 fase opladen thuis?

          Login om te reageren
    • riel zegt

      15 augustus 2020 om 10:21

      @superfunky: dat is precies het verhaal van dit hele bericht…

      Login om te reageren
  14. degrotemuis zegt

    15 augustus 2020 om 11:32

    Op de Tesla site staan zo te zien alle Model3 en Model S ‘op voorraad’ met status onderweg. Alleen 1 Model X staat als echt beschikbaar voorraad model. Zonder voorraad geen kenteken registratie, geen geregistreerde sales. Niets nieuws toch? Rare insteek van ANE en zerohedge, de oorzaak is toch duidelijk zou je zo zeggen. Pluisje voor Elektrek!

    Elektrek moet alleen wel even uitleggen hoe de sales in september dan sterk kunnen zijn als tot nu toe ieder model voor Europa redelijk vlot verloopt en er een aardige schaarste aan nieuw beschikbare Teslas blijft. Volgens mij kunnen ze niet meer verkopen dan geproduceerd, dus met gelijk blijvende productie zal het eerder een gemiddelde sales maand worden dan een sterke. Of je moet vergelijken met juli.

    Login om te reageren
  15. ab_deff zegt

    16 augustus 2020 om 09:46

    Nou ik heb de best verkochte EV (EU) van het eerste half jaar gekocht.
    En dat is geen Tesla.
    Een Tesla is een (te) grote strijkbout waar weinig spannends meer aan is,
    na al die jaren zonder wijzigingen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North