• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Katsjing! Ferrari pakt hoofdprijs bij beursgang

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 oktober 2015 om 07:48 – 25 Reacties

Ferrari harkt veel geld binnen bij beursgang


Dankzij een introductiekoers van 52 USD wordt de Italiaanse automaker op bijna 10 miljard dollar gewaardeerd. Een behoorlijke smak geld, maar wie zo’n stukje ‘RACE‘ wil hebben krijgt het nog moeilijk.

Vorige week meldden we reeds dat Ferrari met zijn aanstaande IPO mikt op een aandelenprijs van 48 tot 52 USD, ongeveer gelijk aan vijf bezoekjes aan de Penske Wynn-dealer of een grammetje voor Lapo, en nu is het hoge woord er uit: Ferrari blaakt van het vertrouwen en gaat vol bovenaan de bandbreedte zitten: wie een aandeel RACE wil hebben moet hier 52 USD voor neertellen.

Aangezien slechts 17,2 miljoen stukken – 9% van het totaal – voor het gepeupel beschikbaar komen vertaalt dit zich naar een totale beurswaarde van 9,8 miljard USD, zo’n 9 miljard euro. ‘Veel te duur’, zegt menig analist, maar dat zeiden ze ook van Tesla toen de koers begon te exploderen, en inmiddels is dat veel kleinere bedrijf (ook al kreeg het gisteren na slechte waarderingen van consumentenorganisaties een flinke knauw) dat in zijn leven nog nauwelijks winst maakte veel meer dan het dubbele hiervan waard.

De berichten zijn voorlopig in het voordeel van Ferrari; volgens insiders is de emissie overtekend, wat betekent dat er meer vraag dan aanbod is. Dit is geen garantie dat de koers niet een World Online’tje gaat doen, maar we hebben het hier wel over Ferrari, een instituut, en nog steeds één van de sterkste merken ter wereld.

Foto: Sergio Marchionne, Mr. Moneybanks

Ook interessant!

  • Ferrari Portofino Mansory
    Mansory pakt de Ferrari Portofino aan
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, Ferrari

Vorig bericht: « 10 bestelauto’s die nieuw op de markt zijn
Volgend bericht: McLaren 570S: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. scottishcarspotter2000 zegt

    21 oktober 2015 om 08:02

    Ik ben geen economie-kenner, maar als de vraag het aanbod overstijgt zal de prijs wel flink stijgen lijkt me

    Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    21 oktober 2015 om 08:06

    “Of een grammetje voor Lapo”…

    De dag weer begonnen met koffie uit mijn neus…, thanks @sir_smokalot!!

    Login om te reageren
    • boltiev6 zegt

      21 oktober 2015 om 10:33

      @gtwillem: ik snap dat grammetje voor Lapo niet…kun je uitleggen?

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        21 oktober 2015 om 10:47

        @boltiev6: Die kan Wendy van Dijk je wel uitleggen.

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          21 oktober 2015 om 12:13

          @harrie: Quote heeft al aan de rechter uit mogen leggen waarom ze het verhaal verzonnen hadden en ni mogen ze dat middels een rectificatie kenbaar maken aan heel Nederland. Ik ben absoluut geen fan van Wendy van Dijk maar nog minder een fan verzinsels.

          Login om te reageren
        • boltiev6 zegt

          21 oktober 2015 om 13:45

          @harrie: Ik snap wel dat het om een grammetje coke gaat, maar Lapo niet. Is dat haar koosnaampje ofzo?

          Login om te reageren
          • harrie zegt

            21 oktober 2015 om 13:58

            @boltiev6:
            http://www.autoblog.nl/archive/tag/lapo-elkann

            Login om te reageren
  3. martinus zegt

    21 oktober 2015 om 08:09

    Dan is het nu wachten op de SUV van het sportmerk. Porsche, Jaguar en Bentlet gingen Ferrari al voor.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      21 oktober 2015 om 08:18

      @martinus: vooral die Bentlet :-))

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      21 oktober 2015 om 08:23

      @martinus: dat zie ik zelf niet zo snel gebeuren. Ferrari heeft tot nu toe bijna alleen maar GT’s, sportwagens en supercars gemaakt. Op een verdwaalde 456 Venice en 412 geen eens sedans.

      Bij Jaguar Singer vrij logisch: dat concurreert met Mercedes-Benz en BMW: dan moet je gewoon een SUV hebben in het gamma.

      Bij Bentley is het minder raar, gezien het feit dat ze altijd al een soort van SUV’s verkochten, maar dan laag op de wielen (groot, zwaar, lomp, dorstig en opzichtig). De Bemtayga is gewoon een Conti GT op stelten.

      Porsche had een money maker nodig, vergeet niet dat het merk halverwege de jaren bijna kopje onder ging. Porsche heeft moeite met het verkopen van sportwagens die geen 911 zijn (968, 928 en Cayman zijn geen cashcows geweest, de Bocster werd gelukkig wel een succes). En ze hadden het voordeel dat VW ook een SUV wilde, de Touareg. Deze zijn gezamenlijk ontwikkeld (achterbank en deuren bijvoorbeeld kun je gewoon uitwisselen). Daarbij is Porsche van ‘fabrikant van sportauto’s’ gegaan naar ‘fabrikanten van sportieve auto’s’.

      Als er een Italiaans voorbeeld kan nemen aan Porsche, is et eerder Maserati dan Ferrari.

      Kortom: die SUV komt er echt niet. Wil je een SUV van Ferrari: koop een FF, dichterbij ga je echt niet komen. Ome Sergio ziet heus wel in dat Ferrari an sich erg goed gaat en er in principe niet heel veel veranderd hoeft te worden. In tegenstelling tot Alfa Romeo en Maserati: waar de situatie schrijnender is en de toekomst veel minder rooskleurig.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        21 oktober 2015 om 08:30

        Juist, bovendien hebben ze de Dino nog in het vat als extra zakcentopleveraar.
        Wel leuk om te zien hoe de aandelenkoers in de voorgaande weken lekker voorgemasseerd werd met goed nieuws (productie naar 9.000 stuks, meer pretparken enz). Je zou haast denken dat er een slimme boekhouder aan het roer staat.

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        21 oktober 2015 om 08:35

        Excuses voor de vele typo’s. Autocorrect in combinatie met koffie in mijn neus…

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          21 oktober 2015 om 10:06

          @gtwillem: Je had beter dat grammetje van Lapo je neus in kunnen jagen. Werd je lekker scherp van.

          Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 oktober 2015 om 10:10

        @gtwillem: Laten we hopen dat je gelijk hebt. De feiten die jij noemt, wijzen er inderdaad op dat Ferrari geen SUV nodig heeft. Ze draaien als een tierelier en hopelijk ziet Marchionne dat ook in.

        Aan de andere kant hebben ze wel dat 4wd systeem ontwikkelt. Blijven ze dat alleen gebruiken voor de FF? Het lijkt me dat ze die kosten willen terug verdienen en willen aanbieden op meerdere modellen. Dat kan met een SUV, maar het kan ook met een ‘goedkopere’ variant van de FF, door bijv. Die V8 erin te lepelen. Hopelijk kiezen ze voor dat laatste. Een FF met 4wd en 755 Nm is niet mals.

        Login om te reageren
        • gokartmozart zegt

          21 oktober 2015 om 22:55

          @berlinetta: Ferrari hoeft niks terug te verdienen. De kas is voller dan vol. Op elke auto wordt een vette marge gemaakt. Meer vraag als aanbod . Een van de enkele merken die trouw blijven aan hun roots en laat dat nou heel succesvol zijn

          Login om te reageren
  4. toeter11 zegt

    21 oktober 2015 om 08:20

    Ik dacht dat Ferrari al lang op de beurs was.

    Login om te reageren
  5. potjak zegt

    21 oktober 2015 om 08:23

    De analist, die is emotieloos en technisch. Ferrari is meer en zal dan ook de verwachting van de analist overschrijden.

    Login om te reageren
  6. KEV9 zegt

    21 oktober 2015 om 08:31

    Aan de ferrari eigenaren hier.. een paar milimeter van jouw verhicle is straks van mij.. dus wees er zuinig op :)

    Login om te reageren
    • schoen85 zegt

      21 oktober 2015 om 09:40

      @Soulmaster: je deed m’n mondhoeken omhoog krullen, chapeau! ;-)

      Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    21 oktober 2015 om 09:37

    Ik wist wel dat Sergio gelijk had. Hij heeft altijd gelijk! Maar Ferrari is ook gewoon een belachelijk sterke merknaam. Ik weet niet of het een goeie investering zal zijn aangezien hij niet veel zal stijgen. Maar leuk zal het wel zijn als je een stukje Ferrari koopt.

    Login om te reageren
  8. spykerboy zegt

    21 oktober 2015 om 09:57

    Toch wil ik weten hoe ik ze kan kopen…. Kan ik me toch een ferrari eigenaar noemen ? ow en geld eraan verdiennen uiteraard

    Login om te reageren
    • carfreakjim zegt

      21 oktober 2015 om 10:32

      @spykerboy: Ik wil dat inderdaad ook wel weten, iemand die ons dat kan vertellen?

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        21 oktober 2015 om 11:40

        @carfreakjim: Probeer eens: “Ik wil aandelen kopen hoe werkt dat?” in Google?

        Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      21 oktober 2015 om 12:42

      @spykerboy: via je eigen bank, vaak al online kan je inschrijven op aandelen. Hou er wel rekening mee dat er vaak een minimum aan het aantal aandelen zit dat je koopt. die van ferrari zal rond de 1000 zijn.

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        21 oktober 2015 om 15:20

        @Soulmaster: heb ik al gekeken inderdaad, maar daar zijn ze bij alex niet zo duidelijk in helaas, en minimaal inleg is prima zolang ik het heb liggen uiteraard

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North