• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kerkorian dumpt laatste Ford aandelen (en verliest geld)

Auteur: autoblogger, gepost 30 december 2008 om 09:06 – 28 Reacties

Kirk Kerkorian

Begin dit jaar kocht het investeringsvehikel van Kirk nog wat extra aandeeltjes Ford ter waarde van $8.50 per aandeel. Daarmee kreeg hij een belang van 6,5 procent en werd de grootste aandeelhouder na de Ford familie. Sindsdien is de beurskoers van Ford alleen maar naar beneden gegaan en Kerkorian (91) heeft besloten om zijn verlies te nemen en alle aandelen te verkopen.

In oktober stond het aandeel op $2.50 en reeds op dat moment heeft Kerkorian wat aandelen gedumpt (en verloor daarmee een slordige $44 miljoen). Een week later verkochten ze nog een paar miljoen aandelen en gisteren was de laatste tranche. Hij kreeg $2.22 per aandeel…

Volgens berekeningen zou Kirk tussen de 500 en 800 miljoen dollar verloren hebben.

Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Gratis Ford Explorer voor extreme lefgozer

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Ford

Vorig bericht: « UPDATE: Spyker D8 Litouwen to Cyprus
Volgend bericht: Eliica: elektrisch 8-wielig monster »

Lees Interacties

Reacties

  1. the_real_stig! zegt

    30 december 2008 om 09:18

    tja, zo gaat dat nu eenmaal in de beurs wereld! en eigenlijk is het grootste financiële risico wat je kan hebben veel geld hebben. een enkele bankrekening is maar voor €100000.00 verzekerd en om er niet duizenden te moeten openen, zetten de meeste rijken het om in aandelen en daar betaal je bij deze perioden de prijs voor!

    Login om te reageren
  2. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    30 december 2008 om 09:47

    “Volgens berekeningen zou Kirk tussen de 500 en 800 miljoen dollar verloren hebben.”

    WOW!!

    Login om te reageren
  3. Christian Adriaensen zegt

    30 december 2008 om 09:49

    Nja, de man zal er niet minder kerstaankopen door hebben gedaan denk ik …

    Login om te reageren
  4. Rick dos zegt

    30 december 2008 om 09:51

    Ach ja, you win some and you lose some.

    Wat ik wel knap vind is dat hij nog zo actief is op 91-jarige leeftijd.

    Login om te reageren
  5. papa zegt

    30 december 2008 om 09:52

    Als je nu gaat nadenken achteraf dan is het per saldo altijd al stom geweest om te investeren in deze bedrijven (hiermee doel ik op de laatste 15 tot 20 jaar) door wanbeleid en een verkeerde product-line had iedereen dit kunnen zien aankomen.

    Mijn mening is dat in het nieuwe jaar GM en Chrysler hoe dan ook zullen omvallen, die paar miljarden die ze nu krijgen is genoeg om het uit te zingen tot Obama aan de macht komt, hierna moet er meer geld komen. Ik denk dat we in de range van honderden miljarden moeten gaan denken voordat beide fabrikanten een rendabele lineup hebben. Daarnaast hebben ze dan nog het probleem dat ze erg veel kwijt zijn aan arbeidskosten en pensioenen. Ik zie ze hier niet uitkomen zonder een chapter 11 regeling, er zit niets anders op… dat ziet Kerkorian nu ook!

    Login om te reageren
  6. papa zegt

    30 december 2008 om 09:54

    500 tot 800 pff… das peanuts voor deze ouwe knar…

    His net worth in 2008, according to Forbes Magazine, is $18.0 billion, making him the world’s 41st richest person. (wikipedia)

    Login om te reageren
  7. autoblogger zegt

    30 december 2008 om 10:04

    @Rick Dos: het is vooral zijn investeringsmaatschappij die actief is ;)

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    30 december 2008 om 10:46

    @autoblogger

    Mag toch hopen dat hij genoeg bij zijn qui vive is om niet volledig op zijn investeringsmaatschappij te vertrouwen. Anders kan zijn vermogen wel eens heel snel verdampen. ;)

    Login om te reageren
  9. Bob zegt

    30 december 2008 om 10:49

    Tja .. de aandelenbeurs blijft op zich ook maar een beetje gelegaliseerd gokken. ;) Kerkorian zal er niet echt veel minder om hebben geslapen hoor ..

    Login om te reageren
  10. Waxweazel zegt

    30 december 2008 om 10:51

    Nu de grote vraag … Welke idioot heeft die aandelen gekocht ? :p

    Login om te reageren
  11. Bob zegt

    30 december 2008 om 10:55

    Voor 2.5 kun je nog wel een gokje plegen … Ford staat er stukken beter voor dan GM .. als GM Chapter 11 gaat aanvragen dan zou Ford wel eens een stukje meer waard worden.

    Login om te reageren
  12. Rick dos zegt

    30 december 2008 om 11:00

    Als GM voor chapter 11 gaat dan mag je vrezen met grote vrezen voor Ford. Denk alleen maar aan de toeleveranciers van beide partijen die in de problemen komen.

    Op het moment dat GM chapter 11 aanvraagt zal het desastreus zijn voor je aandelen in welk autofrabikant dan ook.

    Login om te reageren
  13. Xtreme zegt

    30 december 2008 om 11:08

    ” Volgens berekeningen zou Kirk tussen de 500 en 800 miljoen dollar verloren hebben”.

    Lekker ruim nemen, dan weet je zeker dat het goed zit.

    Login om te reageren
  14. Bob zegt

    30 december 2008 om 11:08

    Het aanvragen betekent niet echt dat ze weggaan, maar mensen zullen toch echt minder vertrouwen hebben in het kopen van een auto waarvan het bedrijf beschermd wordt door Chapter 11. Dat betekent meer kansen voor Ford.

    Login om te reageren
  15. Rick dos zegt

    30 december 2008 om 11:14

    GM valt dan niet weg maar ze zullen moeten gaan reorganiseren. Op langere termijn kán het kansen opleveren voor Ford. Maar op korte termijn niet.

    En alhoewel Ford er financieel beter voorstaat dan GM of Chrysler is het echter niet zóveel florisanter dan GM of Chrysler. Ik ben bang dat als GM chapter 11 induikt dat dat wel eens een genade klap voor Ford kan zijn. Ford zit immers niet voor niets aan de onderhandelingstafel met de regering.

    Login om te reageren
  16. JPM zegt

    30 december 2008 om 11:27

    Eigenlijk zijn de aandelen Ford en GM helemaal niet zo hard gedaald de laatste tijd. Als je ze vergelijkt met de dow of de s&p dan zie je dat ze de groei in 2004, 2005, 2006 niet hebben meegepakt. Beleggers hadden toen dus al door dat het de verkeerde kant op zou gaan, vandaar dat ze sinds het begin van de crisis ook niet zo hard zijn gedaald als een dow of s&p.

    Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    30 december 2008 om 11:43

    Die heeft toch geld genoeg. Terwijl hij al die miljoenen verliest, wint hij ze ergens elders toch weer.

    Login om te reageren
  18. robbie zegt

    30 december 2008 om 12:06

    Repost ;)
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/29/carmageddon-update-23-eerste-8-mld-voor-gm-en-chrysler

    Login om te reageren
  19. autoblogger zegt

    30 december 2008 om 12:19

    @robbie: dat artikel had ik al aangepast (zie update) ;)

    Login om te reageren
  20. Oxymoron zegt

    30 december 2008 om 16:17

    Kirk gaat er verstandig van uit dat hij niet genoeg tijd meer heeft om te wachten tot Ford weer opkrabbelt …

    Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    30 december 2008 om 16:56

    Kerkorian is van voor de gelukzoekersgeneratie en zal het hooguit “jammer” vinden dat zijn ego niet gestreeld kan worden op zijn beslissing ..
    hij heeft er geen andere voor hoeven belazeren ..

    that,s all .. voor dat soort knakkers ..

    Login om te reageren
  22. danny zegt

    30 december 2008 om 17:19

    ik zou ook gewacht hebben want Ford staat er volgens mij het beste voor
    Waar is die 800 miljoen dollar eigenlijk naartoe ? Kan toch niet zomaar verdwijnen ?

    Login om te reageren
  23. WieAndersDasAuto zegt

    30 december 2008 om 19:46

    @ danny

    Het is gewoon verdampt. Het is net als je een grasmaaier koopt van 100 euro en het later verkoopt voor 50 euro… Alleen is dit even wat ingewikkelder dan dat van grasmaaier…

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    30 december 2008 om 20:37

    @danny .. geld kan niet verdwijnen .. hooguit devalueren (in waarde verminderen) .. geld is altijd ergens .. en zolang het van bankrekening naar bankrekening gaat en steeds in zakken komt van mensen die het rap weer uitgeven heb je een gezonde economie .. pas als 1 schakel gaat stagneren (geld vasthouden) gaat het mis .. dus crisis ..

    (was een simpel voorbeeldje) ..

    Login om te reageren
  25. Bob zegt

    30 december 2008 om 20:55

    @danny … da’s economie voor je :)

    Login om te reageren
  26. danny zegt

    30 december 2008 om 21:30

    heeft Ford zelf dan een kapitaalsverhoging uitgevoerd ? ( ik ken er ook iets van :) ) of hebben de aandeelhouders massaal hun aandelen verkocht ?

    Login om te reageren
  27. Bob zegt

    31 december 2008 om 18:40

    Hmm .. da’s een beetje een lang verhaal om uit te typen op een blog. Plus ik heb mijn koffie nog niet gehad vanmorgen.

    Login om te reageren
  28. Turbo zegt

    31 december 2008 om 20:15

    VOor iedere verkoper van aandelen is er een koper. Aandelen zijn een netto-spel. Er gaat geen geld verloren, het zit alleen in andere zakken (vaak van de domme, in dit geval Kerkorian zakken in de slimme zakken). Van geld ‘verdampen’ is dan ook geen sprake bij de beurs.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North