Kia Optima Sportswagon, dit is ‘m!

Auteur: , 74 Reacties

Nee, hij is niet zo lekker als de conceptcar, maar dit is gewoon een geslaagde station.

Op de aankomende Autosalon van Genève wordt ‘ie officieel onthuld, maar Kia warmt de wereld alvast op middels een stapel plaatjes en de broodnodige specs. Waarschijnlijk had je de gelijkenissen met de Sportspace concept al opgemerkt en zoals te verwachten viel zijn de scherpe kantjes -die deze conceptcar zo gaaf maakten- eraf geveild om er een productieauto van te maken. Jammer, maar begrijpelijk en logisch.

Enfin, te beginnen met de bagageruimte, die meet 553 liter. Da’s behoorlijk wat voor een station in het D-segment. Al die ruimte zet in je beweging met een 2.0 CVVT benzinemotor à 163 pk of een 1.7 dieselaar met 141 pk en 340 Nm. De zelfontbrander krijgt de beschikking over een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De benzineversie hou je in het gewenste toerengebied met een zesbak of met een zestraps automaat. Tot slot komt er nog een GT-versie met geblazen 2.0, goed voor 245 pk.

Omdat entertainment onderweg tegenwoordig onontbeerlijk is, wordt de Optima uitgerust met Android Auto en Apple CarPlay inclusief 8 inch touchscreen-navigatie-in-je-face-combo. Verder krijgt het interieur een draadloze oplader voor al uw elektromeuk, USB-aansluitingen en alle andere zaken waarmee een familieauto anno 2016 nu eenmaal moet worden uitgerust volgens de koper.

Zoals gezegd debuteert de station over een krappe twee weken in Genève, hij staat in het vierde kwartaal van dit jaar bij de dealer.



74 reacties

Samen met de 6 Sportbreak de mooisten in het segment!
@toyotafortuner: aziatische segment?
@koeckenbacker: ik denk dat toyotafortuner ook de Duitse concurrentie daarbij meeneemt. En ik kan hem geen ongelijk geven.
@RRRobert: de wielen, het toch iets gedateerde front, het display/klokkenwerk, de versnellingskeuze hendel.. kleine dingen waar de duitsers zeker beter in zijn.
@koeckenbacker: bij de meeste Duitsers is het front al 30 jaar niet wezenlijk gewijzigd. En de rest is vooral gewoon smaak. Die automaathandel heb je dan wel weer gelijk in.
@dondeboer: ik vind toch de bmw en mercedes toch vernieuwend genoeg om dan ook nog de identiteit te behouden. De volkswagen is inderdaad drama wat dat betreft.
@RRRobert: vergeet de Zweedse concurrent nou is n keer ni!
@v60polestar: ikea??
@v60polestar: Ik heb mijn Ceed net omgewisseld voor een V40 D4. De volvo heeft een mooie aandrijflijn en een goede wegligging, maar in zo ongeveer alle andere aspecten was de Kia beter. Inclusief de bouwkwaliteit.
Geweldig leuke auto. Hoewel ik geen Kia-fan ben zou k deze overwegen mocht k het kunnen betalen
@sbelali: 90% van de mensen die er in gaan rijden, kunnen ‘m niet betalen, daarom gaan ze ‘m ook leasen.
via iPhone app
@e550: Private lease is the magic word.
via iPhone app
@e550: Dat gaat voor bijna alle auto’s op.Was altijd al zo maar banken financieren al een paar jaar niet zo graag meer.Bij private lease is de auto nog meer de onderpand dan bij andere financieringsvormen.Al gaat ook daar de verkeerde kant op als je het mij vraagt.De accreditatie ligt tegenwoordig hoog maar diezelfde accreditatie zorgt er wel voor dat er meer auto’s verkocht=lees geregistreerd worden.Een dubbelspel als het aan mij vraagt.Er gaan veel mensen in diepe schulden terecht komen als dit blijft aanhouden.
@sydney: vaak betalen bedrijven een groot deel. Een kennis van mij rijdt een Golf GTE full option voor minder dan 200 per maand. No way dat hij die auto ooit zou kunnen kopen met zijn salaris (onder €3000 neto)
@sydney: ik werk zelf bij een financieel tussenpersoon en bij ons word private lease geregistreerd en geaccepteerd zoals ieder ander krediet. Wij kijken dus of mensen het kunnen betalen volgens de regels van de AFM. Naar verwachting is elke maatschappij in 2017 dit beleid aan te houden. Een private lease auto is niet echt onderpand, maar gewoon een soort verhuur auto voor langeren tijd
Safe maar geslaagd!
Toerenteller die @4500rpm al in het rood zit, zelfs voor een diesel al erg vroeg.
En dat noemt men dan ‘sportwagon’? Hmmkay…..
@alcantara:
Is bij een bmw niet anders.
@super: 5000 is t bij mijn bmw diesel
@jmeverts:
Mijn e46 330d en e91 325d allebei 4500
@super: bmw 123d is t 5000
@alcantara: Is nog aardig hoog…maar ja geen 2x 24 inch setup he ;)
@alcantara: Met een diesel heb je ook niks te zoeken bij dergelijke toerentallen (op een enkele biturbo na)

De mijne valt dood qua vermogen na de 4000 toeren.
Potverdikkeme dat ziet er nog eens goed uit!
Je hebt em ook met een 75cm hoger dak ..
Die noemen ze de supersport ..

En de stadsbus uitvoering noemen ze de ultrahypersport ..
@lincoln: En bij de Ultraleggera uitvoering krijg je een gratis aanhanger.
@lincoln: Leuk…Maar hier wordt niet naar autosport verwezen …Maar een sportieve livestyle waar sport benodigheden vervoerd moeten worden …
Dat is ook waar bijvoorbeeld de naam/afkorting SUV vandaan komt.
Nou weet ik dat jij er alleen een geintje van maakt…Maar toch…
@norge: je moet eerst een spatie, en dan twee puntjes. Dan klopt het.
Uit eerdere reviews van de sedan bleek dat de Kia behoorlijk zwaar was, en bovendien te licht gemotoriseerd. Een beetje een auto die je jezelf en anderen niet wenst.
Kijk, komt die nieuwe Alfa toch sneller dan gepland!
Nou snap ik wel waarom Fiat ineens zo’n haast had met het introduceren van de nieuwe Stilo. Die voorkanten lijken wel heel erg op elkaar. Aangezien ze ongeveer tegelijkertijd zijn ontworpen, kun je hier niet spreken van jatten.
Vergeleken met concept….ja, jammer. Veel invloeden van andere merken in het interieur. Beetje BMW, beetje VAG, navi beetje Volvo-like.

Maar kijk eens naar dit en dan naar Kia’s van 10 jaar geleden, wat een vooruitgang zeg!
via iPhone app
@87sandyd: Ik verkocht in 2000 al KIA’s Het is onvoorstelbaar wat voor grote stappen dat merk in relatief korte tijd heeft gemaakt.En al verkoop ik al twee jaar geen KIA’s meer; het merk zal ik altijd blijven waarderen, en niet alleen omdat ik daar écht auto’s heb leren verkopen(een nieuw merk in Europa wat niemand kent die auto’s bouwt op basis van oudere Mazda’s best ver voor de Hyundai overname, daar leer je het wel op) Maar ook door de lieve mensen bij de toenmalige importeur en later Kroymans.Het heeft mij veel vriendschappen,AutoRai’s en een ontelbaar demo’s opgeleverd.
Niet slecht voor een Kia. Achterkant lijkt alleen erg op een Talisman Estate. En ze hebben de naam van Alfa Romeo gejat, alleen zij maken echte Sportswagons. (Als er ooit nog een komt…)
@trustmeiamanengineer:

LOL .. iig nog iemand die totaal inhoudsloze marketing gelul nog serieus neemt ..
Ze hebben de indeling van radio en klimaat regeling mooi overgenomen van BMW.
@citroen4life: Sorry hoor, maar die indeling vind ik zelf niets meer of minder dan vrij logisch, zeg toch ook niet dat ze de plaats van de wielen bij een ander merk hebben afgekeken?
Alles beter dan zo’n vreselijk touch-screen.

jammer dat ie niet 100% op zijn concept lijkt…
@eddythedriver: LOL het is een touchscreen…
@eddythedriver: Dat bedoel ik dus. Logisch die indeling van BMW.
Als ze nou ook de pook van de automaat hadden afgekeken, dit dit was in de jaren 80 misschien modern maar ziet er nu echt niet meer uit.
Interessante motorisaties, auto ziet er ook goed uit! Ben benieuwd naar de prijs.
@dromedaris: ik mis alleen de 177pk 1.6 T-GDi die de stokoude 2.0 CVVT stilletjes vervangt. Beetje raar van Kia om in een nieuw model een oud blok te lepelen.
@goed_koopman: Denk dat de 1.6 T-GDI pas na de facelift geleverd wordt, het moet immers wel spannend blijven.
Zonde… Echt een stuk minder Dan die geweldige concept…
Fraai en netjes meer ook niet.
Best aardig, echter is deze uitvoering het net niet. Andere kleur, normaal glas, een subtiele verlaging (met name de vooras) en een inch grotere wielen en je hebt zowaar een mooie auto.
Achterkant doet me denken aan de Honda Accord station.
Mooie wagen dit
Mooie auto wel op het tamme af. Zullen hem dus vaak zien op de weg.
imo teveel geschaafd. Jammer vond concept echt heel gaaf. En waarom van die alu lijsten op het dak, doet het plaatje geen goed
Lijkt me nogal redelijk hoog op zijn poten te staan.
En eerlijk gezegd vond ik de vorige Optima eleganter, de sedan-versie dan natuurlijk.
35 foto’s.. en dan niet 1 foto van de kofferbak! Maar hij/zij ziet er wel geslaagd uit, al ben ik bang dat dit erg afhankelijk is van de velgen
Mooie wagen, hoop wel dat hij een beetje te betalen valt in Nederland!
Kia doet goede zaken. De nieuwe Sportage is ook al een goede kar. Niks mis met zulke auto’s.

Maar @mauritsh die 553 liter in dit segment is toch heel modaal? Keurig in de pas, een middenmotor met nauwelijks meer dan de ‘kleintjes’.
– 6, 520
– Mondeo 525
– Avensis 543
– Insignia 550
– 508, 560
– V70, 575
– Passat 650
– Superb 660

En hun premium broeders, maar daar concurreert een Kia niet mee:
– C 490
– 3, 495
– A4, 505
@phaeton: wat is het verschil tussen ‘behoorlijk wat’ en ‘modaal’?
@MauritsH: Dertig liter meer dan de kleinste. Dat is naar mijn mening niet behoorlijk wat, wanneer een Passat 20% meer kan verstouwen.
@phaeton: ik vind het geweldig, maar als je het niet erg vindt ga ik weer verder met m’n werk.
Waarom nou weer van die idioot kleine achterste zijruitjes, sorry maar da’s echt geen gezicht. En het doet ook weinig goeds voor het uitzicht schuin naar achteren. Er zijn meer stationwagens die daar last van hebben, maar bij deze is het wel heel extreem.

Verder zie ik vooral een Passat station met Alfa Romeo achterlichten. Weinig spannends aan dus.
Erg mooie wagen, wel even ander kleurtje (Honda had ren mooie kleur paars). Kia maakt echt grote stappen en daar mogen ze best trots op zijn om dat in zo’n relatieve korte tijd voor elkaar gekregen te hebben.
Een dag segment station moet gewoon 600liter bagageruimte halen.. Dit is niet op ’t niveau van Passat, Superb, etc. Verder best een fraaie auto met een mooi interieur. Als dit rond de 4 mille minder kost dan een Passat dan zie ik het wel een succes worden.
@w0o0dy: helaas, door de veel hogere afschrijving wordt ie in de lease duurder dan de 4 mille duurdere Passat..
En dat is nummer drie die de neus van de Passat jat.. Talisman ook al.
Ziet er netjes uit. Ben wel benieuwd op welk niveau ze nu staan wat interieur betreft. Wellicht tijd om eens wat rond te kijken. Al lang niet meer gedaan.
De nieuwste Passat is een veel mooiere auto.
@nidlaobud: en Elvis leeft…
Erg knap hoe ze een prachtige concept in deze uitermate suffe allemansauto hebben weten om te zetten!
@367pk: Zouden ze daarvoor de samenwerking met Subaru voor hebben gezocht? Die zijn toch wel de koningen van het presenteren van toffe concepts en ze vervolgens als saaie auto op de markt te brenge.
Niet slecht van Kia, maar vanaf de achterportier kloppen de verhoudingen niet meer vanaf de zijkant gezien, dan is de sedan toch veel beter gelukt. Maar ja, wat wordt de prijs? Want in deze klasse zal men toch heel erg op prijs en uitrusting moeten concurreren om kopers te trekken (en dan vooral in vergelijking met de Hyundai i40 en Toyota Avensis en wellicht ook de Mazda 6 die ik zelf rij).
Het achterste zijruitje had wat mij betreft wat minder omhoog mogen lopen, maar verder is het zowel van buiten als van binnen een heel nette wagen. Hij oogt niet zo mooi en strak als hun Cee’d Sportswagon, maar goed, dit is dan ook Kia’s eerste grote station sinds een lange tijd.
Mooie auto geworden…Maar das best lastig om toe te geven voor de jerry fanboys..
Die Koreanen zijn ook lang niet meer wat het ooit geweest is. Ziet er allemaal prima uit van binnen.
Ik rijd Mercedes. Heb hiervoor Volvo gereden. Maar dit. Dit ziet er echt heel lekker uit. Mooi, strak en bovenal: comfortabel. Kia is heel goed bezig. Nog even en ze zijn bijna premium!
Ben ik de enige die zich stoort aan de kentekenplaat die weer nét uit het midden zit net als bij de Santa-Fé van zustermerk Hyundai? Overigens vind ik ‘m niet mooi, terwijl de sedan mij behoorlijk verraste. Iets klopt er niet aan de verhoudingen ofzo.
Iemand een idee hoe het zit met de kofferruimte? De sedan versie was serieusbeperkt door een verstevigingsbalk die van links naar rechts door de koffer liep….
Het interieur is een beetje van Audi, een beetje van BMW en een beetje van hunzelf? Ziet er wel erg goed uit voor een Kia. Stoelventilatie zie je ook niet vaak. Zeker niet in deze klasse.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).