
Het spotterslegioen is weer eens de wereld over geweest, en kwam met een tweetal door Alpina bewerkte 5 Series met biturbo terug. De ene klassiek, de andere modern. Een mooie gelegenheid voor een ‘kies maar’ dus!
Alpina bedient zich zowel van rappe diesels als benzine-uitvoeringen. De D5, op basis van de nieuwste generatie 5 Touring (F11) is een serieus rappe oliestoker. Met 350 pk en twee keer zo veel Newtonmeters (700 Nm dus) komt hij prima van zijn plek (0-100 in 5,2 sec en een top van 270), en is bovendien van alle moderne gemakken voorzien. Jeanbest wandelde in Stuttgart rond, en liep er een tegen het lijf. Bekijk al zijn foto’s op autojunk.
Gaan we een stukje terug in de tijd, niet minder dan 3 generaties om precies te zijn, dan komen we bij de E34 uit. Met bouwjaren die tussen 1988 en 1995 liggen is hij gemiddeld grofweg alweer 20 jaar oud, maar het design is nog steeds knap in mijn ogen. En ook al is hij oud, de cijfers staan nog als een huis.
Alpina nam een 535i en ging er mee aan de slag. Dankzij twee turbo’s op de 3,5 liter zes-in-lijn trok het blok er 360 pk en 520 Nm uit. Da’s 10 pk meer dan de (F11) D5 dus. Met dit powerhouse accelereerde de B10 in 5,6 seconden naar de 100 en kon een topsnelheid van 290 km/u behaald worden. Dit Zwitserse exemplaar werd door bugatti2405 gespot. Bekijk hem op autojunk.
Qua performance maakt het dus niet eens zo veel uit, dus het komt (zoals altijd bij ‘kies maar’) uit op je persoonlijke smaak. In welke van de twee word jij het liefst gezien, de comfortabele nieuwe D5, of toch de klassieke B10? Kies maar!





B10 BITURBO sws
Benzine!
@kp92:
Toen Benzine nog betaalbaar was!
@eklasse: oh jeetje, wat een parels!!!
@jzaero:
@eklasse: Wauw!!
@eklasse: Prachtig!
D5 Bitte!
Doe mij de B10 maar, de moderne is voor ‘cocks’
Dan ben ik liever een bejaarde drugsdealert
Alpina B10 V8S svp. ;)
Ik ben toch meer van de ouwe meuk.
D5 rules (even over M5)
@spidermann: true!
@spidermann:
Op de openbare weg toch zeker op het circuit denk ik dat de M5 hem het snot voor ogen rijd.
Het zijn Alpina’s dus allebei plaatjes!
Maar als ik echt moet kiezen: de B10 graag.
Benzine!!! Sowieso is de BMW E34 de allereerste BMW waar ik als kind in zat! Eentje met Alpina-uitlaattraject incl spruitstukken en chip. Daar begon dan ook mijn BMW liefde mee ;)
Ik zou voor de e34 gaan als ik nu mocht kiezen maar moest ik een gezin hebben zou het de D5 zijn, kwestie van veiligheid en dat soort onzin.
D5, ouwe alpina’s vind ik veel mooier
Voor een 20 jaar oude auto is die D10 echt een beest!
@meneersander:
B10 met de B van Benzin.
@Hupke: klein foutje! Beetje bijkomen van de zaterdag. En zolang ik me vriendin maar met de goede naam aanspreek is er niet zoveel aan de hand, geloof ik ;)
@meneersander:
Haha, moest je haar niet bij de juiste naam noemen kan ik me best wel inbeelden dat er wel heel wat aan de hand zou zijn :P
Alpina D5? Dat is met de D5244T11 motor toch?
prachtige wagens.
Wel grappig 20 jaar verder en nog niet zo heel veel vermogen uit weten te halen. Welke ik zou kiezen, voor nu B10 Biturbo maar als ik een gezin heb dan toch maar D5.
@zakar36:
Is dan ook een diesel, uit benzineturbo’s wordt inmiddels wel wat meer pk gehaald…
Die B10 Biturbo is toch wel leuk erg spul, voor een paar duizend euro vind je ze nog wel bij de Oosterburen. Staat ook een leuke E34 B10 4.0L te koop, 1993, 315pk, full options, 60.000 km na revisie ….
Gewoon de nieuwe ‘shit’…hoewel het dieselen wordt dan…zucht. Maar zo’n afgeragde afthandse 6e hands B10, daar wil je niet mee voor de dag komen in mijn omgeving / milieu / buurt :lol:
B10, heb een e34 gehad, niet kapot te krijgen. Dat moet van die F11 nog maar blijken
De topsnelheid van de d5 is best teleurstellend, want ik heb mijn cls320 cdi laten chippen bij heinz naar 270 pk en op gps haalt hij een topsnelheid van 268 km/u. In duitsland getest weliswaar
@mercedesclsfan: Als je op de Nederlandse snelwegen vol gas geeft blijft de top het zelfde hoor.
@meneersander: Grapjas dit is om te voorkomen dat de politie mijn reactie leest en denkt een mogelijkheid te hebben gevonden het gat in de begroting te dichten
K dacht dat de b10 312km/h liep….
Doe mij maar zo’n D5!
hond moet mee kunnen, de touring dus :)
Vind de nieuwe 5 veeel mooier dan de oude…