• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Alpina D5 of B10 Biturbo

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 mei 2012 om 18:50 – 35 Reacties

Battle of the Alpina


Het spotterslegioen is weer eens de wereld over geweest, en kwam met een tweetal door Alpina bewerkte 5 Series met biturbo terug. De ene klassiek, de andere modern. Een mooie gelegenheid voor een ‘kies maar’ dus!

Alpina bedient zich zowel van rappe diesels als benzine-uitvoeringen. De D5, op basis van de nieuwste generatie 5 Touring (F11) is een serieus rappe oliestoker. Met 350 pk en twee keer zo veel Newtonmeters (700 Nm dus) komt hij prima van zijn plek (0-100 in 5,2 sec en een top van 270), en is bovendien van alle moderne gemakken voorzien. Jeanbest wandelde in Stuttgart rond, en liep er een tegen het lijf. Bekijk al zijn foto’s op autojunk.

Gaan we een stukje terug in de tijd, niet minder dan 3 generaties om precies te zijn, dan komen we bij de E34 uit. Met bouwjaren die tussen 1988 en 1995 liggen is hij gemiddeld grofweg alweer 20 jaar oud, maar het design is nog steeds knap in mijn ogen. En ook al is hij oud, de cijfers staan nog als een huis.

Alpina nam een 535i en ging er mee aan de slag. Dankzij twee turbo’s op de 3,5 liter zes-in-lijn trok het blok er 360 pk en 520 Nm uit. Da’s 10 pk meer dan de (F11) D5 dus. Met dit powerhouse accelereerde de B10 in 5,6 seconden naar de 100 en kon een topsnelheid van 290 km/u behaald worden. Dit Zwitserse exemplaar werd door bugatti2405 gespot. Bekijk hem op autojunk.

Qua performance maakt het dus niet eens zo veel uit, dus het komt (zoals altijd bij ‘kies maar’) uit op je persoonlijke smaak. In welke van de twee word jij het liefst gezien, de comfortabele nieuwe D5, of toch de klassieke B10? Kies maar!

Ook interessant!

  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • Alpina heeft weer een officiële Nederlandse importeur
  • Gespot: een Alpina D3-buikschuiver
  • Alpina B8
    Blubberdikke Alpina B8 bevestigd

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, alpina, b10, D5, e34, f11, Gespot, kies-maar

Vorig bericht: « Oranje Mustang cabrio is de eerste Mustang met hardtop
Volgend bericht: BMW 135i vs 911 Turbo op de Autobahn [+300 km/u] »

Lees Interacties

Reacties

  1. trisx zegt

    6 mei 2012 om 18:50

    B10 BITURBO sws

    Login om te reageren
  2. Justawheelchairguy zegt

    6 mei 2012 om 18:51

    Benzine!

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      6 mei 2012 om 19:19

      @kp92:

      Toen Benzine nog betaalbaar was!

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        6 mei 2012 om 19:32

        @eklasse: oh jeetje, wat een parels!!!

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          6 mei 2012 om 19:45

          @jzaero:

          Login om te reageren
      • Justawheelchairguy zegt

        6 mei 2012 om 19:42

        @eklasse: Wauw!!

        Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        7 mei 2012 om 10:09

        @eklasse: Prachtig!

        Login om te reageren
  3. dennisr zegt

    6 mei 2012 om 18:54

    D5 Bitte!

    Login om te reageren
  4. veyronslr zegt

    6 mei 2012 om 18:58

    Doe mij de B10 maar, de moderne is voor ‘cocks’
    Dan ben ik liever een bejaarde drugsdealert

    Login om te reageren
  5. Alpinaa zegt

    6 mei 2012 om 18:59

    Alpina B10 V8S svp. ;)

    Login om te reageren
  6. 2SLOW4ME zegt

    6 mei 2012 om 19:00

    Ik ben toch meer van de ouwe meuk.

    Login om te reageren
  7. spidermann zegt

    6 mei 2012 om 19:09

    D5 rules (even over M5)

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      6 mei 2012 om 19:21

      @spidermann: true!

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      6 mei 2012 om 22:32

      @spidermann:

      Op de openbare weg toch zeker op het circuit denk ik dat de M5 hem het snot voor ogen rijd.

      Login om te reageren
  8. Carreza zegt

    6 mei 2012 om 19:13

    Het zijn Alpina’s dus allebei plaatjes!
    Maar als ik echt moet kiezen: de B10 graag.

    Login om te reageren
  9. jzaero zegt

    6 mei 2012 om 19:29

    Benzine!!! Sowieso is de BMW E34 de allereerste BMW waar ik als kind in zat! Eentje met Alpina-uitlaattraject incl spruitstukken en chip. Daar begon dan ook mijn BMW liefde mee ;)

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    6 mei 2012 om 19:31

    Ik zou voor de e34 gaan als ik nu mocht kiezen maar moest ik een gezin hebben zou het de D5 zijn, kwestie van veiligheid en dat soort onzin.

    Login om te reageren
  11. bonkers zegt

    6 mei 2012 om 19:54

    D5, ouwe alpina’s vind ik veel mooier

    Login om te reageren
  12. meneersander zegt

    6 mei 2012 om 20:38

    Voor een 20 jaar oude auto is die D10 echt een beest!

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      6 mei 2012 om 22:32

      @meneersander:

      B10 met de B van Benzin.

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        6 mei 2012 om 22:41

        @Hupke: klein foutje! Beetje bijkomen van de zaterdag. En zolang ik me vriendin maar met de goede naam aanspreek is er niet zoveel aan de hand, geloof ik ;)

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          7 mei 2012 om 12:37

          @meneersander:

          Haha, moest je haar niet bij de juiste naam noemen kan ik me best wel inbeelden dat er wel heel wat aan de hand zou zijn :P

          Login om te reageren
  13. Anoniem zegt

    6 mei 2012 om 20:53

    Alpina D5? Dat is met de D5244T11 motor toch?

    Login om te reageren
  14. pikes83 zegt

    6 mei 2012 om 22:16

    prachtige wagens.

    Login om te reageren
  15. zakar36 zegt

    6 mei 2012 om 22:22

    Wel grappig 20 jaar verder en nog niet zo heel veel vermogen uit weten te halen. Welke ik zou kiezen, voor nu B10 Biturbo maar als ik een gezin heb dan toch maar D5.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      7 mei 2012 om 13:18

      @zakar36:
      Is dan ook een diesel, uit benzineturbo’s wordt inmiddels wel wat meer pk gehaald…

      Login om te reageren
  16. rechercheur zegt

    6 mei 2012 om 22:42

    Die B10 Biturbo is toch wel leuk erg spul, voor een paar duizend euro vind je ze nog wel bij de Oosterburen. Staat ook een leuke E34 B10 4.0L te koop, 1993, 315pk, full options, 60.000 km na revisie ….

    Login om te reageren
  17. Megakix zegt

    6 mei 2012 om 22:56

    Gewoon de nieuwe ‘shit’…hoewel het dieselen wordt dan…zucht. Maar zo’n afgeragde afthandse 6e hands B10, daar wil je niet mee voor de dag komen in mijn omgeving / milieu / buurt :lol:

    Login om te reageren
  18. r2d2 zegt

    7 mei 2012 om 10:13

    B10, heb een e34 gehad, niet kapot te krijgen. Dat moet van die F11 nog maar blijken

    Login om te reageren
  19. mercedesclsfan zegt

    7 mei 2012 om 13:50

    De topsnelheid van de d5 is best teleurstellend, want ik heb mijn cls320 cdi laten chippen bij heinz naar 270 pk en op gps haalt hij een topsnelheid van 268 km/u. In duitsland getest weliswaar

    Login om te reageren
    • meneersander zegt

      7 mei 2012 om 22:43

      @mercedesclsfan: Als je op de Nederlandse snelwegen vol gas geeft blijft de top het zelfde hoor.

      Login om te reageren
      • mercedesclsfan zegt

        10 mei 2012 om 17:22

        @meneersander: Grapjas dit is om te voorkomen dat de politie mijn reactie leest en denkt een mogelijkheid te hebben gevonden het gat in de begroting te dichten

        Login om te reageren
  20. 3246cm252kw zegt

    7 mei 2012 om 22:23

    K dacht dat de b10 312km/h liep….

    Login om te reageren
  21. kickass zegt

    8 mei 2012 om 16:57

    Doe mij maar zo’n D5!

    Login om te reageren
  22. tjorque zegt

    8 mei 2012 om 17:25

    hond moet mee kunnen, de touring dus :)

    Vind de nieuwe 5 veeel mooier dan de oude…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North