
Vandaag op het Kies Maar-podium: twee moderne interpretaties van een musclecar. De Chevy Camaro neemt het op tegen de Challenger van Dodge. Ze zijn snel, krachtig en bij uitstek geschikt om vele kilo’s aan bandenrubber op te roken. Maar in welke Amerikaan doe jij dat het liefst?
Voor het gemak laten we de Mustang van Ford even buiten beschouwing. Die nemen we een andere keer wel mee. Vandaag gaat het om de volbloed V8jes van Chevrolet en Dodge. Voor de Camaro pakken we meteen de sterkste: de Camaro SS. Aan boord vinden we een 6.2-liter V8 die 405 ongeduldig trappelende paarden richting de achterwielen stuurt. Daarachter hangt een automaat met zes verzetten (met handbak krijg je trouwens 422 pk onder de kap). Zware rechtervoeten moeten deze Chevy in 4.7 tellen naar de honderd km/u kunnen trappen, en met een vrij stukje Autobahn in het vooruitzicht kan een top van 285 km/u worden gehaald. Specs om over naar huis te schrijven, maar het kan zijn dat je er meer voldoening (lees: meer pk’s) uit wil halen. Geen nood. Genoeg tuners die dit met liefde voor je willen doen. En Mika Salo zal het met je eens zijn. Een retro-eske interieur en 20″ lichtmetaal maken het plaatje compleet: dit is wat je verwacht van een pk-beest uit The States.
Maar wat te denken van zijn directe concurrent in de vorm van een Challenger? Er zit een faceliftje aan te komen, maar wij pakken nog even de oude vertrouwde SRT8. Dus met een 6,1 liter HEMI aan boord en een 0-tot-honderd-tijd van minder dan 6 seconden. Voor het schakelwerk pakken we de vijftraps automaatbak (handbak is niet leverbaar in Nederland, dus vandaar). Dit alles weegt bij elkaar zo’n 1.880 kilo, en de maximum snelheid ligt op 270 kilometer per uur. Ook hier weer een retro-uiterlijk dat van de anabolen heeft gesnoept. Liever wat meer vermogen in je Dodge, en ben je het niet helemaal eens met de 0-160-0 tijd van 17 seconden? Fanatieke sleutelaars geven je Challenger graag wat extra pep.
De hybridificatie van ons wagenpark mag dan al ruime tijd in volle gang zijn, deze achterwielaangedreven achtpitters doen daar eventjes niet aan mee en geven oprechte petrolheads anno 2010 nog wat ze willen. Maar welke van deze twee wil jij het liefst laten brullen, roken en denderen? Kies dan!




Dodge
Camaro, puur gebaseerd op het uiterlijk.
Wanneer krijgen we trouwens die poll?
Chevy in het geel graag, en dan hopen dat Megan Fox er gratis bij zit
dodge! ziet er veel beter uit
Dodge.
Dodge. Beter gelukt retro design.
mustang.
De Chevy.
Net iets mooier
Ik ben bang dat ik elke keer op de kofferklep zou moeten gaan kijken welke het ook al weer is…
Geef ze allebei dan maar, dan leer ik misschien het verschil kennen.
@mout:
Was net hetzelfde aan het denken.
Niet echt een voorkeur, ik heb het niet voor die Amerikaanse wagens. De Z01 als uitzondering.
@SHFT: is dat ZO6 en/of ZR1?
@MarkieS:
Oei, de ZR1 uiteraard, waar zat ik met mijn hoofd.
Ik ga met Laue mee, de Camaro voor mij. ;)
Nee joh, geef mij maar de Dodge Challenger met een 8277cc V10.
Camaro, die is sneller en heeft niet zo’n last van obesitas zo te zien.
De Dodge, gewoon mooier.
De Camaro staat op het chassis van de Holden Monaro, de challenger op het chassis van een T-Ford. Omdat we in NL best veel bochten hebben ga ik voor de Holden Camaro :)
@Joland:
De challenger staat op een zwaar verbouwde E klasse.
OEH… Calimero… uhm nee camaro
Ik ga hier geen antwoord op geven :D
@Joland, Challenger heeft onderstel van Mercedes techniek, dus helaas voor jou.
trouwens dat de chally met rokende banden op de foto staat zegt genoeg.
Challenger, alleen op uiterlijk gebaseerd. Heb geen zin om het bericht te lezen.
Waar blijft de poll??
De Camaro natuurlijk.., Dodge lijkt teveel op het origineel
Camaro, puur omdat het dashboard van de Challenger retesaai is.
@Jurriuit:
Je moet niet naar het dashboard kijken, maar in de linke spiegel en opletten wanneer je de band van de velg burnt ;)
geef mij de voorkant van de Camaro en de achterkant van de challenger en ik las het aan elkaar.
@reinier73: +1
De neus van de Dodge vind ik wel erg minimalistisch, terwijl ik die wanabee-Corvette achterlichten van de Chevy wat minder kan waarderen.
Dodge Challenger. Heb er een keer in mogen meerijden .. wat was dat gaaf!
De Challenger ziet er ook wat stoerder uit vind ik.
Als er een poll komt zal ik mijn stem uitbrengen.
Niet moeilijk, de Camaro voor mij.
Ziet er brutaler uit en is de betere rijdersauto.
Lood om oud ijzer. Ze lijken wel heel erg op elkaar. Ik zou voor Camaro gaan, die is iets stoerder en heeft het orginelere interieur (hoewel een Polo er nog altijd beter uit ziet).
Ik kies optie 3 (Ford Mustang)
En van deze 2 wordt het dan toch de Camaro, mooiere lijnen.
Dodge is mooier, maar de Camaro schijnt beter te rijden.
Doe maar de Camaro dan…
ALLEBEI
Dit is een iedioot moeilijke keuze dus dan maar allebei, of wachten even wachten en dan een Camaro convertible en een dichte Challenger
De Camaro, mooier interieur. Exterieur vind ik bij beide auto’s even mooi.
challeger omdat ik die mooier vind.
Camaro SS, vind ik mooier
Bij gebrek aan de Mustang, dan toch maar de Dodge. Ook al is de Camaro zeer waarschijnlijk de betere auto, als je naast zo’n Dodge staat kriebelt alles in je lichaam.
Die auto klopt gewoon. (Qua uiterlijk).
Maar goed… Zodra de Mustang ook in het lijstje staat, ga ik direct voor de Mustang!
@Bertus: i,m with @Bertus ..
@Bertus and me against the rest of the world ..
De Challenger, De looks alleen al
dodge, geen twijfel mogelijk
Camaro, graag de cabrio voor mij….
Camaro SS met RS pakket, maar dan mis je de Mustang die eigenlijk veel en veel beter is.
Heel makkelijk voor mij omdat de challenger SRT mijn nummer één auto is en ik vind de camaro veels te overstyled en het geluid van de challenger is heeeeeerlijk!
de Camaro in BumbleBee uitvoering Graag :P
Ik zie geen verschil, sorry.
@sacha:
De een is rood en de ander oranje.
Simpel, toch?
De Dodge, van die andere staan te veel op Zomoto.
Mag ook de voorkant van de Challenger en de achterkant + de 6.2 liter V8 van de Camaro SS?
de camaro was in 69 een van de langzaamste musclecars en ik zie nog steeds (onterecht) de nieuwe camaro als een ‘kleintje’. De challenger was en is gewoon de beul dus doe die maar
Beide, maar Dodge Challenger wint op punten
De dodge puur om die achterlichten heerlijk!
Kent iemand deze?
http://www.cwwcardesign.com/cars/dodge_challenger_station_wagon.html
@L=Fred:
Nee. Maar bedankt :)
Challanger, zelfs als de mustang mee zou doen
Zonder twijfel, de Challenger.
Camaro natuurlijk
en de Camaro Shooting Brake
http://www.cwwcardesign.com/cars/chevrolet_camaro_shooting_brake.html
De Camaro! Ik heb er net 3 weken in rond gereden door Californie, Utah, Arina en Nevada. Gifgroen met zwarte racestrepen. Wat een bak!
Dussss lincoln, verliefd!
Jullie zijn niet de enige die liever de Challenger hebben, hier is er nog een. Dit soort auto’s moet je wat mij betreft niet kopen omdat je zo graag bochten neemt, maar keihard of juist heel relaxed rechtuit wil. Daarom de Dodge. SRT-8 alstublieft.
@Vinny_93:
jaloers kreng ..
ik kies voor de chevrolet camaro
ik vind het een vetgave bak
de dodge is iets te klassiek kwa uiterlijk naar mijn smaak.
de challenger was mijn eerste ingeving, maar toen ik het filmpje van mika salo’s challenger nog eens bekeek…
eh..mika’s camaro bedoel ik natuurlijk.
Dit is volgens mij de eerste kies maar waarbij ik echt moeite moet doen om er een keuze uit te persen… hmmmmmm…
Okay de Camaro alstublieft :D
Doe mij maar de Camaro. En dan geel in de exacte Bumblebee trim. Helemaal te gek!
Heb net ook in de gallery de twee interieurs naast elkaar gezet en vind de Camaro het meest sportief ogen met de hoge console, lage metertjes, enz. Wel graag met handbak aub..
Elke keer als ik er eentje zie (op plaatjes dan, in het echt heb ik geen van beide nog gezien) moet ik weer even nadenken welke ook al weer welke was… Qua uiterlijk maakt het me niet zoveel uit, maar ik zou voor de Challenger gaan omdat die niet zo’n kitscherig interieur heeft.
k zou de chevy nemen, vind de dodge er wat lomper uitzien
Of de Z28..
via Nu.nl (waarom lees ik hier niets over op Autoblog.nl, jullie denken niet dat ie komt?)
Maar deze week is een Chevrolet testteam in de weer met een heftiger versie van de Camaro. Een Z28. De auto krijgt andere bumpers, grotere luchtinlaten en een aangepast onderstel. Vier uitlaten bulderen de klanken naar buiten.
Onder de kap komt naar alle waarschijnlijkheid de V8 met compressor die in de Cadillac CTS-V tot een machtige 564 pk komt. Dat is bijna 140 pk meer dan de tot nu sterkste versie van de huidige Camaro, de SS. Via grijze import is de Camaro al langer bij ons leverbaar, Chevrolet Nederland haalt vanaf augustus 2011 zelf de auto naar Nederland.
http://www.nu.nl/auto/2349764/toch-groen-licht-camaro-z28.html
Dodge Challenger voor mij. Smoelt net wat beter..
challenger + 20000000 liter benzine
of de mustang
Ik kan niet kiezen doe maar allebij + een mustang!
@Sacha/Citrofiel: Jammer dat zichzelf “autoliefhebber”
noemende mensen zoals jullie zo weinig intresse/kennis hebben van deze auto’s. En als het nou zo’n slecht verkopend model zou zijn, Camaro binnen 1 jaar 100.000 stuks.
Hier nog wat extra info voor Sacha : De Camaro Z28 zal elke AMG huili laten doen 0-100, op de Ring en ook op betrouwbaarheid. En dat terwijl er nog niet eens een tuner overheen is gegaan.
Welcome to the globalcarindustry.
@W116: Jammer dat dat alleen de V6 nog maar was.
Die word nl tot nu toe alleen in het synergygroen gemaakt.
Maar ook leuk.
Camarok, superzekerweten!!
de camaro!
ze zien er alle 2 leuk uit persoonlijk vind k de camaro iets beter vooral in de ss.
Alleen nu het rijgedrag en hoe alles van binnen in elkaar zit. De camaro rijd en zit stukken beter.
Challenger.
Overduidelijk de Challenger en het liefst de SRT10 Concept… #kwijlt
Moeilijk. De camaro pas nog in het echt gezien, maar de dodge nog nooit..
Toch maar de dodge net iets mooier..
DE dodge graag.Neem het kliko dash wel op de koop toe.
for the looks: DODGE
Ik puur voor de Challenger. Stuk mooier en cooler dan Camaro. De nieuwe Camaro kan mij op een of andere manier niet boeien.
challenger
altijd al een gave auto gevonden en dat blijft ook zo
Ik zou kiezen voor de Chevrolet Camaro… En dan nog langs die Tuningboer gaan
Beide schitterend. Challenger spreekt me weer aan vanwege zijn meer ‘cleane’ look maar de Camaro is dan juist net wat stoerder. MAARRRRRR…. ik zou gaan voor de Chevrolet want dat Dodge interieur is zo’n gigantische afknapper!
@Atenza, 100% behind you. de camaro is van buiten en binnen velen malen mooier, daarnaast vind ik het nog steeds ronduit schandalig dat deze auto’s maar +/- 420 pk halen uit een 6 ltr + motor. Dat is maar 66 pk per liter. Zelfs vergeleken met normale 2.0tje zonder turbo is dat nog steeds weinig. Als je kijkt naar wat de europese/aziatische concurrentie uit zo’n auto weet te halen.
@R2D2:
en wat zijn peekaas dan ??
en wat kan je ermee ??
en waarom dan ??
* edit ‘uit zo’n auto’ moet natuurlijk uit zo’n motor zijn
dat is simpel voor mij: camaro!
en dan het liefst een bumblebee gekleurde :$
Camaro graag! Betere rij-eigenschappen en veruit het mooiste uiterlijk, zowel van binnen als van buiten.
De camaro… en doe mij maar zo’n transformers exemplaar….. :)
Het standje:
(+challenger stem van mij)
31 voor de Challenger SRT
32 voor de Camaro SS
dus das ong een gelijke stand
Challenger lijkt me stuk aantrekkelijker…
mensen die deze auto,s op elkaar vinden lijken , zijn of scheel of hebben ze nooit in het echt gezien.
Nou ze hebben wel wat van elkaar weg. De basislijn (ook raamlijn/schouder) is zo’n beetje hetzelfde. En beide koplampen in een platte, brede grille. De achterkant is wel duidelijk anders
Nog leuke pics:
@Atenza: Je houd ze in iedergeval beter uit elkaar als een A1 t/m A8 en alle stations en alle 1 t/m 7 serie en alle stations en alle C t/m S klasse en stations….. toch ?
En noem 1 onderdeel aan plaatwerk die je 1 op 1 kan uitwisselen ? Ik heb nl altijd zo het idee dat je bv een voorportier/ramen/kofferdeksel/zijpanelen/motorkap/bumpers van een A6/5 serie/E klasse zo kan uitwisselen of ligt dat echt aan mij ??
Zelfs de basislijn vind ik niet hetzelfde wat jij zegt en dat kan je goed zien op jou ena laatste foto:
De heupen van de Camaro zijn veel dikker,de neus van de Camaro is veel puntiger.
Op foto 2:De Camaro is veel slanker en compacter, de Challenger lijkt daar wel 1,5x groter en dikker en achterpartij van de Challenger is zo dik en strak (wat ik juist heel mooi/dik/stoer vind dat bonkerige)en die van de Camaro lijkt zelfs omhoog te krullen.
I rest my case ! :)
@Rob USA: duh de verschillen zijn overduidelijk. Maar in zijn algemeenheid snap ik wel dat er mensen zijn die vinden dat ze een beetje op elkaar lijken :)
@Atenza:
agree dude .. zijn alle 3 beefy bastards ..
alleen de Mustang ziet er nog een beetje lenig uit ..
en geven idd de indruk dat ze net als een ouwe kanonskogel niet kunnen afwijken van hun rechte lijn ..
sign of the times ..
over 5 jaar is dit gedateerd .. en moet alles weer vierkant of driehoekig ..
GM heeft de Camaro verknald, verkracht, uitgescheten en vervolgens aan de man gebracht als “fantastisch”.
Het origineel was gewoon de badass muscle-car. Stond je dan met je verwijfde en/of mieterige Mustang of met je veel te groot ogende Challenger. Nu sta je gewoon voor Jan Joker als je met een Camaro komt aanzetten. Waar de Mustang eerst de verwijfde van de drie was is de Camaro dat en waar eerst de Challenger groot oogde is de Camaro dat nu.
Dodge heeft met het met de reïncarnatie van de Challenger veel beter begrepen.
De Challenger dus.
@Rick-dos: Hm, gek genoeg vind ik de huidige interpretatie van de Challenger juist het ‘grootst’. De Camaro vind ik nog wel okay, en niet zo groot ogen.
Mustang is een prima bak, heb een 07 GTS gehad een jaartje.
@Incognito:
Het zal niet zo zijn maar door die grote “bek” voor en grote reet achter, vind ik het groter ogen dan de Challenger. Vind ik de kont en de voorkant van de Challenger wat slanker aandoen. Denk wel dat de Challenger wat hoger is.
Had vorig jaar in Amerika twee Mustangs gehuurd. Helemaal geen slechte auto’s maar het zou mijn keuze alleen niet zijn.
Had trouwens vorig jaar ook de keus tussen de Mustang en Camaro. Had ik vorig jaar de keus tussen de Mustang en de Challenger was het zonder enige twijfel de Challenger geworden.
@Rick-dos:
trouwens ..
de Camaro zoals jij em hier voorstelt is maar 2 jaar in productie geweest ..
(de “mooie”) ..
het werd al heeeeeeel snel een smek-bak ..
de Iroc versie kreeg al snel de verbastering “italian retard out cruizin” ..
@Rick-dos:
tja .. de Mini en Rolls zijn ook uit de kluiten gewassen meuk van het origineel ..
Rolls heeft dan wel een nieuwe naam verzonnen ..
maar is wel voor dezelfde doelgroep ..
harstikke mooi hoor die “originals” .. maar niet voor dagelijks verbruik ..
tevens heeft Camaro een sullige introductie dmv de Power Rangers ofzo gedaan ..
en dat blijft altijd knagen ..
De Camaro
Na de facelift van de challenger wil ik misschien heroverwegen maar vind het niet kunnen om in zo’n dikke bak tegen een 300c dashboard aan te moeten kijken.
@Rick Dos: hahaha leuk je weer iets van je te lezen (zker als het weer onzin is !)
Zet er eens een 3 serie coupe naast dan zie je pas welke er verwijfd is ( en dat zijn ze van over de plas niet, dus raad maar welke er dan overblijft ).
Er zit wel weer wat waarheid in en dat is dat de old school Camaro natuurlijk nooit meer overtroffen gaat worden.
Dodge Challenger, HEMI-power(6)
Strak, vierkant, geen fratsen en toch “modern”(retro): veel mooier als die Camaro die te modern en verpest is.
Dodge. Bruutheid in de meest simpele vorm
Camaro:
Lengte: 190.4 inch
Breedte: 75.5 inch
Hoogte: 54.2 inch
Wielbasis: 112.3 inch
.
Challenger:
Lengte: 197.7 inch
Breedte: 75.7 inch
Hoogte: 57.1 inch
Wielbasis: 116 inch
net zoals rubben00 kies ik voor de camero omdat ik deze gewoon veel mooier vind
De Challenger is zo gaaf om te zien! Die zou ik willen! Maar in de Camaro is meer vermogen beschikbaar, en natuurlijk een handbak… Dus dan zal ik toch voor de Camaro SS moeten gaan.
de Challenger natuurlijk! wat een gafe bak:)
de challenger is natuurlijk een vette bak en de camaro is zo standaard zo suf