![Ibiza-tuning en FR-downsizing](https://static.autoblog.nl/images/wp2011/IBizia_vs_leon.jpg)
Vraag me niet waarom, maar ik heb altijd al een zwak voor Seat gehad. Waarschijnlijk omdat mijn allereerste auto er een was (met System Porsche-motor, wohoo!), uit de tijd dat het Vag-concern de Spanjolen nog niet in haar ronde buikje had. Op het moment lijkt het bedrijf echter een beetje de weg kwijt te zijn, en kunnen ze maar beter een muziekproductiebedrijf beginnen dan auto’s bouwen.
Het concern, dat eigenlijk al jaren voor geen meter draait, en zich naast de Ibiza en Leon leent voor Audi-afdankertjes, heeft sportiviteit hoog in het vaandel staan. De FR- en Cupra-modellen moeten het summum van sportiviteit zijn, goed voor een beetje emoción in je auto. Dus wat doe je dan met een van de laatste onderscheidende kenmerken van je merk? Je devalueert het.
Seat plakt namelijk tegenwoordig de FR-badge op meer modellen dan alleen de 211 pk sterke 2.0 liter. Nu kan je ook sportief FR rijden met een 1.4 TSI of een 1.8 TSI onder de kap, met respectievelijk 125 en 160 pk. De Armin van Buuren-cd krijg je er waarschijnlijk gratis bij.
Maar om niet helemaal te ranten: de Leon is op zich geen verkeerde auto, maar draait al wel zo lang mee dat een nieuw model geen kwaad zou kunnen. Bovendien is 1 écht sportieve line (Cupra) eigenlijk wel beter dan twee onder elkaar. Less is more.
Dan is er nog dat andere model, de Ibiza, die eigenlijk best wel te pruimen is, zeker als Sportcoupe. JE Design vond van niet en “verbetert” de Ibiza, zoals ze dat zelf zeggen. Als ik naar de LED-lampjes kijk zou ik dat nou niet echt met droge ogen durven beweren. Ze doen me een beetje denken aan die glitterdingen waarmee je een leuk motiefje op je lijf kunt maken.
Dus kies maar (je moet!): ga je voor een downgrade in je Leon FR of toch liever voor lelijke tuning op je Ibiza?
Leon
Als ik noodgedwongen een Seat Ibiza moest rijden en had nog wat geld over dan voor die tuning versie. Booskijkers weg halen + groter dakspoiler en hij kan er wel mee door. Oja en ik zou voor een felle rode of blauwe kleur kiezen, met misschien wat carbon accenten.
Doe mij maar een normale Ibiza, wat voor tent is dat, dat JE? Spuuglelijk, lijkt net goedkope aftermarket meuk wat erop is geplakt.
@kaasboerin: Is het dat ook niet min of meer?
Dit is nou echt zo’n voorbeeld van: geeneen! Een Seat kopen is het zelfde als voor het lelijke zusje gaan. Gewoon even doorsparen totdat je de Audi versie kan kopen! Ik vind zelfs Skoda cooler!
Maar goed, half Spanje rijdt nog in een Seat, dus laat ze lekker; ik hoef er iig geeneen.
@gregorius: Het lelijke zusje doet meer!
@Pallas: hehe, nicesssss!
Die system Porsche motor heb ik ook gehad, ja. Ik had ‘m zelfs in de hondslelijke Malaga.
Dichter bij VAG dan dat ben ik nooit gekomen :)
@mout:
zow .. die is bijna nog lelijker dan mijn Fiat Regata ..
@lincoln: Whaha, die lijken zo hard op elkaar dat ik ze door elkaar zou halen :)
@lincoln: O ja, zo zat dat:
‘The underpinnings of the Málaga were indeed based upon those of the SEAT Ronda, a restyled version of the SEAT Ritmo which in its turn was a rebadged version of the Fiat Ritmo. In this sense the Málaga most closely resembled the Fiat Regata, Fiat’s own saloon version of the Fiat Ritmo hatchback. However the development of the SEAT Málaga and the Fiat Regata saloon cars from SEAT and Fiat respectively had been separate, as the two manufacturers had already ended their partnership by the time of the launch of their two saloon models.’
@mout:
whaaaaaa .. da,s leuk ..
we share one ugly bastard dude ..
maar de stoelen zaten voortreffelijk ..
@lincoln: Ha, dan had jij ook de luxe versie, met stevige velours fauteuils.
Wat wou dat ding graag rechtdoor zeg! Rotondes en klaverblaadjes in wandelgang…
Geeneen, maar als het echt moet, de Leon.
doe mij die sport versie maar ..
staat goed bij mijn joggingbroek en gympen ..
tennisrekkert op de hoedeplank ..
hatsikiedee .. een zwikkie zweetbandjes erbij ..
sportiever kan het niet ..
“maar draait al wel zo lang mee dat een nieuw model geen kwaad zou kunnen”
Doordat de Golf 5 gefacelift werd naar een Golf 6 duurt het dus langer voor er een Golf 7 platform is. Dat zie je dus vooral aan de Golf 5 afgeleiden A3, Leon en Octavia. Die worden langzaamaan oud.
Aan de andere kant, voor minder dan 24000 euro een Leon FR 125 pk, met 17″ wielen, sportstuur en sportstoelen is gewoon een scherpe deal.
Als je een sportieve auto wil maar er eigenlijk geen geld voor hebt kom je automatisch bij Seat uit. Boemlauwe pattas eronder, raampjes blinderen en je hebt een PK-monster voor de prijs van een Golf.
Wat is er mis met deze Auto’s? persoonlijk zie ik ze liever dan de Audi’s. Maarja, die badge hè ,daar geilen mensen op.
Verder zijn ze leuk geprijsd, zijn het geen 13 in één dozijn auto’s, en vind je niet gauw zoveel pk’s voor je geld.
En het uiterlijk, tjah ik vind ze persoonlijk niet lelijk, de normale versies dan. Deze zijn daarentegen wel om te kotsen.
@alcantara: Snap ik niet, wat is er nou sportief aan een Altea XL?
@bobb: Ik heb het over de hierboven staande auto’s in cupra trim.
Dit is de laatste mooie Seat in mijn ogen.
Dus als het leon moet zijn, dan wil ik nog wel zo aardig zijn om een 2e handse te nemen.
@jack_abarth: eensch! in mijn ogen sowieso de mooiste Seat :)
@jack_abarth: Sterker nog, de Leon 1 had ook een mooi interieur (oude A3 interieur), de Leon 2 heeft echt vreselijk plastic troep.
Ik dien voor beide modellen een motie van afkeuring in.
@Emerald_Green_Jag: je kan ook een motie van treurnis indienen. In ieder geval voor de JE Design variant…
Geef mij maar de échte Leon Cupra… Blijf ik een mooie wagen vinden voor “weinig” geld, één van de weinige auto’s die ik dan ik schreeuwlelijk groen wil.. (of wit met zwarte 19″ers, ook al schijnt dat weer “uit” te zijn) :D En rijdt ook nog eens goed! :)
Als jullie allemaal voor de wagens gaan, dan neem in Shakira wel!!!
Doe mij maar de Leon FR.
Ik had het juist andersom bij mijn vorige auto: een 2.0 TFSI Sport up, wel de lekkere dikke motor, niet de stickers en badges.
als het echt moet.. ECHT MOET.. dan maar gewoon de Leon.. die Ibiza gaat mijn hart ook niet bepaald sneller van kloppen.. van de Leon ook niet maarja is tenminste nog een fatsoenlijk wagen, ik hoop dat die keuze geheel gratis is ? en dat de auto kosteloos word bezorgd ? kan ik hem namelijk verkopen voor een fatsoenlijke Leon: :D
@dennisr:
Waarom post je nu eigenlijk dezelfde?
@jack_abarth: Omdat zwart > rood.
@jack_abarth: zag later pas dat het precies dezelfde zijn :lol: aan de andere kant, mag toch wel even goed duidelijk zijn..
Dan wil ik bij nader inzien ook wel mijn Ibiza 1.3 Crono terug. Zo een met ‘Ibiza’ op het dashboard en een Porsche-logo op het motorblok! En oh ja, een zwarte graag met ‘Del Sol’-striping ;-)
@vincentvanb: Eigenlijk de enige echte Seat met hulp van euh Porsche, daarvoor Fiat licentie’s en daarna VAG klonen.
(die werden toen nog door Giugiaro getekend btw…)
@vincentvanb:Ik had SXI met 1.5 motor ,heerlijk op drie wielen de bocht om .Giugiaro ja ,maar was wel een afgekeurd Uno ontwerp.
Ik wonn hie in Spanje je hebt hier bij mij een Seat Leon FR staan in het mat grijs lelijke ding trouwens en de meeste merken hier in Spanje zijn: Seat, Citroen, Peogeut, Renault, Ford.
Ahh seat de wannabee duitse Alfa Romeo. Is nooit wat geweest en gaat ook nooit wat worden. Gewoon weer een vag re-badge.
Die ibiza is echt oer- en oerlelijk
Ik had zelf een 1.7 D, en een vriend van mij kwam op het belachelijke idee om er een turbo op te schroeven van een Iveco Daily na de nodige aanpassingen.
Ding trok de straatstenen er uit en met vakantie reed ik achter mijn ouders aan, zij met een vouwwagen, en het verbruik kwam op 1 op 29 uit. Ik stond bij de grens van Oostenrijk en ik had nog een dikke kwart tank over.
Helaas was het onderstel niet gewend aan hogere vermogens :)
Maak het bedrijf los van het audi deel van vag concern en laat het meegenieten van het kwalitatief hogere Skoda.
Doet audi niet het zelfde met een Sline versie
de Leon want ik heb niets met B segment auto’s. kleine prut
@martinos
het valt mij tegen dat in jou rijtje meastro Volkswagen niet voorkomt.
tijd om iedere Spanjaard aan de Volkswagen te krijgen.
Geef mij maar de Leon FR. JE Design bakt er helemaal niets van. Bij geen enkele auto die ze doen.
Maar volgens mij is Seat soms ook de basis van een Audi:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/05/19/audi-alhambra-een-seat-in-audi-outfit
Welk merk gebruikt niet iemand anders z’n techniek of heeft dat in het verleden gedaan.
Het geeft iig een gekleurd straatbeeld, zodat niet iedereen in de zelfde auto rijdt. Das ook wat waard.
Daarbij komt ook nog eens dat niet iedereen geld heeft voor een “premium” auto of geld wil uitgeven aan een “premium” auto.