• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: de Seat-treurnis editie

Auteur: sir_smokalot, gepost 19 augustus 2011 om 14:30 – 46 Reacties

Ibiza-tuning en FR-downsizing


Vraag me niet waarom, maar ik heb altijd al een zwak voor Seat gehad. Waarschijnlijk omdat mijn allereerste auto er een was (met System Porsche-motor, wohoo!), uit de tijd dat het Vag-concern de Spanjolen nog niet in haar ronde buikje had. Op het moment lijkt het bedrijf echter een beetje de weg kwijt te zijn, en kunnen ze maar beter een muziekproductiebedrijf beginnen dan auto’s bouwen.

Het concern, dat eigenlijk al jaren voor geen meter draait, en zich naast de Ibiza en Leon leent voor Audi-afdankertjes, heeft sportiviteit hoog in het vaandel staan. De FR- en Cupra-modellen moeten het summum van sportiviteit zijn, goed voor een beetje emoción in je auto. Dus wat doe je dan met een van de laatste onderscheidende kenmerken van je merk? Je devalueert het.

Seat plakt namelijk tegenwoordig de FR-badge op meer modellen dan alleen de 211 pk sterke 2.0 liter. Nu kan je ook sportief FR rijden met een 1.4 TSI of een 1.8 TSI onder de kap, met respectievelijk 125 en 160 pk. De Armin van Buuren-cd krijg je er waarschijnlijk gratis bij.

Maar om niet helemaal te ranten: de Leon is op zich geen verkeerde auto, maar draait al wel zo lang mee dat een nieuw model geen kwaad zou kunnen. Bovendien is 1 écht sportieve line (Cupra) eigenlijk wel beter dan twee onder elkaar. Less is more.

Dan is er nog dat andere model, de Ibiza, die eigenlijk best wel te pruimen is, zeker als Sportcoupe. JE Design vond van niet en “verbetert” de Ibiza, zoals ze dat zelf zeggen. Als ik naar de LED-lampjes kijk zou ik dat nou niet echt met droge ogen durven beweren. Ze doen me een beetje denken aan die glitterdingen waarmee je een leuk motiefje op je lijf kunt maken.

Dus kies maar (je moet!): ga je voor een downgrade in je Leon FR of toch liever voor lelijke tuning op je Ibiza?


Ook interessant!

  • Vernieuwde Ibiza en Arona
    De vernieuwde Seat Ibiza en Arona, dit kosten ze
  • Seat Ibiza Reference
    Seat Ibiza Reference nu eindelijk onder de 20 mille
  • Seat Leon 2.0 TSI
    Seat Leon 2.0 TSI is lekker warm en veilig
  • Vernieuwde Seat Ibiza maakt Spaans feestje compleet

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

ibiza, je-design, kies-maar, leon, Seat, tuning

Vorig bericht: « Maserati MC12 Corsa streetlegal gespot!
Volgend bericht: Zweedse deurwaarder legt beslag op banktegoed Saab »

Lees Interacties

Reacties

  1. RickB zegt

    19 augustus 2011 om 14:34

    Leon

    Login om te reageren
  2. bempi zegt

    19 augustus 2011 om 14:34

    Als ik noodgedwongen een Seat Ibiza moest rijden en had nog wat geld over dan voor die tuning versie. Booskijkers weg halen + groter dakspoiler en hij kan er wel mee door. Oja en ik zou voor een felle rode of blauwe kleur kiezen, met misschien wat carbon accenten.

    Login om te reageren
  3. kaasboerin zegt

    19 augustus 2011 om 14:38

    Doe mij maar een normale Ibiza, wat voor tent is dat, dat JE? Spuuglelijk, lijkt net goedkope aftermarket meuk wat erop is geplakt.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      19 augustus 2011 om 15:12

      @kaasboerin: Is het dat ook niet min of meer?

      Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    19 augustus 2011 om 14:41

    Dit is nou echt zo’n voorbeeld van: geeneen! Een Seat kopen is het zelfde als voor het lelijke zusje gaan. Gewoon even doorsparen totdat je de Audi versie kan kopen! Ik vind zelfs Skoda cooler!
    Maar goed, half Spanje rijdt nog in een Seat, dus laat ze lekker; ik hoef er iig geeneen.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      19 augustus 2011 om 14:42

      @gregorius: Het lelijke zusje doet meer!

      Login om te reageren
      • martijnnn zegt

        19 augustus 2011 om 18:00

        @Pallas: hehe, nicesssss!

        Login om te reageren
  5. mout zegt

    19 augustus 2011 om 14:43

    Die system Porsche motor heb ik ook gehad, ja. Ik had ‘m zelfs in de hondslelijke Malaga.
    Dichter bij VAG dan dat ben ik nooit gekomen :)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      19 augustus 2011 om 15:09

      @mout:

      zow .. die is bijna nog lelijker dan mijn Fiat Regata ..

      Login om te reageren
      • mout zegt

        19 augustus 2011 om 17:31

        @lincoln: Whaha, die lijken zo hard op elkaar dat ik ze door elkaar zou halen :)

        Login om te reageren
      • mout zegt

        19 augustus 2011 om 17:33

        @lincoln: O ja, zo zat dat:
        ‘The underpinnings of the Málaga were indeed based upon those of the SEAT Ronda, a restyled version of the SEAT Ritmo which in its turn was a rebadged version of the Fiat Ritmo. In this sense the Málaga most closely resembled the Fiat Regata, Fiat’s own saloon version of the Fiat Ritmo hatchback. However the development of the SEAT Málaga and the Fiat Regata saloon cars from SEAT and Fiat respectively had been separate, as the two manufacturers had already ended their partnership by the time of the launch of their two saloon models.’

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          19 augustus 2011 om 17:49

          @mout:
          whaaaaaa .. da,s leuk ..
          we share one ugly bastard dude ..

          maar de stoelen zaten voortreffelijk ..

          Login om te reageren
          • mout zegt

            19 augustus 2011 om 22:15

            @lincoln: Ha, dan had jij ook de luxe versie, met stevige velours fauteuils.
            Wat wou dat ding graag rechtdoor zeg! Rotondes en klaverblaadjes in wandelgang…

            Login om te reageren
  6. Lan_Evo zegt

    19 augustus 2011 om 14:44

    Geeneen, maar als het echt moet, de Leon.

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    19 augustus 2011 om 14:47

    doe mij die sport versie maar ..
    staat goed bij mijn joggingbroek en gympen ..
    tennisrekkert op de hoedeplank ..
    hatsikiedee .. een zwikkie zweetbandjes erbij ..

    sportiever kan het niet ..

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    19 augustus 2011 om 14:48

    “maar draait al wel zo lang mee dat een nieuw model geen kwaad zou kunnen”
    Doordat de Golf 5 gefacelift werd naar een Golf 6 duurt het dus langer voor er een Golf 7 platform is. Dat zie je dus vooral aan de Golf 5 afgeleiden A3, Leon en Octavia. Die worden langzaamaan oud.
    Aan de andere kant, voor minder dan 24000 euro een Leon FR 125 pk, met 17″ wielen, sportstuur en sportstoelen is gewoon een scherpe deal.

    Login om te reageren
  9. alcantara zegt

    19 augustus 2011 om 14:53

    Als je een sportieve auto wil maar er eigenlijk geen geld voor hebt kom je automatisch bij Seat uit. Boemlauwe pattas eronder, raampjes blinderen en je hebt een PK-monster voor de prijs van een Golf.

    Login om te reageren
    • Ruben00 zegt

      19 augustus 2011 om 15:01

      Wat is er mis met deze Auto’s? persoonlijk zie ik ze liever dan de Audi’s. Maarja, die badge hè ,daar geilen mensen op.
      Verder zijn ze leuk geprijsd, zijn het geen 13 in één dozijn auto’s, en vind je niet gauw zoveel pk’s voor je geld.
      En het uiterlijk, tjah ik vind ze persoonlijk niet lelijk, de normale versies dan. Deze zijn daarentegen wel om te kotsen.

      Login om te reageren
    • bobb zegt

      19 augustus 2011 om 15:41

      @alcantara: Snap ik niet, wat is er nou sportief aan een Altea XL?

      Login om te reageren
      • Ruben00 zegt

        19 augustus 2011 om 17:12

        @bobb: Ik heb het over de hierboven staande auto’s in cupra trim.

        Login om te reageren
  10. jack_abarth zegt

    19 augustus 2011 om 15:01

    Dit is de laatste mooie Seat in mijn ogen.
    Dus als het leon moet zijn, dan wil ik nog wel zo aardig zijn om een 2e handse te nemen.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      19 augustus 2011 om 15:20

      @jack_abarth: eensch! in mijn ogen sowieso de mooiste Seat :)

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      19 augustus 2011 om 16:23

      @jack_abarth: Sterker nog, de Leon 1 had ook een mooi interieur (oude A3 interieur), de Leon 2 heeft echt vreselijk plastic troep.

      Login om te reageren
  11. Emerald_Green_Jag zegt

    19 augustus 2011 om 15:05

    Ik dien voor beide modellen een motie van afkeuring in.

    Login om te reageren
    • MDA zegt

      19 augustus 2011 om 15:35

      @Emerald_Green_Jag: je kan ook een motie van treurnis indienen. In ieder geval voor de JE Design variant…

      Login om te reageren
  12. motherlover zegt

    19 augustus 2011 om 15:10

    Geef mij maar de échte Leon Cupra… Blijf ik een mooie wagen vinden voor “weinig” geld, één van de weinige auto’s die ik dan ik schreeuwlelijk groen wil.. (of wit met zwarte 19″ers, ook al schijnt dat weer “uit” te zijn) :D En rijdt ook nog eens goed! :)

    Login om te reageren
  13. Merry zegt

    19 augustus 2011 om 15:10

    Als jullie allemaal voor de wagens gaan, dan neem in Shakira wel!!!

    Login om te reageren
  14. Freewarefreak zegt

    19 augustus 2011 om 15:14

    Doe mij maar de Leon FR.

    Login om te reageren
  15. WId zegt

    19 augustus 2011 om 15:15

    Ik had het juist andersom bij mijn vorige auto: een 2.0 TFSI Sport up, wel de lekkere dikke motor, niet de stickers en badges.

    Login om te reageren
  16. dennisr zegt

    19 augustus 2011 om 15:26

    als het echt moet.. ECHT MOET.. dan maar gewoon de Leon.. die Ibiza gaat mijn hart ook niet bepaald sneller van kloppen.. van de Leon ook niet maarja is tenminste nog een fatsoenlijk wagen, ik hoop dat die keuze geheel gratis is ? en dat de auto kosteloos word bezorgd ? kan ik hem namelijk verkopen voor een fatsoenlijke Leon: :D

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      19 augustus 2011 om 15:43

      @dennisr:

      Waarom post je nu eigenlijk dezelfde?

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        19 augustus 2011 om 15:45

        @jack_abarth: Omdat zwart > rood.

        Login om te reageren
      • dennisr zegt

        19 augustus 2011 om 15:46

        @jack_abarth: zag later pas dat het precies dezelfde zijn :lol: aan de andere kant, mag toch wel even goed duidelijk zijn..

        Login om te reageren
  17. vincentvanb zegt

    19 augustus 2011 om 15:46

    Dan wil ik bij nader inzien ook wel mijn Ibiza 1.3 Crono terug. Zo een met ‘Ibiza’ op het dashboard en een Porsche-logo op het motorblok! En oh ja, een zwarte graag met ‘Del Sol’-striping ;-)

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      19 augustus 2011 om 21:46

      @vincentvanb: Eigenlijk de enige echte Seat met hulp van euh Porsche, daarvoor Fiat licentie’s en daarna VAG klonen.

      Login om te reageren
  18. vincentvanb zegt

    19 augustus 2011 om 15:47

    (die werden toen nog door Giugiaro getekend btw…)

    Login om te reageren
    • norge zegt

      19 augustus 2011 om 16:17

      @vincentvanb:Ik had SXI met 1.5 motor ,heerlijk op drie wielen de bocht om .Giugiaro ja ,maar was wel een afgekeurd Uno ontwerp.

      Login om te reageren
  19. martinespana zegt

    19 augustus 2011 om 16:15

    Ik wonn hie in Spanje je hebt hier bij mij een Seat Leon FR staan in het mat grijs lelijke ding trouwens en de meeste merken hier in Spanje zijn: Seat, Citroen, Peogeut, Renault, Ford.

    Login om te reageren
  20. vincenzo zegt

    19 augustus 2011 om 16:48

    Ahh seat de wannabee duitse Alfa Romeo. Is nooit wat geweest en gaat ook nooit wat worden. Gewoon weer een vag re-badge.

    Login om te reageren
  21. fluvioglacialeafzetting zegt

    19 augustus 2011 om 17:05

    Die ibiza is echt oer- en oerlelijk

    Login om te reageren
  22. ErwinLagcher zegt

    19 augustus 2011 om 18:37

    Ik had zelf een 1.7 D, en een vriend van mij kwam op het belachelijke idee om er een turbo op te schroeven van een Iveco Daily na de nodige aanpassingen.
    Ding trok de straatstenen er uit en met vakantie reed ik achter mijn ouders aan, zij met een vouwwagen, en het verbruik kwam op 1 op 29 uit. Ik stond bij de grens van Oostenrijk en ik had nog een dikke kwart tank over.
    Helaas was het onderstel niet gewend aan hogere vermogens :)

    Login om te reageren
  23. norge zegt

    19 augustus 2011 om 18:59

    Maak het bedrijf los van het audi deel van vag concern en laat het meegenieten van het kwalitatief hogere Skoda.

    Login om te reageren
  24. jackass266 zegt

    19 augustus 2011 om 20:28

    Doet audi niet het zelfde met een Sline versie

    Login om te reageren
  25. tarquesh zegt

    19 augustus 2011 om 22:49

    de Leon want ik heb niets met B segment auto’s. kleine prut

    Login om te reageren
  26. tarquesh zegt

    19 augustus 2011 om 22:55

    @martinos
    het valt mij tegen dat in jou rijtje meastro Volkswagen niet voorkomt.
    tijd om iedere Spanjaard aan de Volkswagen te krijgen.

    Login om te reageren
  27. doba95 zegt

    23 augustus 2011 om 02:39

    Geef mij maar de Leon FR. JE Design bakt er helemaal niets van. Bij geen enkele auto die ze doen.
    Maar volgens mij is Seat soms ook de basis van een Audi:
    http://www.autoblog.nl/archive/2011/05/19/audi-alhambra-een-seat-in-audi-outfit
    Welk merk gebruikt niet iemand anders z’n techniek of heeft dat in het verleden gedaan.
    Het geeft iig een gekleurd straatbeeld, zodat niet iedereen in de zelfde auto rijdt. Das ook wat waard.
    Daarbij komt ook nog eens dat niet iedereen geld heeft voor een “premium” auto of geld wil uitgeven aan een “premium” auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North