Veiligheid, geborgenheid. Precies wat je wil van van een allrounder. De Seat Leon 2.0 TSI is er zo eentje, blijkbaar.
Dankzij de transitie van verbrandingsmotor naar elektrisch, zijn er wat gaten te zien in diverse line-ups. Veel sterke uitvoeringen overleven het niet. Je ziet wel de 300-400 pk sterke hatchbacks (die monsterlijke prestaties bieden tegen monsterprijzen) en de eenvoudige motor met net iets meer dan 100 pk.
\In combinatie met 48V-ondersteuning, een sportpakketje en automaat lijkt het nog wat als je gewoon rijdt, maar veel reserves zijn er niet. Meer vermogen zorgt immers voor meer CO2-uitstoot en dus een hogere prijs. Dan kun je meteen voor de dikste versie kiezen, nietwaar?
Seat Leon 2.0 TSI
We zochten door de prijslijsten en vonden slechts een paar non-premium auto’s met rond de 190 pk. De Mazda 3, Honda Civic en Kia Ceed. Dat is het tegenwoordig. Maar vandaag wordt dat probleem opgelost en wel met de Seat Leon 2.0 TSI. Het is expres geen bijzondere, sportieve auto. Daar zijn immers de Cupra’s voor. De Leon 2.0 TSI is voor de mensen die graag gewoon een beetje meer wensen.
Laten we beginnen met de motor. Dat is een 2.0 viercilinder ‘Miller Cycle’ motor met turbo, directe inspuiting, intercooler, twee bovenliggende nokkenassen en zestien kleppen in totaal. In vergelijking met de ‘oude’ 2.0 TSI heeft de motor nu een nieuwe turbo en injectoren. De focus ligt meer op efficiency, dan maximaal vermogen. De motor levert namelijk 190 pk en 320 Nm. De Seat Leon 2.0 TSI is standaard voorzien van het 4Drive vierwielaandrijvingssysteem en een DSG automaat met dubbele koppeling.
De prestaties van de Seat Leon 2.0 TSI zijn op papier niet verkeerd. Van 0-100 km/u duurt 7,4 seconden. Je kan ‘m ook als stationwagon krijgen, de Sports Tourer. Dan duurt de standaardsprint twee tienden langer. Standaard krijgen deze Leons allemaal de onafhankelijke multilink-ophanging aan de achterzijde en extra grote geventileerde remschijven. Ideaal als je met een caravan naar de Costa Brava wil rijden of als enige Nederland wel een goed gevoel hebt over de Algarve.
Productie
De productie van deze versie is deze week van start gegaan. Of de auto ook naar Nederland komt, is niet bekend. Vanwege het CO2-boetesysteem dat we geen BPM mogen noemen, kan het ook zijn dat Seat meteen doorverwijst daar de instap-versie van de Cupra Leon. De nieuwe motor uit de Seat Leon 2.0 TSI komt ook beschikbaar voor de Seat Tarraco.
alcantara zegt
Slechts 190pk uit een 2.0TSI, dit ding schreeuwt om een chiptuning.
ericd zegt
“De focus ligt meer op efficiency, dan maximaal vermogen. De motor levert namelijk 190 pk en 320 Nm”…
Humor. Dit zijn cijfers waar je 10-20 jaar geleden bij een familie hatchback van kon dromen.
willeme zegt
@ericd:
De Seat Leon 2.0 TSI Sport-up had in 2005 precies 185 pk en ging van 0-100 km/u in 7,8 tellen. Wel is de nieuwe Leon een stukje zuiniger. Dus 10-20 jaar was het bijna exact hetzelfde ;-)
saxoke zegt
@willeme: die werd toen nog als sportieve versie in de markt gezet.
willeme zegt
@saxoke: klopt, de GTI-light van Seat. Deze 2.0 TSI kun je met FR-paketje krijgen. Lijkt mij redelijk vergelijkbaar, nietwaar?
Arjen zegt
@willeme: afgelopen weekend een FR uit 2007 aangeschaft. Toch leuk dat ik dan de nieuwe voor kan blijven
saxoke zegt
@arjenvdk: welke FR? De eerste FR versie van de het tweede model Leon was eigenlijk een vermomde Golf GTI. Tegenwoordig zijn er ook FR versies met een klein motortje te krijgen
Arjen zegt
@saxoke: klopt, de 2.0 tfsi van voor de facelift van de 2e generatie met 200 pk.
saxoke zegt
@arjenvdk: die bedoel ik.
ko4n zegt
Dit zijn precies waardes die er in 2005 ook waren. Maar toen was het de GTi.
baserace zegt
Wat is de “miller cycle” precies? Misschien leuk artikel voor Autoblog?
Alfonso_Alfist zegt
@baserace: was eind jaren 90 een innovatie van Mazda als ik me niet vergis. Destijds een 2.2 met 210 pk als ‘zuinig’ alternatief voor een dikke 6 cilinder. Net zoals de Wankel motor en Comprex Diesel lekker out of the box maar geen commercieel succes
https://www.carthrottle.com/post/mazda-once-made-a-225l-v6-and-its-spectacularly-complex/
tjorque zegt
@baserace bij de millercycle wordt een niet nader gespecificeerd bier ingespoten als koeling… 🤣
Grapje. De Miller cyclus is vergelijkbaar met de Atkinson cyclus die Toyota, ford en Hyundai toepassen in hun hybrides, maar dan mét turbo.
Bij deze cycli wordt de inlaatklep veel later gesloten (dan bij een gewone otto cyclus) zodat er veel minder hoge temperaturen optreden bij de compressie fase. Hierdoor verkrijgen ze een hoger rendement en minder Nox.
Het nadeel hiervan is echter (zeker bij de Atkinson cyclus) een lager vermogen dan je verwacht bij een motor van zulke cilinderinhoud.
Honda NSX zegt
Honda past de Atkinson cyclus ook toe in combinatie met VTEC. Zelfs op motoren zonder turbo of hybride zoals de vorige Honda Jazz (2015-2020) 1.3 VTEC. Deze motor levert wel 102 pk atmosferisch en kan met gemak 1:20 rijden. Wil je snel optrekken zal je ouderwets door moeten trekken wat natuurlijk het leukst is van een (goede) verbrandingsmotor.
dree16v zegt
Dat lijkt me een fijne motor in een Leon. En idd met chippen moet er nog wel meer uit te halen zijn. FR styling en dan issie af.
Honda NSX zegt
Afgelopen week stond er boven het artikel van de nieuwe wereldauto Honda Civic: “Elfde generatie Honda Civic is weer heerlijk saai”. Boven dit artikel lees ik “Seat Leon 2.0 TSI is lekker warm en veilig”. Ik twijfelde welke van deze 2 auto’s ik zou kiezen maar dat is nu wel duidelijk: de Seat Leon ! Ik moet geen saaie auto wel een warme, veilige auto ! Kan me niet voorstellen dat iemand er anders over denkt……