
Vandaag in de vrijdagmiddag Kies Maar: twee aan elkaar gewaagde sedans die volgend jaar op de markt verschijnen. De Focus-met-kont neemt het op tegen de Golf-met-kont. Welke heeft jou voorkeur?
Het is veruit de meest bekende autovorm ooit. Vraag maar aan je kleine neefje of hij even een auto wil tekenen, en hij zal je een sedan-achtige creatie voorschotelen. De twee auto’s in kwestie mogen dan wel afstammen van hatchbacks, de uitvoeringen waarbij ze een kont hebben gekregen mogen er toch wel wezen. En aangezien van beide auto’s deze week de prijzen bekend zijn gemaakt, lijkt dit ons een ideaal moment om de Jetta en Focus Sedan door de Kies Maar-molen te gooien.
Als eerst de Focus Sedan. Deze komt naar alle waarschijnlijkheid in april op de markt en zal een vanafprijsje van 19.745 euro hebben. Voor dat geld krijg je een 1.6 benzinemotor (Ti-VCT) met 105 paarden die in de 20% bijtellingscategorie valt. Leuk voor leaserijdend Nederland, maar wij kiezen deze week voor de zelfontbranders.
Als we de meest krachtige diesel willen hebben zijn we aangewezen op de 2.0 TDCi met 163 pk. Ford is bereid om deze uitvoering voor een bedrag van €29.995 van de hand te doen. De opties zijn verdeeld over een viertal pakketten genaamd Ambiente, Trend, Trend Sport en Titanium. Om het overzichtelijk te houden heeft Ford besloten om elk optiepakket precies 1.250 euro van de ander te laten verschillen.
Willen we hier een vergelijkbare Jetta tegenover zetten dan komen we al gauw uit bij de 2.0 TDI met 140 pk. In zijn goedkoopste vorm (Trendline) mag ‘ie weg voor 30.090 euro. Optioneel kan je deze dieselaar laten uitrusten met een DSG-bak. Heb je trouwens iets minder te besteden, de prijslijst van de nieuwe Jetta begint bij de 1.2 TSI Easyline (105 pk) die voor €21.390 de VW-showrooms mag verlaten.
Trendline, Comfortline en Highline. Het zijn de bekende namen die VW hanteert om de uitrustingniveaus aan te geven. En ook bij de nieuwbakken Jetta kan je ze aankruisen. HIER lees je meer over de opties.
Volgend jaar komen ze op de markt, maar nu vragen we jullie al om een keuze te maken. Dus laat die hersens kraken, zet de foto’s nog eens naast elkaar en vergelijk de prijzen om tot een eindoordeel te komen: de Jetta of toch de Focus Sedan? Twee aan elkaar gewaagde concurrenten, en jij MOET er nu een kiezen. Succes.
Jetta No doubt. Zal nooit in een Ford gezien willen worden.
@exotic: ja met een VW maak in indruk natuurlijk. Toch te triest voor woorden dat je voor ALTIJD een merk afschrijft. Nou ja triest, vooral kinderachtig en kortzichtig
Jetta.
Mmmmm.. Wil je herpes, of schaamluis?
Maar goed, we moeten kiezen!
Dan toch maar de Jetta. Ziet er veel strakker uit.
De Focus vind ik te ‘overdesigned’.
Jetta… mij zie je niet in een Frod.
ik kies de ford ik wil ook nog zoiets als rijplezier, en een eigen desgin
@bpc: Helemaal eens !! geef mij ook maar de focus, rijdt waarschijnlijk NOG beter als de vorige generatie.
de jetta. Maar alleen maar vanwege de DSG bak. OF is die duradinges van Ford al even goed? En verkrijgbaar icm de diesel?
ford vollenbak :) .
dont like volkswagen designs
Focus, de eerste kleine sedan in een lange tijd die er goed uit ziet aan de achterkant.
@Jochempie: kidin right?
@Ferdinand1: Ga jij misschien bepalen wat hij mooi en niet mooi mag vinden?..
@davidve: hij houdt zich bezig met automotive design, net zoals ik. En vanuit dat oogpunt vind ik juist de achterkant bij deze Focus sedan niet kloppen.
23 peeka meer ,focus dus .
ford omdat ie beter rijdt en een wat meer onderscheidend uitziet
geen twijfel mogelijk:
FOCUS
De Ford, het design van de Jetta en Volkswagen in het algemeen vind ik slaapverwekkend. De Ford is ook niet moeders mooiste maar een stuk leuker dan de VW, vind ik! :)
o,ja ..
zijn er nog Vento kiezers ook ??
Focus stuurt al jaren beter dan alles wat VW maakt. En deze Focus smoelt ook beter dan de Jetta. Keuze is makkelijk dus!
Doe mij maar een Focus!
Focus natuurlijk. Goedkoper, beter uitgerust en niet gaap-o-rama VAG design waar alles op elkaar lijkt.
Daarnaast schijnt Focus ook uitstekend te rijden.
doe mij de vw maar , lekker clean
Alfa Romeo Giulia, volgend jaar…
@integralechubasco: dat is een segment hoger? (passat mondeo..)
@KaCh1ng: segment hoger zeker, maar wel dezelfde prijzen… check de giulietta en golf maar op de prijzen…
@integralechubasco:
Hopelijk ziet de Giulia er niet zo uit als de Mito en de laatste nieuwe Alfa, want die zien er niet uit, het zijn erg lelijke dingen.
@Alexander: nee, zo’n standaard afgehakte stuk hemaworst als de jetta is te pruimen… doe maar iets korter, of nee doe maar iets langer….
geef maar een Jetta :D
Voor mij de Jetta Hoezo Ford eigen design laat mijn niet lachen het kon net een Kia zijn of een fiat
@wow: en de jetta kon net zo goed een golf, passat passat cc,eos pheaton,… zijn , ford ontwerpt tenminste elk model apart en zet niet gewoon een ander naamplaatje en andere lichten …
@bpc: jij vindt de 5d niet lijken op een opgepompte fiesta :s?
@KaCh1ng: Valt wel mee? Ik zie aardig wat verschillen op zich.
@KaCh1ng: wel eigelijk niet echt …
Life’s too short for a Ford. Maar doe toch de Focus maar men een Jetta wordt t anders wel erg droevig.
jetta ziet er heel leuk
Focu het ziet er lelijk en cheesy, Jetta veel beter en mooier.
De Focus, maar waarom zou in hemelsnaam voor de overgestileerde sedan gaan? Ik ga voor de hatchback.
Jetta Highline natuurlijk, 2.0 TDI DSG 140 PK met een chip op maat van JD Engineering, daar is een Fordje niks meer bij
@18t LE Highline: ja ja … en als je de 2.0 van de focus laat chippen zien we ook geen jetta meer en als je de focus rs neemt volgt er al helemaal geen vw meer bovendien is de jetta zo saai … een beetje emotie en stuurgevoel mocht er niet bij ? een auto maken dat snel rechtdoor kan , kan elk merk maken …
@bpc: Tuurlijk een 4-cilinder die hem laat klinken als een 1.6 Diesel. Nee, dat is leuk.
@meneersander: wat voor 1.6 diesel rij jij ? geluid is trouwens ook maar een klein deeltje van het plezier
die jetta is zo saai, en ik heb al gehoord dat de nieuwe van volgend jaar super slecht rijdt.
de focus is juist de tegenpool, die vind ik zoooo prachtig en hij rijdt ook stukken beter.
ik kies zeker de focus.
je moet eigenlijk wel gek zijn om de jetta te nemen.
@duckje: Dan moet ik nu naar een psychische inrichting.
@duckje: hoe wil iemand daar in godsnaam nu al een oordeel over hebben???
@Priuslover: in top gear magazine hebben ze de amerikaanse al geprobeert en die is zo goed als hetzelfde als de europese.
@duckje: not. Afwerking staat op een véél hoger niveau, en het rijgedrag zal ook voelbaar anders zijn.
Focus, zou nooit in een VW gezien willen worden.
Jetta, zou nooit in een Ford gezien willen worden.
jetta de ford ziet er te sportief uit voor mij
De focus. Rijd sowieso beter, en waarschijnlijk ook rijker uitgerust voor het zelfde geld. En ik vind een Jetta een typisch net niet auto.
@Vreddy_B: hoe kan je zegen dat hij beter rijd als hij in april pas op de markt komt
@the-budel-guy: De focus wordt heel vaak als maatstaaf gezien.
jetta, beter intrieur, plus betere diesel motoren.
De Ford, Ome Jan zou zich in zijn graf omdraaien als ik in Das Auto zou gaan rijden.
Toch apart dat mensen schijnen te weten dat deze focus beter zal rijden dan deze Jetta. Wellicht is het een idee om wat met die profetische gave te doen…vreemd genoeg zijn mijn rijervaringen met volkswagen verreweg beter en prettiger dan ford. Maargoed, dan zal ik het natuurlijk verkeerd hebben…
Wat ik beslist niet verkeerd heb is dat de vormgeving van Ford, smaak daar gelaten, minder ‘goed’ is dan dat van volkswagen. Het is een soort powerranger designtaal die neigt naar de ‘meer-show-dan-go’ vorgevingstaal zoals veel tuningprojecten die, om onverklaarbare reden, als wenselijk bestempelen. Een beetje vergelijkbaar met de schreeuwerige designtaal van bijv. het dashboard van de Opel Insignia en het gemiddelde aziatische cardesign.
Enfin, aangezien het gros van de doelgroep er geen oog voor heeft en dus onderling het imago wél stijlvol vinden denk ik dat het een succes zal worden.
De Jetta is dan wat minder spannend (en rijdt slechter volgens al die ford-fanboys hier die allemaal al in beide nieuwe auto’s blijken te hebben gereden om zichzelf zo’n uitspraak te kunnen permitteren) en lijkt sprekend op elke andere telg uit de VW-familie (mijns inziens is dat bij ford ook zo). Anderzijds is het ontwerp een stuk veelzijdiger. Doordat het niet zo vulgair is als de algehele Ford designtaal voldoet zo’n volkswagen wat makkelijker bij verschillende gelegenheden.
Voor mij is het Ford design een beetje de dude die met zijn trainingspak op een gala aankomt en toch denkt dat ie gepast gekleed is…de Volkswagen daarentegen is wel juist gekleed maar desondanks toch een grijze muis, het muurbloempje.
Dus ja, mijn mening is puur oppervlakkig gebaseerd op stijlgevoel. Maar daarom niet minder legitiem. Dus technisch of financieel laat ik het aan anderen over.
Ik prefereer de Jetta omdat ik liever stilletjes goed gekleed ga dan dat ik mijn verkeerde outfit moet overschreeuwen.
@Damoklets:
Een jetta kies je niet omdat je stilletjes goed gekleed gaat. Maar die kies je om zeker te zijn dat anderen je kleding goedkeuren. En dat de Ford beter rijd, heeft te maken dat ze de laatste jaren met kop en schouders uitsteken betreft rij en stuur gedrag. Lees alle test er maar op na. Verder weet ik dat ook uit eigen ervaring. Maar dat is natuurlijk misschien ook wat persoonsgebonden wat iemand ‘fijn’ vind rijden.
@Damoklets: Bah, de Focus staat al jaren bekend om uitstekende rijeigenschappen in zijn klasse. Daar zullen ze met deze laatste incarnatie vast niet vanaf gestapt zijn. Dan hoef je geen Ford fanboy te zijn om te guesstimaten dat de Focus wsslijk iets lekkerder zal rijden dan de Jetta.
De Jetta, de Ford is te modisch vormgegeven. Die ben je
over een jaar of twee alweer beu. De VW is niet spannend
maar uitgewogen.
@mijnnaamishaas: Lol het moet zijn:
de Ford is te modisch vormgegeven. Die ben je
over een jaar of twee alweer beu. De VW is niet spannend
en is vanaf het begin al saai
@mijnnaamishaas: echte autoliefhebber.. das wel duidelijk.. :S
De Focus. Deze oogt beter dan de vierkante Jetta.
V double U of course.
jetta is aardig saai maar de ford is te schreeuwerig. dus JETTA
de VW
volgende astra sedan ;)
Doe mij de Focus maar, dat stuurt tenminste strak i.t.t. de VW…
De Focus, maar dan alleen omdat ie beter rijdt, en Ford nu eindelijk ook een versnellingsbak met dubbele koppeling heeft.
uiteraard de focus voor mij want de jetta is voor grijze muizen
De VW ziet er degelijk en burgerlijk uit, de Focus vind ik nog wel even wennen. Afgaande op de rijkwaliteiten van de vorige Focus, kies ik voor deze. Stuurt een stuk strakker dan de Jetta (ik spreek uit ervaring). De Jetta is heus een heel goede auto, maar wel wat afstandelijk. Ik prefereer het rijplezier van de Focus.
De focus. De jetta ziet er nog saaier uit dan.. nou ja.. een golf.
Hocus Spocus doe mij maar de Focus!
:)
Ford natuurlijk die vw is weer zo gaaaaaaaap
@Vreddy_B;
Daar zie je toch een verband over het hoofd waardoor je een fout maakt.
Goed gekleed gaan heeft altijd een factor ‘publieke opinie’ in zich. Ik ga mode en de werking van trends hier niet uitleggen maar feit blijft dat het altijd te maken heeft met gebakken lucht die overeind gehouden wordt door vele factoren. Met een beetje training kun je een tamelijk sensitief stijlgevoel ontwikkelen want een van de bepalende factoren hiervoor is simpelweg kennis.
Dus ja, het is inderdaad ook de goedkeuring (ik zeg liever bevestiging) van de omgeving. Maar dat ís ‘goed-gekleed’ gaan. Want wie bepaald een gemiddelde opinie? (dus niet je eigen) precies, the majority.
Op het gebied van Design (mits je conceptueel kunt denken en daadwerkelijk ervaring op dat gebied hebt) zou een andere conclusie erg onwaarschijnlijk zijn, niet onmogelijk natuurlijk! Ook dit kan ik verder uitleggen maar dan kan ik het hier elke week herhalen.
Besef: dit gaat dus niet over mooi of niet mooi, want dat is en blijft subjectief. Maar dit gaat dus over goed en fout.
Dan het rijden. Op dat gebied heb ik slechts rijervaring en geen wetenschappelijke, dus daar kan ik geen waarheden aangeven, just my humble opinion.
Wellicht rijdt Ford volgens vele tests ‘beter’, dat zal. Mijn ervaring leert me gewoon anders, ik kan het niet helpen.
Wat ik me voor kan stellen is dat ford, in het algemeen, wat sportiever rijdt. In mijn beleving zijn ze namelijk stug geveerd en hebben motoren vaak wat moeite met een nieuwe versnelling bij het op laten komen van de koppeling. De snelweg is, mede door de wijze waarop de gemiddelde ford is afgeveerd, minder comfortabel dan een vergelijkbare VW. Motorisch is daar weinig verschil in mijn ogen, alleen dat de Ford meer geluid maakt. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat mijn vergelijkingen enkel dieselversies betreffen.
@Damoklets: Ongetweifeld de Ford, en ik ben ook fan van trainingspakken. waarom? omdat het goede kwaliteit heeft ,goed zit en lang meegaat en dat is met een Ford in princiepe ook zo.
Dat neemt niet weg dat de Jetta ook een goede auto is.:)
Ford, ik zou nooit in een volkswagen gezien willen worden…
Duidelijk toch..
dan toch maar de jetta omdat die tenminste nog een gebalanceerd design heeft en die ford ziet er niet uit en het is een mondeo en dat zegt genoeg bij mijn weten..
@edgar: Neeee, het is een Focus! Wel goed lezen, he…
Jetta coupe! die concept!
De Jetta, de Ford heeft een afschuwelijk interieur!
toch maar de kleine passat, jetta dus
Focus! Zelf heb ik zeer positieve ervaringen met ford en de focus ziet er een stuk gelikter uit. En ‘by the way’ wie verzint er nu “Jetta” voor een automodel!??
lood om oud ijzer ..
vleesch noch visch ..
lelijke auto,s voor lelijke menschen ..
en nou nou wat een drukte ..
maar doe mij die ene maar .. want die is supergoed ..
want die andere is namelijk gigantisch kut ..
waar hebben jullie het over ??
@lincoln: Over mensen liever een Focus of een Jetta hebben. Daar gaat het al wel 60 reacties lang over.
Bril niet op vandaag, joh?
@lincoln;
Precies zoals bij al die amerikaanse meuk dus ;-)
@Damoklets:
bij de Challenger/Mustang/Camaro kies maar raak en overdrijf je ongefundeerde “mening” van een auto die je waarschijnlijk noooooit zal rijden topics ??
o.k. .. nu weet ik waar het over gaat ..
Jetta, maar ziet niemand dat de kont ervan direct van BMW gestolen is?
@Thibaut:

welke bmw bedoel jij dan ? neem aan dat je niet de 3 serie bedoelt:S
@lincoln;
Rare zinsconstructie… maar inderdaad lelijke mensen (?…) en even subjectief zolang het om meningen gaat i.p.v. feiten. Dat is nou eenmaal een blog.
Wat is jouw mening eigenlijk? Ik schat dat je wel iets zinnigs kunt zeggen over je voorkeur bij deze 2 auto’s…Dus even je stars&stripes hart opzij zetten en inhoudelijk (dus niet over lelijke mensen en dat soort non-info). Of heb je ook niet meer dan een ongefundeerde mening?
@Damoklets:
mijn keuze zou de Ford zijn ..
maar dat komt ENKEL EN ALLEEN omdat er Ford op staat ..
en zeker niet voor het onderstel ..
iets waar Ford getrouw veel aandacht aan besteed ..
maar alleen iets van merkt als je op de limiet gaat rijden ..
vind de VW er ietsje sjieker uitzien ..
nogmaals ..
zijn GEEN extraverte auto,s ..
en staan prima op het parkeer deck van Ikea morgen ..
@Damoklets:
dus nee ..
ik kan mijn “mening” net zo min funderen als ieder ander hier ..
en kan niet een stellige overtuiging gaan innemen over een stukje polycarbonaat of velg of chroom randje ..
zijn beide prima vervoers middellen die na 5 jaar helemaal fiscaal zijn afgeschreven ..
maar zeker 15 jaar probleemloos (fatsoenlijk onderhoud) mee kunnen gaan ..
dus dat lood om oud ijzer wil ik nuanceren naar RVS om titanium ..
jetta, de focus is voor mensen die wel willen maar niet kunnen.
dan de focus, het design van vw is meer voor mensen zonder lef smaak of style oftewel boring peeps.
Iedereen die voor de ford kiest heeft gewoon 0 verstand van auto’s.
@jimmy: ach zo… en mmet welke reden dan …
@bpc: Mon ami, hij bedoeld : heeft heel veel verstand
van auto`s. 0 was tikf00t.
Ik leg de focus op de Jetta
Doe maar de Focus dan, is nog de minst slaapverwekkende van de twee.
Ik zou voor de Focus gaan, die vind ik mooier. Even een vraagje, wordt er door iemand van AB ook bijgehouden wat de tussenstand is?
I want the Jetta… Ziet er gewoon beter uit..
Jetta doh.. Veel betere én mooiere auto.
VW
@Jimmy
Waarom?
De Focus is al 10 jaar de referentie op gebied van rijplezier en wegligging.
Met een psa diesel in het vooronder zit je met de betere motor en de afwerking moet niet onderdoen voor de VW.
Heb ik nu echt geen verstand van auto’s of ben jij kortzichtig?
@Sim;
denk toch dat het idd die kortzichtigheid zal zijn. Maar referentie op gebied van rijplezier…is natuurlijk een beetje onzin. Misschien jouw referentie, maar zeker niet DE referentie. Ben benieuwd of er überhaupt een merk of auto als algemene referentie voor zo’n subjectief geval als rijplezier kan zijn.
VW Jetta, kmag Ford niet.
Ik vind die Jetta wel mooi opzich. Zeker in vergelijking met de Focus sedan.
“Ik mag Ford niet”, “je bent 0 verstand van auto’s als je voor de Ford gaat”, “de focus is voor mensen die wel willen maar niet kunnen.”
.
Allejezus wat een niveau weer! Het gaat hier om blik ja. Dat je zo’n haat naar een merk kunt hebben is echt te zielig voor woorden. Ook omdat je blijkbaar niet objectief kunt kijken naar een auto. Fords zijn redelijk betrouwbaar, rijden dynamisch en prima gepijst. Waarom in vredesnaam zo negatief zijn jegens een Ford? Grow up of sla je vader omdat ie je zo geïndoctrineerd heeft
Overigens ga ik wel voor de Jetta. Liever een ingetogen, strakke auto dan een uitbundige auto die er niet uitziet. Die neus, die kont.. blegh.. bijna elk merk komt met van die rare dingen aan. Jammer
De fukkus s il te plait
Jetta!
Doe mij maar Duitse degelijkheid!
Bij het uitkomen van de Focus II werd de Focus I geroemd om het veel radicalere ontwerp. Toen werd door de hele kliek de Focus afgemaakt omdat het ontwerp saai werd gevonden. Nu is er weer een wat wilder ontwerp, en is de saaiheid van een Jetta blijkbaar weer een standaard.
Ze kunnen het bij Ford nooit goed doen in de ogen van velen.
Ik gok er op dat de Ti-VCT van Ford wel eens een behoorlijk stuk betrouwbaarder kon zijn dan de “overstressed” 1.2 TSI van VW.
Alleen al het feit dat de focus 23 pktjes meer uit een 2 liter diesel kan halen. En dat de focus daarnaast ook nog eens goedkoper is, geeft wel aan dat de jetta veel te duur is voor een een softie bakkie.
Focus!! ik rij geen golf, eehh polo, eeh passat, weet niet eens meer wat voor auto je rijdt met die lelijk neus
En volgens mij houd dat het niet echt lang vol een 1.2 met turbo, compressor-zooi.. laat staan die versnellingsbak
jetta zonder twijfel. van kennissen hoor ik teveel Ford
ellende, daar wil ik niet aan mee gaan doen.
Waarom zijn de nieuwste foto’s van de Ford Focus sedan niet op autoblog geupload?
Het liefst wil ik een Focus ST Sedan die een concurent zou kunnen zijn met Impreza WRX en Lancer Evo X maar die zal er waarschijnlijk niet komen.
Uiterlijk valt natuurlijk over te twisten
Maar ik was ook altijd overtuigt van volkswagen, heb diverse nieuwe gereden. Maar ik ben min of meer uit noodzaak overgestapt op een focus. Nu vind ik het interieur wel een beetje erg glimmen. Alleen het rijden.. dat is echt 2 klasses beter dan dan een volkswagen. De VW is in een rechte lijn erg stug en “hangt” erg in de bochten. Mijn ervaring bij ford is juist dat het precies andersom is
Volkswagen jetta R alsjeblief haha
Geen twijfel over mogelijk : Focus !!!!
de Focus is gewoon te druk gelijnd, dat weet je zelf.
alleen omdat VW zogenaamd saai is (en voor BMW/MB fans Audi er bij zit, vinden ze de Focus mooier)
gewoon de Jettaaaaaaa.
de focus. liefde op ’t eerste zicht :)
de jetta, hoewel deze volgens veel mensen saai VAG product is deze auto VEEL TIJDLOZER gedesigned dan die ford. Over 10-15 jaar kun je gerust nog met die jetta rondrijden terwijl de ford een heel tijdgebonden auto is. En daarbovenop vind ik de focus te overdesigned, te spits
Voorkeur : Ford Focus met kont.
Reden ? Ik hou van blond en rond.
Moeilijk kiezen: ieiek wat lelijk van de Ford versus gaap wat saai bij de VW.
Heeft er ook mee te maken dat sedans pas zijn te pruimen vanaf het D-segment. Dan komt de vorm pas tot zijn recht. Dus in dit formaat gewoon een hatch of station kopen.
Dan zou ik dus een Ford bestellen en de bestelling aanpassen naar een hatchback of stationwagon. Saaie VW hokken zijn er al genoeg (daar tel ik Skoda en Audi ook bij). Dan zie ik toch echt veel liever Ford design. Ik vergeef ze de undersized sedan misser.
Ben eigenaar van een S-max, en is mijn eerste Ford. En met GROTE zekerheid de laatste!
Uit mijn ervaring zou ik dan ook voor de Jetta kiezen.
Ik ga voor de Volkswagen Jetta.. ik blijf bij mijn eigen merk natuurlijk. Eindelijk een opvolger voor mijn auto die ik mooi vind.. Ik wacht wel op de VW Jetta VI tweedeurs coupe.. die vind ik nog mooier.. maar dit zegt mijn verstand.. mijn hart wacht op de BMW 1 M Coupe.. maar die maakt weer ruzie met mijn portemonnee… zucht keuzes, keuzes..
dat lijkt mij zeer sterk pixed
De focus, k vind de buitenkant van de jetta te saai(mijn mening!)… Dr hoeft ook geen dubble clutch gearbox in te zitten, handgeschakeld en een leuke blok erin…:D
Trouwens was een poll niet handiger geweest???
Saaie Jetta vs Lelijke Kia euh Ford…. Eigenlijk niet zo moelijk: doe maar de Ford die rijdt de Jetta zo op een hoop…
Allebei niet mooi, dus dan maar degene die goed rijdt: de Ford
ik snap mensen niet dat ze zeggen focus rijd beter, of jetta rijd beter. Jullie hebben niet eens in de auto gereden, of krijgen de kans om in zo’n auto rijden. Qua uiterlijk ga ik voor de Jetta, Focus lijkt als of die in zijn uitlaat is gepakt. En daarom zo met ze kont omhoog staat. Slaat nergens op. En check de interieur, focus altijd saaiheid. VW-groep auto’s zijn gewoon een hoger niveau dan Ford.
@transistor: het is toch wel een feit dat Ford de onderstellen veel stugger af stelt en daardoor veel sportiever rijdt (en dat is in de mening van autojournalisten “beter”). Maar hoe kun je het dashboard van een Focus III nou saai noemen? Goed, het dash van de Focus 2 was een beetje saai, maar Focus I en III zijn alles behalve saai.
Optie C.
@transistor
Vw hoger niveau??????????????
Ik vergelijk VW met en middelmatige Koreaan.
Laat ons eerlijk zijn VW maakt toch al jaren saaie rammelkarren.
Oke,een ford focus RS is leuk, maar dit is een focus sedan… ik kies dus voor de Jetta
Focus sedan, mooiste interieur en dat is toch waar je het langst naar zit te kijken.
Deze Ford is net als de Opel Insigna, buitenafmetingen die niet overeenstemmen met de binnenruimte. Dan is de Jetta ruimer, confortabeler en functioneler wat een sedan toch beoogt. Ziet er ook strakker uit en minder vlug op uitgekeken. Interieur ziet er kwalitatief ook hoogstaand uit, zonder frullekes en plastiek gevoel, ergonomisch en alles bij de hand. Ideale wagen voor diegene die zich geen Audi A4 of iets dergelijks kunnen veroorloven.
Geef mij maar Lancia,een auto dat in Nederland ondergewaardeerd is….Met super veel rij plezier…
Voortgaande op mijn persoonlijke ervaringen met de eerste generatie Focus en de Golf V kies ik resoluut voor de Focus. Als de rij-eigenschappen van beide auto’s op eenzelfde manier zijn geëvolueerd stuurt de Focus sowieso stukken beter, echt fun to drive. Die Jetta lijkt me trouwens teveel op een Audi A4 vanachteren. En verder heeft ieder zijn eigen (wan)smaak, valt dus niet over te lullen.
doe mij de ford maar die vw is een saaie storingsbak
De Jetta en dat om de kwaliteit. Uiteindelijk gaat het bij mij om duurzaamheid en niet om een vergankelijk trendy automodel met mankementen waar Ford zeer bekend om is.
Wat grappig, ik zie net een nieuwe Jetta en daarachter een nieuwe Focus sedan achter elkaar door Nieuw Vennep rijden. Komt er een rijtestje aan van het een of het ander?