Kies maar: je favoriete Audi RS4

Auteur: , 71 Reacties

Petrolheads, graag uw aandacht voor een treurigstemmend bericht. De Audi RS4 is dood. Uit productie genomen. Het wordt daarom tijd om de balans op te maken tussen drie generaties RS4.

Eind mei viel het doek voor de huidige RS4 en diens coupévariant, de RS5. Een direct gevolg van Audi’s plannen om op de IAA in Frankfurt aanstaande september een nieuwe A4 te introduceren, gevolgd door een A5 in de lente van 2016. De RS-varianten daarvan hoeven we niet eerder dan 2017 te verwachten. Er komst dus een tijdelijke RS4/RS5-stop in de quattro-fabriek in Neckarsulm.

Als we terugkijken op de huidige RS4-oogst dan hebben we te maken met drie generaties. De RS4 B5 (1999 – 2001), die er alleen als Avant te bestellen was, de RS4 B7 (2005-2009), die er ook als sedan en cabrio kwam, en de RS4 B8, wederom alleen als Avant, want aan de coupé- en cabrioversie werd het RS5-label gehangen. U bent ongetwijfeld bekend met deze vierwielaangedreven pk-monsters, dus we beperken ons tot een vergelijk in cijfers, en vragen u de poll in te vullen. Kies!

Model
Audi RS4 B5
(1999-2001)
Audi RS4 B7
(2005-2009)
Audi RS4 B8
(2012-2015)
Motor2.7 V64.2 V84.2 FSI V8
Pk/koppel380 pk, 440 Nm420 pk, 430 Nm450 pk, 430 Nm
Topsnelheid250 km/u250 km/u250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u4,9s4,9s4,7s
Verbruik12 l/100 km13,5 l/100km10,7 l/100km
Gewicht (leeg)1620 kg1710 kg1770 kg
CO2-uitstoot288 g/km324 g/km249 g/km

Fotocredit: mazeratie





71 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
B7 sedan in het rood, dan laten ze hem snachts misschien wel staan..
@lamborgfan: waarschijnlijk niet…
Ik kan niet kiezen .. Want er valt ook nix te kiezen ..
@lincoln: Maar stiekem wel gestemd …
@puhpuh:
Nope, geen RS4 was geen stem optie.
Ik heb wel een beetje moeite met de suggestie dat dit teleurstellend zou zijn.
Mijn reactie zit meer in deze hoek,😀🎆🎇🎉🎊🎈📣😴😜
Doe mij de B7 sedan maar. Die ziet er ten opzichte van de laatste generatie ingetogener én bruter uit.
Het artikel begint met “petrolheads” ze zouden het net zo goed met “ramkrakers” kunnen laten beginnen
Welke verbruikt het minst olie? Badum tsss….
Voor mij ook de B7, volgens evo de leukste om mee te rijden!
Voor mij de B8
Even los van het feit welke ik zou kiezen. Het is wel opvallend dat de RS4 in 16 jaar tijd amper sneller naar de 100 sprint. Of amper zuiniger is geworden. Zelfs het koppel is minder geworden. Ik kan je wel vertellen wat wel meer is geworden en dat is het gewicht. Voorsprong door techniek? Eerder stilstand met andere techniek.
@berlinetta: Ook opvallend: hij is minstens zo snel als de M3 E92 maar wel zuiniger, hij is sneller dan de vorige generatie C63 en ik gok ook zuiniger vanwege die 6.2l.
Dus heeft Audi het zo slecht gedaan?
@gillesvda: Dacht even dat kapiteinaudi weer aan het reaguren was. Er kan ook nooit een artikel over een duitse auto gaan zonder vergelijkingen met de concurrentie.
@gerjanm: De tegenstand is dan ook de maatstaf om te weten hoe goed ze het doen.
@gillesvda: De m3 zit met 4.5 sec op de 100 en heeft rwd. Als je dan je keuze gaat baseren op het verbruik, ben je ook niet helemaal goed denk.
@gillesvda: Wat versta jij onder sneller? 0-100 tijd? In dat geval is het appels met peren, want de RS4 heeft quattro. Zet beide auto’s op een circuit en de RS4 verliest.
@berlinetta: Sterker nog: ik kan me nog een triotest hier op AB herinneren waar een RS5 met quattro (en die een paar jaar later op de markt kwam) sprint tegen een M3. De M3 reed hem weg. Nu weet ik niet zeker of de bestuurders beiden het gas vol intrapten, maar AB kennende doen ze dat maar al te graag.
@gillesvda: sorry, maar ik moest wel even lachen. Als je in dit segment naar het verbruik kijkt, heb je daar gewoon niets te zoeken.
@m550d: Het was een reactie op berlinetta, die had het over het ‘niet zuiniger geworden’ van de auto.
@berlinetta: Geloof me. De volgende generatie sprint wél een stuk sneller van 0-100. :-)
@Bram95: Ja na 18 jaar (op z’n vroegst) mag dat ook wel eens!!
@berlinetta: Vroeger hadden ze schijnbaar een voorsprong op techniek ja, aangezien ze inderdaad in de loop der jaren niet veel beter zijn geworden.
@berlinetta: de eerste RS4 was sneller dan opgegeven. De door Cosworth getunede V6 was echt een heerlijk hitsig apparaat. In 2005/6 was het de rage om een atmosferische V8 in je D segmentopper te doen (M3, C63, IS-F) en dus ook voor Audi. Maar met toegenomen gewicht is een hoogtoerige V8 met relatief weinig koppel niet het beste recept.
@gtwillem: Die eerste was dan ook een juweeltje mijns inziens. De B8 vind ik overigens ook erg mooi. Ik ben niet zo van de stations, maar deze kan me wel bekoren. Ziet er gelikt uit. Maar de techniek doet me niet zoveel.
@berlinetta: volkomen eens. Als er nu een 450pk vijfpits turbo in lag, met handgeschakelde zesbak en Porsche Cayman spiegels en rode Porsche remklauwen…
@berlinetta: Wil misschien gewoon zeggen wat voor geweldige motor die 2.7 was?
Het was mij en de rest van de lezers ook al opgevallen. Aan de andere kant, onder de 5s 0-100 is best ok.
Om het haalbaar te houden (slechts tax voor een 2.7) de B5 dus maar.
Toch jammer dat de RS4 B8 niet in de sedan vorm is gemaakt, even als de laatste generatie RS6.
De B5.. Gewoon omdat ie met wat simpele tuning naar 500 pk te chippen was.. Betaalbaar ook nog..
Er rijd er hier een in de buurt rond met ca 550pk.. (Gemeten) alleen heeft hij wat meer dan een chippie gedaan.. Maar denk dat de laatste RS-en niet in zijn buurt komen
Generatie B8 vond ik voor de facelift heel erg mooi, maar Audi heeft het met de facelift echt totaal verpest. Gewoon knap dat je met subtiele wijzigingen in de bumper en een nieuwe koplampunit zo veel schade aan kunt richten. Als de RS4 B8 nog voor de facelift leverbaar was geweest had ik daarvoor gekozen, nu ga ik voor generatie B7
Twijfel twijfel, maar ik ga toch voor een knalrode B5 met grome dakrailing en witte recarosportstoelen
Eerste generatie graag. Vind ik de mooiste en ze leukste. Ding is tot zotte waarden te tunen
RS4 B7 sedan, godsgruwelijk gaaf ding :)
Al is een RS4 niet mijn ding, heb ik het liefst een B5. Omdat alleen die RS4 mij iets doet.
Als je naar de cijfers kijkt is die B7 een fiasco geworden
Rs4 b8, zelfs liever dan de rs6 want atmosferisch
Allernieuwst allerspangst.
B5 is echt nog een geniale sleeper. Maar de B7 in de uitvoering zoals JD deze reedt is wel het exemplaar dat ik echt wil hebben!
Beetje jammer dat er in de app niet te stemmen valt :<
Doe mij maar een M3.

Oh wacht…
Vorige week in een nieuwe RS4 gereden. Rijd toch wel heel erg fijn maar kan hem aardig bijhouden in mijn Golfje R.
als mercedes fan zou ik toch voor de rs4 b5 kiezen, ziet er zo goed uit! wat ze tegenwoordig produceren is allemaal dezelfde meuk, ik ga voor the good old days!
Ik wil geen stationwagen, ik kom nooit in de bouwmarkt en vervoer nooit wat groots.
Voor mij dus de tweede generatie, als sedan dus.
Ik heb liever een M3
een blauwe rs4 b5 avant met van die asociale dikke bbs velgen eronder
heb zelf een tijdje een s4 b7 gehad is toch ook wel een heerlijk blok die 4.2 v8
Alle nieuwe technologie om een wagen lichter te maken, en toch slagen ze erin van hun sportmodel jaar na jaar zwaarder te maken…
Lastig, B5 of B7 allebei Avant en allebei in het geel. Mocht het zo ver komen, dan gooi ik wel een muntje op.
RS4 B7 sedan. In blauw of rood. Dat is toch wel het allerdikst!
B7 sedan, wit met zwarte velgen en een beetje ‘subtiel’ verlaagd. En als we toch bezig zijn een paar setjes banden extra…
De keuze zou voor mij makkelijk zijn: zonder twijfel de B5. Ontzettend gaaf en nog gewoon retedik zonder patserig te zijn. Dat geldt ook voor de B7, die vind ik als sedan in het blauw érg fraai. De B8 doet me niks en vind ik ook niet mooi dus daar loop ik zonder te kijken voorbij.
Mijn voorkeur gaat uit naar 1 met chinees kenteken…
Ik zou gaan voor de RS4 B7 sedan
B5! Jammer dat er foto te zien is. 2x B7?
@awesome: *geen
B7 sedan !
B7! Net als iedere andere auto uit de jaren 2000-2006. Zoals de E39, 996 turbo, SLR, Vanquish, Murcielagio, SL (ja echt), Viper, 575m, Ford GT, Sagaris en de CLS behoren tot mijn persoonlijke top uit die tijd.
Ik ben een groot van de B5 RS4. Mijn moeder heeft een zwarte gehad en dat was een fantastisch apparaat. Onderstuurd: alleen als je als een idioot de bicht induikt. Maar dat boeit absoluut niet want het ding was SNEL. Sneller dan de RS4’s die er na kwamen. Het is de lichtste RS4, met het hoogste koppel en vermogen (was standaard al hoger dan opgegeven: die van mij moeder had voor de tuning al 411pk en 480nm). Daarbij had deze RS4 optimale bakverhoudingen om tussen de 0 en 180 sneller dan bijna alles te zijn. Daarbij viel ie niet heel erg op, hij was maar iets breder dan een gewone A4.

Nummer 2 is de B7 vanwege het uitgekiende onderstel en het dikke uiterlijk. Een van de fijnste RS Audi’s ooit gebouwd, met fijne besturing, goede demping en vering, handbak en een schitterende V8.

De B8 RS4 heeft mijn interesse niet echt. Die motor is leuk, maar dat het gekoppeld is aan een DSG klopt voor mij niet. Ook de besturing, vering en demping zijn van een minder niveau. Wel een schitterend gebouwde auto, en in normale kleur zonder gekke franjes (was wel leverbaar) best indrukwekkend om te zien.

Ik ben benieuwd hoe de volgende word! Het feit dat de RS3 er understated uitziet doet mij positief stemmen!

Maar uiteindelijk gaat er niks boven de RS2
B5, want eerste en maakte de meeste indruk op mij.
RS4 B7 Sprint blauw. Vanaf dat moment verliefd op audi
RS4 B7 in sprintblauw met schalensitze en de originele velgen.
Toch bizar dat je eigenlijk met de B7 achteruit bent gegaan i.t.t. de B5. Prestaties zijn identiek maar verbruik is 1,5 liter meer geworden. Lekker voor de Audi slogan: voorsprong door techniek…..

De b5, die is nog cool!
Zijn ze niet allemaal hetzelfde, de nieuwste is alleen wat zwaarder..groter carter met meer olie? Toch maar de Skoda.
B7 in t blauw
RS4 B8 black on black
Laat er alsjeblieft weer een sedan versie komen!!! Maar dat zal wel niet
Mis foto van b5 bij artikel.
B7 RS4 Avant.
Samen met de RS5 de mooiste Audi.
Ook het geluid.. wauw
B7 sedan denk ik
B5 Avant, echt een beetje verliefd op die auto :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).