• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: je favoriete Audi RS4

Auteur: ricardo, gepost 22 juni 2015 om 18:34 – 71 Reacties

" title=


Petrolheads, graag uw aandacht voor een treurigstemmend bericht. De Audi RS4 is dood. Uit productie genomen. Het wordt daarom tijd om de balans op te maken tussen drie generaties RS4.

Eind mei viel het doek voor de huidige RS4 en diens coupévariant, de RS5. Een direct gevolg van Audi’s plannen om op de IAA in Frankfurt aanstaande september een nieuwe A4 te introduceren, gevolgd door een A5 in de lente van 2016. De RS-varianten daarvan hoeven we niet eerder dan 2017 te verwachten. Er komst dus een tijdelijke RS4/RS5-stop in de quattro-fabriek in Neckarsulm.

Als we terugkijken op de huidige RS4-oogst dan hebben we te maken met drie generaties. De RS4 B5 (1999 – 2001), die er alleen als Avant te bestellen was, de RS4 B7 (2005-2009), die er ook als sedan en cabrio kwam, en de RS4 B8, wederom alleen als Avant, want aan de coupé- en cabrioversie werd het RS5-label gehangen. U bent ongetwijfeld bekend met deze vierwielaangedreven pk-monsters, dus we beperken ons tot een vergelijk in cijfers, en vragen u de poll in te vullen. Kies!

Model Audi RS4 B5
(1999-2001)
Audi RS4 B7
(2005-2009)
Audi RS4 B8
(2012-2015)
Motor2.7 V64.2 V84.2 FSI V8
Pk/koppel380 pk, 440 Nm420 pk, 430 Nm450 pk, 430 Nm
Topsnelheid250 km/u250 km/u250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u4,9s4,9s4,7s
Verbruik12 l/100 km13,5 l/100km10,7 l/100km
Gewicht (leeg)1620 kg1710 kg1770 kg
CO2-uitstoot288 g/km324 g/km249 g/km

Fotocredit: mazeratie



Ook interessant!

  • Audi RS Nogaro Editions
    Audi RS Nogaro Editions geven hoedtik aan RS2
  • Mijn Auto: Audi RS4 B8 Avant van Ralf
    Mijn Auto: Audi RS4 B8 Avant van Ralf
  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, Audi, kies-maar, poll, RS4, RS5

Vorig bericht: « Gelekt: de nieuwe Chevrolet Camaro cabrio
Volgend bericht: BMW kleedt een dikke M4 aan, want ze hebben wat te vieren »

Lees Interacties

Reacties

  1. lamborgfan zegt

    22 juni 2015 om 18:37

    B7 sedan in het rood, dan laten ze hem snachts misschien wel staan..

    Login om te reageren
    • joostvis zegt

      22 juni 2015 om 18:54

      @lamborgfan: waarschijnlijk niet…

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    22 juni 2015 om 18:41

    Ik kan niet kiezen .. Want er valt ook nix te kiezen ..

    Login om te reageren
    • puhpuh zegt

      22 juni 2015 om 18:44

      @lincoln: Maar stiekem wel gestemd …

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        22 juni 2015 om 18:50

        @puhpuh:
        Nope, geen RS4 was geen stem optie.
        Ik heb wel een beetje moeite met de suggestie dat dit teleurstellend zou zijn.
        Mijn reactie zit meer in deze hoek,?????????

        Login om te reageren
  3. gforce zegt

    22 juni 2015 om 18:43

    Doe mij de B7 sedan maar. Die ziet er ten opzichte van de laatste generatie ingetogener én bruter uit.

    Login om te reageren
  4. agera zegt

    22 juni 2015 om 18:44

    Het artikel begint met “petrolheads” ze zouden het net zo goed met “ramkrakers” kunnen laten beginnen

    Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    22 juni 2015 om 18:44

    Welke verbruikt het minst olie? Badum tsss….

    Login om te reageren
  6. puhpuh zegt

    22 juni 2015 om 18:45

    Voor mij ook de B7, volgens evo de leukste om mee te rijden!

    Login om te reageren
  7. potjak zegt

    22 juni 2015 om 18:45

    Voor mij de B8

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    22 juni 2015 om 18:46

    Even los van het feit welke ik zou kiezen. Het is wel opvallend dat de RS4 in 16 jaar tijd amper sneller naar de 100 sprint. Of amper zuiniger is geworden. Zelfs het koppel is minder geworden. Ik kan je wel vertellen wat wel meer is geworden en dat is het gewicht. Voorsprong door techniek? Eerder stilstand met andere techniek.

    Login om te reageren
    • gillesvda zegt

      22 juni 2015 om 19:40

      @berlinetta: Ook opvallend: hij is minstens zo snel als de M3 E92 maar wel zuiniger, hij is sneller dan de vorige generatie C63 en ik gok ook zuiniger vanwege die 6.2l.
      Dus heeft Audi het zo slecht gedaan?

      Login om te reageren
      • gerjanm zegt

        22 juni 2015 om 19:51

        @gillesvda: Dacht even dat kapiteinaudi weer aan het reaguren was. Er kan ook nooit een artikel over een duitse auto gaan zonder vergelijkingen met de concurrentie.

        Login om te reageren
        • gillesvda zegt

          22 juni 2015 om 20:15

          @gerjanm: De tegenstand is dan ook de maatstaf om te weten hoe goed ze het doen.

          Login om te reageren
          • gerjanm zegt

            22 juni 2015 om 20:38

            @gillesvda: De m3 zit met 4.5 sec op de 100 en heeft rwd. Als je dan je keuze gaat baseren op het verbruik, ben je ook niet helemaal goed denk.

            Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        22 juni 2015 om 19:56

        @gillesvda: Wat versta jij onder sneller? 0-100 tijd? In dat geval is het appels met peren, want de RS4 heeft quattro. Zet beide auto’s op een circuit en de RS4 verliest.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          22 juni 2015 om 20:01

          @berlinetta: Sterker nog: ik kan me nog een triotest hier op AB herinneren waar een RS5 met quattro (en die een paar jaar later op de markt kwam) sprint tegen een M3. De M3 reed hem weg. Nu weet ik niet zeker of de bestuurders beiden het gas vol intrapten, maar AB kennende doen ze dat maar al te graag.

          Login om te reageren
      • m550d zegt

        23 juni 2015 om 01:54

        @gillesvda: sorry, maar ik moest wel even lachen. Als je in dit segment naar het verbruik kijkt, heb je daar gewoon niets te zoeken.

        Login om te reageren
        • gillesvda zegt

          23 juni 2015 om 07:25

          @m550d: Het was een reactie op berlinetta, die had het over het ‘niet zuiniger geworden’ van de auto.

          Login om te reageren
    • bram95 zegt

      22 juni 2015 om 19:48

      @berlinetta: Geloof me. De volgende generatie sprint wél een stuk sneller van 0-100. :-)

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        22 juni 2015 om 19:57

        @Bram95: Ja na 18 jaar (op z’n vroegst) mag dat ook wel eens!!

        Login om te reageren
    • gerjanm zegt

      22 juni 2015 om 19:48

      @berlinetta: Vroeger hadden ze schijnbaar een voorsprong op techniek ja, aangezien ze inderdaad in de loop der jaren niet veel beter zijn geworden.

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      22 juni 2015 om 21:08

      @berlinetta: de eerste RS4 was sneller dan opgegeven. De door Cosworth getunede V6 was echt een heerlijk hitsig apparaat. In 2005/6 was het de rage om een atmosferische V8 in je D segmentopper te doen (M3, C63, IS-F) en dus ook voor Audi. Maar met toegenomen gewicht is een hoogtoerige V8 met relatief weinig koppel niet het beste recept.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        23 juni 2015 om 11:35

        @gtwillem: Die eerste was dan ook een juweeltje mijns inziens. De B8 vind ik overigens ook erg mooi. Ik ben niet zo van de stations, maar deze kan me wel bekoren. Ziet er gelikt uit. Maar de techniek doet me niet zoveel.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          23 juni 2015 om 13:59

          @berlinetta: volkomen eens. Als er nu een 450pk vijfpits turbo in lag, met handgeschakelde zesbak en Porsche Cayman spiegels en rode Porsche remklauwen…

          Login om te reageren
    • bogey zegt

      22 juni 2015 om 21:13

      @berlinetta: Wil misschien gewoon zeggen wat voor geweldige motor die 2.7 was?
      Het was mij en de rest van de lezers ook al opgevallen. Aan de andere kant, onder de 5s 0-100 is best ok.
      Om het haalbaar te houden (slechts tax voor een 2.7) de B5 dus maar.

      Login om te reageren
  9. roberto zegt

    22 juni 2015 om 18:46

    Toch jammer dat de RS4 B8 niet in de sedan vorm is gemaakt, even als de laatste generatie RS6.

    Login om te reageren
  10. tvr1974 zegt

    22 juni 2015 om 18:50

    De B5.. Gewoon omdat ie met wat simpele tuning naar 500 pk te chippen was.. Betaalbaar ook nog..
    Er rijd er hier een in de buurt rond met ca 550pk.. (Gemeten) alleen heeft hij wat meer dan een chippie gedaan.. Maar denk dat de laatste RS-en niet in zijn buurt komen

    Login om te reageren
  11. knipperlichtje zegt

    22 juni 2015 om 18:51

    Generatie B8 vond ik voor de facelift heel erg mooi, maar Audi heeft het met de facelift echt totaal verpest. Gewoon knap dat je met subtiele wijzigingen in de bumper en een nieuwe koplampunit zo veel schade aan kunt richten. Als de RS4 B8 nog voor de facelift leverbaar was geweest had ik daarvoor gekozen, nu ga ik voor generatie B7

    Login om te reageren
  12. Stijnson zegt

    22 juni 2015 om 18:51

    Twijfel twijfel, maar ik ga toch voor een knalrode B5 met grome dakrailing en witte recarosportstoelen

    Login om te reageren
  13. E34M5Touring zegt

    22 juni 2015 om 18:53

    Eerste generatie graag. Vind ik de mooiste en ze leukste. Ding is tot zotte waarden te tunen

    Login om te reageren
  14. bofkont zegt

    22 juni 2015 om 18:55

    RS4 B7 sedan, godsgruwelijk gaaf ding :)

    Login om te reageren
  15. toyotafortuner zegt

    22 juni 2015 om 18:56

    Al is een RS4 niet mijn ding, heb ik het liefst een B5. Omdat alleen die RS4 mij iets doet.

    Login om te reageren
  16. nathoes zegt

    22 juni 2015 om 18:57

    Als je naar de cijfers kijkt is die B7 een fiasco geworden

    Login om te reageren
  17. kenner zegt

    22 juni 2015 om 18:58

    Rs4 b8, zelfs liever dan de rs6 want atmosferisch

    Login om te reageren
  18. purepet9000 zegt

    22 juni 2015 om 18:59

    Allernieuwst allerspangst.

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    22 juni 2015 om 19:02

    B5 is echt nog een geniale sleeper. Maar de B7 in de uitvoering zoals JD deze reedt is wel het exemplaar dat ik echt wil hebben!

    Login om te reageren
  20. tomnomnom zegt

    22 juni 2015 om 19:03

    Beetje jammer dat er in de app niet te stemmen valt :<

    Login om te reageren
  21. Arnoud zegt

    22 juni 2015 om 19:03

    Doe mij maar een M3.

    Oh wacht…

    Login om te reageren
  22. schellekens006 zegt

    22 juni 2015 om 19:05

    Vorige week in een nieuwe RS4 gereden. Rijd toch wel heel erg fijn maar kan hem aardig bijhouden in mijn Golfje R.

    Login om te reageren
  23. henkhupelschoten zegt

    22 juni 2015 om 19:06

    als mercedes fan zou ik toch voor de rs4 b5 kiezen, ziet er zo goed uit! wat ze tegenwoordig produceren is allemaal dezelfde meuk, ik ga voor the good old days!

    Login om te reageren
  24. Donstil zegt

    22 juni 2015 om 19:07

    Ik wil geen stationwagen, ik kom nooit in de bouwmarkt en vervoer nooit wat groots.
    Voor mij dus de tweede generatie, als sedan dus.

    Login om te reageren
  25. rufctr01 zegt

    22 juni 2015 om 19:11

    Ik heb liever een M3

    Login om te reageren
  26. bmwpowerm5 zegt

    22 juni 2015 om 19:15

    een blauwe rs4 b5 avant met van die asociale dikke bbs velgen eronder

    Login om te reageren
  27. bmwpowerm5 zegt

    22 juni 2015 om 19:18

    heb zelf een tijdje een s4 b7 gehad is toch ook wel een heerlijk blok die 4.2 v8

    Login om te reageren
  28. Hupke zegt

    22 juni 2015 om 19:28

    Alle nieuwe technologie om een wagen lichter te maken, en toch slagen ze erin van hun sportmodel jaar na jaar zwaarder te maken…

    Login om te reageren
  29. Corrado16v zegt

    22 juni 2015 om 19:33

    Lastig, B5 of B7 allebei Avant en allebei in het geel. Mocht het zo ver komen, dan gooi ik wel een muntje op.

    Login om te reageren
  30. philipf zegt

    22 juni 2015 om 19:38

    RS4 B7 sedan. In blauw of rood. Dat is toch wel het allerdikst!

    Login om te reageren
  31. basf zegt

    22 juni 2015 om 19:43

    B7 sedan, wit met zwarte velgen en een beetje ‘subtiel’ verlaagd. En als we toch bezig zijn een paar setjes banden extra…

    Login om te reageren
  32. ej20g zegt

    22 juni 2015 om 19:58

    De keuze zou voor mij makkelijk zijn: zonder twijfel de B5. Ontzettend gaaf en nog gewoon retedik zonder patserig te zijn. Dat geldt ook voor de B7, die vind ik als sedan in het blauw érg fraai. De B8 doet me niks en vind ik ook niet mooi dus daar loop ik zonder te kijken voorbij.

    Login om te reageren
  33. norge zegt

    22 juni 2015 om 20:04

    Mijn voorkeur gaat uit naar 1 met chinees kenteken…

    Login om te reageren
  34. autoriteit zegt

    22 juni 2015 om 20:14

    Ik zou gaan voor de RS4 B7 sedan

    Login om te reageren
  35. awesome zegt

    22 juni 2015 om 20:19

    B5! Jammer dat er foto te zien is. 2x B7?

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      22 juni 2015 om 20:20

      @awesome: *geen

      Login om te reageren
  36. beseff zegt

    22 juni 2015 om 20:50

    B7 sedan !

    Login om te reageren
  37. SCscreamGT2 zegt

    22 juni 2015 om 20:59

    B7! Net als iedere andere auto uit de jaren 2000-2006. Zoals de E39, 996 turbo, SLR, Vanquish, Murcielagio, SL (ja echt), Viper, 575m, Ford GT, Sagaris en de CLS behoren tot mijn persoonlijke top uit die tijd.

    Login om te reageren
  38. gtwillem zegt

    22 juni 2015 om 21:03

    Ik ben een groot van de B5 RS4. Mijn moeder heeft een zwarte gehad en dat was een fantastisch apparaat. Onderstuurd: alleen als je als een idioot de bicht induikt. Maar dat boeit absoluut niet want het ding was SNEL. Sneller dan de RS4’s die er na kwamen. Het is de lichtste RS4, met het hoogste koppel en vermogen (was standaard al hoger dan opgegeven: die van mij moeder had voor de tuning al 411pk en 480nm). Daarbij had deze RS4 optimale bakverhoudingen om tussen de 0 en 180 sneller dan bijna alles te zijn. Daarbij viel ie niet heel erg op, hij was maar iets breder dan een gewone A4.

    Nummer 2 is de B7 vanwege het uitgekiende onderstel en het dikke uiterlijk. Een van de fijnste RS Audi’s ooit gebouwd, met fijne besturing, goede demping en vering, handbak en een schitterende V8.

    De B8 RS4 heeft mijn interesse niet echt. Die motor is leuk, maar dat het gekoppeld is aan een DSG klopt voor mij niet. Ook de besturing, vering en demping zijn van een minder niveau. Wel een schitterend gebouwde auto, en in normale kleur zonder gekke franjes (was wel leverbaar) best indrukwekkend om te zien.

    Ik ben benieuwd hoe de volgende word! Het feit dat de RS3 er understated uitziet doet mij positief stemmen!

    Login om te reageren
  39. reistje zegt

    22 juni 2015 om 21:11

    Maar uiteindelijk gaat er niks boven de RS2

    Login om te reageren
  40. diesel78 zegt

    22 juni 2015 om 21:24

    B5, want eerste en maakte de meeste indruk op mij.

    Login om te reageren
  41. rossi46audi zegt

    22 juni 2015 om 22:27

    RS4 B7 Sprint blauw. Vanaf dat moment verliefd op audi

    Login om te reageren
  42. ghost zegt

    22 juni 2015 om 23:30

    RS4 B7 in sprintblauw met schalensitze en de originele velgen.

    Login om te reageren
  43. slickrick zegt

    23 juni 2015 om 00:26

    Toch bizar dat je eigenlijk met de B7 achteruit bent gegaan i.t.t. de B5. Prestaties zijn identiek maar verbruik is 1,5 liter meer geworden. Lekker voor de Audi slogan: voorsprong door techniek…..

    Login om te reageren
  44. Tonnie zegt

    23 juni 2015 om 00:30

    De b5, die is nog cool!

    Login om te reageren
  45. deboes zegt

    23 juni 2015 om 00:53

    Zijn ze niet allemaal hetzelfde, de nieuwste is alleen wat zwaarder..groter carter met meer olie? Toch maar de Skoda.

    Login om te reageren
  46. noah_deheer zegt

    23 juni 2015 om 08:09

    B7 in t blauw

    Login om te reageren
  47. dutchcorvette zegt

    23 juni 2015 om 12:27

    RS4 B8 black on black

    Login om te reageren
  48. rennsport6 zegt

    23 juni 2015 om 13:12

    Laat er alsjeblieft weer een sedan versie komen!!! Maar dat zal wel niet

    Login om te reageren
  49. robgooi zegt

    23 juni 2015 om 14:02

    Mis foto van b5 bij artikel.

    Login om te reageren
  50. jrmpower24 zegt

    23 juni 2015 om 14:26

    B7 RS4 Avant.
    Samen met de RS5 de mooiste Audi.
    Ook het geluid.. wauw

    Login om te reageren
  51. mrrallycross zegt

    23 juni 2015 om 19:00

    B7 sedan denk ik

    Login om te reageren
  52. dutchymc zegt

    24 juni 2015 om 12:00

    B5 Avant, echt een beetje verliefd op die auto :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North