Kies maar: Lexus RC F of BMW M4

Auteur: , 95 Reacties

Een iconische M-badge uit Beieren, of de nieuwkomer uit Japan die inmiddels bewezen heeft sublieme rijdersauto's te kunnen bouwen. Je MOET kiezen.

Kies maar: Lexus RC F of BMW M4

Lexus heeft de RC F aan het begin van dit jaar voorgesteld op de North American International Auto Show, en klopte zichzelf destijds op de borst met de claim dat dit de krachtigste V8 uit de geschiedenis van het merk was voor een serieproductieauto. Ze hielden het destijds op “meer dan 450 pk”. Vandaag worden de cijfers verder aangevuld, en komen we te weten dat de 5.0-liter V8 niet minder dan 477 pk levert bij een 7.100 rpm. Het maximale koppel komt uit op 530 Nm, beschikbaar tussen de 4.800 en 5.600 rpm.

Handmatig van verzet wisselen kan wel, maar dan moet je de achttraps Sports Direct Shift (SDC) eerst in de manueelstand zetten, waarna je zelf met de flippers achter het stuur kunt schakelen. De aandrijfkrachten passeren op hun weg naar de achterwielen een torsen differentieel (Torque Vectoring Differential), die ervoor zorgt de wielen ieder de juiste hoeveelheid pk’s krijgen.

Deze setup zorgt ervoor dat de RC F in 4,4 seconden naar de 100 km/u sprint. De topsnelheid is begrensd op 270 km/u. Bij snelheden boven de 80 km/u komt er automatisch een spoiler omhoog, om extra downforce te genereren. De RC F is 4.705 mm lang, 1.390 mm hoog en 1.845 mm breed. De wielbasis bedraagt 2730 mm en het gewicht komt uit op 1.740 kg.

BMW M4: minder cilinders, minder kilo’s

Daarmee heeft Lexus hun ietwat zwaarlijvige coupé een serieus klapje meer vermogen gegeven dan de BMW M4, die het moet stellen met een 3.0 zes-in-lijn met 431 pk & 550 Nm en bijna 8.000 toeren kan draaien. BMW weet hun wapenfeit met 1.500 kg wel een stuk lichter te houden.

Schakelen in de M4 gaat met een handgeschakelde zesbak – inclusief tussengas-optie – of een zeventraps M-bak met double clutch. Met laatstgenoemde transmissie rag je de Duitsers in 4,1 seconden naar de 100 km/u. De wielkastvulling van de M4 is 18 inch groot, een maatje kleiner dan de 19 inch velgen op de RC F.

De prijzen, tot slot: voor de M4 betaal je €105.000, de prijsstelling voor de RC F is nog niet bekend. In de aanloop naar zijn showroomdebuut in februari 2015 zullen we die ongetwijfeld snel te weten komen.

Welke van de twee zou je, met de kennis van nu, kiezen?




95 reacties

Zonder na te denken: De RC F! Wat een PEURNOBAK! HEBBEN!
@toyotafortuner: tja hoezo bevooroordeeld met Zo’n nickname ;)
@toyotafortuner:
Zelfs na er over gepiekerd te hebben geef ik je gelijk.
NA V8 versus een zescilinder met haardrogers, exclusief versus petjesbak, dat plus dat ik weinig met Duitse auto’s heb trekken mij over de streep.
De looks van de lexus staan me wel meer aan dan van de BMW, alleen dat gewicht joh…
Van deze 2 de M4. Vind die Lexus echt heel erg lelijk. En 240kg zwaarder is flink wat, ook al heeft ie 40pk meer.
De lexus, het is eens iets anders dan de zoveelste bmw
@trolle: Er staat idd een M4 op elke hoek vd straat
@lekkaah: had ik het maar zo bedoelt he
ik bedoel gewoon vergelijk eens hoeveel lexus je ziet in vergelijk met bmw’s
@lekkaah: het is en blijft een BMW 3 serie, en die zie je overal.
@lekkaah: Nee klopt. Zijn allemaal neppe badges, het blijkt dat bmw rijders daarvan houden.
De RC-F heeft zich beween? (1e alinea)
Als het goed is heeft de lexus een atmosferische motor en dan is de keuze al gemaakt :) lexusss!
Doe mij de lexus maar, alleen al omdat het een N/A blok is ipv een forced induction blok
Met de kennis van nu: M4.
Met de kennis dat de Lexus waarschijnlijk duurder gaat worden omdat die 5.0 V8 aardig veel CO2 tax gaat trekken: nog steeds de M4.
Deze klasse moet een auto leveren die inderdaad echt snel is. Maar voornamelijk een auto die net richting het ordinaire gaat en die alle zintuigen aanspreekt. BMW heeft het BMW imago, een legacy, een weet-wat-je-krijgt gevoel, een herkenning en zal waarschijnlijk leuk rijden voor de gemiddelde bestuurder.
De Lexus moet dat allemaal nog bewijzen. Ook al is de Lexus op alle fronten beter; het zal bij de eigenaar die 110 – 120k (je wil ook opties) neerlegt toch altijd ook dat ‘waarde’ gevoel mee moeten brengen. Het enige wat we zeker weten: V8 is heerlijk geluid. BMW-6cyl geluid moet je van houden.
En wie vind dit Lexus nou echt mooi? Ik vind m mooi voor een luxere GT86 klasse; waar die nog steeds een beetje op lijkt. Voor een 120k klasse… nope. Daar kan je ook andere prachtig gestylde auto’s voor kopen.
@gregorius:
Dat van die CO2 tax zou nog wel eens mee kunnen vallen. Elders lees ik dat de V8 onder deellast volgens de Atkinson cycle draait en daarnaast ook nog eens cilinder uitschakeling heeft.
Motorvermogen heb je tijdens de NEDC meetcyclus niet nodig. Het verbruik (en de CO2 tax) zal dan ook net iets meer zijn dan van een 2,5 liter eco motor Zeker geen V8 CO2 tax.
@ramshoek: in dat geval kan je de testcyclus wel soort van overleven ja. Al die trucjes van tegenwoordig.
@ramshoek: Ga dan gewoon lekker fietsen..
M4 !
Offtopic: leuk die nieuwe app maar op mijn Nexus doet de gallery het bij bijna geen een artikel…

Ontopic: ik denk dat ik voor de lexus zou gaan, nieuw fris en lexus kennende een geweldige afwerking en talloze standaard opties.
Al zou ik beide moeten rijden om te kijken waar ik meer plezier in heb!
Oorporno-technisch wint de lexus natuurlijk meteen! Dus die kies ik!
Sorry, het lukt mij niet een van beide mooi of aantrekkelijk te vinden. ik pak het OV wel rest my case. 105.000,00 eur. WTF gaat toch heen idioten in DenHaag MF!.
@Sracerr: raar die prijs.. Aangezien je de grotere powersedans al voor 130 op de oprit hebt staan. Toch niet een heel wezelijk verschil terwijl je toch flink meer auto krijgt.
De Lexus voor mij. De styling van de nieuwe M3 en M4 vind ik minder mooi dan die van de Lexus. Daarnaast klinkt de nieuwe motor van de BMW waardeloos, de V8 van Lexus klinkt bijzonder goed, dat was in de IS-F ook het geval.
@ej20g: waarom is dit een reply? Er zitten nog steeds kleine bugs in de app.
Tussen deze twee, de M4. Maar nog liever een RS5 please!
@kapiteinaudi: Ja want de rs5 heeft ook rwd natuurlijk ;)
@kapiteinaudi:
Wat is er zo moeilijk aan “je moet kiezen”?
Ik ben geen BMW fan maar deze is makkelijk de M4, die is een stuk minder lelijk.
De BMW, maar niet in die vieze kleur. Een soortgelijke kleur was er al met de E46 en dat zijn momenteel de goedkopere M3’s.

http://i43.tinypic.com/xl9vo5.jpg
@gash: Doe mij dan maar zo’n goedkope!,volgens mij doet de kleur niet zoveel met de prijs, als er maar een goede historie aan vast zit.
@gash: op de E46 vind ik die kleur echt ontzettend mooi. Op de M4 vind ik ‘m wat minder.
@gash: een icoon van jewelste de e46 m3 en in Phoenix gelb fenomenaal mooi !!
@gash:
Hij kan dan goedkoper zijn, maar het is wel de beste M3 by far.
Ga er maar vanuit dat als je de E46M3 koestert dat hij serieus geld waard wordt..
De Lexus.
Want:
interieur minder saai / veel mooier
waarschijnlijk minder op straat te vinden (een 3-er 2 deurs kijkt niemand meer naar om, toch?)
misschien een paar seconden langzamer op de ring, maar welke bestuurder merkt dit?
ik heb goede ervaringen met Toyota, mijn huidige komt zelfs uit de “Lexus fabriek”.
enne,
kom op jongens een 3 Liter 6 cyl. tegen een 5 Liter V8?
Als de 3-er of 4-er wat ouder is (en voor meer mensen betaalbaar wordt), wil je (ik) er echt niet meer in gezien worden.
Ik draag enkel sportschoenen en een trainingsjasje tijdens het sporten….
@dilbert: Aan kapsones ontbreekt het je in ieder geval niet, ik geniet nog iedere dag van mijn e46 M3 en wat jij daar van vindt zal mij worst zijn.
Tussen deze twee de BMW M4.

Als die er komt de nieuwe C63 AMG Coupe
Al is het alleen maar voor de looks, de RC.
Zoiezo de lexus, omdat alle bmw’s het zelfde uiterlijk hebben. Kijk maar naar de m3 en de m4 het enige verschil tussen deze auto’s is dat er 3 en 5 deuren zijn…daarom ga ik voor de lexus rc
@rensso: dat zal er vast mee te maken hebben dat de M3 en M4 technisch en visueel (op de daklijn na) exact dezelfde auto zijn. Een M4 is niks anders dan een M3 coupé, net zoals dat bij de vorige generatie was tussen de E90 en E92.
De BMW M4 natuurlijk, is meer Premium dan Lexus… , en ook een stuk mooier. De lampen van de Lexus zijn echt afschuwelijk.

En daarnaast, als men vraagt wat voor auto je rijd, en je zegt dat je een Lexus RC F rijd, dan weten 9 van de 10 personen niet eens wat voor auto dat is. Die denken dan dat je in een aziatische budget auto rijd.
Zeg je dat je een BMW M4 rijd, dan weet iedereen gelijk wat het is.
@premiumbaas: BMW is meer premium dan lexus? Ik denk dat dat niet helemaal waar is, premiumbaasje.

Ik vind het verder wel erg sneu dat jij je druk maakt om ‘mensen die niet weten wat voor auto je rijdt’. Je koopt toch een auto voor jezelf en niet voor anderen?

Je gaat me niet vertellen dat je ook zou kiezen voor een Volkswagen Passat/Golf IPV een Lexus, omdat een leeuwendeel van de Nederlandse bevolking op een VW geilt, weet wat een VW is en op een of andere vreemde reden ‘opkijkt’ tegen VW-rijders?

Ik chargeer natuurlijk, maar snap je mijn punt?
@drugsrunner: Eens! Wilde zelfde reactie plaatsen, maar tijdens inloggen werden de woorden uit mijn mond gehaald.+1
@premiumbaas: Dus eigenlijk heb je geen eigen mening/keus en laat je anderen voor je kiezen…want stel je voor dat ze jouw mening niet waarderen…
Een M4 natuurlijk! Die Lexus is echt een kitschbak om te zien, en eigenlijk heeft de M3/M4 zich vroegâh al lang bewezen.
De bmw!
Omdat het een bmw is
@gash, doe mij maar Dakar Yellow of Ultraviolett Metallic van de E36 maar op de M4!
Lexus makkelijke keus wat een bak!
Die Lexus heeft een spuuglelijke neus dus moet het maar de M4 worden.
Moeilijke! De RC-F is vele malen exclusiever aangezien bijna niemand dat ding gaat kopen, maar bij BMW weet je dat je een succesnummer in huis haalt terwijl Lexus een relatief nieuwe speler in deze markt is.
Ik denk dat ik voor de Toyota ga. Een atmosferisch blok heeft altijd mijn voorkeur gehad, verder ziet de Lexus er naar mijn mening een stuk knapper uit.

Wat ook een rol speelt, is het feit dat men tegenwoordig al een vooroordeel klaar heeft staan over de bestuurders van bijna elk merk. Van Lexus is dat denk ik nog niet het geval.
@drugsrunner: als je naam drugsrunner Is snap ik wat je bedoelt. En het Is een lexus. Infiniti noem je ook geen nissan en mini ook geen bmw. En zo kan ik nog wel doorgaan
@rolov: Op een speelse manier mijn keuze kenbaar maken, doe ik wel vaker. Een uitleg of voorbeelden over moeder- en dochterbedrijven zijn daarom niet geïndiceerd.

Ik ben wel benieuwd naar datgene dat je snapt, iets met mijn keuze en het drugsrunnen?
Nee ik ga toch voor de m4
C63 amg! Maar tussen deze 2 zou ik met de Lexus wegrijden, reden?: 8 cilinders en zo hoort het
@henkhupelschoten: Als de C63 AMG gaat lijken op de S Coupe wordt het weer een plaatje.
@jmcclane: Precies, en hopelijk hetzelfde geluid als de voorganger en snellere specs als de m4/rs5 en dan is de prijs binnen maar natuurlijk ook het oneindig drifts kunnen neerleggen natuurlijk haha;)
M4, want sneller en zal denk ik beter de bocht om gaan. Qua uiterlijk moet ik de Lexus eerst eens in het echt zien om te kunnen oordelen.
@berlinetta: Bmw is dan wel de maatstaf wat vetreft wegliggin in z’n klasse maar vlak deze lexus niet uit…de rc f heeft 4 wielbesturing en dat heeft zo z’n voordelen.Maar goed een testduel zou leuk zijn tussen deze 2 wagens.
@redbeams: De Lexus is te zwaar. Punt uit.
@berlinetta:
Alles dat sportief wil zijn en meer weegt dan 1000kg is te zwaar, of het nu 1,5 of 1,7 ton is maakt dan geen ruk meer uit.
@berlinetta: Denk je…verschil in acceleratie is nogal klein.
M4! Hij is mooier, lichter en stuurt waarschijnlijk beter
Ik zou voor het uiterlijk gaan voor de lexus alleen om te knallen zou ik toch voor de m4 gaan. En dat Is wat je doet met zo’n auto. Dus helaas toch de m4 want die is zoiezo goed(ga ik vanuit)
@rolov:
Zoiezo is sowieso niet goed!
Beide auto’s zijn tot prestaties in staat die je op straat nooit gaat halen, of je moet een echte randdebiel zijn.
Bij beide liggen de grenzen te ver weg om op de openbareweg leuk te zijn.
Dan blijft er 1 keuze over, welke vind jij het mooist.
Met de wetenschap dat de RCF elk jaar een update krijgt.meer vermogen minder gewicht bijvoorbeeld, gaat de M4 het nog knap moeilijk krijgen.En er word al gesproken over een nog snellere versie.De RCFS die vermoedelijk 600 pk zou krijgen.We zullen zien.
M4 offcourse…
1740 kg voor en sportwagen is belachelijk. Net zo zwaar als een Renault Espace 3.5 V6 met 7 stoelen en alles er op en eraan…
M4 dus, gewicht is alles voor een goed weggedrag.
@trustmeiamanengineer: Weet je überhaupt wel wat zo’n gt-r weegt?
Hahaha, die Lexus is gewoon bijna een 1 op 1 kopie van de M4………..
Weinig fantasie daar in ’t verre oosten.
@lekkaah: De rc is de coupe versie van de IS…en die was er al eerder dan de huidige 3 serie…
@lekkaah:

Ja hoor. Als twee druppels water.
Zowel technisch als qua design, niet te onderscheiden gewoon.
Lexxxxxxus
Lexus… Die kun je over 20 jaar nog steeds rijden zonder dan mensen denken “heej, die dude heeft geen petje verkeerd om op”… En je kunt hem nu rijden zonder dat mensen denken ‘ach, weer een omhoog gevallen verkoper die de helft van zijn bonus salaris wat ie nog moet verdienen bijlegd bij het leasetarief om de pauper te kunnen uithangen”.
@schuimbekje3:

Wat mensen denken moet je helemaal niks boeien.
‘Mensen’ rijden in Corolla’s, Micra’s, Golfjes en andere dodelijk saaie sexloze schijtbakken rond.
De lexus. Puur door v8 motor en ziet er stoerder uit
M4 zonder twijfel.
Geen uitleg nodig.
Ik zou me niet zo druk maken om het gewicht.De gtr is ook een zware bak maar toch rijd die de meeste auto’s het snot voor de ogen.
Lexus, all the time!
M4 voor mij, 1: omdat ik een BMW fan ben. 2: omdat iets meer koppel (IETS) 3: omdat minder kilo’s.
Hoewel ik BMW fan ben sta ik graag open voor andere merken dus zou de rcf zeker nog een keer willen rijden! Een V8 is in principe altijd al een pluspunt.
Rs5 svp
De Lexus is zeker niet lelijk, maar ik kies toch de M4. Wel in een ander kleurtje.
Lexus natuurlijk
Absoluut de BMW M4
Wat een vraag zeg: een jukifoekie RC of een BMW M4? Sowieso de M4
Er zullen denk ik meer M4 verkocht worden op de Nederlandse wegen dan de RC. Ik kies daarom voor de RC. En ik heb op een of ander manier een zwak gekregen voor Japanse auto’s.
Correctie. Het is RC F
@pagani86: remote control F?
Na het zien van een paar revieuws op YouTube zou ik zeker voor de RCF wat een beest is dat
M4! Ik neem zelfs de e92 m3 over deze lexus
@isobmw:
Ik neem nog wel de e30 M3 liever dan de Lexus.
BMW M = Rijplezier van de bovenste plank(gas!)!
M4 dus, oa omdat de Lexus ontzettend lelijk is. De M3/M4 is al tijden de benchmark qua prestaties, dus erg moeilijk is de keus dan niet.
Die toyota vind ik eigenlijk een stuk mooier! Maarja er staat lexus op……
Yep de m4!!!
Lexus!
Rij al enkele jaren tot grote tevredenheid met een Lexus is250, maar zonder twijfel de M4 graag
In het kort de Lexus RC-F !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).