Twee supercarmerken die beide vrij snel achter elkaar een V6 hybride supercar op de markt brengen. Welke kies jij: de McLaren Artura of de Ferrari 296 GTB?
Vooruitgang kent vele vormen. Eén van die vormen zien we goed terug in auto’s. Wanneer je het hebt over een ‘middenklasse Ferrari’, dan heb je het eigenlijk altijd over een natuurlijk ademende V8. Tot de 488 in 2015. Best een schok: deze kreeg een relatief kleine 3.9 liter V8, bijgestaan door twee turbo’s. Het aantal pk wist daarom wel vrij goed te stijgen vergeleken met bijvoorbeeld de 458 Italia en diens 4.5 liter V8 zonder turbo’s.
V6
Dat recept is waar McLaren trouwens mee begon, een relatief kleine V8. Dat is niet het enige waarin Ferrari en McLaren allebei een nieuwe inslag hebben gevonden. We zijn namelijk toe aan een nieuwe generatie met hoge aantallen pk’s, maar dan uit veel kleinere motoren. De krachtbron van de nieuwe McLaren Artura en de Ferrari 296 GTB is een 3.0 V6.
Vergelijking
Dat maakt de Ferrari 296 GTB en McLaren Artura erg vergelijkbaar. Sterker nog, we stelden een tijdje geleden al de balans op. Het zijn allebei ‘onderklasse’ supercars met de motor in het midden. Ze hebben beide een gloednieuw ontwikkelde V6 aan boord met twee turbo’s en hybride ondersteuning. Het gaat beide om een 3.0 liter grote unit met een blokhoek van 120 graden en ‘hot-V’ turbo’s (turbo’s die tussen de V-vorm van de motor zitten). Het lijkt op een goed staaltje afkijkwerk. Dus welke moet je kiezen? Daarvoor nemen we beide auto’s en de verschillen even door.
McLaren Artura
Ergens zou je zeggen dat er vrij weinig verschillen zijn. We kunnen als we even naar de specs kijken één heel groot verschil ontdekken: de brute kracht. De McLaren is hierin de underdog, deze levert 585 pk uit de V6. De elektromotor voegt hier effectief nog 95 aan toe, om op een totaal van 680 pk uit te komen. Dat is 150 pk minder dan de Ferrari.
Het lijkt er echter op dat de McLaren Artura het verschil met de Ferrari 296 GTB prima kan verdedigen. De acceleratie is namelijk bijna identiek: 3,0 seconden voor de Artura, terwijl de 296 GTB er 2,9 seconden over doet. De topsnelheid is identiek op 330 km/u. Dan is de Artura een flinke klap lichter, toch? Ook dat niet, hij is zelfs 28 kg zwaarder (1.498 kg vs 1.470 kg). De kracht lijkt hem toch wel te zitten in de aerodynamica van de Artura. De vele welvingen en openingen zijn allemaal om de lucht zo goed mogelijk over de auto heen te sturen. Helaas kunnen we deze claim niet met cijfers bevestigen, want Cw-waardes hebben McLaren noch Ferrari gedeeld.
De McLaren Artura heeft elektrisch rijden iets beter voor elkaar: je komt 30 km ver op één lading, vergeleken met 25 km voor de Ferrari 296 GTB. De Artura kan zijn kracht goed kwijt vanwege een sperdifferentieel, iets wat de Ferrari dan weer niet heeft.
De versnellingsbakken van de McLaren Artura en Ferrari 296 GTB lijken op papier erg op elkaar, maar verschillen toch erg van elkaar. De McLaren Artura heeft bijvoorbeed géén DCT. Het is een achttraps automaat die McLaren een ‘Seamless Shift Gearbox (SSG)’ noemt. Wat de bak van de Artura ook bijzonder maakt is dat er geen achteruit op zit. In plaats daarvan kun je alleen achteruit rijden met de elektrische motor.
De McLaren Artura lijkt geen match te zijn voor de Ferrari 296 GTB, maar qua prestaties valt het allemaal toch mee. Rondetijden zijn er nog niet, misschien dat die de zaken nog kunnen veranderen.
Ferrari 296 GTB
Dan de jongste van de twee, de Ferrari 296 GTB. De Ferrari heeft in bijna alles de cijfers aan zijn zijde. De V6 levert 663 pk, bijna evenveel als het totaalplaatje van de Artura. Daar wordt nog effectief 167 pk aan toegevoegd door de elektromotor om tot een totaal van 830 pk uit te komen. Dat is een hele klap meer dan de McLaren.
Zoals gezegd kan de Ferrari daarmee een klein beetje uitlopen op de McLaren qua 0-100 tijden, maar de Ferrari heeft nog één aas. Het verschil tussen de twee is namelijk vrij groot als je kijkt naar de sprint van 0 naar 200. De McLaren Artura doet daar 8,3 seconden over, terwijl de Ferrari 296 GTB deze sprint al in 7,3 seconden heeft gepiept. Een hele seconde sneller: daar blijft dus alle pk.
De elektromotor van de Ferrari 296 GTB is dus een flink stuk krachtiger, maar kan minder ver op één lading. Wat de Ferrari dan weer wel heeft is een stukje techniek wat we kennen uit de Formule 1. Een zogenaamde MGU-K. Deze Motor Generator Unit – Kinetic is een systeem wat erg lijkt op KERS (Kinetic Energy Recovery System), ook uit de Formule 1. Het is het systeem wat kracht kan leveren én opslaan. Wanneer je remt gaat er een hoop (kinetische) energie verloren. Deze energie wordt opgeslagen door de MGU-K en kan de elektrische motor die kracht weer terug ‘voeden’. De MGU-K is één van de redenen dat de elektrische krachtbron zo veel pk kan leveren.
Zo geavanceerd als de elektromotor is, zo simpel is de transmissie. Zoals gezegd geen sper en een ‘klassieke’ versnellingsbak. Wel een pijlsnelle DCT natuurlijk. Achteruit is gewoon een setje tandwielen en geen elektromotor.
Een laatste verschil tussen de McLaren Artura en de Ferrari 296 GTB is dat je die laatste optioneel nog een tikje sneller kunt maken. Met het Assetto Fiorano-pakket krijg je iets minder gewicht en iets meer aero, bijvoorbeeld te zien aan de voorsplitter. Het scheelt zo’n 15 kg en dat klinkt als weinig, maar je moet op de kleintjes letten.
Qua rondetijden is wel bekend dat de Ferrari 296 GTB op het circuit van Fiorano een rondje van 1:21.00 heeft geklokt. Dat is het circuit van Ferrari zelf en ze hebben McLaren nog niet uitgenodigd om de Artura daar ook even overheen te laten jakkeren. Wel betekent het dat de 296 GTB de op vier na snelste Ferrari is op dat circuit: alleen de 812 Competizione, LaFerrari en SF90 Stradale (en Spider) zijn sneller.
Kies maar!
Een laatste getal wat verschilt tussen de McLaren Artura en Ferrari 296 GTB is de prijs. De McLaren gaat 235.500 euro kosten, terwijl de Ferrari 296 GTB wordt geschat op 270.000 euro. Die extra pk’s hebben dus hun prijs.
Dat zijn de cijfers en feiten, maar er zit natuurlijk ook een beetje voorkeur verwerkt in of de McLaren Artura of Ferrari 296 GTB beter is. Stel dat je één van de twee moest kiezen: welke wordt het dan?
vbarchetta zegt
In mijn beleving dezelfde vergelijking als: Ga je voor een Dacia of een Renault. Is het extra geld geen probleem (waarschijnlijk niet in deze prijsklasse), maar dan is het een no brainer. De Ferrari natuurlijk…
PunicaOase zegt
Ik vind ze allebei nogal lelijk, dus geen van beiden..
ericd zegt
Uh… de MC20 denk ik. Erg fraai, zeker in burgundy metallic. Voor een vergeljking de MC20 ook van opzij rijdend van rechts naar links: https://cdn.motor1.com/images/mgl/6mK2b/s1/maserati-mc20-side-profile.webp
staal zegt
Als mijn vingers aan de knoppen plakken? De Mclaren!
rob5nismo zegt
Ik vind de McLaren wel lekker smoelen
min2max zegt
Voor mij de Ferrari 296GTB! Ferrari is nogsteeds de benchmark!
ericc zegt
Ferrari!
Poulusma zegt
Ik kan ze beiden niet betalen, maar als ik echt moet kiezen dan de McLaren.
Een mooiere auto in mijn ogen dan de Ferrari, al vind ik die voor een Ferrari wel weer mooi! Ze gaan daar de laatste tijd langzaam weer de goede kant op qua design.
Uiteindelijk zou ik eerder denk ik voor een Porsche gaan als ik een dergelijk bedrag op een auto stuk te slaan had!
Spreekt toch wat meer tot mijn verbeelding 🤗
adyton zegt
@poulusma: het spreekt niet zcht tot de verbeelding, want dat is de “saaie” keuze, maar wel de verstandige. Maar die is dan ook dagelijks inzetbaar, dus is eigenlijk een kromme vergelijking. Je moet dit eerder zien als de plezierwagen in je wagenpark.
Poulusma zegt
@adyton
Volgens mij zei ik tot “mijn” verbeelding 😅
Maar goed, ik kan me vergissen natuurlijk 😉
Ik weet niet of een 911 GT3 of een 718 GT4 dagelijks beter inzetbaar is? Maar een dikke atmosferische motor lijkt mij plezierig genoeg voor in een “plezierwagen” 😇
Maar goed, wat ik al zei. Ik kan dergelijke auto’s toch niet betalen. Dus echt van toepassing is het niet 😅
87sandyd zegt
Kiezen tussen allejezus snel en achterlijk snel. Die cijfertjes zijn alleen van belang als je met je dikke sigaar in het casino in Monaco iemand met een Mclaren sleutel ziet. Dan kan je lekker zeggen dat je sneller bent. In de praktijk is het verschil eigenlijk heel klein.
Ik vind dat bij dit soort auto’s het gaat om de uitstraling en de emotie die je bij een auto hebt. En laat Ferrari daar nou net “beter” in zijn dan het klinische Mclaren. Tenminste, dat is mijn persoonlijke mening. Daarom zou ik voor de Ferrari gaan.
Als de Ferrari en de Mclaren van aandrijving hadden gewisseld, was ik dus nog voor de Ferrari gegaan.
Poulusma zegt
@87sandyd
Ja precies! En dan is het nog maar de vraag of je het eruit haalt wat een dergelijke auto kan. 😉
fendercd60 zegt
Niet de mooiste auto’s maar de Ferrari voor mij.
Edge zegt
De 296 GTB natuurlijk. De McLaren Artura is ook een prima auto, maar al die McLarens lijken zo enorm veel op elkaar. Sterker nog, de Artura ziet eruit alsof men maar gewoon een 570S heeft gepakt, en die heeft gefacelift met de koplampen van de 720S en achterlichten van de GT. Niet heel geslaagd in mijn ogen.
De Ferrari daarentegen, dat is echt een plaatje van een auto geworden. Mooie, zachte lijnen, maar tegelijkertijd ook heel modern. Dit ontwerp heeft in mijn ogen alles om tijdloos te worden.
Stefje zegt
@Edge: ook al kies ik ook voor de Ferrari, deze lijken ook allemaal op elkaar… kan een SF90, F8 en deze als leek niet uit elkaar houden.
Stefje zegt
De Ferrari. Minder afschrijving, minder onderhoud, sneller, gewilder.
RiKe zegt
De McLaren, zonder twijfel. Vanuit diverse mensen heb ik gehoord hoe de klantenservice is van Ferrari, als we dat arrogant noemen is dat al best een understatement
dakarbemo zegt
dan zou je de klantenservice van McLaren eens moeten researchen…. worst of the absolute worst
RiKe zegt
@dakarbemo: Misschien, echter verwacht ik dat die tenminste wel de auto in de juiste kleur leveren en dan niet zeggen “je doet het er maar mee, of je moet nog even een stuk betalen en achter aansluiten in de productie rij”.
moveyourmind zegt
Zonder twijfel de Ferrari.
Alleen al vanwege de fraaie cockpit waarbij ze overduidelijk hun best hebben gedaan om alle bijzaken achterwege te laten of mooi te integreren in het tellerwerk.
herve11f zegt
Corvette C8 Stingray
mashell zegt
De McLaren natuurlijk. Bij McLaren krijg je dezelfde auto als de duurdere maar dan met een andere motor. Bij Ferrari spaar je door voor de Roma.
herve11f zegt
Beide zijn overprijst, maar de Ferrari heeft de grootste geschiedenis om dit te rechtvaardigen.
kniesoor zegt
#teamFerrira, ziet er in mijn ogen beter uit. Maar beide oto’s zijn vast een feest om te rijden, ook de McLaren lijkt me een geweldig apparaat.
lpgbarrel zegt
Maserati MC20 zou mijn voorkeur hebben! Porsche GT3 Touring Package is ook lekker🧐, ach het zal voorlopig een Vulva station blijven😂..
tenaci zegt
In dit geval dan echt de Ferrari. Drop dead gorgeous!
ghini zegt
MC20, vanwege het zeer geslaagde design. Als het echt een van de twee moet zijn, dan de Ferrari, heb vrij weinig met de moderne McLarens
bmwadept zegt
Keuze valt voor Porsche 991 Turbo S. Snel en praktisch.
iphonistvongates zegt
1. Ferrari 296 Pista
2. Ferrari 296 Scuderia
3. Ferrari 296 Speciale
4. Ferrari 296 CS
Allemaal niet….het wordt gewoon weer de 992 Porsche Turbo S by TechArt of Gemballa 🤟🏻
911targa zegt
@iphonistvongates Groot gelijk, want de 992 Turbo S is niet vooruit te fakkelen.
adyton zegt
Beide merken hebben langzaam aan een mooiere designtaal gevonden, dus is een heel moeilijke beslissing. Ik vind ze ook enorm gelijkaardig! Ik zou voor de mclaren gekozen hebben, omdat de farrari toch net iets opvallender en vzelfsprekender is, al is het waarschijnlijk wel de betere keuze. Er is slechts 1 ding dat voor mij een enorme afknapper is bij de mclaren en dat is het interieur. Vind ik net iets te saai en gewoontjes voor een sportwagen. Het dashboard doet me bijna denken aan renault en dat is nu niet echt positief.
sander1980 zegt
De Ferrari in dit geval. Schitterende wagen is het. In kersenrood of donkerblauw metallic met lichtbruin leder… lekker klassiek.
kruij zegt
Ik ga eerst maar een proefritje maken
jensoffbutton zegt
Zoals velen hier de MC20. Veruit de mooiste.
Maar als verstand regeert en je geen pannes wilt, dan lijkt een Porsche GT3 touring dat ook ongeveer in die prijsklasse zit, de meest nuchtere keuze.
Us1980 zegt
Belangrijkste vraag hier op autoblog: wat kost het onderhoud😅😅😅
Ow jeee wat gaan we doen als we een lekke band krijgen die zijn zo duur maar we rijden niet zo veel😂😂😂
allesmetturbo zegt
Ari
welkom101 zegt
Mclaren
Gulli zegt
Wat is eigenlijk de reden dat je op een 830pk achterwielaandrijver geen diff krijgt? Niet nodig omdat de elektronica wel ingrijpt? Ik denk dat mechanische grip wel boven elektro-hulpjes gaat toch?
berlinetta zegt
Een Ferrari of een McLaren is voor mij altijd een no brainer. McLaren bouwt hele snelle auto’s, maar geen enkele auto uit hun gamma vind ik nou echt aantrekkelijk. Ferrari heeft dat wel bij mij.
cossiekiller zegt
De McLaren. Als je deze na een paar wil ombouwen naar een Pontiac Fiero o.i.d., dan doen ze daar niet moeilijk over. Of zoiets.