• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Mercedes-Benz C160 of BMW 316i

Auteur: Dizono, gepost 5 april 2015 om 21:26 – 137 Reacties

Battle of the wieldoppen


Mercedes komt met een nieuwe basismotor voor de C-Klasse, een mager 1.6’je met 129 pk. Laten we deze crisis-Benz eens tegen zijn belangrijkste tegenstrever zetten. Welke premium-Duitser met wieldoppen komt er bij jou op de oprit?

Stel, je hebt een kleine 35 mille in je broekzak branden, maar je wilt er wel een beetje degelijk bijrijden in een Benz of Bimmer, dan kun je natuurlijk voor een prima A-Klasse of 1 Serie kiezen. Maar voor dit vraagstuk is die keuze geen optie, je mag namelijk kiezen uit de absolute instapper van de C-Klasse of het BMW-alternatief in de vorm van de 316i.

Mercedes-Benz C160
Onder de kap van de nieuwe Mercedes-Benz C160 ligt dezelfde 1595cc-metende viercilinder als in de C180. Het grote verschil zit hem vooral in het vermogen: een schamele 129 pk voor de C160 tegenover een toch al niet ruimbemeten 156 pk in de C180. Worden sommige auto’s uitgerust met een handbak omdat de automaat al dat koppel niet aankan, in het geval van de goedkoopste C-Klasse zul je zelf moeten schakelen omdat de 7G-Tronic ongetwijfeld geen raad weet met zo weinig koppel. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar we gokken dat deze rond de 35 mille zullen uitkomen. De goedkoopste C180 mag momenteel weg voor 37.995 euro.

Battle of the wieldoppen

BMW 316i
Ook bij BMW kun je een amechtig 1.6je in het vooronder van je 3 Serie krijgen. De 316i stuurt liefst 136 briesende pony’s naar de achterwielen. In tegenstelling tot bij de buren uit Stuttgart kun je in Munchen wel een automaat krijgen. Kost je wel 2300 euro en zoveel muntjes hebben we niet. Nee, we gaan voor kaal, met 16-inch wieldoppen en de keuze uit unilak in zwart of wit. Voor slechts 33.700 euro rij je 3 Serie. Freude am Fahren für minimalen Kosten!

Kiezen maar!
Denk je net uit de crisis te zijn, krijg je dit. Twee ‘premium’ Duitsers met een gebrek aan opties waar zelfs een Kia Picanto zich nog voor zou schamen. Met aan jullie de vraag: welke wordt het?

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: Mercedes drift naar BMW-dealer

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, c-klasse, kies-maar, Mercedes

Vorig bericht: « Vrouw geeft haar VW Polo weg aan toevallige voorbijganger
Volgend bericht: 10 van de meest iconische spoilers aller tijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. richman zegt

    5 april 2015 om 21:27

    Mercedes for sure

    Login om te reageren
    • Fidenza zegt

      6 april 2015 om 00:03

      @richman: Met een Renault-Nissan motor…

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        6 april 2015 om 00:17

        @Fidenza: Dat is toch alleen bij de diesel het geval?

        Login om te reageren
  2. spidermann zegt

    5 april 2015 om 21:28

    Geen van beide.

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      5 april 2015 om 21:37

      Beste keus @spidermann: goed onderbouwd ook..

      Login om te reageren
      • spidermann zegt

        5 april 2015 om 22:55

        @mars: beide ver ondermotoriseerd.

        Login om te reageren
        • jmeverts zegt

          6 april 2015 om 11:06

          @spidermann: genau

          Login om te reageren
    • camber24 zegt

      6 april 2015 om 00:20

      @spidermann: mee eens. Mocht zelf ook voor het eerst iets zakelijks uitzoeken om te leasen. Kon een 316i nemen, of een volgeladen C segmenter. Heb het laatste gekozen.

      Login om te reageren
      • yupyup zegt

        6 april 2015 om 12:29

        @camber24: goede keus geweest in mijn ogen. Ik snap niet waarom je een kale auto zou rijden als je ook kan kiezen voor een auto met lekker wat opties.

        Login om te reageren
    • bmwz3 zegt

      6 april 2015 om 00:55

      @spidermann:

      Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    5 april 2015 om 21:29

    C-klasse hoe kan het ook anders.

    Login om te reageren
  4. lambo4all zegt

    5 april 2015 om 21:29

    Tja de benz.. Maar ik zou nooit een nieuwe instapper kopen, liever een wat nieuwere occasion. Heb je gewoon veel meer auto voor je geld!

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      5 april 2015 om 21:33

      @lambo4all: een “nieuwere” occasion is natuurlijk minimaal aan jaar ouder dan de nieuwe auto.. editje.

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        5 april 2015 om 22:19

        @lambo4all: nieuw is leuk als je lekker kan leasen. Verder gooi je natuurlijk gewoon een dikke klap geld weg zodra je de garage uit rijd. Restwaarde, btw, etc.

        Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      5 april 2015 om 21:35

      @lambo4all: Liever wat nieuwer als n nieuwe auto dus? Sorry kon het niet laten ;)

      Login om te reageren
      • chimaera zegt

        5 april 2015 om 23:08

        @bartteeuwen: *dan een*

        Login om te reageren
        • chimaera zegt

          5 april 2015 om 23:08

          @chimaera: Sorry kon het niet laten ;)

          Login om te reageren
        • bartteeuwen zegt

          5 april 2015 om 23:10

          @chimaera: Neeee, beter he

          Login om te reageren
          • gop1 zegt

            5 april 2015 om 23:15

            @bartteeuwen: kersensaus

            Login om te reageren
            • bartteeuwen zegt

              5 april 2015 om 23:17

              @gop1: Sorry die ontgaat me even.

              Login om te reageren
              • gop1 zegt

                5 april 2015 om 23:25

                @bartteeuwen: Ik neem aan dat je een internetgekkie citeert, dus ik dacht dat je deze wel zou snappen.

              • bartteeuwen zegt

                5 april 2015 om 23:27

                @gop1: zekers, zekers, maar die kende ik helaas nog niet haha

              • gop1 zegt

                5 april 2015 om 23:32

                @bartteeuwen: https://youtu.be/8OKh9Yd_RNY?t=3m8s

  5. jochempie zegt

    5 april 2015 om 21:31

    Lopen?

    Login om te reageren
  6. nvhuijkelom zegt

    5 april 2015 om 21:31

    Niet geïnteresseerd

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      5 april 2015 om 22:19

      @nvhuijkelom: u wilt geen kopje koffie en daarna ff een proefritje maken?

      Login om te reageren
      • Orichy zegt

        5 april 2015 om 22:31

        @rikus: Maar dat kan ook zonder aankoop!

        Login om te reageren
  7. bazzelijn zegt

    5 april 2015 om 21:32

    De 3: meer vermogen, goedkoper en goede rijeigenschappen

    Login om te reageren
    • jeroen13 zegt

      5 april 2015 om 21:43

      @bazzelijn: Ik denk niet dat je die hele 7 pk’s extra gaat voelen.. ;)

      Login om te reageren
      • bazzelijn zegt

        5 april 2015 om 22:15

        @jeroen13: in combinatie met t goede onderstel ga je wel verschil merken denk ik hoor

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          5 april 2015 om 22:45

          @bazzelijn: in de praktijk dus 0,0…

          Login om te reageren
      • r32turbo zegt

        6 april 2015 om 00:01

        @jeroen13: bmw heeft in het praktijk meer vermogen dan opgegeven.

        Login om te reageren
  8. ziekegeest zegt

    5 april 2015 om 21:32

    De C’tje. Waarom? Want Mercedes

    Login om te reageren
  9. ziekegeest zegt

    5 april 2015 om 21:34

    Ps. Kan hier niet beter een poll van gemaakt worden, stemmen is makkelijker dan reageren dus geven meer mensen hun mening, de reacties laten we dan voor leuke verhaaltjes en onderbouwingen

    Login om te reageren
  10. Dimglor zegt

    5 april 2015 om 21:37

    Pffff… Zou nooit zo’n instapper kopen..
    Koop dan liever een 1 of A met wat opties en een deftige motor…
    Versta ook die mensen niet die met een standaard Bmw 5 of standaard E rijden terwijl je voor hetzelfde geld een mooie 3 of mooie C hebt..
    Voor die 35 mille koop ik dan liever een Ford Mondeo met opties..

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      5 april 2015 om 21:42

      @Dimglor: voor dat geld heb je ook nog niet echt een luxe mondeo hoor. Basis is dacht ik iets van rond de 30.

      Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        5 april 2015 om 21:49

        @jpoers: Voor 31200 euro heb je, in België, een Ford Mondeo Titanium met 2.0 Tdci 180 pk.
        In Nederland kost diezelfde wagen 36 mille.
        Ongeveer beetje hetzelfde wat hier als prijs wordt vermeld..
        En dan zitten er toch al enkele opties op.
        En die opties van Ford zullen wel goedkoper zijn dan die van Merc en Bmw…

        Login om te reageren
        • jpoers zegt

          5 april 2015 om 22:41

          @Dimglor: een titanium 1.5 is ongeveer 35.000, dan heb je inderdaad al een redelijk auto. Dat zou ik ook eerder kiezen dan een kale BMW of Mercedes, maar heb dan ook een valse voorkeur (rijd zelf een mondeo :))

          Login om te reageren
  11. reistje zegt

    5 april 2015 om 21:37

    316i voor mij.

    De nieuwe C klasse is een mooie auto maar ik krijg het er niet warm of koud van. Het vorige model C spreekt mij overigens wel aan

    Login om te reageren
  12. lionking zegt

    5 april 2015 om 21:39

    Geen ervaring met kleine motoren in een benz, maar wat doet dit met het comfort? De belangrijkste eigenschap van een benz. De vraag kan andersom ook aan de bimmer worden voorgelegd.. Dynamisch rijden met een klein blok en relatief zware koets.

    Login om te reageren
  13. tvklarenbosch zegt

    5 april 2015 om 21:39

    Mijn baas heeft de C180, en niet ruimbemeten is wel een understatement, wat is dat ding traag zeg. Daarnaast vind ik ‘m echt heel erg lelijk van binnen. De Bimmer dus!

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      5 april 2015 om 23:08

      @tvklarenbosch: Wat is er traag aan? 0-100 in 8,2 sec.

      Login om te reageren
      • freshlife zegt

        5 april 2015 om 23:16

        @bsxc2: sneller dan een 520d

        Login om te reageren
      • gop1 zegt

        5 april 2015 om 23:20

        @bsxc2: Op papier niet, maar als je ermee rijdt voelt deze erg traag aan. Ik heb eens in een 320i met 170 pk gereden, deze ging in 7,7 seconden naar de 100, maar dit voelde absoluut niet zo aan. Ik ken auto’s die 0-100 in >15 seconden doen maar toch sneller aanvoelen.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          6 april 2015 om 01:54

          @gop1: Dat heet kwaliteit.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            6 april 2015 om 09:08

            @jaapiyo: Precies. Hoe meer kwaliteit, destemeer meer isolatie en betere afstelling van vering en demping hoe trager het versnellen daarmee aanvoelt. Het wordt er allemaal gewoon wat minder heftig van.

            Login om te reageren
        • vinceb2 zegt

          6 april 2015 om 10:50

          @gop1: vrijdag in een c180 gereden. Komt volgens mij vooral door de eco versnellingsbak. Zestig in de drie nog krap tweeduizend toeren.

          Login om te reageren
      • hoonigan247 zegt

        6 april 2015 om 10:43

        @bsxc2: 8.2 sec

        Login om te reageren
  14. kraakensmaak zegt

    5 april 2015 om 21:42

    BMW, want 7pk meer voor je knaken

    Login om te reageren
  15. gerjan zegt

    5 april 2015 om 21:42

    de 3 vind ik lelijk. Dus dan de c. Maar idd liever auto van paar jaar oud met dikkere motor en meer optie dan deze 2 als in stap.

    Login om te reageren
  16. Jochempie zegt

    5 april 2015 om 21:42

    Ja, normaal gesproken reageer ik niet twee keer op een topic, maar effe serieus, je gaat toch niet voor 38.000 euro het schip in om vervolgens met vier wieldoppen thuis te komen?? What the fuck?

    Login om te reageren
    • MDA zegt

      5 april 2015 om 22:16

      @Jochempie: raak verwoord…

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        5 april 2015 om 22:22

        @MDA: Danku. En dan is het nu tijd voor bier.

        Login om te reageren
    • reistje zegt

      5 april 2015 om 22:25

      @Jochempie: Ik zou een 3 serie of C klasse met bijna geen opties ook niet echt premium noemen.

      Twee vrienden van mij hebben beide een E46 de ene een kale 316i de andere een 325i met veel luxe… Als je uit die 325 komt lijkt die 316 net een grot joh.

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        5 april 2015 om 22:43

        @reistje: ik zou voor die 38 mille een lekkere Seat Leon Cupra ST halen denk ik.. Meer luxe en performance dan die andere twee..

        Login om te reageren
  17. agera zegt

    5 april 2015 om 21:43

    Hmm, een 1.6je koop je noet voor de snelheid en aangezien de mercedes comfortabeler is ga ik voor die

    Login om te reageren
  18. kennone zegt

    5 april 2015 om 21:44

    Doe mij dan maar een 2e handse M of AMG

    Login om te reageren
  19. brandon1997 zegt

    5 april 2015 om 21:45

    BMW 3 serie

    Login om te reageren
  20. noshit zegt

    5 april 2015 om 21:47

    C-klasse

    Login om te reageren
  21. entail zegt

    5 april 2015 om 21:50

    Haha, die tekst, alsof er naaimachientjes in ’t vooronder liggen. Denk dat zelfs die instapper nog prima rap rijdt. Maar zou zelf ook voor het lagere model met meer opties gaan…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      5 april 2015 om 22:05

      @entail: Ik denk dat een E55 AMG met nog geen ton op de teller voor 10K nog een stukje rapper rijdt.. Hoeveel geld heeft iemand er eigenlijk voor over om nieuw te rijden? Op dag 2 is ie al niet nieuw meer!

      Login om te reageren
      • entail zegt

        5 april 2015 om 22:07

        @Jochempie: true true.. het zal idd een hele kleine doelgroep zijn die hiervoor gaat :P

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          5 april 2015 om 22:13

          @entail: Ja, ik denk voornamelijk middle management die het van de baas mag uitzoeken… De baas gaat zelf voor een Model S P85D ;)

          Login om te reageren
  22. papa zegt

    5 april 2015 om 21:53

    Mercedes … das beste oder nichts!

    Login om te reageren
  23. sollie1984 zegt

    5 april 2015 om 21:53

    Als ik echt zou moeten kiezen dan zou ik de 3-serie nemen. Maar voor 35 G’s kun je genoeg tweede hands spul kopen met meer vermogen en opties heeft. Een gebruikte 335i of 535i zou dan toch mijn voorkeur hebben.

    Login om te reageren
  24. r8quattro zegt

    5 april 2015 om 21:56

    Echt moeilijk eerst had ik 3-serie gezegd. Met de generatie hiervoor en de huidige C-Klasse heeft Mercedes het gat gedicht. Allebei testen en dan een beslissing nemen.
    Qua uiterlijk vind ik ze echter dicht bij elkaar beiden zien er strak uit, binnenkort ook de nieuwe A4 erbij.

    Login om te reageren
    • bmwm8gc zegt

      5 april 2015 om 22:30

      @r8quattro: nou , nieuw? :p

      Login om te reageren
  25. rikus zegt

    5 april 2015 om 21:58

    Voor 35 mille zou ik bij een ander merk shoppen. Een merk waar ik iets meer krijg onder de kap dan bij deze Duitsers. Dan liever een dikke tweedehands. Daarnaast krijg je in dit geval alleen een stoer logo op de kap, want qua power, opties en “waar voor je geld” is het allemaal te verwaarlozen.

    Login om te reageren
  26. mercedesbenz63 zegt

    5 april 2015 om 22:04

    Geef maar liever de plug in hybrid met 279pk van de c klasse..

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      5 april 2015 om 22:39

      @mercedesbenz63: Lekker leasen, kun je (niet vaak maae soms),toch lekker aanvinken

      Login om te reageren
  27. kapiteinaudi zegt

    5 april 2015 om 22:05

    Als je nu echt nog voor de 3-Serie kiest ben je echt wel insane in the brain, ofwel gewoon een veel te grote fanboy.

    Login om te reageren
  28. ferrarikiller09 zegt

    5 april 2015 om 22:06

    kia picanto

    Login om te reageren
  29. clioracing zegt

    5 april 2015 om 22:08

    Doe dit gewoon niet, hier wordt niemand gelukkiger van. Neem dan een leuk(er) aangeklede 1 of A.

    Login om te reageren
  30. hondar zegt

    5 april 2015 om 22:10

    Instap bmw is volgens mij altijd net iets kaler dan een instap benz….

    Login om te reageren
  31. autofreaker zegt

    5 april 2015 om 22:12

    Uhm doe maar de witte of een leuk 2dehandsje voor 35 mile heb je een m3 m5 of een golf r met 300 pk en genoeg opties of door sparen

    Login om te reageren
  32. Edge zegt

    5 april 2015 om 22:14

    Ik zou zelf nooit voor een kale auto gaan. Dan liever een dik aangeklede auto uit een segmentje lager, of in het geval van een kale Picanto of iets dergelijks liever een jong tweedehandsje. Maar als ik dan toch moet kiezen, kies ik voor de Mercedes..

    Login om te reageren
  33. w211bonestock zegt

    5 april 2015 om 22:16

    Ik zou kiezen voor de BMW. Ik ben zelf een Mercedes fan en vind ook dat een Mercedes alleen mooi eruitziet met de juiste opties. BMW daarentegen ziet er best leuk(al is hij behoorlijk).

    Login om te reageren
  34. noah_deheer zegt

    5 april 2015 om 22:17

    Bmw altijd!

    Login om te reageren
  35. Carreza zegt

    5 april 2015 om 22:24

    Als ik iemand zou kennen die zijn Benz of Bimmer zo bestelt lach ik hem vierkant uit…

    Het moge duidelijk zijn: geen van beide voor mij graag.

    Login om te reageren
  36. dirkh zegt

    5 april 2015 om 22:31

    De 316i, deze motor is teruggetuned en heeft nog ruime reserves (220pk, 310Nm)

    Login om te reageren
    • pimt5r zegt

      5 april 2015 om 22:55

      @dirkh: jij begrijpt het

      Login om te reageren
      • dirkh zegt

        5 april 2015 om 23:13

        @pimt5r: Jazeker

        Login om te reageren
    • reistje zegt

      5 april 2015 om 23:03

      @dirkh: Waarvan dan? Er is wel een 2 liter met 220pk en 310N, maar die zit niet eens in de zelfde motorserie dan deze 1.6.

      Login om te reageren
      • dirkh zegt

        5 april 2015 om 23:20

        @reistje: dit is exact hetzelfde blok als een x18i met standaard 170pk, alleen begrenst in het motormanagement systeem, door extra software aanpassingen is 220pk en meer haalbaar. Zelfs meerdere vermogens te programmeren onder de eco-comfort-sport knop bijv 136pk-170pk-220pk

        Login om te reageren
        • pimt5r zegt

          5 april 2015 om 23:30

          @dirkh: het zelfde blok als de 114i, deze heeft ook potentie tot 220 pk

          Login om te reageren
          • dirkh zegt

            5 april 2015 om 23:47

            @pimt5r: als ik een 114i had dan wist ik het wel, zeker weten dat je dan met een big smile achter het stuur zit als je opeens 120pk extra op afroep hebt!

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          6 april 2015 om 09:55

          @dirkh: De verschillen zijn nooit alleen software. Een bedrijf als BMW dat 14 pagina’s optielijsten heeft, per model 10 verschillende motoren, 6 verschillende stuurwielen, 4 modellen stoelen in 8 bekledingen, 3 airco modules etc. aanbied, is vooral een logistieke organisatie. Dat proces van diversificatie beheersen ze dus goed en passen ze dus ook bij de motoren toe. Het aluminium onderblok kan wel identiek zijn, maar zaken als zuigerveren, lagers, etc kunnen ze allemaal een stepping lager toepassen. Ze passen slangen toe die een millimeter dunner zijn. Hitteschildjes net iets dunner of kleiner. Als jij daarna de boel gaat opvoeren kun je er zo als zeker van zijn dat er vroeg of laat iets kapot zal gaan.

          Login om te reageren
          • dirkh zegt

            6 april 2015 om 13:55

            @mashell: Jij zegt het als of het echt zo is. Ik weet het niet, maar ik denk dat ze dat op motorisch gebied niet doen, ook uit kostenoverwegingen. Ik dacht eerder namelijk ook dat er wel hardware verschillen zouden zijn (andere turbo o.i.d.), andere remschijven/blokken bij hogere vermogens zou ik me kunnen voorstellen. Een optielijst is iets anders, dan heb je het over personalisatie wensen van de klant.

            Login om te reageren
      • dirkh zegt

        5 april 2015 om 23:43

        @reistje: de 320i ED, heeft ook hetzelfde blok als de 316i, de ‘normale’ 320i heeft wel een 2l blok

        Login om te reageren
      • dirkh zegt

        5 april 2015 om 23:56

        @reistje: De 320i ED heeft ook hetzelfde blok als de 316i, de ‘normale’ 320i heeft wel een 2l blok

        Login om te reageren
  37. toyotafortuner zegt

    5 april 2015 om 22:32

    “Stel, je hebt een kleine 35 mille in je broekzak branden, maar je wilt er wel een beetje degelijk bijrijden in een Benz of Bimmer.” Nou voor deze jongen zal bovenstaande quote niet van toepassing zijn. Want ik wil ook voor 35 ruggen nog steeds niet afwijken van iets Japans. Dus ik ga geen van beide kiezen

    Login om te reageren
  38. thedammer zegt

    5 april 2015 om 22:41

    Ik wacht wel ff op de nieuwe audi a4

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      5 april 2015 om 22:45

      @thedammer: Ook die komt beschikbaar in wieldoppen uitvoering.

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      6 april 2015 om 18:04

      @thedammer: kan je lang wachten.

      Login om te reageren
  39. Danny32 zegt

    5 april 2015 om 22:48

    Dan ga ik voor een rijk aangeklede Kia Optima voor iets van 36k. Lekker boeiend die merken fetish.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      6 april 2015 om 22:02

      @danny32: die is in de lease veel duurder omdat ie véél harder afschrijft, is dus geen optie!!

      Login om te reageren
  40. LaLancia zegt

    5 april 2015 om 22:53

    Alleen met een mes op de keel. Anders liever een bomvolle 508. Ik geef niet zoveel om de logootjes.

    Login om te reageren
  41. pimt5r zegt

    5 april 2015 om 22:54

    Liever een ster in de ruit van de 3 serie dan een ster in de grill, geen cliché maar gebaseerd op eigen ervaring de 3-er bimmer dus

    Login om te reageren
  42. mcshine zegt

    5 april 2015 om 23:16

    Zelfs onze 1 serie zit op 42 mille , Belgische prijs. Maar is dan wel afgeladen vol.:)

    Login om te reageren
  43. reggie-boy_rood zegt

    5 april 2015 om 23:54

    Benz

    Login om te reageren
  44. mrrallycross zegt

    5 april 2015 om 23:54

    Ben ik de enige die vind dat als je de goedkoopste versie van een “premium” auto koopt je best wel sneu bent omdat je dat geld zoveel beter aan een niet premium had kunnen besteden, dan krijg je veel meer voor minder geld.

    Login om te reageren
  45. Tonnie zegt

    6 april 2015 om 00:27

    Een 3 serie, veel knappere auto.

    Login om te reageren
  46. RazorHead zegt

    6 april 2015 om 00:35

    BMW, en wel om een goede reden. Het blokje daarin kan je met een simpele chip naar dik over de 200 pk brengen !

    Login om te reageren
    • maliks zegt

      6 april 2015 om 01:16

      @RazorHead: ik zou met 200pk niet stoer willen doen met wieldoppen en totaal geen sportieve uitstraling…….

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        6 april 2015 om 08:40

        @maliks: Liever 200pk zonder sportieve uitstraling dan 136pk met sportieve uitstraling.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          6 april 2015 om 09:32

          @robert110:
          Mwah, met 136pk is het anders leuk spelen in een Elise.
          Alleen naar pk’s kijken is nochal kortzichtig….

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          6 april 2015 om 10:07

          @robert110: Met een snelheidslimiet van 130 maximaal zou ik dat toch andersom kiezen. Dat extra vermogen kun je eigenlijk nooit inzetten. Van de sportieve uitstraling genieten de buren elke dag van. Ergo: Als je extra geld in een auto steekt dan bij voorkeur in het interieur, daar heb je zelf het meeste aan.

          Login om te reageren
          • RazorHead zegt

            15 april 2015 om 16:13

            @mashell:
            … Zegt geen enkele autoliefhebber ;)

            Login om te reageren
  47. maliks zegt

    6 april 2015 om 01:17

    C klasse 2011-2012 incl amg pack ik laat deze wel staan en heb dan nog wel 10.000 euro over die ik in mn zak steek :)

    Login om te reageren
  48. fconderkantlat zegt

    6 april 2015 om 01:58

    ik kies de mercedes-bmw c316i

    Login om te reageren
  49. jaapiyo zegt

    6 april 2015 om 02:04

    Ik vind het stiekem altijd best wel symphatiek zo’n basis bak en ik snap het ook wel als de keuze is volbeladen C segmenter (ok een 1/A met een paar opties dan in dit geval) of kale D segmenter om voor de laatste te gaan.

    Ok wat extra luxe is leuk, maar je raakt er ook snel aan gewend en je hebt het meestal niet echt nodig. Een auto in een hoger segment heeft daarentegen wel vaak eigenschappen waar je juist op langere termijn meer van geniet, al is het maar iets meer ruimte, maar vaak toch ook meer verfijning, geluidsdemping, een beter onderstel…Heb je liever een hamburger met een stuk kaas en bacon erop of een biefstukje zonder zout en peper? Ik zou op de meeste dagen toch voor het laatste gaan.

    Gegeven de keuze zou ik toch voor de Bimmer gaan omdat ik daar gewoon iets meer mee heb en de C niet zo mooi vind van buiten. Dat gezegd hebbende is de 1-serie tov de 3 wel weer eerder een overweging dan de A tov de C IMO, gewoon omdat de 1 (nog) RWD heeft en ook gewoon veel techniek deelt met de 3, terwijl een Mercedes met FWD toch eigenlijk geen echte Mercedes is IMO. De Mercedes adept zou ik dus ook zeker aanraden voor de C te gaan, de A klasse is toch meer iets voor Golf rijders die een loonsverhoging hebben gekregen en iets hippers willen met meer baaaaaadge.

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      6 april 2015 om 21:43

      @jaapiyo: mooi. Ik zie deze aankopen ook veel bij senioren en gelijk hebben ze.

      Login om te reageren
  50. dberkwood zegt

    6 april 2015 om 02:17

    Ik zou vrijwel altijd een c-segment auto met alle opties verkiezen boven een kale “premium” d-segmenter. Zo kan je voor een dikke motor gaan én hoef je je niet kapot te ergeren aan een stuk nutteloos plastic dat een functie had moeten zijn.

    Enfin, on topic: De BMW zou mijn keuze dan zijn. Stuurt ongetwijfeld leuker dan de Benz, en ik vind de 3-serie er beter uit zien.

    Login om te reageren
  51. 9000cse zegt

    6 april 2015 om 03:05

    Ik ben er na zo’n 100 reacties eigenlijk wel weer eens uit: In de meeste reacties is de wens weer eens de vader van de gedachten. En dat is ergens ook wel logisch. Maar vergeet daarbij 1 ding niet: Zowel MB, BMW als Audi zullen dergelijke basismodellen niet zomaar in de markt zetten. Daar wordt echt wel over nagedacht en onderzoek (market research) naar gedaan. En daarbij geldt Nederland zeker niet als maatstaf. Internationaal gezien zijn er genoeg afzetmarkten, die zulke modellen rechtvaardigen en aldus kunnen leiden tot vergroting van de afzet = omzet = winst. Denk hierbij aan de leasemarkt, de autoverhuurbedrijven en ook de particulieren, die hun zinnen zetten op 1 van deze merken, maar die niet de behoefte hebben aan de ultieme luxe en power.
    Het voorstel van dizono om als AB-er te MOETEN kiezen uit 1 van deze 2 vind ik bijna een oneerbaar voorstel. Je ziet aan de reacties hoe dat uitpakt. En dat weet hij bij voorbaat. WIJ, als petrolheads, zullen NOOIT voor zo’n auto kiezen, omdat WIJ ALTIJD zullen gaan voor de maximum luxe en power bij zo’n bedrag.
    Maar leuk om te lezen hoe wij onze wensen bij +/- 35k zullen invullen.

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      6 april 2015 om 21:55

      @9000cse: mooi. Ik zie deze aankopen veel bij senioren en gelijk hebben ze

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        7 april 2015 om 00:54

        @tombe:
        Een heel belangrijke doelgroep! Maar vergeet daarbij niet, dat die kopers vaak volgens andere criteria hun wensen willen invullen. Gemak is er daar 1 van. Daarom ook zijn voor deze groep auto’s met een hoge instap zo gewild. En die nieuwste gadgets? Daar bestaat gewoon veel minder belangstelling voor, omdat de snelle ontwikkeling van het electronica-tijdperk aan de meesten voorbij is gegaan.

        Login om te reageren
  52. bennie zegt

    6 april 2015 om 09:12

    Mercedes!

    Login om te reageren
  53. vos115 zegt

    6 april 2015 om 09:20

    Dus als je gewoon moét kiezen tussen 1 van deze 2? De Mercedes C160.
    Wel een naar dilemma hoor. Op zijn minst een paar goede wielen en navigatie moet er wel in zitten.

    Login om te reageren
  54. mashell zegt

    6 april 2015 om 10:04

    Ik zou de C-klasse kiezen, die ziet er van buiten en van binnen gewoon het beste uit.
    Ik lees hier veel reacties van “dat zou ik nooit doen, zo’n kaal basismodel”. Maar nuchter beschouwd worden dit soort modellen gewoon goed verkocht. Zo hebben de motoren voldoende vermogen om met het verkeer mee te komen, dat wat je echt nodig hebt zit er ook wel op. Bestel de wagen op winterbanden, setje lichtmetaal als accessoire (fabrieksopties zijn per definitie te duur) met zomerbanden. Tomtom van €150 aan de voorruit en je komt overal waar je wezen moet.

    Login om te reageren
  55. gtwillem zegt

    6 april 2015 om 10:10

    Ik zou voor de Mercedes gaan. Ik vond een volledig kale Mercedes wel wat hebben. Als een soort taxi. Daarnaast zijn het vaak comfortabele auto’s en maakt de motor minder uit. Zolang ie maar stil is.

    BMW’s zijn sportievere auto’s, en daar hoort gewoon iets van vermogen in. Zelf heb ik wel eens een 318d als leenauto mee gehad, en dat ia best frustrerend rijden. Goede wegligging maar nauwelijks power over om een beet Golf diesel bij te houden.

    De C160 voor mij dus.

    Login om te reageren
  56. norge zegt

    6 april 2015 om 10:22

    De Merc voor mij dan….Onder protest!

    Login om te reageren
  57. Stijnson zegt

    6 april 2015 om 10:28

    Ik kies de BMW 316. Dit soort auto’s zijn er om de prijslijst aantrekkelijker te maken voor de zakelijke rijder. Denk niet dat je ze veel zult zien. Overigens denk ik dat deze 316 sneller is dan de vorige generatie 318.

    Login om te reageren
  58. nasty zegt

    6 april 2015 om 10:45

    Je moet wel heel premium-geil zijn om 33 700€ stuk te slaan op een naam, want veel auto krijg je niet voor dat geld. Nederlandse prijzen zullen er ook wel voor iets tussenzitten. Mijn Honda Accord Executive automaat kostte me €34 000 nieuw, en dat is een full option (leder, zetelverwarming, sunroof, sportpakket rondom, xenon, adaptive cruise control enz enz) en je hebt er een prima en betrouwbare wagen mee.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      6 april 2015 om 11:31

      @nasty:
      Neen, dat is een understatement, die Honda’s zijn gewoon kwalitatief beter dan deze twee Duitsers.
      Feit is dat de Duitse auto gewoon te duur is.
      Voor degenen die in de echte wereld leven dan.

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        6 april 2015 om 14:57

        @desjonnies:
        Helemaal mee eens. Dat “de Duitse auto” te duur is, gaat volgens mij alleen maar op voor de merken MB, BMW en Audi. Degenen die in de echte wereld leven kunnen relativeren. Degenen die dat niet kunnen worden meestal gedreven door de indruk, die zij willen maken op hun omgeving. Kijk alleen maar eens hoeveel gebruikte auto’s van die merken je ziet rijden met typeaanduidingen die niet overeenkomen met de werkelijkheid.
        Begrijpen doe ik het wel, maar ik kan -als ik zoiets zie rondrijden- een glimlach moeilijk onderdrukken. ;)

        Login om te reageren
  59. Lucb zegt

    6 april 2015 om 12:09

    Geen van beide, niet is zieliger dan een BMW, Mercedes of Audi op wieldoppen en zonder opties. Voor dat geld shop je bij andere merken een hele leuk auto. Heb wel eens een 3-serie cabrio gezien zonder navigatie, dan heb ik ook zoiets van ‘koop dan een 1-serie of shop bij een ander merk’.

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      6 april 2015 om 21:53

      @Lucb: who needs navigation als je weet we 10 jaar terug we alles met verkeersborden en kaarten deden.
      Nu zijn er mensen zoals jij die daar €1500 voor neertellen en deze 3x/jaar gebruiken om ns tot in het zuiden te gaan.
      Zelfs als je weet een degelijke TomTom of Garmin met GRATIS levenslange updates voor zo’n €150.
      Navigatie is goed, maar als je ervan afhankelijk wordt heb je echt een probleem.

      Login om te reageren
    • tombe zegt

      6 april 2015 om 21:58

      @Lucb: ik zou zelfs extra betalen om geen navigatie te moeten. Die updates kosten pakken geld, €300 als ik me niet vergis en kom je zoals in meerdere artikelen hier op AB niet aan je wagen met een gesloopte dash.

      Login om te reageren
  60. purepet9000 zegt

    6 april 2015 om 12:54

    Gewoon Audi,

    Login om te reageren
  61. 730ld zegt

    6 april 2015 om 13:07

    Doe mij maar een gebruikte 335i of C350 van 2 jaar oud!!!

    Login om te reageren
  62. Dutchdriftking zegt

    6 april 2015 om 13:38

    crisis bakken tot en met!

    Login om te reageren
  63. pickleweasel zegt

    6 april 2015 om 14:54

    BMW

    Login om te reageren
  64. goodolddays zegt

    6 april 2015 om 15:33

    €33700, daar koop je een knappe duitse premium slee voor met weinig km’s…

    Login om te reageren
  65. tombe zegt

    6 april 2015 om 22:18

    Ben ik nu de enige die ze beide wil?
    Waarom?
    1) Wel, omdat de meeste niet meer beseffen wat de wagens hoofdzakelijk moeten doen. Dat is van A naar B.
    Hier hoef ik niet gemasseerd en geëntertaind worden en ben ik niet te lui om manueel te schakelen.
    Airco, radio, airbags en afstandsbediening zal wel bij beide standaard zijn en draai er wat leuke 18″ BBS of OZ’s op en je krijgt HEEL leuke wagens.

    2) +125pk is meer of genoeg.
    Opvoeren kan zoals hierboven beschreven genoeg maar vergeet niet, door CO2 en hogere brandstof prijzen maken beide hun wagens lichter, dus meer fun en dus ook sneller met minder!
    190-200 zullen beide wel als het even kan/moet, en iets trager of de AMG of //M maar je hebt in ieder geval meer voldoening als je deze haalt met een 1.6!

    Beide, neem zelfs de Audi erbij, de keuze bij uitstek als je voor een trouwe degelijke wagen gaat met iets status, zonder de zware sportieve eigenschappen natuurlijk alhoewel ik zonder bleuzen beide over nurburg laten gaan.

    Ik ben geen senior, ik was uitermate gelukkig met m’n oldtimer, en vraag me af waarom mensen €10k of veel meer aan opties kunnen geven die in hun ogen noodzakelijk zijn.

    Moest er 2 opties zijn die ik zou aanvinken voor eender welk merk, metallic kleur en zetelverwarming.

    Nu moest ik voor 1 vd 3 gaan, BMW alhoewel imo de C mooier vind en de Audi dringend aan vernieuwing nodig is.
    Wit of zwart, de 18″ draai ik er wel zelf onder voor de helft vd prijs en ga wel bij de chipboer.

    Login om te reageren
  66. Buzz_NL zegt

    7 april 2015 om 21:47

    een Audi A3 sedan….150pk uit een 1.4tje…en met Pro line S best aardig om te zien

    Login om te reageren
  67. michaelcorleone zegt

    8 april 2015 om 22:14

    Ik zeg BMW.

    Login om te reageren
  68. carmasterr zegt

    8 april 2015 om 23:47

    Per se een Benz of een Bimmer?
    Dan maar een hele mooie 500SEC of 635CSi voor dat geld.
    Laat die nieuwerwetse budgetrommel maar achterwege.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North