Kies maar: Mercedes C-Klasse (W205) vs BMW 3 Serie (F30)

Auteur: , 101 Reacties

Nu Mercedes de nieuwe generatie C-Klasse eindelijk heeft onthuld is het tijd geworden om de nieuwe ster te vergelijken met zijn concurrent. Twee sedans met achterwielaandrijving die het tegen elkaar opnemen.

Mercedes C-Klasse (W205) vs BMW 3 Serie (F30)

Als de nieuwe Mercedes C-Klasse (W205) volgend jaar op de markt komt zullen er in eerste instantie slechts drie motoren leverbaar zijn. Twee benzinemotoren (156 pk & 184 pk) en één dieselmotor (170 pk). Op termijn zal dat aanbod echter fors uitgebreid worden, zodat klanten meer keus hebben en de vergelijking met de diverse uitvoeringen van de 3 Serie wat eerlijker is.

Bij de introductie is de C-Klasse leverbaar met de volgende motoren:

C180 156 pk/250 Nm / 0-100 km/u: 8,2 sec / €36.995
C200 184 pk/300 Nm / 0-100 km/u: 7,5 sec / €39.995
C220 BlueTEC 170 pk/400 Nm / 0-100 km/u: 8,1 sec / €42.995

Later volgt nog een nieuwe 1.6-liter diesel met 115 pk/280 Nm of 136 pk/320 Nm en een grotere dieselmotor met 204 pk. Dieselaars kunnen op termijn ook kiezen voor een C300 BlueTEC HYBRID met 204 pk + 27 pk.

De viercilinder benzinemotoren zullen uiteenlopen van 156 tot 238 pk en er komt een zescilinder benzinemotor met 333 pk. Ook volgt op termijn nog een plug-in hybride met benzinemotor, maar details over die auto zijn nog niet bekend. Net als de 3 Serie zal de nieuwe C-Klasse ook leverbaar worden met vierwielaandrijving.

Als we naar de afmetingen van beide sedans kijken dan valt direct op dat de C-Klasse maar liefst 6,2 centimeter langer is dan de 3 Serie. Als we kijken naar de wielbasis dan is het verschil slechts 3 centimeter. De 3 Serie is wel 1 millimeter breder dan de C-Klasse.

Helaas heeft Mercedes nog geen details vrijgegeven van de nieuwe C-Klasse AMG, maar als we de geruchten kloppen dan krijgt die auto een 4.0-liter V8 met turbo’s onder de motorkap. En dat zal ongetwijfeld genoeg zijn om de nieuwe M3 Sedan bij te houden.



101 reacties

BMW!
Hierbij de poll opties:
Mercedes C-Klasse
BMW 3-Serie
@Jokkebrok:

kiezen tussen een huurauto en een leenwagen ..

veel plezier met je pauperige leasebakkie ..
Pff, vorige generatie zou ik voor BMW gekozen hebben, nu zijn ze beiden gelijk, als ik kon kiezen voor een AMG of M3 was de keuze al wel sneller gemaakt! (AMG natuurlijk)
@Karim Setta: M3 of C63? M3 natuurlijk!
C klasse! Veel mooier interieur. Buitenkant is om het even. Kwa rijden prefereer ik de meer comfortabele C.
@lambo4all: jij hebt de nieuwe c klasse al gereden begrijp ik ?
@viinie: haha, ja echt hè.
@viinie: Mercedes staat bekend om het maken van comfortabele auto’s en Bmw staat bekend om het maken van auto’s die sportief rijden (Dat van Bmw is wel wat minder de laatste jaren, maar goed…), logisch toch…
@ot92: dat sportieve karakter van BMW zit er de laatste jaren nog volop in hoor!
@viinie: Ik krijg het vliegend schijt van zulke pseudo-intellectuele kritische ‘Ah? Dus je hebt er al in gereden?’-comments.
Iedereen weet dat, tegenover een BMW, een (non-AMG) MB meer gefocust zal zijn op comfort.
@viinie: ik baseer mijn denken op de 2 vorige generaties c klasse. En het feit dat deze luchtvering heeft, dus nog veel comfortabeler zal zijn.
@lambo4all: okee duidelijk, ook ik weet dat MB meer ingesteld is op comfort moge dat duidelijk zijn, maar mensen hebben een verschillende kijk op de definitie comfortabel.
En jij suggereert dat de nieuwe c klasse sowieso comfortabeler is dan de nieuwe 3 terwijl je waarschijnlijk geen van beide gereden hebt.
Maar desondanks vind ik het wel een mooie auto
@lambo4all: Euhm…luchtvering op een C…misschien alleen de dikke versies en dan nog tegen meerprijs niet? Naar mijn weten is het zelfs niet standaard op een CLS350.
Lexus
@markietwo: in welk topic ben jij verdwaald ?
@reggie-boy_rood:
Lexus iS300h … dat zou mijn keuze zijn :-) geen BMW en geen taxi
@markietwo: Maar volgens je avatar, dan wel liever een Volkswagen?
@SimonMc:


Uhmmm dat is de pook van een Audi RS5 .. dat is een coupe(of cabrio).. met 3 deuren…

Dus niet echt logisch die reactie van je…
Wat is je punt?
@markietwo: Ik denk dat hij vast en zeker niet bedoeld dat Audi van VAG is. VAG staat natuurlijk onlosmakelijk verbonden van Volkswagen. *beetje sarcasme erdoorheen*

Het zou ook zo kunnen zijn dat die pook identiek is aan bijvoorbeeld een sportief golfje en dat hij geen verschil zag. Vul het zelf maar in meid….
Bmw 3-er natuurlijk.

Stel je koopt die nieuwe C klasse en je buurman ziet ‘m. Het eerste wat die zegt is dit: ”Hey buurman, is dat nou een C klasse, E klasse of een S klasse?”

Ik zie nu het verschil tussen een C,E en een S klasse niet meer. Alleen qua lengte (wielbasis) verschillen ze ja…

Applausje Mercedes. Je bent vanaf nu #1 bij het maken van auto’s die allemaal op elkaar lijken. Audi en Bmw schenen dit vaak te doen, maar Mercedes is vanaf nu baas boven baas als het aankomt tot het maken van dezelfde auto’s.
@ot92: Ajoh!
@ot92: Ik juich je keuze toe, maar de argumenten zijn ruk. Achterkant F30 lijkt namelijk ook erg op de F10. En wat boeit in godsnaam de mening van de buurman over jouw auto, koop je hem daarvoor?
@alcantara: Achterkant van de Bmw’s lijken idd ook erg op elkaar.

De mening van de buurman zal niemand wat boeien, maar zo’n reactie kan je van meerdere mensen verwachten. De buurman was een voorbeeld in dit geval.
@ot92: Vergeet Porsche niet.
@snorrie11: Bij Porsche zul je wel de 911 bedoelen. Die veranderen ze expres niet al te veel. Waarom zou je een auto in 1 keer helemaal gaan aanpassen, terwijl die goed aan het verkopen is. De 911 is zelfs de meest verkochte Porsche die er is, in 1 keer de hele auto veranderen lijkt me niet zo slim dan.
@ot92: de 911 is de derde best verkochte Porsche die er is. De best verkochte Porsche is de Cayenne, en de nummer 2 is de Panamera.

En reken maar dat de Macan de nieuwe nummer een gaat worden, dus de 911 is niet de best verkochte Porsche die er is ;-)
@ot92: lekker ruk argument, van de alles behalve de voorkant lijkt de 3 serie als 2 druppels water op een 5 serie.
En ik weet niet waar jij woont, maar als je buurman het verschil tussen een s en c klasse (die laatste is toch beduidend kleiner) niet ziet is zijn zicht zo slecht dat zn mening niks waard is. Als je al wat van zijn mening aantrekt natuurlijk. Hollander..
@lambo4all: Dat vind jij, ik niet.

Laten we maar gewoon wachten op het eerste moment dat we een C, een E of een S naast elkaar zien staan. Het wordt dan hetzelfde verhaal als met Bmw.

Kunnen we nu zeggen dat Audi wel verschillende modellen maakt, nu we zien hoe de nieuwe modellen van Bmw en Mercedes eruit zien? Sinds Audi de A4 en A8 heeft gefacelift en nieuwe modellen heeft uitgebracht, zie ik geen 1 Audi die op zijn ”oudere broer/zus” lijkt.

P.s. Ik ben geen Hollander lol en iets aantrekken van de mening van me buren, wat een grapjas ben je toch. Ik heb me effe rot gelachen hoor…
@lambo4all: Wat ben jij een triest mannetje zeg. @ot92 komt hier met zijn eigen mening, en dan word jij zo boos. Wat jij als argument gebruikt, is dat je de C- en de S-klasse makkelijk uit elkaar moet kunnen houden door hun lengte, anders zou je wel blind moeten zijn. Maar als je even omhoog scrolt, zie je daar dat hij zegt dat de lengte het enige is waar je uit elkaar kan houden. Kijk de volgende keer eerst goed waar je op gaat reageren voordat je begint te schreeuwen.
@ot92: tja mijn buurvrouw zou zeggen waauw wat een mooie 4 wieler, veel mensen geven niet om een auto type maar kijken naar verbruik + prijs. Iedereen met enige kennis ( interesse) ziet het verschil tussen 3 serie en 5 serie, a4 of a8 en c klasse of s klasse. Jouw reactie duidt alleen maar op jouw oogkleppen.
@ot92: als jij het verschil tussen de c klasse en de e klasse noet ziet, moet je met spoed naar een oogarts. Die 2 lijken echt niet op elkaar. De c en de s dan weer wel.
@545e60: De E heeft net ietsjes meer verschil, maar de C en S… alleen qua grootte.
@ot92: iets? Compleet ander achterkant inclusief achterlichten die niet eens ook maar een beetje op elkaar lijken. Voorkant lijkt er een heel klein beetje op. Vanaf de zijkant zijn ze weer totaal verschillend. Ik zou zeggen pak van alle twee een foto en ga ermee naar je oogarts. Hij zal je direct behandelen.
@545e60: Dat komt slechts omdat de E ‘nog een generatie achterloopt’. De C van twee generaties geleden leek ook als twee druppels water als de S van twee generaties geleden…Toen kwam de W211 E Klasse en die leek er met uitzondering van de 2 koplampen ook precies op.

Let maar op als dadelijk de nieuwe E komt lijkt die precies op deze C en de nieuwe S.
@ot92: oei jah want je moet je echt schamen als je auto lijkt op een auto die het driedubbele kost ..
Nou is die vergelijking tussen die persfoto’s natuurlijk niet helemaal eerlijk.
De C-klasse is op al die foto’s uitgerust met dik AMG-pakket en Sport Auspuffs (ondanks de schamele 210pk), waar de 320d het moet doen met standaard lease-bumpers, mini-uitlaat en een lelijk übergebsel kleurtje.
K kies wel opties Y en Z: Infiniti Q50 (is ie eigenlijk al uit?) Of Lexus IS
@toyotafortuner: Wat hoop ik dat deze 2 auto’s het goed zullen doen in Nederland.
@agera: de IS begin ik vaker te zien. Van de Q50 weet ik niet eens of ie al op de markt is. Als ik op 9GAG surf kom ik nog wel eens een Q50 ad tegen: maak als eerste een proefrit met de nieuwe Q50 ofzo. Dus tja.
BMW 3
Mercedes als sedan, en dus 4 serie als coupé.. Of gaat Mercedes de c coupe ook op korte termijn “upgraden” want die ziet er nu gelijk wat gedateerd uit.. (Zeker niet lelijk maar de 4 serie is nu gewoon mooier)..
BMW, wel met m-pakketje en high executive pakketten enzo natuurlijk
uhmm ik vind de oude 3 en C eigenlijk mooier en dan zou ik kiezen een stuk moeilijker vinden.

Maar van deze versies de 3.
Liever de 3 dan, want die c is zijn identiteit kwijt geraakt. Voorkant E-klasse en achterkant S-klasse. En ook slim een C-klasse met amg trim laten zien
@r32turbo: de foto bovenaan het artikel is geen amg trim?? Dat is de grijze.
Gelukkig!! Niemand heeft het meer over de A4.

C-klasse natuurlijk.
WTF, er zijn maar 7 reacties, maar als ik inlog opeens 28?
@gop1: Hocus pocus iedereen kan toveren
BMW en Mercedes zijn weer terug aan het gaan naar de jaren ’80 stijl. Toen was de styling van BMW gericht op het jonge, succesvolle, sportieve publiek. Mercedes was er voor het ouwe l*llen publiek en voor de taxibranche. Kijk maar naar het verschil. Als je die BMW ziet daar wil je toch niet in gezien worden terwijl je rond gereden wordt door een taxichauffeur? Dan sta je toch gewoon voor paal? Die auto straalt toch uit dat je zelf behoort te rijden. Een echte rijdersauto.
Nee, laat dat rondrijden maar aan Mercedes over. De klanten voor Mercedes kunnentoch niet rijden dus een ideale auto voor die mensen.
@Rick-dos:

Ik zie er persoonlijk weinig ’80s in, in die wagens.
En ze lijken verdomd veel op elkander qua koets als je ff die snuit en kronkellijntjes weg denkt.

http://s24.postimg.org/lhgym4tpd/MBBMW.jpg?noCache=1387233070
@Hupke: Bedoel meer dat het design van Mercedes er niet één is voor het jonge en hippe publiek net zoals dat in de jaren ’80 was. De nieuwe C ziet er niet echt dynamisch uit meer oubollig zou ik zeggen. Hoewel Mercedes nooit echt voor een dynamisch design heeft gestaan vond ik toch wel dat ze steeds meer die kant op gingen na de E190.
@Rick-dos:

Ik weet wat je bedoelt, maar weet niet of ik het er echt mee eens ben.

Zo’n w124 (‘e-klasse’) of de w126 (s-klasse) vind ik er persoonlijk net zo fris en dynamisch uitzien als de BMW e28 en e32. Gewoon statiger en minder lichtvoetig.

De nieuwe, ik vind ze er overigens ook niet oudbollig uitzien, gewoon ‘wannabe grown up’ mss.
Laten we het erop houden, hij klopt niet.
Maar de 3-serie vind ik ook niet echt iets sportief, zeker niet als je die naast de 5-serie zet of naast z’n voorganger.
Ze zien er beiden een stuk slechter uit dan hun voorganger, niet dat dat veel uitmaakt. Zijn toch allemaal lease-bakken die in hun prijsklasse geen mooie concurrentie hebben.
C-Klasse natuurlijk. Al van kinds af aan heeft Mercedes mijn voorkeur boven Audi en BMW, dus ik kan niet anders dan voor de C-klasse gaan.
Rivella dat drink ik zelden. Doe mij maar wat anders, doe mij maar de Infiniti Q50.
http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2013/03/2014-Infiniti-Q50-diesel-sedan-101-626x382.jpg
@AutomotiveDesigner:

Bij infinity hebben ze de bal al wel eens compleet mis geslagen maar da’s idd een deftige wagen.
Zowel de beemer als de benz moeten hiervoor hun petje oplichten.

En lexus, audi hebben ook niet direct iets dat eraan kan tippen.
@AutomotiveDesigner: +1 je bent mij voor, ik wilde het namelijk hetzelfde gaan zeggen. Deze Infiniti dendert niet alleen over BMW en Mercedes maar ook over Audi.
@agera: Euhm…als een auto ‘over de 3 en C heen dendert’ dan betekent dat toch automatisch dat die ook over Audi heen dendert…

Mercedes = BMW > Audi.
@AutomotiveDesigner: en wat kost die dan?
@AutomotiveDesigner: mooie auto, wel een dijk van een afschrijver, de beide Duitsers zijn na 5 jaar nog dubbel zo veel waard.
De C-klasse. Ik vind het een zeer geslaagd en fraai model. De vorige reed al top, en deze zal er zeker niet voor onderdoen.

Wat sportiviteit betreft: de C en 3 ontliepen elkaar niet veel. De huidige 3 is een veel comfortablere auto dan de E90, zonder zompig te zijn. En de vorige C reed al strakker dan ooit, zonder plankhard te zijn. Ze staan dichter bij elkaar dan je aanvankelijk zou denken!
Zonder twijfel BMW. BMW gaat weer de goede kant op. De nieuwe X5, de Gran Coupe, 5-serie en ook nu weer met de nieuwe 3 maakt BMW mooie auto’s.

Maar de grootste winnaars qua design zijn toch echt de Lexus IS en de Infiniti Q50 dat zijn pas mooie auto’s.
Nope geen van beide.
Vind eigenlijk de vorige C veel mooier.
BMW 3. Heeft er ook grotendeels mee te maken dat ik geen fan ben van de Mercedes interieurs
C-klasse 600 v12 als het even mag.
3-serie!
Volvo S60 T6
De 3-serie,zonder twijfel.
3 Serie F30. Hele fraaie wagen om te zien, en rijdt ook fantastisch.

Mja ik heb dan ook een BMW bril op.
Ik zal wel raar zijn maar ik zou eerst kijken welke motorisering en andere goodies ik van beide modellen zou kunnen krijgen voor het geld wat ik kwijt zou zijn en daarna zou ik een proefrit regelen met beide auto’s in een type wat daar zo dicht mogelijk bij in de buurt komt. Daarna zou ik de beslissing nemen en de auto kiezen die me het meest aanspreekt.

Ik koop auto’s voor mijn rijplezier en het merkje of wat de buren ervan zullen denken doen me bar weinig. Die kopen maar de auto waar ze zelf in willen rijden.
Absoluut de 3 serie F30.
C
C-klasse estate 220 Bluetec Automaat, AMG interieur + Exterieur, Lederen bekleding, Comand online, Panoradak + Keyless go. Nee er hoeft geen strik omheen…
No brainer. Mercedes. Zelf een F30 (EDE) gehad en die bleek nogal onbetrouwbaar te zijn. Mijn vorige E92 vond ik zelfs leuker sturen.
Ik heb de mercedes wel nog niet gereden maar het vorig model had al super wegligging. Wel nog even wachten op andere motorisaties.

De 300 hybrid zal wel niet in mijn leasebudget zitten. Die lijkt me wel leuk voor de belgische leasemarkt.
De C klasse zondermeer, het interieur is veel fraaier dan de 3 serie. Ik vind überhaupt dat BMW interieurs veel te veel op elkaar lijken en er op plaatsen nog wel eens matig materiaal gebruik is. Mercedes moet wel oppassen dat ze het A klasse interieur ook niet teveel klonen.

Voorlopig is er nog geen station, dus voor mij is het nog wel even wachten…
Op de duitse mercedes site staat de configurator al online van de c klasse. Je kan ook je grill laten afdekken voor minder verbruik. Dan lijkt de c klasse net chinese zooi.
@mercedesclsfan: op de nederlandse site staat de configurator ook al sinds gisteren online. Dat AIRPANEL is inderdaad wel erg lelijk maar gelukkig is het gewoon een optie.
De keuze voor mij is gemakkelijk! De Bmw uiteraard :)
Beide mooie auto’s, maar ik ga toch hands down voor de C klasse.
Makkelijke keuze… Audi A5 Sportback :)
C-klasse. Verreweg het betere interieur. En daar kijk je nou eenmaal veel langer naar dan naar de buitenkant.
Voor zoveel geld zou ik veel liever een crossover kopen ipv weer zo’n saaie sedan
C-klasse met AMG-exterieur, palladium zilver en 19 inch AMG multispaaks velgen + Exclusive-interieur met beige lederen bekleding en essenhout bruin sierdelen. Als je zo de C-klasse naast de 3-serie zet oogt de 3-serie alweer gedateerd.
Benz
Geen van beiden en voor het geld dat je uitspaart zou ik voor een E28 M535i gaan, of, als je mazzel hebt, een E28 M5. Dan rij je tenminste iets.
Op http://www.mercedes.de in de configurator is trouwens het interieur te zien met handbak. automaat is dus direct het eerste wat je aanvinkt in de optielijst.
Ik zou uiteraard voor de A4 gaan, want ondanks dat deze al sinds 2007 op markt is (op een kleine facelift na) blijft dit met afstand de mooiste van het stel!

Maar goed, als ik dan toch perse zou moeten kiezen voor een auto met achterhaalde RWD techniek, dan valt beste Duitser af en wordt het de C-klasse, die ondanks al die foeilelijke vouwen, toch nog net wat meer stijl heeft dan die vreselijke BMW.
@audifreak: achterhaalde rdw…dat maakt een Benz of BMW juist zo lekker om te rijden. Gewichtsverdeling is ideaal. Bij een Audi heb je het blok voor de vooras liggen, daar is lekker over nagedacht.
@audifreak: Doe mij ook maar de Audi A4 B8, deze is pas vanaf eind 2008 op de markt gekomen trouwens.

Audi a4 3.0TDI Avant, helemaal zwart. Getuned door JD engineering richting de 300-350pk a.u.b.

Ik ben misschien wel 21, maar ik heb toch liever een Avant, die is mooier dan de Sedan.
Erg mooie auto geworden die nieuwe C-klasse, veel mooier dan de CLA en ook mooier dan de dreier. Zowel van binnen als buiten geslaagd, dus doe mij maar de Benz!
Haha mensen die hier nu Lexus gaan roepen…dat is toch geen bmw mercedes of audi… Kom op zeg!
De C zonder enige twijfel.

Waarom?

– het interieur van de C is stijlvoller dan het goedkoop kunststof interieur van de 3
– de c heeft minder CO2 uitstoot (103g vs. 109 van de 3), dus veel interessanter voor leasing
– De c is nieuwer dan de 3 en maakt gebruik van technologie die in de S zit. Waaronder luchtophanging.
– de c vind ik vele mooier dan de 3.


Dus graag een C220 + pack amg line (int+ext) + command online + pano dak en 19 incherkes
Toch maar de Dreier…het was altijd zonder ook maar een seconde na te denken de Dreier, nu is het ‘oh die Merc ziet er ook wel fijn uit, maar doe toch maar de 3’.

De twee lijken nu echt veel op elkaar in grote lijnen, Mercedes heeft min of meer een 3 serie gebouwd met de looks van een S, maar de 3 spreekt me nog altijd net wat meer aan. Ik moet de commentaren hierboven dat het 3 interieur niet zo super top is wel beamen, ik vind het er ook een beetje karig uitzien hoewel de materialen IRL best ok zijn. Dat gezegd hebbende; dat scherm in de C is een aanfluiting en de rest is op persplaatjes mooi maar ik moet eerst nog maar eens de standaard lease versie zien met 1.6je, stof en basis sierstrips. Als je flink hokjes aanvinkt op de optielijst van een F30 kan je daar ook mooie plaatjes van schieten: http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=736182&page=3

Als laatste; ik zie ook vooruit naar de Jag XS…Die zal waarschijnlijk wel weer achterlopen op het gebied van infotainment en dergelijke maar net als met de Ghibli een segment hoger geldt; als het verschil niet te groot is en het ding is bloedmooi en rijdt lekker scherp dan ‘doe mij die maar’.
Geen van beide. Ik neem wel genoegen met een oude 5-serie. Die is van binnen even ruim als de F30 voor véél minder geld…
Nee idd Schellekens006. Lexus is beter en verfijnder dan BMW, Mercedes of Audi. Bovendien lijken ze niet allemaal op elkaar. Goede kwaliteit en straalt elegantie en klasse uit. De nieuwe IS 300h f-sport is schitterend. Heb ‘m een paar keer gezien en de auto heeft erg veel bekijks. Nee deze C-klasse is gewoon een kopie van de S. En dan die tomtom op het dashboard. OMG!
De C-Klasse
Zowel de 3-serie als de C-Klasse zijn strak ik kan niet kiezen.
Voor een eerlijke vergelijking even wachten op de nieuwe Audi A4.
Nu zeg ik BMW 3-serie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).