• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe BMW M3 Sedan is officieel

Auteur: carmiggelt, gepost 12 december 2013 om 08:56 – 37 Reacties

Afbeelding De nieuwe BMW M3 Sedan is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M3 Sedan is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M3 Sedan is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M3 Sedan is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M3 Sedan is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M3 Sedan is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M3 Sedan is officieelAfbeelding De nieuwe BMW M3 Sedan is officieel

De nieuwe BMW M3 Sedan
Naast de M4 Coupé, presenteren wij u vol trots alle officiële details omtrent de vierdeurs M3 Sedan, ookwel aangeduid als ‘Berline’.

Een M-sedan die tegelijk gepresenteerd wordt met een M-coupé. Bijzonder. Maar ja, stiekem is die M4 Coupé natuurlijk gewoon een M3. Maar omdat BMW besloten heeft alle tweedeursmodellen en cabrio’s een even cijfer te geven, moest dit ook hier gebeuren. Gisteren lekten de persplaten en de specificaties al uit. Vannacht was daar het officiële persbericht. Hier alles op een rijtje.

Motorkoeling
Net als de M4 Coupé, heeft de M3 Sedan, door BMW liefkozend Berline genoemd, een zescilinder met M TwinPower Turbo-technologie. Dat betekent 431 pk en 550 Newtonmeter trekkracht. Het zes-in-lijn blok houdt van de hoge toeren en haalt een top van 250 km/h (elektronisch begrensd). Wie kiest voor het optionele M Driver’s Package, kan de 280 km/h aantikken. Om dat alles te koelen, wel zo handig, heeft BMW het luchtinlaatsysteem van een extra tussenkoeler en een waterkoelsysteem voorzien.

Ultieme circuitprestaties zijn daarbij een must en daarom heeft BMW beide modellen uitvoerig laten testen op de Nordschleife. En wel door hun eigen DTM-Autorennfahrers Bruno Spengler en Timo Glock.

Onderstuur
Je kunt kiezen uit een zesversnellings handbak en een 7-traps M-automaat. Bijzonder puntje aan eerstgenoemde: bij het terugschakelen geeft hij zelf tussengas. De optionele automaat heeft double clutch en daarmee ook Stability Clutch Control. Dat poogt onderstuur te reduceren door de koppeling te beïnvloeden. Met de 7-traps automaat blaas je overigens in 4,1 seconden naar de 100. Oja, en Launch Control heeft ie ook.

Carbon meets plastic
Om die opgefokte zescilinder te huisvesten, heeft de M3 een power dome in de motorkap. Verdere uiterlijke veranderingen: uitgeklopte wielkasten, een batterij uitlaten, 18 inch lichtmetaal, zoveel mogelijk M-logowerk en een carbon dak. Dat laatste is gedaan om gewicht te besparen. Er werd beroep gedaan op zogenaamd carbon fiber reinforced plastic (CFRP), maar ook op good old aluminium. Levert toch al gauw een besparing op van 80 kilogram ten opzichte van de vorige M3 Sedan. Het nieuwe gewicht: 1,520 kg.

BMW vindt het, net als iedere andere autofabrikant, belangrijk dat je niet al te vaak bij de pomp staat en ook niet als een malle bijdraagt aan dat gat in de ozonlaag. Dus belooft het Beierse merk dat ook voor de M3 het brandstofverbruik en de emissies aanzienlijk zijn verlaagd. Ze durven met cijfers te gooien: 25 procent minder.

Rubber
Last but not least: Smokey Burnout. De naam zegt het al: heel beheerst met een gezonde dosis wielspin op je achterwielen wegrijden. Niet bepaald de stoerste naam, maar ach. Dat is muggenzifterij.

Ook interessant!

  • Autoblog video: rijden met de nieuwe BMW M3 & M4!
  • Video: BMW M3 CS op de Nordschleife
  • Nieuwe info 'bevestigt' specs en productie BMW M4 CSL
  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, f80, M3, sedan

Vorig bericht: « De nieuwe BMW M4 Coupé is officieel
Volgend bericht: Voor het eerst in jaren minder verkeersgewonden »

Lees Interacties

Reacties

  1. snelweg zegt

    12 december 2013 om 09:13

    1 woord. Geil!

    Login om te reageren
  2. umadbrah zegt

    12 december 2013 om 09:14

    Toch vind ik de billen van deze wat mooier dan die van de M4.

    Login om te reageren
  3. Alfarobert zegt

    12 december 2013 om 09:19

    Nu snap ik hem,de oneven nummers hebben 2 deuren en even 4.Zag de verschillen in model al nooit.Prestaties van Maserati GT. Als de prijs ook in die buurt ligt? Toch maar even doorsparen.

    Login om te reageren
    • daandaan zegt

      12 december 2013 om 09:23

      @Alfarobert: op de 6 serie GC na dan. want die heeft er dan opeens weer 4 om het overzichtelijk te houden;)

      Login om te reageren
    • stannl43 zegt

      12 december 2013 om 09:29

      @Alfarobert: A
      ndersom. Even hebben 2 deuren en oneven 4.

      Login om te reageren
    • 645ci zegt

      12 december 2013 om 10:47

      @Alfarobert:
      De oneven getallen zijn de gewone modellen, de even de speciale (meestal platgeslagen) versies daarvan.
      GT staat voor bejaardenversie, X voor SUV, M voor sportief en Z voor lifestyle.

      Voor elck wat wils.

      (hoe de MXZ 4 GT eruit zou komen te zien laat ik over aan jullie verbeelding)

      Login om te reageren
  4. roestvrijstaal zegt

    12 december 2013 om 09:23

    Vind deze mooier dan de M4, misschien zelfs mooier dan de E92 M3

    Login om te reageren
  5. bmw1m zegt

    12 december 2013 om 09:24

    Wat een mooie bak! HEBBEN!

    Login om te reageren
  6. Emile_Benz zegt

    12 december 2013 om 09:34

    Berline… Het is toch geen Frans hok?!

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      12 december 2013 om 09:45

      @Emile_Benz: Is Berlijn de hoofdstad van Frankrijk?

      Login om te reageren
      • Donstil zegt

        12 december 2013 om 12:28

        @autogedrocht: Berline is het franse woord voor sedan.

        Login om te reageren
        • autogedrocht zegt

          12 december 2013 om 12:45

          @Donstil: Kiek, weer wat geleerd!

          Login om te reageren
      • 9114life zegt

        12 december 2013 om 13:28

        @autogedrocht: enkele decennia geleden wel voor een paar jaar ;-)

        Login om te reageren
  7. ar156sw zegt

    12 december 2013 om 09:54

    Ook ik vind deze eigenlijk mooier dan de M4. En dan is’ie ook nog lichter dacht ik, practischer en waarschijnlijk goedkoper. Ik zou het wel weten… helaas winkel ik niet echt in deze prijsklasse, eerder rond het prijsverschil tussen deze twee :P

    Overigens wat mij betreft wel echt een gemiste kans dat/als ze niet ook een stationvariant maken… zou zeker met de splitsing M3 en M4 toch moeten kunnen..

    Login om te reageren
  8. VeniVidiVici zegt

    12 december 2013 om 09:55

    Ik zeg het niet gauw, maar… ZUCHT! Ik ben verliefd op zowel de M3 als M4 :-)
    Maarrr ik blijf het zeggen, Ik wil liever een M3 F81!

    En die specs… heerlijk, en dan ook nog te bedenken dat later de heren van bijvoorbeeld G-Power GmbH er aan gaan knutselen :-P

    Login om te reageren
  9. rolov zegt

    12 december 2013 om 10:07

    Mooie auto. Toch ook liever de M3 dan de M4.

    Login om te reageren
  10. Onehp zegt

    12 december 2013 om 10:08

    “Om dat alles te koelen, wel zo handig, heeft BMW het luchtinlaatsysteem van een extra tussenkoeler en een waterkoelsysteem voorzien.”

    Eigenlijk alles behalve handig. Zal even uitleggen. De nieuwe M3/M4 heeft een lucht-water intercooler. Dus de gecomprimeerde lucht na de turbocompressor wordt gekoeld door een watercircuit wat een compacte koeler geeft die boven de motor zit. Daarmee is het traject die dit volume gecomprimeerde lucht aflegt erg kort, van de turbozijde van de motor over de motor door een kleine effectieve koeler, naar de inlaat wat een goede gasrespons garandeerd. Dit in plaats van de klassieke lucht/lucht intercooler bij de meeste turbo autos waar het volume gecomprimeerde lucht helemaal naar de voorzijde geleidt wordt, door een grotere lucht-lucht koeler loopt en dan weer helemaal terug naar de motor. De afstand en volume geeft een slechtere gasrespons (zoals een grote worstenballon, duurt even voordat die opgeblazen is).
    Nadeel van de lucht-water intercooler is dat het water op zijn beurt gekoeld dient te worden, dus deze oplossing is duurder en complexer, en dus niet handig ;)

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      12 december 2013 om 13:56

      @Onehp: je geeft een prachtige uitleg, ik volg het helemaal, je somt kei mooi op waarom dit systeem zoveel beter is als lucht/lucht, etc. En dan is eigenlijk je enige weerstand de complexiteit. En dus de prijs. Dat maakt op heel die auto niks uit. BMW wou het beste joh. Denk ook maar aan de carbon cardan, etc, etc.

      Login om te reageren
    • johnny23 zegt

      20 december 2013 om 20:15

      @Onehp: Dus daarom heeft de BMW 430PK’s meer dan jij :)

      Login om te reageren
  11. 2800cc zegt

    12 december 2013 om 10:10

    M3 sedan is nu toch een beetje dubbel op; zoiets als wit sneeuw?
    De naam M3 geeft nu toch juist aan dat het de 5-deurs versie betreft?

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      12 december 2013 om 10:51

      @2800cc: 4 deurs; het is geen station. Verder mee eens.

      Login om te reageren
      • 2800cc zegt

        12 december 2013 om 12:09

        @towi1989: ik dacht dat een sedan ook als 5 deurs werd omschreven, blijkbaar niet.. thx!

        Login om te reageren
        • johnny23 zegt

          20 december 2013 om 20:16

          @2800cc: Nope, nooit geweest ook. Dan heb je het over een hatchback, sportsback, o.i.d.

          Login om te reageren
  12. rodger zegt

    12 december 2013 om 10:15

    Smokey Burnout. Daar zullen de bandenboeren ook blij mee zijn.

    Login om te reageren
  13. gedwongenleaser zegt

    12 december 2013 om 10:17

    Van mij mogen blauw, geel en rood voorlopig wel de enige beschikbare kleuren voor de M3/4 blijven.

    Login om te reageren
  14. kroon zegt

    12 december 2013 om 10:20

    Ik zie een BMW. Zoals ik ze al jaren zie als 3, 5 en 7 serie.

    Dit ziet er niet uit als iets nieuws.

    Gelukkig maakt BMW ook de i3 en i8. Dat werkt in hun voordeel!

    Login om te reageren
    • mrci zegt

      12 december 2013 om 10:49

      @kroon: heb jy koorts???

      Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      12 december 2013 om 10:53

      @kroon: Ik snap het niet, het is toch ook een 3 serie.

      Login om te reageren
  15. volvoturbo zegt

    12 december 2013 om 10:47

    Mooi dat de nieuwe 3/4-serie er globaal hetzelfde uitziet. Bij de E9x zat er veel verschil in de verlichtingsunits/bumpers, waardoor de coupe (E92) er eigenlijk alleen maar goed uit zag. Daarmee is de keus tussen de sedan en coupe er wel wat lastiger op geworden: wil je 2 extra deuren of een neerklapbare achterbank (of kan dat bij deze nieuwe sedan wel??).

    Login om te reageren
  16. towi1989 zegt

    12 december 2013 om 11:26

    Ben benieuwd naar de prijzen! (hoewel het voorlopig alleen maar bij dromen zal blijven)

    Zal i.v.m. de CO2 uitstoot wel lager uitvallen dan de vorige generatie.

    Login om te reageren
  17. Donstil zegt

    12 december 2013 om 12:29

    Ik wil het, in die blauwe kleur maar dan wel als GT.

    Login om te reageren
  18. fapfap zegt

    12 december 2013 om 13:18

    En weer een BMW topic..

    Login om te reageren
  19. volvoturbo zegt

    12 december 2013 om 14:13

    Populairste merk op AB dus dan krijg je dat :)

    Login om te reageren
  20. bayernmunchen zegt

    12 december 2013 om 18:20

    Schitterende M3.

    Login om te reageren
  21. tvr1974 zegt

    12 december 2013 om 23:38

    Ben ook benieuwd hoe lang het duurt voor dat ze een concurrent van de rs4 lanceren.. En nog meer benieuwd hoe hij dan zal gaan heten, m4station Xdrive of m3 station xdrive ?!?

    Login om te reageren
  22. bmwe46csl zegt

    14 december 2013 om 21:30

    Natte broek!!

    Login om te reageren
  23. patrickdonker zegt

    16 december 2013 om 19:11

    BWM heeft nog maar 1 model lijkt het…je kunt hem in verschillende grootten krijgen, thats it…saaaaaaai (en lelijk!)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North