De nieuwe BMW M3 Sedan is officieel

Auteur: , 37 Reacties

Naast de M4 Coupé, presenteren wij u vol trots alle officiële details omtrent de vierdeurs M3 Sedan, ookwel aangeduid als 'Berline'.

Een M-sedan die tegelijk gepresenteerd wordt met een M-coupé. Bijzonder. Maar ja, stiekem is die M4 Coupé natuurlijk gewoon een M3. Maar omdat BMW besloten heeft alle tweedeursmodellen en cabrio’s een even cijfer te geven, moest dit ook hier gebeuren. Gisteren lekten de persplaten en de specificaties al uit. Vannacht was daar het officiële persbericht. Hier alles op een rijtje.

Motorkoeling
Net als de M4 Coupé, heeft de M3 Sedan, door BMW liefkozend Berline genoemd, een zescilinder met M TwinPower Turbo-technologie. Dat betekent 431 pk en 550 Newtonmeter trekkracht. Het zes-in-lijn blok houdt van de hoge toeren en haalt een top van 250 km/h (elektronisch begrensd). Wie kiest voor het optionele M Driver’s Package, kan de 280 km/h aantikken. Om dat alles te koelen, wel zo handig, heeft BMW het luchtinlaatsysteem van een extra tussenkoeler en een waterkoelsysteem voorzien.

Ultieme circuitprestaties zijn daarbij een must en daarom heeft BMW beide modellen uitvoerig laten testen op de Nordschleife. En wel door hun eigen DTM-Autorennfahrers Bruno Spengler en Timo Glock.

Onderstuur
Je kunt kiezen uit een zesversnellings handbak en een 7-traps M-automaat. Bijzonder puntje aan eerstgenoemde: bij het terugschakelen geeft hij zelf tussengas. De optionele automaat heeft double clutch en daarmee ook Stability Clutch Control. Dat poogt onderstuur te reduceren door de koppeling te beïnvloeden. Met de 7-traps automaat blaas je overigens in 4,1 seconden naar de 100. Oja, en Launch Control heeft ie ook.

Carbon meets plastic
Om die opgefokte zescilinder te huisvesten, heeft de M3 een power dome in de motorkap. Verdere uiterlijke veranderingen: uitgeklopte wielkasten, een batterij uitlaten, 18 inch lichtmetaal, zoveel mogelijk M-logowerk en een carbon dak. Dat laatste is gedaan om gewicht te besparen. Er werd beroep gedaan op zogenaamd carbon fiber reinforced plastic (CFRP), maar ook op good old aluminium. Levert toch al gauw een besparing op van 80 kilogram ten opzichte van de vorige M3 Sedan. Het nieuwe gewicht: 1,520 kg.

BMW vindt het, net als iedere andere autofabrikant, belangrijk dat je niet al te vaak bij de pomp staat en ook niet als een malle bijdraagt aan dat gat in de ozonlaag. Dus belooft het Beierse merk dat ook voor de M3 het brandstofverbruik en de emissies aanzienlijk zijn verlaagd. Ze durven met cijfers te gooien: 25 procent minder.

Rubber
Last but not least: Smokey Burnout. De naam zegt het al: heel beheerst met een gezonde dosis wielspin op je achterwielen wegrijden. Niet bepaald de stoerste naam, maar ach. Dat is muggenzifterij.



37 reacties

1 woord. Geil!
Toch vind ik de billen van deze wat mooier dan die van de M4.
Nu snap ik hem,de oneven nummers hebben 2 deuren en even 4.Zag de verschillen in model al nooit.Prestaties van Maserati GT. Als de prijs ook in die buurt ligt? Toch maar even doorsparen.
@Alfarobert: op de 6 serie GC na dan. want die heeft er dan opeens weer 4 om het overzichtelijk te houden;)
@Alfarobert: A
ndersom. Even hebben 2 deuren en oneven 4.
@Alfarobert:
De oneven getallen zijn de gewone modellen, de even de speciale (meestal platgeslagen) versies daarvan.
GT staat voor bejaardenversie, X voor SUV, M voor sportief en Z voor lifestyle.

Voor elck wat wils.

(hoe de MXZ 4 GT eruit zou komen te zien laat ik over aan jullie verbeelding)
Vind deze mooier dan de M4, misschien zelfs mooier dan de E92 M3
Wat een mooie bak! HEBBEN!
Berline… Het is toch geen Frans hok?!
@Emile_Benz: Is Berlijn de hoofdstad van Frankrijk?
@autogedrocht: Berline is het franse woord voor sedan.
@Donstil: Kiek, weer wat geleerd!
@autogedrocht: enkele decennia geleden wel voor een paar jaar ;-)
Ook ik vind deze eigenlijk mooier dan de M4. En dan is’ie ook nog lichter dacht ik, practischer en waarschijnlijk goedkoper. Ik zou het wel weten… helaas winkel ik niet echt in deze prijsklasse, eerder rond het prijsverschil tussen deze twee :P

Overigens wat mij betreft wel echt een gemiste kans dat/als ze niet ook een stationvariant maken… zou zeker met de splitsing M3 en M4 toch moeten kunnen..
Ik zeg het niet gauw, maar… ZUCHT! Ik ben verliefd op zowel de M3 als M4 :-)
Maarrr ik blijf het zeggen, Ik wil liever een M3 F81!

En die specs… heerlijk, en dan ook nog te bedenken dat later de heren van bijvoorbeeld G-Power GmbH er aan gaan knutselen :-P
Mooie auto. Toch ook liever de M3 dan de M4.
“Om dat alles te koelen, wel zo handig, heeft BMW het luchtinlaatsysteem van een extra tussenkoeler en een waterkoelsysteem voorzien.”

Eigenlijk alles behalve handig. Zal even uitleggen. De nieuwe M3/M4 heeft een lucht-water intercooler. Dus de gecomprimeerde lucht na de turbocompressor wordt gekoeld door een watercircuit wat een compacte koeler geeft die boven de motor zit. Daarmee is het traject die dit volume gecomprimeerde lucht aflegt erg kort, van de turbozijde van de motor over de motor door een kleine effectieve koeler, naar de inlaat wat een goede gasrespons garandeerd. Dit in plaats van de klassieke lucht/lucht intercooler bij de meeste turbo autos waar het volume gecomprimeerde lucht helemaal naar de voorzijde geleidt wordt, door een grotere lucht-lucht koeler loopt en dan weer helemaal terug naar de motor. De afstand en volume geeft een slechtere gasrespons (zoals een grote worstenballon, duurt even voordat die opgeblazen is).
Nadeel van de lucht-water intercooler is dat het water op zijn beurt gekoeld dient te worden, dus deze oplossing is duurder en complexer, en dus niet handig ;)
@Onehp: je geeft een prachtige uitleg, ik volg het helemaal, je somt kei mooi op waarom dit systeem zoveel beter is als lucht/lucht, etc. En dan is eigenlijk je enige weerstand de complexiteit. En dus de prijs. Dat maakt op heel die auto niks uit. BMW wou het beste joh. Denk ook maar aan de carbon cardan, etc, etc.
@Onehp: Dus daarom heeft de BMW 430PK’s meer dan jij :)
M3 sedan is nu toch een beetje dubbel op; zoiets als wit sneeuw?
De naam M3 geeft nu toch juist aan dat het de 5-deurs versie betreft?
@2800cc: 4 deurs; het is geen station. Verder mee eens.
@towi1989: ik dacht dat een sedan ook als 5 deurs werd omschreven, blijkbaar niet.. thx!
@2800cc: Nope, nooit geweest ook. Dan heb je het over een hatchback, sportsback, o.i.d.
Smokey Burnout. Daar zullen de bandenboeren ook blij mee zijn.
gedwongenleaser
Van mij mogen blauw, geel en rood voorlopig wel de enige beschikbare kleuren voor de M3/4 blijven.
Ik zie een BMW. Zoals ik ze al jaren zie als 3, 5 en 7 serie.

Dit ziet er niet uit als iets nieuws.

Gelukkig maakt BMW ook de i3 en i8. Dat werkt in hun voordeel!
@kroon: heb jy koorts???
@kroon: Ik snap het niet, het is toch ook een 3 serie.
Mooi dat de nieuwe 3/4-serie er globaal hetzelfde uitziet. Bij de E9x zat er veel verschil in de verlichtingsunits/bumpers, waardoor de coupe (E92) er eigenlijk alleen maar goed uit zag. Daarmee is de keus tussen de sedan en coupe er wel wat lastiger op geworden: wil je 2 extra deuren of een neerklapbare achterbank (of kan dat bij deze nieuwe sedan wel??).
Ben benieuwd naar de prijzen! (hoewel het voorlopig alleen maar bij dromen zal blijven)

Zal i.v.m. de CO2 uitstoot wel lager uitvallen dan de vorige generatie.
Ik wil het, in die blauwe kleur maar dan wel als GT.
En weer een BMW topic..
Populairste merk op AB dus dan krijg je dat :)
Schitterende M3.
Ben ook benieuwd hoe lang het duurt voor dat ze een concurrent van de rs4 lanceren.. En nog meer benieuwd hoe hij dan zal gaan heten, m4station Xdrive of m3 station xdrive ?!?
Natte broek!!
BWM heeft nog maar 1 model lijkt het…je kunt hem in verschillende grootten krijgen, thats it…saaaaaaai (en lelijk!)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).