
Twee Britse dakloze beulen, welke is je favoriet?
Qua uiterlijk hebben deze twee mastodonten een hoop met elkaar gemeen. Hoekig, zeer forse buitenmaten, statig Brits en natuurlijk handwerk all over the place. Omdat BMW met Rolls-Royce aan de haal ging behoren de twee Britse merken niet meer tot de VAG-groep en dus is ieder in de loop der jaren z’n eigen weg gegaan. Vooral onder de kap zijn de verschillen dan ook evident.
Voor wat betreft de Bentley Azure T: een 6¾ liter V8 met 507 pk en genoeg koppel om een appartementencomplex mee omver te trekken. Tenminste, we gaan ervan uit dat dat met 1.000 Nm wel moet lukken. De top ligt met 288 km/u wellicht hoger dan je zou verwachten en de standaardsprint duurt slechts 5,5 tellen.
De Rolls-Royce Dawn is van een iets ander laken een pak. Een biturbo 6.6-liter V12, 563 pk en 780 Nm. De sprint is met 4,9 seconden wat sneller achter de rug, de top is begrensd op 250 km/u. De satellietgestuurde automaat heeft twee verzetten meer dan die van de Bentley en komt uit op acht stuks. Verder is de Roller natuurlijk een stuk moderner, want zeven jaar jonger.
We zijn ons er dan ook van bewust dat de Azure al een poosje uit productie is. In deze klasse gaat het echter om, euh, klasse en niet per se om de laatste technische foefjes. Aan jullie de keus!
De Bentley voor mij, altijd al een zwak gehad voor de Arnage/Azure :)
@Davidov: vind de brooklands nog steeds een van de mooiste coupe’s ooit!
@lambo4all: een mooie jonge Brooklands! Dat is pas stijl!
@Davidov: Volledig mee eens. De laatste modeljaren van de Arnage en Azure/Brooklands waren (vooral) dankzij het moderne front erg fraai.
Doe maar de RR dan
Nee…. Ik kan niet kiezen..
Het grootste verschil met vroeger… Nu is de Rolls de meest dynamische van de 2!
Voor mij de Dawn graag. :-)
@rohrl-fan: ja. In de zelfde zin dat een Sumoworstelaar dynamischer is dan Karin Bloemen. Het blijven logge slagschepen ?
Rolls ?
Bentley
De Bentley. Alhoewel dit soort auto’s mij iets te veel van het goede zijn. Maar de Bentley heeft die klassieke V8 en is nog losjes gebaseerd op de oude Bentley’s van weleer. Een soort rijdende tijdmachine.
Maar een Saab Cabrio en een twee onder een kap in lommerrijke buurt vind ik ook prima. Lekker met de aardappel in je keel, rode broek en gele trui losjes over de schouders klagen over hoe links de VVD tegenwoordig is. Ook mooi.
@gtwillem: Schitterend, haha.
@gtwillem:
Kijk! @gtwillem, als 67-jarige heer van stand (;-) ) moet ik hier toch wel even op reaguren. Smakeloos misschien, maar ik meen het te moeten doen, zoals het heurt. Mijn donkerblauwe Azure met beige leer heeft er na 8 jaar inmiddels zo’n 96.000 kilometer op staan en ik háát een km-stand van 100.000. Hij is bijna nooit nat geworden, omdat ik voor ik hem ga rijden altijd even naar de weersverwachting kijk. Komt er regen, dan neem ik de Brooklands wel. Heb er namelijk een ontzettende hekel aan om te moeten stoppen om de chapeau op te zetten.
Ik weet dat de Azure een mooiere voiture is dan de Dawn. Maar wat moet ik? Mijn felblonde dinnetje (26) zegt ook telkens tegen me dat ze in de ootoo de apps mist! En wie bezwijkt er dan niet voor zo’n zwaarwegend argument? Kortom, hij zal worden ingeruild voor een Dawn. Heb ik op de golfclub ook weer eens iets belangrijks te vertellen! Als babyboomer moet je toch wat, hè? En als ik dan de suicite veurdeur veur mijn dinnetje (in minirok) openmaak (zoals het heurt!), kan ik ook nog even genieten van de aanblik die dan ontstaat.
Zo! En nu naar bed @9000cse! Want over acht uur moet je weer met je Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon naar Genève. Imho ook geen straf, maar toch “even” anders dan ik zou willen. Helaas, maar het is niet anders.
OT: Alhoewel ik de Azure mooier vind zou ik toch voor de Dawn gaan. En mijn dinnetje? Zij gaat met me mee!
@9000cse: wat een lulverhaal
De Bentley.
Boxy Bentleys van vroegah blijven tijdloos! Daarnaast is de Azure veel mooier dan de Dawn
De Bentley, zoals @davidov zegt; de auto heeft voor mij altijd iets bijzonders gehad.
De rr
@terminator: hoe moet je dat uitspreken met een Gooische Aardappel?
@gtwillem: hoe zou een Chinees het zeggen, een LL?
Azure blijft gewoon tijdloos!
Sowieso de Bentley. King of Cool!!
Dawn, pure class!
Bentley….Want arbeid adelt niet…
Doe mij die Rolls maar, precies als op de pers shots, blauw, rood streepje, oranje leer. Prachtig.
Als je dan toch binnen de hoogste regionen in deze klasse gaat shoppen, neem dan ook de absolute top: de RR.
Ben je succesvol voetballer of DJ, kies dan gerust de Bentley.
@escort77: het is geen continental he
@1audi1: I know, ik probeer ook altijd door badges en marketing-blabla heen te kijken, maar bij Bentley lukt me dat sinds een jaar of 10 niet meer.
@escort77: Doe niet zo Azuur. Deze Bentley is zeker geen voetballers auto!
@guusboum: heb je een punt.
Maar aangezien ik geen geld heb voor dit voel ik me telkens weer Dawn
@Think-Tank: ach ja, dan moet je even door de azure appel heen bijten…
Sinds de Bentley bentugayja (heb nix tegen homo’s, sterker nog, denk altijd;”weer een concurrent minder”, maar ja… té makkelijk) de RR Corniche.
Beide begerenswaardig. Doet u mij maar de Rolls-Royce.
MET 1000NM KRIJG JE GEEN APPARTEMENT TEGEN DE GROND
@uselessblogger: 2400kg met 80km/h tegen een steunmuur…. Moet jij eens opletten.
@uselessblogger:
Je doet je naam eer aan!!
De Bentley uiteraard.
Dit is een makkie. De Bentley natuur. Die er is spuug lelijk en ziet er veel goedkoper uit en die achter kant van de rr is gewoon lelijk net als de voorkant. Rapper en voetballers zonder smaak rijden rr. Mensen met klasse en goede smaak en die van auto rijden genieten nemen de bentley.
@gerjan: ik zal je uit de droom helpen. Er zijn vele exclusieve automerken die de meest begerenswaardige en bijzondere auto’s bouwen. Dit zijn veelal dure auto’s. Luisterend naar illustere namen als Ferrari, Lamborghini, Rolls Royce, Bentley, Bugatti, Aston Martin, Maserati en Jaguar.
Ze brengen de meest prestigieuze auto’s die ze kunnen bedenken. Niemand kan ze betalen, op de rijken na.
Sommigen zijn rijk, maar hebben het stukje smaak gemist. Voetballers, rappers en ehhhh, een enkele F1 coureur en alle Amerikanen.
Maakt niet uit welk traditioneel luxemerk: ze kopen het en verpauperen het. Altijd al zo geweest, zal altijd wel zo zijn.
@gtwillem: Kom op Jaguar hoort al een hele tijd niet meer in dit rijtje thuis.
@Donstil: je hebt gelijk. Jaguar zit nu echt in de hoek van Audi, BMW, Mercedes, Lexus, Cadillac, Lincoln, Infiniti en Acura. Inderdaad een klasse lager.
@gtwillem: Dank voor dit betoog! Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
Blij dat de Azure op de (virtuele) oprit staat en niet de Dawn.
Sowieso RR. Al mag de Bentley er zeker ook zijn
Rolls, als we dan toch extreem doen..dan maar meteen goed.
Zonder enige twijfel de Bentley. Die Azure heeft iets… tja, wat precies weet ik nog steeds niet, maar ik heb er altijd al een zwak voor gehad.
Ik zou beide auto’s meer dan prima vinden. De Rolls is nieuwer, de Bentley tijdlozer.
Doe mij maar de RR want die hebben oranje leer in de aanbieding. Komt goed uit met het aankomend EK voetbal (ja, we houden hoop).
@clarkson: gelukkig ben ik voor Duitsland. Qua voetbal de leukste ploeg om naar te kijken ;-).
Voor mij de azure … de dawn moet zich nog bewijzen !
@robd85: de Dawn is gewoonweg een klasse lager. De échte concurrent van de Azure was de Phantom Drophead Coupe. De Dawn technisch gezien de concurrent voor de Continental GTC Speed.
@gtwillem: ik snap dan ook weer niet waarom de Dawn in dit artikel niet tegenover de pas onthulde Bentley Mulsanne cabrio is gezet.
@jorden: Mulsanne Cabrio onthuld? Waar?
@mauritsh:
Euh, deze denk ik:
http://www.autoblog.nl/nieuws/bentley-grand-convertible-nieuwe-eindbaas-in-cabrioland-72055
Ik was ‘em ook al weer vergeten……
@Rob: Bij de uiteindelijke productieversie neem ik ‘m mee!
@mauritsh: Bentley Grand Convertible: nieuwe eindbaas in cabrioland http://www.autoblog.nl/nieuws/bentley-grand-convertible-nieuwe-eindbaas-in-cabrioland-72055
Alstublieft
@gtwillem: niet mee eens.
Wielbasis: Dawn 3.112 mm, Azure 3.117 mm, Continental GTC 2.746 mm, Phantom Drophead Coupé 3.320 mm.
Lengte: D 5.285 mm, A 5.392 mm, C GTC 4.806 mm, P DC 5.609 mm.
Wat de belangrijkste maten betreft komen Dawn en Azure ongeveer overeen. Daarbij zijn dat twee échte vierzitscabrio’s, waar een volwassen man volgens mij lastig achterin en C GTC zit. Verschillen onder de kap zijn evident, maar is een generatiekloofje.
De Phantom Drophead Coupé is dan weer een flinke klap groter (en lelijker?) dan de Azure, wat mij betreft een cabrio van de absolute buitencategorie.
@mauritsh: allereerst is er inderdaad een generatiekloof. De Azure is de Corniche van Bentley.
Qua maatvoering begrijp ik je punt, maar ben ik het niet helemaal met je eens.
De Ghost en afgeleiden zijn gebaseerd op een grote topklasser, de BMW 7-serie.
De Continental en afgeleiden zijn gebaseerd op een grote topklasser, de Volkswagen Phaeton.
De Azure is een variant van de Arnage: de topper van Bentley (destijds). Het grotendeels handgebouwde slagschip.
De Phantom is de opvolger van de Silver Seraph (een auto welke identiek was aan de Arnage, op de BMW V12 na). Het grote handgebouwde vlaggenschip van Rolls Royce.
Dus ik zie de Ghost en Continental varianten als concurrenten. En de Phantom en Arnage/Mulsanne als concurrenten. RR vraagt een iets hogere prijs en de auto’s zijn iets groter. Maat ik zie de Ghost niet echt als een Mulsanne concurrent.
@gtwillem: je had het over technisch gezien, vandaar dat getallen mij belangrijker leken dan ‘heritage’ ;)
Dit is echt een lastige. Heb de Azure altijd een schitterende auto gevonden, nog steeds overigens. De nieuwe/moderne Bentley’s vind ik niets.
De Dawn is gebaseerd op de Wrait, ook zo’n auto waar je niet dood in gevonden wil worden. De Dawn kan ik dan wel weer waarderen.
Ik ga dan uiteindelijk toch maar voor de Azure. Ondanks z’n hogere leeftijd, minder moderne snufjes, motor en automaat. Maar wel met de zekerheid dat ik iedere keer weer met een lach op m’n gezicht instap en van iedere kilometer geniet!
Zonder twijfel de Azure T! Dat is voor mij de meest stijlvolle cabriolet ooit gemaakt. En zijn broertje Brooklands doet het als Coupé ook érg goed!
De Azure boven de Dawn, al heb ik liever de Brooklands. De Azure wellicht zelfs ook boven de Phantom DHC.
Maar de Dawn wel altijd boven de Conti GTC, die verbouwde Phaeton blijft een smakeloos hok. Heel even was ‘ie ok, zo rond de komst van de V8 S. Maar nu hebben ze ‘m weer gelift met een paar bumpers waar een Golf GTI zich voor zou schamen en is ‘ie weer uitsluitend voor Wayne Rooney’s WAG.
@jaapiyo: De Conti is inmiddels weer gewoon gaaf. Zelfde verhaal als met Nike air max.
Vroegâh toen het nog een bedrijf was had ik blind voor de Azure gekozen, omdat sportief, de betere rijdersauto, bla die bla.
De huidige Bentley’s hebben voor mij hun aantrekkingskracht verloren, zien er een beetje goedkoop uit en dan helpt het niet dat er voornamelijk goedkoop volk in rijdt.
Nee, nu zou ik voor de Dawn kiezen, gek genoeg is het nu RR dat de sportievere basis heeft, dat ook hier vast een verdwaalde rapper voor zal kiezen moet ik dan maar voor lief nemen.
Dit alles zuiver hypothetisch omdat er gevraagd werd om een keuze te maken. Kopen zal ik ze geen van tweeën, want, te groot te lomp en te zwaar. Het helpt ook niet dat ik geen proleet ben.
Geen twijfel. De Azure!
RR
Voor mij geen van beide. Niet mijn merken, niet mijn stijl. Allebei te classy. De enige Bentley die ik kan waarderen is de Continental GT, maar dan ook weer niet de GTC. Rolls Royce heeft mij nog nooit kunnen bekoren. Ik hou meer van wat sportievere dan klassieke looks.
De Bentley die vind ik altijd al mooi
100 000% zeker de RR.
Veel moderner, veeeeeel mooier en nog luxueuzer.
Rolls
Het huis in Spanje of in Portugal aan zee.
Mediterrane bungalow in het wit met een rood pannendak, niet te groot 2 of drie slaapkamers is meer dan zat, leuke tuin met wat palmbomen in een rustige omgeving aan het einde van de doodlopende boulevard.
Wel een dubbele garage voor de Mini Moke of de Citroën Mehari en als we is verder weg willen een onopvallende oudere Diesel middenklasser (Opel Vectra? Peugeot 406?) van max €1000,–
Jullie mogen bij deze de Rolls en Bentley houden !
Veel geluk ermee !
S cabrio?
De Bentley graag…
Rare vergelijking, ik ga voor de Bentley Grand Convertible!
Gewoon beide
En dan heel de dag er tussen in gaan liggen met mijn ogen in mijn schedel gedraaid en oncontroleerbare kwijl uit mijn mond terwijl ik stuiptrekkingen heb
De Rolls. Moesten we nu kiezen tussen de Brooklands of de Ghost dan was het andersom geweest.
@thezonda: t zou dan tussen de brooklands en de wraith gaan. de ghost is meer te vergelijking met de flying spur w12/mulsanne
De Rolls. Always the Rolls.
The Rolls!
Vind de Bentley mooier, maar qua interieur wint de rolls het.