Kijk hoe een Belgische Focus totaal kapot gereden wordt

Auteur: , 141 Reacties

De 25-jarige bestuurster overleefde de klapper wonder boven wonder.

Brace yourself....

Er is een reden waarom je tijdens de rijles geleerd wordt nooit meer dan één rijstrook per keer te wisselen, en ik verbaas me elke keer weer over mensen die bij het oprijden van een snelweg dermate veel haast hebben dat ze nog voor de blokmarkering een ruk naar links maken, om vervolgens direct naar de meest linkse rijstrook te zeilen. Een dikke boete voor dat soort dwazen graag, want ook dat gaat wel eens mis.

In de volgende video, afkomstig van de dashcam van een Poolse trucker, zien we een blauwe Ford Focus van de eerste generatie een dergelijke beweging maken. Mevrouw bedacht zich kennelijk op dat moment dat ze de afslag moest hebben en gooit zonder even na te denken haar stuur om naar rechts, tussen de daar rijdende trucks door. Met desastreuze gevolgen, want op de afrit staat het verkeer stil.

De dame, door de Belgische media geïdentificeerd als Jasmien Claeys (25) uit Kalken, kwam levend uit haar verruïneerde Focus, maar heeft nog wel een flink revalidatietraject af te leggen.

De video bekijk je op autojunk.

Video



141 reacties

De vrachtwagen die de auto voor de tweede keer aantikt rijdt in mijn ogen nog irritant lang door. Hij vlamt bovenop een auto en voor mijn gevoel sleurt hij deze zeker een paar meter mee . Vervolgens duurt het vrij lang voordat meneer een plekje heeft gevonden. Persoonlijk had ik toch gewoon boven op de rem gestampt en met de vrachtwagen de rijbaan afgeschermd. Maar goed.. ik ben dan ook geen vrachtwagen chauffeur.
@ardonjr: 44Ton met een snelheid van rond de 80km/h zet je niet in een paar meter stil. Hoe hard je ook op die rem stampt.
@E34M5Touring: Onzin.. je ziet toch dat hij in het begin veel meer vertraagd? Hij lijkt zelfs uit te rollen later in plaats van bij te remmen.
@ardonjr: Ja die chauffeur is expres nog even door gereden omdat hij het zo’n mooi schurend geluid vond.
Wtf denk je nou…?
@ardonjr: ok man. Wist niet dat je verkeersongeval technicus was. Knap wat je allemaal uit 10sec video kunt halen. Zeker vanuit die positie. Maar goed. Jij bent dan ook een expert.
@E34M5Touring: Sorry maar als je de video kijkt zie je dat toch gewoon? Dit heeft niets met expert zijn te maken.
@ardonjr: dan zie je ook dat ie aangereden wordt van vanachter…
@ardonjr: je ziet toch niet wat er achter hem gebeurt? Misschien wordt ie wel aangereden. Je trekt conclusies op basis van 1 camerapunt en 10sec actie.
@ardonjr: Je rijdt net een auto in complete puin met misschien slechte gevolgen voor de bestuurd(st)er, je rijdt in een vrachtwagen van 40 t met al een lange remweg. Dan bezinkt de situatie je heel even, en dan geef je misschien nog even gas en/of rol je door, en dan nog remmen. Dat is niet in 10 sec gefixt. Wees blij dat hij überhaupt stopt.
@ardonjr:
Chauffeur doet het perfect, de auto is al weggeschoven van zn truck dus er bestaat geen noodzaak meer maximaal te remmen. Rustig en beheerst naar de kant sturen is in dit geval het beste. Hij kan op dat moment ook de schade aan zijn truck niet inschatten. Maximaal remmen is dan ook niet op zn plaats
@tinustussengas237: Idd, en dan kan het ook nog eens zo zijn dat er ander verkeer achterop komt, om een 2e ongeluk te voorkomen moet die truck aan de kant, anders zit er straks een andere auto achterop.
@ardonjr: Voor de Focus was het toch al te laat. Dan kan je beter zorgen dat er niet nog iemand achterop je vrachtwagen rijdt door te hard te remmen…
@Esprit_de_Flandre: Misschien sleur je de resten van die Focus (met mogelijk mevrouw daar nog in/tussen) met je achteras mee. Dus vol remmen, tot stilstand, is het enige juiste wat je kunt doen. Het argument van de achterliggers is hier ondergeschikt aan. Mits ze voldoende afstand hebben aangehouden kunnen ze namelijk veilig tot stilstand komen.
@ardonjr: aan jouw reactie valt te zien dat je geen chauffeur bent of veel rij ervaring hebt. Een geladen vrachtwagen heeft een gigantisch gewicht, als die met 90kmh rijd dan krijg je dat met geen mogelijkheid “snel” afgeremd. Vraag maar aan je natuurkunde leraar hoe dat werkt, iets met massa en snelheid. In mijn ogen kon de chauffeur onmogelijk veel anders doen dan wat hij deed.
@SDM: Een natuurkundeleraar zal je vertellen dat hoewel de kinetische energie inderdaad evenredig toeneemt met de massa, de (stationaire)wrijving van de rollende wielen ook evenredig toeneemt (door het toenemen van de normaal-kracht). Hierdoor kunnen de remmen een grotere kracht op het asfalt uitoefenen voordat de banden gaan glijden/blokkeren en dat je in theorie dus de remweg van een auto kan benaderen (invloed van zaken als ophanging verwaarloosd) . Als je even googelt op bv. “Scania brakes” en je realiseert dat de eventuele trailer ook remmen heeft, dan zal dit in de praktijk ook aardig moeten lukken.

http://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY

Zelf denk ik dat hier de Focus in de linker baan gestoten wordt en de chauffeur besloot om eerst een veilige plek te zoeken om daar vervolgens te stoppen…
@SDM:
“Maar goed.. ik ben dan ook geen vrachtwagen chauffeur.”

Scherp!
@ardonjr: ja idd je bent geen chauffeur. Heb je überhaupt wel een rijbewijs?
@rolov: Volwassen die reacties hier. Ik contstateer alleen dat de chauffeur in het begin veel harder remt (en zijn snelheid dus duidelijk veel vlotter afneemt) dan later .. Hij lijkt mij niet continu vol op de rem te trappen. That’s all.
@ardonjr: je komt idd heel volwassenen over.
@ardonjr: Nog een keer bekeken. Wat waarschijnlijk gebeurt is dat de trucker remt en de vrachtwagen achter hem er weer vol op botst. Ik moet het met je eens zijn dat als dat niet de situatie is dat dit heel raar is verlopen.
@ardonjr: de chauffeur van de dashcam truck werd nog eens vanachter aan gereden van daar de lange remweg.
@ardonjr: ik ben geen vrachtwagenchauffeur, maar afhankelijk van de lading denk ik dat zo’n ding ook hele rare dingen kan doen als je ineens een noodstop moet maken. Waarom zou hij z’n leven behoorlijk in de waagschaal moeten stellen omdat zij bewust dit risico aangaat?

Daarbij, die eerste impact aan de zijkant deed pijn, maar daarna maakt het denk ik voor het letsel weinig meer uit of hij na een meter stil staat of nog 100m doorrijdt.

De chauffeur kan je hier in mijn ogen niks verwijten.
@ardonjr:
Heb je ook kunnen zien wat er achter de filmende vrachtwagen rijdt?
Als de man in zijn ankers gaat, heb je zo een kettingbotsing van jewelste.
Kudo’s voor deze chauffeur.
@desjonnies: inderdaad, en je kan gewoon zien dat ie aangereden wordt van vanachter nadat ie de vrachtwagen op de middenrijstrook aantikte.
@ardonjr: Ik moet zeggen dat ik je mening deel (blijkbaar als een van de weinigen) en ja, ik heb verstand van natuurkunde en traagheid van massa. Als je ziet hoe snel de grootste vertraging (direct na de klap natuurlijk) is, en hoe lang de vrachtauto na het harde afremmen nog met bijna dezelfde snelheid ‘uitrolt’ ga je je afvragen of hij nog wel echt vertraagde na de klap. Ik kan me helemaal voorstellen dat de chauffeur aan de grond genageld stond en na zijn eerste remreactie nog even heeft moeten verwerken wtf er nou eigenlijk zojuist gebeurde, alvorens zijn vrachtwagen helemaal stil te zetten.
@Gulli:

Fijn !

Ben jij dus 1 van die mafketels die plotseling met 120 vol in zijn ankers gaat als er zoiets voor hem gebeurt omdat ‘ie schrikt. ?

De vrachtwagen chauffeur reageert SUPER , hij ontwijkt de Focus door de combinatie iets naar links te sturen, wetende dat hij de wagen die hem inhaalt schampt en vervolgens haalt hij in alle RUST de snelheid uit het achterop komende verkeer en voorkomt daarmee mogelijk een ramp van 40 carambolerende luxe wagens en vrachtwagens
@desjonnies: Dat hij naar links stuurt lijkt me alleen maar een schrikreactie omdat die aanrijding rechts van hem gebeurt. Zo ‘gecontroleerd’ ziet dat er niet uit.
@Gulli: Weet je wat ik als eerste doe wanneer ik iets voor mij zie gebeuren? Uiteraard trap ik op mijn rem, maar dan gelijk erna kijk ik eerst in mijn spiegel om te kijken hoeveel ruimte ik heb om hard af te remmen voordat de ander bovenop mij klapt. Zie ik hem te weinig snelheid wegremmen, dan laat ik mijn rem los om zoveel mogelijk ruimte te benutten. Vaak genoeg in de file gehad dat ik mijn auto tot een metertje van mijn voorligger aan toe liet afremmen omdat de ander wel akelig snel op mijn kofferbak af kwam. Kon hem ook 2 autolengtes eerder stilzetten, maar dan had degene achter mij misschien niet hard genoeg geremd.

Wellicht dat de chauffeur ook zo dacht. Wanneer de wagen al weggedrukt is (waarschijnlijk is de Focus na de botsing naar een andere strook weggeschoten), is er geen noodzaak om hard af te remmen. Des te meer kans op een kettingbotsing ontstaat wanneer de vrachtwagen hard blijft afremmen.
@jzaero: veel tijd om te reageren op de eerste klap had de chauffeur niet, chauffeur zit verder naar links dan de camera hangt. De trailer voor hem neemt aardi wat zicht weg. Dat ie naar links stuurt is eerder een schrik reactie.
@ardonjr: begrijpelijke reactie maar als je goed kijkt, dan zie je dat de filmende vrachtwagen eerst de vrachtwagen in de linker rijbaan aantikt, en dat ie een seconde erna van achter wordt aangereden! Dus “eventjes” stilstaan was geen optie!
Allemachtig… Idd een wonder dat ze het heeft overleefd. Was denk ik ook lastig te zien..
@kicknl: Het verbaasd mij ook dat ze die klap overleefde.Ik ken die afrit heel goed (afrit R4 richting Zelzate komende van de E40 richting Oostende).Ik zei het al vaker tegen vrienden ; “op deze afrit wil je niet stilstaan”.Wat verder op deze afrit volgen 3 gevaarlijke bochten waar al veel ongevallen gebeurd zijn.
@FredT: U hebt het over een afrit die 30 km verder ligt jongeman. Je moet die afrit wel heel goed kennen…

(Je kan het zelfs op de borden lezen)
@fillderst: je hebt gelijk, ik had het verkeerd gezien
@fillderst: yep, afrit Aalter richting kust. Dagelijkse kost, en zelfs al is die trut niet van de streek, staat kilometers op voorhand aangeduid op de matrix schermen. Laat dit een lesje zijn om altijd tijdelijk je afrit te nemen
@tombe:
tijdelijk: ` tij – de – lijk
1voor beperkte tijd: een tijdelijke baan ;
2vergankelijk, werelds;
het tijdelijke met het eeuwige verwisselen of het tijdelijke zegenen
sterven
Ik snap uw zin niet.
Geen medelijden met zo iemand (omdat ze nog leeft).
Brengt iedereen in gevaar op de weg, en ik gok dat ze vast wel meer bijna ongelukken of ongelukken veroorzaakt heeft met dr achterlijk gedrag!
@Michiel1: Wat een bizarre reactie. Ga je schamen.
@pomoek: netjes is t niet, maar gelijk heeft hij wel
@pomoek: hoezo? Hij zegt wat iedereen hier stiekem denkt.
@awesome:
Maar dat is het verschil tussen een beschaafd en onbeschaafd persoon.
Je weet wanneer je je gedachten voor je moet houden.
@Hubert: beschaafde mensen gebruiken hun mond en onbeschaafde mensen geweld. Wat zou het een zootje worden als iedereen de waarheid inslikt op het moment dat er doden of gewonden zijn! Het mag gezegd worden dat dit haar eigen domme schuld is, en het had ook gezegd mogen worden als ze eraan gestorven was. Medelijden met de familie heb ik dan nog wel.
@Hubert: dus ik ben niet beschaafd omdat ik hier zeg wat jij denkt?
@Michiel1:
Dat is jouw conclusie.

Maar de strekking van mijn reactie lijkt mij meer dan duidelijk.
@pomoek: misschien kort door de bocht maar ze brengt iedereen in gevaar door haar gedrag..
En wat is er zo bizar aan? Zij doet hier een soort poging tot zelfmoord.
Daarnaast, nu stond er een vrachtwagen waar ze opklapte, wat als er nu een gezin met 5 kinderen in een antieke Zafira stond en die morsdood waren?

Je weet zelf ook best dat je het diep van binnen helemaal met mijn eerste reactie eens bent!
@Michiel1: “poging tot zelfmoord” ga je mond spoelen.
Dit deed ze natuurlijk expres, of niet?
Het is haar eigen schuld maar expres deed ze het niet. Het is gewoon heel onoverzichtelijk. Ik snap haar manoeuvre, we missen allemaal wel eens een afslag, maar het is heel dom geweest.
@mercedesclk350: van 3de naar afrit in vol verkeer en waar het kilometers ver aangeduid staat FILE AFRIT AALTER. Niet expres, misschien, maar compleet idioot en roekeloos. Da’s gokken en verliezen EN spelen met andermans leven(s), mooie zaak de stomme trut. Nam ze een afrit verder en deed ze ommekeer…
@mercedesclk350: Als ik een afslag mis, dan pak ik de volgende. Ik torpedeer mijzelf niet over meerdere rijbanen in een onoverzichtelijke situatie.
@drijver: @tombe: dat is precies wat ik zeg, het is niet slim wat zij heeft gedaan hier en het is ook zeker haar schuld.
@pomoek:
Gun het niemand om levensgevaarlijk gewond te raken maar deze mevrouw heeft het volledig aan zichzelf te danken! Het enige wat ik haar goed zie doen is zich te pletter rijden tegen een vrachtwagen. Kun je je voorstellen wat de gevolgen zouden zijn als er, bijvoorbeeld, een andere Ford Focus met gezinnetje had gestaan? Eigenlijk zien we een potentiële moordenaar zichzelf vakkundig uitschakelen, geen medelijden!
@tinustussengas237:

heb je het over dat leuke gezin met die spelende kinderen in een andere Ford Focus die er niet staat .. maar er wel had kunnen staan ..

heb je het over dat gezin ??

dat zou idd heeeeeeeel erg zijn ..
echt .. RIP en respect enzo ..
@pomoek: geen totaal bizarre reactie, misschien wat kort door de bocht, dat wel. De achterliggende gedachte erbij is meer ‘een hekel hebben aan’ een persoon die zulk soort weggedrag vertoont. Nu klapt ze op een vrachtwagen, maar stel er stond een auto (gestrand) stil met kinderen erin…
@Barryyy:

“spelende kinderen” altijd “spelende kinderen” ..

gewoon “kinderen” is niet krokodillentranenwaardig ..
die stinken en zijn vervelend ..
@lincoln: shit…. mijn reactie mist nu de ‘drama-factor’… Please forgive me!
@Michiel1:

wat is een “bijna ongeluk” ??
is dat hetzelfde als helemaal geen ongeluk ..
@lincoln:
Yep, en we hadden bijna gewonnen van IJsland.
@lincoln: je kent het wel, vol in de ankers, kloppend hart en vol adrenaline omdat je weet dat je net het geluk had geen aanrijding te hebben? Zoiets bedoel ik met bijna ongeluk;)
@lincoln: Dat zijn de dingen die 90% van de hedendaagse nieuwsuitzendingen vullen. Alles samengeschraapt van het interweb…
@michiel1: Zo dus als dat jou dochter was geweest had je precies het zelfde in het ziekenhuis gezegd ipv van ik ben blij dat je het hebt overleeft?
@Michiel1: Klopt Michiel, als de juffrouw op een normale manier de afrit had genomen, had ze de file kunnen opmerken, maar als de juffrouw een russische rijstijl blijft hanteren zal het nog niet de laatste keer zijn dat ze een doefke meemaakt…
Deze actie ziet er bruut asociaal uit, eindigd ook nog eens in rampspoed,.


….maar als ik eerlijk ben, heb ik zoiets (zonder de rampspoed aan ’t eind), ook wel eens meegemaakt. Te lang links gereden om op ’t laatste moment (door een geblokt door een langzaam inhalende vrachtwagen) en dan bijna de afrit missen.
Goeiemorgen wat een klapper! Die vrouw mag zich gelukkig prijzen dat ze nog leeft, heb kleinere ongevallen minder goed zien aflopen
@rcolt: zo gelukkig zal ze niet meer leven
1-2-3 kom er maar in met de belgen grappen….
@gertjan2012: Nou vooruit, omdat je zo aandringt.

Weet je waarom een Belg altijd een flesje Maggi in de auto meeneemt?
@moveyourmind: Voor de flauwe bochten?
@Gulli: Kende je hem al???
@moveyourmind: kwestie van deductie ;)
@moveyourmind: Oh ik kende m alleen met een potje zout. Maggi kan ook.
Keer op keer blijf ik mij verbazen over de klap… Jeetje dat deze vrouw dit heeft overleeft is echt een wonder… Ik denk nu wel even 2x na voor ik van links naar rechts ga… Ook deze situatie maak ik dagelijks mee..
@timd: mijn rijke fantasie en jouw schrijftaal geven mij nare beelden in mijn hoofd…
@barryyy: uhhh…. Misschien moeten we samen hulp zoeken ?
@TimD: Ze klapt met haar rechter voorkant tegen de vrachtwagen en wordt daarna aan de passagierskant aangereden. Dat is te overleven.
Op het moment dat ze het gaatje gevonden had voelde ze zich waarschijnlijk heel even de slimste opperbaas van dat stuk snelweg. Heel eventjes maar…
Lijkt me de afrit Aalst, daar staat elke dag een file op de afrit…Doe geen domme dingen als je de baan niet kent.
@trigger565: Nee is de afrit Aalter. Heel beruchte afrit.

Bijna elk jaar is er hier een zwaar ongeval en bijna wekelijks blikschade. Al ruim 10 jaar is hier 2x per dag een file van een kilometer om de afrit te kunnen nemen. De heraanleg van de kruising na de afrit blijft maar aanslepen. Dit soort maneuvers zie je daar met regelmaat. Veel chauffeurs zien de file niet aankomen. Er is een brug voor de afrit die het zicht ontneemt en meestal twee rijen trucks. Ze denken “oh nog 800 m” Ik kan nog invoegen….

Deze dame heeft veel geluk na haar heel zware inschattingsfout .
@endofline: De Belgische wegbeheerder verzuipt kennelijk graag kalveren?

Lijkt mij dat je, als dit waar is, toch in ieder geval met een tijdelijke oplossing komt (elektronische signaleringsboren/voertuig van RWS dat vooraf waarschuwt op de vluchtstrook/rechter rijstrook afkruisen)
@sir_smokalot: dat staat daar ook….
@sir_smokalot: welkom in België, waar de prioriteiten wel ergens anders liggen dan de verkeersveiligheid te vergroten. Waar ze wel liggen zou ik overigens ook niet weten.
@endofline: Er rijden ook veel vrachtwagens… Waar is deze snelweg precies? Lijkt mij een drukke vrachtroute.

Dat er zoveel vrachtwagens rijden is een extra reden om dit soort manoeuvres niet te maken, ze belemmeren al het zicht en ze komen best hard aan als je ze raakt/geraakt wordt. Als je de afslag moet hebben ga je van te voren naar de uiterst rechtse baan voorsorteren en dan neem je de afslag.
Niet Aalst, wel Aalter (tussen Gent en Oostende) – afrit die ook vaak gebruikt wordt via de expresweg om naar Knokke te rijden.
Klapperrrrr van de week!!
Nondeju, wat een klapper zeg..
Ben nog blijer dat de camera vrachtwagen haar niet heeft doodgereden daarna; zou een behoorlijke shock voor m zijn.
Overigens wel goed dat ie dus een camera heeft; anders zou ie nog zomaar een deel van de schuld in zn sloffen geschoven krijgen ook!
Maar wat ben je dom en levensmoe als je zo van de snelweg probeert af te komen.
Zeer dwaze actie inderdaad en toch zie je het maar al te vaak gebeuren…

Het feit dat deze mevrouw de klapper heeft overleefd is trouwens wel een mooi voorbeeld van hoe veiligheid van auto’s zich ontwikkeld heeft!
De manier waarop ze in België rijles krijgen, verbaast dit mij niks.
@c-ad: Vertel?
@whooter: Les van je ouders in plaats van verplicht bij een rijschool. Als je zakt ben je verplicht om een aantal uur les te volgen bij een rijschool.
@Jipp: Jup, ideaal is dat niet. Aan de andere kant… Nederland… Altijdgeslaagd.nl… Moet ik doorgaan? Ik durf als Nederlander in ieder geval niet glashard te beweren dat wij beter rijden als Belgen. En dan druk ik het nog zacht uit.
@bastiaangt: Bij die sites gaat het om theorie examens waar veel mis is. Ik durf te wedden dat een Nederlander die zakt voor zijn examen in Nederland wel slaagt in belgie of bijvoorbeeld Frankrijk.

Ik heb zelfs wel eens het idee gehad dat wanneer je je theorie de eerste keer hebt behaald, je wel een perfecte rit bij je praktijk examen moet rijden wil je slagen…
@c-ad: rijles? Je krijgt daar toch je rijbewijs bij een pot nutella?
@c-ad: Nederlanders kunnen ook niet rijden.
@Fidenza: ervaring telt
Holy shit! Dat is écht een fikse klapper.
Een google search van haar naam bracht mij op de volgende artikel:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLWPO_20110116_002

Zij heeft het hier over mensen die hun rijstijl niet aanpassen, te lezen in de eerste reactie.
@R32LJ: Hoewel het hetzelfde onderwerp betreft wil dit natuurlijk niet zeggen dat dit DE Jasmien Claeys is.

Indien dit wel dezelfde persoon is ben ik benieuwd hoe ze ná dit ongeval spreekt over dit soort reacties.
@FlighTom: ik bedoel natuurlijk; ‘hoe ze spreekt over dit soort acties’.
@FlighTom: Je hebt helemaal gelijk alleen aangezien zij uit Kalken komt, en de bovenstaand artikel waar ze commentaar op gaf ook in Kalken plaatsvond, nam ik aan dat er niet twee mensen met dezelfde naam in een dorp van 5457 mensen wonen…
@R32LJ: Bizar….
utr1984 via Android app
Een inschattingsfout. Kan jou en mij ook gebeuren. Gelukkig leeft ze nog.
@utr1984: Een inschattingsfoutje? Ze schiet op het allerlaatste moment van de derde baan naar een afslag? vlak voor iemand op de 2e baan en vlak achter iemand op de eerste baan langs. Keek jij een ander filmpje dan mij? Want dit is geen inschattingsfoutje te nemen maar gewoon een zelfmoordpoging!

PS, gelukkig leeft ze idd nog!
@utr1984: Nee, dit kan mij niet gebeuren, omdat ik nooit en te nimmer blind tussen een paar vrachtwagens door zeil naar een strook waarvan ik niet weet wat me daar te wachten staat.

Dan maar een afslag missen.
@sir_smokalot:

LOL .. klik nog eens op dat linkje van @R32LJ ..
tis bijna de goden verzoeken ..
@utr1984: ja zo zie ik het ook, niet extreem aso. Wel veel pech. En inderdaad niet netjes. Maar miss was ze de afslag vergeten, met al de vrachtwagens is het ook lastig te zien. Zoals meerdere hier zeggen, die afritten in Belgie zijn levensgevaarlijk. Dus ook reden om maar een afslag verder te pakken. Ik vind het altijd zo zwaar geoordeeld als je niet alle feiten weet. Plus we doen allemaal wel eens wat onbewust of bewust asociaal alleen meestal hebben we geluk.
utr1984 via Android app
@rovadepo: exact. Vanachter de pc/foon is het makkelijk oordelen. Maar iedereen doet wel eens iets wat mss niet slim was.
Wawah! Maar Gertje wat is dan verkeersinzicht? Nou Samson iets waar veel mensen een gebrek aan hebben… Geen medelijden mee, dit is de prijs die je betaald voor je domheid…
@850t5r: betaalt… met een t
@850t5r: Mwaaahhh Gerrrtje, meneer de burgermeester is wel een goeien bestuurder hè. Die goat nie zomoar van links noar rechts, allenig als zulle zijnen zakken kan vullen.
Kleine nuance toch: je ziet heel de tijd de filmende vrachtwagen ingehaald worden door andere vrachtwagens. Als autobestuurder zit je dus heel de tijd met muur van vrachtwagens aan je richterzijde, meestal kilometers voor de afrit. Veel keuze heb je dan niet meer, maar je verwacht geen lange file op een afrit….
@gerrelekker: Klopt. Ik neem deze afrit regelmatig. Veel chauffeurs verwachten niet dat hij vol staat. Ze zien enkel een rij trucks en de afrit start net na een brug die ook het zicht ontneemt. Dus pas de laatste 800 m kan je de afrit zien.
@gerrelekker:

Je hebt altijd een keuze.

En die keuze is gedisciplineerd eerder in alle rust naar rechts te gaan en AFSTAND te houden. En achter de camera wagen te rijden ipv hem af te snijden.

Dit soort acties kan ik niet begrijpen, 2 seconden proberen te winnen om dan maanden te moeten revalideren.
@gerrelekker: je hebt altijd de keuze. Ik heb een auto waarmee ik makkelijk tussen een paar vrachtwagens kan schieten door wat gas te geven, maar ik ga eigenlijk altijd op voorhand al rechts zitten als ik weet dat een situatie als dit kan ontstaan. En anders mis je de afrit maar, heb ik ook wel een paar keer gedaan. Ik zeg niet dat ik nooit verrast zou kunnen worden door een rij stilstaande auto’s, maar zo bont als dit zal ik het niet snel maken.
lj via iPhone app
Wow echt mazzel dat ze nog leeft!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@bas_bzb:

hoezo ??

die vrouw gaat op zeker weer een Focus kopen ..
en niet alleen omdat haar ouwe nu kapot is ..
flink schrikken voor alle partijen ..
zoals @utr1984 zegt .. gewoon een inschattingsfoutje .. nix meer nix minder ..

respect voor de 1st gen Focus ..
Als ze nou achter die witte vrachtwagen was blijven hangen en had gekeken of de uitvoegstrook leeg was, had ze nu niet in de shit gezeten. Er was ruimte zat om nog uit te voegen, of eventueel door te rijden.
@piquet1986:

bij “als” moest ik al lachen ..
thanks dude ..
@lincoln: ghehe, ja iknow, iknow, maar ik probeer me voor te stellen wanneer ik met een gekke kronkel in mn hoofd zo actie uithaal, of ik dan ook zo doorgeknalt was op de uitvoegstrook
@piquet1986:

je weet het niet .. je weet het gewoon niet ..
je zat niet in die situatie ..

en bewegende deeltjes botsen nu eenmaal een keer ..
onaccepteerbaar voor de mensheid maar het is toch echt zo ..
Zie hier het nut van netjes achteraan aansluiten in de rij. Wel een geluk dat ze het overleefd heeft, al vraag ik me af op welke manier ze het leven voort moet zetten…
Ze maakt een inschattingsfout, maar zo’n muur van vrachtwagens maakt het ook wel zeer lastig om vooruit te kijken. Zelfs al was ze eerder tussen de vrachtauto’s op de rechterbaan gaan rijden, dan nog kan dit gebeuren. Zeker als zo’n “professional” gaat bumperkleven als je probeert wat afstand te nemen om beter zicht te krijgen.
Ik zie het regelmatig gebeuren dat mensen dit soort acties uithalen. Meestal gaat het goed omdat er geen verkeer staat op de uitvoegstrook. Maar dat het goed fout kan gaan bewijst dit filmpje maar weer. Het is natuurlijk makkelijk de vrachtwagenchauffeurs de schuld te geven, maar in dit geval kon de chauffeur hier niets aan doen. Maar aangezien meer dan de helft van de reageerders nog op de fiets naar school gaat, kun je dergelijke reacties verwachten. Als je al wat langer op de weg zit, weet je uit ervaring dat je ver vooruit moet kijken. Ik heb ook wel eens een afslag laten gaan omdat in het rijtje willen aansluiten niet mogelijk was. Liever keren en terug rijden dan 40 ton in je achterbak.
AFSTAND HOUDEN

De rest wat hier aangehaald wordt is bijzaak, zelfs al reed ze heel de tijd op de rechter rijstrook aan de correcte snelheid, als ze te dicht op de truck zat en wat laat naar rechts was gegaan was het ook gebeurd!

Dus, altijd afstand houden, en zoals we hier zien, VOORAL bij het wisselen van rijstroken.

Iedere keer dat ik in België rijdt stoor ik het meest aan dat anderen geen afstand houden en als ik dat dan wel doe, dat er bijna altijd iemand is die nog eens extra laat weten door zeer dichtbij op mijn achterbumper te rijden op de autosnelweg. Maar als de weg dan voor me vrij komt kunnen ze niet met me mee en zijn ze zelf stopklos door niet naar rechts te gaan voor diegene die achter hun rijden. Maar dat ze zelf iets vekeerd doen bestaat zeker niet in hun leefwereld.

Hoogdringend dat de politie optreedt tegen te weinig afstand houden, de voornaamste oorzaak van filevorming, door accordeon effecten en zoals hier jammer genoeg, ongevallen.
@Onehp: Teveel ratten die elk gaatje benutten om er tussen te wringen. 1 of 2 maakt niet uit, maar als je misbruikt wordt door een 20tal wagens die er lekker tussen komen gewrongen omdat ze zo nog een paar auto’s eerder in de file komen te staan. Je zou voor minder iets gaan dichter op elkaar rijden.

Maar ik geef je gelijk, met een goed overzicht en beginnende harmonicafile in de ochtendspits is het precies een kermis zo, overal flikkerende remlichten. Een variabele maximumsnelheid waar iedereen zich aan houdt zou een oplossing kunnen zijn (dit werkt écht goed naar mijn mening op andere snelwegen).
@Onehp: Stoor jij je daar alleen in België aan dan? Nou kom ik daar niet vaak, maar volgens mij is het hier in Nederland geen haar beter. Ik zie hier op de weg misschien 15 procent van de automobilisten, die een beetje afstand houden (over het algemeen nog te weinig) en de rest zit gewoon keihard te bumperkleven. Hartstikke gevaarlijk en waarschijnlijk nummer 1 oorzaak van files. Dat, en lompe inhaalacties van mensen die niet goed kijken, of gewoon schijt er aan hebben en naar links sturen. Maar dan denk ik weer, als mensen nou eens wat meer afstand zouden houden, dan is er voor die lompe inhaalactie weer net wat meer ruimte en is die dus minder lomp. Wat weer minder er voor zorgt, dat iedereen op de rem moet.
f.u.c.k

Deed ik vroeger vaak…
@Esprit_de_Flandre: Een rijstrook induiken met 120 waar iedereen stil staat?
@cvierc: Nee, met 120 tussen vrachtwagens laveren om een afrit te bereiken…
@Esprit_de_Flandre:
Leuk…
Wanneer kunnen we jouw filmpje verwachten?
@Hubert: Als ik ooit nog eens zin heb om een auto te kopen…
@Esprit_de_Flandre:

vroeger was alles beter ..
Tsja het is een beetje lomp gedrag maar kom wie heeft nou echt nooit iets soortgelijks gedaan. Meestal komen mensen gelukkig weg met dit soort moves, wat hier ook gebeurd was als ze 1 seconde eerder of later was geweest met van baan veranderen (want dan had ze nog terug kunnen gaan respectievelijk de truck wel op kunnen merken voordat ze van rijbaan zou veranderen).

Er is gewoon een klein risico elke keer als je in een auto stapt dat het door toedoen van een moment van je eigen stomiteit of die van een ander fout gaat. Ik denk dat je meer kans hebt dat het niet fout gaat als je daar niet naief je ogen voor sluit door te denken ‘mij kan niks gebeuren want ik doe heel voorzichtig en ik heb veel meer skillz dan die gekkies die brokken maken’.
Waarschijnlijk had ze de vrachtwagen ook niet gezien als ze achter de vrachtauto had gereden en dan normaal naar rechts gegaan was.gezien de drukte zal de afstand tussen de auto’s wat minder worden en als je dan achter zo’n brede vrachtwagen zit dan kun je de rechtse uitrijstrook niet goed zien omdat het stuur in de focus links zit du ik denk dat dit zo’n pechongelukje is ,op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.moet er niet aan denken dat dit je vriendin of zo is.
@cthijs: uitvoegstrook is imo vrij lang. als ze gewoon achter de vrachtwagen was blijven rijden en meteen de uitvoegstrook had gebruikt, dan had het haar een ritje ambu gescheeld.
Gelukkig had die eerste vrachtwagen waarop ze botste een achtervanger, ze moeten dat echt verplichten, ik zie zat vrachtwagens op
de weg die dat niet hebben als je daarachter klapt wordt je lekker onthoofd
Ze zeggen dat de Focus een goeie wegligging heeft, maar hier kun je dat wel heel letterlijk nemen.
Afgelopen jaar vaak mee geweest met een maat op nachtritten in België. gebeurt echt bij elke afrit wel dat ze je nog snel even voorbij schieten en hem naar rechts pleuren.

Mensen hebben tegenwoordig geen geduld meer en denken zo minuten te winnen( wat in werkelijkheid misschien 5 secondes zijn). Blijf even achter een vrachtwagen rijden als je weet dat je er over 1 a 2km afmoet.dan maar even 1km 80 rijden ipv een ritje in de ambu
Arme focus, rest in pieces
ze moet zich meer ‘focus’ sen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).