• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: (Ferrari) Dino

Auteur: chefke, gepost 10 februari 2008 om 18:00 – 53 Reacties

Dino 206 GT


De Dino is een buitenbeentje in de lange historie van Ferrari. Enzo wilde een kleine, goedkopere sportwagen om te concurreren met Porsche’s 911. Maar ook wilde hij de roemruchte merknaam Ferrari niet omlaag halen en dus kreeg deze “poor man’s Ferrari” de naam Dino.

De naam Dino moest een apart merk worden dat alleen voor de goedkopere Ferrari’s gebruikt werd. De naam was een eerbetoon aan Enzo’s zoon, Alfredo Dino Ferrari die zijn vader ervan overtuigde om ook goedkopere auto’s te bouwen.

In eerste instantie geloofde Enzo dat het weggedrag van een auto met middenmotor te listig was voor zijn klanten. Een middenmotor was toen al gebruikelijk voor raceauto’s maar voor straatauto’s was het nog niet gewoon. Wel waren er een paar uitzonderingen zoals de Lamborghini Miura.

Ondanks zijn scepsis gaf Enzo na een beetje aandringen toestemming aan Pininfarina om een concept te ontwerpen dat voor het eerst werd getoond in Parijs in 1965. De eerste reacties waren positief en dus stond er in 1966 in Turijn een tweede concept, de Dino 206S. Toen ook bij deze concept het publiek positief was, zwichtte Enzo definitief en werd de auto in productie genomen. Enzo geloofde ook dat door de relatief zwakke V6 de eigenaren in niet al te veel problemen zouden komen.

De eerste Dino 206 GT zoals de eerste productieversie uiteindelijk heette, stond in 1968 bij de dealer. Het design was prachtig met mooie ronde vormen en een langzaam aflopende achterkant. De middenmotor zorgde wel voor de nodige uitdagingen omdat het ten koste gaat van de ruimte in het interieur maar na een beetje passen en meten lukte het Pininfarina toch om genoeg plaats voor twee personen te creëren.

De 206 GT had een 2.0-liter V6 onder de motorkap die voor 180 pk zorgde. Daarmee had de Dino een topsnelheid van 235 km/u. Fiat gebruikte dezelfde motor met kleine aanpassingen in de Fiat Dino. Deze werd gebouwd omdat Ferrari wilde deelnemen aan Formule 2-races waarvoor homologatiemodellen gebouwd moesten worden. Ferrari beschikte zelf niet over genoeg productiecapaciteit en dus werd Fiat te hulp geroepen.

Dino 246 GT

De 206 was een klein succesje maar er was onder de eigenaren toch behoefte aan meer vermogen. Daarom kwam Ferrari in 1969 met de 246 GT die een grotere 2,4-liter V6 met 195 pk had. De 246 kreeg een iets langere wilbasis en om kosten te besparen werd de carrosserie van staal in plaats van aluminium gemaakt. Hierdoor was de 246 GT een stuk zwaarder dan de 206 waardoor de vermogenswinst bijna teniet werd gedaan. Naast de 246 GT werd er tussen 1972 en 1974 een spyder gebouwd die de naam GTS meekreeg. In totaal zijn er van de 246 GT en GTS 3750 gebouwd.

Dino 308 GT4

In 1973 werd de 246 opgevolgd door de volledig nieuw ontworpen 308 GT4. Deze auto is een mijlpaal in de geschiedenis want het is de eerste Ferrari met een V8-middenmotor. Tegenwoordig zijn dat de best verkopende modellen van de Italiaanse autobouwer. De motor in de 308 produceerde 250 pk. In tegenstelling tot de 206 was dit keer Bertone verantwoordelijk voor het ontwerp dat een stuk rechthoekiger was dan de ronde vormen van zijn voorganger. Het chassis was wel gebaseerd op de 246.

Twee jaar later werd er ook een zwakkere versie van de 308 gepresenteerd die een kleinere versie van de V8 met maar 170 pk had. De motor had maar een inhoud van 2 liter waarmee het de kleinste V8 ooit is. De naam was deze auto was 208. Naast de kleinere motor had de 208 andere verhoudingen van de versnellingsbak en smallere banden.

Uiteindelijk zou de 308 tot 1980 in productie blijven tot dat zijn opvolger in de vorm van de Mondial 8 klaarstond. In 1976 werd de het Dino embleem vervangen door een echt Ferrari plaatje en werd het Dino-merk vooralsnog in de ijskast gezet.

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

dino, Ferrari, Klassiekers, Specials

Vorig bericht: « Dikke spots uit Zoetka
Volgend bericht: Phoenix GT/Uirapuru- 800 pk uit Brazilië »

Lees Interacties

Reacties

  1. DJD zegt

    10 februari 2008 om 18:08

    mooie auto!! alleen jammer van de 308, hij is net een baby hummer zo hoekig :)

    Login om te reageren
  2. sebastian zegt

    10 februari 2008 om 18:08

    plaatje van die 400 i is zeker een foutje?!

    Login om te reageren
  3. ELB zegt

    10 februari 2008 om 18:26

    Mooi stukje Chefke. Leest lekker weg.

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    10 februari 2008 om 18:26

    Vandaag was er in Wageningen nog iemand die zijn f355 met veel wheelspin lostrok en tot in de derde versnelling doorhaalde… (hij wil z’n rijbewijs graag kwijt?) Wel een leuke auto maar dat soort acties hoort niet in een stad.

    De Dino is een snoepje… mooi ontwerp en erg subtiel en slank. Overigens is de achterruit en het kleine zijraam een zeer vreemde (excentrieke?) oplossing.

    Login om te reageren
  5. VonStroke zegt

    10 februari 2008 om 18:35

    Nog steeds een bijzonder mooie wagen die altijd tijdloos zal blijven. Die 308 GT4 is daarentegen een misser van koelkast-formaat.

    Login om te reageren
  6. Klassiekerrally zegt

    10 februari 2008 om 18:43

    Ja, toch even die onderste foto vervangen door de 308…

    Login om te reageren
  7. Klassiekerrally zegt

    10 februari 2008 om 18:44

    Ah… Was je me net voor! ;)

    Login om te reageren
  8. chefke zegt

    10 februari 2008 om 18:45

    @ Klassiekerrally en Sebastian

    Ik had idd het verkeerde plaatje ingevoegd. Bij deze gefixt!

    Login om te reageren
  9. DAT zegt

    10 februari 2008 om 18:50

    Heel mooi , die Dino.

    @Woody:
    Even een plaatje van die originele achterruit.

    Login om te reageren
  10. Bas zegt

    10 februari 2008 om 18:54

    De door velen zo afgeschreven als Fiat…Ferrari Dino.
    Maarja de echte kenners weten m natuurlijk het respect te geven wat ie verdient…een tweeliter V8 …dat is toch top of the bill? Welke autobouwer maakt zoiets na? Het enige wat er ooit bij in de buurt kwam was een 1,8 liter v6 van Madzda.

    Login om te reageren
  11. sjaak zegt

    10 februari 2008 om 18:56

    Hehe toeval, ik ben toevallig ooit eens begonnen aan het bouwen van een Dino model, helaas alleen (nog) nooit afgemaakt.

    [img]http://img524.imageshack.us/img524/2890/testdi2.jpg[/img]

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    10 februari 2008 om 18:56

    @ VonStroke: ik vind de 308 GTB 4 een erg gave auto. Ondergewaardeerd IMO…
    OK, het is niet de natuurlijke schoonheid die de Dino is, maar ik hou wel van die underdogs.

    Login om te reageren
  13. sjaak zegt

    10 februari 2008 om 18:57

    Login om te reageren
  14. Dennis zegt

    10 februari 2008 om 19:03

    Ik ken iemand hier in de villawijk die een 246 GT heeft, mooi karretje, brengt hij enkel naar buiten op de Ferrari-meetings want is te kostbaar om zomaar op de baan te gaan rondrijden. Heeft ook nog een Ford Mustan GT350 en een Caterham.

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    10 februari 2008 om 19:08

    @Dat: idd dat is em, maar ik denk dat je op deze foto beter ziet wat er nou zo vreemd aan is……

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    10 februari 2008 om 19:11

    Kijk eens naar de hoek tussen de zijruitjes (achter de stoelen) en hoe dat zich verhoudt tot de vorm van de achterruit….. Zinloos hoekje, maar het staat wel erg mooi

    Login om te reageren
  17. Tombnolz zegt

    10 februari 2008 om 19:21

    Oh ja, de Dino heb ik altijd supermooi gevonden. Ik kan minutenlang staren naar de bovenste foto! De 308 vind ik er helemaal niks tegen.

    Als Ferrari met een nieuwe Dino komt, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk een groot succes zijn, met al die nieuwe rijken tegenwoordig. Maar de vraag is uiteraard of het mythische Ferrari daar wel baat bij heeft… Ik denk van niet.

    Login om te reageren
  18. RubenBaeten zegt

    10 februari 2008 om 19:28

    @Klassiekerrally: De 308 GT4 zal voor mij altijd in de schaduw staan van deze:

    Wat mij betreft de prachtigste Ferrari ooit gemaakt. :-)

    Login om te reageren
  19. Klassiekerrally zegt

    10 februari 2008 om 19:31

    De 308 GT4 staat voor de meesten onder ons in de schaduw van alle andere Ferrari’s, inclusief de Mondial, dus… ;)

    Persoonlijk vind ik de twaalfcilinders uit de jaren ’60 bijzonder fraai, maar ook de 512BB is waanzinnig gaaf…

    Login om te reageren
  20. Markus zegt

    10 februari 2008 om 19:49

    Mooie achterkant die 206/246, de voorkant is echter een beetje te lief. Ik ben het wel met Ruben eens dat de latere 308/328 mooier is dan die eerste 308.

    Login om te reageren
  21. Dink zegt

    10 februari 2008 om 19:53

    Ik heb een zwak voor Marcello Gandini’s creaties:

    Dit is een 208GT4, vanwege de Italiaanse wetgeving. Auto’s boven de 2 liter werden bovenmatig zwaar belast . . .

    Login om te reageren
  22. Coolguy zegt

    10 februari 2008 om 20:00

    De motor had maar een inhoud van 2 liter waarmee het de kleine V8 ooit is

    Is dit de nieuwe spelling voor zinconstructies ofzo? :p

    -Edit: Dank u, gefixt!-

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    10 februari 2008 om 20:15

    @Klassiekerrally en Ruben Baeten: Zijn we de 288 vergeten?

    Voor mij staan overigens bijna alle Ferrari’s in de schaduw van deze….

    Login om te reageren
  24. Rick dos zegt

    10 februari 2008 om 20:20

    De Dino, een auto die voor mij altijd synoniem zal staan met “The Persuaders” (of “De versierders” zoals de serie in Nederland heette).

    Login om te reageren
  25. sebastian zegt

    10 februari 2008 om 20:24

    mijn favoriete dino en misschien wel mijn meest favoriete klassieker de dino 206 s.

    http://www.flixya.com/content_photos/files/rampante8954.jpg
    http://www.flixya.com/content_photos/files/rampante8946.jpg

    Login om te reageren
  26. Klassiekerrally zegt

    10 februari 2008 om 20:25

    @ w0o0dy: ja, prachtig!
    En vergeet de SWB niet he… Ach, voorbeelden te over…

    De F40 vind ik overigens ook geweldig. Maar we dwalen af…

    Login om te reageren
  27. Floris zegt

    10 februari 2008 om 20:27

    http://www.youtube.com/watch?v=Tvdj7UglSsc

    Filmpje erbij. Beetje irritante commentator maar die moet je maar negeren..

    Login om te reageren
  28. w0o0dy zegt

    10 februari 2008 om 20:28

    @Klassiekerrally: ik denk dat we sneller klaar zijn als we de niet zo mooie 250’s opnoemen ;)

    De 330 GT(C of L) is trouwen ook geweldig mooi…..

    Login om te reageren
  29. Bertus zegt

    10 februari 2008 om 20:29

    De Dino is het bewijs dat middenmotor ontwerpen er niet altijd raar uit hoeven te zien, prachtig getekend, en in ’t echt is er geen foute hoek aan te vinden. Als ik nog eens rijk word…

    Login om te reageren
  30. LM zegt

    10 februari 2008 om 20:32

    Fav Dino :

    Login om te reageren
  31. classic red zegt

    10 februari 2008 om 20:39

    Het was niet Dino die zijn vader ervan overtuigde goedkopere auto’s te bouwen, maar FIAT. Dino had meegewerkt aan een 6-cilinder motor om in de racerij te gebruiken en deze motor vormde de basis voor de Dino straat auto.

    Mijns inziens is het in ieder geval een van de mooiste Ferrari’s. En aangezien inmiddels menige “echte” Ferrari voor minder te koop is, kun je je er ook bij de Ferrariclub mee vertonen.

    Login om te reageren
  32. w0o0dy zegt

    10 februari 2008 om 20:42

    Aardig filmpje over de Dino (beetje nasty accent maar verder) mooie beelden.
    http://www.youtube.com/watch?v=0qEWqCcxRJ4

    De Dino van de foto die LM heeft gepost op video..
    http://www.youtube.com/watch?v=5nRASIfDI8U

    Login om te reageren
  33. w0o0dy zegt

    10 februari 2008 om 20:47

    En nog een keer de 206 SP in een Drive by op het circuit
    http://www.youtube.com/watch?v=CZxpx39NWl8

    Login om te reageren
  34. FordGT zegt

    10 februari 2008 om 21:29

    Die 206 GT vind ik wel mooi. Maar die 308 echt niet. Volgens mij (ik kom er dan nu pas achter) doen deze namen een beetje het zelfde als de motor types of niet?

    206 = 2.0 liter V6
    308 = 3.0 liter V8

    Kan ik het zo zien of zie ik het verkeerd? (correct me if i’m wrong)

    Login om te reageren
  35. sebastian zegt

    10 februari 2008 om 21:37

    ook een wonderschone, de 330 p die in dezelfde periode als de 206 s en de latere 206 gt is ontworpen. geen dino maar wel met duidelijke stijlkenmerken, en centraal geplaatste rijderspositie! later gecopieerd door mclaren.

    Login om te reageren
  36. sebastian zegt

    10 februari 2008 om 21:38

    verdulleme, die image url krijg ik niet onder de knie…
    http://www.ferrariownersclub.co.uk/happenings/images/concours01/je_365p_side.jpg

    -Edit: je had een klein spelfoutje gemaakt in de url. .jpgl ipv .jpg Verder was hij goed ;) –

    Login om te reageren
  37. Rick dos zegt

    10 februari 2008 om 21:40

    Login om te reageren
  38. sebastian zegt

    10 februari 2008 om 21:41

    hey thanks!!!

    Login om te reageren
  39. Rick dos zegt

    10 februari 2008 om 21:43

    No problem. ;)

    Login om te reageren
  40. sebastian zegt

    10 februari 2008 om 21:45

    :oops: maarr, ik heb het toch goed gedaan, oefening in geduld…

    Login om te reageren
  41. w0o0dy zegt

    10 februari 2008 om 21:45

    @sebastian: als je in Internet explorer bij “Beeld” gaat kijken dan vind je daar “Bron weergeven” ga dan in de html-tekst die je ziet even naar je bericht (zoeken op je naam werkt goed) en controleer even de code die jij hebt geplaast…. Achter de jpg van het plaatje staat een l (dus “.jpgl”) en verder sluit jij af met een schuine streep en dan een > maar die schuine streep hoeft niet.

    Login om te reageren
  42. sebastian zegt

    10 februari 2008 om 21:50

    @woody
    aah, bedankt, eerste stapjes zijn altijd het moeilijkst…

    Login om te reageren
  43. w0o0dy zegt

    10 februari 2008 om 21:52

    @sebastian: als je vaker dat soort foto’s gaat plaatsen heb ik een boel mensen een plezier gedaan door je te helpen :D

    Login om te reageren
  44. sebastian zegt

    10 februari 2008 om 21:53

    dat vat ik op als een compliment 8)

    Login om te reageren
  45. Arnoud zegt

    11 februari 2008 om 09:10

    En lelijk dat ie is!!!! Wat een kikker zo van voren. Die race uitvoeringen zijn al helemaal niet om aan te zien. Terecht dat Enzo Ferrari er geen Ferrari badge op wilde plakken.

    Login om te reageren
  46. Stijn zegt

    11 februari 2008 om 09:43

    @sebastian
    Die centraal geplaatste rijderspositie heeft Ferrari heus niet uitgevonden. Er was in de jaren ’30 ook al een Auto Union concept met die lay-out. En het prototype van de Miura had het ook…

    Login om te reageren
  47. Turbopaultje zegt

    11 februari 2008 om 10:01

    Dino :-))

    Zal nooit die ene Belg vergeten, ook op weg naar Zandvoort in zijn race-Dino, en die al in zijn raceoverall achter het stuur zat……… that´s the spirit.

    Login om te reageren
  48. Tombnolz zegt

    11 februari 2008 om 10:16

    De 288 GTO was en is ook een van m’n favo Ferrari’s

    [img]http://www.ssip.net/upload/ferrari-288-gto-front-1_101.jpg[/img]

    Login om te reageren
  49. sebastian zegt

    11 februari 2008 om 12:22

    @ stijn, ik heb het nergens over “uitvinding van ferrari” ;)
    die prototype van de miura is volgens mij rond dezelfde tijd uitgekomen als deze 330 prototypo. het idee was toen zeker “in the air.”
    misschien heeft ferruccio met een schuin oogje naar zijn rivaal gekeken zoals hij wel meer deed :P
    ben wel benieuwd naar die auto union…

    Login om te reageren
  50. dikke richard zegt

    11 februari 2008 om 17:51

    Ik heb ooit eens gereden met een 246 Dino,en dat was echt leuk!

    Login om te reageren
  51. dekster zegt

    11 februari 2008 om 22:44

    De dino heeft mij eigenlijk nooit echt aangesproken, het enige mooie aan die auto zijn de proporties.
    De looks en de naam konden niet slechter gekozen zijn. (srry Mr. Ferrari)
    De auto lijkt daadwerkelijk op een dino (zo’n pad/kikkerachtig ding) en de auto is “underpowerd”.
    Geef mij maar een echte ferrari.

    Login om te reageren
  52. Chorizo zegt

    13 februari 2008 om 12:57

    Whoa, de GTZ. Toch wel een uurtje of zo langs staan te kwijlen op het Festival of Speed. Waanzinnig mooi. En naar het schijnt ook waanzinnig gevaarlijk wat wegligging betreft.

    Login om te reageren
  53. Japke zegt

    19 juni 2009 om 21:24

    Hallo mensen. Mijn vader loopt al sinds dat ik me heug te praten over de ferrari dino. Hij is bijna jarig en het lijkt me leuk om een keer voor hem een proefrit in een ferrari dino cadeau te geven. Zal iemand me kunnen helpen waar ik hiermee terecht kan?
    Echt heel erg bedankt alvast

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North