Klassieker: Fiat 130 Coupé

Auteur: , 49 Reacties

Dat je steeds moet uitleggen dat het een Fiat is. Alsof het merk bij voorbaat geen rechten had in de hogere klasse. Deze 130 Coupé was in ieder geval een prachtige poging om er toch een bescheiden voet aan de grond te krijgen.

Fiat 130 Coupe

Aan de vormgeving kon het niet liggen, de Rolls-Royce Camargue kreeg later een vergelijkbaar clean lijnenspel. Dat beide auto’s zo op elkaar leken was natuurlijk geen toeval. Ze werden vrijwel tegelijkertijd ontworpen door dezelfde designer: Pininfarina’s Paolo Martin. Die toen duidelijk in zijn retestrakke-coupé-periode zat. Prachtig, en het stond beide erg goed, waarbij de Fiat nóg wat strakker oogde dan de Brit. De laatste had natuurlijk die enorme en bombastische grill mee te torsen, bijna als een feestneus boven een Armani pak.
De Fiat had een veel bescheidener grill, die naadloos aansloot bij het het tijdloze en rake ontwerp. Ook zijn status was veel bescheidener, het Turijnse merk werd beschouwd als bouwer van de Italo-volkswagen en daarmee alom gewaardeerd. Maar in de hoogste segmenten werd Fabbrica Italiana Automobili Torino veel te licht bevonden en als onvolgroeid bestempeld. Een topklassekleuter.

Dat was al duidelijk bij zijn burgerlijke broer, de 130 sedan. Die Berlina kon ook maar weinig potten breken, hoe statig ook. Met de introductie van de coupé werd daarom een andere weg ingeslagen en werd er alleen in superlatieven gedacht. Om te beginnen werd zijn uiterlijk strakgetrokken en dat resulteerde in een destijds ultramoderne en erg exclusieve tweedeurs variant van Fiat’s topmodel. Maar ook het interieur werd grondig onder handen genomen om het meer allure te geven. Paolo Martin tekende onder andere het dashboard opnieuw, met een ferm tellerblok en een prominente middenconsole met houtafwerking. En van die prachtige tuimelschakelaars. Verder was alle gebruikelijke luxe aan boord. Dekbed-dikke velours bekleding, of leer, stuurbekrachtiging, elektrische ramen en linker buitenspiegel en zelfs een hendel onder het dashboard om vanaf de bestuurdersstoel de passagiersdeur te kunnen openen. Want als je achter dat verstelbare sportstuur zat, wilde je er niet meer uit. Zelfs niet om een Italiaanse schone erin te helpen.

Fiat 130 Coupe

Eenmaal binnen snapte ze dat zelf ook wel. De optionele airco aan om haar jurkje te behoeden voor nare zweetplekken, de toeter op de bescheiden, enkeltonige stadsstand en dan de automaat zachtjes in D klikken. Een handbak kon ook, doch uitsluitend op speciale bestelling. Maar dan moest je steeds je hand van weer van haar bevallige knietje halen. Een slecht plan. Bovendien was een automaat een perfecte combinatie met die heerlijke zescilinder in het vooronder. Want ook daar was alleen het beste goed genoeg. De door Alfredo Lampredi ontworpen 130 Type A V6 van 2.9 liter werd vergroot naar een inhoud van 3.2 liter, het vermogen steeg hierdoor van 140 naar 165 PK. Standaard werd deze 130 Type B gekoppeld aan een Borg Warner automaat met drie verzetten, als je de knieën naast je te dik of harig waren ging je voor de handbediende ZF vijfbak.

In nieuwprijs maakte het niet uit. De coupé was überhaupt enorm duur. Jaguar duur. Je kocht er voor hetzelfde geld of zelfs minder bekende modellen van geaccepteerde topmerken als het genoemde Jaguar of Mercedes-Benz voor. En dat deden de meesten dan ook. Want hoe mooi en exclusief ook, in deze kringen was een Fiat niet te verkopen. Men koos massaal voor de status en bewezen kwaliteit van de concurrentie. Op de lange termijn geen onverstandige keuze, ook dit prachtige Turijnse topmodel bleek een sterk zelfoplossend vermogen te hebben. De 130 Coupé werd helaas opgetrokken uit dezelfde partij Russische rommel die voor staal moest doorgaan als zijn snel aftakelende concerngenoten. Het gat in je hand werd een gat in je auto. En daarna nog een. Tot het verval niet meer te stoppen was, een afschuwelijk crash-dieet.

Doodzonde, het was en is een prachtig model. Een kleine 4500 werden er verkocht tussen 1971 en 1977. Aan ware liefhebbers die niet maalden om zijn hoge prijs, dito verbruik of burgerlijke logo. Zij genoten van zijn geroemde rijeigenschappen, zeker voor een bijna vijf meter lange coupé, die ver boven de matige prestaties van de 130 Berlina uitstaken. Maar ze vielen vooral voor zijn slanke en allesbehalve overdadige styling. Dan is het niet erg dat je ook vandaag de dag nog moet uitleggen dat dit toch echt een Fiat is. Con orgoglio!

Foto’s zijn schaars, maar gelukkig staat er meer beeldmateriaal op Autojunk.



49 reacties

Ik kende hem niet helaas, ik vind het een prachtig design. Helaas dus met pisbakkenstaal en andere troep in elkander geschroefd.
@pinut187: Iemand bij m’n ouders in het dorp is er een aan het restaureren. Een 130 Berlina (4-deurs), zilver met bordeauxrood interieur: een prachtige combinatie!
Ook nog de 3,2 zescilinder met automaat (dus goedgekeurd door @dutchcorvette).
Heeft op airco na alle opties: airco werd toendertijd door de eerste eigenaar niet nodig geacht in het gematigde Nederlandse klimaat!
De beste man heeft ook nog een rode Fiat Argenta (die zijn inmiddels echt zeldzaam), Fiat 128 Spider, verscheidene Dafjes en een oude Golf Cabriolet Automatic staan.
En zoals je zegt: de roestduivel is inderdaad zijn grootste vijand.
@123bat: ik zeg: vrienden maken met die man, mooie foto’s ervan maken en hier even posten. Miss mag je er ook nog ff een rondje mee door het dorp rijden.
@pinut187: Ha, vrienden zijn we al, zal spoedig bij hem langs gaan om wat plaatjes te schieten! :)
@123bat: de 130 sedan vind ik veeeeeeel mooier dan de Coupé.
Een Argenta? Dat moet bijna de laatste op Aarde zijn. De Argenta was feitelijk een verkrachte 132. Het idee was ongetwijfeld dat ie er dan strakker uit zou zien……
Vertel eens, hoe ziet een 128 Spider eruit? Nu ken ik een heleboel Fiat-modellen, maar deze heb ik blijkbaar gemist ;-)
@roppp: Dju, 124 Spider natuurlijk :)
Ik vind de sedan ook prachtig! Als ik zou moeten kiezen tussen sedan of coupé (prijzen in acht genomen), zou ’t een moeilijke keuze zijn hoor.
Best of both worlds: Pininfarina heeft een sedanversie van de 130 coupé ontworpen! De 130 Opera. Zeldzaam mooi.
@roppp: inderdaad erg fraai!
@123bat: laten we deze dan maar ‘apart’ noemen ;-)
http://www.casula.altervista.org/foto-delle-derivate.html
@roppp: Zo! Die website komt rechtstreeks uit eind jaren ’90 ofzo.. Geweldig en slecht tegelijk, die ‘glinsteringen’ op de auto’s :’)
Andere website (fiat130.nl) is trouwens erg interessant. Weer een hoop lees- en kijkvoer, waarvoor dank!
In de 70er jaren bij de toenmalige Fiat importeur Leonard Lang gewerkt, heel af en toe kwam de 130 serie wel eens binnen, beiden de sedan en coupe geweldige auto’s om te zien. Ook was er de 125 special, op het oog een 124 maar dan wat groter en sportiever, met meer dan 100pk uit de 1.6 in de special. Wel moesten deze auto’s rondom nagekeken worden bij binnenkomst uit Turijn, schuren en bijwerken was het motto van de aflevering monteurs!
Zo’n een laatst verkocht en is naar België gegaan, wat een fantastisch apparaat. 130 Coupe 3200 met kenteken ZH-RR-54. Meer foto’s staan nog wel op de website, onder verkocht, montagna.nl
2X in mijn leven op het punt gestaan maar durfde het net niet aan ..
Denk nog steeds dat deze coupe goed bij me zou passen ..
Echt een auto voor mij ..
Toch nooit spijt van gehad dat ik ze heb laten staan ..

Er komt er vast wel 1 op mijn pad ooit ..
Fraai stukje tekst over toch wel een fraaie auto. Zo af en toe wel eens eentje zien rijden. Vond altijd dat hij ergens wat ontwerpelementen had van een Amerikaan.
@viezefreddyw:

Doet idd heel erg DeTomaso aan ..
Moet wel erkennen dat FIAT de beste badge voor dit ding is ..
Hebben die iig ook nog een chique 2deurs in de archieven ..
Tja, omdat er “Fiat” op staat, denken mensen al gauw dat het niets is. Geld ook voor mijn Coupé… gelukkig weten de eigenaren beter!
@rd1991: Lekker belangrijk wat andere mensen denken!
@thomasthomas: jaa maar je wordt er af en toe aardig ziek van als je het voor de zoveelste keer uit moet leggen. Dan vind ik een reactie die ik gisteren ergens hoorde een stuk leuker. Ik stond met mijn auto te wachten tot een hele delegatie 4-daagse lopers voor bij was, toen ik ergens een man zijn vrouw aan zag stoten en zei: “kijk schat, dat is een Fiat Coupé, zo 1 wil ik ook nog eens!”
@rd1991:

Je kan hetgeen wat je uit “moet” leggen ook gewoon op je voorhoofd laten tatoeëren ..
Althans .. Dat zou ik doen ..
@lincoln: het is voor jou dan goed dat je nog geen 130 Coupé hebt dan.
@rd1991:

Dat is de reden dat ik een Gamma coupe heb gekocht ..
Kutding staat onaangeroerd in de opslag sinds ik em heb ..

En nee .. Dat kan ik niet uitleggen ..
@lincoln: voor zo’n uitleg zou je een voorhoofd van een meter moeten hebben wou je zeggen hahaha
@rd1991:

“Andermansteringzooimagneet” op je voorhoofd kan tegen je werken met solliciteren ..
@lincoln: zo werkt het op het werk toch ook vaak… iemand anders zijn teringzooi opknappen. Wie weet hellt het wel! 😂
@rd1991: helpt*
@lincoln: kan je wel want je geeft al aan dat het een kutding is, dus hou jij van dingen die kut zijn. Ben je zeker niet de enigste in, ik kan dat ook wel appreciëren..
@lincoln: en een kutding kan je vaak ook nog goed in roeren…
@larssb: Damn, wat weet je de auto weer raak te typeren. Bellisimo!

Vorig weekend trouwens de Berlina kunnen bewonderen op het youngtimer-event. Is toch ook wel een icoon van de jaren zeventig.
Zowel de coupé als ook de Berlina vond ik één van de mooiste auto’s uit die tijd. De coupé vond ik zelfs stukken mooier dan de RR Camargue.
Wat er aan mankeerde was zeer goed te vergelijken met de VW Phaeton: Het merk en/of merkembleem. Zouden beide door Mercedes of BMW zijn ontworpen dan waren ze als warme broodjes over de toonbank gevlogen.
En helaas werden de roestproblemen al bekend voordat de productie ophield of aangepast kon worden. Wat de reputatie er niet beter op maakte. Maar mooi waren ze! Buitengewoon zelfs!
@9000cse:

Onzin .. Peugeot Opel Citroën Renault konden ook grote coupes verkopen ..
Italiaanse meuk uit die periode was regelrechte teringzooi ..
Met “emotie” als enige aankoopargument ..

Inferieure troep dus ..
Doet trouwens nix af aan het cosmetisch perfecte verpakkingsmateriaal ..
Ik heb het geluk dat ik regelmatig in een 130 berlina mag rijden (2.8) en dat is echt een genot. Het is zeker geen sportauto en niet te vergelijken met moderne klassegenoten (denk aan s-klasse) maar het woord vliegend tapijt komt regelmatig naar voren.

Of de coupé mooier is dan de berlina lopen de discussies hier thuis nogal eens hoog op. Wat zeker vast staat is dat de coupé een bizar moderne auto was voor zijn tijd vooral als je hem ziet naast het klassieke overdaad aan chroom van zijn soortgenoot.
@GWBoes:
Eerlijk gezegd was de 125 altijd meer mijn ‘ding’ mooi ontworpen wagen, bere fijne motor en tweedehands toen te koop voor een habbekrats ! Kon je weer een jaar rijden voor weinig !
Schijfremmen rondom, de regelrechte concurrent van de Alfa Giulia !

http://a2goos.com/data_images/galleryes/fiat-125-special/fiat-125-special-08.jpg
@desjonnies:
125 heb ik ook al heel wat kilometers in gemaakt en dat rijdt eigenlijk net zo goed. Deze is in ’68 door mijn opa nieuw geleverd en sinds eind jaren 80 weer in familiebezit.
https://c2.staticflickr.com/6/5501/14212978331_657861d63d_b.jpg
@GWBoes:

Wowowow .. Hoedtik + Bescheiden buiging + High five ..
Prachtig ding ..
@GWBoes:
Wauw, fantastisch dat ze er nog zijn op origineel Nederland kenteken !
Overigens is er op basis van de coupé ook nog een sedan geweest, de 130 opera. Zie de bijgevoegde afbeelding (Bron: Autorevue.cz)
http://www.autorevue.cz/getthumbnail.aspx?q=100&height=100000&width=100000&id_file=258193879
Wat is er intussen eigenlijk gebeurd in de auto wereld, FIAT maakte dit gewoon net als Lancia en Alfa met de bere slechte 2300 en de nog slechtere RIo-.
Rover blaasde een deuntje mee met de SD1 3500, of de Triumph 2500 PI in Frankrijk kon je een 604, CX of 30TS kopen. en Zweden deed een duit in het zakje met de 264 .
De VS met de Cadillac Seville of een dikke Buick of Lincoln.
En wat ik in de gauwigheid vergeten ben!
Nu kun je 1684 modellen BMW, Audi of Mercedes kopen.
Ow ja of een Porsche !
Meer niet !

En denk eraan: De FIAT 130 Sedan werd door Auto Motor und Sport boven de toen verkrijgbare Duitse limousines geplaatst, als eersteklas rij- danwel scheur-ijzer !
Wat een prachtbak!!
Het heeft echt wel wat.
Blokkendoos of niet, het heeft wel wat. Alsof je tegen FIAT zegt “Hé, bouw mij eens een dikke Amerikaan, maar dan op z’n Italiaans”. Nooit geweten dat er 4500 stuks van verkocht zijn. Ik dacht altijd dat het er minder waren.
Prachtig! Ik was toen tiener, en vond het 1 van de allermooiste exoten
Superauto’s. Inderdaad vergelijkbaar met de Pheaton van nu. Uitstekende wagens met een lastige badge. Maar wel erg leuk om er nu eentje te bezitten. Het rijdt namelijke nog steeds ontzettend leuk & lekker. Ik kan het weten want ik ben net terug mijn mijn 3.200 Berlina van een weekje Italië. Aanschafprijzen zijn te overzien en ook de onderdelenvoorzieing is redelijk op orde. Héél veel informatie is te vinden op http://www.fiat130.nl
via Android app
Heerlijk stukje tekst voor op de zondagmorgen!
Prachtige Fiat. Een van de allermooiste als je het mij vraagt. Jammer toch dat het merk niet meer zulke speciale auto’s maakt.
T ist niet helemaal mijn ding, maar mooi is hij wel. Lekker stuk weer
Yes! Helemaal goed. Voor mij haast de perfecte coupe. Robuust en elegant.
En op foto’s komt ie nog eens niet helemaal goed uit de verf: in het eggie is ie nog 10x mooier!
De vergelijking met de Pheaton klopt niet helemaal. In tegenstelling tot VW (en Audi, BMW en Mercedes) was Fiat vroeger al lang gewoon in alle klasse actief ook in de hogere. Succesvol is een ander verhaal. Ze waren echt niet slechter dan de concurrentie, hoogstens wat roestgevoeliger. BMW, Audi en Opel roestten ook behoorlijk in die tijd.
De voorgangers van deze coupe zijn zeker ook de moeite waard. De 2300 S is naar mijn oordeel juist heel erg chique, wat wel meer Fiat’s kunnen zijn. Ook de 8V series mogen er wezen o.a. de versies van Ghia, Vignale en Zagato.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).