• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Jaguar XJ220

Auteur: chefke, gepost 24 februari 2008 om 18:00 – 65 Reacties

Jaguar XJ220


Zelf heb ik jarenlang een poster boven mijn bedje gehad van deze supercar. Het design was zo ontzettend mooi en anders dan andere supercars. Toch was deze auto, die door de ingenieurs in eerste instantie buiten werktijd werd ontwikkeld geen succes voor Jaguar.

De eerste stappen voor de XJ220 werden gezet door Jim Randle, de leidinggevende ingenieur bij Jaguar in de jaren ’80. Hij wilde een concurrent voor de Porsche 959 en de Ferrari F40 ontwikkelen. Om dat te bereiken wilde hij een sterke V12 middenmotor en vierwielaandrijving om de auto ook bij hoge snelheid bestuurbaar te houden. Het plan werd door de Saturday Club, een informeel clubje van ingenieurs dat buiten werktijd aan concepten werkte, verder uitgewerkt.

Het idee voor de XJ220 was zo veelbelovend dat op een gegeven moment de bazen van Jaguar geld in het project begonnen te steken. Ook werd Tom Walkinshaw Racing erbij betrokken om de motor te bouwen. Dit moest een grote 6.2-liter V12 worden met rond de 500 pk. Om de vierwielaandrijving te ontwikkelen werd de hulp van FF Developments ingeroepen omdat dit bedrijf al ervaring had met zulke systemen. Keith Helfet was verantwoordelijk voor het design en één van de opvallende dingen van het eerste ontwerp waren de vleugeldeuren. De afmetingen van de XJ220 waren enorm. De auto was bijna 5 meter lang en 2 meter breed. Wel was hij extreem laag met een hoogte van maar 115 cm. Uiteindelijk werd het prototype onthuld in 1988 op de Britisch Motor Show.

Jaguar XJ220 concept

De prijs die Jaguar voor de auto vroeg was niet mals. 361.000 Britse pond moest de XJ220 gaan opbrengen. Daarvan moesten kopers een aabetaling doen van 50.000 pond om op de wachtlijst te komen. Toch was dit geen probleem want eind jaren ’80 was er een enorme hype rond supercars. Er werden enorme winsten gemaakt door het handelen in deze auto’s. Omdat Jaguar beloofde maar maximaal 350 auto’s te bouwen, beschouwden veel kopers het als een goede investering.

De kopers waren een stuk minder enthousiast toen de productieversie werd gepresenteerd in 1991. Het probleem was de productieversie behoorlijk verschilde van de conceptcar waar de kopers al een behoorlijke aanbetaling voor hadden gedaan. De V12 had plaats gemaakt voor een V6 met twee turbo’s, de vierwielaandrijving was vervangen door achterwielaandrijving en de vleugeldeuren waren ook nergens terug te vinden. Dat was dus een enorme teleurstelling. Daarnaast was begin jaren ’90 de markt voor supercars volledig ingestort dus grote winsten konden de kopers op hun buik schrijven.

Jaguar XJ220

De V12 was vervangen omdat deze niet aan de milieu-eisen voldeed. Ook was er een probleem met de grootte van het blok. Daarom werd door Tom Walkinshaw een 3,5-liter V6 ontwikkeld met 542 pk. Dat was eigenlijk meer pk’s dan de V12 zou leveren maar kopers vonden het uitlaatgeluid niet mooi en ook werd er geklaagd over het turbogat. Verder was het de eerste V6 ooit in een Jaguar en men vond het niet passen bij het merk. Toch waren de prestaties wel goed want de XJ220 ging in 3,9 seconden naar de 100 en tikte voluit 354km/u aan. De auto heeft zelfs een tijdje het snelheidsrecord voor productieauto’s in handen gehad voordat de Mclaren F1 om de hoek kwam kijken.

Ondanks dat de markt voor supercars inmiddels was ingestort, verhoogde Jaguar ook nog eens de prijs met 50.000 pond. Hierdoor waren er veel kopers die Jaguar aanklaagden om onder het contract uit te komen. Dat werd nog eens extra geholpen door het feit dat Tom Walkinshaw werkte aan de snellere XJR-15. Uiteindelijk gaf de rechter Jaguar gelijk maar het merk liep wel ernstige imagoschade op. Toch wist men uiteindelijk 281 XJ220’s te verkopen aan o.a. Elton John en de Sultan van Brunei.

Naast de straatauto zijn er nog twee versies geweest van de XJ220. De eerste is de XJ220C raceauto die in 1993 zelfs Le Mans wist te winnen tot dat hij een week later gedisqualificeerd werd.

De tweede speciale versie zagen we al eens langskomen. Deze werd op verzoek van de Sultan van Brunei gebouwd door Pininfarina. Deze custom build had een nieuw uiterlijk met oa. nieuwe koplampen, andere vleugels, plattere gleuven in de zijkant en een vernieuwd interieur.

Om af te sluiten voor de liefhebbers een hele oude topgear-aflevering:

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar
  • Jaguar I-PACE Black scheelt weer opties aanvinken

Nieuwste artikelen

  • Kwalificatie Formule 1: Wie annexeert de pole position in Canada?
  • Tesla geeft gratis Model Y weg: zo kun je winnen
  • Is de goedkoopste Polestar 2 op Marktplaats betaalbaar genoeg?
  • Video: overal een gaatje zien
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, Supercars, xj220

Vorig bericht: « Levensgrote Ferrari F1-wagen van chocola
Volgend bericht: Hybride sportwagen uit België: Imperia GP »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robbin zegt

    24 februari 2008 om 18:04

    Zo eentje staat ook nog vlak bij het gelredome in arnhem bij de jaguar dealer geloof ik :)

    Login om te reageren
  2. audi racer zegt

    24 februari 2008 om 18:07

    @ robbin
    klopt!

    Login om te reageren
  3. Barry330cd zegt

    24 februari 2008 om 18:14

    Eigenlijk was Jaguar met deze supercar zijn tijd vooruit, jammer dat destijds de markt instorte. Ik zou me kunnen voorstellen dat het tegenwoordig nog steeds een topper is tov andere supercars. :)

    Login om te reageren
  4. J. zegt

    24 februari 2008 om 18:15

    Hier heb ik nog ergens een miniatuur van liggen :D

    Login om te reageren
  5. Bubbel zegt

    24 februari 2008 om 18:22

    haha, jah dit is echt een auto waar iedereen zo ongeveer een miniatuur van heeft:P, maar still just an awesome car!!!

    Login om te reageren
  6. dekster zegt

    24 februari 2008 om 18:23

    Een supercar voor echte mannen ;)
    Wel frapant dat supercars van heden(enzo, zonda, MC12, carrera GT) niet sneller zijn dan een jaguar :P

    Login om te reageren
  7. Apache zegt

    24 februari 2008 om 18:23

    Ik heb er ooit eens een tegengekomen op de Autobahn. Man dat was verschieten. Zeker gezien die bak zeldzamer is dan de Veyron. Legendarisch is-ie

    Login om te reageren
  8. VantageR zegt

    24 februari 2008 om 18:25

    Een mooie auto met een wat minder mooi verleden.

    Login om te reageren
  9. Aston Martin Rapide zegt

    24 februari 2008 om 18:33

    Cito Motors heeft ook eentje staan. Wat een prachtbak! Als ik miljonair was, dan stond deze ook in mijn stal. Samen met wat Astons en 1 McLaren F1. Vroeger vond ik Xj220 en McLaren F1 gruwelijk wreed. Misschien kwam het wel door Need for Speed II. (op you tube kun je films van need for speed II vinden, en dus ook van XJ220).

    Login om te reageren
  10. Lout zegt

    24 februari 2008 om 18:44

    Tiff Needel & Jeremy Clarkson in 1 programma?? Dat wist ik niet!

    Login om te reageren
  11. zimbab zegt

    24 februari 2008 om 18:49

    Haha! Wat dacht je van Top Gear?

    Login om te reageren
  12. Frasker (Maserati MC12) zegt

    24 februari 2008 om 18:50

    @ dekster

    de enzo is wel sneller dan de xj220 (enzo=218mph-xj220=217mph)
    Maar alsnog de mc12, de zonda en de carrera GT zijn langzamer.

    maar, wat een prachtbak. alleen heb je die toeter wel eens gehoord. (heel duf)

    Login om te reageren
  13. TimMR2 zegt

    24 februari 2008 om 19:02

    Bij munsterhuis exclusive (enschede) stond er volgens mij ook 1

    Echt gruwelijk mooie auto *kwijl*

    Login om te reageren
  14. Escher zegt

    24 februari 2008 om 19:02

    Hij verkocht echt wel niet goed hè!
    In het Jaguar-centrum in Wilrijk (BE) staat er ook nog één in de showroom…

    Login om te reageren
  15. Racer X zegt

    24 februari 2008 om 19:06

    @ Tim MR2

    Jaren geleden stonden er twee in Enschede.

    Login om te reageren
  16. Rick dos zegt

    24 februari 2008 om 19:08

    Het enige wat ik mooi vond aan de XJ220 waren de koplampen.

    Voor de rest heb ik deze auto nooit wat aan gevonden. Dat komt mede en misschien wel vooral door de XJR15.

    Wat was (ben) ik verliefd op die auto.

    Login om te reageren
  17. G. de Groot zegt

    24 februari 2008 om 19:08

    Lelijke koplampen

    Login om te reageren
  18. phantom zegt

    24 februari 2008 om 19:14

    echt een mooie kar, maar die achterlichten doen me denken aan die van een oude rover

    Login om te reageren
  19. Nick_BE zegt

    24 februari 2008 om 19:28

    Het zijn dan ook de achterlichten van een oude Rover, maar dan ondersteboven geplaatst (en links/rechts gewisseld).

    Login om te reageren
  20. Guido van H. zegt

    24 februari 2008 om 19:31

    Prachtige auto, alleen jammer van die V12!

    En die V6 kwam toch uit het beest MG Metro 6R4 o.i.d.? Men wilde toen niet met een dergelijk “autocross-blokje” in zijn supercar rondrijden!

    Login om te reageren
  21. NLX zegt

    24 februari 2008 om 19:35

    heerlijke wagen

    -Edit: inhoudelijk reageren mag hier ook gewoon-

    Login om te reageren
  22. RScosworth zegt

    24 februari 2008 om 19:35

    Samen met de genoemde XJR-15 is dit zo’n auto die mijn hart sneller doet kloppen. Om de een of andere rede vind ik het zo’n mysterieuze verschijning. Gelukkig heb ik er eens een in het echt zien (horen) rijden. Afgelopen jaar op de de A16 bij de grensovergang met Maximillion Cooper achter het stuur tijdens de Gumball. Wat een geluid kwam daar uit zeg!

    -Edit: thanks, gefixt!-

    En waarom niets van deze jonge? http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://news.windingroad.com/wp-content/uploads/2007/03/jag-xj220s002.JPG&imgrefurl=http://news.windingroad.com/aftermarket/i-only-have-eyes-for-%25E2%2580%259Cq%25E2%2580%259D-%25E2%2580%2593-jaguar-supercar-gets-infiniti-ocular-transplant/&h=398&w=600&sz=37&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=bn7pZSWpBb-mDM:&tbnh=90&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Dxj220%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN

    Zeker alleen aan de Wikipedia gezeten? ;)

    Login om te reageren
  23. RScosworth zegt

    24 februari 2008 om 19:41

    Nog wat info over de XJ220S:
    http://www.europeancarweb.com/features/0505ec_xj220s/index.html

    En nog wat beelden:
    http://www.fast-autos.net/vehicles/Jaguar/1994/TWR_XJ220S/

    Login om te reageren
  24. k0walsk zegt

    24 februari 2008 om 19:43

    schitterend, alleen de achterkant is minder. ik kan me herinneren dat deze auto in een van mijn eerste comspellen zat :P

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    24 februari 2008 om 19:47

    @Dekster: zet ze maar op een circuit. Al die auto’s maken genadeloos gehakt van de xj220. In feite is dit de Veyron van de jaren (80/)90. Enorm snel in een rechte lijn, maar een onderstel dat niet op het niveau ligt van de beste hypersportwagens, de auto is te lang om echt goed te zijn op het circuit en is ondanks de hyper performance redelijk makkelijk te rijden tijdens normaal gebruik.. Maar niet de absolute top qua weggedrag (schijnt).

    Login om te reageren
  26. Emiel Johnson zegt

    24 februari 2008 om 19:52

    Deze auto was vroeger als kind mijn favoriet, dit kwam ook omdat hij voor kwam in een auto race spel waar ik toen verslaafd aan was (ik meende dat het test drive was).
    Super gave auto!

    Login om te reageren
  27. Susp1cious zegt

    24 februari 2008 om 19:55

    jammer dat het filmpje het niet doet! De auto is wat mij betreft een legende die in de regel te weinig erkening krijgt.

    Login om te reageren
  28. chefke zegt

    24 februari 2008 om 20:12

    @ Susp1cious

    Youtube lijkt er als geheel uit te liggen. Probleem zal wel van tijdelijke aard zijn.

    Login om te reageren
  29. Frank deH zegt

    24 februari 2008 om 20:18

    Voor de fanaat met € 235.000 op de bank…. slechts 463 km.
    http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=17021571&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=12400&makeModelVariant1.modelId=1&makeModelVariant1.modelDescription=xj220&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

    Login om te reageren
  30. Nikola tesla zegt

    24 februari 2008 om 20:50

    Erg vette auto maar die achetrlichten zijn wel erg lelijk afgewerkt
    Of ben ik de enige die er zo over denkt?

    Login om te reageren
  31. Mic zegt

    24 februari 2008 om 20:52

    Bij die tweede link van RScosworth , vind ik t interieur net als n civic overkomen, vooral die temperatuur knop , een beetje cheap. En hoe zit t met die motor, ik neem aan dat die V12 in principe iets beter had gepast. Die technische problemen zouden toch wel overkomelijk moeten zijn geweest?
    Zal wel iets te maken hebben met geld en risicomanagement of zo?!
    Slechte econimie in die tijd?

    Login om te reageren
  32. Mic zegt

    24 februari 2008 om 20:55

    O ja,

    maar wel lomp groot , bruut en toch stijlvol!

    (na ja daar ben ik eigenlijk nog niet helemaal over uit, die stijl)

    Login om te reageren
  33. Graaf H. zegt

    24 februari 2008 om 20:59

    Bijzonder goede wagen, maar ben ik nu echt de enige na R Dos dan die hem
    -om mijn woorden te wikken en wegen-… zelfs te lelijk vind om bij de vuilnis te zetten. Maar het blijft en goede wagen. En die enzo’s en zonda’s zouden het wel eens moeilijk kunnen krijgen. Overtroffen worden misschien niet, maar wel; het heel erg moeilijk krijgen.

    Hij mag dus, zoals Susp1cious zegt meer respect krijgen, voor zijn prestaties dan, moge die ‘look’ in de naam van alle heiligen nooit meer terugkeren.

    Login om te reageren
  34. Graaf H. zegt

    24 februari 2008 om 21:00

    Is mijn meding toch…

    Login om te reageren
  35. Emiel Johnson zegt

    24 februari 2008 om 21:00

    @ Nikola tesla

    Ik vind de achterkant nog het mooiste gedeelte van de gehele auto

    Login om te reageren
  36. lincoln zegt

    24 februari 2008 om 21:19

    wel nee .. jullie niet ..
    weet je wie em pas lelijk vind ..
    google effe naar .. jaguar xj220 hidden bbc ..

    Login om te reageren
  37. Trabbi zegt

    24 februari 2008 om 21:48

    Was die in Arnhem niet verkocht aan een Engelsman?

    Login om te reageren
  38. Patrick zegt

    24 februari 2008 om 21:51

    In welke film is deze auto ook alweer gebruikt???

    Het was een film van volgens mij begin jaren ’90. Het was een zwarte versie. Hoofdrolspeler was volgens mij Charlie Sheen in volgens mij een Need for speed 1 omgeving.

    De film is me erg vaag bij gebleven..

    Als iemand een idee heeft!!!

    Login om te reageren
  39. Rick dos zegt

    24 februari 2008 om 22:18

    @Patrick

    De film die je bedoelt is volgens mij “The Wraith”.

    Een film uit de jaren ’80. En dat was deze auto niet maar een Dodge Interceptor.

    Login om te reageren
  40. Alwood zegt

    24 februari 2008 om 22:37

    geweldige auto! jeugdsentiment ;) de wagen met het allerbeste onderstel en een geweldige design :D Erg jammer dat jaguar toen heeft moeten inleveren op de awd en V12.

    Geweldig detail was dat de onderkant helemaal vlak was gemaakt. Er zat volgens mij een klein kofferbakje achter het motorcompartiment en het interieur is als een cockpit.

    Toen de wagen voor de eerste maal in arnhem bij de dealer stond speciaal een keer daarnaartoe gereden :) geweldige herinnering! De enige ’90 supercar waar ik nog meer van ga kwijlen is de Diablo.

    Login om te reageren
  41. Ozzy zegt

    24 februari 2008 om 23:05

    In Doetinchem hadden we er ook eentje, erg lange auto. Maar ik vind hem niet zo mooi.

    Login om te reageren
  42. Statler de beroepszeikerd zegt

    25 februari 2008 om 01:08

    @robbin: dat moet een hele steun zijn, zo’n mooie auto als je net langs die lelijke glasbak bent gekard.

    Login om te reageren
  43. Arnoud zegt

    25 februari 2008 om 09:00

    @ Rick Dos: Komt die Interceptor niet ook voor in de film Moonwalk van Michael Jackson? Of is dat nou juist wel de XJ220?

    Login om te reageren
  44. Rick dos zegt

    25 februari 2008 om 09:12

    Er staat mij inderdaad ook iets vaag bij dat een soortgelijke auto in die film voorkomt. Weet niet zeker of het de interceptor is. Maar de xj220 lijkt me niet want die film was veel eerder uitgekomen dan de xj220 als ik me niet vergis…maar dat weet ik niet zeker.

    Login om te reageren
  45. Floris zegt

    25 februari 2008 om 09:18

    The car that Michael Jackson turns into during the Smooth Criminal segment is a Bertone Stratos.

    http://www.imdb.com/title/tt0095655/

    Login om te reageren
  46. Jesper zegt

    25 februari 2008 om 09:39

    @ Rick dos; je hebt voor 99% gelijk, alleen waarom heeft die kar dan een oud chrysler embleem op zn neus? :D (een vijfhoek met ster)

    Login om te reageren
  47. rider zegt

    25 februari 2008 om 09:47

    @ dekster: de jaguar mag dan wel in de rechte lijn sneller zijn maar zet ze op een willekeurig circuit en dan is de uitslag wel even anders. topsnelheid is niet zo moeilijk (zeker niet met deze aalgladde jaguar) maar de enorme afmetingen en de niet voor een circuit afgestelde dempers/veren zorgen er wel voor dat hij hopeloos achteraan rijd op een circuit als hij het moet opnemen tegen de Zonda/Enzo/Carrera GT/MC12.
    idd was jaguar zijn tijd ver vooruit. helaas hebben ze zichzelf ten dode gebracht door al de wijzigingen. (veranderingen aan de motor, geen V12 dus, geen vleugeldeuren enzovoorts.)

    Login om te reageren
  48. Rick dos zegt

    25 februari 2008 om 10:15

    @Jesper

    Volgens mij was het onder Lee Iacocca (jaren 80) dat alle embleems van de merken die onder Chrysler vielen werden afgeschaft en alleen het zogenaamde pentastar van Chrysler mochten voeren. Vandaar dus het Chrysler embleem op deze Dodge.

    Login om te reageren
  49. Turbopaultje zegt

    25 februari 2008 om 10:17

    “it is delight to look at even at standstill………….it is really one of the most beautiful cars ever created”: Tiff Needell, toen al geen goede smaak wat design betreft. Hij is tenminste consequent gebleven……………..

    Verder is Jaguar ver gezakt de laatste jaren. Hoog tijd voor iets really up to their standing. Kijkend naar Aston is het only matter of money and some real good engineers. Mss. dat Tata er toch serious business van maakt ?

    Login om te reageren
  50. Roadronner zegt

    25 februari 2008 om 10:18

    De organisator van de Gumball 3000, Maximilian Cooper, reed ook in een XJ220 vorig jaar tijdens die race ;)

    Login om te reageren
  51. Roadronner zegt

    25 februari 2008 om 10:21

    toevoeging op mijn eerdere post:

    http://www.autojunk.nl/pix/show/133579/7

    Login om te reageren
  52. Peter zegt

    25 februari 2008 om 10:56

    De laatsten zijn na 10 jaar gestalt te zijn verkocht voor een fractie van de nieuwprijs. Een auto met een erg droevige historie.
    Af en toe zie je gebruikte exemplaren met volledig maagdelijke kilometerstanden.
    Volgens mij nooit iemand echt lol gehad van deze supercar…

    Login om te reageren
  53. daborg zegt

    25 februari 2008 om 14:31

    Heb de mazzel dat ik er iedere dag live naar kan kijken, aanraken, ruiken.. Tis echt een pracht auto.

    Login om te reageren
  54. ColinZ3 zegt

    25 februari 2008 om 14:39

    Ik weet nog dat ik vroeger een klein ventje was en dat ik dan met me vader bij munsterhuis in enschede kwam en me vader stond te kwijlen bij deze pracht auto’s :P

    Login om te reageren
  55. Frank deH zegt

    25 februari 2008 om 14:43

    @ daborg

    krijg je dan geen ruzie met je buurman als je aan zijn auto zit?

    Login om te reageren
  56. Stef zegt

    25 februari 2008 om 15:25

    Ik heb er keer in een mogen meerijden. De eigenaar in nederland heeft hem nog steeds. echt een geweldige supercar !!

    Login om te reageren
  57. daborg zegt

    25 februari 2008 om 16:00

    @ Frank deH

    Nee is niet van me buurman de jag is van me baas.
    Maar van wie hij ook is. het blijft een mooie auto.
    Met een beetje mazzel gaan we deze zomer een stukkie rijden.

    Login om te reageren
  58. Baloni zegt

    25 februari 2008 om 16:24

    Nooit mooi gevonden :(

    Login om te reageren
  59. Tombnolz zegt

    25 februari 2008 om 18:08

    Altijd al bezeten van geweest! Zo’n mooie supersporter. Jammer dat Jaguar zich sindsdien nooit meer aan zo’n project heeft gewaagd of beter gezegd heeft kunnen wagen.

    Heb er zelfs nog een schaalmodel van, in zilvergrijs.

    Login om te reageren
  60. Jeroen zegt

    26 februari 2008 om 16:03

    Als je deze auto zou moeten vergelijken met zijn bedoelde concurrenten als de ferrari f40 en de porsche 959, dan vind ik deze auto mooier. Mijn eerste modelauto was een xj220.

    Er staat er trouwens ook eentje in de jaguar garage in IJmuiden vlakbij de schouwburg. Ik kijk er altijd weer even naar om als ik er langs fiets.

    Login om te reageren
  61. C30CDIAMG zegt

    26 februari 2008 om 16:10

    Dit artikel mag van mij ook wel onder vergeten supercars vallen! Wat een wagen…!

    Login om te reageren
  62. QuattroPorte zegt

    26 februari 2008 om 16:18

    wat een lelijke wagen zal je bedoelen

    Login om te reageren
  63. QuattroPorte zegt

    26 februari 2008 om 16:20

    sorry maar ik vindt het echt te lelijk ik ga weer naar een andere pag.

    Login om te reageren
  64. Jansen zegt

    28 februari 2008 om 15:14

    Ik poep altijd op mensen die zeggen dit lijkt op dat en dat lijkt op dit (misschien een beetje overdreven) maar nu ga ik het toch echt zelf doen; zitten daar achteruitkijkspiegels van een CX serie II op?!

    Login om te reageren
  65. teerds zegt

    7 februari 2009 om 20:09

    waarom staat er dat het de eerste v6 ooit in een jaguar was…?? daar klopt egt helemaal niks van.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North