• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Lamborghini Diablo

Auteur: chefke, gepost 18 mei 2008 om 18:00 – 47 Reacties

Lamborghini Diablo 6.0


Een auto die nog niet eens zo heel oud is maar zeker niet mag ontbreken in het rijtje van klassiekers is de Lamborghini Diablo. Als opvolger van de Countach was het een van de meest opvallend gestylede auto’s van zijn tijd. Daarbij was het ook nog één van de snelste.

De Diablo kwam in 1990 op de markt. De Countach was toen 16 jaar in productie geweest en dus was het tijd voor een opvolger. Lamborghini was overigens al sinds 1985 met de ontwikkeling bezig. Het design was nog steeds behoorlijk flamboyant maar in vergelijking met zijn voorganger was de Diablo iets gematigder. Vooral de laatste editie van de Countach had overal roosters en scherpe hoeken en de Diablo zag er een stuk minder druk uit.

Onder de kap lag nog wel een flinke druktemaker in de vorm van een 5,7-liter V12. Deze krachtbron leverde 497 pk en stuwde de Diablo naar de 100 in 4,2 seconden. De topsnelheid lag op 325 km/u wat behoorlijk indrukwekkend was begin jaren ’90.

Lamborghini Diablo Interieur

Om het gewicht zo laag mogelijk te houden had de Diablo weinig extra’s. De ramen en de stoelen was bijvoorbeeld niet elektrisch verstelbaar en ondanks het flinke vermogen beschikte de supercar niet over ABS. De Diablo stond dan ook bekend, net als de meeste Lamborghini’s, om zijn listige weggedrag. Het is overigens niet helemaal gelukt om een lichte auto te bouwen. De Diablo woog namelijk nog steeds bijna 1600 kilo.

Lamborghini Diablo VT

Gedurende zijn leven heeft Lamborghini een flink aantal verschillende versies gebouwd. Naast de standaard Diablo werd in 1992 namelijk de Diablo VT gelanceerd. Het belangrijkste verschil met de normale auto was het vierwielaandrijvingssysteem. Verder had de VT een verbeterde stuurbekrachtiging, Brembo remmen, een gerestyled dashboard en een nieuwe computer gestuurde wielophanging waarbij de bestuurder tussen vier standen kon kiezen. Ook was de auto uitgevoerd met een volledig automatische modus. Tegelijk met de VT werd ook een roadster versie van de Diablo voorgesteld. De auto was op een paar kleine verschillen na identiek aan de dichte versie. Het dak was geen schamel linnen kapje maar een heus dak van koolstofvezel dat in zijn geheel verwijderd moest worden om open te kunnen rijden.

Lamborghini Diablo Roadster

In 1994 kwam Lamborghini met een sportievere variant met de naam SE30. Deze versie moest het 30 jarig bestaan van Lamborghini vieren. Om de SE30 lichter te maken werden de radio, airconditioning en geluidsisolatie achterwege gelaten. Ook het vierwielaandrijvingssysteem werd achterwege gelaten en de stoelen waren van koolstofvezel. Wel werd deze speciale versie voorzien van grotere schijfremmen en een geavanceerdere versie van de computer gestuurde wielophanging. In totaal was de SE30 125 kilo lichter dan de VT.

Lamborghini Diablo Jota

Weer een jaar later onthulde Lamborghini de SE30 Jota. Door twee luchtinlaten op het dak, een ECU tuning en een nieuwe versnellingsbak leverde de Jota 595 pk. Eigenaren van de normale SE30 konden de aanpassingen als optie bestellen maar uiteindelijk zijn er maar een paar Jota’s gebouwd.

Met de komst van de Diablo VT werd voor de basis Diablo het “Sport Veloce”-pakket beschikbaar. Dit pakket liet de auto lijken op de VT zonder de vierwielaandrijving. Wel zaten de grotere remmen, het nieuwe dashboard en een nieuwe achterspoiler in het pakket. De SV kreeg door een aanpassing in het motormanagement ook 510 pk.

Lamborghini Diablo SV

In 1996 werd in Genève op basis van de SV de SVR geïntroduceerd. De SVR was meer gericht op de racerij en was dan ook bijna 200 kilo lichter dan de SV. Ook had de SVR een andere voorspoiler, sideskirts en een verstelbare achterkantspoiler. Verder had de SVR ramen van acryl in plaats van glas en speciale magnesium velgen. Het motorvermogen lag op 540 pk. Uiteindelijk zijn er 31 SVR’s gebouwd.

In 1999 kreeg de Diablo een facelift waardoor een tweede generatie onstond van de VT en SV. De belangrijkste verschillen waren vaste koplampen in plaats van de klaplampen van de eerste generatie. Ook kwam er wederom een nieuw dashboard en kreeg de Diablo eindelijk ABS. De motor kreeg door variabele kleptiming 530 pk.

In hetzelfde jaar introduceerde Lamborghini wederom een speciale editie van de Diablo. De GT kreeg een naar zes liter opgeboorde motor met 575 pk. Verder kreeg de GT grotere remmen, een sportievere onderstelafstelling en een koolostofvezel carrosserie die flink verbreed was. Van deze GT werden er maar 80 gebouwd.

Lamborghini Diablo GTR

Ook de SVR was in 2000 aan verbetering toe die kwam in de vorm van de GTR. Gebaseerd op de GT had deze dezelfde 6-liter motor met 590 pk. Ook had de GTR een carrosserie van voornamelijk koolstofvezel, een rolkooi, een flinke achterspoiler, extra radiatoren voor de koeling en een remsysteem dat speciaal voor de racerij was ontwikkeld. Van deze GTR zijn 40 exemplaren gebouwd.

De laatste versie van de Diablo werden gedaan door de nieuwe eigenaar Audi die Lamborghini in 1998 overgenomen had. De Diablo moest nog heel even mee totdat de opvolger, de Murcielago, klaar was. Daarom werd de Diablo door de Duitsers flink onder handen genomen wat resulteerde in de Diablo 6.0. Hij kreeg o.a. nieuwe voorbumpers, een gerestyled dashboard, andere stoelen en nieuwe luchtinlaten. Onderhuids werd het motormanagement aangepast en werd de variabele timing verder verfijnd.

Lamborghini Diablo 6.0

Uiteindelijk is de Diablo tot 2001 in productie gebleven. Het is één van de meest verkochte auto’s van Lamborghini met een totale productie van 2903 auto’s. Dat is tot nu toe alleen verbroken door de Gallardo en de Murcielago.

Op autojunk kan je terecht voor een filmpje van de Diablo VT maar ook voor het prachtige geluid van de SV. Natuurlijk ontbreken ook een aantal prachtige plaatjes niet.

Ook interessant!

  • Gespot - Lamborghini Diablo is een imposante A2 Racer
  • Buitenkansje: Diablo SV op te halen bij Domeinen
  • De enige echte Lamborghini Countach is terug
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

diablo, Klassiekers, Lamborghini, Specials, Supercars

Vorig bericht: « Populairste filmauto’s
Volgend bericht: Lekker hoor! Matte Maserati GranTurismo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnell zegt

    18 mei 2008 om 18:05

    Zeker goeie auto, ook mn lievelings met nfs

    Login om te reageren
  2. Reymen zegt

    18 mei 2008 om 18:09

    Mooiste lambo ooit gemaakt

    Login om te reageren
  3. Sjees Kees zegt

    18 mei 2008 om 18:11

    Dit was de allerlaatste echte lambo, bruut uiterlijk en brute kracht. Geen gelul en geen flauwe kul.
    met de LP 640 proberen ze het nu wel maar het zal nooit meer zo als vroeger zijn!

    Login om te reageren
  4. F1-freak zegt

    18 mei 2008 om 18:12

    Ik ben altijd al een liefhebber van auto’s als de Miura en de Countach, en deze is daar zeker geen uitzondering. Hier een in een soort van race-uitvoering:
    http://www.qv500.com/Lamborghini%20Diablo%20P11%203.jpg

    Login om te reageren
  5. Toby zegt

    18 mei 2008 om 18:15

    vette lambo. dit was en is nog steeds mijn droomauto

    Login om te reageren
  6. k0walsk zegt

    18 mei 2008 om 18:20

    diablo sv… need for speed III hot persuit flashback!

    Login om te reageren
  7. dekster zegt

    18 mei 2008 om 18:23

    Niet echt mijn favoriete lamborghini, ik vind het gewoon “te normaal”. Verder van die naarvoorhangende zijnruit is er niks dat een heel opwindend design geeft.
    Het orginele ontwerp werd later uitgewerkt tot de Cizeta Moroder V16

    Login om te reageren
  8. Zephyr zegt

    18 mei 2008 om 18:25

    Voor de visuele aanvullingen:

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/13/gespot-in-de-hel-my-favourites-part-ii

    Login om te reageren
  9. vla zegt

    18 mei 2008 om 18:32

    In totaal was de SE30 125 lichter dan de VT.
    Euro, kilogram, ledematen, potten choco, aardappelen, verbandkistjes? :P

    -Edit: Dank u, gefixt! Dat moest natuurlijk pakken suiker zijn ;) –

    Login om te reageren
  10. Jos zegt

    18 mei 2008 om 18:37

    Toch wel lekker dat de Murciélago heel veel stijlelementen heeft gekregen van de Diablo.

    Login om te reageren
  11. F1-freak zegt

    18 mei 2008 om 18:41

    @ dekster: als die onderste auto het originele ontwerp is, is het inderdaad jammer dat de uiteindelijke auto er niet zo uitzag, maar zoals hij op de markt is gekomen vind ik hem ook prima.

    Login om te reageren
  12. RScosworth zegt

    18 mei 2008 om 18:44

    Dit vind ik nog steeds de meest gruwelijke Lamborghini ooit gemaakt:

    Login om te reageren
  13. Pieliej zegt

    18 mei 2008 om 18:46

    De Diablo 6.0 VT is zó vet!
    Echt nog vele malen mooier dan een 5.7.

    Login om te reageren
  14. robbie zegt

    18 mei 2008 om 18:51

    Volgens mij zijn er al 3000 Murcie’s gebouwd hoor ;)
    http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7926

    Login om te reageren
  15. sacha zegt

    18 mei 2008 om 18:53

    Kom er maar in Appeltje!

    Login om te reageren
  16. Dennis zegt

    18 mei 2008 om 18:59

    De talere versies waren wel erg mooi.
    De eerste Diablo’s doen al erg gedateerd aan. Verder natuurlijk een icoon.

    Login om te reageren
  17. Daytona zegt

    18 mei 2008 om 19:08

    Die grijze vind ik wel mooi

    Login om te reageren
  18. Top zegt

    18 mei 2008 om 19:09

    Heb die Diablo SV op Assen gezien, afgelopen week. Wat een machine !!

    http://nl.youtube.com/watch?v=RsfZLb-TMn4

    Heb er een filmpje van gemaakt, kijk deze link maar.

    Login om te reageren
  19. Davidov zegt

    18 mei 2008 om 19:09

    Bruutste Lamborghini ooit als je het mij vraagt, maar hoe kan je dit nu al een klassieker noemen? Nog niet eens 25 jaar oud…..

    Login om te reageren
  20. autoblogger zegt

    18 mei 2008 om 19:12

    @Top: http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/12/soundfiles-viva-italia-2008
    En http://www.autojunk.nl/clips/view/140109

    Login om te reageren
  21. Klassiekerrally zegt

    18 mei 2008 om 19:33

    Appeltje laat verstek gaan, maar gelukkig hebben we Dink en Klassiekerrally nog! ;)
    Foto’ van een VT 6.0 tijdens de Dutch Spring Run (geluid!):

    Login om te reageren
  22. kevin zegt

    18 mei 2008 om 19:34

    zeker goeie outo klassiek mooi oud

    Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    18 mei 2008 om 19:34

    @ Davidov: een klassieker hoeft niet altijd stokoud te zijn hoor! ;)

    Login om te reageren
  24. bastiaan zegt

    18 mei 2008 om 19:47

    -Edit: Thanks, gefixt!-

    de SV met klaplampen is de mooiste versie :D

    Login om te reageren
  25. robin zegt

    18 mei 2008 om 20:13

    Mijn jongensdroom en vind hem nog steeds erg duivels!

    Login om te reageren
  26. Volvo_440_turbo zegt

    18 mei 2008 om 20:14

    Hij heeft me nooit kunnen opwinden, enkel die laatste oranje, die 6.0 VT met gewone lampen, die vind ik echt hot!

    Login om te reageren
  27. victor zegt

    18 mei 2008 om 20:23

    ik lag in een duik toen ik het berichtje van de vlaeminck las, vooral die edit was mooi.

    ON: als ik nog wat geld over had na de ford gt (nieuw en oud) en de lambo countach, dan word dit hem, wel in geel graag!

    Login om te reageren
  28. Pordon zegt

    18 mei 2008 om 20:29

    Volgens mij ben ik echt de enige die deze lamborghini niet mooi vind, en ook nooit mooi gevonden heb.

    Login om te reageren
  29. henkie zegt

    18 mei 2008 om 20:48

    Ja leuk speelgoed dit!

    @kevin

    Valt zeker ook niet mee om deze site te vinden? tik je ook Outoblog.nl in?

    Login om te reageren
  30. RobT4 zegt

    18 mei 2008 om 20:49

    Ik heb er vorige week maandag nog 1 gezien op de parkeerplaats bij de Sudschleiffe (GP Circuit) van de Nurburgring. Echt een vette bak.

    Login om te reageren
  31. STi-lover zegt

    18 mei 2008 om 21:14

    hhha die goede oude diablo de reden wrm ik autoliefhebber ben geworden … zucht waar is de tijd

    Login om te reageren
  32. Appeltje zegt

    18 mei 2008 om 21:21

    De Diablo, tsja, love it or hate it… Ik vind hem echt geniaal, veruit de meest legendarische en klassieke Lamborghini, schitterend vormgegeven, maar wel zó dat je hem óf geweldig vindt, óf heel erg lelijk, heb ik het idee. De VT 6.0 is weer wat minder ruw, wat gelikter, de vroege versies zijn mooi ‘ruw’, dat geniet wel mijn voorkeur. Klein foutje is het feit dat er geen 5,3 liter blok in ligt, maar een 5,7 (5.707) met aanvankelijk 492 pk (nou ja, 497 zal ook best kunnen want dat is geen significante afwijking, maar 492 is de waarde die we overal teruglezen)
    De tweede generatie, van 1999, heeft trouwens ook grotere remschijven.

    Dat was mijn ‘kritiek’, ik vind het natuurlijk geweldig dat er een heel stuk wordt gewijd aan m’n favoriete supercar! Ik heb er zelf ook eens een ‘gespot’ over gemaakt maar natuurlijk heb ik maar een paar verschillende modellen gespot, en acht dagen geleden zag ik in Londen nog een SE 30 rijden (geen foto’s… Ik keek net naar een combo van een SLr en een SLR Roadster), gelukkig wel in de klassieke paarse kleur.

    Login om te reageren
  33. RenesisHP zegt

    18 mei 2008 om 21:26

    De laatste uitvoering is het mooist. Ik hou niet zo van klapkoplampen.

    Login om te reageren
  34. Klassiekerrally zegt

    18 mei 2008 om 21:33

    @ Appeltje: grappig, ik vind de Miura de meest legendarische Lambo ooit. Of toch de Countach?
    Ach, er is eigenlijk niet één Lambo die ik onaantrekkelijk vindt. De LM002 staat wel onderaan ’t lijstje, maar die is zo heerlijk over the top dat het toch weer leuk wordt.

    De Diablo vond ik in het begin geweldig, toen een tijdje niet zo interessant, maar inmiddels stijgt m’n waardering weer.
    Lambo’s genieten ook mijn voorkeur boven Ferrari’s, juist vanwege dat ruwe randje. Neemt niet weg dat er ook wel een paar errug smakelijke Ferrari’s bestaan ;)

    Login om te reageren
  35. Davidov zegt

    18 mei 2008 om 21:51

    @ Klassiekerrally & chefke:

    Noem het dan toekomstige klassieker.

    Login om te reageren
  36. Miguel zegt

    18 mei 2008 om 21:58

    Ik ken iemand met een SVR, heb al eens mogen meerijden!
    Echt geschift, die acceleratie!!
    deze: http://www.lambocars.com/hr/event/spa046.htm

    Login om te reageren
  37. Savipe zegt

    18 mei 2008 om 21:59

    heb ooit de eer gehad met een mee te rijden
    echt hemelse wagen

    Login om te reageren
  38. Klassiekerrally zegt

    18 mei 2008 om 22:01

    @ Davidov: nee. ;)

    Je verwart oldtimers met klassiekers.
    Voorbeeld: Een spiksplinternieuwe Ferrari Enzo is een klassieker. Al is de lak nog niet eens droog! Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een Lambo LP640 of Reventon. Sommige auto’s hebben dat gewoon. Die hoeven niet eerst youngtimer te worden of zo.
    Heeft alles met ‘pedigree’, stamboom etcetera dus, te maken.

    Sommige auto’s moeten ‘rijpen’ voor ze de klassiekerstatus bereiken, andere auto’s kunnen rijpen tot ze beginnen te stinken, maar zullen nooit een klassieker worden. Ze raken in de vergetelheid. Soms maar goed ook: Wanneer heb jij bijvoorbeeld voor het laatst een Talbot Tagora gezien? ;)

    Login om te reageren
  39. bob zegt

    18 mei 2008 om 23:58

    Maar Talbot heeft echter wel ander autos gemaakt die klassiekers worden .. de Murena en de Rancho.

    Login om te reageren
  40. Ben zegt

    19 mei 2008 om 07:48

    Hmm.. 16 jaar in productie geweest, van 1990 tot 2001..?
    -Edit: Doe eens goed lezen-

    Login om te reageren
  41. IlCuoreSportivo zegt

    19 mei 2008 om 08:42

    Wat zonde toch dat audi in het spel is gekomen. Het was zo een fantastisch merk, enig in de wereld. Nu is het gewoon de twaalfde in het dozijn (gaillardo) te soft.

    Login om te reageren
  42. FVL.Ugur zegt

    19 mei 2008 om 09:49

    De GTR is mijn lievelings zo vet gewoon.. dikke geluid heeft dat ding.. gezien in duitsland.. hij ziet er echt superbreed uit..

    Login om te reageren
  43. Baztrd zegt

    19 mei 2008 om 11:52

    Graag een gifgroene GTR en een gele of paarse roadster, dan mag sinterklaas mij dit jaar overslaan :D

    Login om te reageren
  44. Baztrd zegt

    19 mei 2008 om 11:57

    oeh, die 6.0 vt is ook wel erg vet in het oranje… nou vooruit, die er ook maar bij dan ;)

    Die Cizetta’s zijn wel grappig, kwam ze voor het eerst tegen in Gran Turismo 4, moest meteen denken aan een Testarossa die wel erg opgewonden werd bij het zien van een loopse Diablo…

    Login om te reageren
  45. Scuderia zegt

    19 mei 2008 om 15:13

    Één van de mooiste auto’s ooit gemaakt!

    Login om te reageren
  46. Sjoerd zegt

    19 mei 2008 om 15:33

    “De laatste versie van de Diablo werden gedaan door de nieuwe eigenaar Audi die Lamborghini in 1998 overgenomen had.”

    Heb ik nu teveel RedBull op of klopt dit gewoon niet?

    De versie = ev
    werden gedaan = mv??

    Login om te reageren
  47. G zegt

    19 mei 2008 om 16:56

    staat er 1 bij hessing te koop zag ik vrijdag

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North