• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Lancia Gamma Coupé

Auteur: larssb, gepost 17 oktober 2015 om 18:00 – 36 Reacties

Afbeelding Klassieker: Lancia Gamma CoupéAfbeelding Klassieker: Lancia Gamma CoupéAfbeelding Klassieker: Lancia Gamma CoupéAfbeelding Klassieker: Lancia Gamma CoupéAfbeelding Klassieker: Lancia Gamma CoupéAfbeelding Klassieker: Lancia Gamma CoupéAfbeelding Klassieker: Lancia Gamma CoupéAfbeelding Klassieker: Lancia Gamma Coupé

Klassieker: Lancia Gamma Coupé
Niets was makkelijker dan verliefd op haar worden. Dat gebeurde dan ook en op het moment dat je willoos voor haar looks en charmes viel, had ze je ook meteen volledig in haar greep. Deze Italiaanse schone eiste al je aandacht, geduld en zuurverdiende centjes op. Die heerlijke, dekselse Lancia Gamma Coupé.

In 1977 kwam deze coupévariant uit van de een jaar ervoor geïntroduceerde Lancia Gamma berlina. Aldo Brovarone ontwierp onder de vlag van Pininfarina de beide topmodellen, maar ze deelden alleen hun naam, grill, koplampen en richtingaanwijzers. Buiten die onderdelen waren het 2 totaal verschillende auto’s, ieder met een eigen aanhang. Wat ze wel weer deelden was het feit dat dit het laatste door Lancia zelf ontworpen model was voordat Fiat er de lakens kwam uitdelen en een inmiddels in de vergetelheid geraakt woord met dikke letters op de flipover in de kantine kalkte: qualità. Het zou vervolgens toch wel even duren voordat iedereen zich de betekenis daarvan weer herinnerde en het ook nog wilde leveren.

Het laatste zelfstandige topmodel van een beroemde en oude autofabrikant deed vermoeden dat dit wel eens hun meest doorontwikkelde en uitgerijpte pièce de résistance had kunnen betekenen, een huzarenstukje. Dat was niet zo. De styling was prachtig, iedereen was lovend over zijn rijeigenschappen en het veercomfort, maar de eerste serie motoren was ronduit bagger. Miserabile. Op zich was het een prachtig ontwerp van De Virgilio: een uitzonderlijk soepele 2.5 liter viercilinder boxermotor, goed voor 140 PK. Door zijn lage bouw bovendien bijzonder geschikt voor zo’n slanke coupé. In een segment waar 6 cilinders destijds domineerden was het ook best gedurfd om met zo’n enorme viercilinder te komen, een van de grootsten in zijn tijd. Maar die lol bleek van korte duur. Net als je goede humeur.

Veel te vaak bereikte je tegelijkertijd met dat pareltje onder de motorkap het kookpunt en stond je je Gamma Coupé uit te schelden als deze er weer eens oververhit maar schitterend de brui aan gaf. Helemaal uit je panty ging je als de nokkenasaangedreven V-snaar van de stuurbekrachtigingspomp brak, of erger nog, de nokkenas zelfs verdraaide en zo een enorme motorschade veroorzaakte. Als die nokkenas überhaupt al niet versleten was natuurlijk. Die verouderde namelijk ongewoon snel, als in een vorm van nokkenasprogreria. Dat was natuurlijk allemaal erg slecht voor je gemoed, vertrouwen en spaar- dan wel huishoudgeld. Maar je bleef van haar houden, en de lokale Lancia garage ook heel veel van jou.

Die laatste relatie werd een stuk minder innig met de komst van de faceliftversie FL, in 1980. Op tal van punten werden verbeteringen doorgevoerd, maar de styling bleef nagenoeg ongewijzigd. Die was van een tijdloze schoonheid en moeilijk te verbeteren en precies dat kon je van de die dikke boxer voorin weer niet zeggen. De Weber carburateurs werden vervangen door Bosch L-Jetronic brandstofinjectie. Dat scheelde al een flinke slok op een borrel in het verbruik bij gelijkblijvende prestaties: een top van 200 km/u en nu de boel heel bleef duurde de sprint naar de 100 nog maar een kleine 10 seconden, in plaats van een week of 3 voor een revisie. Ook de andere pijnpunten van de eerste serie viercilinders werden aangepakt en de problemen ermee opgelost. Maar zoals de geschiedenis al zo vaak had laten zien: het kwaad was al geschied. De Gamma 1 had in korte tijd een beroerde reputatie opgebouwd en zadelde de gefacelifte serie op met deze beladen erfenis. Succes.

Dat bleef dan ook uit. Ondanks de sterk verbeterde kwaliteit van de gefacelifte FL werden er van de Gamma Coupé niet meer dan een kleine 6800 stuks verkocht, serie 1 inbegrepen. In zijn laatste productiejaar, we schrijven 1984, liepen er nog slechts 33 van de band in Turijn. Die 6800 stuks waren overigens niet alleen 2.5 liter versies, in Italië was ook een 2.0 liter leverbaar. Dat was belastingtechnisch aantrekkelijker: de wegenbelasting voor auto’s met een motorinhoud van meer dan 2 liter liep fors op in het toenmalige stelsel. Zo kon je alvast wat sparen voor nieuwe nokkenassen of voor het faceliftmodel. Want ze bleef prachtig.

Ondanks dat lieten de meesten de Gamma links liggen, uit angst voor een langdurige en kostbare affaire met de garage. Bovendien was er bij de concurrentie genoeg te beleven met vaak 2 cilinders meer voor hetzelfde geld, of zelfs minder. Het maakt de Gamma Coupé tot een exclusieve verschijning, zeker vandaag de dag. Maar zorg dan wel dat je een latere serie vindt, of een grondig gerestaureerd exemplaar als het de 1e serie betreft. Zodat je een langdurige relatie kunt beginnen met zo’n verleidelijke Belladonna en niet voortdurend loopt te kwakkelen met Kortjakje. Tenzij je alleen op zondag rijdt natuurlijk.

Ook interessant!

  • Officieel: BMW 4 Serie Gran Coupé
  • BMW 8-serie en M8 facelift is verrassend
    BMW 8 Serie en M8 facelift is verrassend
  • Prijzen 4 Serie
    Prijzen 4 Serie Gran Coupé bekend, plus een hoop meer!
  • BMW 4-Serie Gran Coupe komt er eindelijk in de versie die je wil

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, Klassiekers, Lancia

Vorig bericht: « Zo ziet de eerste McLaren 675LT van MSO eruit
Volgend bericht: De Mazda RX-9 wordt een wankelmonster met 450 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. sanderm3 zegt

    17 oktober 2015 om 18:08

    Mooie stijlvolle coupe blijft dit toch. Ik zal er alleen nooit 1 kopen..

    Login om te reageren
  2. spidermann zegt

    17 oktober 2015 om 18:09

    Bellissimo idd, maar bij BMW kreeg je destijds ook begeerlijke auto’s met L6 zonder zoveel potentiele mankementen *snik*.

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      17 oktober 2015 om 20:08

      @spidermann: tja als het bij “potentiële mankementen” zou blijven ………….. Jeugd liefde de Fulvia en deze Gamma ………. nog voor het Alfa-virus toesloeg. De eenvoudige vorm, hele dunne raamstijlen, de zeldzaamheid (dat had een reden) …. mooi!!!

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        18 oktober 2015 om 10:16

        @SpiderIV:
        Elegant, charmant, niet blufferig – chique, oud geld een wagen voor echte kenners dus !

        Login om te reageren
  3. scottishcarspotter2000 zegt

    17 oktober 2015 om 18:12

    Heel mooi, heeft wel iets weg van de Ferrari 400/412. Ik zou er nog wel eens eentje op willen knappen, leuk vaderzoonproject (over 30 jaar ofzo)

    Login om te reageren
  4. T16 zegt

    17 oktober 2015 om 18:20

    Meest ondergewaardeerde automerk uit Italië. Liefde voor techniek i.p.v. winstmaximalisatie.
    Kon amper meekomen toen hoge aantallen geproduceerd en verkocht werden. Toen ze eindelijk volgens een hoge standaard waren geautomatiseerd werden ze door het veel grotere FIAT overgenomen. Mismanagement volgde.
    Kapot gemanaged door FIAT dat veel geld in het noodlijdende Alfa Romeo kieperde. Zonde maar het is niet anders.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 oktober 2015 om 18:49

      @T16:

      Nope .. FIAT is het meest ondergewaardeerde automerk van Italië ..
      Lancia op een nette tweede plek ..

      En dan heeeeel ver daar achter de rest ..

      Login om te reageren
  5. Jimmie zegt

    17 oktober 2015 om 18:27

    De Lancia Beta in al zijn vormen is stiekem de laatste pièce de résistance. Ver vooruit strevende techniek met een prima betrouwbaarheid.

    Alleen het roestduiveltje in de eerste serie zorgde voor een slechte reputatie. De latere modellen en opvolger Lancia Thema waren daardoor uitstekend beschermd tegen roest.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      17 oktober 2015 om 18:37

      @Jimmie: hallo maar gamma is niet beta!

      Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    17 oktober 2015 om 18:46

    Ben er ook ingetrapt ..
    Had ooit wat geld en ruimte teveel ..

    Deze auto is in tegen stelling tot de 77er Jaguar xjc en de 56er cadillac coupe wel ECHT mijn ding ..

    Onhandig moeilijke laatste ECHTE lancia ..
    Leek wel of ze wisten dat ze naar de kloten gingen om met deze auto de mensheid nog effe te tarten ..
    Krijg al koppijn als ik aan dat ding denk ..
    Zal er waarschijnlijk nooit mee gaan rijden ..

    Echt een auto naar mijn hart dus ..

    Login om te reageren
  7. KEV9 zegt

    17 oktober 2015 om 18:47

    Alleen zo jammer dat je bij elke tankbeurt ook de carrosserie moest vervangen, die was in de tussentijd alweer hopeloos doorgeroest.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 oktober 2015 om 18:52

      @Soulmaster:

      Peugeot 504 coupe was een veeeeeel betere deal ..

      Login om te reageren
      • spidermann zegt

        17 oktober 2015 om 19:40

        @lincoln: ja graag met de PRA 2.7 V6

        Login om te reageren
        • thefuelofsatan zegt

          17 oktober 2015 om 21:11

          @spidermann: PRA? Of bedoel je PRV?

          Login om te reageren
          • spidermann zegt

            18 oktober 2015 om 07:32

            @thefuelofsatan: you right

            Login om te reageren
  8. hfdude zegt

    17 oktober 2015 om 19:52

    Mis m’n Fulvia 1.3 coupe…?

    Login om te reageren
  9. bentley1969 zegt

    17 oktober 2015 om 20:01

    Voor een Lancia Gamma (berlina of coupé) moet je daar zijn…
    http://www.martinwillems.nl/

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      17 oktober 2015 om 20:16

      @bentley1969: Werkzaam bij neem ik aan?

      Login om te reageren
      • bentley1969 zegt

        17 oktober 2015 om 21:26

        @clarkson: Nee, kijk wel eens op zijn/hun site.
        Lancia (de oudere) heeft (hebben) wel iets!

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      18 oktober 2015 om 00:14

      @bentley1969: heb de website eens bekeken; die Gamma’s kosten echt geen drol… Maar ja, als je leest hoe die auto destijds “presteerde” dan is een “goed” exemplaar misschien niet een-twee-drie gevonden.

      @larssb: prachtig stukje automotive proza weer.

      Login om te reageren
  10. ej20g zegt

    17 oktober 2015 om 20:20

    Kortom: een slechte auto die, naar mijn mening, niet eens erg mooi is? Niet bepaald een klassieker naar mijn idee.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    17 oktober 2015 om 20:32

    Een echte schoonheid is het in elk geval niet.

    Login om te reageren
  12. turgut100 zegt

    17 oktober 2015 om 20:35

    Prachtige wagen met schitterend interieur. En de Berlina vind ik eigenlijk nog mooier

    Login om te reageren
  13. Rob zegt

    17 oktober 2015 om 20:36

    Mooie wagen hoor. Maar de nóg iets strakkere FIAT 130 coupe is nóg iets fraaier ;-)
    http://www.carros.nl/classics/42083-fiat-130-coupe-1974-alles-anders
    https://www.youtube.com/watch?v=fmDSjWXhKyg

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 oktober 2015 om 21:23

      @Rob:

      Tevens de minst fotogenieke auto ever ..
      Die moet je in het echt zien om op waarde te schatten ..
      Zijn trouwens ook een flinke tik duurder ..

      Kunnen we in de overtreffende trap meteen door naar de Longchamp ..

      Login om te reageren
  14. live4life zegt

    17 oktober 2015 om 22:01

    Met alle respect, er zijn genoeg lancias die ik schitterend vind, maar met dit ontwerp kan ik dus echt helemaal niks. En dan druk ik me nog heel voorzichtig uit…

    Login om te reageren
  15. alfablog zegt

    17 oktober 2015 om 22:18

    Opeens snap ik de proporties van de Kappa Coupé.

    Gamma is wel onovertroffen sierlijk, de Kappa meer barok voluptueus.

    Login om te reageren
  16. LaLancia zegt

    17 oktober 2015 om 22:39

    Jammer dat een relatief kleine periode van slechtere/onbetrouwbaardere modellen het merk de das om hebben gedaan. Lancia heeft juist altijd voor kwaliteit gestaan. Vind het nog altijd een schitterende auto, al gaat mijn voorkeur tóch naar de 130.

    Login om te reageren
  17. inmunich zegt

    17 oktober 2015 om 23:19

    Ik heb een zwak voor zowel deze Gamma, maar ook de eerder genoemde Fiat130 Coupe, of bijvoorbeeld Peugeot 604. Die hoekige jaren 70/80 styling vind ik op de een of andere manier erg mooi.

    Login om te reageren
  18. silver zegt

    18 oktober 2015 om 00:13

    Weer een schitterend stukje proza larssb!! Was Lancia er nog maar als zelfstandig automerk…

    Login om te reageren
  19. gamma81 zegt

    18 oktober 2015 om 01:39

    Heb er 1 gehad, maar dat verraad mijn naam al, weliswaar de Berlina FL i.e. Helaas had ik in dezelfde tijd een K*t boekenwinkel beginnend met een B met een rood logo, dus veel te weinig tijd om te onderhouden en genieten;

    Maar wat een heerlijke auto. Wegligging, comfort, soepelheid van de 2.5 boxer. Prachtige details zoals de ruit in de achterklep, voor extra zicht bij het achteruit rijden, met louvres ervoor, die je kon opklappen om het schoon te maken, tankdop weggewerkt in c stijl etc.

    Ben het met @turgut100 eens dat Berlina uiteindelijk toch mooier is.

    Login om te reageren
  20. roppp zegt

    18 oktober 2015 om 02:43

    Wij gingen eind jaren 70, begin jaren 80 altijd naar Italië op vakantie. De EU Was toen nog niet zo ver. De parkeerplaatsen stonden enkel vol met Fiat’s, Alfa’s, Autobianci’s en Lancia’s. Op de camping naast ons parkeerde de eigenaar daarvan zijn zwarte Gamma coupé altijd naast het podium. Wat een schitterende wagen. In Nederland werd bij de lokale Fiat/Lancia-dealer wel duidelijk gemaakt dat de Gamma alleen was om naar te kijken, want rijden deed ie eigenlijk niet…..

    Login om te reageren
  21. toyotafortuner zegt

    18 oktober 2015 om 06:57

    Altijd heerlijk zo’n 80s hoekige coupe.

    Heerlijk stukkie weer @larssb

    Login om te reageren
  22. gtdave zegt

    18 oktober 2015 om 07:06

    Dat zeg ik, Gamma

    Login om te reageren
  23. desjonnies zegt

    18 oktober 2015 om 10:27

    Tsja.
    wordt je stil van.
    Zo simpel elegant en chique.
    Is mijn ding wel 100 %
    En een 2.5 liter Subaru Boxer is nooit ver weg, maar de problemen zijn dan opgelost!
    Is zo’n wagen die je de OTO noemt,

    Ik zit net te denken, die merken had je vroeger, zoals de buurvrouw haar SD1 Rover Vandenplas die nu te koop staat, gisteren hem uit de garage gereden, is ook zo’n aparte wagen.
    En iemand noemde de 504 Coupe en de 604.
    Ook van die karren.

    Volgens mij zijn we qua merken armer geworden met al die brallerige Duitse dingen die de boventoon voeren en waar ik eigenlijk geen reet aan vind.

    Dit soort wagens zijn mijn ding, eigenzinnig, anders, veel meer individueel en chique.

    Eigenlijk ben ik vreemd, ik houd van het super overdrevene zoals op mijn Impreza STI, zwaar over de top met een vleugel op de achterklep die van een F16 is gejat, of de charme van mijn 159 en het geniale ‘de idee’ van de eerste Twingo.

    Ik ben niet meer te redden.

    En die 3500 Vandenplas Rover, heeft nog geen honderdduizend kilometers achter zijn hoeven en zoekt een nieuwe baas die hem wil vertroetelen.

    @larssb je weet altijd weer wat los tem aken en je keuzes vind ik ontzettend leuk !

    Login om te reageren
  24. thierryvth zegt

    18 oktober 2015 om 11:53

    Mijn ma had in die tijd een E12 m535i en mijn pa een gamma 2500ie, die gamma was op bochtige wegen veel sneller, wat een auto was dat die gamma., ongevenaarde wegligging. Helaas werd het dashboard ooit gesloot met het jatten van de radio, mijn ouwe was not amused na mijn avondje stappen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North