• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Mazda RX-9 wordt een wankelmonster met 450 pk

Auteur: ricardo, gepost 18 oktober 2015 om 10:08 – 65 Reacties

De Mazda RX-9 wordt een wankelmonster met 450 pk


Hoe zeg je ‘f#ck yeah’ eigenlijk in het Japans?

Mazda is hard op weg één van de favorieten van 2015 te worden. Na de nieuwe MX-5 staat er namelijk nog een rijdersauto op stapel: de RX-9, waarvan het merk onlangs een eerste teaser verspreide. Alle ingrediënten voor deze opvolger van de RX-7 lijken te kloppen. Achterwielaandrijving, coupélijnen, KODO-designtaal.

Daar kunnen we nu, op gezag van de insiders bij Motoring, aan toevoegen dat het merk van plan is om de motorruimte te vullen met een rotatiemotor. Twee rotors, twee keer 800 cc, aangevuld met een deels elektrisch aangedreven turbo. Bij lage toeren wordt de turbo op gang gebracht met elektriciteit, afkomstig uit een condensator, waarna de uitlaatgassen het bij hoge toeren overnemen. Het zou een vermogen van 450 pk moeten opleveren. Niet slecht, voor 1.6 liter motorinhoud.

Of de Mazda RX-9 eruit komt te zien zoals bovenstaande shop uit een Japans autoblaadje, en of de specs van de motor kloppen, horen we op de Tokyo Motorshow eind deze maand.

Ook interessant!

  • Puntgave Mazda RX-7 op Marktplaats is heerlijk retro
  • Mag de Mazda RX-Vision er ook komen met 'gewone' motor?
  • Mazda stelt toch de rotatiemotor weer uit
  • Mazda RX-7: de volgende onbetaalbare Japanner

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, rx-9, tokyo-2015, wankelmotor

Vorig bericht: « Klassieker: Lancia Gamma Coupé
Volgend bericht: Kinderhaat: Frans echtpaar wil dochter Mini Cooper noemen »

Lees Interacties

Reacties

  1. rovadepo zegt

    18 oktober 2015 om 10:11

    Als ze de auto half zo mooi maken als op de foto… Laat maar komen!

    Login om te reageren
  2. Traxxas zegt

    18 oktober 2015 om 10:12

    Wat wordt dit een gave auto en al helemaal als er een wankelmotor in komt! Mazda is fantastisch bezig de laatste tijd.

    Login om te reageren
    • mcstradale8 zegt

      18 oktober 2015 om 10:23

      @Traxxas: inderdaad, ze maken echt prachtige, goed rijdende auto’s! Laat maar komen die rx9

      Login om te reageren
  3. alfaitak zegt

    18 oktober 2015 om 10:13

    Laat maar komen!

    Login om te reageren
  4. p0wn3d zegt

    18 oktober 2015 om 10:13

    Éindelijk, geen milieu compromis voor een opvolger van een icoon.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      18 oktober 2015 om 10:57

      @p0wn3d: ik zou de post nog maar eens goed lezen ;-). Tenzij je de ‘i-ELOOP’ geen compromis vindt natuurlijk….

      Login om te reageren
      • p0wn3d zegt

        18 oktober 2015 om 11:11

        @pomoek: Het is en blijft een wankelmotor, zoals het hoort. Dat de turbo elektronisch ondersteunt worden, is alleen maar goed. Meer vermogen!

        Login om te reageren
  5. bartwitte zegt

    18 oktober 2015 om 10:14

    ええ性交
    Of
    E e seikō

    Echt respect voor Mazda dat ze lekker door gaan met de wankel!!

    Login om te reageren
    • derx zegt

      18 oktober 2015 om 10:25

      @bartwitte: Ik dacht dat het meer Fok juuu was :)

      Als ie ook maar een beetje op het plaatje lijkt icm met die 450pk wankel… droool…
      Zeker slim om de turbo alvast elektrisch op te spoelen met ipv een accu een condensator. Misschien dat ze er zelfs een kleine elektromotor aanhangen voor te ondersteunen bij de acceleratie. Zou helemaal mooi zijn.

      Login om te reageren
    • sanderm3 zegt

      18 oktober 2015 om 13:48

      @bartwitte: dan heb ik een “f×ck yeah” horloge om…..

      Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    18 oktober 2015 om 10:20

    Lijkt wel een Aston Martin zo en dat is heel positief! Mazda stormt echt mijn lijst met favoriete automerken binnen. Die schitterende 6, de guitige mx-5 en nu dit. Kan niet beter.

    Login om te reageren
    • dutchcourage86 zegt

      18 oktober 2015 om 11:06

      @berlinetta: Ik dacht meteen aan de Jaguar XK. Helemaal geen verkeerde auto!

      Login om te reageren
  7. jordy14 zegt

    18 oktober 2015 om 10:24

    Fking vet! Mazda maakt sws wel mooie auto’s de laatste tijd

    Login om te reageren
  8. jandemercedesman zegt

    18 oktober 2015 om 10:27

    Braaaaaappppppp

    Login om te reageren
  9. rhellema zegt

    18 oktober 2015 om 10:29

    Ik zie hier de lijnen van de Ferrari 456GT in en dat is voor de volle 100% een compliment. Wat een prachtige wagen zeg, laat maar komen die orkaan met 450 paarden.

    Login om te reageren
  10. Corrado16v zegt

    18 oktober 2015 om 10:31

    Ooh Yes! Ik sta er van te wankelen op m’n voeten!

    Login om te reageren
  11. stanny zegt

    18 oktober 2015 om 10:37

    Liever 350 pk, dan is de prijs hopelijk ook lager. Ziet er wel goed uit.

    Login om te reageren
  12. jeffreyderuiter zegt

    18 oktober 2015 om 10:38

    Gewoon in het jasje van de RX7 FD maken <3

    Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    18 oktober 2015 om 10:39

    Geweldig nieuws om de luie, uitrustzondag mee te beginnen!

    Login om te reageren
  14. autoblaag zegt

    18 oktober 2015 om 10:40

    Kicken! Ben benieuwd naar die elektrische turbo. Lekker bezig die lefgozers van Mazda ?

    Login om te reageren
  15. fasteddie zegt

    18 oktober 2015 om 10:49

    Helemaal goed!!! Wankelmotoren zijn technisch gezien ook veel betere motoren dan de Otto motoren … Echter wordt er niet op grote schaal ontwikkeld… Beetje het video2000 en VHS verhaal…. Maar tof dat Mazda met wankelmotoren door blijft gaan. Vette kar!

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      18 oktober 2015 om 15:18

      @fasteddie: waarom zijn al de rx8 blokken dan met 100k allemaal vervangen?

      Login om te reageren
      • airisforballoons zegt

        18 oktober 2015 om 16:27

        @rolov: Ik denk niet dat die doelt op de kwaliteit van de motor. Maar meer het basis idee van een wankelmotor.

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          18 oktober 2015 om 16:38

          @airisforballoons: nee hij zegt echt technisch.

          Login om te reageren
          • rossi46audi zegt

            18 oktober 2015 om 18:00

            @rolov: klopt. Dingen zijn technisch een ramp. Zuipen olie als een tfsi en draaien snel stuk.

            Login om te reageren
            • begbers zegt

              18 oktober 2015 om 22:14

              @rossi46audi: Met technisch beter, bedoeld ie dat de wankelmotor veel meer rendement heeft dan een ottomotor. Een wankel haalt 200pk uit een 1.3 zonder turbo. Oftewel meer vermogen uit een kleine cilinderinhoud. Hopelijk is de aankomende nieuwe wankel goed doorontwikkeld en niet zo onbetrouwbaar en onderhouds gevoelig.

              Login om te reageren
              • rossi46audi zegt

                19 oktober 2015 om 06:13

                @begbers: ja klopt. Komt puur omdat er vergeleken een otto motor veel minder draaiende delen zijn. Daarom een hoger toerental en hoger redement.

            • G-Ammo zegt

              19 oktober 2015 om 12:24

              @rossi46audi: Zie mijn reactie op schellekens006 :) Niet zomaar dingen roepen.

              Login om te reageren
              • rossi46audi zegt

                19 oktober 2015 om 13:27

                @G-Ammo: speak for yourself. Het is mooi spul maar troep. Uitzonderingen daargelaten omdat er soms wel mensen ernaar om kijken. Maar een normale motor kan prima met een beurtje om de 15000 en zijn in het algemeen niet zo breekbaar als een wankelmotor.

              • G-Ammo zegt

                19 oktober 2015 om 13:43

                @rossi46audi: Dan klopt je uitspraak niet dat het troep is. Zoals je zelf zegt, als mensen er wel naar om kijken. Jij maakt de afweging dat het ”troep” is, omdat jij alleen die mensen hoort die brullen dat ze ”weer” moeten swappen. Maar dat zijn die mensen die er niet mee om kunnen gaan.

              • fasteddie zegt

                19 oktober 2015 om 16:23

                @Rolov @G-Ammo @rossi46audi: Toch nog maar even reageren :-) De wankelmotor heeft in de basis geen vernietiging van kinetische energie want “de zuigers” draaien rond. De zuigers van een ottomotor gaan op en neer en heb je dus te maken met versnelling en afremming van de zuigers. Dat is verloren energie en het duurt ook 4 omwentelingen voor 1 cyclus (ontbranding). Daarom dus in technisch, en natuurkundig opzicht is de wankelmotor een betere motor. (tenminste, dat is mijn mening :-))

                Het olie verbruik en de onderhoudsgevoeligheid ben ik met je eens. Echter, dit komt ook omdat er niet veel ontwikkeld wordt. Alleen mazda doet het terwijl alle andere autofabrikanten (wereldwijd) ontwikkelen aan de Otto motor. Ook daar weer de verwijzing naar video2000 en VHS :-) want VHS was eerder en al omarmd en video2000 kwam veel later, zeg maar te laat, maar was wel het betere product :-)

                Bottom line, als alle fabrikanten nou de wankelmotor gaan ontwikkelen kan het best wel goed komen met die motor…. maar dat zal dus niet gebeuren helaas.

                Ik kan me niet herinneren dat autoblog een artikel heeft gemaakt over de werking van een otto en wankelmotor maar wellicht een keer leuk als technische uitleg. Anders kan je youtube ook wel raadplegen.

              • rossi46audi zegt

                19 oktober 2015 om 17:34

                @fasteddie: en auto union(voorloper van audi) heeft het uitgevonden. Later verkocht aan mazda omdat ze geen brood zagen in een verdere ontwikkeling. Mazda gelukkig wel want ondanks al het gedonder is het wel donders mooi spul

  16. elias zegt

    18 oktober 2015 om 10:51

    Dat word een fantastische tweekamp met de M4

    Login om te reageren
  17. stijnn zegt

    18 oktober 2015 om 10:57

    Prachtige teaser. Lijkt nu al veel mooier dan de hedendaagse Ferrari’s

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      18 oktober 2015 om 11:02

      @stijnn:
      Maar dat is ook niet zo heel ingewikkeld….
      Zelfs Kia kan tegenwoordig mooiere sportwagens ontwerpen:
      http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurzen/Geneve_2014/Kia_GT4_Stinger_Concept/Kia-GT4-Stinger-7028.jpg

      Login om te reageren
  18. str8six zegt

    18 oktober 2015 om 10:57

    Tjonge wat een gave bak gaat dit worden! Cool ook dat je duidelijk de RX-7 invloeden in de achterlichten kan zien.

    Login om te reageren
  19. rob5nismo zegt

    18 oktober 2015 om 11:03

    Was dat niet un fakka?
    Wat een dikke bak zeg

    Login om te reageren
  20. potjak zegt

    18 oktober 2015 om 11:04

    Mooie impressie, altijd al een zwak voor sportief Japans spul gehad. Heel benieuwd naar de productieversie.

    Login om te reageren
  21. moveyourmind zegt

    18 oktober 2015 om 11:22

    Wat een gave machine!!!

    De Honda NSX uit de 90’s krijgt eindelijk een waardig opvolger, alleen jammer voor Honda dat Mazda er met de eer vandoor gaat…

    Als ik ome Sergio was zou ik haast maken met een samenwerkingsverband met Mazda. Zouden nog eens mooie Italiaanse auto’s uit voort kunnen komen…

    Login om te reageren
  22. trustmeiamanengineer zegt

    18 oktober 2015 om 11:47

    Heerlijk. Zit er sterk aan te denken om als volgende auto een Mazda 3 of zelfs CX3 te kiezen, omdat Mazda nu doet wat Alfa Romeo 5 jaar geleden al had moeten doen. Over 10 jaar een tweedehands RX-9 erbij zal dan niet misstaan!

    Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      18 oktober 2015 om 12:29

      @trustmeiamanengineer:
      Beste AB comment in tijden. Hulde! Dit getuigt van inzicht in de wereld van auto’s. Mazda laat de Italianen zien hoe het moet, zelfs qua design. Ik rijd veel in Mazda’s en kan beamen dat ze ook echt voortreffelijk rijden. Let u even op, ome Sergio?

      Login om te reageren
  23. philipf zegt

    18 oktober 2015 om 11:57

    Wat een gave bak gaat dat worden!

    Login om te reageren
  24. gtwillem zegt

    18 oktober 2015 om 12:16

    Mooie opvolger van de Cosmo/FD3S! Mazda is sowieso goed bezig (op de IAA was het het enige merk met een goed ontworpen Cross-overs).

    En ook toen ik naar de rest van de stand keek: alleen maar knappe auto’s. Ik dacht toen echt: “I Like All Dit…!”

    Symphatiek en eigenzinnig merk, wie had dat gedacht!

    Login om te reageren
  25. opgooier zegt

    18 oktober 2015 om 12:18

    Gaaf ding, al mogen de velgen wel een duimpje groter…

    Login om te reageren
  26. pagani86 zegt

    18 oktober 2015 om 12:21

    Krijg bijna tranen in me ogen van blijdschap. Eindelijk weer een rotary coupé met performance en sexy looks.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      19 oktober 2015 om 18:50

      @pagani86: die andere zagen er toch ook niet slecht uit? Rx7 was prachtig en rx8 ook

      Login om te reageren
      • pagani86 zegt

        19 oktober 2015 om 20:11

        @rolov: absoluut! Maar de RX-7 is niet te krijgen of betalen in lhd. De RX-8 Heb ik naar gekeken als daily drive maar de kosten liggen voor mij te hoog helaas. En de power ontbreekt helaas… En juist daarom ben ik blij dat er nu een rotary engine komt van deze tijd die snel en economische meer van deze tijd is.

        Login om te reageren
  27. Arnoud zegt

    18 oktober 2015 om 12:23

    Banzai!

    Login om te reageren
  28. Dutchdriftking zegt

    18 oktober 2015 om 12:23

    Laat maar komen. Ze zijn super goed bezig bij Mazda!

    Login om te reageren
  29. piemus zegt

    18 oktober 2015 om 13:26

    Dikke bm…. Ow volgens mij zit ik verkeerd

    Login om te reageren
  30. stationcar zegt

    18 oktober 2015 om 13:30

    Niets dan hulde voor Mazda, absoluut, ze zijn lekker eigenwijs en durven dingen die geen enkele andere fabrikant durft. Respect, zeer veel respect. Het zijn zeker weten autoliefhebbers daar, zij weten nog wat ‘freude am fahren’ werkelijk betekent.

    Login om te reageren
  31. Stylez zegt

    18 oktober 2015 om 16:17

    Toch blijf ik het apart vinden dat relatief weinig mensen voor een Mazda kiezen ipv bijvoorbeeld een Renault of Opel.
    Geweldige prijs/kwaliteit en de huidige designs zijn gewoon prachtig. Vooral de nieuwe 6 is voor mij een van de mooiste “betaalbare” auto’s die er te kiezen zijn.

    Login om te reageren
  32. boltiev6 zegt

    18 oktober 2015 om 18:02

    Ik heb moeite te bekennen dat ik een Mazda mooi vind. Nu dan: Wat een vette bak zeg, erg mooi, waauuuw

    Login om te reageren
  33. michielp zegt

    18 oktober 2015 om 18:21

    Please laat dit betaalbaar blijven! Wat een droomauto. Echt waanzinnig!!! *begint met sparen*

    Login om te reageren
  34. kilum zegt

    18 oktober 2015 om 18:42

    Ik vermoed dat het tussen de 70K en 90K euro’s op de markt zal komen in Nederland. Wankel 1.6 is vermoedelijk niet een al te CO2 vriendelijke motor.

    Maar laten we hopen dat ik ongelijk heb en je dit straks voor zo’n 30k a 40k euro’s kan kopen. :-)

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      18 oktober 2015 om 20:21

      @kilum: Daar hebben ze bij onze oosterburen vast wel een oplossing voor!

      Login om te reageren
  35. RazorHead zegt

    18 oktober 2015 om 18:43

    Lekker! Hopelijk wordt het geen vette koe zoals de M2.

    Login om te reageren
  36. schellekens006 zegt

    18 oktober 2015 om 18:52

    Wankel motor man kijk eens hoe lang de motor van een rx8 meegaat 100.000km en dan moet er een nieuwe in. Grootste rommel die er is…niet waar?Verdiep je er maar eens in dan.

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      19 oktober 2015 om 12:22

      @schellekens006: Weer iemand die alleen zich laat informeren met mensen die een wankel kopen, maar er niet mee om kunnen gaan.

      Nogmaals:

      Een wankel motor is goed te rijden, en dagelijks ook. Het vergt gewoon 2 tot 5x meer onderhoud dan een ”gewone” motor. Is-ie dan slechter? Nee.
      Tijdig olie vervangen (om de paar 1000 km), de auto geregeld blijven rijden. Eerst HEEL GOED warm laten lopen. Liefst ook warm stallen (verwarmde garage, whatever). Allemaal kleine dingen waar de ”gemiddelde” mens geen zin in heeft. Ook het vervangen van de lucht inlaat is vaak fout nummer 1. De ”stock” intake is zo ontworpen dat de rotors goed gekoeld kunnen worden. Verander je dit door een universeel of een intake van K&N / Green etc. Dan zijn de gevolgen (op lange termijn) van dien.

      Conclusie: geen dingen roepen die uit een ”kijk mij een rotary blok hebben, want stoer”-persoon komen ;)

      Login om te reageren
  37. clarkson zegt

    18 oktober 2015 om 19:44

    De autowereld kan wel eens iets nieuws gebruiken. Ben benieuwd!

    Login om te reageren
  38. 3246cm252kw zegt

    18 oktober 2015 om 23:52

    Zou wel mega gaaf zijn als ze weer eens met een echte dikke coupe komen!

    Login om te reageren
  39. mazdarx zegt

    19 oktober 2015 om 08:20

    Ik ben vooral benieuwd hoe ze de wankelmotor deze keer hebben verbeterd! De 13B-MSP Renesis was al een pareltje vanuit technisch oogpunt.

    Login om te reageren
  40. G-Ammo zegt

    19 oktober 2015 om 12:04

    SUGOOOIIII!!!!!!

    Login om te reageren
  41. Esprit_de_Flandre zegt

    19 oktober 2015 om 17:33

    Lelijke shop. Mazda kan dit beter…

    Login om te reageren
  42. mellie zegt

    26 oktober 2015 om 12:44

    Im loving it :) laat 2017 maar komen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North