De Mazda RX-9 wordt een wankelmonster met 450 pk

Auteur: , 65 Reacties

Hoe zeg je 'f#ck yeah' eigenlijk in het Japans?

De Mazda RX-9 wordt een wankelmonster met 450 pk

Mazda is hard op weg één van de favorieten van 2015 te worden. Na de nieuwe MX-5 staat er namelijk nog een rijdersauto op stapel: de RX-9, waarvan het merk onlangs een eerste teaser verspreide. Alle ingrediënten voor deze opvolger van de RX-7 lijken te kloppen. Achterwielaandrijving, coupélijnen, KODO-designtaal.

Daar kunnen we nu, op gezag van de insiders bij Motoring, aan toevoegen dat het merk van plan is om de motorruimte te vullen met een rotatiemotor. Twee rotors, twee keer 800 cc, aangevuld met een deels elektrisch aangedreven turbo. Bij lage toeren wordt de turbo op gang gebracht met elektriciteit, afkomstig uit een condensator, waarna de uitlaatgassen het bij hoge toeren overnemen. Het zou een vermogen van 450 pk moeten opleveren. Niet slecht, voor 1.6 liter motorinhoud.

Of de Mazda RX-9 eruit komt te zien zoals bovenstaande shop uit een Japans autoblaadje, en of de specs van de motor kloppen, horen we op de Tokyo Motorshow eind deze maand.



65 reacties

Als ze de auto half zo mooi maken als op de foto… Laat maar komen!
Wat wordt dit een gave auto en al helemaal als er een wankelmotor in komt! Mazda is fantastisch bezig de laatste tijd.
@Traxxas: inderdaad, ze maken echt prachtige, goed rijdende auto’s! Laat maar komen die rx9
Laat maar komen!
Éindelijk, geen milieu compromis voor een opvolger van een icoon.
@p0wn3d: ik zou de post nog maar eens goed lezen ;-). Tenzij je de ‘i-ELOOP’ geen compromis vindt natuurlijk….
@pomoek: Het is en blijft een wankelmotor, zoals het hoort. Dat de turbo elektronisch ondersteunt worden, is alleen maar goed. Meer vermogen!
ええ性交
Of
E e seikō

Echt respect voor Mazda dat ze lekker door gaan met de wankel!!
@bartwitte: Ik dacht dat het meer Fok juuu was :)

Als ie ook maar een beetje op het plaatje lijkt icm met die 450pk wankel… droool…
Zeker slim om de turbo alvast elektrisch op te spoelen met ipv een accu een condensator. Misschien dat ze er zelfs een kleine elektromotor aanhangen voor te ondersteunen bij de acceleratie. Zou helemaal mooi zijn.
@bartwitte: dan heb ik een “f×ck yeah” horloge om…..
Lijkt wel een Aston Martin zo en dat is heel positief! Mazda stormt echt mijn lijst met favoriete automerken binnen. Die schitterende 6, de guitige mx-5 en nu dit. Kan niet beter.
@berlinetta: Ik dacht meteen aan de Jaguar XK. Helemaal geen verkeerde auto!
Fking vet! Mazda maakt sws wel mooie auto’s de laatste tijd
Braaaaaappppppp
Ik zie hier de lijnen van de Ferrari 456GT in en dat is voor de volle 100% een compliment. Wat een prachtige wagen zeg, laat maar komen die orkaan met 450 paarden.
Ooh Yes! Ik sta er van te wankelen op m’n voeten!
Liever 350 pk, dan is de prijs hopelijk ook lager. Ziet er wel goed uit.
Gewoon in het jasje van de RX7 FD maken <3
Geweldig nieuws om de luie, uitrustzondag mee te beginnen!
Kicken! Ben benieuwd naar die elektrische turbo. Lekker bezig die lefgozers van Mazda 😁
Helemaal goed!!! Wankelmotoren zijn technisch gezien ook veel betere motoren dan de Otto motoren … Echter wordt er niet op grote schaal ontwikkeld… Beetje het video2000 en VHS verhaal…. Maar tof dat Mazda met wankelmotoren door blijft gaan. Vette kar!
@fasteddie: waarom zijn al de rx8 blokken dan met 100k allemaal vervangen?
@rolov: Ik denk niet dat die doelt op de kwaliteit van de motor. Maar meer het basis idee van een wankelmotor.
@airisforballoons: nee hij zegt echt technisch.
@rolov: klopt. Dingen zijn technisch een ramp. Zuipen olie als een tfsi en draaien snel stuk.
@rossi46audi: Met technisch beter, bedoeld ie dat de wankelmotor veel meer rendement heeft dan een ottomotor. Een wankel haalt 200pk uit een 1.3 zonder turbo. Oftewel meer vermogen uit een kleine cilinderinhoud. Hopelijk is de aankomende nieuwe wankel goed doorontwikkeld en niet zo onbetrouwbaar en onderhouds gevoelig.
@begbers: ja klopt. Komt puur omdat er vergeleken een otto motor veel minder draaiende delen zijn. Daarom een hoger toerental en hoger redement.
@rossi46audi: Zie mijn reactie op schellekens006 :) Niet zomaar dingen roepen.
@G-Ammo: speak for yourself. Het is mooi spul maar troep. Uitzonderingen daargelaten omdat er soms wel mensen ernaar om kijken. Maar een normale motor kan prima met een beurtje om de 15000 en zijn in het algemeen niet zo breekbaar als een wankelmotor.
@rossi46audi: Dan klopt je uitspraak niet dat het troep is. Zoals je zelf zegt, als mensen er wel naar om kijken. Jij maakt de afweging dat het ”troep” is, omdat jij alleen die mensen hoort die brullen dat ze ”weer” moeten swappen. Maar dat zijn die mensen die er niet mee om kunnen gaan.
@Rolov @G-Ammo @rossi46audi: Toch nog maar even reageren :-) De wankelmotor heeft in de basis geen vernietiging van kinetische energie want “de zuigers” draaien rond. De zuigers van een ottomotor gaan op en neer en heb je dus te maken met versnelling en afremming van de zuigers. Dat is verloren energie en het duurt ook 4 omwentelingen voor 1 cyclus (ontbranding). Daarom dus in technisch, en natuurkundig opzicht is de wankelmotor een betere motor. (tenminste, dat is mijn mening :-))

Het olie verbruik en de onderhoudsgevoeligheid ben ik met je eens. Echter, dit komt ook omdat er niet veel ontwikkeld wordt. Alleen mazda doet het terwijl alle andere autofabrikanten (wereldwijd) ontwikkelen aan de Otto motor. Ook daar weer de verwijzing naar video2000 en VHS :-) want VHS was eerder en al omarmd en video2000 kwam veel later, zeg maar te laat, maar was wel het betere product :-)

Bottom line, als alle fabrikanten nou de wankelmotor gaan ontwikkelen kan het best wel goed komen met die motor…. maar dat zal dus niet gebeuren helaas.

Ik kan me niet herinneren dat autoblog een artikel heeft gemaakt over de werking van een otto en wankelmotor maar wellicht een keer leuk als technische uitleg. Anders kan je youtube ook wel raadplegen.
@fasteddie: en auto union(voorloper van audi) heeft het uitgevonden. Later verkocht aan mazda omdat ze geen brood zagen in een verdere ontwikkeling. Mazda gelukkig wel want ondanks al het gedonder is het wel donders mooi spul
Dat word een fantastische tweekamp met de M4
Prachtige teaser. Lijkt nu al veel mooier dan de hedendaagse Ferrari’s
@stijnn:
Maar dat is ook niet zo heel ingewikkeld….
Zelfs Kia kan tegenwoordig mooiere sportwagens ontwerpen:
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurzen/Geneve_2014/Kia_GT4_Stinger_Concept/Kia-GT4-Stinger-7028.jpg
Tjonge wat een gave bak gaat dit worden! Cool ook dat je duidelijk de RX-7 invloeden in de achterlichten kan zien.
Was dat niet un fakka?
Wat een dikke bak zeg
Mooie impressie, altijd al een zwak voor sportief Japans spul gehad. Heel benieuwd naar de productieversie.
Wat een gave machine!!!

De Honda NSX uit de 90’s krijgt eindelijk een waardig opvolger, alleen jammer voor Honda dat Mazda er met de eer vandoor gaat…

Als ik ome Sergio was zou ik haast maken met een samenwerkingsverband met Mazda. Zouden nog eens mooie Italiaanse auto’s uit voort kunnen komen…
Heerlijk. Zit er sterk aan te denken om als volgende auto een Mazda 3 of zelfs CX3 te kiezen, omdat Mazda nu doet wat Alfa Romeo 5 jaar geleden al had moeten doen. Over 10 jaar een tweedehands RX-9 erbij zal dan niet misstaan!
@trustmeiamanengineer:
Beste AB comment in tijden. Hulde! Dit getuigt van inzicht in de wereld van auto’s. Mazda laat de Italianen zien hoe het moet, zelfs qua design. Ik rijd veel in Mazda’s en kan beamen dat ze ook echt voortreffelijk rijden. Let u even op, ome Sergio?
Wat een gave bak gaat dat worden!
Mooie opvolger van de Cosmo/FD3S! Mazda is sowieso goed bezig (op de IAA was het het enige merk met een goed ontworpen Cross-overs).

En ook toen ik naar de rest van de stand keek: alleen maar knappe auto’s. Ik dacht toen echt: “I Like All Dit…!”

Symphatiek en eigenzinnig merk, wie had dat gedacht!
Gaaf ding, al mogen de velgen wel een duimpje groter…
Krijg bijna tranen in me ogen van blijdschap. Eindelijk weer een rotary coupé met performance en sexy looks.
@pagani86: die andere zagen er toch ook niet slecht uit? Rx7 was prachtig en rx8 ook
@rolov: absoluut! Maar de RX-7 is niet te krijgen of betalen in lhd. De RX-8 Heb ik naar gekeken als daily drive maar de kosten liggen voor mij te hoog helaas. En de power ontbreekt helaas… En juist daarom ben ik blij dat er nu een rotary engine komt van deze tijd die snel en economische meer van deze tijd is.
Banzai!
Laat maar komen. Ze zijn super goed bezig bij Mazda!
Dikke bm…. Ow volgens mij zit ik verkeerd
Niets dan hulde voor Mazda, absoluut, ze zijn lekker eigenwijs en durven dingen die geen enkele andere fabrikant durft. Respect, zeer veel respect. Het zijn zeker weten autoliefhebbers daar, zij weten nog wat ‘freude am fahren’ werkelijk betekent.
Toch blijf ik het apart vinden dat relatief weinig mensen voor een Mazda kiezen ipv bijvoorbeeld een Renault of Opel.
Geweldige prijs/kwaliteit en de huidige designs zijn gewoon prachtig. Vooral de nieuwe 6 is voor mij een van de mooiste “betaalbare” auto’s die er te kiezen zijn.
Ik heb moeite te bekennen dat ik een Mazda mooi vind. Nu dan: Wat een vette bak zeg, erg mooi, waauuuw
Please laat dit betaalbaar blijven! Wat een droomauto. Echt waanzinnig!!! *begint met sparen*
Ik vermoed dat het tussen de 70K en 90K euro’s op de markt zal komen in Nederland. Wankel 1.6 is vermoedelijk niet een al te CO2 vriendelijke motor.

Maar laten we hopen dat ik ongelijk heb en je dit straks voor zo’n 30k a 40k euro’s kan kopen. :-)
@kilum: Daar hebben ze bij onze oosterburen vast wel een oplossing voor!
Lekker! Hopelijk wordt het geen vette koe zoals de M2.
Wankel motor man kijk eens hoe lang de motor van een rx8 meegaat 100.000km en dan moet er een nieuwe in. Grootste rommel die er is…niet waar?Verdiep je er maar eens in dan.
@schellekens006: Weer iemand die alleen zich laat informeren met mensen die een wankel kopen, maar er niet mee om kunnen gaan.

Nogmaals:

Een wankel motor is goed te rijden, en dagelijks ook. Het vergt gewoon 2 tot 5x meer onderhoud dan een ”gewone” motor. Is-ie dan slechter? Nee.
Tijdig olie vervangen (om de paar 1000 km), de auto geregeld blijven rijden. Eerst HEEL GOED warm laten lopen. Liefst ook warm stallen (verwarmde garage, whatever). Allemaal kleine dingen waar de ”gemiddelde” mens geen zin in heeft. Ook het vervangen van de lucht inlaat is vaak fout nummer 1. De ”stock” intake is zo ontworpen dat de rotors goed gekoeld kunnen worden. Verander je dit door een universeel of een intake van K&N / Green etc. Dan zijn de gevolgen (op lange termijn) van dien.

Conclusie: geen dingen roepen die uit een ”kijk mij een rotary blok hebben, want stoer”-persoon komen ;)
De autowereld kan wel eens iets nieuws gebruiken. Ben benieuwd!
Zou wel mega gaaf zijn als ze weer eens met een echte dikke coupe komen!
Ik ben vooral benieuwd hoe ze de wankelmotor deze keer hebben verbeterd! De 13B-MSP Renesis was al een pareltje vanuit technisch oogpunt.
SUGOOOIIII!!!!!!
Lelijke shop. Mazda kan dit beter…
Im loving it :) laat 2017 maar komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).