• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Lotus Esprit

Auteur: chefke, gepost 30 maart 2008 om 18:00 – 39 Reacties

Lotus Esprit V8


Vorige week kwam de Jaguar XJ-S voorbij die in totaal 21 jaar in productie is geweest. Lotus had daar ook een handje van met de Esprit. Deze supercar zag al het levenslicht in 1976 en werd pas 28 jaar later uit productie gehaald.

Het eerste concept werd zelfs al in 1972 in Turijn onthuld. Het was een ontwerp van Giorgetto Giugiaro van Italdesign op basis van een Lotus Europa chassis. Uiteindelijk stond de productieversie van de Esprit in 1975 in Parijs waarna hij in 1976 in productie ging. Deze S1 had een glasvezel carrosserie met een stalen chassis. Wat interessant aan de Esprit was dat hij beschikte over een middenmotor die direct achter de stoelen lag. De eerste krachtbron was een 2.0-liter 4-cilinder die in de lengte gemonteerd lag en 160 pk leverde. Hiermee haalde de S1 volgens Lotus een topsnelheid van 222 km/u en deed hij het 0-100 in 6,8 seconden. Geheel in de Lotus traditie was de Esprit bijzonder licht. Hij woog namelijk maar 1000 kilo. Hierdoor was de wegligging uitstekend maar er was veel kritiek op het matige vermogen. In de praktijk bleek de auto meestal langzamer te zijn dan de opgegeven waardes. De S1 kreeg in 1977 door zijn optreden in de James Bond-film “The Spy Who Loved Me” wel een hoop extra aandacht.

Lotus Esprit

In 1978 werd de Esprit licht ge-updated waardoor de S2 ontstond. De verschillen met de S1 waren koelgaten achter de achterste ruitjes, een nieuwe geïntegreerde voorspoiler en nieuwe achterlichten. Verder kreeg de S2 speciaal ontworpen 14-inch velgen en werd het interieur voorzien van een andere klokkenwinkel en modernere schakelaars. In 1980 werd daar een nieuwe 2.2-liter motor aan toegevoegd in de vorm van de S2.2. Het aantal paardjes bleek gelijk maar het koppel was iets hoger. Dit model is maar heel kort in productie geweest want in 1981 kwam Lotus met de S3.

Ondertussen heeft Lotus nog wel een speciale editie geproduceerd. Deze Essex Turbo Esprit was de eerste Esprit die met een turbomotor geleverd werd waardoor het blok 210 pk en 270 Nm koppel produceerde. Dat zorgde voor de prestaties die eigenlijk de S1 al had moeten hebben. 0 tot 100 ging in 5,6 seconden en de topsnelheid lag op 240 kilometer per uur. Ook werd het chassis en de achterwielophanging versterkt en werden wederom een aantal cosmetische aanpassingen doorgevoerd. Zo kreeg deze versie een nieuwe aerodynamische bodykit met grotere luchthappers en spoilers en 15-inch velgen. De naam komt van de Essex Petroleum Company die op dat moment het Lotus Formule 1-team sponsorde en deze versie moest dan ook de sportieve achtergrond van Lotus benadrukken.

Lotus Esprit Turbo

Afbeelding met dank aan Dave_7@flickr

In 1981 kwam Lotus met de S3. Ze maakten op dat moment drie verschillende modellen voor zowel de export als het eigen land en er was behoefte aan meer standaardisatie. Daarom kreeg de S3 de motor uit de S2.2 maar veel techniek en onderdelen van de Essex Turbo. De reeks werd daarom teruggebracht tot twee modellen: de S3 en de Turbo. Beide versies kregen wederom een kleine make-over waarbij de Turbo de aerodynamische bodykit van de Essex Turbo behield. In 1986 kwam er nog een motorupgrade net voordat de Esprit volledig herdesigned werd. Hierdoor kreeg de S3 172 en de turbo 215 pk.

Lotus Esprit

Afbeelding met dank aan Dave_7@flickr

In 1988 werd de Esprit opnieuw ontworpen door designer Peter Stevens. Deze auto was een stuk ronder dan zijn voorganger maar technisch waren er niet veel verschillen in de eerste jaren. In 1989 kwam daar verandering in met de introductie van de S en de SE. De S was een uitgeklede versie van de Turbo en had iets meer pk’s. Door een nieuwe intercooler werd het motorvermogen van de SE verhoogd naar 264 pk en zelfs 280 als de overboost werd ingezet. De topsnelheid werd hierdoor 260 km/u en de sprint naar de 100 ging in 4,7 seconden.

In 1993 kreeg de Esprit weer een metamorfose in de vorm van de S4. Op technisch gebied werd er stuurbekrachtiging toegevoegd. Weer twee jaar later kwam de S4s die over meer vermogen (300 pk) beschikte.

Lotus Esprit V8

De laatste grote update kwam in 1996. Toen monteerde Lotus namelijk een door hen zelf ontwikkelde 3,5-liter V8 in de auto. Deze was goed voor 355 pk. Naast deze V8 produceerde Lotus ook nog de GT3 met een 2-liter viercilinder. In 1998 werd kwam daar ook een GT bij die dezelfde motor had als de SE maar spartaanser was. De allerlaatste editie was de Sport 350 met 350 pk onder de kap. Uiteindelijk rolde de laatste Esprit in 2004 van de productieband. Met een productie-aantal van 10,675 is de Esprit een behoorlijk succesvol model geweest voor de Engelse fabrikant.

Lotus is bezig met de opvolger van de Esprit die volgens de geruchten een twin-turbo V8 van BMW onder de kap krijgt. Hopelijk wordt dit net zo’n succes voor het bedrijf als deze.

Ook interessant!

  • Marktplaats Lotus
    Deze oude Lotus op Marktplaats heeft bijna geen kilometers
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk
  • Nieuwe Lotus Emira met AMG motor, zwaar en duur!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

esprit, Klassiekers, Lotus

Vorig bericht: « Ja hoor, KITT is verkocht
Volgend bericht: Wedstrijdje? Corvette Z06 versus Porsche 911 GT2 »

Lees Interacties

Reacties

  1. FordGT zegt

    30 maart 2008 om 18:04

    Prachtige Auto, echt waar heerlijke achterkant ook.

    Login om te reageren
  2. Berbertje zegt

    30 maart 2008 om 18:05

    Bedankt :D weer leuk stukje gelezen op zo’n doodsaaie dag :(

    Login om te reageren
  3. Stephan zegt

    30 maart 2008 om 18:06

    Dit was mijn favoriete auto in need for speed 2 :P

    Login om te reageren
  4. Joske zegt

    30 maart 2008 om 18:11

    @ Chefke, dat had ik nooit goed geraden haha.

    Login om te reageren
  5. Turbo zegt

    30 maart 2008 om 18:11

    Een auto zoals een kind een sportwagen zou tekenen. Doe mij maar de versie die James Bond reed.

    De nostalgie is weer niet van de lucht ;)

    Login om te reageren
  6. Juppe zegt

    30 maart 2008 om 18:14

    Latere type Esprit’s gebruikten Toyota Corolla AE85/86 achterlichten, maar ik zie nou dat ze bij de eerdere types bij Rover geleend hebben (Rover SD1)

    Leuk detail ;)

    Login om te reageren
  7. chefke zegt

    30 maart 2008 om 18:20

    @ Joske

    Volgende week heb je weer een nieuwe kans. ;)

    Login om te reageren
  8. Huin zegt

    30 maart 2008 om 18:22

    “The standard stereo is a Sony XR 7100, and it comes with a disguise to hide it from thieves!”

    Eat that James Bond!

    Login om te reageren
  9. Auke zegt

    30 maart 2008 om 18:32

    Prachtige auto ! vooral de laatste generatie !

    t blijft mijn favoriete Lotus !

    Login om te reageren
  10. Grumnorch zegt

    30 maart 2008 om 18:33

    SUPERAUTO!!!!!

    Dit is mijn droomauto allertijden (samen met de McLaren F1). Ooit staat deze op mijn oprit. Tot die tijd doe ik het maar met mijn andere Lotus. ;-)

    Zo’n gele als hierboven (3e foto van boven) was de eerste auto waar ik in reed toen ik mijn rijbewijs gehaald had. Hij was van een vriend van me. Stuur rechts en rijden in mijn droomauto was best spannend met m’n rijbewijs koud op zak…. Wel heel stoer!

    Login om te reageren
  11. Grumnorch zegt

    30 maart 2008 om 18:40

    BTW leuk stukje Chefke!

    Schrijf je ook een keer een stukje over de Lotus Elan (jaren zestig model) of mag Lotus nu voorlopig even niet meer?

    Login om te reageren
  12. chefke zegt

    30 maart 2008 om 18:50

    @ Grumnorch

    De Elan komt misschien ook wel een keer langs.

    Login om te reageren
  13. Racer X zegt

    30 maart 2008 om 18:55

    De Esprit blijft een van mijn favoriete Engelse sportwagens. Erg leuk stuk, Chefke.

    Ik hoop dat Lotus snel werk maakt van de nieuwe Esprit. Dat wordt vast een pareltje!

    Login om te reageren
  14. Grumnorch zegt

    30 maart 2008 om 19:05

    @ Chefke

    Als het zover is kom dan een keer langs. Dan kan je (mee) rijden in de mijne.

    Login om te reageren
  15. Carmaster zegt

    30 maart 2008 om 19:09

    @ Grumnorch

    Wat voor een andere Lotus heb jij dan?

    Login om te reageren
  16. Carmaster zegt

    30 maart 2008 om 19:11

    Oh en btw een super wagen deze Esprit!
    Vooral de V8 versies…

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    30 maart 2008 om 19:17

    @ Carmaster: wel lezen he! ;)

    Enne… Grumnorch: hou ‘m wel heel voor 4 mei he! ;)Ik wil je +2 nou toch wel eens in ’t echt zien.

    Wat de Esprit betreft: Ik vind de S1 het mooist. Een witte voor mij!

    Login om te reageren
  18. Grumnorch zegt

    30 maart 2008 om 19:24

    @ Klassiekerrally

    Ik krijg m’n oliedop niet los!?!??! Maar daar is vóór 4 mei wel wat op te verzinnen ;-) Ik ga koste wat het kost meedoen met die mooie rit van jou! Ik heb er nu al zin in. Is het mooie weer al besteld?

    Hoe is het met de Morris? En wanneer gaat Chefke daar een stukje over schrijven?

    We gaan nog vechten om die witte S1, want dat is echt een plaatje! met van die mooie jaren zeventig rode ruitjes bekleding.

    Als ik nog wat verder doorgespaard heb wil ik ook wel zo’n mooie recente Esprit Sport350. Het topmodel.

    Blijven dromen….

    Login om te reageren
  19. Grumnorch zegt

    30 maart 2008 om 19:26

    @ Carmaster

    Het is een witte Lotus Elan +2 S130 uit 1973. Google hem maar voor plaatjes.
    Je ziet hem niet zo vaak rijden, maar er zijn er wel zeker een stuk of 10 a 20 van in Nederland…

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    30 maart 2008 om 19:56

    @Stephan: Was dat Need for speed 2? Niet NFS 1? Ik heb vroeger extreem veel NFS1 gespeeld en was aan het eind goed genoeg om alle routes foutloos te rijden. Ik kende alle variaties van de eerste 5 races uit het hoofd …. “oh nu komt na de vrachtwagen nog een tweede tegenligger mee dus kan ik mijn tijd niet verbeteren” De eerste route reden een vriend van me en ik ook, laag in de 58 seconden geloof ik…. Dat was compleet flat-out en zonder remmen anders haalde je dat niet (het was trouwens toen ik begon met spelen nog op een 8088 pc in CGA, later kreeg ik pas een EGA kaartje…. (20 jaar geleden, man ik wordt oud, lol)

    Login om te reageren
  21. Dink zegt

    30 maart 2008 om 20:14

    Ik reed tijdens een TunnelRun een uurtje mee in deze mini Countach, de turbo-versie op carburateurs. Knallen dat ding!

    Login om te reageren
  22. Bas zegt

    30 maart 2008 om 22:07

    Geweldige auto, vooral de S1. Superauto. En mooi…zoals iedere Lotus.

    Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    30 maart 2008 om 22:19

    heerlijke overgewaardeerde en gedateerde auto .. en .. @klassiekerrally zijn natte droom ..

    Login om te reageren
  24. bram zegt

    30 maart 2008 om 22:55

    Eerlijk gezegd wist ik niet dat hij nog tot zo laat in productie was, ik moet me schamen! Lotus is een geweldig merk, wanneer komt die beurt aan de legendarische lotus seven? Als het zover is laat het mij dan weten ik heb foto’s van een super originele s1, s2 en s3 op nl kenteken!!

    Login om te reageren
  25. carsofcoolhaven.nl zegt

    30 maart 2008 om 23:28

    Coole bak toch! Jammer dat ik ze maar zo zelden, of eigenlijk haast nooit tegen kom?! Er zouden er toch nog voldoende moeten zijn zou je denken. Oh well, hebben we nog wat om naar uit te kijken zullen we maar denken…

    Login om te reageren
  26. WG zegt

    31 maart 2008 om 01:47

    dit was nog een van de echte engelse superwagens… wat een klasse..

    Login om te reageren
  27. Grumnorch zegt

    31 maart 2008 om 08:08

    Voor de mensen die graag Lotussen willen zien:

    Zie http://www.lotusclub.nl bij evenementen

    Zaterdag 5 april is er een evenement in Lelystad waar vaak een paar Elises en een Seven meerijden

    Zondag 20 april is er een voorjaarsrit van de Lotusclub in Noord-Holland. Daar zijn meestal meer modellen vertegenwoordigd en dus ook vaak een paar Esprits.

    Niet echt een uitdaging voor de Spotters, maar wel erg leuk om te zien

    Login om te reageren
  28. Jesper zegt

    31 maart 2008 om 09:11

    James Bond gebruikte in The Spy Who Loved me geen S1, maar een S2 met wat optionele extra’s. Heerlijke auto verder, heerlijke topic!!

    Login om te reageren
  29. Eric zegt

    31 maart 2008 om 10:22

    Ondanks de bouwkwaliteit vind ik de Esprit wel één van de mooiste en leukste auto’s van de 20′ eeuw. Hoop dat J.Bond de nieuwe Esprit gaat gebruiken ipv. Aston Martin! Hangt af van de sponsers jammer genoeg.

    Login om te reageren
  30. Klassiekerrally zegt

    31 maart 2008 om 10:45

    @ Jesper: volgens mij was ’t toch echt een S1.
    * Manufacturer: Lotus (UK)
    * Model: Esprit
    * Year: 1977
    * Engine: 2,0L 16V Inline 4-cyl DOH (S1 1.973 cc, S3 2.174cc)
    * Power: 140 bhp
    * Transmission: 5-Speed
    * Steering: Rack & pinion
    * Brakes: Discs w/ Vacuum Assist
    * Unladen weight: 1.066 kg (2.350 lbs)
    * Performance: Max. speed 135 mph
    0 – 60: 9,2 sec.
    * Colour: white
    * Numberplate: PPW 306 R

    In ‘For Your Eyes Only’ reed James in een S2
    * Year: 1980
    * Engine: 2174cc, Turbocharged 16V Inline 4-cyl
    * Power: 205 bhp at 6000 rpm.
    * Top speed: 238 kph (148 mph)
    0-60 time: 6.6 seconds
    0-150 time: 15 seconds
    * Colour: white and cobbermetalic
    * Number plate: OPW 654W (white), OPW 678W (cobber)

    Login om te reageren
  31. Grumnorch zegt

    31 maart 2008 om 11:21

    @ Klassiekerrally en Jesper

    In The Spy Who Loved Me was het echt een S1, zoals Klassiekerrally al zei

    For Your Eyes Only maakt JB echter gebruik van een Turbo Esprit (een witte en een rode) en dat is toch echt de derde serie en niet de S2

    Login om te reageren
  32. Klassiekerrally zegt

    31 maart 2008 om 11:53

    @ Grumnorch: klopt natuurlijk. Ik liet me verwarren door het bouwjaar 1980. De Turbo kwam toch officieel pas uit in 1981?

    Login om te reageren
  33. Grumnorch zegt

    31 maart 2008 om 12:16

    @ Klassiekerrally

    Ik weet best een hoop over Lotus, maar dat kan ik je zo 1,2,3 niet percies zeggen. Daar zou ik de boeken op na moeten slaan ;-)

    Wat je wel vaker in films ziet is dat ze een pre-productie model gebruiken. Dit was ook het geval met de BMW Z8 (was eigenlijk een mustang met een ander jasje volgens mij) van een paar films terug en Ford Mondeo en de AM DBS uit de laatste film.

    Login om te reageren
  34. Iceking zegt

    31 maart 2008 om 18:22

    @ Grumnorch

    Bij Van Sten Engineering (www.lotusspecialist.nl) staan twee gele Esprits te koop. Dus als je je droom waar wil maken……..

    Login om te reageren
  35. Grumnorch zegt

    31 maart 2008 om 19:27

    @ Iceking

    Thanks voor de tip, maar ik ga binnenkort trouwen en dat kost minstens een halve Esprit. En geloof mij, dat is het ook waard! Maarja, daarna is de spaarrekening echt heeeeel leeg.

    Voorlopig kan ik nog jaren genieten van mijn oude Lotusje en bovendien moet je dromen blijven houden. Ik ben net 26. Als je dan al een garage vol droomauto’s hebt is er verder ook niets meer aan in het leven.

    Login om te reageren
  36. Klassiekerrally zegt

    31 maart 2008 om 20:00

    Gefeliciteerd Grumnorch!
    Zelf zou ik het feest wat minder uitbundig vieren en een Lotus kopen als ik de keus had… Maar hey… Ik ben getrouwd en heb geen Lotus, dus mijn advies kan je gerust in de wind slaan ;)

    Login om te reageren
  37. dirk zegt

    31 maart 2008 om 20:04

    oneindige uren lotus esprit challange 1, 2 & 3 gespeeld op Amiga…

    Login om te reageren
  38. Rick dos zegt

    1 april 2008 om 00:45

    Een auto die qua design moeiteloos met de huidige sportauto’s meekan…

    ….noemen ze een tijdloos design.

    Login om te reageren
  39. Klassiekerrally zegt

    3 april 2008 om 18:47

    Meer leesvoer voor de liefhebbers: http://www.classicandsportscar.com/profile_summary.asp?RT_ID=212664

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North