• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Auteur: chefke, gepost 30 december 2007 om 16:00 – 58 Reacties

Mercedes 300SL Gullwing


De vleugeldeuren van de Mercedes-Benz 300SL zijn wereldberoemd. Net als de race successen die de auto behaalde op Le Mans en in de Mille Miglia. Kortom, een legendarische auto, die zelfs tot sportwagen van de eeuw werd gekozen in 1999.

Grappig is dat er in eerste instantie helemaal geen plannen waren om de auto in productie te nemen. Dat dat wel gebeurd is, is voornamelijk te danken aan Maximilian (“Maxi”) Hoffman, de officiële importeur in Amerika. Hij heeft er persoonlijk op aangedrongen om een productieversie van de auto te ontwikkelen omdat zijn rijke clientèle interesse had in een snelle sportauto en de 300SL de perfecte basis was. Na lang aandringen zwichtte Mercedes en werd nog geen zes maanden later op de New York Motorshow de 300SL voorgesteld, samen met een cabrio versie, de 190SL. In 1957 hadden sommige Amerikaanse klanten behoefde aan iets meer comfort en ruimte en daarom werd wederom op aanwijzing van Hoffman de 300SL roadster onthuld.

300SL Roadster

De coupé kreeg al snel de bijnaam, “Gullwing“, omdat de auto op een vogel met gestrekte vleugels lijkt, als beide deuren open staan. In totaal zijn er tussen 1954 en 1957 niet meer dan 1400 Gullwings gebouwd, waarvan er 1100 naar de VS gingen. Hoffman had dan ook niet voor niks zo lang gezeurd om een productieversie. De prijs was een aanzienlijke 29.000 Deutsche Mark wat bijna vier keer zoveel was als een doorsnee Mercedes.

Origineel was de SL bedoeld als racewagen. De letters staan dan ook voor Sport Leicht. De auto heeft dan ook een behoorlijk aantal successen op zijn naam staan zoals een één-tweetje op Le Mans, een eerste plaats in de Carrera Panamericana in Mexico en de eerste, tweede en derde plaats op de Nürburgring.

Concept uit 1952

De carrosserie werd voornamelijk ontworpen met de focus op aerodynamica en een lage luchtweerstand. De beroemde deuren waren ook niet alleen een mooie gimmick maar waren nodig door de keuze voor een buizenframe dat veel hogere dorpels vereiste. Voordeel van dit frame was de sterkte en het lage gewicht dat maar 1295 kilo bedroeg inclusief reservewiel en gereedschap. Normaal was de carrosserie van een combinatie van staal en aluminium, maar als optie was ook een carrosserie van alleen aluminium leverbaar. Dit verlaagde het gewicht met 80 kilo, maar helaas bestelden maar 29 klanten deze optie.

Technisch gezien beschikte de auto ook over een paar hoogstandjes. De basis van de motor kwam uit de Mercedes 300 sedan (W186). Voor de SL werden de carburateurs vervangen door een injectiesysteem, waardoor het één van de eerste auto’s ter wereld werd met een benzine-injectiesysteem. Door deze techniek produceerde de motor 215 pk en had een topsnelheid van 260 km/u. De klanten konden kiezen uit verschillende afstellingen van de achteras, waardoor de auto sneller of juist comfortabeler in langzaam verkeer werd.

Mercedes 300SL Gullwing

De motor moest door de lage carrosserie gekanteld worden om onder de motorkap te passen. Hierdoor lag het zwaartepunt precies in het midden van de auto, maar werd de beenruimte voor de passagier wel verkleind.

Het interieur van de auto was vooral praktisch en ergonomisch ingericht. Om de bestuurder extra ruimte te geven bij de lastige instap kon het stuur gekanteld worden. De bekleding werd in verschillende kleuren stof geleverd, maar de meeste klanten kozen voor leer. De Gullwing was echt gericht op de ultieme rijervaring en de wegligging was dan ook bijzonder goed.

Later zou Mercedes nog vaak teruggrijpen op de reputatie van de 300SL zoals bij de introductie van de laatste SL-klasse en de SLR, maar geen van deze auto’s heeft zoveel emoties losgemaakt zoals de oorspronkelijke versie dat deed. Zelfs de speculaties over een reïncarnatie niet.

Video met dank aan Floris!

Ook interessant!

  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

gullwing, Klassiekers, Mercedes, SL, slr

Vorig bericht: « Carroll Shelby – een Legende
Volgend bericht: Eerste getunede GT-R is van Mine’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mustang zegt

    30 december 2007 om 16:01

    mooie guhlwing deuren! laatst nog een reportage van gezien(maasivespeed of discovery , heerlijke geluid ook!

    Login om te reageren
  2. Gijs zegt

    30 december 2007 om 16:03

    Gulwing is echt een van de mooiste auto’s die gemaakt zijn:D:D

    Login om te reageren
  3. Ca.dil zegt

    30 december 2007 om 16:04

    Schande dat ze bij die nieuwe mormels zo vaak revereren naar deze schitterende auto en zijn legendarische successen!

    Login om te reageren
  4. sacha zegt

    30 december 2007 om 16:07

    Ik kan me nog als de dag van gister herinneren wat er geroepen werd toen deze auto gepresenteerd werd: “Wat een kamperbak, proletenbak!”

    Login om te reageren
    • kwibus zegt

      4 februari 2012 om 18:22

      @sacha:

      Afgezien van de kwalificatie de woorden “kamperbak en prfoletenbak” bestonden nog niet in 1954.

      Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    30 december 2007 om 16:07

    Blijft een fantastisch auto.

    Login om te reageren
  6. Svenos zegt

    30 december 2007 om 16:09

    Ongelofelijk mooie auto

    Login om te reageren
  7. Turbopaultje zegt

    30 december 2007 om 16:09

    100/100. Een van de weinige Benzen die ik echt verschrikkelijk mooi vind.

    Login om te reageren
  8. mercedesfan zegt

    30 december 2007 om 16:12

    zalige auto!!!

    Login om te reageren
  9. dekster zegt

    30 december 2007 om 16:12

    Mooie auto, blijft tot op heden tot de verbeelding spreken.

    @sacha
    Ben jij al zo oud dan? ;)

    Login om te reageren
  10. chefke zegt

    30 december 2007 om 16:15

    @ Sacha

    Dat zegt niet veel goeds over je leeftijd. ;)

    Login om te reageren
  11. Pieter-Jan zegt

    30 december 2007 om 16:17

    Hopelijk maken ze er binnenkort een revival van :)

    Login om te reageren
  12. Ejay zegt

    30 december 2007 om 16:18

    Mercedes dus taxi.

    Grapje natuurlijk, dit is inderdaad één van de mooiste auto’s die ooit gemaakt zijn. Er is toch ook een SLR versie of was die alleen voor op het circuit? (Deze stond naast de nieuwe SLR op de AutoRai).

    Login om te reageren
  13. 59-LK-TH (peugeot 307 sw) zegt

    30 december 2007 om 16:22

    Ik geloof dat die vleugels toen niet zo in waren.

    Login om te reageren
  14. Floris zegt

    30 december 2007 om 16:24

    Dit filmpje mag niet ontbreken…

    http://www.youtube.com/watch?v=w_uhGm1350A

    TopGear review van de Gullwing.

    Login om te reageren
  15. Fej zegt

    30 december 2007 om 16:24

    Prachtige wagen!

    Is er misschien ook een wallpaper 1280 x 1024 beschikbaar van die rode sl?

    Login om te reageren
  16. 59-LK-TH (peugeot 307 sw) zegt

    30 december 2007 om 16:25

    @Fej

    Die wallpaper kun je laten fietsen

    Login om te reageren
  17. chefke zegt

    30 december 2007 om 16:29

    @ Floris

    Thanks! Ik heb hem ff onder het artikel gezet.

    Login om te reageren
  18. RenesisHP zegt

    30 december 2007 om 16:47

    Kan iemand die auto voor mijn deur afleveren?

    Login om te reageren
  19. eXHaust zegt

    30 december 2007 om 16:49

    echt prachtige wagen eeeh

    Login om te reageren
  20. six trey zegt

    30 december 2007 om 16:53

    mooie wagen maar geef mij maar de Mustang Shelby van hier onder

    Login om te reageren
  21. Bigfrit zegt

    30 december 2007 om 17:06

    Geweldige terugblik op een waar icoon van de autowereld…

    Ik meen me iets te herrinneren over de Uhlenhaut wagen, heb je daar wat meer info over, hoe past die in het plaatje(verhaal?)?

    Olivier

    Login om te reageren
  22. Sanderj zegt

    30 december 2007 om 17:10

    Heb ook eens een filmpje gezien van Gullwing replica op basis van de Huidige SLK!
    Dan heb je naar mijn mening een van de mooiste klasiekers,met moderne techniek! Wat wil je nog mee!

    Login om te reageren
  23. Mr. Reddingius zegt

    30 december 2007 om 17:25

    Jammer dat de Uhlenhaut Coupe niet genoemd wordt, dat is toch wel de allermooiste :) Leuk stukje verder, keep up the good work!

    Login om te reageren
  24. chefke zegt

    30 december 2007 om 17:55

    @Bigfrit

    De Uhlenhaut Coupe is een prototype gebouwd door ontwerper Rudolf Uhlenhaut. Het is een straatversie van de racewagen, die een stuk lichter was en meer vermogen had dan het productiemodel. Er zijn er maar twee gebouwd en er staat er iig één in het Mercedes museum. De auto had 310 pk en had een top van 290 km/u.

    Login om te reageren
  25. Juppe zegt

    30 december 2007 om 17:57

    Hier een transparante tekening van de 300SL als racewagen.

    Op een bepaald punt in het chassis komen 12 (!) buizen bij elkaar. Ergens bij het schutbord/dashboard.

    Login om te reageren
  26. Rob USA zegt

    30 december 2007 om 19:18

    @Sacha:Sorry maar je bent in de waar met de laatste SL! Deze had klasse en werd gekocht door filmsterren en oud geld!
    Van de 1400, 1100 naar de States! Waar zijn de meisjes die altijd roepen dat Amerikanen geen smaak hebben/hadden! :)

    Login om te reageren
  27. Klassiekerrally zegt

    30 december 2007 om 19:23

    De Uhlenhaut coupe, prachtig!

    Login om te reageren
  28. joep zegt

    30 december 2007 om 19:57

    Kan het kloppen dat die Uhlenhaut ook SLR werd genoemd?
    Fenomenaal mooie auto dit! Sowiezo een van de mooiste mercedessen ooit, maar nog veelzeggender, ook een van de mooiste auto’s ooit!
    Die top gear review is ook echt geniaal! May in een van de mooiste auto’s ooit, met op de achtergrond alleen maar goeie muziek gemaakt op een legendarische gitaar!

    Login om te reageren
  29. C30CDIAMG zegt

    30 december 2007 om 20:33

    Hebben jullie de nieuwe gullwing al gezien??

    Login om te reageren
  30. Joost zegt

    30 december 2007 om 20:37

    @BMW M335D Touring
    Ziet er eerder uit als een goekope fotoshop met porsche neus en SLR karakter trekjes.

    Login om te reageren
  31. Klassiekerrally zegt

    30 december 2007 om 20:38

    Ja, met gemengde gevoelens bekeken. Maar ’t is slechts een Photoshop, dus ik neem ’t met een flinke korrel zout.
    Zoals bij zoveel retro-auto’s is alleen het uiterlijk gekopieerd, niet de filosofie achter het origineel. En dat maakt ’t voor mij persoonlijk wat minder interessant.

    Login om te reageren
  32. R. zegt

    30 december 2007 om 20:44

    @ BMW M335D TOURING

    Die komt toch niet eh? (gelukkig ) want zo een auto kun je toch niet overtreffen, net als de Ford GT, de nieuwe is niet eens half zo goed als die oude!! :O

    En a.u.b. niet zo een grote plaatjes plaatsen ;) maak ze eerst wat kleiner met paint of zo. Dankje :D

    Login om te reageren
  33. Juppe zegt

    30 december 2007 om 21:02

    @Joep,
    Dat topgear stukje is echt top idd! Ik heb ‘m een paar keer bekeken, ook speciaal voor de muziek :) (Thanx Floris!)

    Op de vraag welke nou het Duitse nummer is:
    – ?
    – Dire Straits – Sultans of Swing
    – ?
    – Dick Dale – Misislou
    – Eric Clapton – Layla
    – ? (get it on…. get it on… ) damn, wat is dit ook alweer?
    – Scorpions – Wind of Change (Duits)
    – ?

    Wie vult het rijtje aan?

    Login om te reageren
  34. Rick dos zegt

    30 december 2007 om 21:09

    Jimi Hendrix Voodoo child
    David Bowie China girl
    Robert Palmer a.k.a. The Power Station Get it on

    Login om te reageren
  35. Juppe zegt

    30 december 2007 om 21:21

    @Rick dos!
    Zo dat was snel! Thanx. Zo irritant als je ergens niet op kunt komen :)

    Login om te reageren
  36. Nick zegt

    30 december 2007 om 23:12

    Verwar nooit de Uhlenhaut coupe met de 300 SL!

    De Uhlenhaut coupe gebruikt het chassis en onderstel van de W196 Grand Prix-wagen en een Grand Prix motor.
    Net zoals de 300 SL had deze niet gewone injectie, maar directe injectie zoals we tegenwoordig in Volkswagens zien.

    En de kleppenaansturing van de 32-kleppen uit de hoogtoerige 8-in-lijn was desmodromisch t.o.v. het conventionele veertuimelaar systeem zoals we tegenwoordig in de Superbikes (916, 748, 998, 749, 999, 1098 en de nieuwe 848) van Ducati zien.

    Login om te reageren
  37. vla zegt

    30 december 2007 om 23:14

    ff over dat filmpje: de Duesenberg SJ is toch echt wel de eerste supercar! 350 pk in een vooroorlogse auto! en sindsdien is het enkel bergaf gegaan met de Amerikaanse autogeschiedenis
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Duesenberg
    mss een ideetje voor de volgende klassieker chefke? ik zou het echt appreciéren :)
    desalniettemin is en blijft de 300SL een fantastische bolide en ik zou er nog een kort tekstje over kunnen schrijven maar ik moet nu echt naar mijn bed toe ;) :D

    Login om te reageren
  38. C30CDIAMG zegt

    31 december 2007 om 08:48

    Nou volgens mij gaat die wel komen jongens. Ik heb die foto niet gemaakt. Bovendien is het geen goedkope fotoshop, maar een ontwerp.

    Hij gaat genaamd onder de naam SLC en krijgt ook weer van die top assige vleugeldeuren. Het model hadden ze eigenlijk al van de lijst gehaald maar aangezien Audi nu met de R8 is gekomen was het voor Mercedes toch wel interessant deze te gaan produceren…

    Login om te reageren
  39. Pieter zegt

    31 december 2007 om 11:49

    Die Uhlenhaut coupé is tranendtrekkend fraai, wat mij betreft zeker een van de mooiste auto’s ooit. De 300 SL heb ik altijd een beetje lomp gevonden, totdat ik er eens achter reed in Zoetermeer (hoe ver van je natuurlijke habitat kan zo’n auto komen?) en bulderend naar de horizon accelereerde. Hij bleek toch wat lichtvoetiger dan het uiterlijk doet vermoeden!

    Login om te reageren
  40. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    31 december 2007 om 13:37

    Wat een fan-tas-tische auto toch!

    Ik las ook dat er meer en meer klassiekers op de weg komen. Ik zeg: laat maar komen! Blijft schitterend om tussen alle grijze-muizen-doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg-auto’s de toch veel meer unieke klassiekers tegen te komen…

    Login om te reageren
  41. Kanons-T5-kogeltje zegt

    31 december 2007 om 13:59

    blijft een fantassssties apparaat, getuigt van errrruug goeie smaak
    zo zie je maar weer dat heel veel noviteiten op autobebied door Merc als eerste bedacht zijn
    onze space-freak Wubbo Ockels schijnt er trouwens ook een te hebben….
    Gr.,
    Kanons-T5-kogeltje

    Login om te reageren
  42. six trey zegt

    31 december 2007 om 14:09

    @ de vlaeminck

    Berg afgegaan met de amerikaanse autogeschiedenis?
    Lees gewoon het stuk over Caroll Shelby hier onder

    Login om te reageren
  43. Rick dos zegt

    31 december 2007 om 14:57

    @Juppe

    I know! Daarom dacht ik al, ik help je even. ;)

    Login om te reageren
  44. Volvo_440_turbo zegt

    31 december 2007 om 15:11

    Hoi, net thuis van vakantie se…
    Ik heb ooit deze op de nurburgring, de kleine ring dan zien rijden, hier de filmpjes:

    Login om te reageren
  45. Volvo_440_turbo zegt

    31 december 2007 om 15:12

    http://s75.photobucket.com/albums/i312/Eifelmeeting/?action=view&current=oldtimersopcircuit.flv

    http://s75.photobucket.com/albums/i312/Eifelmeeting/?action=view&current=oldtimersopcircuit2.flv

    Login om te reageren
  46. Volvo_440_turbo zegt

    31 december 2007 om 15:16

    ps, sorry moderatoren dat het in drie delen gebeurt,maar als je op mijn photobucketsite ga kijken vindt je nog mooie foto’s van die wagen dat weekend…

    Login om te reageren
  47. 3-serie zegt

    31 december 2007 om 17:48

    De Gulwing is leganarisch. Waarom? Ver voor zijn tijd. Lichtegwicht, supersportief, efficient en bloedjesmooi…uhh Merc. Waar is het fout gegaan?

    Login om te reageren
  48. Kanons-T5-kogeltje zegt

    31 december 2007 om 18:10

    @ Volvo_440_turbo

    goeie filmjes met vette SL-sound
    complimenten….
    Gr.,
    Kanons-T5-kogeltje

    Login om te reageren
  49. Boss zegt

    1 januari 2008 om 12:47

    @ Juppe & Rick dos: Is Get it on niet van T.Rex? En de laatste lijkt me Time van Pink Floyd.

    Login om te reageren
  50. Wouter Bos zegt

    1 januari 2008 om 18:14

    Damn… ik was 15 jaar geleden in Californië, bij een oud-oom. Hij had de aluminium versie van de 300SL in onderdelen in z’n garage liggen. Bouwprojectje. Alle onderdelen compleet. Ik had het hele pakketje destijds van hem moeten kopen!

    Login om te reageren
  51. Trabbi zegt

    1 januari 2008 om 20:49

    Laatste song is van Pink Floyd, prachtig nummer maar ik kan me de titel nu niet herinneren…

    Login om te reageren
  52. C30CDIAMG zegt

    1 januari 2008 om 23:00

    @ 3-serie
    De gullwing wordt ook beschouwd als dé eerste supercar

    Login om te reageren
  53. E320cdi zegt

    2 januari 2008 om 02:28

    Dit is naar mijn mening de definitie van het woord “Auto”

    Login om te reageren
  54. benny zegt

    4 januari 2008 om 16:06

    hij is altijd nog het mooist in het zilver met rode bekleding

    Login om te reageren
  55. Trabbi zegt

    5 januari 2008 om 21:10

    Nah Benny, zilver met stoffen interieur, met ruitjesmotief!

    En ’t nr van Pink Floyd was Time.

    Login om te reageren
  56. Jroetjuh zegt

    7 februari 2008 om 13:45

    Ik zou een moord doen om er eentje te bezitten!

    Login om te reageren
  57. otto zegt

    5 mei 2010 om 16:02

    http://www.autosalon-singen.de/en/fahrzeug34500083-Mercedes-Benz-300%20SL%20(Fl%C3%BCgelt%C3%BCrer).html

    hier kan je de “oude versie kopen!!!”
    voor de half miljonairs dan wel:(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North