Klassieker: Mercedes-Benz S600 (W140)

Auteur: , 62 Reacties

Das beste oder nichts. Ditmaal geen holle frase.

S600

Sommige opdrachten lijken moeilijker dan dat ze zijn. De snelste auto ter wereld kun je per ongeluk bouwen, zoals McLaren met de F1 deed. Het kan ook het doel zijn, kijk naar de Bugatti Veyron. Wat doe je als de concurrentie je heeft ingehaald? Inderdaad, je gooit er 500pk boven op de 1.000 die je al had en je pakt je plaats terug. De lichtste auto bouwen is ook geen probleem. Haal alles weg en zorg dat de onderdelen zo licht mogelijk zijn. De duurste auto is het makkelijkst, maak de auto idioot duur en klaar ben je. Maar voor de W140 generatie van de Mercedes-Benz S-Klasse was het doel het moeilijkst van allemaal. Dat moest de beste auto ooit gebouwd worden.

Je zou verwachten dat Mercedes ruim van te voren begonnen was met de ontwikkeling van hun absolute vlaggenschip en dat klopt ook. Al in 1982 begon Mercedes met de eerste ontwerpschetsen. Bruno Sacco was verantwoordelijk voor het initiële design, maar in 1986 werd er definitief gekozen voor de schets van Olivier Boulay. Naar het schijnt was het ontwerp van Sacco nog iets te sierlijk en de schetsen van Boulay indrukwekkender. Ingenieur Wolfgang Peter was hoofdverantwoordelijke voor de ontwikkeling van de auto. Als het doel is om de beste auto te bouwen een enorme druk op de schouders.

W140

Het was aanvankelijk het plan om de S-klasse in 1989 op de markt te brengen. Er waren echter twee factoren die ernstig roet in het eten gooide. In 1987 kwam aartsrivaal BMW met een twaalfcilinder voor de BMW 7-serie van de E32 generatie. Je zou denken dat de Duitsers al veel langer V12 motoren produceren, maar niets is minder waar. De 750i was de eerste Duitse V12 sinds de Tweede Wereldoorlog. Voor de W140 stonden er vooralsnog  alleen zes,- en achtcilinders gepland. Om de 750i partij te bieden ontwikkelde de motoren afdeling van Mercedes een V12. Deze moest natuurlijk wél passen, waardoor er nog het een en ander gewijzigd moest worden.

Maar de grootste reden waarom Wolfgang Peter vertraging op liep kwam uit het Verre Oosten. Toyota had zichzelf ook het doel gesteld om ‘De Beste Auto’ te bouwen en slaagde daar wonderwel behoorlijk in met de in 1989 gelanceerde Lexus LS400. Om geen gezichtsverlies te lijden werden er bij Mercedes-Benz halsoverkop allerlei snufjes, gadgets en technieken ontwikkeld en toegepast waardoor de introductie van de auto ruim anderhalf jaar vertraging op liep. Dat niet alleen, de ontwikkelingskosten overstegen 1 miljard Deutschmark… Voor Mercedes was de maat vol. Dit zou de laatste auto worden waarbij de ontwikkelingskosten niet van te voren bepaald werd. Wolfgang Thomas en een groot deal van zijn team werd vriendelijk verzocht bij de truck-divisie van Mercedes te gaan werken of hun spullen te pakken. Daimler-Benz moest de S-klasse 30 tot 40 procent duurder dan de W126 maken om de kosten te dekken.

Begin 1991 is het dan zo ver. Op de Salon van Genève wordt de nieuwe S-klasse onthuld. De auto wordt redelijk goed ontvangen. De negatievere geluiden hebben vooral betrekking tot het design. Er was zo niet veel mis met het ontwerp an sich van de W140. De verhoudingen zijn ook prima, alleen zijn alle afmetingen net even 15% te groot. In Nederland kreeg de S-klasse de bijnaam ‘De Kathedraal’. Dat is nog best vriendelijk in vergelijking met de Duitsers. Die noemden de W140 gewoon Der Dicke. Op zich terecht: als je twee uitstekende antenne’s nodig hebt om te zien waar de auto aan de achterkant op houdt heb je misschien een te grote auto.

600 SEL

Het groteske design viel minder in de smaak bij de Europeanen, maar in de rest van de wereld waren ze er gek op. Want een grote Duitse auto is het symbool van macht, status en succes. En veel bewindslieden kozen voor een S-klasse. Je kon je zelf als dictator, president, sultan, sjeik, premier, koning of captain of industry niet serieus nemen als je je niet liet vervoeren in een (liefst lange) S-klasse. Voor hen maakte de hoge prijs ook minder uit.

Daarom was de 600 de beste motorisering voor de W140. Er was een zescilinder leverbaar alsmede twee achtcilinders. Voor de vrek met claustrofobie was er zelfs een diesel. Maar de 600 SE was het meest bijzonder. Bij introductie leverde het M120 blok maar liefst 408 pk en 580 Nm. Naar huidige maatstaven valt dit mee, maar destijds was het 100pk meer dan de V12 van de BMW 750i en 80 paarden meer dan de V12 van de Jaguar XJ12, alhoewel Engelse paarden vaak wat kleiner aanvoelen. Dit maakte de 600 SE bijzonder snel. 0-100 was in 6,0 seconden al weer voorbij en de maximumsnelheid was begrensd op 250 km/u. Zonder die begrenzer was meer dan 285 km/u mogelijk. In 1991. Ray en Anita hadden nog geen hit gescoord maar bij Mercedes hadden ze wel een limo die in theorie 285 haalde. De S-klasse was er met een korte wielbasis (600 SE, W140), lange wielbasis (600 SEL, V140) en als Coupe (600 SEC, C140).

M120

Niet alleen de prestaties van de 600 SE waren indrukwekkend, de (optionele) voorzieningen, gadgets en veiligheidssystemen waren dat ook. Wat te denken van dubbele beglazing voor de ruiten, hydraulische wielophanging, zelfsluitende deuren, verwarmbare achterbank, elektrische bedienbare binnenspiegel (!), snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en dual-zone climate control. Dat laatste was zelfs bruikbaar tot 20 minuten nadat de motor was uitgezet. Had je een SEL dan was de climate control in vier zones te verdelen. Ook was er de mogelijkheid om de stoelen achter te verstellen.

S600 Lang (1996)

In 1993 kreeg de W140 een lichte update en een naamswijziging. De eerste letter zou staan voor de klasse. De 600 SE werd de S600, de 600 SEL de S600 Lang en de 600 SEC wordt S 600 Coupé genoemd. Ook de motor wordt aangepakt. Om te voldoen aan de emissie eisen wordt de ECU aangepast waardoor het vermogen iets geknepen tot 394 pk en het koppel tot 570 Nm. Hierdoor deed de S600 nu 6,6 seconden over de sprint. Nog altijd bovengemiddeld vlot.

Voor degene die zich bekocht voelde met deze downgrade kwam AMG met een oplossing. De heren Aufrecht en Melcher uit Grossapach hadden een performance kit in de aanbieding waarmee het vermogen steeg naar 445 pk. Dit werd bereikt door gebruik van andere nokkenassen, zuigers en een gewijzigde ECU. Ondanks het hoge vermogen van de standaard M120 bleek het blok meer dan voldoende reserves in huis te hebben. Naast het hogere vermogen was er ook meer koppel voorhanden: 623 Nm.

AMG W140

Mocht dit niet voldoende zijn, kon je aan kloppen bij Brabus. Deze vrienden uit Bottrop boorden het blok uit tot 6.9 liter waardoor het vermogen steeg naar 480 pk. Minimaal. Prestaties waren uiteraard navenant, deze S-klasse knalde met gemak door de 300 km/h barrière. Waar de standaard 600 behoorlijk discreet klinkt, was dat met de Brabus versie wel anders. Deze kon je krijgen met zogenaamde ‘Export-Auspuff’. Niet legaal in Duitsland, maar de Arabische klandizie was er gek op.

Brabus

AMG, destijds nog geen eigendom van Mercedes, leverde ook enkele varianten. In de jaren ’90 was er een kleine strijd tussen diverse Duitse tuners. Wie kon het meeste vermogen uit de M120 V12 halen? Väth, Brabus en Carlsson hadden oplossingen van respectievelijk 7,2 liter, 7,3 liter en 7,4 liter groot. AMG kon zelf niet achterblijven en leverde op speciaal verzoek twee bijzondere uitvoeringen met V12. Dit waren de S70 AMG en de S73 AMG. Beide zijn extreem zeldzaam en lastig te herkennen. Dit kwam omdat de conversie voornamelijk achteraf werd gedaan, alhoewel er schijnt een serie van 118 S70 AMG’s gebouwd te zijn geweest, waarvan de meeste exemplaren naar één persoon ging, woonachtig in Brunei. De beste man had ook 10 (!) van de 18 S73 AMG’s in stationwagon uitvoering. In tegenstelling tot andere AMG producten hield AMG het uiterlijk bijzonder ingetogen. Leuk voor de spotters, maar minder voor de extroverte oligarch. Gelukkig bood het Japanse Wald voldoende opties voor de Yakuza topman met smaak.

S73

Mercedes zat niet stil met de ontwikkeling van de W140. Gedurende de levenscyclus kwamen er nóg meer gadgets en opties bij. In 1995 kon je de S-klasse krijgen met Xenon koplampen voor wat meer aanwezigheid op de Autobahn en meer zicht. Tevens werden de ‘parkeerstaafjes’ vervangen door ‘Parktronic’ die de bestuurder met piepjes waarschuwde. Verder kon je op de S600 Coupé een navigatiesysteem bestellen. In 1996 kwamen er vooral veiligheids-features bij. Denk aan zij-airbags, elektronische remkrachtverdeling, ESP, regensensor en lichtsensor.

Daimler-Benz wilde met de S-klasse aan de top blijven en hield daarom het reguliere productieschema gewoon aan. Vandaar de relatief vroege facelift en de korte levensduur. In september 1998 gingen de W140, V140 en C140 (die intussen CL heette) namelijk uit productie. Zijn opvolger, de W220 rolde al enkele maanden van de band in Sindelfingen. Deze auto kreeg nog meer technologische noviteiten en was met name herkenbaar aan de veel slankere uitstraling.

S600 (1998)

Had Mercedes-Benz met de W140 S600 wel of niet de beste auto ter wereld gebouwd? Dat is lastig te bepalen. Het is de allerlaatste in zijn soort. Veel van de noviteiten beginnen nu pas standaard te worden op de middenklassers van tegenwoordig. Misschien wel het grootste compliment is dat de hardware van de W140 de basis was voor twee ultieme auto’s. Allereerst de motor. De M120 V12 lag ongewijzigd in diverse sportwagens, waarvan de Zonda C12 van Pagani de meest bijzondere en geslaagde is. Ook de AMG derivaten van de M120 vonden later hun weg naar de supersporters uit Italië. Maar ook de basis van het platform van de S600 Lang was goed genoeg om hergebruikt te worden. Het V140 chassis was namelijk exact de basis voor de Maybach 57. Ook deze auto moest de beste auto ter wereld zijn. Als je zo’n nalatenschap hebt, dan komt de W140 S600 absoluut in aanmerking voor die titel.



62 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Das Beste… En toch vond men de concurrent uit Groot-Britannië of München mooier…

Volgens mij verkochten die twee concurrenten ook beter, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
@e1000bmw523i: De Kathedraal werd niet voor niets ook wel Dikke Berta genoemd…
@e1000bmw523i:
Komt dat niet vooral omdat de Benz een beetje *kuch!*, ietsiepietsie maar *uch!*, duur was? Ging dat ding, helemaal de V12, niet richting Rolls en Bentley territorium kwa prijzen?
@Rob: Yep. Zal even m’n Auto ’91 / ’92 boek erbij pakken maar ik meen dat de 600SE meer dan fl. 300.000 was.
@rob: uit het boek Auto ’93:
300 SE: fl. 167.900
400 SE: fl. 224.150
500 SE: fl. 238.400
600 SE: fl. 344.400

S 600 Coupe (facelift, 1994 model): fl. 388.900!
Heb nog een hele stapel andere jaargangen. Leuke boeken om nog eens doorheen te bladeren, zelfs Lada, Yugo en FSO verkochten toen nog auto’s in NL!
@123bat: wat leuk, heb ook zo’n collectie loggen. Van 1987 tot nu. Alleen jammer dat je soms over moest stappen naar een andere omdat Auto er op een gegeven moment mee stopte en de opvolger ervan ook weer. Heb ook nog een paar oudere liggen. Weet nog dat ik aan mijn pa vroeg wat “kruissnelheid” was, dat stond er net als “snelheid bij 1000 toeren in hoogste versnelling” altijd in. Als kind uren lees plezier van gehad! :)
@thomas20vt:
Ik heb zo een hele reeks AutoTest jaarboeken, heel fijn als naslagwerk.
Nostalgie!
@123bat:
Ha, dank! Stevig prijsje wel. Maarja, dat was Mercedes toen. Goed in mekaar gezet, maar dat kost ook wat. Heb je toevallig ook een overzichtje van de prijzen van de opvolger van dit model? Die zullen wel beduidend lager zijn gok ik zo…
@rob: Oeh, voor de W220 zal ik even moeten zoeken. Van de voorganger (W126) heb ik wel nog prijslijsten. Die stond nog in de 1991 editie. Alleen ben ik deze week niet meer in de buurt van m’n boeken :)
@Rob: maarja een 90ies Bentley of Rolls daar wil je natuurlijk voor geen goud eigenaar van zijn, die dingen maken al kortsluiting als je er naar kijkt.
@rob: Niet alleen qua prijs, ook qua afmetingen. Een Bentley Eight lijkt welhaast slank!
@e1000bmw523i:
Kom kom, nu niet gaan overdrijven hè ;-)
Maar bedankt voor de herinnering aan de Bentleys uit die tijd. Was bijna vergeten hoe verschrikkelijk ik ze vond en vind…..
@e1000bmw523i: de W140 was razend populair in Rusland. Zo populair dat de enkele MB dealers die Rusland toen had de vraag niet aankonden en er extra schepen werden verscheept vanuit Duitsland. Veel kozen er ook voor om bijv. In Helsinki een te bestellen. De W140 was verreweg de meest populaire luxe auto in Rusland. En dan niet de 300, want dan werd je door de boeven uitgelachen.
In de US liep de W140 volgens mij ook lekker.
@e550: Daar noem je dan ook twee landen op…
Voor mij de absolute uber Mercedes-Benz en de koning van elke S-klasse. Wat een meesterlijk ding. Een zwarte S500 voor mij graag. Prachtig.
@viezefreddyw: Eens, en weer complimenten aan @willeme voor het artikel.
Moet haast wel mijn favoriete wagen van Das Haus zijn, de W140.
Voor mij graag een donkergroene, pre-facelift, niet overdreven grote MB putdeksel velgen, en een schuifdak. En dan Heino door de speakers laten schallen!!
@123bat: voor mij ook graag de zuinige S500, minstens net zo goed als de 600
Ik denk dat de muziek van Peter Maffay beter bij deze limo past, bij de W126 zou ik eerder aan Heino denken. Blau bluht der Enzian snoeihard door de Becker Mexico 2000!!! @123bat:
zal ik de muziek doen van de Autoblog tiroler party? @willeme: regel jij de nodige duitse goud gele rakkers?
@henkhupelschoten: Kom maar door met die Tiroler party. Ik ben wel in voor een reageerdersfeestje!
@henkhupelschoten: zei iemand bier…?
Wie verzorgt de bierbommetjes?
@henkhupelschoten: Ja! Da’s een hele goede! En zo’n geweldige Becker radio staat op mijn verlanglijst (liefst met een complete W140 eromheen).
Jeugddroom. In 1995 werd ik als 12-jarige voor het eerst meegenomen door vrienden voor een verpletterende proefrit. Gelukkig hadden ze hem in 2001 nog steeds en mocht ik met mijn kersverse rijbewijs ermee op pad. Wat een machine. Het geluid, de power, de bouwkwaliteit: alles klopte aan die auto. Toekomstige klassieker.
@maarten123: het was al een klassieker toen ie op de markt kwam. Ik vind dit nog steeds veruit de allermooiste MB ooit.

Het gerucht gaat overigens dat Das Deutsche Bahn de treinstellen van de autotreinen heeft moeten aanpassen aan het formaat van deze Benz. Naar het schijnt moest er ook iets veranderd worden m.b.t. de maximale toelaatbare massa i.r.t. rijbewijzen. Als de toenmalige regeling van kracht bleef, mochten er net 3,5e zware Duitser in vervoerd worden.
Complimenten voor het artikel, mooie auto. Vind stiekem die putdeksels velgen er wel lekker bij (is dat Wald).

Volgende week de XJ-R @Willeme? Of ga je via de andere Duitsers naar de Britten en de Japanners? En over de plas ten westen van hier? Hadden die nog iets vergelijkbaars? Qua Europese smaak natuurlijk niet, maar vast ook iets moois
@dunhozzie: Zowel de BMW E32 en E38, als de Jag XJ(R) zijn al geweest. Zoek maar in het archief. ;)
@dunhozzie: Thanks!

@Larssb heeft al de Jaguar XJR in het zonnetje gezet:
http://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-jaguar-xjr-84446

En @dizono heeft BMW 7-serie E32 behandeld:
http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-7-serie-e32-youngtimer-in-beeld-72590

Veel leesplezier gewenst!
@willeme: dank, gaat helemaal lukken zo!
Indrukwekkende specificaties en veel gadgets. Toch vind ik het maar een lelijke auto. Zou persoonlijk voor een e32 gaan.

https://a-a.d-cd.net/f6b315u-960.jpg
@donemilio: Enige juiste antwoord. Of een E38 natuurlijk. ;)
Geweldige auto.

Mooi op zijn eigen manier, het onverzettelijke voorkomen, en dat machtige massieve dashboard waarvan de onderzijde met fraai tapijt bekleed is. En dan die dikke kluisdeuren, met aan de binnenkant bekleed met geplooid leer en met de typische knopjes van de stoelbediening die in de vorm van de stoel geplaatst zijn.

De nieuwe concurrent destijds, Lexus, kwam dichtbij. Maar inmiddels heeft de tijdsgeest de Lexus van toen ingehaald. Die mist toch de weelderige uitstraling van een topklasse auto, vooral het interieur van de Lexus heeft wat kunstmatigs en de vele Toyota knopjes maken het er niet beter op.

Toch zou de Benz niet mijn eerste keuze zijn als ik voor een youngtimer in deze klasse zou gaan. BMW heeft met de E38 een erg goed alternatief neergezet, en zeker de lange uitvoering met licht interieur is meer dan gewaagd aan deze S-klasse.
Schitterend model. Zelfs zoiets als een binnenspiegel is elektrisch verstelbaar. Ik betwijfel of het de beste Mercedes ooit is. Maar het is sowieso een beest van een auto!
top artikel. weet niet wie het geschreven heeft maar ga vooral door met bepaalde typen auto’s onder de loep te leggen. Hiervoor lees ik AB en voor de testen. dank
@overwin: de naam van degene die dit heeft geschreven staat onder het artikel. Tevens wordt er in de comments ook naar de schrijver gerefereerd..
Klasse und Masse!
Na de W126 S-klasse was deze auto – naar mijn mening- een gedrocht. Veel te lomp, arrogant en zwaar. Ook de coupé zag er niet echt uit. De journalist Georg Karcher (schreef (schrijft?) onder andere voor CAR) dat de koplampen eruit zagen als iemand die een blauw oog was geslagen. Een rake typering…
Daarnaast had de W140 ook problemen met elektronica. Geen klasbak dus, helaas.
@jeroenwz: Doe mij maar de 500E by Porsche uit diezelfde periode :)
@dawwg: De W140 had nogal eens last van de kabelboom waarvan het kunststof de geest gaf na een aantal jaren. (te weinig weekmakers of zoiets)
Buiten dat een prachtige auto en rijdt echt stukken moderner als een W126 al is die weer een stuk klassieker.
Heb zelf een W126, maar een W140 is ook zeker prachtig.
PS.
Vandaag nog een stukje in een W116 gereden en dat is ook helemaal niet verkeerd.
Heb in het verleden vaak negatieve verhalen gehoord over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de V12, zeker de eerste series. Weet iemand daar iets over of waren dit slechts verhalen?
@raymster: Helemaal mee eens! Dat was en is een echte klassieke Mercedes: alleen de kenners weten wat het is. Niet zo “in your face”.
@jeroenwz: om die reden heb ik er jaren terug geen gekocht (hoorde destijds dat een gereviseerde motor maar zo 16k kostte en de garantie dat hij erin moest). Staat nog altijd wel op mijn bucketlist (geen V12).
@raymster: Ik heb precies hetzelfde gehoord. Dat de V12 erg gevoelig is en dat ruilmotoren (en vooral de inbouw etc) ongelofelijk duur zijn. Lijkt me wel een heerlijke motor maar zoals je zegt, gezien de eventuele risico’s is een mooie 500 ook prima natuurlijk!
@E34M5Touring: zeker geen straf en ik ben zelf meer een V8 liefhebber. Zo’n 12 cilinder leek me wel een keer wat en ze waren destijds voordeliger en voller.
@raymster: Zal waarschijnlijk ook iets meer aanbod in zijn. Dan kun je echt zoeken naar een mooie in je smaak.
Meh… Ik heb maar weinig op met de W140 S. Vind m niet zo mooi als de 126.

In dit segment imo:

LS
E38
D2
W140.
ongelooflijk hoever Mercedes-Benz de maatstaven weer verder heeft verlengd! Als ik het goed heb kostte deze wagen toen der tijd 345000 gulden. Deze wagen was zelfs leverbaar met CNS (De voorloper van Mercedes-Benz Comand Online). Helaas was dit systeem volgensmij alleen leverbaar voor japan (de japanse keizer had een V140!!) en ook dit was het eerste (of een van de eerste) digitale navigatieystemen in een productiewagen!! http://www.whnet.com/4×4/radio/A93F2279.jpg http://www.mb-w140.de/Mediengalerie/Werksfotos/Limousine/Serie_1/Innenaufnahmen/images/A93F2280.jpg filmpje! https://www.youtube.com/watch?v=onnxrnRp-Ec Zelfs TV was mogelijk! zelf zou ik een S600 willen die bij the wolf of wallstreet voorbij kwam, schitterende uitgevoerd! heb niks met zwarte wagens maar de W140 staat het verdomde goed, en ja een kleurtje doet deze wagen ook wonderen maar zwart is gewoon een bazen kleur. toch zal ik eerder voor een V126 gaan, heb meer met de baureihe 126, iets klassieker maar toch ook zeker net zo indrukwekkend! wanneer is mijn W108 aan de beurt ;)
Zwager had een 300se in 1993 toen 2 jaar op de markt. Ging erg veel stuk aan o.a die antennes voor het inparkeren gaven steeds storingen. Niet de beste Mercedes ooit gebouwd.
DE auto die er verantwoordelijk voor is dat ik nooit meer een MB aanschaf ..
Een coupe natuurlijk ..
1 van mijn “o grappig ding .. Geef je er nu terplekke xxx euro voor” aankopen ..

Voelde me als een vis op het droge ..
Nix nul nada anschluss met dat ding ..

Leuk geschreven artikel trouwens .. +1 ..
Wat grappig. Das mijn wagen.

Rij dagelijks naar het werk in mijn champagne S600L uit 94.
Ik denk niet dat hem ooit nog weg ga doen. Het is gewoon heerlijk vertoeven in de w140.

In eerste instantie was ik al een tijdje op zoek naar een goede S 500.
Maar na vele exemplaren bekeken en gereden te hebben, wilde ik perse een lange uitvoering en ook wilde ik perse geen zwart en grijs interieur. Zwart en grijs vind ik niet chique en je moet er op een dag toch vele uren tegenaan kijken. Helaas kon ik niet precies de auto vinden die ik dus wilde.

De v8 staat te boek als onderhouds vriendelijker, meer ruimte onder de kap en een wat milder brandstof verbruik.
De 6 cilinders kun je echt links laten liggen, dat is de S onwaardig.

De enige goede S die dus kon vinden met beige interieur en verlengd, die ook nog redelijk netjes was; was dus een v12. 2 keer wezen kijken, en na beraad van een monteur gekocht.

Het praktijk verbruik valt me mee, maar ik rij dan ook rustig. Zit rond de 1:8 zo gemiddeld.
Het geluid valt in vergelijk met de 8 cilinder ook een beetje tegen. De 8 heeft een roffel, maar de v12 klinkt een beetje als een vrachtwagen.
Lady Di is het enige wat bij me opkomt.
Ow, dat de ontwerper bij een melkpakken fabriek heeft gewerkt.
Ding doet me 100 % niets, behalve een teutonische uitstraling voor kleine mannetjes.
Een W108 of een W116, da’s different koek, charmante koek.
@desjonnies: yup, zo stevig was dat ding…

/sarcasm

Met andere woorden: groots en zwaar is niet altijd beter.
Ik zou wel willen weten hoe het design van Sacco eruit gezien had
Dan is dit toch een leuk ander uiterste. Laatste bouwjaar, helft van de beschreven motor en helemaal vrij van opties. O ja: en in een period kleurtje. http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=292974492
@posthumus: Is een tijdje geleden al op AB voorbij gekomen :)
Echt een gave uitvoering, maar iets té blauw voor een Sonderklasse als je ’t mij vraagt!
Ik zag eens een groene 300SE van voor de facelift met een groen velours interieur. Daar werd ik serieus hebberig van.
De s600 die in de generatie daarna kwam heeft dan wel wat pk’s ingeleverd
Zonder twijfel mijn favoriete auto all time. Dit ding doet gewoon iets met mij. Soort van liefde op het eerste gezicht. Vanaf elke hoek is de auto prachtig. Wel eentje in het zwart en het liefst eentje van 1993-1996. Dit model heeft namelijk nog die prachtige velgen van het eerste model. De tweede facelift velgen van 1997-1998 vind ik oersaai. Overigens viel het mij op de meeste zwarte uitvoeringen pre 1996 two-tone zijn uitgevoerd, dus met een grijze bumper. Als je dan een volledig zwarte tegenkomt, dan is de bumper vaak after-market zwart gespoten. Zijn ze nooit in de periode 1991-1996 full Black geleverd?

Voor het laatste jaar is er ook een Grand Edition geleverd in het zwart met standaard mono-block velgen.
Wat is ie lelijk, maar ook zo goed!
Zo die Wald is lekker hoor!
Voor mij ook die S73 van Wald. Stoer, maar toch niet té.
@cossiekiller: niet te? Heb je de uitlaten en velgen niet gezien?
@e550: Toch wel. De uitlaten zou ik ook nog even veranderen. Is tegenwoordig niet meer echt in.
Maar die velgen zijn toch echt wel 10 keer beter dan die originele 15″ putdeksels.
Hier vanuit een andere hoek:
https://preview.netcarshow.com/Wald-Mercedes-Benz_S-Class_W140-2001-800-03.jpg
@cossiekiller: Echt afschuwelijk. De auto krijgt nu zo’n goedkoope, Oost-Europese zigeneur saus over zich heen IMHO. Maar goed, smaken verschillen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).