![Jaguar X306](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/Jjaguar_XJR_X306.jpg)
Onbeschoft boenderen. Vaak geassocieerd met petjes, maar het kan ook stijlvol en beschaafd. En bovendien heel erg Brits, met een Eaton blower: de Jaguar XJR.
Ford, sinds 1989 eigenaar van Jaguar, wilde een snelle versie van de XJ uitbrengen om het sportieve imago van Jaguar weer wat nieuw leven in te blazen. Een succes dat Jaguar eerder gekend had met de MKⅡ. Jaguar’s eigen twaalfcilinder kreeg hier echter geen hoofdrol in, Ford had inmiddels besloten dat dit powerhouse op termijn uit productie zou gaan omdat deze te duur en ingewikkeld was. En daar houden Amerikanen niet zo van.
In plaats daarvan werd in 1994 de bestaande AJ16 zes-in-lijn voorzien van een Eaton M90 compressor met intercooler. De XJR was daarmee de eerste blower-Jaguar voor de openbare weg (en de tweede met drukvulling: de turbogeblazen XJ220 ging hem voor). Behalve krachtig ook economisch: Ford gebruikte hetzelfde concept van een zescilinder met compressor voor dat andere Britse instituut dat ze sinds 1988 in handen hadden: Aston Martin. Dit blok vertoonde meer dan opvallende gelijkenissen met de voortstuwing van hun destijds meest geproduceerde model, de DB7. Aston’s Astra, als het ware.
Het leek er trouwens sterk op dat die prachtige DB7 in eerste instantie als Jaguar bedacht was. Formeel had moederbedrijf Ford Jaguar’s lopende project voor het ontwikkelen van de F-type stilgelegd, maar waarschijnlijk werd dit XJ41 ontwerp, de opvolger van de XJS, doorgeschoven naar Aston Martin. Voorin die edel-Brit had het aangepaste blok een inhoud van 3.2 liter, in de Jaguar XJR bleef hij 4.0 liter groot. Door toepassing van de supercharger kwam het vermogen uit op 326 PK. Ruim voldoende, zouden de collegae uit Crewe gesnoefd hebben, maar veel indrukwekkender was het koppel van 512 Nm. Bovendien was die kracht beschikbaar vanaf 3050 rpm, een direct gevolg en groot voordeel van de lineaire vermogensopbouw door een compressor. Uiterst beschaafde, ingehouden woede dus.
Want met zulke waarden was een sprint naar 100 km/u in ruim 6 seconden mogelijk. Die ervaring was voor nietsvermoedende omstanders veel schokkender dan voor de bestuurder zelf. Die ervoer de woest sprintende roofkat slechts als snel bewegende comfortzone, zich totaal niet bewust van het ordinaire tumult dat dit met zich meebracht. In het geval van de automatische 4L 80-E vierbak van GM tenminste, met de Getrag handgeschakelde vijfbak was de bestuurder er zelf ook even druk mee. Het bekende Gentlemen’s Agreement beperkte de topsnelheid tot 250 km/u. Snel genoeg, tegen die tijd had men niets meer te bewijzen. En was het waarschijnlijk tijd om te gaan tanken and a cuppa.
Dat gaf weer even de gelegenheid om van zijn uiterlijk te genieten. Op deze generatie XJ, de X300-serie, waren de vierkante koplampen van zijn voorganger godzijdank weer vervangen door vier ronde exemplaren. Meer in de traditie van de oude XJ’s en veel karakteristieker. Opvallend op de XJR was de afwezigheid van chroom. De grill met sportief gaas in plaats van sjieke spijlen, de raamstijlen en de sierlijsten waren matzwart of in de kleur van de auto. Uitgezonderd de XJR’s voor de Amerikaanse markt: hiervan waren de raamstijlen wel glimmend, geheel naar de plaatselijke smaak. More bling for your buck.
Verder waren de velgen een maatje groter dan die van een standaard XJ: 17 inch en met een eigen, vijfspaaks design. Ook de beide uitlaateinden waren wat forser en maakten deze snelle Jag sportiever, zowel in looks als in geluid. Het interieur zag eruit alsof de hemel zelf was afgetimmerd door Britse ambachtslieden: overal leer, hout en dik tapijt. Een prachtige traditie. Ook echt Brits en inmiddels de gewoonte: een hemeltje dat na verloop van tijd lusteloos ging hangen. Mooie materialen, maar de verkeerde lijm. Het dashboard was verder niet veel anders dan de overige versies, met zes prominente klokken en meters en die handige knoppenpaneeltjes voor de verlichting en cruisecontrol onzichtbaar verstopt achter het stuur en hendels. Who cares, it’s a Jag.
Nog steeds en onmiskenbaar. Want ondanks de alom aanwezige bemoeienis van Ford behield deze multi-getalenteerde Jaguar zijn eigen, unieke identiteit. En hij bleef heel, wat zeker niet van al zijn voorgangers gezegd kon worden. De invloed van Ford verzekerde een sterk verbeterde kwaliteit, deze supersedan was domweg betrouwbaar. Betrouwbaarder dan zijn opvolger zelfs, de X308. Die had weliswaar een heerlijk klinkende achtcilinder onder de statige kap, maar de Nikasil coating die daarin toegepast werd maakte de XJR van die generatie in eerste instantie tot een duur zorgenkindje. Veel motoren werden onder garantie vervangen en het duurde vervolgens een poosje voor het vertrouwen weer terug was.
Intussen zoefde deze X306 onverstoorbaar door. Of hij trok grommend en blazend de klinkers uit een deftige dreef. Maar altijd stijlvol en beschaafd. Grace and Pace.
Heerlijke velgjes
Hij is wel fijn hoor!
@dutchdriftking: deze auto heeft iets, soort allure, wel iets meer dan alleen lekker blijven, soort status.
@ghost: En niet de behoefte jezelf te moeten bewijzen…
@e1000bmw523i: klopt. Maar toen ik met de vr6 in de slipstream van een xj sport zat (en dus aan kon haken) en in de bocht voorbij kon, was de bestuurder best beledigd!
@ghost: jaaaaaaaaaaaag.
Is niet uit te leggen, maar ik snap precies wat je bedoelt ;)
Staat hoog op het lijstje als opvolger van de AR GT
@tvklarenbosch: zeker een aanrader. Heb de mijne juist weg gedaan na enkele jaren van veel plezier en weinig sleutelen. Alleen het geluid zal wel wat teleurstellend na de GT.
@phdg: na een GT op satansap zal dat wel meevallen
Staat bovenaan in het lijstje “betaalbare droomauto’s”, in aanschafsprijs dan
@volvologisch: Als youngtimer is hij best goedkoop te rijden.
Stijlvolle tekst voor een stijlvolle slee
Liever een Daimler 6/double six (LWB)
@kaasisslecht:
Dan nog liever de Daimler Super V8!
Zelfs koets, V8, ook met Eaton blower en 363pk. En dan verlengd met twee gescheiden achterzetels.
Maar die V12 is ook geweldig. Volgens mij is dat in de Double Six ook al de 6 liter. Nóg verfijnder als de al briljante 5.3.
En zoals met alle Jaguars: het worden nooit foute auto’s. Koop een oude X300 voor €2500 en je hebt een behoorlijk betrouwbare wagen met een enorme uitstraling. Elke leek denkt dat je zojuist de loterij hebt gewonnen. En eigenlijk heb je dat ook.
Mooi stukje proza.
Persoonlijk trekken mij alleen de Daimlers van de X3xx serie.
@martinus: 30x series.
Alles klopt aan deze auto. De Britten hadden hier duidelijk een van hun betere momenten.
En ze blijven superstijlvol. Zet dit eens naast een BM of een Audi uit deze periode…
Ik was net de teleurstelling te boven…
Na lang gewikt en gewogen te hebben dacht ik toe te zijn aan een echte Jaguar en had ik besloten de S-type in te ruilen voor een XJ, en dan liefst een Sovereign met V8. De XJ-R is nog lekkerder om te rijden, maar die heeft helaas een donkere dashboardbekleding en donker hout en een licht interieur heeft mijn voorkeur.
Wat volgde was een lange zoektocht op internet en daarna meerdere rondritten door heel Nederland om verschillende XJ’s in “uitmuntende” staat te bekijken. De meeste exemplaren vielen in het echt toch een klein beetje tegen. Totdat ik op een heel mooi exemplaar stuitte, keurig dealer- en specialist onderhouden, en het inruilplaatje zag er ook goed uit…
Er zat wel wat werk aan, maar niks wat niet gefixed kan worden. Gelukkig was ik zo verstandig om een aankoopkeuring te laten doen bij mijn Jaguar-specialist. Na tien minuten keuren stond de teller al op zo’n 3 mille qua nodig onderhoud. En aan het eind van de keuring zo ongeveer het dubbele… Voor mij reden om af te haken, sterker nog ik ben voorlopig genezen van de hebzucht om een XJ te willen rijden… Voorlopig in ieder geval…
Voorlopig blijft de S-type gewoon, ondanks dat daar ook nog wel zo af en toe iets aan gemaakt moet worden. Maar ook al is dat ook prijzig, het valt tenminste te overzien en inmiddels zijn alle zwakke punten van de S-type verholpen en kan ik genieten van de vele sterke punten… Nu kriebelt het nog steeds om een andere auto te kopen. Wijselijk heb ik besloten om voor een eenvoudige Saab 9-3 cabrio te gaan. Één van de eerste generatie, gewoon voor in de zomer voor erbij…
Én zo’n XJ… Misschien dat ik ooit de verleiding niet kan weerstaan. Maar dan heb ik er liever één van eind jaren zeventig, begin jaren tachtig… Voor een echte oldtimer is “wat werk” nu eenmaal beter te accepteren…
@moveyourmind: één boodschap YOLO! en met wat zoekwerk en de juiste contacten vallen de prijzen van ondehoud en onderdelen zeker wel mee
@phdg:
1 boodschap .. Kettingspanners ..
@lincoln: kettingspanners zijn bij latere bouwjaren nauwelijks een issue. Vervangen kun je zelf, als je handig bent. Onderdelen kosten je een pas honderd euro. Een specialist rekent er ca. 1200 euro voor.
@aj26sc:
De Jaguar club is idd lekker actief ..
Echt een aanrader ..
Je vergeet alleen dat er hier weinig mensen zijn met een uitgeruste garage en 2 rechter handen ..
Die vinden een XJ alleen maar vet en dik ofzo ..
Die vinden isolatiemateriaal priemiejum ..
En hebben een mening over achterlichten
En schrijven slopel ipv Opel ..
Die weten echt niet wat een kettingspanner is ..
@lincoln: Nou, ik weet alles van kettingspanners! O.a.
1) dat je erg uit moet kijken het draadje van je achterlicht niet te breken.
2) dat de asmoer speciaal ontworpen is om sneller (lees: te snel) dol te draaien dan de as
3) dat de ringetjes bij het vervangen van de band meestal ten onrechte weggelaten worden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Kettingspanner_links_5160376.jpg
@lincoln: kettingspanners en slechte (mercedes) versnellingsbakken zijn meer een probleem van de xjr met V8 motoren en de tekst gaat over de 6 – cilinders
@moveyourmind: ik heb sinds twee jaar een x308 XJR en ik moet zeggen dat het mij alles meevalt met het onderhoud. En dat terwijl die van mij richting de 200k km gaat. Ok, het is niet mijn daily driver, maar gebruik hem toch regelmatig.
Belangrijk is een later model te nemen (die van mij is van 2001), waarin een hoop problemen opgelost zijn. Verder doe ik het meeste onderhoud zelf, er is een levendige internet community, en onderdelen zijn goed verkrijgbaar. En het rijdt fantastisch.. Zeker sinds ik de supercharger poelie heb vervangen door een kleiner exemplaar. Trekt vanaf stilstand als een lier en het is bij default een sleeper.. Niet veel mensen verwachten dit soort prestaties van deze auto.
@aj26sc: Dat je hem niet als daily driver gebruikt scheelt natuurlijk al…
Mijn insteek was om er één aan te schaffen als daily driver, om zo’n 35.000 per jaar mee te maken… Moet wel zeggen dat zo’n V8 nog best wel “zuinig” is, in ieder geval niet veel slechter dan de S met 2 cilinders minder…
@moveyourmind: ja dat valt inderdaad mee. 1 op 7 is haalbaar. Mijn huidige daily is een x-type 2.5 en die haalt ook nauwelijks 1 op 9.
@moveyourmind: mijn oom heeft er nog een te koop, prachtig exemplaar
@carwax: http://www.gdeb.nl/aanbod/occasions/jaguar/xj8/jaguar_xj8_xj_3_2_executive-1260401.html
@carwax:
12000 euro !!
Die advertentie is dan zeker van 10 jaar geleden ..
@lincoln: de prijs is inderdaad niet in het lage segmeny, maar doe een goed bod
@carwax: vertel…ik heb belangstelling!
Ik heb dit altijd de utlieme gangster/maffioso-uto gevonden. Ik weet niet waarom.
Ook heb ik hem altijd prachtig gevonden, ondanks dat ik geen liefhebber ben van het merk.
Nog steeds krijg ik bij het zien van dit model een ‘Amerikaans gevoel’. Misschien komt dat door de lange motorkap en achterklep.
@nidlaobud:
Teveel Guy Richie films gekeken misschien ..
@lincoln:
Kan dat dan?
Ik zou deze auto kopen zonder twijfel maar iemand vertelde me dat je je nog wel eens scheel kon betalen aan het onderhoud.
@dutchcourage86: kan je gerust kopen mits je m van tevoren laat keuren door een specialist. Het zijn superauto’s
De X300 is een verbouwde XJ40 ..
De veeeeel mooiere X308 was wel nieuw ..
Een X308 met die ouwe lijn 6 zou perfect zijn ..
Vooral in de kleur amaranth of Carnival red ..
Nog maar effe wachten tot de X350 “betaalbaar” is ..
@lincoln: je kan ook een 4.2 V8 uit een x350 in een x308 bouwen. Redelijk makkelijk te doen, en de motor is behalve sterker, ook sterk verbeterd. Ik ben nog altijd op zoek naar een 4.2 motor om de swap te doen..
@aj26sc:
Weet je wat ..
Ik koop wel een 3.2 X308 voor een rooitje en rij op goed geluk net zolang dat die naar de klote is ..
Dat lijkt me nog makkelijker ..
@lincoln: moet je doen.. Alhoewel een 3.2 wel een beetje gay is hoor..
@aj26sc:
Auto’s horen gay te zijn ..
Lekker rondig ..
Of het nu een streetka of een XJ is ..
en vooral de XJ .. Ken geen andere auto die het zo goed doet met uitgesproken zachte tinten ..
Hoe zoetsappiger hoe beter ..
Deze zal wel beter op de weg liggen en zo’n compressor id het halve plezier maar een oudere jag ziet er toch beter uit. Deze nooit voor de volle 100% kunnen apprecieren.
De eerste auto waar ik ik ooit zelf in heb mogen rijden, vergeet ik nooit meer!
Hier in de stad rijden er ook 2 maar als ik dan kijk wat er in rijd dan denk Hmmm… Niet echt Britse gentlemens. Patjepeeër is beter.
Ik wil wellicht een XJ (model vanaf 2004) kopen, deze zijn kwalitatief toch redelijk betrouwbaar of zie ik dat verkeerd?
@pindakoning:
Klopt .. De 3 liter V6 is al een topper ..
Vind het persoonlijk ook de chiqueste XJ ever ..
@lincoln: Inderdaad, die standaard V6 is snél! Echt een heel vinnige auto, zo je niet zeggen op basis van het formaat van de auto. Tijdloze auto’s blijven het toch.
@pindakoning: ja die zijn behoorlijk goed. Aandachtspunten zijn de luchtvering, de achterwielophanging, en vreemd genoeg bij een alu auto: corrosie.
De snellere modellen hebben ook wat onderbemeten remmerij.
V6 is inderdaad een prima motorisering.
@aj26sc: een goede kennis van mij heeft een Daimler Super V8 van de laatste serie. Inderdaad wat probleempjes met corroderen. En er zitten dikke Brembo’s onder, maar niet het beste soort. De remmen van mijn standaard oude A8 diesel zijn beter. Evenals de wegligging op hoge snelheid. Zeker op lange bochten op de Autobahn begint zo’n Daimler flink te zwalken.
Echter, qua stijl kan geen Duitser tegen zo’n XJ op :-).
Ik had een X300, de laatste met de zes-in-lijn. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik die weggedaan heb :(
Once you go Jag, you never lose your swag ;)
Ik heb anderhalf jaar een Jaguar XJR X308 als daily gehad. Heerlijke wagen om te zien, echter verdomd weinig binnenruimte als je naar het formaat wagen kijkt.
Qua onderhoud mijn duurste wagen geweest. In anderhalf jaar 12000 euro ingestoken en het hield maar niet op. Het domme is zaken die normaal heel duur zijn, zijn bij Jaguar goedkoop. Een setje schijven + blokken rondom was 600 euro. Een raamschakelaar bestuurderszijde moet de hele unit vervangen worden…. 795 euro.
Uiteindelijk was ik het helemaal zat en heb hem weggedaan en vervangen voor een E39 M5. Duurder in aanschaf maar vele malen goedkoper in gebruik. M5 bezit ik inmiddels al weer 4 jaar en zit zo rond de 6000 aan onderhoud. Beide wagens worden/werden dealeronderhouden….
@205GTI16: hoeveel km had de XJR gelopen toen je hem aanschafte en hoeveel heb je er mee gereden?
@bushdoctor: Dat is 4 jaar geleden, ik meende uit mijn hoofd rond de 181000 gekocht en rond de 200000 weggedaan………..
@205GTI16: Dat zijn wel serieuze onderhoudskosten die je op 20.000 km gehad hebt. Hopelijk heb je wel een beetje fun gehad met de auto.
Ik heb nog altijd spijt dat ik de mijne heb weggedaan: een bordeaux rode metallic met creme leder. Wat was die wagen goed, snel en betrouwbaar! Liet zich urenlang op hoge snelheid door Duitsland rijden. Alleen vreemd: de eerste serie had geen dashboardkastje! De passagiersairbag zat in de weg. En cruisecontrol was niet standaard!
Een XJR in z’n introductiekleur met die introductiewielen is gewoonweg niet te versmaden.Al zou een zwarte voor mij ook best voldoen.Een werkelijkwaar prachtige auto die ons leert hoe evolutie in de automotive zou moeten werken.
Leuk stuk weer @larssb
Schitterende wagen! Een echte Jag!
Heb altijd al een zwak gehad voor de xj.
Interessant artikel trouwens, en leuk geschreven zonder ongein. Nog van dat!
Wat leuk, een XJ artikel op Autoblog. Laat ik nou net vorige week mijn eerste XJ gekocht hebben met slechts 95.000km op de teller. Met zijn stalen wielen met plastic platen nog helemaal origineel en in topstaat. Heel verleidelijk om voor velgen en de zg. mesh grill te gaan, echter dan heeft hij de looks van een XJR terwijl het de XJ8 is. Niet echt chique dus, maar wel retecool om te zien. Als de auto me goed bevalt wordt een XJR de opvolger. Maar eerst genieten!
Dit artikel is heel slecht voor mijn gemoedsrust.
Ik krijg de onbedwingbare neiging Marktplaats af te gaan schuimen en heel onverstandige dingen te gaan doen.
Ik denk dat ik @larssb maar aansprakelijk stel voor de gevolgen…
@sabrerator: Mea culpa, mijn oprechte excuses. Ik moet na 18 uur speuren zelf ook even wat anders gaan doen nu ?. Slecht voor m’n ogen. En m’n spaargeld…
XJR met zeldzame handbak:
http://witmerodijk.nl/te-koop/jaguar-xjr-supercharged-1997/397
@granturissimo: Verkocht… Gotcha! ;-)
Ik zou toch voor een X350 gaan. Dat was een nieuwe wagen. De X300 was in feite nog XJ40.
En die XJ40 vind ik eigenlijk nog meer hebben. Maar dat komt misschien ook omdat Opa er eentje had. Een groene, met ronde koplampen (dat is toch een must!), een gouden streepje over de flank, met beige leer, leeslampjes achter op de voorstoelen en natuurlijk met niet helemaal regenbestendige ramen. Exact als deze:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/274365299?asrc=st|as
“Een auto van een bepaald niveau” zoals Opa hem omschreef. Wij noemden hem altijd “De Jackpot” ;-)
@Rob:
Die dingen waren 14 jaar geleden goedkoper dan nu ..
Had toen de 3.6 afgenomen van een schuldenaar ..
Wij noemde em “de foute makelaarsbak” ..
@lincoln:
Ja, het is wel een beetje een foute wagen. Vrees dat ie dat ook de rest van zijn bestaan zal blijven. Helemaal een rode, zonder de ronde koplampen. Vreselijk eigenlijk…
http://all-jaguar.info/wp-content/uploads/Jaguar/XJ40/149457779/Jaguar_XJ40_Red%20metallic.JPG
Ze moeten ook in een piekfijne staat en perfect gepoetst zijn, pas dan zijn ze enigszins mooi. Zo niet is het direct een sjofele en vreselijk gedateerde auto.
Nee, de opvolgers zijn in alles eigenlijk beter en mooier, maar ik ben nu eenmaal een jaar of 20 geconfronteerd met zo’n XJ40. Heb er een zwak voor gekregen……
Wat een heerlijk stijlvolle wagen is zo’n oudere XJR toch