Klassieker: TVR Taimar

Auteur: , 43 Reacties

Een TVR, het blijft altijd spannend. De looks, het geluid en vooral of alles erop en eraan blijft zitten. Als dat zo is, is het ongekend genieten met de TVR Taimar.

TVR Taimar

De Taimar was een evolutie van de modellen in de M-serie, die in 1972 de TVR Vixen, Griffith en Tuscan verving. TVR (afgeleid van oprichter TreVoR Wilkinson), inmiddels in handen van Martin Lily, introduceerde deze M-modellen in 1972. Mike Bigland ontwierp hiervoor een beter en veiliger chassis, TVR ging weer zelf de carrosserieën bouwen en elke auto onderging een kwaliteitsinspectie voor hij de poort uitrolde. Of sprintte; het lag er aan of er een 1600 cc viercilinder, dan wel een 2.5 of 3.0 liter zescilinder onder de lange motorkap schuilging. Het was dat Rover ze niet kon leveren vanwege een deal met Morgan, anders had TVR zelfs de befaamde 3.5 liter V8 in het vooronder gemonteerd voor de rouwdouwers.

De meest praktische en een van de laatste modellen in de M-serie was deze Taimar, die in oktober 1976 werd voorgesteld op de British International Motorshow. Dat praktische zat hem in het feit dat de Taimar een echte achterklep bezat, waar de overige modellen een vaste achterruit hadden. Waardoor je je bagage, kinderen of carpoolers over de voorstoelen heen achterin moest zien te frommelen. Daar pasten ze in de Taimar uiteraard ook helemaal niet, maar onderweg er naartoe liepen ze in ieder geval geen kneuzingen en schaafwonden op. Het was vooral voor een weekendtas(je) erg handig. Of als nogal doorzichtige show-offspoiler, als je ‘m open liet staan.

De Taimar was een van de laatste telgen uit de 3000 serie, welke tot 1980 in productie bleef en werd afgelost door de Tasmin. Dat 3000 betrof de cilinderinhoud, voorin lag de bekende Essex V6 van Ford. Die 3 liter zescilinder ontwikkelde een kleine 140 PK en stuurde die middels een handgeschakelde vierbak naar de achterwielen. Waar je zelf bovenop zat, fantastisch. De zeldzame Turbo versie had er zelfs 230. Met een eigen gewicht van een ton hield deze doodleuk een 911 Turbo bij als het licht op groen ging. Panic in the Porker.

Die ook nog eens meer dan het dubbele kostte dan dit plastic Engelsmannetje uit Blackpool. Maar niet zomaar plastic. De Taimar was, net als alle TVR’s destijds, opgetrokken uit GRP: glass reinforced plastic. Fiberglass dus, en dat voorkwam dat de Taimar meteen wegrotte als de wind toevallig uit het westen kwam. Als dat toch het geval was en meer dan een week duurde, kon het wel zo zijn dat dat aantrekkelijke koetswerk ineens intens verlaagd over de Wolfrace velgjes hing. Het chassis was namelijk gewoon van staal en dat materiaal verloor het destijds altijd van de buitenlucht. Droog wegzetten dus.

Veel leuker was om ‘m droog te rijden. Met die zalige V6 voor je, genesteld in dat oer-Britse cockpitje met dat kleine en onbekrachtigde stuur in je handen was elk excuus voor een ritje legitiem. En bepaald geen straf. De top bedroeg 209 km/u voor de gewone Taimar, de Turbo deed er nog 24 bij. Dat zal best een belevenis zijn geweest: zo dicht bij de grond, je gevoel, de motor en de dubbele uitlaat. Want niks was ver weg in dit compacte tweezittertje.

Behalve gebrek aan karakter. En dat ondanks het feit dat in de Taimar vele onderdelen uit de magazijnen van collega-fabrikanten kwamen. De achterlichten van eerdere 3000’s en de voorruit van alle M-modellen kwamen van Ford, maar ook Triumph leverde onderdelen af in Blackpool. Behalve complete 2.5 liter zes-in-lijn motoren voor de 2500M, leverde Triumph ook veel onderdelen voor dash en interieur. Dat kon naar wens ook bijzonder luxe aangekleed worden met leer, Wilton tapijt en hout. Zoals alleen Britten die typische sfeer konden creëren. Als het maar niet perfect hoefde, anders zou het niet kloppen.

Met een kleine 400 gebouwde exemplaren was de Taimar in zijn jaren al exclusief. Dat geldt nog meer voor de Turbo versie ervan, slechts 30 keer bouwde Broadspeed zo’n fluitende vermogenbooster in een Taimar. Het resultaat is dat er nog maar bitter weinig Taimars voorhanden zijn, ondanks de kunststof carrosserie. Die op leeftijd ook niet eeuwig mooi blijft trouwens, na een paar decennia kan het GRP gaan kraken en scheuren als Elfsteden-ijs. De chassis waren toen al roestgevoelig, maar tegenwoordig ook te vervangen door een nieuw gebouwd onderstel uit Engeland en dat kost zo’n £ 1000,-. Van de rest van de onderdelen wisten we dat die nog wel te achterhalen zijn bij de Ford– en Triumph-sectie op de sloperij. Het is handig om het telefoonnummer daarvan bij de hand te hebben, maar nog veel belangrijker om dit sympathieke Britse erfstuk daar zo lang mogelijk vandaan te houden. Een TVR hoort niet op de sloop, behalve de bits ‘n pieces die er per ongeluk af vallen.

Ondanks dat er weinig exemplaren meer te vinden zijn, lijkt het er op dat in Nederland wel een goed exemplaar rijdt. Foto’s daarvan check je op Autojunk



43 reacties

Niks voor de jeugd hier ….Zitten geen airbags in…
Ik als ouwe lul vind dit prachtig…
@norge: Om nog maar te zwijgen van een ultrahip infotainment-systeem met bluetooth, telefoonsynchronisatie, internet, tv, realtime traffic information, verkeersbordenherkenning en last but not least drivers assist en parkeerhulp…
@e1000bmw523i: Of rembekrachtiging, stuurbekrachtiging…
@norge: ABS had ie ook niet, of wel?
@e1000bmw523i: Vraag het @danmar
@norge: wat denk je zelf, ouwe plusjesjager.
@danmar: isofix?
@papa: dat heeft @mama toch juist vaak nodig?
@e1000bmw523i: emancipatie werkt blijkbaar 2 kanten op
@e1000bmw523i: en het ergste….
Als ze er al mee kunnen rijden verdwalen ze hopeloos door het ontbreken van navigatie….
@norge @e1000bmw523i Hela! Ik mag dan eerder onder de jeugd vallen dan onder de oude lullen, maar ik ben er toch vrij zeker van dat ik prima kan rijden in zo’n wagen en ook nog zonder navigatiesysteem op de plek van bestemming kom. Al opties die jullie noemen zijn natuurlijk hartstikke leuk en comfortverhogend, maar daar koop je zo’n wagen tegenwoordig niet voor? Zo’n wagen koop je omdat je een liefhebber bent, die contact met de weg wilt hebben en nog wilt werken achter het stuur om van A naar B te komen.
@e1000bmw523i: Ik ben 19 en rijd een Daf 66 DL.. Met zonder airbaigs en infosysteem, gewoon een mooie casettebandspeler en m’n top gun en celine dion bandje
@e1000bmw523i: Huh?? Waar heb je het over?
@e1000bmw523i: Ik wil ook nog een achteruitrijcamera, dodehoekdetectie, adaptive matrix led-koplampen en stoelverwarming. Wanneer kan ik hem halen?
@norge: Auto’s van toen hadden geen airbags.
Ik vind het niet de mooiste TVR. Sowieso vind ik veel TVR’s lelijk. Maar ja, da’s mijn smaak :-)
@danmar: Meen je dat nou? Dus mijn eerste zes auto’s hadden geen airbags? schokkend..
@norge: Jouw auto’s hadden er, zoals elke auto, vier rondom en een in de koffer. Soms ook wel onder- of achteraan, heel af en toe zat die ene ook aan de zijkant.
@norge: Ook geen bekerhouders…
@potver7: Nee, maar wel een asbak en een sigarenaansteker….
@norge: Damn, we worden echt oud hé… :)
@Esprit_de_Flandre: Gelukkig wel ja! :)
@Esprit_de_Flandre: nog altijd beter dan het alternatief :)
-edit: doe eens kalm-

OT: Supergave bak helaas dat er maar zo weinig van zijn gemaakt. TVR heeft altijd wel iets aparts op de weg gezet, mooi en lelijk maar altijd hard en snel. Goed geschreven artikel ook alleen er hadden wel wat meer foto’s bij gemogen.
Hij is wel retegaaf hoor!
Niks voor ouwe lullen wat n porno bak liever dit dan een Ferrari
@leemster: aah, voel me gelijk weer jong..
@norge: Je ziet er wel oud uit.
@csx3000: ze heeft gelijk..
@leemster: Het is een geweldige wagen, maar zo mooi of gaaf dat ik er een Ferrari voor zou laten staan nou ook weer niet. Geef mij maar een F355.
@Edge: Voor de waarde van de TVR moet je eerder denken aan de Dino.
Een Taimar doet ongeveer 15,000 euro.
Doe mij die Ligier maar, of een Alpine. Die hebben ook karakter, maar spreken me meer aan. Vind ik mooier oud geworden.
Puur voor de looks toch liever een ander model, pakweg een Tuscan.
Ik twijfel. Dit, of die bolhoed-911 van RWB uit het vorige artikel. Mmmm, moeilijk…
@larssb: “TVR (afgeleid van oprichter TreVoR Wilkinson), inmiddels in handen van Martin Lily,”

Euhm, kom jij niet zo een paar decennia achter? Lilley (dit is de juiste schrijfwijze) nam de boel over van Wilkinson, maar dat is toch al van in de jaren ’60 geleden. Overigens was het vader en zoon Lilley, vader (naam ben ik vergeten) was de geldschieter, zoon Martin runde de boel.
De Taimar is inderdaad wel uit de Lilley periode, vandaar waarschijnlijk de fout in de tekst.
Momenteel is TVR in handen van een groep investeerders. Klinkt niet heel erg sexy natuurlijk…

Verder, eventjes lekker heiligschennis oproepen maar euh… Nu TVR een nieuwe eigenaar heeft en binnenkort een nieuwe start maakt (hout vasthouden), hoe lang zou het duren eer we een TVR SUV zien… ?
@Esprit_de_Flandre: “inmiddels” verwijst in dit verband naar 1972, het introductiejaar dat vlak ervoor genoemd wordt. Beetje onhandig geformuleerd wellicht. Overigens loop ik af en toe wel degelijk een paar decennia achter, maar dat betreft dan vaak m’n kledingkeuze😄
@larssb: Weer een topstuk over een fantastisch, bijna vergeten auto. Met name de Broadspeed versies waren legendarisch. Voor de helft van het geld kon je een Porsche pesten.
Tja leuk om te zien, maar wat een bagger TVR, na elke rit moet je goed controleren of je niet wat onderdelen onderweg hebt verloren, de bouwkwaliteit is zo bedroevend slecht.
Nou ben ik zelf nooit zo van TVR geweest maar dit vind ik toch wel een auto met uitstraling hoor.
Hier heeft TVR zeker goed werk vericht.
Jammer dat er maar zo weinig van gemaakt zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).