• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: TVR Taimar

Auteur: larssb, gepost 9 januari 2016 om 18:00 – 43 Reacties

TVR Taimar


Een TVR, het blijft altijd spannend. De looks, het geluid en vooral of alles erop en eraan blijft zitten. Als dat zo is, is het ongekend genieten met de TVR Taimar.

De Taimar was een evolutie van de modellen in de M-serie, die in 1972 de TVR Vixen, Griffith en Tuscan verving. TVR (afgeleid van oprichter TreVoR Wilkinson), inmiddels in handen van Martin Lily, introduceerde deze M-modellen in 1972. Mike Bigland ontwierp hiervoor een beter en veiliger chassis, TVR ging weer zelf de carrosserieën bouwen en elke auto onderging een kwaliteitsinspectie voor hij de poort uitrolde. Of sprintte; het lag er aan of er een 1600 cc viercilinder, dan wel een 2.5 of 3.0 liter zescilinder onder de lange motorkap schuilging. Het was dat Rover ze niet kon leveren vanwege een deal met Morgan, anders had TVR zelfs de befaamde 3.5 liter V8 in het vooronder gemonteerd voor de rouwdouwers.

De meest praktische en een van de laatste modellen in de M-serie was deze Taimar, die in oktober 1976 werd voorgesteld op de British International Motorshow. Dat praktische zat hem in het feit dat de Taimar een echte achterklep bezat, waar de overige modellen een vaste achterruit hadden. Waardoor je je bagage, kinderen of carpoolers over de voorstoelen heen achterin moest zien te frommelen. Daar pasten ze in de Taimar uiteraard ook helemaal niet, maar onderweg er naartoe liepen ze in ieder geval geen kneuzingen en schaafwonden op. Het was vooral voor een weekendtas(je) erg handig. Of als nogal doorzichtige show-offspoiler, als je ‘m open liet staan.

De Taimar was een van de laatste telgen uit de 3000 serie, welke tot 1980 in productie bleef en werd afgelost door de Tasmin. Dat 3000 betrof de cilinderinhoud, voorin lag de bekende Essex V6 van Ford. Die 3 liter zescilinder ontwikkelde een kleine 140 PK en stuurde die middels een handgeschakelde vierbak naar de achterwielen. Waar je zelf bovenop zat, fantastisch. De zeldzame Turbo versie had er zelfs 230. Met een eigen gewicht van een ton hield deze doodleuk een 911 Turbo bij als het licht op groen ging. Panic in the Porker.

Die ook nog eens meer dan het dubbele kostte dan dit plastic Engelsmannetje uit Blackpool. Maar niet zomaar plastic. De Taimar was, net als alle TVR’s destijds, opgetrokken uit GRP: glass reinforced plastic. Fiberglass dus, en dat voorkwam dat de Taimar meteen wegrotte als de wind toevallig uit het westen kwam. Als dat toch het geval was en meer dan een week duurde, kon het wel zo zijn dat dat aantrekkelijke koetswerk ineens intens verlaagd over de Wolfrace velgjes hing. Het chassis was namelijk gewoon van staal en dat materiaal verloor het destijds altijd van de buitenlucht. Droog wegzetten dus.

Veel leuker was om ‘m droog te rijden. Met die zalige V6 voor je, genesteld in dat oer-Britse cockpitje met dat kleine en onbekrachtigde stuur in je handen was elk excuus voor een ritje legitiem. En bepaald geen straf. De top bedroeg 209 km/u voor de gewone Taimar, de Turbo deed er nog 24 bij. Dat zal best een belevenis zijn geweest: zo dicht bij de grond, je gevoel, de motor en de dubbele uitlaat. Want niks was ver weg in dit compacte tweezittertje.

Behalve gebrek aan karakter. En dat ondanks het feit dat in de Taimar vele onderdelen uit de magazijnen van collega-fabrikanten kwamen. De achterlichten van eerdere 3000’s en de voorruit van alle M-modellen kwamen van Ford, maar ook Triumph leverde onderdelen af in Blackpool. Behalve complete 2.5 liter zes-in-lijn motoren voor de 2500M, leverde Triumph ook veel onderdelen voor dash en interieur. Dat kon naar wens ook bijzonder luxe aangekleed worden met leer, Wilton tapijt en hout. Zoals alleen Britten die typische sfeer konden creëren. Als het maar niet perfect hoefde, anders zou het niet kloppen.

Met een kleine 400 gebouwde exemplaren was de Taimar in zijn jaren al exclusief. Dat geldt nog meer voor de Turbo versie ervan, slechts 30 keer bouwde Broadspeed zo’n fluitende vermogenbooster in een Taimar. Het resultaat is dat er nog maar bitter weinig Taimars voorhanden zijn, ondanks de kunststof carrosserie. Die op leeftijd ook niet eeuwig mooi blijft trouwens, na een paar decennia kan het GRP gaan kraken en scheuren als Elfsteden-ijs. De chassis waren toen al roestgevoelig, maar tegenwoordig ook te vervangen door een nieuw gebouwd onderstel uit Engeland en dat kost zo’n £ 1000,-. Van de rest van de onderdelen wisten we dat die nog wel te achterhalen zijn bij de Ford– en Triumph-sectie op de sloperij. Het is handig om het telefoonnummer daarvan bij de hand te hebben, maar nog veel belangrijker om dit sympathieke Britse erfstuk daar zo lang mogelijk vandaan te houden. Een TVR hoort niet op de sloop, behalve de bits ‘n pieces die er per ongeluk af vallen.

Ondanks dat er weinig exemplaren meer te vinden zijn, lijkt het er op dat in Nederland wel een goed exemplaar rijdt. Foto’s daarvan check je op Autojunk

Ook interessant!

  • Kies maar: obscure sportwagens op Marktplaats
  • Lezersvraag: welke auto moet een terugkeer maken?
  • schadeauto's
    Video: burnout in rechte lijn kan OOK misgaan
  • Volkswagen Bulli koelkast
    De Volkswagen Bulli, maar dan als koelkast

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, TVR

Vorig bericht: « Porsche 911 om zeep geholpen met bolhoed
Volgend bericht: Dakar: toeschouwer overlijdt na aanrijding »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    9 januari 2016 om 18:09

    Niks voor de jeugd hier ….Zitten geen airbags in…
    Ik als ouwe lul vind dit prachtig…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      9 januari 2016 om 18:22

      @norge: Om nog maar te zwijgen van een ultrahip infotainment-systeem met bluetooth, telefoonsynchronisatie, internet, tv, realtime traffic information, verkeersbordenherkenning en last but not least drivers assist en parkeerhulp…

      Login om te reageren
      • norge zegt

        9 januari 2016 om 18:33

        @e1000bmw523i: Of rembekrachtiging, stuurbekrachtiging…

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          9 januari 2016 om 18:44

          @norge: ABS had ie ook niet, of wel?

          Login om te reageren
          • norge zegt

            9 januari 2016 om 18:46

            @e1000bmw523i: Vraag het @danmar…

            Login om te reageren
            • danmar zegt

              9 januari 2016 om 19:09

              @norge: wat denk je zelf, ouwe plusjesjager.

              Login om te reageren
              • papa zegt

                9 januari 2016 om 20:15

                @danmar: isofix?

              • e1000bmw zegt

                9 januari 2016 om 20:24

                @papa: dat heeft @mama toch juist vaak nodig?

              • papa zegt

                9 januari 2016 om 21:31

                @e1000bmw523i: emancipatie werkt blijkbaar 2 kanten op

      • norge zegt

        9 januari 2016 om 18:35

        @e1000bmw523i: en het ergste….
        Als ze er al mee kunnen rijden verdwalen ze hopeloos door het ontbreken van navigatie….

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          9 januari 2016 om 19:08

          @norge @e1000bmw523i Hela! Ik mag dan eerder onder de jeugd vallen dan onder de oude lullen, maar ik ben er toch vrij zeker van dat ik prima kan rijden in zo’n wagen en ook nog zonder navigatiesysteem op de plek van bestemming kom. Al opties die jullie noemen zijn natuurlijk hartstikke leuk en comfortverhogend, maar daar koop je zo’n wagen tegenwoordig niet voor? Zo’n wagen koop je omdat je een liefhebber bent, die contact met de weg wilt hebben en nog wilt werken achter het stuur om van A naar B te komen.

          Login om te reageren
      • rubenjb zegt

        9 januari 2016 om 20:59

        @e1000bmw523i: Ik ben 19 en rijd een Daf 66 DL.. Met zonder airbaigs en infosysteem, gewoon een mooie casettebandspeler en m’n top gun en celine dion bandje

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        9 januari 2016 om 22:39

        @e1000bmw523i: Huh?? Waar heb je het over?

        Login om te reageren
      • hight96 zegt

        10 januari 2016 om 10:38

        @e1000bmw523i: Ik wil ook nog een achteruitrijcamera, dodehoekdetectie, adaptive matrix led-koplampen en stoelverwarming. Wanneer kan ik hem halen?

        Login om te reageren
    • danmar zegt

      9 januari 2016 om 18:36

      @norge: Auto’s van toen hadden geen airbags.
      Ik vind het niet de mooiste TVR. Sowieso vind ik veel TVR’s lelijk. Maar ja, da’s mijn smaak :-)

      Login om te reageren
      • norge zegt

        9 januari 2016 om 18:38

        @danmar: Meen je dat nou? Dus mijn eerste zes auto’s hadden geen airbags? schokkend..

        Login om te reageren
        • danmar zegt

          9 januari 2016 om 18:41

          @norge: Geen idee wat jij als eerste 6 auto’s had.
          Schokkend hè.

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            9 januari 2016 om 18:51

            @danmar: De eerste auto van @norge…

            Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            9 januari 2016 om 19:04

            @danmar: De eerste auto van @norge: http://images.fanpop.com/images/image_uploads/Volvo-V4-volvo-803214_1600_1200.jpg

            Login om te reageren
            • danmar zegt

              9 januari 2016 om 19:05

              @e1000bmw523i: Nieuw gekocht natuurlijk :-)

              Login om te reageren
            • norge zegt

              9 januari 2016 om 20:03

              @e1000bmw523i: Wel aangepast naar mijn eisen toen ik hem had…

              Login om te reageren
        • BaRa zegt

          9 januari 2016 om 19:51

          @norge: Jouw auto’s hadden er, zoals elke auto, vier rondom en een in de koffer. Soms ook wel onder- of achteraan, heel af en toe zat die ene ook aan de zijkant.

          Login om te reageren
    • potver7 zegt

      9 januari 2016 om 20:00

      @norge: Ook geen bekerhouders…

      Login om te reageren
      • norge zegt

        9 januari 2016 om 20:19

        @potver7: Nee, maar wel een asbak en een sigarenaansteker….

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          9 januari 2016 om 22:41

          @norge: Damn, we worden echt oud hé… :)

          Login om te reageren
          • potver7 zegt

            10 januari 2016 om 09:36

            @Esprit_de_Flandre: Gelukkig wel ja! :)

            Login om te reageren
          • norge zegt

            10 januari 2016 om 10:08

            @Esprit_de_Flandre: nog altijd beter dan het alternatief :)

            Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      10 januari 2016 om 10:57

      -edit: doe eens kalm-

      OT: Supergave bak helaas dat er maar zo weinig van zijn gemaakt. TVR heeft altijd wel iets aparts op de weg gezet, mooi en lelijk maar altijd hard en snel. Goed geschreven artikel ook alleen er hadden wel wat meer foto’s bij gemogen.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    9 januari 2016 om 18:31

    Hij is wel retegaaf hoor!

    Login om te reageren
  3. leemster zegt

    9 januari 2016 om 18:47

    Niks voor ouwe lullen wat n porno bak liever dit dan een Ferrari

    Login om te reageren
    • norge zegt

      9 januari 2016 om 18:57

      @leemster: aah, voel me gelijk weer jong..

      Login om te reageren
      • csx3000 zegt

        9 januari 2016 om 21:53

        @norge: Je ziet er wel oud uit.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          9 januari 2016 om 22:05

          @csx3000: ze heeft gelijk..

          Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 januari 2016 om 19:09

      @leemster: Het is een geweldige wagen, maar zo mooi of gaaf dat ik er een Ferrari voor zou laten staan nou ook weer niet. Geef mij maar een F355.

      Login om te reageren
      • csx3000 zegt

        9 januari 2016 om 21:52

        @Edge: Voor de waarde van de TVR moet je eerder denken aan de Dino.
        Een Taimar doet ongeveer 15,000 euro.

        Login om te reageren
  4. danmar zegt

    9 januari 2016 om 19:07

    Doe mij die Ligier maar, of een Alpine. Die hebben ook karakter, maar spreken me meer aan. Vind ik mooier oud geworden.

    Login om te reageren
  5. BaRa zegt

    9 januari 2016 om 19:52

    Puur voor de looks toch liever een ander model, pakweg een Tuscan.

    Login om te reageren
  6. potver7 zegt

    9 januari 2016 om 19:55

    Ik twijfel. Dit, of die bolhoed-911 van RWB uit het vorige artikel. Mmmm, moeilijk…

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    9 januari 2016 om 22:56

    @larssb: “TVR (afgeleid van oprichter TreVoR Wilkinson), inmiddels in handen van Martin Lily,”

    Euhm, kom jij niet zo een paar decennia achter? Lilley (dit is de juiste schrijfwijze) nam de boel over van Wilkinson, maar dat is toch al van in de jaren ’60 geleden. Overigens was het vader en zoon Lilley, vader (naam ben ik vergeten) was de geldschieter, zoon Martin runde de boel.
    De Taimar is inderdaad wel uit de Lilley periode, vandaar waarschijnlijk de fout in de tekst.
    Momenteel is TVR in handen van een groep investeerders. Klinkt niet heel erg sexy natuurlijk…

    Verder, eventjes lekker heiligschennis oproepen maar euh… Nu TVR een nieuwe eigenaar heeft en binnenkort een nieuwe start maakt (hout vasthouden), hoe lang zou het duren eer we een TVR SUV zien… ?

    Login om te reageren
    • larssb zegt

      10 januari 2016 om 08:08

      @Esprit_de_Flandre: “inmiddels” verwijst in dit verband naar 1972, het introductiejaar dat vlak ervoor genoemd wordt. Beetje onhandig geformuleerd wellicht. Overigens loop ik af en toe wel degelijk een paar decennia achter, maar dat betreft dan vaak m’n kledingkeuze?

      Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    9 januari 2016 om 23:21

    @larssb: Weer een topstuk over een fantastisch, bijna vergeten auto. Met name de Broadspeed versies waren legendarisch. Voor de helft van het geld kon je een Porsche pesten.

    Login om te reageren
  9. bofkont zegt

    10 januari 2016 om 15:18

    Tja leuk om te zien, maar wat een bagger TVR, na elke rit moet je goed controleren of je niet wat onderdelen onderweg hebt verloren, de bouwkwaliteit is zo bedroevend slecht.

    Login om te reageren
  10. mellie zegt

    10 januari 2016 om 18:24

    Nou ben ik zelf nooit zo van TVR geweest maar dit vind ik toch wel een auto met uitstraling hoor.
    Hier heeft TVR zeker goed werk vericht.
    Jammer dat er maar zo weinig van gemaakt zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North