• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Volkswagen Karmann Ghia

Auteur: RubenBaeten, gepost 6 juli 2008 om 18:00 – 51 Reacties

Volkswagen Karmann Ghia - Foto: Richard Child

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog bouwde het door de Britten heropgestarte Volkswagen alleen de Kever en de T1 Transporter. Naast deze simpele, degelijke auto’s was er al snel behoefte aan meer ‘pizzazz’, wat meer stijl en spanning voor de nieuwe tijd die was aangebroken. De Karmann Ghia was bedoeld als kleinschalige imagemaker, maar werd uiteindelijk een groot succes.

De auto was vernoemd naar de Duitse carrosseriebouwer Karmann, waar hij werd gefabriceerd, en het Italiaanse ontwerphuis Carrozzeria Ghia. Ghia had begin jaren ’50 al een coupé voor Chrysler gebouwd, die was getekend door de Amerikaan Virgil Exner. Chrysler zou er 40 afnemen, maar dit werden er uiteindelijk slechts 25. De Italianen konden de business van VW en Karmann dan ook goed gebruiken. Hoewel het nooit helemaal duidelijk is geworden, wordt er gezegd dat Ghia het ontwerp van Exner als basis nam en het verkleinde zodat het op het onderstel van een Kever zou passen.

Chrysler d'Elegance by Ghia

Volkswagen Karmann Ghia - Foto: Richard Child

Omdat de Kever geen geïntegreerde spatborden had moest het chassis 12 cm verbreed worden voor het nieuwe model. Aan de voorkant werd een stabilisatorstang gemonteerd. Ook kreeg de auto aangepaste veren en dempers, een nieuwe stuurkolom en een kortere versnellingspook. Aan de aandrijflijn van de Kever werden nauwelijks aanpassingen gedaan, waardoor de Karmann Ghia in zijn eerste jaren werd aangedreven door een 1,2-liter boxermotor met slechts 36 pk. Later zou dit verschillende malen aangepast worden, tot de auto in de jaren ’70 uiteindelijk 72 pk uit 1,6 liter haalde.

Volkswagen Karmann Ghia - Foto: Athenamama

Snel was de kleine coupé dus niet, maar door het schitterende ontwerp bleken genoeg mensen de auto bij zijn introductie al in hun hart te sluiten. Oorspronkelijk was het de bedoeling om zo’n drie- à vierhonderd stuks per maand te bouwen, maar dit werd na de introductie op 14 juni 1955 al snel bijgesteld naar 50 per dag; behoorlijk veel als je bedenkt dat de auto handgebouwd werd door Karmann. In 1957 kwam er een cabriolet op de markt, maar de coupé bleef veruit het populairst.

Volkswagen Karmann Ghia - Foto: Athenamama

Ook vanuit de VS was er veel belangstelling voor de stijlvolle VW. In 1960 opende Karmann dan ook een nieuwe fabriek in Brazilië. Een jaar daarna kwam Volkswagen met een tweede Karmann Ghia-model, de Type 34. Dit was een vierzits coupé gebaseerd op de VW Type 3 sedan, en daarmee een maatje groter dan de originele Karmann Ghia (Type 14). De scherpere styling van de Type 34 viel echter niet bij iedereen in de smaak, en de nieuwprijs van de auto, die bijna gelijk lag aan die van een Porsche 356, zorgde voor lage verkoopcijfers.

Volkswagen Karmann Ghia Type 34 - Foto: Count Rushmore

Na 42.505 verkochte auto’s in acht jaar werd de productie van de Type 34 in 1969 gestaakt. De productielijn werd hierna opnieuw in gebruik genomen voor de Porsche 914. In 1970 werd nog een kleine poging gedaan om de Karmann Ghia-lineup uit te breiden; de zeldzame Touring Coupe, ook gebaseerd op de Type 3 sedan, werd alleen in Brazilië gebouwd en niet geëxporteerd.

Volkswagen Karmann Ghia Touring Coupe - Foto: Maarten Klunder

Toen het doek voor de Ghia viel in 1974 waren er net geen half miljoen stuks geproduceerd. 81.014 hiervan waren cabrio’s. De auto werd opgevolgd door de op de Golf gebaseerde Scirocco.

De Karmann Ghia is altijd een populaire auto gebleven. Een stijlvol icoon, betaalbaar en met betrouwbare techniek. Vooral de latere modellen kunnen met hun hogere motorvermogen in het verkeer nog prima meekomen; typisch zo’n klassieker voor dagelijks gebruik. En mensen die toch nog dat beetje extra’s zoeken, blijken een aanpassinkje hier of daar niet te schuwen.

(Bronnen: nl.wikipedia, en.wikipedia, karmann-ghias.co.uk, karmann-ghia.org, howstuffworks/karmann-ghia, howstuffworks/chrysler-delegance; flickr/richardchild, flickr/athenamama, flickr/count-rushmore, flickr/maarten84, flickr/polselli)

Volkswagen Karmann Ghia - Foto: Adam Polselli

Ook interessant!

  • Volkswagen Bulli koelkast
    De Volkswagen Bulli, maar dan als koelkast
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

karmann, Klassiekers, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: wat kan je doen tijdens handsfree rijden
Volgend bericht: Roemeens knutselwerk: Dacia badgefestijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. Luc zegt

    6 juli 2008 om 18:03

    Zo’n ding kwam ik tegen op een oude foto van vroeger, stond op de achtergrond.

    Login om te reageren
  2. creative zegt

    6 juli 2008 om 18:04

    jammer dat ze zo ongelofelijk traag zijn

    Login om te reageren
  3. IPA35 zegt

    6 juli 2008 om 18:08

    die is zeker wel mooier als een kever.
    maar daar is dan ook niet veel voor nodig..

    Login om te reageren
  4. Sebje zegt

    6 juli 2008 om 18:12

    Vandaag nog zo 1 gezien:D

    Login om te reageren
  5. Robbut zegt

    6 juli 2008 om 18:29

    Staat er bij mij 1 hier om de hoek in het geel.. maar die is niet echt dat je zegt.. goed onderhouden.. en mag ook wel een likje verf op:P

    Login om te reageren
  6. Jesper zegt

    6 juli 2008 om 19:03

    zooooo hey, dat knalgeel met die zwarte minilites staat m goed zeg, als ik ooit overweeg een klassieker aan te schaffen (als er toch geen houderschapsbelasting meer is) telt deze zeer zeker mee!! :D

    Login om te reageren
  7. Romeo zegt

    6 juli 2008 om 19:04

    Mijn overbuurman heeft een groene helemaal opgeknapt, volgens mij tot het laatste schroefje uit elkaar geweest, heel mooi.

    Hij maakt wel een herrie trouwens ;-)

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    6 juli 2008 om 19:04

    1 en al liefde wat ik zie in dit karretje ..

    maar had toch meer een oogje op haar grote zus ..
    Borgward Isabella Coupe .. is meer een erotische vorm van liefde ..

    Login om te reageren
  9. corrado vr6 slc zegt

    6 juli 2008 om 19:04

    Super mooie VW is dat!
    Leuk om te weten dat dit de voorloper van
    de Scirocco is, dat wist ik namelijk niet.

    Login om te reageren
  10. Ary zegt

    6 juli 2008 om 19:05

    mijn oom had een gele! later werd ie gestolen, blijkt dat die chromen bumper veel waard is als onderdeel..

    Login om te reageren
  11. Jesper zegt

    6 juli 2008 om 19:07

    @ corrado vr6 slc : en dus ook de voorloper van wat kennelijk jouw lievelingsauto is ;)

    Login om te reageren
  12. corrado vr6 slc zegt

    6 juli 2008 om 19:10

    @ Jesper: Yeah i know ;)

    Login om te reageren
  13. Klassiekerrally zegt

    6 juli 2008 om 19:13

    En deze wil ik!

    Login om te reageren
  14. Klassiekerrally zegt

    6 juli 2008 om 19:15

    … want net als een Kever is een KG pas écht leuk wanneer ‘ie gigantisch veel meer power onder de kap heeft dan origineel het geval was :)
    (ik spreek uit ervaring)

    Login om te reageren
  15. corrado vr6 slc zegt

    6 juli 2008 om 19:22

    @ Klassiekerrally: Ja man idd die zou ik ook
    wel willen hebben ja, echt een bruut ding!

    Login om te reageren
  16. Turbo zegt

    6 juli 2008 om 19:27

    Mijn trouwauto :)

    Login om te reageren
  17. Joost zegt

    6 juli 2008 om 19:29

    @ Romeo: Toevallig deze? :-P Lekker fel groen..

    Login om te reageren
  18. RenesisHP zegt

    6 juli 2008 om 19:33

    @Klassiekerrally.

    You are so right, damn. :D

    Login om te reageren
  19. rippance zegt

    6 juli 2008 om 19:35

    Volgens mij staat een rode Karmann Ghia altijd in de buurt van de McDonalds in Groningen. Ziet er goed uit en word nog mee gereden!

    Login om te reageren
  20. RenesisHP zegt

    6 juli 2008 om 19:39

    @Klassiekerrally.

    Het mooiste van dat motorblok, het is een luchtgekoelde(993). Dat geluid is echt geweldig.

    Login om te reageren
  21. Klassiekerrally zegt

    6 juli 2008 om 20:03

    @ mx5/rx8owner: weet ik, een vriend van me heeft een 993. Geluid is beter dan van de watergekoelde versies…

    Login om te reageren
  22. RenesisHP zegt

    6 juli 2008 om 20:10

    @Klassiekerrally.

    En niet zo’n beetje ook. Tegenwoordig lijkt het geluid wat meer op doorsnee getergde zescilinders.

    Login om te reageren
  23. menno plas piemel zegt

    6 juli 2008 om 20:19

    mijn kreidler met geforceerde luchtkoeling was sneller dan dat vw gebakje.

    Login om te reageren
  24. RenesisHP zegt

    6 juli 2008 om 20:24

    @menno plas piemel schrijft.

    Mijn opa’s zaadje ook.

    Login om te reageren
  25. Rutgertje zegt

    6 juli 2008 om 20:24

    Mooie kar man.

    Login om te reageren
  26. corrado vr6 slc zegt

    6 juli 2008 om 20:33

    @ mx5/rx8owner: Maar dat zaadje van je opa was wel vloeistofgekoeld ;) dus das niet eerlijk eej

    Login om te reageren
  27. wouterjeuring zegt

    6 juli 2008 om 20:38

    bij mij in de buurt (harderwijk) rijdt er eentje rond in het lichtblauwglanslak, als dat één woord moge zijn…… naja, die is wel mooi

    Login om te reageren
  28. RenesisHP zegt

    6 juli 2008 om 20:38

    @corrado vr6.

    Lol. :lol:

    Login om te reageren
  29. menno plas piemel zegt

    6 juli 2008 om 22:16

    wie hier kan uitleggen wat geforceerde luchtkoeling is en hoe dat werkt heeft verstand van techniek….als iemand van jullie dat niet kan intypen dan ben ik blijkbaar de enige die technische kennis heeft,…nou,kom maar en vertel het maar….”autobloggers”.

    Login om te reageren
  30. Koenraad zegt

    6 juli 2008 om 22:34

    @menno plas peimel

    Als je over een kriedler spreekt veronderstel ik dat je het hebt over jou brommertje?

    Wel omdat een brommer toendertijd luchtgekoeld was en geen fan of dergelijke meekreeg kon het gebeuren dat die sneller overhit geraakte. Dit door het regelmatig stil staan, terug vertrekken enz… kwam voornamenlijk voor daar waar de motor nogal ingekapseld was door de carrosserie of motorkappen.

    Om dit te vermijden ging men de koeling forceren door een fan te plaatsen op de krukas, deze zoog de lucht aan en zorgde voor het koelen van de motor.

    Login om te reageren
  31. Koenraad zegt

    6 juli 2008 om 22:36

    Hetzelfde gaat dus ook op voor kevers, Kharmann Ghia’s en alle andere luchtgekoelde wagens, dus ook voor mijn T1 transporter.

    Login om te reageren
  32. menno plas piemel zegt

    6 juli 2008 om 22:54

    @koenraad,….weltrusten.

    Login om te reageren
  33. Kor zegt

    6 juli 2008 om 23:05

    @rippance,

    Ja klopt hoor, ik werk aan de Meeuwerderweg in Groningen, dus vlakbij Mc Donalds en daar staat inderdaad vaak een rode Karmann Ghia.

    Trouwens, mijn broer heeft jarenlang een supermooie Karmann Ghia gehad in de kleur Saturn Gelb. Met z’n 2-en op vakantie mee geweest naar Frankrijk en erg veel mee beleefd. Erg jammer dat hij deze heeft verkocht.

    Groetjes Kor

    Login om te reageren
  34. Klassiekerrally zegt

    6 juli 2008 om 23:07

    @ menno urine penisje: Iemand met zo’n nickname zal minder snel serieus genomen worden…
    En het is helemaal niet zo moeilijk om uit te leggen wat geforceerde luchtkoeling is. “It isn’t rocketscience” weet je… En ik heb twee Kevers gehad, dus ja, ik weet wel ongeveer waar ik ’t over heb. Ik weet ook wat er gebeurd wanneer de kleppen in de koeltunnel niet openen bij een Kever, helaas ook uit eigen ervaring. Er ontstaat een gat in zuiger 3, die wordt namelijk het heetst omdat daar de oliekoeler boven staat. Maar we wijken wat af van het onderwerp…

    Wel gaaf trouwens, zo’n Kreidler. Zou ik ook best willen hebben!

    Login om te reageren
  35. Rick dos zegt

    6 juli 2008 om 23:10

    De Karmann Ghia, djezus toch wel dé VW voor mij.

    Login om te reageren
  36. Klassiekerrally zegt

    6 juli 2008 om 23:22

    Trouwens… Ruben… Ik weet waar je je inspiratie vandaan haalt! ;)

    Login om te reageren
  37. Beck zegt

    6 juli 2008 om 23:28

    Mn vader heeft zijn zeldzame type 34 vorige maand verkocht, ik heb er nog altijd spijt van!

    Login om te reageren
  38. RubenBaeten zegt

    7 juli 2008 om 00:00

    @klassiekerrally: Bizar! Met die Montecarlo ook al. Ik lees dat blad/die site nooit, maar dit doet zelfs mijn wenkbrauwen fronsen. ;-) Volgende keer misschien maar gewoon een oude Amerikaan, daar schrijft verder toch niemand over…

    Login om te reageren
  39. menno plas piemel zegt

    7 juli 2008 om 00:10

    @klassiekerrally,….ik laat me op andere plekken serieus nemen…niet op autoblog,…komt nog bij….een kever heeft nooit geforceerde luchtkoeling gehad…prutser….ook jij weltrusten .

    Login om te reageren
  40. Klassiekerrally zegt

    7 juli 2008 om 07:19

    @ Ruben: of zouden ZIJ…??? ;)

    – bitch mode on –
    @ menno oedipus complex: Nee, je hebt natuurlijk gelijk… De Kever had geen ventilator die koellucht langs de cilinders blies. Dat gebeurde door de rijwind. :roll:
    Zo, en ga je nu naar websites waar je iets over techniek kan lezen? Kom daarna maar terug.
    – bitch mode off –

    Login om te reageren
  41. corrado vr6 slc zegt

    7 juli 2008 om 07:22

    @ menno plas piemel:

    Technische informatie

    Motor

    Vlakke 4-cilinder kopklepmotor, cilinders 2 aan 2 tegenover elkaar
    Boring 75 mm, Slag 64 mm.
    Cilinderinhoud 1131 cc, zuigeroppervlak 176.77 cm².
    Compressieverhouding 5.8 : 1
    Max vermogen 25 pk bij 3300 omw./min.
    Zuigersnelheid bij 3000 omw./min. 6.4 m/sec
    Draaimoment 6.8 kgm bij 2000 omw./min. (Max.koppel 68 Nm bij 2000 rpm)
    Koeling: !!!geforceerde luchtkoeling!!! door thermostaat geregeld
    Smering dor tandwielpomp met oliekoeler.
    Ontstekingsafstelling 5° voor bovenste dode punt.
    Contactpuntenafstand 0.4 mm.
    Ontstekingsvolgorde: 1-4-3-2
    Klepspeling 0.15 mm (bij koude motor)
    Carburator Solex valstroom 26 VFI of 26 VFIS

    Geen geforceerde luchtkoeling??

    Login om te reageren
  42. corrado vr6 slc zegt

    7 juli 2008 om 07:26

    @ Klassiekerrally: Die ‘piemel’ heeft er wel verstand van hé.

    Login om te reageren
  43. Klassiekerrally zegt

    7 juli 2008 om 07:35

    Beetje ‘lullig’ dat hij in dit geval geen gelijk heeft en mij voor gek verklaard ;)
    Misschien is de koeling bij de Kever iets anders dan bij de Kreidler (weet niet hoe dat bij de Kreidler geregeld is), maar ’t is wel degelijk geforceerd natuurlijk.

    Is verder niet erg, je bent nooit te oud of te jong om te leren :)

    Login om te reageren
  44. Klassiekerrally zegt

    7 juli 2008 om 07:39

    noot aan mezelf: damn, ik ben wel aan het kloten met de d’s en de t’s zeg… :oops:

    Login om te reageren
  45. Koenraad zegt

    7 juli 2008 om 09:12

    @menno de plastuit

    Lees AUB eerst een wat technische boekjes vooraleer je wat roept, zo blijf je beter van die Kreidler af vooraleer je hem naar de vaantjes helpt.

    Mazzel

    Login om te reageren
  46. cp zegt

    7 juli 2008 om 10:03

    die had ik gister nog gezien

    Login om te reageren
  47. tom zegt

    7 juli 2008 om 10:12

    deze en nog vele anderen waren zondag 6 juli te zien in groot gelmen
    bij een oldtimer meeting

    o.a : een echte/orginele ac cobra 2 corvette’s(’80) enkele hot rods en verscheidene porsche’s

    Login om te reageren
  48. BG 75 zegt

    7 juli 2008 om 12:41

    Prachtig!

    Login om te reageren
  49. lbody zegt

    7 juli 2008 om 16:55

    We hebben nog een Carman Ghia cabrio staan. Rood met creme leer.
    Geheel orginieel zelfs de lak is nog orgineel model 1971. En slechts 42000 Km op de teller.

    Zal even een foto zoeken

    Login om te reageren
  50. Corrado VR6 zegt

    23 juli 2008 om 22:57

    Menno plas piemel heeft waarschijnlijk een niet zo’n grote… :D En wie, WIE verzint zo’n naam?!

    Login om te reageren
  51. Corrado VR6 zegt

    23 juli 2008 om 23:00

    Maar even on-topic; schitterende auto; zo’n Karmann Ghia! Ook zo’n gemoderniseerde versie :P Ik vind wel het eerste model ook het mooiste.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North